HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 2. kérdés

2012.10.29. 11:05 palfiildi

Mit gondol, egy termék ill. egy társadalmi ügy vonzerejét növeli-e, ha ismerős arc vagy arcok reklámozzák ill. népszerűsítik? Véleménye szerint pl. az idei londoni olimpikonjainknak van-e ilyen vonzerő  növelő értéke  vállalatok ill. társadalmi szervezetek számára? Inspirációként:

 
Értékelésre a november 2. (péntek) de. 9 óráig beérkező hozzászólások kerülnek.

Kedves Hallgatók!

Nagy volt az egyetértés, hogy igen, egy termék vagy egy társadalmi ügy vonzerejét növeli, ha ismerős arc vagy arcok népszerűsítik, és az idei londoni olimpikonjainknak egyértelműen van ilyen vonzerő  növelő értéke. Személyes véleményem, hogy SOKKAL JOBBAN KI LEHETNE HASZNÁLNI AZ OLIMPIKONOK VONZEREJÉT, például a sportolásra buzdításban… A 3X1 KAMPÁNYBAN olimpikonok szerepeltetése mindenkinek tetszett, ez egy valóban jó kampány, több ilyen kellene!

 

Nagyon fontos, hogy az adott sportoló (vagy bármely híresség) tudja azt az adott terméket, márkát HITELESEN KÉPVISELNI, ahogy Ti is írtátok, nem mindegy, hogy kivel és milyen terméket, szolgáltatást népszerűsítünk. Legközelebb szerintetek az egészséges életmód, az egészséges termékek, a sportolás, a drog és dohányzás elleni küzdelem áll a sportolókhoz, olimpikonokhoz. A magyar olimpikonokhoz pedig magyar termékeket kötnétek. Azonban az Általatok említetteken túl MÁS IPARÁGAK TERMÉKEIT, SZOLGÁLTATÁSAIT IS SIKERESEN TUDJÁK NÉPSZERŰSÍTENI. A hitelesség mellett fontos az, hogy KITŰNJÜNK a versenytársaink kommunikációinak kavalkádjából, azaz a reklámarcunk MEGKÜLÖNBÖZTETŐ legyen, felfigyeljenek rá, amire kiválóan alkalmas egy-egy híres sportoló vagy olimpikon. Egyértelmű, hogy a híres sportoló, olimpikon IMÁZSA átvetül a termékre vagy szolgáltatásra, akik imázsa általában pozitív.

 

Kíváncsian vártam, hogy vajon MELY SPORTOLÓKAT EMLEGETITEK, mind hazai, mind nemzetközi szinten. Az eredmény: Gyurta Dani és Cseh Laci jött elő a magyarok közül, valamint Christiano Ronaldo, David Beckham, Tiger Woods, Michael Phelps, Usain Bolt és Lionel Messi a külföldi sztárok közül. Mindegyik sztárra nem térnék ki részletesen, de egy-kettőre szívesen, (jó egy kicsit blogot írni J, Benneteket is buzdítanálak a további aktív részvételre).

 

Olimpikonjaink közül GYURTA DANINAK VAN A LEGNAGYOBB MÁRKAÉRTÉKE és őt „használta”, „használja” a legtöbb márka: Honda, Aréna, Alpok-Aqua, Szerencsejáték Zrt., valamint szerepelt az EON olimpiai imázsfilmjében is. Az egyik legnépszerűbb sorozatban, a Barátok közt-ben is feltűnt pár évvel ezelőtt, ami talán arra is jó volt, hogy a TV előtt ülő milliós tömeget mozgásra ösztökéljen, vagy legalábbis a mozgás, mint lehetőség felmerüljön az emberekben. Pár napja (október végén) az Alpok-Aqua ásványvíz promóciójának keretében Gyurta Dani a Tesco Aréna Plaza-ban dedikált Sors Tamás paralimpikonnal együtt, (a Tesco egyébként a magyar paralimpiai csapat támogatója, és itt adok igazat annak a hozzászólónak, aki szerint a paralimpikonok sokkal kevesebb figyelmet kapnak). Az ilyen személyes megjelenések sokat adhatnak a sportolók által képviselt márkák promóciójához.

