Milyen előnyei vannak a saját márkás termékeknek a fogyasztó számára? Veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Ön melyiket és miért részesíti előnyben? Inspirációként: http://kereskedelem.tlap.hu/magazin/sajat-markas-termek-fogalma/; http://hu.nielsen.com/site/20100906.shtml; http://www.mfor.hu/cikkek/Hoditanak_a_sajatmarkas_termekek.html; http://hu.nielsen.com/site/20110830.shtml
Kedves Hallgatók!Alapvetően jó hozzászólások érkeztek, köszönjük szépen. Egy dologgal nem értek egyet, erre figyeljünk oda, hogy ne az legyen az első reakciónk, hogy a saját márkás termékek biztosan rosszabb minőségűek… szerencsére ezt több hozzászólás is cáfolta, a minőség kérdésére még később visszatérek.
Ami egy kicsit hiányzott nekem a hozzászólásokból, egy-két ADAT, hogy például vajon mennyi is fogy ezekből a saját márkás termékekből? Összességében azt mondhatjuk, hogy 2012 első hat hónapját és az élelmiszereket tekintve minden negyedik forintunkat saját márkás termékekre fordítottuk, mennyiséget tekintve pedig 34 százalékos piaci részesedéssel bírtak a saját márkás élelmiszerek a Nielsen kutatásai alapján. A háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál mennyiség szempontjából 32 százalékról 36-ra emelkedett a piaci részesedésük az előző év hasonló időszakához viszonyítva (Nielsen, 2012). A diszkontok eladásainak több mint a fele saját márkás termékekből származik.
Nyilvánvalóan azért vesszük a saját márkás terméket, mert OLCSÓBBAK, mint a márkás termékek, és a Nielsen kutatásai szerint egyre többen veszik őket… Nagyon helyes, amit írtatok, azért tudnak alacsonyabb árúak lenni, mert KEVESEBBET KELL KÖLTENI EZEK MARKETINGJÉRE, de azt azért ne mondjuk, hogy egyáltalán nem kell költeni.
Ahogy Ti is írtátok, NEM MINDEGY, HOGY MILYEN TERMÉKRŐL VAN SZÓ, fogkrémből például megveszitek a saját márkásat, de energiaitalból nem. Az energiaital (főleg ha buliban fogyasztjátok) egy PRESZTIZS-TERMÉK számotokra, míg a fogkrém nem az. Mi magyarok, a Nielsen adatai alapján, a mélyhűtött termékekből előszeretettel veszünk saját márkásat, (az állateledel és a háztartási papíráru is elől vannak a sorban, láthatóan ezek sem presztízstermékek), míg például alkoholos italokból inkább márkásokat veszünk, mindösszesen 15 százalék a saját márkás termékek részaránya a bolti eladások összértékéből (Nielsen, 2012). Az (alkoholos) italok esetén több esetben vendégeket kínálunk meg, mégsem lehet egy Tesco Gazdaságost elővenni… Fontos szempont tehát, hogy a MÁRKAVÁLASZTÁS ÁLTAL A FOGYASZTÓ SOK MINDENT SUGÁROZ MAGÁRÓL. Ehhez kapcsolódóan jutott eszembe, hogy leállította a Tesco az angolszász országokban a Value, azaz Gazdaságos néven ismert saját márkás termékeinek forgalmazását, helyette egy új, modernebb dizájnú, (rózsaszín és narancssárga), nem az olcsóságot sugárzó, hanem magasabbra pozícionált Everyday Value (Mindennapi Gazdaságosság) saját márkás termékcsalád lesz. Ez is azt bizonyítja, hogy igenis foglalkozik a Tesco a saját márkás termékei marketingjével (pozicionálásával, csomagolásával, dizájnjával, kommunikációjával).
A MINŐSÉGRE visszatérve, Ti is emlegettétek a 100%-os narancslevek tesztjét, ahol íztesztben és összetevők tekintetében is a saját márkás narancslevek nyertek, a Tesco, a Lidl és az Aldi 100%-os narancslevei voltak a dobogón. Lehetne még számtalan példát sorolni, a SAJÁT MÁRKÁS TERMÉK NEM AZT JELENTI, HOGY ROSSZ MINŐSÉGŰ A TERMÉK. Nagyon sokszor A MÁRKÁZOTT TERMÉKEK GYÁRTÓI ÁLLÍTJÁK ELŐ A SAJÁT MÁRKÁS TERMÉKEKET IS, ahogy ezt Ti is nagyon helyesen leírtátok. Azt is írtátok, hogy javul a minőségük a saját márkás termékeknek, de ami sokkal inkább jellemző, a FOGYASZTÓK MINŐSÉGPERCEPCIÓJA VÁLTOZIK, azaz egyre kevésbé gondoljuk rossz minőségűnek a saját márkás termékeket. Jelen gazdasági helyzetben tapasztalható növekvő árérzékenység miatt a fogyasztók egyre inkább az olcsó termékek felé orientálódnak. Persze a MÁRKAHŰSÉG fontos fogalom, és bizonyos termékeknél, termékkategóriáknál kevés esélye van a saját márkás termékeknek…
További szép napokat és jó véleménycserét kívánok, üdvözlettel:
Szabó Ágnes