http://www.ipsos.hu/site/2011-az-android-ve-mobil-haszn-lati-trendek-idehaza/
Kedves Vállgazd Bloggerek!
Nagyon jó meglátás, hogy a különböző termékeknél más-más válasz adható a kérdésre, a komoly technológiai háttérrel készült mobiltelefonok, a számítógépek, vagy a táblagépek esetében fontosabb lehet a komplexitás, hiszen a gyártók nem tudhatják, hogy az adott fogyasztó éppen melyik funkciónak örül, de valószínűleg túl költséges lenne a többféle típus gyártása. Volt, aki szerint sokszor maga a komplexitás tudata a csábítóbb, hisz a fogyasztók sokszor nem használják ki az összes funkciót, de a lehetőségük megvan rá. Ennek tudatáért pedig hajlandók magasabb árat is kifizetni az adott jószágért. Ennek számos pszichológiai és társadalmi oka is lehet, amelyekről érdemes tovább gondolkodni.
Emlékezzetek vissza az innovációról tanultakra: elkülönítettünk technológia vezérelt és piacvezérelt innovációt. Előbbi esetében a technológia ismert volt, a piacon kellett bemutatni, „eladni” az újítást, míg utóbbi esetében a fogyasztói igényt ismerték fel egy új termék, szolgáltatás iránt és ahhoz kerestek jó megoldást. A mostani kérdés során is érdemes végiggondolni, hogy vajon melyik esetről lehet szó. A válasz természetesen vegyes, hiszen van, akinek szüksége van minden funkcióra egy mobiltelefonon, számára fontos a teljes termék, míg mások számára inkább az alapszolgáltatások fontosak, de ha megismertetik vele az új funkciókat, igénye támadhat azok újításaira is. Fontos a latens fogyasztói igények felszínre hozása, amely a technológia-fejlesztés és a verseny erősítője is.
Jó példa a fesztiválszervezés esete is, hiszen ott valóban igen komplex módon lehet csak megvalósítani és a szolgáltatás jellege miatt bőven van lehetőség a különböző fogyasztók számára különböző lehetőségek biztosítására.
Többen említettétek, hogy a piacra lépő cégek gyakran a termékük megkülönböztetéséből szeretnének versenyelőnyhöz jutni, amely sok esetben igaz is lehet (gondoljunk a reklámokra, amelyek a legtöbbször kevés, de jól észlelhető tulajdonságra hívják fel a figyelmünket egy termékkel kapcsolatban).
Az is előfordul, hogy nem a szállító „erőlteti”, hanem a vevő igényli a komplex szolgáltatást, erre egy példa lehet az olyan logisztikai vállalatok esete, akik a megbízójuk által raktározott termék egyszerű tárolása mellett a szállítást, vámkezelést, csomagolást is vállalják. Modern logisztikai cégek már bizonyos gyártási, javítási funkciókat is átvehetnek a megbízó vállalattól, ezzel is bővítve szolgáltatásukat, hiszen addig sem „áll a készlet”, hanem időt és erőforrást spórolnak.
Havran Zsolt
PhD hallgató