HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 1. kérdés

2012.10.29. 11:04 palfiildi

Milyen előnyei vannak a saját márkás termékeknek a fogyasztó számára? Veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Ön melyiket és miért részesíti előnyben? Inspirációként: http://kereskedelem.tlap.hu/magazin/sajat-markas-termek-fogalma/; http://hu.nielsen.com/site/20100906.shtml; http://www.mfor.hu/cikkek/Hoditanak_a_sajatmarkas_termekek.html; http://hu.nielsen.com/site/20110830.shtml

Értékelésre a november 2. (péntek) de. 9 óráig beérkező hozzászólások kerülnek.
Kedves Hallgatók!

Alapvetően jó hozzászólások érkeztek, köszönjük szépen. Egy dologgal nem értek egyet, erre figyeljünk oda, hogy ne az legyen az első reakciónk, hogy a saját márkás termékek biztosan rosszabb minőségűek… szerencsére ezt több hozzászólás is cáfolta, a minőség kérdésére még később visszatérek.

 Ami egy kicsit hiányzott nekem a hozzászólásokból, egy-két ADAT, hogy például vajon mennyi is fogy ezekből a saját márkás termékekből? Összességében azt mondhatjuk, hogy 2012 első hat hónapját és az élelmiszereket tekintve minden negyedik forintunkat saját márkás termékekre fordítottuk, mennyiséget tekintve pedig 34 százalékos piaci részesedéssel bírtak a saját márkás élelmiszerek a Nielsen kutatásai alapján. A háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál mennyiség szempontjából 32 százalékról 36-ra emelkedett a piaci részesedésük az előző év hasonló időszakához viszonyítva (Nielsen, 2012). A diszkontok eladásainak több mint a fele saját márkás termékekből származik.

 Nyilvánvalóan azért vesszük a saját márkás terméket, mert OLCSÓBBAK, mint a márkás termékek, és a Nielsen kutatásai szerint egyre többen veszik őket… Nagyon helyes, amit írtatok, azért tudnak alacsonyabb árúak lenni, mert KEVESEBBET KELL KÖLTENI EZEK MARKETINGJÉRE, de azt azért ne mondjuk, hogy egyáltalán nem kell költeni.

 Ahogy Ti is írtátok, NEM MINDEGY, HOGY MILYEN TERMÉKRŐL VAN SZÓ, fogkrémből például megveszitek a saját márkásat, de energiaitalból nem. Az energiaital (főleg ha buliban fogyasztjátok) egy PRESZTIZS-TERMÉK számotokra, míg a fogkrém nem az. Mi magyarok, a Nielsen adatai alapján, a mélyhűtött termékekből előszeretettel veszünk saját márkásat, (az állateledel és a háztartási papíráru is elől vannak a sorban, láthatóan ezek sem presztízstermékek), míg például alkoholos italokból inkább márkásokat veszünk, mindösszesen 15 százalék a saját márkás termékek részaránya a bolti eladások összértékéből (Nielsen, 2012). Az (alkoholos) italok esetén több esetben vendégeket kínálunk meg, mégsem lehet egy Tesco Gazdaságost elővenni… Fontos szempont tehát, hogy a MÁRKAVÁLASZTÁS ÁLTAL A FOGYASZTÓ SOK MINDENT SUGÁROZ MAGÁRÓL. Ehhez kapcsolódóan jutott eszembe, hogy leállította a Tesco az angolszász országokban a Value, azaz Gazdaságos néven ismert saját márkás termékeinek forgalmazását, helyette egy új, modernebb dizájnú, (rózsaszín és narancssárga), nem az olcsóságot sugárzó, hanem magasabbra pozícionált Everyday Value (Mindennapi Gazdaságosság) saját márkás termékcsalád lesz. Ez is azt bizonyítja, hogy igenis foglalkozik a Tesco a saját márkás termékei marketingjével (pozicionálásával, csomagolásával, dizájnjával, kommunikációjával).

