HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Innováció 1. kérdés

2012.11.05. 11:02 palfiildi

Az innovációt a fogyasztói igények magasabb szintű kielégítéseként határoztuk meg. Ez hogyan egyeztethető össze a tartós fogyasztási cikkek (pl. mobiltelefon, számítógép) körében megfigyelhető „beépített avulással”, miszerint a termékek rövidebb élettartammal rendelkeznek és kevésbé szervízelhetők, mint a több évtizede forgalmazott elődeik?


A hozzászólásokat 2012. november 9. (péntek) reggel 9 óráig várjuk.
Kedves Hallgatók!

A hozzászólások alapvetően annak a fő gondolatnak a mentén mozognak, hogy vajon a szóban forgó termékek életciklusa szabályozható-e. A technológiától és annak fejlődésétől függ, hogy egy adott termék meddig él a piacon vagy mindez csak vállalati tervezés kérdése és szándékos húzás – a profit növeléséért –, ami elkerülhető lenne? Mindkét álláspont mellett születtek érvek és ellenérvek, valamint példák is, illetve „i01”, megvizsgálta a kérdést mindkét szempontból. Szerinte a beépített avulás folyamata csak részben figyelhető meg, tulajdonképpen attól függ, hogy az elméletünk termék centrikus vagy fogyasztó centrikus. Ha van beépített avulás, az az innovációval és a tudomány fejlődésével kapcsolódik össze. Ha pedig nincs, akkor az ahhoz köthető, hogy a fogyasztók használati szokásai az igényekkel együtt változnak. A többség (például „varangyosbéka”, „P.Fanni”, „dulguun”, „I.Dóra”) úgy véli, hogy – az előbb említett – „beépített avulás” leginkább a technológiai újításhoz köthető. A tartós fogyasztási cikkek (mobiltelefonok, MP3-lejátszók) esetében megfigyelhető a termékek funkcionális bővülése, emiatt például a szervizelés is sokkal nehezebb. „Varangyosbéka” szerint éppen az akkumulátorok teljesítményének javítása lehet egy hasznos innovációs beruházás. „Kéky” szerint bizonyos esetekben a fogyasztók igénylik a beépített avulást, mert ennek köszönhetően egyes termékek olcsóbbak lesznek, köszönhetően a beépített silányabb anyagoknak, alkatrészeknek. „Daniel0813” szerint a termékek életciklusai szabályozhatók, s ez a beépített avulás komoly problémát jelent. A vállalatok a látens igényeket helyezik előtérbe, s úgymond „manipulálják” a fogyasztókat, s azt a látszatot keltik, hogy szükség van a termékek mind gyakoribb cseréjére. „Mihalovits Ernő” ellenben nagyon helyesen arra hívja fel a figyelmet, hogy a technikai újítások sokszor igenis hasznosak. Korábban ilyen haszontalan dologként gondolt az okostelefonokra, mióta azonban maga is használja rájött, hogy rengeteg időt spórol meg vele, mert például utazás közben tud vele ügyeket intézni. Végül, egy eltérő vélemény szerint („lyongibert”) valójában nem is beszélhetünk beépített avulásról. Egyszerűen mindennek megvan a maga szavatossági ideje, ami manapság – a nagy és kompakt termékek idejében – nehezen kezelhető. A fogyasztó egy nagy, egész terméket kap, ezzel lehet magyarázni a dráguló szervizelést is.

 

Kiss János egyetemi adjunktus, Vállalatgazdaságtan Intézet

11 komment

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr374889913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

