HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Az állam szerepe 1. kérdés

2013.09.30. 12:11 palfiildi

Mondjon maximum három olyan területet, ahol az adófizetői pénzekért cserébe az állami szerepvállalást elengedhetetlennek tartja! Ezek közé tartozik-e a felsőoktatás nappali tagozatos képzése? Indokolja választását! Inspirációként: http://www.hir24.hu/belfold/2011/08/22/tolonganak-a-magyar-egyetemi-helyekert-a-kulfoldi-orvostanhallgatok/

http://hvg.hu/karrier/20110930_felsooktatas_koltsegvetes
http://www.origo.hu/itthon/20130724-a-2013-as-felsooktatasi-felveteli-ponthatarok.html

Kedves Hallgatók!

Ezúttal is számos igen tartalmas, logikusan érvelő hozzászólások érkezett, így idén is nagy lelkesedéssel olvastam a kommenteket. A hozzászólók között nagyjából egyetértés volt abban, hogy az egészségügy és az oktatás finanszírozásában, illetve bizonyos területeken az alapvető infrastruktúra megteremtésében, és fenntartásában szerepet kell vállalnia az államnak. Emellett viszonylag gyakran előjött a tömegközlekedés, mint támogatásra szoruló terület, és egyszer-egyszer feltűnt az állami feladatok között a környezetvédelem, a kutatás-fejlesztés, vagy éppen a munkanélküliség elleni küzdelem is. Mindez jól jelzi, hogy rengeteg érdekes témát érintettek, amelyek mindegyikére műfaji, terjedelmi, és időkorlátok miatt sajnos nem tudok reflektálni, néhány dologra azonban reagálnék pár szóban. Mivel az egészségügy sok hozzászóló kommentjében kapott központi szerepet, helyenként azonban pontatlanságokat, félreértéseket véltem felfedezni, ezt a témát helyezem a középpontba.

Még mielőtt azonban ebbe belekezdenék, szeretném megjegyezni: igen nagy örömömre szolgált, hogy a hozzászólásokban előkerültek vállalatgazdaságtani fogalmak. Bár vitának talán nem nevezném, a kialakult diskurzust, de azért láthatóan ütköztek az érvek a jóléti, és a liberális állam „hívei” között, sőt esetenként egy-egy hozzászóláson belül is; Előbbi fogalom többször is előkerült, memoka94 például ezzel érvelt a biztonság megteremtésének szüksége mellett, míg Rikárdó Dávid kommentjében a liberális állam igen pontos leírásával szembesülhet az olvasó.

És akkor az egészségügy:

Szinte mindenki a kötelező állami feladatok közé sorolta az egészségügyi ellátást, s a legtöbben érvekkel is alátámasztották ezt, néhány dologra azonban szeretném felhívni a figyelmüket. Kezdjük talán azzal, hogy – az általánosnak tűnő tévhittel ellentétben – Magyarországon sem jár mindenkinek alanyi jogon minden egészségügyi ellátás, és itt most nem csak arra kell gondolni, hogy vannak fizetős kezelések. A helyzet az, hogy alanyi jogon kizárólag az életmentő, sürgősségi beavatkozásokat végzik el, a többihez biztosítottnak kell lenni. Nem szoktam személyes példákat említeni, de most kivételt teszek, hátha így jobban érthetővé válik, hogy miről is írok. Egy nem túl közeli ismerősöm épp a napokban kapott stroke-t. Mivel jó néhány hónapja nem volt munkája, és így sem a munkáltatója, sem ő maga nem fizette be maga után az Országos Egészségügyi Pénztárnak a szükséges járulékot, így ő egy ideje már nem biztosított. Mindez azt jelenti, hogy kizárólag addig maradhat az egészségügyi rendszerben, amíg nem stabilizálják az állapotát. Amint ez megtörtént – ha nem fizet - kirakják a kórházból, a rehabilitációra ő már nem számíthat. Persze ez is humánusabb, mint az amerikai rendszer, ahol hallani olyan rémtörténeteket, hogy addig hozzá sem nyúlnak a beteghez, amíg nem tudják biztosan, hogy biztosított, de alanyi jogú ellátásról (a sürgősségi eseteket eltekintve) itthon sem igazán beszélhetünk.

A beteg tehát Magyarországon is akkor számíthat kezelésre, ha biztosított. Ez esetben pedig kérdés, hogy ezt a biztosítási tevékenységet mindenképpen az államnak kell-e végeznie. Az Egyesült Államokban nem (csak) azzal van a gond, hogy nem állami az egészségügy, hanem azzal, hogy nincs kötelező biztosítás, így aki keveset keres ezen is spórolhat, amit gyakran meg is tesz. Ennek eredményeként sokan biztosítás nélkül élnek. A kötelező biztosítás ugyanakkor koránt sem jelent egyet az állami társadalombiztosítással. Nem kell messzire mennünk, elég átnézni a szomszédba: Szlovákiában már jó ideje a kötelező társadalombiztosítás keretein belül működik a versenyzői modell. Azaz náluk az állampolgároknak kötelező fizetniük a biztosítást, de a tevékenységet már nem az állam, hanem a – verseny hatékonysági funkciója miatt feltehetőleg hatékonyabban működő – piaci szereplők végzik.

Itt hívnám fel a figyelmet egy másik gyakori tévhitre is: az egészségügy nem csak teljes egészében kezelhető állami keretek között. Mindenképpen külön kell választani a már említett, finanszírozásért felelős biztosítási rendszert és az ellátást. A biztosítási rendszer, mint fent láttuk nyugodtan működhet aktív állami szerepvállalás nélkül is (természetesen a jogi keretek megteremtése ez esetben is az állam feladata). Az ellátásnál már kicsit bonyolultabb a helyzet, itt ugyanis a tisztán piaci modell valóban vezethet torzulásokhoz, és akár ellátási zavarokhoz is. Az érthetőség érdekében az egészségügy egy másik területéről szoktam példát hozni. Tegyük fel, hogy van egy olyan betegség, ami minden esetben halálos, de elvileg fejleszthető lenne rá gyógyszer néhány 100 millió dollárért. Az, hogy ez a gyógyszer elkészül-e, attól függ, hogy hányan betegszenek meg az adott kórban. Ha a Földön minden évben van 100 beteg, akkor nem lesz az a gyógyszergyártó, amely nekiállna a fejlesztésnek, hiszen a befektetés soha nem fog megtérülni. Ez elvileg az egészségügyi ellátásban is előfordulhat, azt pedig nem megengedhető, hogy egy törött lábat megröntgenezzek, helyre rakjanak, de azután már ne gipszeljék be, mert az a tevékenység nem rentábilis. Éppen ezért az ellátás esetén feltehetőleg valóban elkerülhetetlen az állami szerepvállalás, de ezt – mint már említettem – nem szabad összemosni a biztosítási rendszerrel, ami működhet piaci körülmények között is.

Szóba került a vizitdíj is a hozzászólásokban, volt, aki ellene, volt, aki mellette érvelt, esetenként azonban úgy tűnt nem teljesen egyértelmű mi is lett volna ennek az azóta elbukott eszköznek a célja. Hadd világítsak rá erre egy Caperpeace hozzászólásából vett idézettel: „A kelet-közép európai posztkommunista … államok társadalmai számára nagyon nehezen befogadható az állam szociális felelősségvállalásának radikális csökkentése”. Lefordítva a dolgot a vizitdíjra: ha mindenki ahhoz van szokva, hogy az egészségügy ingyenes, akkor ebbe a rendszerbe nem igazán építhető be, hogy fizetni kell a megjelenésért. Ugyanakkor, ha nem kell fizetni, akkor minden csip-csup bajommal az orvoshoz megyek, ha máshol nem tudok, ott élek közösségi életet, stb. ennek viszont komoly költségei vannak. A vizitdíj célja soha nem a minőség javítása, és még csak nem is a bevétel növelése volt, hanem a felesleges költségek csökkentése: gondolja meg kétszer is az ember, hogy biztosan el kell-e mennie orvoshoz. Erre egyébként alkalmas eszköznek is bizonyult a vizitdíj, hiszen rövid pályafutása alatt érezhetően csökkent a betegforgalom (persze az elhalasztott, de szükséges kivizsgálások veszélyeiről is hosszan lehet értekezni, ami ennek a rendszernek a legnagyobb kockázata).