 A MINŐSÉGRE visszatérve, Ti is emlegettétek a 100%-os narancslevek tesztjét, ahol íztesztben és összetevők tekintetében is a saját márkás narancslevek nyertek, a Tesco, a Lidl és az Aldi 100%-os narancslevei voltak a dobogón. Lehetne még számtalan példát sorolni, a SAJÁT MÁRKÁS TERMÉK NEM AZT JELENTI, HOGY ROSSZ MINŐSÉGŰ A TERMÉK. Nagyon sokszor A MÁRKÁZOTT TERMÉKEK GYÁRTÓI ÁLLÍTJÁK ELŐ A SAJÁT MÁRKÁS TERMÉKEKET IS, ahogy ezt Ti is nagyon helyesen leírtátok. Azt is írtátok, hogy javul a minőségük a saját márkás termékeknek, de ami sokkal inkább jellemző, a FOGYASZTÓK MINŐSÉGPERCEPCIÓJA VÁLTOZIK, azaz egyre kevésbé gondoljuk rossz minőségűnek a saját márkás termékeket. Jelen gazdasági helyzetben tapasztalható növekvő árérzékenység miatt a fogyasztók egyre inkább az olcsó termékek felé orientálódnak. Persze a MÁRKAHŰSÉG fontos fogalom, és bizonyos termékeknél, termékkategóriáknál kevés esélye van a saját márkás termékeknek…

 

További szép napokat és jó véleménycserét kívánok, üdvözlettel:

Szabó Ágnes

13 komment

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr114876485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalovits Ervin 2012.10.29. 14:41:37

A saját márkás termékek (itt elsősorban a Tescora gondolok, nem tudom, univerzálisak-e a megállapításaim) általában árban kínálnak a többi, "márkás" termék alá, amelynek az oka a kisebb marketingköltség és a(z általam tapasztalt) gyengébb minőség. Természetesen az előbbi nem azt jelenti, hogy nincsenek reklámok, csak hogy kevesebb/kisebb költségű, a csomagolás puritánabb (bár magában ez is marketing, mert vizuálisan is azt sugallja, hogy a termék olcsó), stb., amit ellensúlyozni lehet azon előnyökkel, amelyek a saját bolthálózatból erednek (pl. áruházon belüli figyelemfelhívó reklámok, megfelelő elhelyezési stratégia, stb.). A minőség alacsonyabb színvonala is lehetővé teszi, hogy olcsóbban adják a termékeket, még ha ismert is, hogy ezeket bérmunkában akár felsőbb kategóriás termékeket előállító cégek (pl.: Pick) készítik.

Összességében nem gondolnám, hogy veszélyben lennének a márkás termékek, bár nyilván hátrányt szenvednek el azáltal, hogy ott, ahol a vevő közvetlenül dönt, már nincsenek ráhatással a pozíciójukra, illetve, hogy drágábban tudják csak adni a terméküket. Ebből következik, hogy árérzékeny országokban a saját márkás termékek piaca nyilván potenciálisan nagyobb.

(Még magamnak ellentmondva felvetném a kérdést, hogy mi is a saját márkás termékek célja. Én abból indultam ki, hogy ezekkel magasabb profitot tud realizálni a kereskedelmi cég, mert a termék előállítására és az értékesítésre is tesz profitot, és a kettő összege nagyobb, mint egy külsős/márkás termék értékesítéséből származó profit. Azonban lehet, hogy a valóságban a márkás termék magasabb ára miatt magasabb az árrés is, amit a cég rátehet, és ez nagyobb lesz az olcsó saját termék előállításából és értékesítéséből adódó profitnál. Ekkor a saját terméken nincsen nagyobb profit, szerepe csupán az alacsonyabb jövedelműek felé való nyitás. Ez a kérdés azért fontos, mert lehet, hogy így magának az áruháznak sem érdeke a jó elhelyezése ezen áruknak, és így az érvelésem egy pontja kiesik.)