varangyosbeka 2012.11.05. 19:31:57

Az elmúlt években megfigyelhető az a jelenség, hogy bizonyos tartós fogyasztási cikkek (pl.: mobiltelefon) egyre rövidebb élettartammal rendelkeznek, egyre többször kell az akkumulátorokat feltölteni egy héten és egyre nehezebb őket szervízelni. A mobilelefonok kapcsán könnyedén megmagyarázható ez a jelenség. A mai készülékek a régebbiekkel ellentétben egyre kevésbé a telefonálást szolgálják, lassan mindenki egy számítógépet hordozgat a zsebeiben. Egyre több számítógépes alkalmazás érhető el a mobiljainkon. Ez sokkal komolyabb technológiát igényel, mint a korábbi készülékek, így a szervízelésük is egyre nehezebbé válik. Egy iPhone-t nem lehet csak úgy megjavítani, ha több tízezres mikroelektronikai alkatrész romlik el benne. Ezzel hozható összefüggésbe a rövid működési idő is, mivel egyre komolyabb processzor működik minden egyes telefonba, az egyre több energiát igényel. Véleményem szerint a jövő innovációs beruházása elsősorban az akkumlátorokra fognak koncentrálódni, mert bizonyos készülékek már nevetségesen rövid idő alatt lemerülnek, ami egyértelműen csökkenti a fogyasztók elégedettségét.

Hajron 2012.11.06. 17:40:11

Azért rendelkeznek rövidebb élettartalommal, mert szerintem elenyésző mértékben vagy egyáltalán nem léteznek ezek a magasabb szintű fogyasztói igények, amikre ez a fajta innováció támaszkodik.

Viszonylag igen csekélyre csökkenne a legújabb telefonok kereslete, ha egyébként nem lenne szükségünk arra, hogy lecseréljük a telefonunkat - legalábbis a környezetemben jelenlévő fogyasztási szokásokból erre következtetek.

Nem állítom, hogy az ajánlott cikk alaptalanul cáfolja az "összeesküvés-elméletet", s azt se állítom, hogy mindez a profitmaximalizálás miatt történik.

Sokkal inkább hiszem, hogy a "beépített avulás" a záloga annak, hogy a technikaipari cégek finanszírozni tudják innovációs tevékenységüket - ezt pedig két részre választanám:
- mesterségesen keltett igény kielégítésére törekvő fejlesztés (tehát egy aprócska innováció, hogy új terméket lehessen a piacra dobni)
- valós innováció (ami hosszabb időt vesz igénybe, valós megoldást hozhat)

Az előző biztosítja az utóbbit, s az utóbbi az, amire valóban szükség lehet.

P.Fanni 2012.11.07. 21:01:52

Napjainkban egyre jobban megfigyelhető a jelenség, miszerint a termékek élettartamát egyre rövidebb időre tervezik. A régi eszközök (pl.: mosógép, telefon) jóval tartósabbak voltak, mint a mai, modern eszközök. Például a nyolc évvel ezelőtt gyártott telefonok akkumulátora akár másfél hetet is kibírt egy feltöltéssel. A mai okostelefonok azonban esetleg csak pár napig bírják ki. Igaz azonban, hogy óriási fejlődésen mentek keresztül ezek az eszközök és ma már szinte mindent tudnak.
A vállalatok a "beépített avulás" módszerének alkalmazásával biztosítják, hogy a fogyasztói igény ne essen vissza. (Ha tartós eszközöket gyártanának, akkor egy idő után nem lenne kereslet, illetve a fogyasztóknak csak egy kis része vásárolna mindig újabb terméket.)
Ráadásul az esetleges meghibásodás esetén cserére szoruló alkatrészeket majdnem olyan áron kínálják, mint magát a terméket, így jobban jár a fogyasztó, ha inkább megveszi az újat.
Azt pedig, hogy újabb termékeket vásárol megszokja és egyre jobban fog vágyni a modernebb eszközre, melyek megújult technológiával rendelkeznek és nagyban megkönnyítik a fogyasztó mindennapjait.