Üdvözlettel: Jandó Zoltán

15 komment

A piaci környezet 2. kérdés

2013.09.23. 12:18 palfiildi

Milyen kiváló magyar termékeket ismer? Mit lehetne azért tenni, hogy a hazai fogyasztók magyar termékeket vásároljanak? Hogyan segítené elő, hogy e termékek külpiacokra jussanak? Inspirálásként: http://tudatosvasarlo.hu/cikk/%E2%80%9Emagyar-termek%E2%80%9D-cimkek; http://www.privatbankar.hu/cikk/hircentrum/tudatos_vasarlas_mitol_dragabbak_a_magyar_termekek_39868 ; http://magyartermek.lap.hu/

  http://www.borigo.hu/index.php?cmd=cikk&id=00190

Kedves Hallgatók!

Ezen a héten én reflektálok a határidőig beérkezett blogkommentekre, igyekezvén összegezni és kiemelni a legfontosabb pontokat. Ismét nagyon jó hozzászólások érkeztek a témához a korábbiakhoz hasonlóan. Azt hiszem nem véletlen, hogy már rögtön a kérdés értelmezésénél komoly problémák adódtak ismét – azaz mit is értünk magyar termék alatt. Ha a tulajdonos magyar, vagy ha nálunk állítják elő? Ha utóbbi, akkor 100%-ban vagy milyen arány elégséges ahhoz, hogy magyarnak tekinthessük a terméket? Majd a tapasztalat eldönti, hogy pl. a pápacity által idézett FVM rendelet mennyire fog beválni, de legalább van egy írásos meghatározás, amiből el lehet indulni. A yello rambo által idézett cikk is tovább árnyalja ezt a kérdéskört. Örvendetes volt olvasni a sok konkrét terméket is, amiket felsoroltak a hozzászólók. Ugyanakkor alapvetően mezőgazdasági, élelmiszeripari vagy ahhoz kapcsolható példák példák jöttek a legnagyobb számban. Azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy Magyarország nem mezőgazdasági ország. Tény, hogy fontos szektorról van szó, kedvező földrajzi adottságokkal, de már mi is jó ideje meghaladtuk ezt a fázist a fejlett országokkal egyetemben. Mégis, talán a mezőgazdaság által biztosított alapvető termékek fontossága és mindennapi látványa, tapasztalása irányítja rögtön erre a gondolatokat. Ugyanakkor sok példa van az iparban vagy a szolgáltatásokban is sikeres magyar megoldásokra, csak ezekkel az emberek kevéssé találkoznak – ha találkoznak egyáltalán –, így nem annyira triviálisak (gazdasági lapokban lehet találkozni rendszeresen velük, pl. Figyelő, HVG vagy a gazdasági napilapok).

Sok szó volt az ár és a minőség kérdéséről is, ez mindig a középpontban van. J Volt, aki a tudatos vásárlókat hiányolta Magyarországról, akik nem foglalkoznak a termék hovavalóságával, hanem a termékek ára szerint döntenek. Volt megengedőbb vélemény is, aki ezt a fogyasztók szűk pénztárcájával magyarázta, és összekapcsolta a magasabb minőséget a magasabb árral. Megítélésem szerint az árat alapul vevő fogyasztó teljesen tudatosan dönt az olcsóbb termék mellett – figyelembe véve a magyar kereseti viszonyokat és a jelenlegi gazdasági helyzetet, ez nem meglepő. Miért fizetne +x%-ot ugyanazért a termékért hasonló minőségben? Érdekesség, hogy a WEF Versenyképességi Indexének (ahol éppen visszaestünk a 63. helyre 144 országból, soha ilyen mélyen még nem voltunk) az egyik összetevője a vevő kifinomultsága, azaz mennyire az ár alapján dönt és mennyire vesz figyelembe más tényezőket. Itt Magyarország a 120. helyen (!) van, mögöttünk van még Szlovákia, Bulgária és Románia például. Ezenkívül rengeteg kutatást, cikket lehet pl. találni arról, hogy az amerikai hipermarketekben hogyan szorítják ki a nemzeti márkákat a hipermarketek saját márkás termékei, amik gyakorlatilag ugyanazt tudják, csak olcsóbban. Ez nem véletlen – rengeteg piacon a minőség nem ún. rendeléselnyerő kritérium (ez az ár lesz), hanem ún. képesítő kritérium. Ez azt jelenti, hogy minden terméknek, ami versenyezni szeretne egy adott piacon, el kell érnie egy bizonyos minőségi szintet (ezek lehetnek akár az EU előírások a mi példánkban). De onnantól kezdve a fogyasztónak alapvetően az ár számít. Ha a külföldivel azonos minőségű magyar termékek nem tudnak árban közel lenni a riválisokhoz, akkor hosszú távon sajnos nem lesznek versenyképesek. További érdekes adalék, hogy a magasabb ár sokszor egyáltalán nem jelent magasabb minőséget. Ezt a képzetet – miszerint a magasabb ár magasabb minőséget is jelent – nevezzük Veblen-hatásnak, és sok vállalat előszeretettel kihasználja a termékei magasabbra pozicionálásához. Nagyjából tavalyelőtt a Figyelőben jelent meg egy nagyon jó összehasonlítás bizonyos kozmetikai cikkekről. Az eredmény: a legmagasabban pozicionált és így legdrágább termékcsalád volt a leggyengébb minőségű jó pár dimenzió mentén. Tudom ajánlani elolvasásra. Másik példa (név nélkül): jó pár termék esetében a márkás és a „gazdaságos” (szupermarket saját márkája) termék esetén semmi különbség nincsen a termékek között minőségben (csak árban), mindkét fajtát ugyanaz a konkrét üzem gyártja, csak más címkét rak a csomagolásra.  És még lehetne sorolni.

Az állami szabályozás/támogatás szerintem fontos, de ugyanakkor elég necces kérdés.  Egyrészt vannak EU-s tilalmak az állami támogatással kapcsolatban (a MALÉV is elvérzett ezeken), amit alaposan végig kell gondolni. Lehet létjogosultsága, de a gazdaságpolitikai gyakorlat jellemzően azt mutatja, hogy sokszor alapvetően korszerűtlen, versenyképtelen ágazatok védelmére használták/használják, az adott viszonyok konzerválására. Ez hosszú távon pedig senkinek nem jó. Ha tartósan valamilyen módon állami segítséggel marad egy ágazat versenyképes, akkor az jellemzően az ágazat torzulásával jár, és a támogatott vállalatok versenyképessége látszólagos lesz. Egy tavalyi példa, a dinnyekartell. Itt egy kormányzati szereplő „kérte meg” a gazdasági szereplőket arra, hogy ne vigyék 99 forint alá a dinnye kilóját, mert különben a magyar dinnyetermelőknek ez veszteséget okozna, és őket védeni kell. Gazdasági szempontból felmerül a kérdés: miért is? Első blikkre tök jól hangzik az ötlet, csak 1) durván megszegi a versenyszabályozást, mert egyértelmű kartellezés, ráadásul állami biztatásra, azaz az állam a saját szabályai megszegésére szólít fel…; 2) azért veszteséges a dinnyetermelő az alacsonyabb árszinten, mert nem termel ehhez elég hatékonyan. Ennek sok oka van, pl. idetartozik a birtokszerkezet és a technológia is, de ebbe nem érdemes most belemenni. Namost, ha nem elég hatékony, akkor ezt miért a dinnyére vágyó fogyasztónak kéne megfinanszíroznia? Ez pont ahhoz vezet, hogy nem lesz semmi motivációja a termelőnek a hatékonyságnövelésre, mert állam bácsi úgyis kisegít minket. A fogyasztó meg állja a cehhet. Arról ne is beszéljünk, hogy a magyat KKV-k támogatását sajnos az elmúlt 23 évben nem sikerült a hangzatos ígéretek szintje fölé vinnie egyik kormányzatnak sem.

 

Matyusz Zsolt

10 komment

A piaci környezet 1. kérdés

2013.09.23. 12:17 palfiildi

Véleménye szerint mi a közös a sportversenyekben és a gazdasági versenyben? Miben térnek el egymástól? Inspirálásként: http://www2.szie.hu/ujsag/v_13/23.html ; http://www.gvh.hu/gvh/alpha?do=2&st=1&pg=54&m5_doc=2349&m17_act=1;;

Kedves Hallgatók!

 

Ezen a héten én reflektálok a határidőig beérkezett blogkommentekre, igyekezvén összegezni és kiemelni a legfontosabb pontokat.