Evi8 2012.10.29. 18:55:25

Véleményem szerint mindenképpen a saját márkás termékek előnye, hogy a fogyasztó olcsóbban tud hozzájutni ezekhez az árucikkekhez és ezen termékek is lehetnek-ha nem is teljesen,de hasonlóan-jó minőségűek, mint a márkás termékek. Személy szerint több saját márkás terméket kipróbáltam már, nemcsak az élelmiszerek, hanem kozmetikai cikkek, sőt elektronikai eszközök terén is. Nem állítom azt, hogy a márkázott termékeknél jobb minőségű árut kaptam, természetesen negatív tapasztalattal is gazdagodtam ezáltal, főleg az élelmiszerek terén, azonban néhány saját márkás termék kifejezetten bevált nálam, gondolok itt a kozmetikai, szépségápolási termékekre.
A saját márkás termékek megjelenésével a gyártók márkái kisebb mértékben visszaszorultak, azonban nem gondolom, hogy ez hatalmas veszélyt jelentene számukra, ugyanis a márkához hű fogyasztók nem fogják lecserélni kedvenc, jól bevált márkájukat csak azért, hogy valamennyivel olcsóbban juthassanak hozzá a kívánt árucikkhez.

Hajron 2012.10.29. 22:30:54

Előnyei: tapasztalatom szerint olcsóbbak, azonban hogy az olcsóság egyenlőbb-e a rosszabb minőséggel, arról nem tudok nyilatkozni - Tesco fogkrémet használunk, azzal semmi gondunk nincs, de mást sosem próbáltunk ki. :)

Tehát olcsóbb, s megkönnyíti a döntést is énszerintem, példaképpen maradjunk a fogkrémnél: annyi fogkrém létezik, s az összeset 10-ből 9 fogorvos ajánlja, hogy komoly dilemma eldönteni, melyiket is válassza az ember - kézenfekvő döntés volt a Tesco saját márkája.

Ha pedig feltételezzük, hogy a Tesco nem csak a fogkrémben nyújt megfelelő minőséget, hanem más termékekben is, akkor az olcsóság mellett ez is biztos pontnak számít - nem kell kísérletezni a több tucat termék közül, ott van a saját márka.

Veszélyben vannak-e a gyártók márkái?

Nem hiszem, még ha emiatt némileg vissza is szorul a részesedésük. A saját márkák részesedése pedig növekedhet, ha egyre többen döntenek / kényszerülnek úgy, hogy ezt vásárolják. Ez lépésekre sarkalhatja őket, de aligha vannak veszélyben - például az X-faktorban orrba-szájba reklámozzák a Spar energiaitalát, de többünk véleménye, hogy nem váltunk át. :) A Monster, Burn, Red Bull, Bomba épp elég választék...

Ezzel szerintem arra is válaszoltam, hogy melyiket részesítem előnyben: a gyártók márkáit. Jobb minőségűnek tartom ezeket a termékeket, s nyilván presztízsből is.

Azt viszont senki nem kérdezi meg, mivel mosok fogat, egyébként sem én döntöm el... :)

Hajron 2012.10.29. 22:33:38

Annyit tennék hozzá, hogy a kisebb gyártók márkái kerülhetnek előbb-utóbb veszélybe, ha a saját márkák megerősödnek - tekintve, hogy ezek az "elosztóközpontok" dönthetnek úgy, hogy nem teszik többé ki a polcra az adott gyártó termékeit, mert a saját márkájuk tökéletes helyettesítő termék. Ez viszont a nagyobb, meghatározó gyártók termékeire nem lehet jellemző.