lyongibert 2012.11.08. 17:26:43

Az első forrást figyelembe véve azt kell, hogy mondjam beépített avulásról egyáltalán nem beszélhetünk. Mindennek, akár egy doboz tejfölt vagy egy hidat nézünk, megvan a saját szavatossági ideje. A 2010-es években már fel kell készülnünk arra, hogy a fejlesztők és gyártók egyre inkább magától működő, modern, hétköznapi ember számára nem hozzáférhető és javítható alkatrészekkel dolgoznak. Tekintsük a feladatleírásban megadott két példát: a mobiltelefont és a számítógépet (autót is mondhatnánk): egyre inkább 1 egészet képeznek ezek az eszközök és ha "lejár a szavatossága" valamelyik alkatrésznek, akkor általában nemcsak azt, hanem az egész gépet kell cserélni. Régen lehetséges volt a telefonokban csak akkumulátorból, elő-hátlapból, stb. újat venni. Manapság és a múlt összevetésében pl. (elektromos autók és trabant kontrasztja) azt látjuk, hogy nem kis termékekből álló NAGY TERMÉKET kapunk, hanem csak a NAGY, KOMPAKT TERMÉKET kapjuk. Ahogyan a vállalatgazdaságtan szeminárum-vezetőm elmondta, amikor innovációról beszélünk ne keverjük össze azt az invencióval. Nos manapság, a technológiai, radikális és termék innovációt szokás keverni az invencióval. Nem véletlen, hisz' az, hogy feltalálom az Ipad-et vagy "feltalálom" az Ipad 15-öt tényleg hasonló. De az Ipad 15, mégis jobban kielégíti a fogyasztói igényt, mint az Ipad, pedig köztudott, hogy 2 évet fog bírni. A fogyasztó viszont, akkor is a minőségit, az aktuálisat, a modernet fogja megvenni és nem fogja érdekelni, hogy az mennyi ideig fog funkcionálni.

Daniel0813 2012.11.08. 21:49:59

A "beépített avulás" egy valós probléma, ugyanis a mai fogyasztói társadalomban a vállalatok már nem a valós fogyasztói igényeket, mint inkább a látens igényeket próbálják kielégíteni. Azt a fokozott innovációt, amit a cégek produkálnak, már nem feltétlenül igényli a vásárló, de azt a látszatot keltik, hogy szükség van a fogyasztási cikkek minnél gyakoribb cseréjére/fejlesztésére. Ha esetleg mégsem merül fel a fogyasztóban, a vállalatok rákényszerítik a fogyasztót a "korral való lépés tartás"-ra, ugyanis a fogyasztási cikkek élettartama fokozatosan csökken, a régi hosszú - esetenként élettartam - garancia mára már 2 éves átlag garanciára csökkent az elektronika cikkek terén( előírás miatt ennyi, különben még talán ennyi sem lenne ?! ). A globalizáció szintén hozzájárult ehhez a folyamathoz, hiszen a régi, jólbevált magyar gyártmányú termékeket a multik kínálata kiszorította a piacról. A fogyasztónak ma már nem is igazán van lehetősége arra, hogy megkerülje ezt a "pár év és csere" folyamatot. A gyártóknak ez amolyan biztonságérzet, hiszen folyamatos keresletet jelent, bár felmerül a kérdés, hogy mennyire tudják a vásárlókat megtartani a márkanév mellett, ilyen hozzáálással ?! (Persze miért ne tudnák, ha a konkurencia is hasonló elvekkel mellett működik...)

i01 2012.11.08. 22:20:00

Szerintem csak részben figyelhető meg ez a folyamat, tehát van is, meg nincs is. Ugyanis a témát két oldalról lehet megközelíteni, attól függően, hogy az elméletünk termékcentrikus vagy pedig fogyasztócentrikus.

1. Van beépített avulás a készülékekben.

Ebben az esetben valóban kijelenthetjük, hogy az innovációval kapcsolódik össze, hiszen a mai tudomány és gyártási módszerek rohamosan fejlődnek. A beépített avulás pedig akarva-akaratlanul felüti a fejét a fejlődő tudománnyal párhuzamosan növekvő fogyasztói igényekkel, mert a fogyasztó az idő elmúlásával egyre többet vár készülékétől.
Tulajdonképpen bármelyik Apple iPhone tartalmazza ezt a beépített avulást, hiszen évente frissített operációs rendszere általában a legfrissebb termékhez van optimalizálva (igaz, ezen a téren a vállalat az elmúlt időkben kisebb fejlődést produkált).

