HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

ÉFM 2. kérdés

2012.11.26. 11:21 palfiildi

Az üzleti szakemberek szerint a vevők ma nem annyira termékeket és/vagy szolgáltatásokat akarnak vásárolni, hanem komplex "megoldást" szeretnének kapni problémáikra. Mi a véleménye: ténylegesen igénylik a fogyasztók a komplex megoldást, vagy a gyártók/szolgáltatók "sózzák rájuk" az így nehezebben összehasonlítható termékeket/szolgáltatásokat? Inspirációként: http://www.piacesprofit.hu/infokomm/laptop_nem_az_ar_a_lenyeg.html
http://www.ipsos.hu/site/2011-az-android-ve-mobil-haszn-lati-trendek-idehaza/

Kedves Vállgazd Bloggerek!

 Nagyon jó meglátás, hogy a különböző termékeknél más-más válasz adható a kérdésre, a komoly technológiai háttérrel készült mobiltelefonok, a számítógépek, vagy a táblagépek esetében fontosabb lehet a komplexitás, hiszen a gyártók nem tudhatják, hogy az adott fogyasztó éppen melyik funkciónak örül, de valószínűleg túl költséges lenne a többféle típus gyártása. Volt, aki szerint sokszor maga a komplexitás tudata a csábítóbb, hisz a fogyasztók sokszor nem használják ki az összes funkciót, de a lehetőségük megvan rá. Ennek tudatáért pedig hajlandók magasabb árat is kifizetni az adott jószágért. Ennek számos pszichológiai és társadalmi oka is lehet, amelyekről érdemes tovább gondolkodni.

Emlékezzetek vissza az innovációról tanultakra: elkülönítettünk technológia vezérelt és piacvezérelt innovációt. Előbbi esetében a technológia ismert volt, a piacon kellett bemutatni, „eladni” az újítást, míg utóbbi esetében a fogyasztói igényt ismerték fel egy új termék, szolgáltatás iránt és ahhoz kerestek jó megoldást. A mostani kérdés során is érdemes végiggondolni, hogy vajon melyik esetről lehet szó. A válasz természetesen vegyes, hiszen van, akinek szüksége van minden funkcióra egy mobiltelefonon, számára fontos a teljes termék, míg mások számára inkább az alapszolgáltatások fontosak, de ha megismertetik vele az új funkciókat, igénye támadhat azok újításaira is. Fontos a latens fogyasztói igények felszínre hozása, amely a technológia-fejlesztés és a verseny erősítője is.

Jó példa a fesztiválszervezés esete is, hiszen ott valóban igen komplex módon lehet csak megvalósítani és a szolgáltatás jellege miatt bőven van lehetőség a különböző fogyasztók számára különböző lehetőségek biztosítására.

Többen említettétek, hogy a piacra lépő cégek gyakran a termékük megkülönböztetéséből szeretnének versenyelőnyhöz jutni, amely sok esetben igaz is lehet (gondoljunk a reklámokra, amelyek a legtöbbször kevés, de jól észlelhető tulajdonságra hívják fel a figyelmünket egy termékkel kapcsolatban).

Az is előfordul, hogy nem a szállító „erőlteti”, hanem a vevő igényli a komplex szolgáltatást, erre egy példa lehet az olyan logisztikai vállalatok esete, akik a megbízójuk által raktározott termék egyszerű tárolása mellett a szállítást, vámkezelést, csomagolást is vállalják. Modern logisztikai cégek már bizonyos gyártási, javítási funkciókat is átvehetnek a megbízó vállalattól, ezzel is bővítve szolgáltatásukat, hiszen addig sem „áll a készlet”, hanem időt és erőforrást spórolnak.

Havran Zsolt

PhD hallgató

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr714926129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajron 2012.11.27. 19:04:54

Fogyasztója válogatja.

Azt említeném példaképpen, hogy nekem egy 8 évvel ezelőtt vásárolt telefonom van, ami még most is tökéletesen működik - tudok hívást kezdeményezni, s hívást fogadni. SMS is megy, kell ennél több? Nem, tehát nem is vásároltam új készüléket, pedig lenne rá lehetőségem.

Viszont az esetek többségében az emberek vágynak az újítása, s ez tartja életben az egyre komplexebb megoldások létrejöttét. Tapasztalatom alapján (maradva a telefonoknál) az emberek a lehetséges funkciók egyharmadát sem használják, de "jó érzés", hogy tudnák használni. Ki tudja, hogy mikor lesz rá szükség.