 

A külföldiek közül DAVID BACKHAM-et szeretném kiemelni, ő iskolapéldája annak, hogyan lehet egy sportolót számtalan márka (például Adidas, Pepsi, Coca-Cola, Motorola, Vodafone, Armani, H&M, IBM) arcává tenni. Nem sokan mondhatják el magukról, hogy szerepeltek a Pepsi és a Coca-Cola kampányában is. Beckham tehetségét 16 éves korában ismerte fel a Manchester United, egyből szerződést is kötöttek vele, és onnantól kezdve ő volt a világ egyik legkeresettebb reklámarca. Idővel Beckham saját neve is márkanév lett. Backham kiváló példája volt a TOPSTAR-ságnak (a TOPSTAR egy betűszó, melynek elemei azt összegzik, mi kell ahhoz, hogy egy világsztár márkaértéke magas legyen és sorban álljanak érte a termékek gyártói, forgalmazói: team, off the field, physical characteristics, success, transferability, age, reputation. Azaz kell egy jó csapat, a pályán kívül is megfelelően kell viselkedni, megfelelő fizikai adottságok, sikeresség, imázstranszfer lehetősége, megfelelő kor, hírnév).

 

Amit még írtatok a témával kapcsolatban, azok a KOCKÁZATOK, amelyek abból is származhatnak, hogy valaki előre köt meg egy szponzori vagy egy reklámszerződést, és a sportoló mégsem lesz olyan sikeres, vagy abból is hatalmas kockázatok származhatnak, ha a sportoló botrányba keveredik, ahogy történt ez anno TIGER WOODS esetében. Érdekes, hogy a történet több mint két éves, mégis emlékeztek rá… Jelentős szponzorok is szerződést bontottak és kihátráltak a szexbotrányba keveredett golfsztár mögül. Zárásként még egy friss botrány: Lance Armstrong mögül sorra hátrálnak ki a szponzorok, akit örökre eltiltottak és az 1998 augusztusa óta elért összes eredményétől megfosztottak, mivel doppingolt. A Nike sportszergyártó cég távozása után az Anheuser-Busch sörgyár, a kerékpárokat előállító Trek cég, a 24 Hour Fitness nevű fitneszterem-hálózat, az FRS energiaital-vállalat, továbbá a táplálék-kiegészítőket gyártó Honey Stinger is szerződést bont a sztárral. Sőt, egyesek pénzt is követelnek tőle vissza…

 

További szép napokat és jó blogírást és blogolvasát kívánok, üdvözlettel:

Szabó Ágnes

 

9 komment

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr1004876487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajron 2012.10.29. 23:19:06

Igen, növeli.

A társadalmi ügy vonzerejét azért, mert ahogy a reklám is mondja: "nem bálványok, példaképek" - és elég sokan büszkék ezekre az eredményekre, s épp ezért (szerintem) hajlamosabbak elgondolkozni egy társadalmi ügyön, ha a példaképek is mellé állnak. Egyébként jó ötletnek tartom a 3X1 kampányt, s a mindennap testnevelést is (kár, hogy az utóbbi kivitelezése silány).

A termék vonzerejét pedig: érzelmi kötődés által (a kedvenc focistám is ezt használja!), presztízs (David Beckham-mal osztozok az alsónadrágomon), s megbízhatóság - ha David Beckham-nek elég pénzt tudtak fizetni, akkor vélhetőleg számítanak a megtérülésre, tehát eleve minőségi árujuk van.