varangyosbeka 2012.10.30. 14:26:26

Saját márkás termékekkel a legtöbb kiskereskedelmi áruházlánc már előállt és ha még nem, akkor majd fog. Alapvetően a saját márkás termékekre jellemző, hogy az áruházlánc jóval alacsonyabb áron kínálja őket, mint a gyártók, akik kifejezetten ezzel a termékkel foglalkoznak. A fogyasztó számára ez egyértelmű előnyt biztosít.
A gyártók számára véleményem szerint a saját márkás termékek nem jelentenek hatalmas veszélyt. A saját márkás termékek esetleg helyettesítő termékekként jöhetnek szóba, viszont a saját márkás termékek nagy részének a minősége megkérdőjelezhető (direkt használtam a „nagy része” kifejezést, az igazság az, hogy van néhány saját márkás termék, melyek szerintem jobbak mint a többi.) A piaci részesedésük valamilyen szinten csökkenhet, de ha energiaitalt akarunk venni, nem hinném h bárkinek eszébe jutna a Spar saját termékét választani a Red Bull, a Burn, vagy a Monster helyett. Ugyanez igaz a nápolyi szeletekre, cukorkákra, tisztítószerekre, és mindenre amibe a kiskereskedelmi láncok ilyen célból befektettek. A márkahű fogyasztók pedig biztos, hogy nem fognak lecserélni egy bevált terméket egy másikra.
Én személy szerint nem vagyok híve a saját márkás termékeknek, nem nagyon használom őket. Eleinte még kipróbáltam az olcsósága miatt néhányat, de a minőség szerintem még így is jóval alacsonyabb volt az elvártnál.

P.Dina 2012.11.01. 13:40:55

A saját márkás termékeknek van egy fajta társadalmi hatása is. Az olcsóbb termékek vásárlása sok ember számára presztízscsökkentő hatású, ezért nem kerülhet veszélyebe a többi termék. Ha például elmegyünk egy vendégségbe és ott tesco-s kólával kínálnak,akkor nyilvánvalóan egy negatív kép alakul ki bennünk a vendéglátóink pénzügyi helyzetét illetően. hozzáteszem én is egyetértek azzal, hogy bizonyos termékek minőségben már sokszor megverik a kategóriájukban versenyző termékeket. Így például ha csak a tescora gondolunk akkor a smoothie italuk sokkal erősebb és finomabb, mint bármely más gyümölcsprés a piacon. Azt gondolom, hogy a saját márkás termékek javuló marketinggel és megfelelő irányú termékfejlesztéssel a középkategóriás termékek között meg tudják állni a helyüket és valóban versenytársakként lehetnek jelen. Az elmúlt években már megfigyelhetünk egy javuló tendenciát a termékek minőségével kapcsolatban. Egyre minőségibb és egyre jobb termékeket állítanak elő az áruházláncok, ez persze az árakban is megjelenik, hiszen olcsóság ide vagy oda, drágultak ezek a termékek. A minőségre még egy példát hoznék.nemrég csináltak egy felmérést a hazánkban kapható 100%os narancslevek minőségét illetően és a saját márkás termékek magasan verték a mezőnyt, az elsők között végeztek.
és akkor egy harmadik példa a sikerre. A dmben kapható saját márkás biotermékek népszerűsége töretlen. Senki nem kételkedik minőségükben és árukban sem olcsóbbak a többinél.

Kéky 2012.11.01. 19:48:14

Egy termék árát rendkívül növeli a cég marketingtevékenysége, a költségek nagy százalékát teszi ki a marketing. A saját márkás termékek általában egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben jellemző a reklámozás, ami miatt a költségek nem ugranak az egekbe. Ezeknél a termékeknél a fejlesztés, a kutatás sem jellemző, általában a piacra már betört, jól működő árukat próbálják helyettesíteni a saját márkás termékek. Ezért tudnak az áruházláncok olcsó termékekkel előállni.
Az olcsóság mellett sokszor jó minőséget is lehet kapni, hiszen más gyáraktól rendelik meg ezeket a termékeket (pl.:a SPAR túró rudiját egy mátészalkai gyárban gyártják, ott, ahol a Pöttyös túró rudi is készül.
Ha jól tudom, akkor a Szentkirályi ásványvíz először még csak a Tesconak palackozott ásványvizet.)
A saját márkás termékek esetleg azokra a termékekre lehetnek veszélyesek, amelyeket alacsony árkategóriába sorolhatunk, hiszen ha valaki eddig a márkahűség, presztízs, vagy sznobság miatt vásárolt egy terméket, akkor nem fog áttérni a "no name" árucikkekre.

I.Dóra 2012.11.01. 20:02:08

A saját márkás és márkás termékek kapcsolatát elég sokféle szempontból meg lehet vizsgálni.