Erre a kérdésre idén, a korábbi évektől eltérően hasonló nagyságrendű vélemény érkezett, mint a másik kérdésre, ami örvendetes.  Összességében újból nagyon jók voltak a válaszok, és jól azonosítható fókuszpontok jelentek meg. A hozzászólók alaposan kiveséztek sok hasonlóságot és különbséget, ezeket nem szeretném egyenként megismételni. Helyette néhány fontosabb ponthoz szólnék hozzá.

Szabályozás és fair play: komoly vitákat kiváltó pont szokott ez lenni. J Idén némileg háttérbe szorult más szempontokhoz képest. Jók voltak a meglátások, miszerint szükséges valamilyen szabályozás (akár bíró, akár valamilyen sportági szervezet révén) a versenymechanizmus fenntartására és a nomrűk betartatására.

Profitszerzés és fogyasztói igény kielégítése: több helyen is felmerült ez a kérdés, és a hozzászólók jól rámutattak a sportversenyek esetén is a kettős értékteremtés fontosságára. Néha kérdés, hogy ki az „elsődleges” fogyasztó. A fenntartható profitabilitás mindkét területen fontos, és d0821 felvet egy érdekes kérdést a sportolói fizetések nem teljesítményarányos voltával kapcsolatban (a példa alapján a magyar focistákra következtetek J). Nyugat-Európában most már megkezdődtek a lépések a klubok pénzügyi egyensúlyának megteremtéséért, legalábbis a tervek megvannak, kérdés, pontosan mi lesz belőlük. Emellett azonban jó pár olyan sportág van, melyek az alacsonyabb nézői/fogyasztói bázisuk miatt nehezen vagy csak komoly szponzorációs segítség mellett képesek működni. edori94 némileg sarkosan azt a megállapítást teszi, hogy gazdasági versenyek esetén csak egy győztes és vesztesek vannak, illetve nem biztos, hogy a gazdaságban van második esély. Megítélésem szrint egy vállalkozás alapvetően nem egy rossz üzlet miatt megy tönkre, hanem ez szintén folyamat, ahol egy-egy rossz üzlet megfeleltethető egy-egy elveszített mérkőzésnek, és a javítás lehetősége itt is megvan. Kérdés, hogy kit tekintünk győztesnek? Mert egy versengő piacon lehet/van sok profitábilis cég, ezek miért ne lennének győztesnek tekinthetők? Az egy- győztes-elképzelés nekem inkább egy monopolista piacot sejtet.

Fizikai vs mentális tapasztalatok: a kor szerepét többen kiemelték, miszerint annak sokkal kevésbé van szerepe a gazdasági életben az idő előrehaladtával, míg a sportban ez egy komoly hátráltató tényező lesz. Teljesen egyetértek, hogy a legtöbb sportágban a fizikai oldal általában hangsúlyosabban/nyíltabban jelen van, mint a gazdasági munkákban, de azt se felejtsük el, hogy a technikai felkészültség (itt most a feladat, mozdulat végrehajtásának szakszerűségére gondolok) és a koncentrálás, mentális erőnlét egyaránt fontos. Ha nem vagy ott fejben egy sportversenyen, akkor az nagy baj. Ugyanígy, gazdasági szituációkban is sokszor fontos a jó erőnlét (pl. az állóképesség napi 10-12 órás vagy még hosszabb igénybevétel esetén, ami azért sok vállalatnál előfordulhat), azaz bőven van lehetőség fizikai tapasztalatokat szerezni itt is, és meg kell tanulni ezen helyzetek kezelésének a módját.

Történelmi párhuzamok: d0821 gondolkodott el azon, hogy vajon a sport vagy a gazdasági verseny volt-e előbb. Ezzel kapcsolatban néhány gondolat. Az igaz, hogy a kapitalista rendszerben a verseny újabb keletű, de nem szabad elfelejteni, hogy a gazdasági tevékenységek és kereskedelmi tevékenységek az őskorig visszakövethetők. Az ezekben résztvevő szereplők ugyanúgy versenyeztek egymással, mégha a keretek nem is voltak olyan szofisztikáltak, mint napjainkban. Ugyanakkor pl. már a babilóni törvénykezés (Hammurapi alatt) is foglalkozott ilyen jellegű dolgokkal. A sportversenyek szintén nagyon régre nyúlnak vissza (pl. az Iliászban is találunk versenyekről szóló leírást a görök harcosok között), nem véletlen, az emberek szeretnek versengeni egymással. J Nem hinném, hogy jelenleg meg tudnánk állapítani, melyik alakult ki ténylegesen előbb. Érdemes megemlíteni, hogy az ókori olimpiáknak és versenyeknek nagyon komoly anyagi vonzata is volt, hivatásos sportolókkal, akik a nyereményekből tartották el magukat! A modern olimpiai eszme szép, csak nem tükrözi az eredeti ókori állapotokat.

 

Matyusz Zsolt

 

11 komment

2013/2014-es blogolás tudnivalói

2013.09.23. 12:13 palfiildi

Kedves Hallgatók!

A mai, szeptember 23-i Vállalatgazdaságtan előadástól kezdve (a vendégelőadók szereplésének kivételével) minden héten az aktuális témához kapcsolódó kérdéseket teszünk fel a blogon. A kérdésekre hozzászólásokban lehet válaszolni, illetve ugyanígy lehet reagálni a többiek véleményére is.

A legaktívabb hallgatók munkáját pontokkal díjazzuk. Hozzájárulásuk mértéke alapján extra pontot ítélünk meg azoknak, akik:
1.) eredeti módon járulnak hozzá a vitához
2.) valamilyen olyan új észrevétellel, megoldással szolgálnak, melyet az oktatásfejlesztéshez használni tudunk
3.) gyakori, értékes véleménnyel járultak hozzá a bloghoz.

Az értékelésre kerülő hozzászólások megtehetők hétfő 12 órától péntek reggel 9 óráig.

Egy hallgató legfeljebb 5 pontot kaphat így. Az utolsó  blogtéma lezárását követően a szemináriumvezetőkkel fogjuk tudatni, hogy melyik hallgatónak mennyi extra, a szemináriumi munkán felüli pontot ítéltünk meg. A pontszerzőkkel pedig az utolsó tanítási héten a moodle-on keresztül  vesszük fel a kapcsolatot, hogy a pontok érvényesítéséhez szükséges adataikat bekérjük.

Chikán Attila és Czakó Erzsébet (a tárgy előadói)

Szólj hozzá!

A 2012. évi blogolás zárása, értékelése

2012.12.21. 13:31 palfiildi

Kedves Blogolók!

Köszönjük, hogy a félév során a Vállalatgazdaságtan előadásokhoz kapcsolódó kérdéseinkre kifejtették véleményüket és nézeteiket!

Statisztikáink szerint 60 fő blogolt, 40 fő többször is. Ezúton is köszönjük Hajron (18), kristalyviz (12), i01 (11), valamint Daniel0813, Mihalovits Ervin és varangyosbeka (mindegyikük 10-10) hozzászólásait és kiemelkedő aktivitását!

A visszajelzésünkben csak ismételni tudjuk magunkat, ám ezt örömmel tesszük: A kérdések apropóján tartalmas e-vitakör bontokozott. A feltett kérdésekre válaszokat adtak, odafigyeltek a többiek bejegyzéseire, a kommentek nyomán pedig átfogó és többoldalú megközelítés kerekedett ki. Örömmel vettük, amikor felhasználták ismereteiket, és nem csak a vállgazdosakat – csak így tovább! Jólesően olvastuk, hogy a hozzászólások nem csak szakmai igényességről adtak tanúbizonyságot. Nagyra értékeltük a vitakultúrájukat, ami hozzájárult ahhoz, hogy igényes szakmai párbeszédet és vitát folytattak egymással. Örömmel olvastuk a személyes élményeiket és tapasztalataikat is. A felsőoktatásból gyakran hiányolt értelmiségi szerep és felelősségvállalás számos megnyilvánulása fellelhető a bejegyzéseikben – köszönjük!

A magunk részéről úgy véljük, hogy érdemes volt ezt a lehetőséget immár ötödik alkalommal bevonni a Vállalatgazdaságtan oktatásunkba – a következő tanév elején egy következő I. évfolyamnak újra jelentkezünk a vállgazd előadás kérdéseinkkel!

A „blogolást” addig is folytatjuk. A következő félévben az Üzleti gazdaságtan c. tantárgyunkhoz kapcsolódóan szeretnék folytatni az igényes, szakmai virtuális beszélgetést. Ennek részleteivel februárban jelentkezünk!

Kellemes ünnepeket és eredményekben gazdag, boldog új esztendőt kívánunk!

 Chikán Attila és Czakó Erzsébet

Szólj hozzá!