Igen, van vonzerejük, a társadalmi ügyek népszerűsítésében már részt is vesznek. Azonban a termékek marketingjének szempontjából is lehet szerepük, csak egy jó ötlet kell hozzá.

varangyosbeka 2012.10.30. 14:37:08

Véleményem szerint egy terméket egy társadalomban általánosan ismert személlyel reklámozni veszélyes vállalkozás, ám ha bejön akkor az adott cég jelentős hasznot húzhat belőle. Nagyon figyelni kell arra, hogy kivel és mit reklámozunk.
Ha mondjuk egy vállalat egy olyan személlyel kívánja népszerűsíteni a termékét, aki alapvetően nem az érdemeiről, hanem a botrányairól híres, az nem tesz jót egy vállalt presztízsének. Ki akarna hasonlítani bármiben is egy Kiszel Tündére, vagy bármelyik másik rendkívül hasznos magyar médiaszemélyiségre, akik voltaképp semmit sem csináltak egész életükben?
A magyar olimpikonokkal reklámoztatni szerintem egy teljesen pozitív és kifizetődő dolog. Ők olyan emberek, akikre tényleg fel lehet nézni, akikre hasonlítani akar az ember. És nemcsak amiatt, mert épp a reflektorfényben vannak és hatalmas sikereiket ünneplik, hanem az egész személyiségük miatt; kitartóak és motiváltak. Emellett az hogy olimpikonokkal találkozik az ember mindegyre a házak oldalán az nemcsak a terméket, hanem a sportot is népszerűsíti, ami szerintem alapvető feladat a mai elkényelmesedett világban.

Petra_08 2012.10.31. 21:46:15

Teljesen egyetértek az előttem szólóval, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy kit kér fel a vállalat egy termék vagy szolgáltatás reklámozására. Ennek az eldöntése előzetes átgondolást igényel, hisz az kihat a cég későbbi jövőjére-fellendítheti, de akár jelentősen csökkentheti is a vásárlások számát. Az emberek mégha olykor tudat alatt is, de sokat adnak híres emberek véleményére, és sokszor ez alapján választanak.
Véleményem szerint helyénvaló dolog ha megbecsüljük olimpikonjainkat, s felnézünk rájuk. Ők azon emberek közé tartoznak, akik nagyon sokat küzdenek céljaik elérése érdekében. Mivel a vállalatok is tisztában vannak azzal a ténnyel, hogy az emberek mivel nagyra tartják őket, ezért valószínű, hogy az általuk reklámozott termékeket is szívesen fogyasztják vagy használják. A cégek ezzel a lehetőséggel próbálnak élni, ami helyénvaló, s tudjuk, hogy megbecsült hírességeink is megválogatják, hogy mihez is adják az arcukat és nevüket, ami szintén jó dolog. Az embereknek szükségük van motivációra, mint például a 3x1 kampány.

mz etz 2012.10.31. 23:23:08

Ez a logika vitán felüli, de azért bizonyos mértékig lutri is az olimpikonok "felhasználása" a marketingben. Mint a cikkek is írják, a tehetségesebb sportolókat már évekkel korábban felkarolják egyes cégek, látva bennük a lehetőséget mind emberi, mind marketingszempontból. Ha ez az elvárás nem jön be, akkor a vállalat elesik a sportoló kínálta marketinglehetőségtől (mint történt az Boczkó Gábor esetében is).

Érdekes a helyzet a paralimpikonok esetében is. Úgy gondolom, hogy ez az embereknek arra az igényére vezethető vissza, hogy mivel ők maguk egészségesek szeretnének lenni (alapvetően az egészséges, sportos ember a mai ideál) kisebb hangsúly esik a fogyatékkal élő sportolókra, csak az élen teljesítők közelítik meg a "rendes" olimpikonok népszerűségi szintjét. Ennek köszönhetően a vállalatok marketingtevékenységében is viszonylag ritkán tűnnek fel - ha feltűnnek egyáltalán.
Ez a jelenség egyébként ugyanígy alakul a nem paralimpikonoknál is: a szerényebb eredményt elérők, vagy akik eddigi, sikeres teljesítményükkel nem váltak olyan idollá, mint Cseh Laci vagy Gyurta Dani, sokkal kisebb népszerűségnek örvendenek, így a marketingesek utánuk se nagyon kapkodnak.
Mindennek a hátterében akár a média is állhat, azon az alapon, hogy hírértéke csak a leg-eknek van, a rosszabb eredmények pedig csak ártanának a közérzetnek, a nemzeti morálnak, ezért a többiekre csak tesznek egy-két utalást, és ezzel "le is vannak tudva".