Először is, ezeket a saját márkás termékeket is legtöbbször ugyanott gyártják, mint ugyanabban a termék-kategóriában egy márkás terméket. Lásd a Pöttyös Túró Rudi és a Spar Rudi is egy helyen készül, csak míg az előző 90 Ft, addig a másik 39 Ft. Annyi a különbség a kettő között, hogy a Pöttyösnek sokkal magasabb a marketing költsége/ innovációs költsége .Az árát magasabban lehet pozícionálni, mivel már kialakult egy márkahű fogyasztói réteg, akik megszokták, hogy nap mint nap ezt a márkát veszik meg, és mindig az elvárt/megszokott minőséget kapják. Ha a Pöttyös egyik napról a másikra levinné az árait a saját márkás termékek áraihoz, vagy még annál is kevesebbért értékesítené őket, akkor nem biztos, hogy azt a reakciót váltaná ki az emberekből, mint amit elvár. A fogyasztók ha megszoknak egy bizonyos ár-érték arányt, és hajlandóak fizetni a minőségért, akkor a megszokottnál nagyobb árcsökkentés negatív megítélést vonna maga után. Mert mi is fogalmazódik meg azonnal a fogyasztó fejében: már a Pöttyös is ennyire leadta a színvonalat, hogy annyiba kerül, mint a Spar Rudi?

Véleményem szerint a márkás termékek előnyben érezhetik magukat, mivel ők sokkal erősebb fogyasztói hűséget képesek kialakítani és könnyebb is megtartani a hű fogyasztókat, mivel többet tudnak költeni marketingre. Így folyamatosan emlékeztetik a fogyasztót arra, hogy a mi termékünket vedd meg, a mi termékünket próbáld ki.

kristalyviz 2012.11.01. 23:35:11

A saját márkás termékek alapvetően azért készülnek, hogy alacsony árukkal egy lehetséges alternatívát kínáljanak a vásárlóknak.
A fogyasztók szempontjából ez véleményem szerint igen előnyös, hiszen elképzelhető, sőt bizonyos, hogy a nagyobb cégek márkás termékeinek megvásárlása esetén részben annak márkanevét, reklámozási költségeit, stb. fizeti meg a vásárló, s bár sok esetben jobb a minősége, mint mondjuk egy Spar vagy Tesco saját márkás terméknek, az árkülönbség legtöbbször nincs arányban a minőségi különbséggel. A saját márkás termékek megjelenése lehetőséget nyújt a vásárlóknak, hogy olcsóbban jussanak hozzá valamihez, s az is lehet, hogy lényegében ugyanazt kapják meg, kevésbé ízléses csomagolásban. Ennek következtében viszont előfordulhat, hogy a vásárlók egy jelentősebb hányada fogja megvenni az áruház saját márkás termékét, pl. ásványvízét, hiszen lehetséges, hogy nem tapasztal lényegi különbséget egy márkás ásványvíz, s egy saját márkás ásványvíz között a 2-3x-os árkülönbözeten kívül. Ennek eredményeképp pedig nyomást gyakorolhatnak a "nagy márkákra", hogy azok vagy olcsóbban, vagy még jobb minőségben kínálják termékeiket, különben elvesztik versenyképességüket az adott piacon.

Én az adott ár/minőség különbség alapján, illetve eddigi tapasztalataim tükrében döntök, hogy saját márkás, vagy "nagy márkás" terméket választok-e egy-egy vásárlás alkalmával.

i01 2012.11.02. 00:17:11

Én úgy gondolom, hogy egy kisebb veszélyt azért jelenthetnek ezek a saját márkás termékek.

Magamból kiindulva, manapság viszonylag sok figyelmet fordítok arra, hogy átpásztázom az áruk összetevőit, amiket vásárolok (feltéve ha élelmiszerről van szó). Inkább ez alapján döntök mostanság, és egyre kevésbé a név alapján, kivéve ha egy nagyon erős kötődésem van egy igazán "márkás" termékhez (pl. csokoládék, üdítők).