A blogolásért járó pontszámok érvényesítése érdekében adatgyűjtés

2012.12.03. 10:34 palfiildi

Kedves Hallgatók!

Kérem Önöket, hogy a blogolásért járó pontszámok érvényesítése érdekében az alábbi adataikat küldjék el email címemre (ildiko.palfi@uni-corvinus.hu):

Név
Blogoláskor használt nickname
Neptun-kód 
Szemináriumvezető neve  
 
Határidő: 2012. december 12. (szerda) 12 óra
 
 
Üdvözlettel:
Pálfi Ildikó

Szólj hozzá!

Pénzügy 2. kérdés

2012.12.03. 10:29 palfiildi

Sokat lehet hallani a lakosság eladósodottságáról, különösen a deviza-alapú hitelekről. Egyéni hitelfelvevőként milyen szempontokat mérlegelne annak eldöntésére, hogy igénybe vegyen-e hitelt, milyen összegűt és milyen típusút?  Inspirációként:

9 komment

Pénzügy 1. kérdés

2012.12.03. 10:27 palfiildi

A diákhitelt néhány éve azért vezették be, hogy a hallgatók e kedvezményes konstrukcióval támogatni tudják felsőfokú tanulmányaik végzését. Érdemes-e igénybe venni? Milyen érvek szólnak az igénybevétele mellett és ellen? Inspirációként: http://www.gvh.hu/domain2/files/modules/module25/623687B1EA1B65D4.pdf http://www.diakhitel.hu/index.php/hu/

14 komment

Tanári bejegyzések a tudás- és információmendzsment kérdéseknél!

2012.11.28. 09:30 palfiildi

Szólj hozzá!

ÉFM 2. kérdés

2012.11.26. 11:21 palfiildi

Az üzleti szakemberek szerint a vevők ma nem annyira termékeket és/vagy szolgáltatásokat akarnak vásárolni, hanem komplex "megoldást" szeretnének kapni problémáikra. Mi a véleménye: ténylegesen igénylik a fogyasztók a komplex megoldást, vagy a gyártók/szolgáltatók "sózzák rájuk" az így nehezebben összehasonlítható termékeket/szolgáltatásokat? Inspirációként: http://www.piacesprofit.hu/infokomm/laptop_nem_az_ar_a_lenyeg.html
http://www.ipsos.hu/site/2011-az-android-ve-mobil-haszn-lati-trendek-idehaza/

Kedves Vállgazd Bloggerek!

 Nagyon jó meglátás, hogy a különböző termékeknél más-más válasz adható a kérdésre, a komoly technológiai háttérrel készült mobiltelefonok, a számítógépek, vagy a táblagépek esetében fontosabb lehet a komplexitás, hiszen a gyártók nem tudhatják, hogy az adott fogyasztó éppen melyik funkciónak örül, de valószínűleg túl költséges lenne a többféle típus gyártása. Volt, aki szerint sokszor maga a komplexitás tudata a csábítóbb, hisz a fogyasztók sokszor nem használják ki az összes funkciót, de a lehetőségük megvan rá. Ennek tudatáért pedig hajlandók magasabb árat is kifizetni az adott jószágért. Ennek számos pszichológiai és társadalmi oka is lehet, amelyekről érdemes tovább gondolkodni.

Emlékezzetek vissza az innovációról tanultakra: elkülönítettünk technológia vezérelt és piacvezérelt innovációt. Előbbi esetében a technológia ismert volt, a piacon kellett bemutatni, „eladni” az újítást, míg utóbbi esetében a fogyasztói igényt ismerték fel egy új termék, szolgáltatás iránt és ahhoz kerestek jó megoldást. A mostani kérdés során is érdemes végiggondolni, hogy vajon melyik esetről lehet szó. A válasz természetesen vegyes, hiszen van, akinek szüksége van minden funkcióra egy mobiltelefonon, számára fontos a teljes termék, míg mások számára inkább az alapszolgáltatások fontosak, de ha megismertetik vele az új funkciókat, igénye támadhat azok újításaira is. Fontos a latens fogyasztói igények felszínre hozása, amely a technológia-fejlesztés és a verseny erősítője is.

Jó példa a fesztiválszervezés esete is, hiszen ott valóban igen komplex módon lehet csak megvalósítani és a szolgáltatás jellege miatt bőven van lehetőség a különböző fogyasztók számára különböző lehetőségek biztosítására.

Többen említettétek, hogy a piacra lépő cégek gyakran a termékük megkülönböztetéséből szeretnének versenyelőnyhöz jutni, amely sok esetben igaz is lehet (gondoljunk a reklámokra, amelyek a legtöbbször kevés, de jól észlelhető tulajdonságra hívják fel a figyelmünket egy termékkel kapcsolatban).

Az is előfordul, hogy nem a szállító „erőlteti”, hanem a vevő igényli a komplex szolgáltatást, erre egy példa lehet az olyan logisztikai vállalatok esete, akik a megbízójuk által raktározott termék egyszerű tárolása mellett a szállítást, vámkezelést, csomagolást is vállalják. Modern logisztikai cégek már bizonyos gyártási, javítási funkciókat is átvehetnek a megbízó vállalattól, ezzel is bővítve szolgáltatásukat, hiszen addig sem „áll a készlet”, hanem időt és erőforrást spórolnak.

Havran Zsolt

PhD hallgató

9 komment

ÉFM 1. kérdés

2012.11.26. 11:19 palfiildi

A városi logisztika egyre bonyolultabb problémákat vet fel a közutak mind nagyobb fokú leterheltsége, a városi dugók miatt. Mit gondol: ki kellene telepíteni a pl. Csarnokot, és a hasonló logisztika-igényes létesítményeket a városközpontból? Vagy mi a megoldás?

Sziasztok!

A hozzászólások nagy része Budapest-centrikusan állt a kérdéshez és nagyon jó megállapításokra jutott. Jók a hozott külföldi példák, nagyon fontos lehet az M0 fejlesztése, a közösségi közlekedés helyzetének javítása, a dugódíj bevezetése, vagy éppen a szállítás-rakodás időbeni korlátozása (hajnalban, éjszaka).

Szerintem is nagyon fontos egy jó városfejlesztési koncepció, minél kevesebb autó legyen a belvárosban, amelyhez fontos az emberek ezzel kapcsolatos gondolkodásának, hozzáállásának kérdése is. Ezt persze nagyban segíti, ha a tömegközlekedés megfelelő színvonalú, főleg a forgalmas helyek esetében.

Jó meglátás, hogy Budapest történelmi város, így utólag kell megfelelni a növekvő igényeknek.

A városok növekedésével, fejlődésével, a városok szélére, vagy fontos szállítási útvonalra (például városi folyó, vasút) tervezett gyárak, raktárak, telephelyek területét szépen lassan „körbenőtte” a város. Sok helyen átgondolatlan városfejlesztési stratégia, vagy annak teljes hiánya miatt éveken át nem foglalkoztak az ipari területek, kereskedelmi zónák és lakóövezetek megfelelő elkülönítéséről. Az újabb európai uniós gazdaságfejlesztési pályázatok között már sok esetben csak ipari és gksz övezetbe sorolható helyrajzi számon engedi vállalatoknak termelő és szolgáltató funkció fejlesztését, ezzel is igyekezve elejét venni a lakóövezeteket érő zavaró hatásoknak. Számos önkormányzat folyamatosan igyekszik kiszorítani a (gyakran környezetkárosító, zajszennyező tevékenységgel járó) vállalatokat a település szélére, ahol ipari parkokat alakítanak ki (pályázat útján nyerheti el egy terület az ipari park címet és különböző támogatási-adózási előnyökkel jár a vállalatoknak), vagy ipari területeket jelölnek ki.

Természetesen nem akarják teljesen elüldözni a cégeket, hiszen komoly helyi iparűzési adót (HIPA) szednek be tőlük, de fontosnak tartják a lakosság véleményét is. A lakók szempontjából életminőség-befolyásoló kérdés lehet a vállalatok száma, elhelyezkedése és tevékenysége. A vállalatoknak is érdeke a város szélén történő működés, ez esetben megspórolható a körülményes eljutás a telephelyre (szűk utcák, korlátozott forgalom stb) és könnyebben megfelelnek a környezeti és egyéb elvárásoknak mint egy belvárosi telephely esetén.