P.Dina 2012.11.01. 13:22:23

Az előzőekkel teljesen egyetértek,annyi kiegészítést tennék még hozzá, hogy nem mindegy, hogy mely termékhez mely hírességet párosítják. Egy cukros édességhez egy olimpikont párosítani például abszolút hitelvesztést okozhat mindkét fél részéről. Az olimpikonokkal a nemzeti öntudat erősíthető, így a magyar termékek vásárlásösztönzésére ez a módszer jól felhasználható.

hurrican17 2012.11.01. 16:02:23

Én is egyetértek azzal, hogy egy ismerős arccal sokkal könnyebb egy termék vonzerejét növelni. Sokan például csak azért vesznek meg valamit, mert ismerős arcot látnak rajta.
Ma már mindenhol láthatunk ilyen fajta népszerűsítést. Pl.: palackozott vizeken, parfümökön, mosóport, és szinte minden terméket.
Azt pedig, hogy az Olimpikonjaink támogatják a sportolj heti 3*1 órát, nagyon jó ötletnek tartom, remélem sokan követik majd.

kristalyviz 2012.11.01. 23:21:06

Véleményem szerint egy ismerős arccal megtámogatott reklám ereje általában nagyobb, mint egy olyané, amelyben nem szerepel ismert arc.
Manapság hihetetlen mennyiségű reklámmal találkozunk nap mint nap, akár az utcán járunk, akár TV-zünk, böngészünk az interneten, így az emberek többsége jóformán "immunis" lett a reklámokra, valamennyire kizárják őket, többségükre nem figyelnek föl. Így egy reklám akkor lesz hatásos, ha képes a mai, magasabb ingerküszöbbel rendelkező fogyasztókban is nyomot hagyni, képes felkelteni érdeklődésüket. Egy-egy ismerős arc hatékonyan segíthet ebben, ugyanakkor az adott vállalat szempontjából kulcsfontosságú, hogy megfelelő személyt válasszon, aki megfelelően párosítható a népszerűsített termékkel, s a vállalat arculatával is összeegyeztethető.
Talán ilyen célra a legmegfelelőbb ember egy sportoló lehet, hiszen a sportolók azok, akiket a legtöbben elismernek, mivel ők úgymond „valódi” teljesítményük miatt megérdemelten lettek sikeresek, ráadásul még az országot is képviselték, annak többi lakóinak nem kis örömére.
A kérdés második része pont erre vonatkozik. Természetesen az olimpikonok esetén ez a hatás még erőteljesebben érvényesül. Azon magyar sportolók, akik aranyérmet szereztek hatalmas figyelmet kaptak, milliók szorítottak értük, szinte mindenki értesült sikerükről, s együtt örült velük az ország nagyobbik része. Épp ezért, ha feltűnnek egy reklámban, vagy egy már elkészült promócióban láthatják őket, a potenciális fogyasztók jobban felfigyelnek az adott reklámra, illetve a sportoló kapcsán vélhetően pozitív élmények/érzések keletkeznek bennük, s ezt tudatosan, vagy tudat alatt összeköthetik az adott céggel, akit a sportoló népszerűsít, reklámoz. Társadalmi ügyek népszerűsítése esetén ez ugyanúgy fönnáll természetesen, pl. könnyebben fel tudják hívni a figyelmet az egészséges életmódra, vagy az egészségünk megőrzésére azok, akik már a sportban példát mutattak.
Ebből következően tehát úgy gondolom, hogy idei londoni olimpikonjainknak mindenképpen van/volt vonzerő növelő értéke a vállalatok ill. társadalmi szervezetek számára.