Még ha a vásárlók nagy része nem is így dönt, az alacsonyabb ár a másik domináns oka az átváltásnak a gyártói termékekről. Ez sok magyarázatot nem követel.

Továbbá nagyon nagy erővel bír az, hogy ezeken a termékeken saját, a fogyasztók számára már nagyon rég ismert image-üket használják a csomagoláson is, pl. színvilágukat. Ezzel pedig nagyon könnyen kiszoríthatják a kisebb gyártók által készített árukat. Mert minőség ide vagy oda, az ő nevük nem bírhat akkora erővel, mint mondjuk egy Tescoé.

Visszakanyarodva az én álláspontomhoz, én azoknak a saját márkás termékeknek adok egy esélyt, amelyekből egyébként sem létezne egy olyan gyártói alternatíva, amit már nagyon régóta és egy nagyon nyomós indok folytán vásárolok.

nmr 2012.11.02. 02:55:34

Véleményem szerint is az egyik legnagyobb előny az ár lehet,ami egy saját márkás termék mellett szólhat. Bizonyos termékek vásárlása esetén( például fogkrém, toalettpapír, papírzsebkendő ) úgy gondolom, hogy a fogyasztó hajlamos elsősorban az ár alapján dönteni, s nem ragaszkodik annyira a márkanévhez. Emellett a saját márkás termékek folyamatos jelenléte az adott áruházláncban is a fogyasztó számára alternatívát kínál. Úgy gondolom, hogy bizonyos termékek nem kerülnek veszélybe, egyrészt vagy mert azon a terülten nincs saját márkás konkurencia( például dohányáru ), vagy a fogyasztó ragaszkodik a bevált termékhez. Más területeket tekintve a saját márkás termék konkurenciát jelent, s ez befolyással lehet az árak alakulására is.

pulykatakony 2012.11.02. 03:55:24

Az előnyei a saját márkás termékeknek, hogy jóval olcsóbbak mint más márkás cikkek. Saját véleményem szerint az ember két dolog miatt vesz saját márkás terméket az egyik az, hogy spórolni akar rajta mivel nem lát nagy minőségi különbséget a két termék között vagy rá van kényszerülve annak megvásárlására. A gyártók nem hiszem, hogy igazán rosszul járnának, mert nagyon sok a márka hű vásárló van és csak a fent említett vásárló réteg vesz saját márkás termékek. Én személy szerint saját márkás termékek közül csak macska eledelt veszek, mert azt úgyse én eszem meg és mert nem hiszem, hogy olyan nagy különbség lenne a többi között (az íz fokozókat kivéve).

hgabor93 2012.11.02. 07:58:27

A saját márkás termékek – ahogyan az a megadott forrásokban szerepelt – lényegében nem jelentenek mást, mint azt, hogy az áruházláncok saját „nevüket” felhasználva igyekeznek egy ismeretlen beszállító termékének a vásárlására rávenni a fogyasztókat.

Ez azért előnyös e vevőknek, mert kisebb a termék marketingköltsége és ezáltal csökken az ára. Viszont az árcsökkenés egyfajta bizalmatlanságot kelthet, hiszen felmerülhet a fogyasztóban, hogy miért olcsóbb a saját márkás termék, mint a márkás? Ezen a vonalon elindulva a vevő arra juthat, hogy rosszabb a minősége, valamit biztosan „kispóroltak” belőle, élelmiszer esetén esetleg több ízfokozót tettek bele, ami miatt kevésbé egészséges.

Én személy szerint úgy gondolom, hogy a kereskedelmi márkák komoly veszélybe kerülhetnek Magyarországon, mert a bérek csökkenésével, az életszínvonal romlásával a fogyasztók árérzékenysége növekszik, ami inkább az olcsóbb, de talán rosszabb minőségű termékek felé tereli a vásárlókat.

Ami az én választásomat illeti, csak akkor vásárolok saját márkás terméket, ha lényegesen jobban járok vele, mint a hagyományos párjával, például abban az esetben, ha ugyanannyi pénzért nagyobb kiszerelést kaphatok belőle.
süti beállítások módosítása