Ja, igen. Erről jut eszembe, hogy a telefonomnak van elemlámpa funkciója, aminek viszont nagy hasznát veszem. Egyszerűen imádom. :)

Egyre kiélezettebb a verseny a telefonpiacon, s egyre nehezebb versenyelőnyt kovácsolni - a gyártók/szolgáltatok próbálkoznak, de az esetek többségében haszontalan funkciókkal ruházzák fel az új készülékeket.

Egyébként általánosítva egyszerű a válasz: igényeljük a komplex megoldásokat, mert ha nem igényelnénk, mindenkinek az általam használt, 8 évvel ezelőtti telefonja lenne, s rég csődbe ment volna az összes gyártó.

P.Dina 2012.11.28. 14:28:05

Nekem pont az eheti órai prezentációnk jutott eszembe erről a kérdésről. Vannak olyan szolgáltatások, ahol elengedhetetlen a komplexitás. Ilyen például egy fesztivál. A fogyasztó egy élményt akar megvásárolni, ám ehhez nem elég csak az a papír, amit megvásárol, hiszen maga a jegy még nem nyújt élményt. A fesztiválok különösen jó példák erre a kérdésre, hiszen ott a fogyasztó nem is tudja pontosan meghatározni milyen jellegű élményre vágyik. A szolgáltatónak kell túlteljesíteni a fogyasztó elvárásait ahhoz, hogy a fesztivállátogató úgy térjen haza, hogy igen, jövőre is jönni akarok.A szolgáltatónak a szállást, a zenei élményt, a higiéniai lehetőségeket is biztostania kell és évről évre magasabb elvárásoknak kell megfelelnie minden téren. De nem elég a saját részét teljeskörűen kiszolgálni. Olyan partnerkapcsolatokkal kell dolgoznia (vendéglátás, reklámozó vállalatok, akik játékokat helyeznek el a fesztiválon, egyéb játékokat biztosító cégek, biztonsági szolgálat, stb. ) akik plusz élményeket tudnak nyújtani a látogatóknak. Mindez még mindig nem elég. Az eladott szolgáltatás ugyanis nem ér véget a fesztivál utolsó napján. A látogatók elvárják az utógondozást, a közösség kialakítását, gy szükség van rá, hogy a szolgáltató TÖRŐDJÖN a fogyasztóval egész évben. Így facebookon, weboldalakon, youtubeon, twitteren stb.
De azt gondolom ez nem csak az élményközpontú szolgáltatások esetében van így. Mivel a világunkban kezdenek az emberek elidegendni egymástól a törődés mindenképpen értéket képez és igény van rá. Ha egy vállalat nem csak a termék értékesítése erejéig érintkezik a fogyasztóval és nem csak a terméket/szolgáltatást akarja eladni hanem ezzel együtt komplex megoldásokat,az feltétlenül pozitív és versenyelőnyt jelent.

Petra_08 2012.11.28. 18:57:38

A mai siető világban ez a tény helyénvaló. Az emberek folyamatosan informálódni szeretnének a körülöttük zajló világról, amire a hordozható gépek megfelelő lehetőséget nyújtanak (laptop, tablet). Az üzleti világban ez nagyon fontos elvárás, hiszen az üzletemberek sokat vannak úton, s mindig jó ha kéznél van egy többfunkciós eszköz. Ma már nagyon sok dolgot helyettesíthetünk vele, ezzel pedig időt is spórolhatunk. Manapság már a vásárlást is sokan ezen keresztül bonyolítják le, hagyományos könyvek helyett ezen keresztül olvasnak, beszélgetéseket folytatnak le. A telefonok esetében is hasonló céllal igyekeznek a gyártók a fogyasztók igényeit kielégíteni. A folyamatos internet hozzáférés egyre inkább elengedhetetlen tényezőként jelenik meg. A telefonba pedig egyre több olyan funkciót építenek be, amivel más eszközök használatát helyettesítik (pl. fényképező, naptár, elemlámpa stb.) Természetesen vannak olyan funkciók is, amelyekről a használója nem is tud, mégis jól érzi magát abban a tudatban, hogy ő olyannal is rendelkezik. Az emberek pedig egyre olcsóbban, egyes szolgáltatásokkal (pl. viber) ingyenesen tudnak kommunikálni, csak egy bizonyos havidíjat kell megfizetni. Úgy érzem, hogy az emberek egyre jobban igénylik ezeket a komplex megoldásokat, amelyekért hajlandóak akár többet is fizetni, mivel úgy érzik, hogy ez kényelmesebbé teszi mindennapjaikat s hisznek abban, hogy ez a későbbiekben meg is térül a számukra.

Horváth Norbert 2012.11.29. 18:11:12

Most is egyet kell hogy értsek az előttem szólókkal, azonban nem kívánnék részletesen kitérni laptopokra vagy mobiltelefonokra, inkább általánosságban beszélnék.