Ami a Vásárcsarnokot illeti, teljes volt az összhang: maradjon! Ezzel én is egyetértek és támogatom, nem csak a felhozott jó érvek (belvárosiaknak is lehetőség, valamint turisták száma) miatt, hanem mert jól elkapott akciókkal sokat spórolhattok és érdekes a különböző nemzeteket bemutató kiállítás-sorozat is!

Havran Zsolt

PhD hallgató

10 komment

Tanári kommentek az emberi erőforrás kérdéseknél!

2012.11.20. 10:56 palfiildi

Szólj hozzá!

Címkék: Címkék

Tudás- és információ-menedzsment 2. kérdés

2012.11.19. 11:00 palfiildi

Mire használja ill. tartja használhatónak Facebookot ill. a Wikipediát az egyetemi tanulmányaiban, a tudása megosztásában és a kapcsolatai építésében és ápolásában? Miért lehetnek előremutatóak, és milyen hátrányai lehetnek e megoldásoknak?

Kedves Hallgatók!

 

A Wikipédia és a Facebook használata láthatóan megmozgatta a vállgazd blog olvasóit, és igen sok értékes hozzászólás született a témában. Jómagam egyetértek a hallgatókkal abban, hogy a Wikipédia ötleteket adhat, és az ismeretek bővítésére ideális lehet, tudományos munkákban azonban nem rajongok azért, ha valaki az internetes enciklopédiára hivatkozik. A szócikkek minősége meglehetősen vegyes, így a rájuk való hagyatkozás veszélyes is lehet. Érdekes kezdeményezés volt a Wikipédián ugyanakkor a kiemelt szócikk státusz megalkotása az elmúlt években. A Wikipédia saját maga alkotott kritériumrendszere szerint a kiemelt szócikk „szépen van megírva”, átfogó, pontos és megbízható, állandó, valamint semleges hangvételű. Az ilyen típusú szócikkek száma meglehetősen alacsony: magyar nyelven jelenleg a 229 151 szócikk közül 723 esik ebbe a kategóriába a Wikipédia szerkesztői szerint, azaz több mint 300 szócikket kell átnyálaznunk ahhoz, hogy egy magas minőségű bejegyzést találjunk (ilyenek például a kínai Szung-dinasztiáról, az AFC Ajax labdarúgó csapatról és a Big Bang dél-koreai együttesről írt szócikkek). A fenti kritériumlistából jól látható, hogy az „minőségi” információnak nem csak pontosnak és megbízhatónak kell lennie, hanem egyszersmind letisztultnak, és – amennyire lehet – értéksemlegesnek is.

 

Ha valaki a Google Scholar-ba (a Google tudományos keresőjébe) beüti a ’Facebook’ kifejezést kb. 2 500 000 találatot kap, míg a közgazdaságtudomány területén az elmúlt 200 év során meglehetősen sokat kutatott ’hasznosság’ (utility) bepötyögésével, nagyságrendileg hasonló 2 320 000 találatra lelünk. A Facebook-jelenséget manapság divatos kutatni, gomba módra szaporodnak azoknak az esszéknek, disszertációknak, folyóiratcikkeknek stb. száma, amelyek a témával foglalkoznak, és ezen belül számos tudományos írás taglalja a felsőoktatás és a Facebook kapcsolatát. Egyes kutatások pl. feltárták, hogy a diákok sokkal inkább érdeklődnek a Facebook oktatáson belüli használata iránt, mint a tanárok (Roblyer et al., 2010), mások viszont arra jutottak, hogy az oktatók igen magas számban használják a social media valamilyen formáját az oktatásban (60%), igaz a Facebook-ot ezen belül már kevesen részesítik előnyben (Moran et al., 2010). A diákok ugyanezen felmérések szerint kevésbé érzik úgy, hogy a Facebookra (is) építő egyetemi oktatás túlságosan is belegyalogolna a magánéletükbe (Roblyer et al., 2010). Noha a kutatások eredményei sokszor ellentmondásosak, az azért kijelenthető, hogy a diákok nyitottabbak a Facebook oktatáson belüli használatára, az oktatók viszont még azért tartózkodóbbak ennek a médiának a használatától.

 

Üdvözlettel:

Szántó Richárd

 

15 komment

Tudás- és információ-menedzsment 1. kérdés

2012.11.19. 10:58 palfiildi

Az internet terjedésével lehetővé válik az otthonról végezhető távmunka, ami nem követeli meg egy adott feladaton dolgozó érintettek személyes együttműködését ill. ismeretségét. Milyen előnyei és hátrányai lehetnek az internetre alapozott otthoni távmunkának? Szívesen dolgozna-e tartósan „távmunkásként”?
Inspirációként. http://fn.hir24.hu/karrier/2011/11/09/nem-tehet-tavmunkassa-a-fonok/  http://inforadio.hu/hir/eletmod/hir-466605

Kedves Hallgatók!

 

A korábbi években többször is volt alkalmam a távmunkákkal kapcsolatos blog-kommentekre reagálni, idén ez a téma most kevéssé volt népszerű, összesen kilenc hozzászólás érkezett. A kommentek tendenciája azonban hellyel-közel megegyezik az előző évek tapasztalataival: a távmunka hallgatói körben kevésbé népszerű. Ahogy kristalyviz is írja, Magyarországon a távmunka egyáltalán nem elterjedt, sőt nemzetközi összehasonlításban meglehetősen kevés távmunkással találkozhatunk az országban (ennek fényében viszont egész meglepő, hogy ebben az igen szűk válaszadói körben ketten is rendelkeznek ilyen típusú tapasztalatokkal).

 

Az előnyök és a pozitívumok mérlegelésénél több érv is elhangzott a blog-vitában. Az előnyök között találhatjuk az egyéni időbeosztást, a munkahelyi konfliktusok elkerülését, vagy a távoli ügyfelekkel való kapcsolattartás (utóbbi inkább a vállalatnak lehet hasznos). A távmunkával persze nem biztos, hogy elkerülhetők a konfliktusok, ahogy mz etz, kristalyviz és Daniel0813 írja, de azok valószínűleg kevésbé személyes jellegűek, mint a munkahelyen lennének. A hátrányok listáját magasan vezeti a társaság hiánya és a szociális elidegenedés, de ahogy azt már az elmúlt években is írtam, a közös munkahelyi munka varázsa azért valószínűleg a tényleges munkába állással azért csökkeni fog (vagy lehet, hogy el is illan a főnök vagy az idegesítő munkatársak láttán).

 

Teljes mértékben egyetértek azokkal, akik azt írják, a távmunka szerepe különösen fontos lehet egyes területeken, iparágakban, és kevésbé másokban. A hazai távmunkások például döntően szakértők, műszaki szakemberek és menedzserek, ők teszik ki a távmunkások 2/3-át, míg viszonylag ritkán hallani távmunkában végezhető fodrász vagy mozdonyvezetői állásokról. A vitában nem volt róla szó, de a legtöbben amellett foglalnak állást, hogy a távmunka nemzetgazdasági szempontból igen kedvező lenne. Minden bizonnyal növelné ugyanis a foglalkoztatást a leszakadó térségekben, csökkenne a közúti forgalom, javulna a csökkent munkaképességűek esélyegyenlősége, újabb lehetőségek nyílnának a kismamák számára (erre Ervin is rámutatott), és valószínűleg növelné az infokommunikációs ellátottságot is az országban.

 

Üdvözlettel:

Szántó Richárd

9 komment · 1 trackback

Címkék: Címkék

Új kommentek a blogon az innováció 1. és 2. kérdésekhez!

2012.11.14. 12:46 palfiildi

Szólj hozzá!

Emberi erőforrás 2. kérdés

2012.11.12. 11:04 palfiildi

Alkalmazottként vagy vállalkozóként vonzóbb-e a munka világa? Milyen érvek szólnak az alkalmazottként és milyenek a vállalkozóként való pályakezdés mellett?

Insipirációként: http://evinet.hu/2011/07/korlatok-nelkul-esely-vagy-teher

Kedves Hallgatók!

A másik klasszikus kérdés egy közgazdász számára, hogy alkalmazott vagy vállalkozó legyen. A hallgatói vélemények körvonalazódó konszenzusa egyrészt hangsúlyozza, hogy ez az egyéni képességek és ambíciók erős függvénye, azaz nehéz általánosan érvényes választ megfogalmazni. Ha az átlagos választ keressük, akkor a kezdeti alkalmazottként való tapasztalatszerzést követő vállalkozóként való próbálkozás sokak tetszését kiválthatja.