i01 2012.11.02. 00:06:03

Vonzerőt mindenképp kelt ez az eszköz. A kérdés inkább az, hogy ez a vonzerő abból tevődik össze, hogy a fogyasztó számára valóban rokonszenvet kelt a híres arc valamint a termék összekapcsolódása, vagy pedig abból, hogy csupán maga a személy megjelenése keltette fel a figyelmét, mintsem a termék, amit reklámozott. A magyar olimpikonok megjelentetése (logikusan) hazai termékeken pedig inkább a szükségesség jele, nem pedig az, hogy a sportoló valóban egy profiljába illő terméket reklámoz

Maga a hatás azonban mindenféleképpen pozitív. Miért? Mert pl. a magyar sportolók az egész ország számára sokat jelentenek, és mindenképpen jól eső érzést okoz az, ha az ember az ők arcát látja viszont valamely óriásplakáton. Ha pedig nem is, mint tudjuk, a negatív reklám is reklám, igaz, ez a tényleges vonzerőt nem fogja növelni, de az érdeklődést annál inkább.

Egy dolgot azonban mindenképpen meg kell említenem: ha szakmailag nem is túlgondolt ez az elmélet, de a legjobb reklám a szex, legalább is az erotika. Mert vagy a szép női test látványa kelti fel a figyelmét az embernek (főleg a férfiaknak), vagy pedig a polgárpukkasztás ténye, vagyis olyan dolgot látnak az emberek, ami tabu (igaz, hogy a mai modern társadalomban már kevésbé).
Erre pedig kitűnő példa bármelyik topmodell vagy énekesnő parfümöt reklámozó plakátja vagy televíziós reklámszegmense.

Kiegészítésként elég csak megemlíteni az amerikai Super Bowl-t, amely alatt a világ legdrágább tévés reklámidőit árulja a közvetítő csatorna. Ezeket a reklámokat egyrészt nagyon híres filmes rendezők készítik, másrészt sok-sok ismert amerikai arcot is szerepeltetnek benne, pl Clint Eastwood is vállalt már szerepet ilyen reklámban (www.youtube.com/watch?v=_PE5V4Uzobc). Róla pedig tudni kell, hogy pár éve kijelentette azt, hogy nem vállal több filmszerepet (igaz, ezt az ígéretét még nem tartotta be igazán), tehát szerepeltetése egy reklámban hatalmas fogás, és mindenképpen növeli a vonzerőt is.

pulykatakony 2012.11.02. 03:07:01

A dolgok sokkal jobban eladhatóbbak híres emberekkel más különben nem csinálnák a vállalatok, szerintem ez nyilván való mindenki számára... Vegyük például David Beckham-et, Ronaldo-t, Messi-t, ha egy sportoló népszerű nagyon jó reklám arc lehet. A probléma az, hogy fenn tudja-e tartani a népszerűséget és nem kerül-e valamilyen botrányba. A legjobb példa erre Tiger Woods aki nagyon sikeres marketing arc volt, addig amíg nem bukott le az eltitkolt magánéleti botrányaival. A londoni játékok előtt és alatt nagyon sikeresek lehetnek az olimpikonok (marketinges szempontból) de az Olimpia után kevés sportoló marad a köztudatba, csak azok kivételesek, akik olyan nagyon kimagasló eredményt tudnak elérni (Phelps, Bolt) . Szerintem a sportolók legnagyobb potenciája az egészséges életmódra való ösztönzésben rejlik ilyen például azok a filmek mely felhívják a sport fontosságára a figyelmet vagy a drogok és a dohányzás elleni reklámok, kampányok.
süti beállítások módosítása