A komplex megoldásokra és komplex termékekre/szolgáltatásokra igény van, éppen ezért lehet őket eladni. Természetesen az a tény, hogy megveszünk egy modern okostelefont nem feltétlenül azért van, mert komplex problémáink vannak, vagy komplex megoldást keresünk: lehet szó akár egy "hype-olt" termékről, jó reklámokról, vagy esetleg különböző buborékokról. Ekkor úgy érezzük, hogy szükség ide-oda, vásárolnunk kell az adott termékből/szolgáltatásból (vagy mindkettőből). Véleményem szerint a komplex megoldások és termékek ugyanolyan alapon működtetik a gazdaságot, mint a beépített elavulás. Az számít, hogy az emberek megveszik az új termékeket, és emiatt prosperál a gazdaság. Azt pedig kár lenne magyarázni, hisz egyértelmű, hogy ahogy egyre jobban fejlődik minden iparág, és egyre kifinomultabb eszközöket és berendezéseket gyártanak, úgy egyre bonyolultabbá és specifikusabbá válnak az egyéni fogyasztói igények és problémák is.

Ugyanakkor szerintem az is igaz, hogy a monopóliumokat leszámítva a piacokon egyre több cég, versenytárs jelenik meg, és a meglévő cégek egyre inkább rá vannak kényszerítve a "fogyasztó-orientáltságra", tehát mindinkább a vásárlók és azok sajátos igényei kerülnek a középpontba. Természetesen - érintve az előző blog kérdések témáját is - a folyamat, melynek során "megoldást" kínálunk a vásárlóknak, innovációt, logisztikát és sok más folyamatot kíván.

Összegezve, szerintem sok esetben nem igénylik a fogyasztók a komplex megoldásokat, és nem a szükségletük szerint vásárolnak. Annyiról van szó, hogy a cég, amelyik viszont ilyen "megoldást" kínál, sokkal kecsegtetőbb és "személyre szabottabb" (vagy legalábbis annak érezzük), mintha egy idejétmúlt, innovációt nélkülöző cég termékpalettájából választanánk.

augustinus 2012.11.29. 19:49:52

Hogy igénylik-e a fogyasztók a komplex megoldást, az attól függ, hogy mi a problémájuk. Mondjuk két kiló cukor, öt zsemle és deka parizer vásárlása esetén biztosan nem. Ha egy kiégett izzót akar kicserélni, akkor sem kell neki komplex világítástechnikai megoldás, csak egy égő.

A "komplex megoldások" kifejezés jól hangzik, de néha talán csak arra való, hogy több pénzt lehessen ugyanazért az áruért. A fogyasztó mindenesetre élvezi, ha körülötte forog minden: ha egy órán keresztül csak vele foglalkozik egy eladó, üzletkötő vagy valaki más, és addig csak az ő (mármint a fogyasztó) problémájának megoldása jár a fejében.

A fogyasztó ugyanis szerintem általában irracionális: élvezi, ha valami megoldásnak tűnik, holott az csak termék, élvezi, ha azt mutatják neki, hogy személyre szabott a szolgáltatás, pedig csak a meglévő lehetőségekből választják ki a neki legjobban megfelelőt. A fogyasztó, ha megteheti, érzelmei alapján dönt, és szabadin elkölthető jövedelmét annak adja, aki meg tudja nyerni magának érzelmileg. És ennek lehet az eszköze a komplex megoldás.

kristalyviz 2012.11.29. 23:24:09

Véleményem szerint a komplex megoldásokra való igény a fogyasztók tekintetében általában nem kifejezetten magas. Arról van inkább szó, hogy ha bizonyos minőségű terméket szeretnénk vásárolni azt általában nem tehetjük meg anélkül, hogy ne fizessünk olyan plusz szolgáltatásokért, amiket esetlegesen nem is igényelünk. Például egy jó anyagminőségű, megfelelően összerakott telefonra igényt tartó fogyasztó nem igazán fog találni alsó árkategóriában neki megfelelő terméket, még akkor sem, ha a telefonáláson kívül semmilyen igénye sincs. A kifejezetten telefonálásra készített termékek általában ócska anyagból készülnek, s nem szépek, egy fém, igényesen kialakított termékben pedig már megtalálja a több magos processzort, érintőkijelzőt, komplex szoftvert, kamerát, stb. Ugyanez elmondható a laptopok esetében is.
Ugyanakkor megfigyelhető, hogy az új, komplexebb szolgáltatást nyújtó eszközt birtokló tulajdonosok sok esetben elkezdik használni a plusz funkciókat, majd rászoknak ezekre, így következő vásárlásnál már ezek is szerepet játszhatnak a választásban, ha úgy érzi a vevő, könnyítettek az életén az említett plusz funkciók.