E kérdéskör kapcsán szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a saját képességek fejlesztése, ennek minél teljesebb körre kiterjesztése mindkét karrierút mentén jelentős előnyöket hozhat. Az a javaslatom a tétovázó fiatalok számára, hogy a nagy kérdés megválaszolása helyett e mindenkori feladatokra összpontosítsanak, az alkalmazotti-vállalkozói dilemma feloldása, ha nem eleve egyértelmű, a megfelelő lehetőség alkalmával bármilyen irányban megtörténhet – ha az illető alkalmas a feladat vállalására. Láttunk már ilyen és olyan karriert is, amely „sosem gondolta volna” bevezetőjű történetté kerekedett…

Kozma MIklós, Vállalatgazdaságtan Intézet

12 komment

Címkék: Címkék

Emberi erőforrás 1. kérdés

2012.11.12. 10:59 palfiildi

Mit gondol, hogyan lehet értékes és kapós munkavállalóvá válni az egyetemi évek során? A tanulmányokra vagy a vállatoknál megszerezhető gyakorlati tapasztalatok megszerzésére kell-e koncentrálni? Hazai vagy külföldi elhelyezkedési lehetőséget érdemes-e elsősorban szem előtt tartani? Inspirációként:  http://www.rtlklub.hu/hirek/belfold/video/129949

http://hvg.hu/karrier/20110104_frissen_vegzett_diplomas_munka

 

Kedves Hallgatók!

A hozzászólásaik alapján megdőlni látszik az az alapelv, hogy az egyetemistáknak elsősorban tanulnia kellene, és nem munkát vállalni. A többség véleménye szerint a kettő egyformán fontos, tehát az elméleti ismeretek stabil elsajátítása és a gyakorlati tapasztalatok megszerzése együtt, egymással párhuzamosan kívánatos. Ezzel egyúttal növelhetik a hallgatók esélyeiket a diplomaszerzés utáni álláskereséskor. Csak egyet érteni tudok a fentiekkel, illetve azzal a hozzászólással, amely a készségek fejlesztésére helyezte a hangsúlyt, és a fenti párhuzamos tevékenységekben éppen a készségfejlesztés legjobb és leghatékonyabb módját látta megvalósulni.

A kérdés másik aspektusa a külföldi munkavállalással volt kapcsolatos. Itt is konszenzus látszik kirajzolódni atekintetben, hogy először érdemes itthon megpróbálni a munkavállalást, és valamennyi tapasztalat birtokában tenni meg az ugrást a külföld irányába, ahol a lehetőségek és a kockázatok is nagyobbak. Az a kérdés, hogy hosszabb távon itthon vagy külföldön érdemes-e dolgozni, úgy fest, alaposan megosztja a hallgatói közösséget, és itt már az egyéni érdekek mérlegelésén túl a társadalmi felelősség szempontjai is (mi lesz azokkal, akiket itt hagyunk) felmerültek. Ezzel kapcsolatban szeretném hangsúlyozni, hogy egy behatárolt ideig történő külföldi tapasztalatszerzés, majd az ott elsajátítottak itthoni kamatoztatása történelmi magyar üzletembereink klasszikus sikertörténeteinek meghatározó motívuma volt. Ennek a gyakorlatnak folytatása, amennyiben sikeresen megvalósul, szintetizálhatja az érvek és ellenérvek során felsorakoztatott szempontokat, és követendő mintát jelenthet.

Kozma Miklós, Vállalatgazdaságtan Intézet

14 komment

Új tanári kommentek a marketing kérdéseknél!

2012.11.06. 09:46 palfiildi

Szólj hozzá!

Innováció 2. kérdés

2012.11.05. 11:08 palfiildi

Az emberiség életminősége szempontjából milyen területen látna szívesen és tartana fontosnak innovációt (új terméket, szolgáltatást, eljárást, szervezeti megoldást)? Miért?


A hozzászólásokat 2012. november 9. (péntek) reggel 9-ig várjuk.
Kedves Hallgatók!

A kérdésre reagálva, a válaszolók többsége („varangyosbéka”, „Hajron”, „Lyongibert”, „Hurrican17”, „cidri14”, „Daniel0813”, „Kéky”) egyetértett abban, hogy az egészségügy területén van a legégetőbb szükség mind szervezeti, mind technológiai, mind pedig termék/szolgáltatás innovációra. Ezt a magyar egészségügyi rendszer korlátoltságával, a kezelésre váró várólistás betegek hosszú sorával, a vizsgálóeszközök és gyógymódok nyugat-európaihoz képest elmaradott voltával (kevés fejlett felszerelés, elavult gyógymódok), illetve a szolgáltatás (kezelés) rugalmatlanságával indokolták (hosszú sor a rendelőben, várólista ultrahangra, stb.) Valóban sokat lendítenének az egészségügyön az innovációk, már a jobb szervezés is, vagy egy az egészségügyi intézményeket elektronikusan összekapcsoló informatikai rendszer. Figyelembe kell persze venni, hogy az új gyógyszerek, orvosi berendezések innovációja nem Magyarországon történik, s ezek beszerzése nagyon drága. Ezen kívül a hozzászólók egy része a felsőoktatási rendszer megújítását tekintette kiemelkedő fontosságúnak, főként az oktatási módszerek újragondolását tartva szem előtt („mz etz”, „lyongibert”, „Kéky”). Többen írtak arról, hogy fontosabb lenne az elmélet helyett gyakorlatorientált, kis csoportokban történő képzési rendszer bevezetése. Páran felvetették („dulguun”, „lyongibert”) az energiaszektorbeli innovációk szükségességét (alternatív energiaforrások kiaknázása terénà ok: környezetvédelem) és mezőgazdasági újítások megvalósítását, de hogy milyen módon, arról kevés konkrét válasz született. „i01” a társadalmi rendszerben vinne végig egy radikális innovációs folyamatot, bár ő sem magyarázza meg világosan mire is gondol. Előzetesen talán azt vártam, hogy nagyobb hangsúly fog esni a környezetvédelmi innovációkra. A jövőben ezeknek, és a környezeti szempontoknak a kényelmi és szórakoztató termékek fejlesztésében is való figyelembe vétele nagyon meg kellene, hogy erősödjön, hisz a természet rombolása egyre nagyobb veszélyeket jelent. Lehet, hogy a jövőben az innováció fókusza ez lesz? Nem lenne rossz, mert akár a gazdasági, akár a természeti törvények figyelembe nem vétele egy idő után nagy pofont von maga után. A gazdaság visszavágását mi magyarok is néha már nagyon is megtapasztaltuk, a természetét még csak kezdjük érezni, de ha így folytatjuk, az igazán nagy pofonok még hátra vannak az emberiség számára.

 Kiss János egyetemi adjunktus, Vállalatgazdaságtan Intézet

10 komment

Címkék: Címkék

Innováció 1. kérdés

2012.11.05. 11:02 palfiildi

Az innovációt a fogyasztói igények magasabb szintű kielégítéseként határoztuk meg. Ez hogyan egyeztethető össze a tartós fogyasztási cikkek (pl. mobiltelefon, számítógép) körében megfigyelhető „beépített avulással”, miszerint a termékek rövidebb élettartammal rendelkeznek és kevésbé szervízelhetők, mint a több évtizede forgalmazott elődeik?


A hozzászólásokat 2012. november 9. (péntek) reggel 9 óráig várjuk.
Kedves Hallgatók!

A hozzászólások alapvetően annak a fő gondolatnak a mentén mozognak, hogy vajon a szóban forgó termékek életciklusa szabályozható-e. A technológiától és annak fejlődésétől függ, hogy egy adott termék meddig él a piacon vagy mindez csak vállalati tervezés kérdése és szándékos húzás – a profit növeléséért –, ami elkerülhető lenne? Mindkét álláspont mellett születtek érvek és ellenérvek, valamint példák is, illetve „i01”, megvizsgálta a kérdést mindkét szempontból. Szerinte a beépített avulás folyamata csak részben figyelhető meg, tulajdonképpen attól függ, hogy az elméletünk termék centrikus vagy fogyasztó centrikus. Ha van beépített avulás, az az innovációval és a tudomány fejlődésével kapcsolódik össze. Ha pedig nincs, akkor az ahhoz köthető, hogy a fogyasztók használati szokásai az igényekkel együtt változnak. A többség (például „varangyosbéka”, „P.Fanni”, „dulguun”, „I.Dóra”) úgy véli, hogy – az előbb említett – „beépített avulás” leginkább a technológiai újításhoz köthető. A tartós fogyasztási cikkek (mobiltelefonok, MP3-lejátszók) esetében megfigyelhető a termékek funkcionális bővülése, emiatt például a szervizelés is sokkal nehezebb. „Varangyosbéka” szerint éppen az akkumulátorok teljesítményének javítása lehet egy hasznos innovációs beruházás. „Kéky” szerint bizonyos esetekben a fogyasztók igénylik a beépített avulást, mert ennek köszönhetően egyes termékek olcsóbbak lesznek, köszönhetően a beépített silányabb anyagoknak, alkatrészeknek. „Daniel0813” szerint a termékek életciklusai szabályozhatók, s ez a beépített avulás komoly problémát jelent. A vállalatok a látens igényeket helyezik előtérbe, s úgymond „manipulálják” a fogyasztókat, s azt a látszatot keltik, hogy szükség van a termékek mind gyakoribb cseréjére. „Mihalovits Ernő” ellenben nagyon helyesen arra hívja fel a figyelmet, hogy a technikai újítások sokszor igenis hasznosak. Korábban ilyen haszontalan dologként gondolt az okostelefonokra, mióta azonban maga is használja rájött, hogy rengeteg időt spórol meg vele, mert például utazás közben tud vele ügyeket intézni. Végül, egy eltérő vélemény szerint („lyongibert”) valójában nem is beszélhetünk beépített avulásról. Egyszerűen mindennek megvan a maga szavatossági ideje, ami manapság – a nagy és kompakt termékek idejében – nehezen kezelhető. A fogyasztó egy nagy, egész terméket kap, ezzel lehet magyarázni a dráguló szervizelést is.

 

Kiss János egyetemi adjunktus, Vállalatgazdaságtan Intézet

11 komment

Címkék: Címkék

Marketing 2. kérdés

2012.10.29. 11:05 palfiildi

Mit gondol, egy termék ill. egy társadalmi ügy vonzerejét növeli-e, ha ismerős arc vagy arcok reklámozzák ill. népszerűsítik? Véleménye szerint pl. az idei londoni olimpikonjainknak van-e ilyen vonzerő  növelő értéke  vállalatok ill. társadalmi szervezetek számára? Inspirációként:

 
Értékelésre a november 2. (péntek) de. 9 óráig beérkező hozzászólások kerülnek.

Kedves Hallgatók!

Nagy volt az egyetértés, hogy igen, egy termék vagy egy társadalmi ügy vonzerejét növeli, ha ismerős arc vagy arcok népszerűsítik, és az idei londoni olimpikonjainknak egyértelműen van ilyen vonzerő  növelő értéke. Személyes véleményem, hogy SOKKAL JOBBAN KI LEHETNE HASZNÁLNI AZ OLIMPIKONOK VONZEREJÉT, például a sportolásra buzdításban… A 3X1 KAMPÁNYBAN olimpikonok szerepeltetése mindenkinek tetszett, ez egy valóban jó kampány, több ilyen kellene!

 

Nagyon fontos, hogy az adott sportoló (vagy bármely híresség) tudja azt az adott terméket, márkát HITELESEN KÉPVISELNI, ahogy Ti is írtátok, nem mindegy, hogy kivel és milyen terméket, szolgáltatást népszerűsítünk. Legközelebb szerintetek az egészséges életmód, az egészséges termékek, a sportolás, a drog és dohányzás elleni küzdelem áll a sportolókhoz, olimpikonokhoz. A magyar olimpikonokhoz pedig magyar termékeket kötnétek. Azonban az Általatok említetteken túl MÁS IPARÁGAK TERMÉKEIT, SZOLGÁLTATÁSAIT IS SIKERESEN TUDJÁK NÉPSZERŰSÍTENI. A hitelesség mellett fontos az, hogy KITŰNJÜNK a versenytársaink kommunikációinak kavalkádjából, azaz a reklámarcunk MEGKÜLÖNBÖZTETŐ legyen, felfigyeljenek rá, amire kiválóan alkalmas egy-egy híres sportoló vagy olimpikon. Egyértelmű, hogy a híres sportoló, olimpikon IMÁZSA átvetül a termékre vagy szolgáltatásra, akik imázsa általában pozitív.

 

Kíváncsian vártam, hogy vajon MELY SPORTOLÓKAT EMLEGETITEK, mind hazai, mind nemzetközi szinten. Az eredmény: Gyurta Dani és Cseh Laci jött elő a magyarok közül, valamint Christiano Ronaldo, David Beckham, Tiger Woods, Michael Phelps, Usain Bolt és Lionel Messi a külföldi sztárok közül. Mindegyik sztárra nem térnék ki részletesen, de egy-kettőre szívesen, (jó egy kicsit blogot írni J, Benneteket is buzdítanálak a további aktív részvételre).

 

Olimpikonjaink közül GYURTA DANINAK VAN A LEGNAGYOBB MÁRKAÉRTÉKE és őt „használta”, „használja” a legtöbb márka: Honda, Aréna, Alpok-Aqua, Szerencsejáték Zrt., valamint szerepelt az EON olimpiai imázsfilmjében is. Az egyik legnépszerűbb sorozatban, a Barátok közt-ben is feltűnt pár évvel ezelőtt, ami talán arra is jó volt, hogy a TV előtt ülő milliós tömeget mozgásra ösztökéljen, vagy legalábbis a mozgás, mint lehetőség felmerüljön az emberekben. Pár napja (október végén) az Alpok-Aqua ásványvíz promóciójának keretében Gyurta Dani a Tesco Aréna Plaza-ban dedikált Sors Tamás paralimpikonnal együtt, (a Tesco egyébként a magyar paralimpiai csapat támogatója, és itt adok igazat annak a hozzászólónak, aki szerint a paralimpikonok sokkal kevesebb figyelmet kapnak). Az ilyen személyes megjelenések sokat adhatnak a sportolók által képviselt márkák promóciójához.

 

A külföldiek közül DAVID BACKHAM-et szeretném kiemelni, ő iskolapéldája annak, hogyan lehet egy sportolót számtalan márka (például Adidas, Pepsi, Coca-Cola, Motorola, Vodafone, Armani, H&M, IBM) arcává tenni. Nem sokan mondhatják el magukról, hogy szerepeltek a Pepsi és a Coca-Cola kampányában is. Beckham tehetségét 16 éves korában ismerte fel a Manchester United, egyből szerződést is kötöttek vele, és onnantól kezdve ő volt a világ egyik legkeresettebb reklámarca. Idővel Beckham saját neve is márkanév lett. Backham kiváló példája volt a TOPSTAR-ságnak (a TOPSTAR egy betűszó, melynek elemei azt összegzik, mi kell ahhoz, hogy egy világsztár márkaértéke magas legyen és sorban álljanak érte a termékek gyártói, forgalmazói: team, off the field, physical characteristics, success, transferability, age, reputation. Azaz kell egy jó csapat, a pályán kívül is megfelelően kell viselkedni, megfelelő fizikai adottságok, sikeresség, imázstranszfer lehetősége, megfelelő kor, hírnév).

 

Amit még írtatok a témával kapcsolatban, azok a KOCKÁZATOK, amelyek abból is származhatnak, hogy valaki előre köt meg egy szponzori vagy egy reklámszerződést, és a sportoló mégsem lesz olyan sikeres, vagy abból is hatalmas kockázatok származhatnak, ha a sportoló botrányba keveredik, ahogy történt ez anno TIGER WOODS esetében. Érdekes, hogy a történet több mint két éves, mégis emlékeztek rá… Jelentős szponzorok is szerződést bontottak és kihátráltak a szexbotrányba keveredett golfsztár mögül. Zárásként még egy friss botrány: Lance Armstrong mögül sorra hátrálnak ki a szponzorok, akit örökre eltiltottak és az 1998 augusztusa óta elért összes eredményétől megfosztottak, mivel doppingolt. A Nike sportszergyártó cég távozása után az Anheuser-Busch sörgyár, a kerékpárokat előállító Trek cég, a 24 Hour Fitness nevű fitneszterem-hálózat, az FRS energiaital-vállalat, továbbá a táplálék-kiegészítőket gyártó Honey Stinger is szerződést bont a sztárral. Sőt, egyesek pénzt is követelnek tőle vissza…

 

További szép napokat és jó blogírást és blogolvasát kívánok, üdvözlettel:

Szabó Ágnes

 

9 komment

Címkék: Címkék

Marketing 1. kérdés

2012.10.29. 11:04 palfiildi

Milyen előnyei vannak a saját márkás termékeknek a fogyasztó számára? Veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Ön melyiket és miért részesíti előnyben? Inspirációként: http://kereskedelem.tlap.hu/magazin/sajat-markas-termek-fogalma/; http://hu.nielsen.com/site/20100906.shtml; http://www.mfor.hu/cikkek/Hoditanak_a_sajatmarkas_termekek.html; http://hu.nielsen.com/site/20110830.shtml

Értékelésre a november 2. (péntek) de. 9 óráig beérkező hozzászólások kerülnek.
Kedves Hallgatók!