Összegezve, véleményem szerint, sok esetben a gyártó erőlteti rá a fogyasztóra a komplex megoldást, de szerencsés esetben a fogyasztó rájön, hogy számára hasznos lehetőségeket rejt az adott eszköz, így nem érzi, hogy fölöslegesen adott ki pénzt a termékért.

dulguun 2012.11.30. 01:19:56

Fel tennék magamnak azt kérdést, hogy mire használom a PC-t nap mint nap? Egyszerű a válasz, barátokkal tartom a kapcsolatot, filmet nézek, zenét hallgatok, dolgozatot írok, internetezek, olvasok, számító gépes játékkal játszok és fény képet csinálok magamról. A fent soroltakat az "ipad" az egész alapvető szükséges funkciót egy magában foglalja össze, amely leegyszerűsíti a napi foglalkozásunkat, elvihetjük magunkkal bár hová, bár hol megtehetjük a minden napos feladatunk és szokásainkat. A technológia fejlődésével bár hol lehetünk virtuálisan mobilan, a következő rajzfilmben lehet tekinteni, hogy a Ipad segítségével ott lehetünk a barátainkkal együtt a feladat ellátásnál www.youtube.com/watch?v=rIEvTid8F0k. Ilyen sebesség haladtával a jövőben virtuálisan bárhol megjelenünk és részt vehetünk az eseményeken. Az egész egyszerűsítése komplex megoldást jelent a fogyasztók számára, igénylik is. Így teljes az egész életünk, hogy minden információ hozzá férhető napra készek. Nem tartom a sózásnak és nehezebb választásnak, sőt még emberiség fejlődését szolgálja. Bár a jó lét és az egyszerűség az embert függőségre és lustaságra kényszeríti. Ezért ki kell találnunk helyettesítőket. E Dulguun

Daniel0813 2012.12.01. 20:35:30

Véleményem szerint eleinte a cégek akartak újabb fogyasztói köröket megnyerni azokkal a plusszokkal, amiket folyamatos innovációk segítségével kínálnak a termékeikkel/szolgátatásaikkal. Így a vevőknek nem merültek fel újabb és újabb igényeik, de a vállalatok igyekeztek meggyőző marketinggel elhitetni a fogyasztóval, hogy szükségük van ezekre az értékekre. Mára annyiban változott a dolog, hogy a fogyasztók mindennapi életének részévé vált, hogy esetenként komplex megoldásokat kapnak egy-egy termék/szolgáltatás megvásárlásával, így megszokták azokat a plusszokat, amiket a cégek az élesedő verseny miatt folyamatosan nyújtanak a vásárlóknak. Ezért a fogyasztók már elvárják azt, hogy többet kapjanak egy szokványos terméknél. Akár igényelték ezt, akár nem, megszokottá vált, hogy a vállalatok vannak a fogyasztóért, és nem fordítva. Egy cég csak akkor tud helytállni, ha valami többet, jobbat nyújt a konkurenciánál és olyan értéket kell teremtenie, ami minden fogyasztó számára nyilvánvaló és a választás esetén mellette döntsön.
Hogy egy mondatban válaszoljak konkrétan a kérdésre, szerintem igen, a fogyasztó már komplex megoldásokat keres igényei kielégítése céljából.

maressz9 2012.12.02. 20:12:03

Véleményem szerint a fogyasztók igénylik a komplex megoldásokat. A fenti hozzászólókkal egyetértek, hogy a világ fejlődik, és hogy igazából egyre bővülnek a funkciók is adott számítástechnikai eszközökön, így az emberek hozzászoknak és a következő vásárláskor már keresik is a megszokott funkciót, de szerintem inkább itt az játszik szerepet, hogy mára már olyan rohanó világban élünk, ahol nincs ideje senkinek semmire. Ezért például, ha egy cég olyan terméket kínál, amivel időt spórolhatunk, akkor az már biztosan eladható termék lesz.
A másik oldalról megközelítve ez életszínvonal kérdése is, ha a pénz nem számítana akkor mindenkinek már a táskájában ott figyelne a legújabb ultrabook a legvékonyabb, több napos készenléti idővel, sok sok giga mega tárhellyel. DE ha a pénz is számít akkor azt hiszem a fogyasztó a pénztárcájához mérten keresi adott problémára a megoldást.
Így a válaszom a kérdésre, hogy ha a pénz nem számítana akkor igen, mindenki a komplex megoldást keresné.
süti beállítások módosítása