Alapvetően jó hozzászólások érkeztek, köszönjük szépen. Egy dologgal nem értek egyet, erre figyeljünk oda, hogy ne az legyen az első reakciónk, hogy a saját márkás termékek biztosan rosszabb minőségűek… szerencsére ezt több hozzászólás is cáfolta, a minőség kérdésére még később visszatérek.

 Ami egy kicsit hiányzott nekem a hozzászólásokból, egy-két ADAT, hogy például vajon mennyi is fogy ezekből a saját márkás termékekből? Összességében azt mondhatjuk, hogy 2012 első hat hónapját és az élelmiszereket tekintve minden negyedik forintunkat saját márkás termékekre fordítottuk, mennyiséget tekintve pedig 34 százalékos piaci részesedéssel bírtak a saját márkás élelmiszerek a Nielsen kutatásai alapján. A háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál mennyiség szempontjából 32 százalékról 36-ra emelkedett a piaci részesedésük az előző év hasonló időszakához viszonyítva (Nielsen, 2012). A diszkontok eladásainak több mint a fele saját márkás termékekből származik.

 Nyilvánvalóan azért vesszük a saját márkás terméket, mert OLCSÓBBAK, mint a márkás termékek, és a Nielsen kutatásai szerint egyre többen veszik őket… Nagyon helyes, amit írtatok, azért tudnak alacsonyabb árúak lenni, mert KEVESEBBET KELL KÖLTENI EZEK MARKETINGJÉRE, de azt azért ne mondjuk, hogy egyáltalán nem kell költeni.

 Ahogy Ti is írtátok, NEM MINDEGY, HOGY MILYEN TERMÉKRŐL VAN SZÓ, fogkrémből például megveszitek a saját márkásat, de energiaitalból nem. Az energiaital (főleg ha buliban fogyasztjátok) egy PRESZTIZS-TERMÉK számotokra, míg a fogkrém nem az. Mi magyarok, a Nielsen adatai alapján, a mélyhűtött termékekből előszeretettel veszünk saját márkásat, (az állateledel és a háztartási papíráru is elől vannak a sorban, láthatóan ezek sem presztízstermékek), míg például alkoholos italokból inkább márkásokat veszünk, mindösszesen 15 százalék a saját márkás termékek részaránya a bolti eladások összértékéből (Nielsen, 2012). Az (alkoholos) italok esetén több esetben vendégeket kínálunk meg, mégsem lehet egy Tesco Gazdaságost elővenni… Fontos szempont tehát, hogy a MÁRKAVÁLASZTÁS ÁLTAL A FOGYASZTÓ SOK MINDENT SUGÁROZ MAGÁRÓL. Ehhez kapcsolódóan jutott eszembe, hogy leállította a Tesco az angolszász országokban a Value, azaz Gazdaságos néven ismert saját márkás termékeinek forgalmazását, helyette egy új, modernebb dizájnú, (rózsaszín és narancssárga), nem az olcsóságot sugárzó, hanem magasabbra pozícionált Everyday Value (Mindennapi Gazdaságosság) saját márkás termékcsalád lesz. Ez is azt bizonyítja, hogy igenis foglalkozik a Tesco a saját márkás termékei marketingjével (pozicionálásával, csomagolásával, dizájnjával, kommunikációjával).

 A MINŐSÉGRE visszatérve, Ti is emlegettétek a 100%-os narancslevek tesztjét, ahol íztesztben és összetevők tekintetében is a saját márkás narancslevek nyertek, a Tesco, a Lidl és az Aldi 100%-os narancslevei voltak a dobogón. Lehetne még számtalan példát sorolni, a SAJÁT MÁRKÁS TERMÉK NEM AZT JELENTI, HOGY ROSSZ MINŐSÉGŰ A TERMÉK. Nagyon sokszor A MÁRKÁZOTT TERMÉKEK GYÁRTÓI ÁLLÍTJÁK ELŐ A SAJÁT MÁRKÁS TERMÉKEKET IS, ahogy ezt Ti is nagyon helyesen leírtátok. Azt is írtátok, hogy javul a minőségük a saját márkás termékeknek, de ami sokkal inkább jellemző, a FOGYASZTÓK MINŐSÉGPERCEPCIÓJA VÁLTOZIK, azaz egyre kevésbé gondoljuk rossz minőségűnek a saját márkás termékeket. Jelen gazdasági helyzetben tapasztalható növekvő árérzékenység miatt a fogyasztók egyre inkább az olcsó termékek felé orientálódnak. Persze a MÁRKAHŰSÉG fontos fogalom, és bizonyos termékeknél, termékkategóriáknál kevés esélye van a saját márkás termékeknek…

 

További szép napokat és jó véleménycserét kívánok, üdvözlettel:

Szabó Ágnes

13 komment

Címkék: Címkék

Tanári kommentek a stratégia kérdésekhez!

2012.10.16. 16:46 palfiildi

Szólj hozzá!

Címkék: Címkék

Újabb tanári kommentek a blogon!!!

2012.10.09. 17:46 palfiildi

Szólj hozzá!

Vállalati stratégia 2. kérdés

2012.10.08. 11:11 palfiildi

Hogyan határozná meg a BKV termékét? Mi jellemzi a BKV értékláncát? Fogyasztóként (utasként) hol lát javítási lehetőséget az értéklánc tevékenységeiben?

Kedves Hallgatók!

 Érdekes módon erre a kérdésre nagyon egy kaptafára készültek a válaszok. Nagyon jókat válaszoltak, bár természetesen itt is becsúszott néhány baki. Figyelmetekbe ajánlanám a korábbi válaszomat, mert abban részletesen kitértem a kérdés különböző aspektusaira. Egy-két közvetlen választ azonban közölni fogok.

 Az alternatív utazási forma nem versenytárs, hanem helyettesítő termék.

 Akármilyen benchmarkot megvizsgáltok az jön ki, hogy egyáltalán nem magas az utazási díj, hazánkban a „rendszer átverése” a kultúrába ágyazódott és a BKV-n való bliccelés pont ilyennek számít. Továbbá a bliccelés szignifikánsan csökkent az elmúlt pár évben, de természetesen ezen a téren még bőven van helye hatékonyságnövelésnek.

 Tudomásom szerint 16 ezret fizet aki bliccel, legalábbis ezt a plakátot rakja ki a BKV, ami véleményem szerint így is elrettentő, csakhogy aki bliccel, az a lehető legritkábban számol úgy, hogy ha két havonta egyszer kapnak el, akkor már megéri, vagy diákként ha 5 havonta egyszer kapnak el, akkor éri meg. Nem a büntetés mértéke itt a legfontosabb determináló tényező.

 Egyébként sem Dániában sem Hollandiában nincs 2 milliós város, ráadásul jelentősen különbözik a két ország kultúrája a miénktől, így ugyan ott jól működik a biciklis közlekedés, közel sem biztos, hogy Budapesten jól működne.

 A BKV és a pártfinanszírozás kapcsolatot manapság már nem erőltetném, ugyan nem tudjuk, hogy napjainkban ez hogyan alakul, de mivel a korábbi ügyek jelenleg épp a bíróságon vannak, tételezzük fel, hogy ez a probléma megoldódik.

 Ne keverjük az értékláncot és az ellátási láncot, míg az előbbi „a vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolása” (Chikán, 2008 p.181), addig az utóbbi „a gazdasági tevékenységek vertikálisan összekapcsolódó, vállalati határokon átívelő, adott fogyasztói igény kielégítését célzó sorozata” (Chikán, 2008 p.181). Azaz a beszállítókkal kapcsolatos kérdések az ellátási lánchoz kapcsolódnak, így erre úgy hivatkozzatok.

 Az értéklánccal kapcsolatban egyébként örömmel vettem volna több kommentet, szerintem érdemes lenne ezen még gondolkodnotok, nézzétek meg a tankönyv 184. oldal 3. ábráját, ami alapján számos új ötletetek születhet.

  

Üdvözlettel:

Stocker Miklós

egyetemi tanársegéd

Vállalatgazdaságtan Intézet, Üzleti Gazdaságtan Tanszék

22 komment

Címkék: Címkék

süti beállítások módosítása