2. Nincs beépített avulás a készülékekben.

Több dologgal is lehet magyarázni. A legjobb indok az, hogy a fogyasztók használati szokásai ugyanúgy változtak, mint maguk az igények a gyártási technológiára. Míg egy régi mobilkészülék konkrétan semmire sem volt jó telefonáláson és sms-ezésen kívül, a mai gyártóknak jóval komplikáltabb folyamaton keresztül kell megalkotniuk készülékeiket, amelyeket a fogyasztók jóval gyakrabban használnak, mint ezeknek a készülékeknek a régebbi elődjeiket. Tehát ha ezt az elvet követjük, akkor maga a termék élettartama semmit sem változott, nem úgy, mint a fogyasztók használati szokásai.

dulguun 2012.11.08. 23:54:38

Véleményem szerint az innováció minden területen szükséges, ki hagyhatatlan szektor. Utóbbi időben olyan innovációs folyamaton megyünk át, hogy az átlagos ember alig tudja követni a fejleményeket. 5 éve még nem volt érintős mobilok, tab-ok stb. Második világ háború óta olyan gyorsan fejlődik a technológia vele együtt a társadalom. Ennek okán minden hol jelenik az innováció, a vállalatok versenyeznek, hogy minél egyedi és fejlett terméket bocsájtson a piacra. Úgy állítják a marketing stratégiát, hogy az új termékre szükségesnek tűnjön az emberiségnek, és az emberi alapvető emberi természete kíváncsiság, trend függőek, egyediség mutató, a szükséglete végtelennek bizonyul, amelyet a vállalatok teljes mértékben ki is használják, hogy innovatív termékek rövid időn belül a piacon jelenjen meg. Pedig az alapvető emberi tulajdonság nem változott meg, mint rég mobillal most is tudunk beszélgetni, csakhogy az manapság majd nem mindenki érintős képernyős mobilt használ, ráadásul a vállalatok tudatosan olyan cikket bocsájtanak ki, ami nem minősíthető hosszú életűnek, mivel teljesen más felszereléssel jelenik az új generációs telefonok.

I.Dóra 2012.11.09. 00:05:29

Az én véleményem ezzel a témával kapcsolatban, hogy a termékek rövidebb élettartama az innováció egyik motorja. Gondoljunk csak bele.. Van ’A’ és ’B’ termék, amelyek ugyanolyan árban kaphatóak, egyforma minőségűek. De tegyük fel azt is, hogy az ’A’ termék gyártója többet költ marketingtevékenységre, tehát sokkal szélesebb fogyasztói réteghez ér el a márka/termék/szolgáltatás üzenete. Ennek hatására az ’A’ terméket sokkal nagyobb számban értékesítik, mint a ’B’-t. Tegyük fel még azt, hogy a ’B’ termék gyártója felismeri a problémát, ezért ő is többet költ marketingre, sőt még innoválja is termékét. Ezzel elindul a verseny a 2 gyártó között. A verseny során felismerik azt is, hogy egyre nagyobb eladás-és vásárlásösztönzésre van szükség ahhoz, hogy akkorra profitot realizáljanak, ami nem csak fedezi a költségeket, hanem hasznot is hoz. Igen ám, de az emberek általában túlbecsülik az általuk vásárolt termék élettartamát, tehát nem akarják feltétlenül lecserélni a mobiltelefonjukat fél év után. A gyártóknak viszont ezzel ellentétesek az érdekeik, így idővel kialakult az, hogy tudatosan kisebb élettartamúra tervezik a termékeiket.
Az innováció a leglátványosabban a számítástechnika területén figyelhető meg, ami egyre inkább kiterjed a hétköznapi eszközeinkre is. Ezeknek a számítástechnikai termékeknek az élettartama fél, esetleg háromnegyed év, hiszen ennyi idő alatt, a nagyobb tőkével rendelkező vállalat még modernebb terméket ad ki. Tehát csökken az árbevétel, így a többi vállalat is kénytelen innoválni.

Kéky 2012.11.09. 08:35:35

Szerintem a beépített avulás az egyik feltétele a gyorsan fejlődő világunknak, hiszen így a vállalatok folyamatos, magas keresletet értek el, azonban annak érdekében, hogy fennmaradjanak újabbnál újabb dolgokat kell kitalálniuk, innoválniuk kell.

Ha megnézzük, hogy például egy mobiltelefon, vagy számítógép meddig tudja kielégíteni a fogyasztói igényeket, akkor láthatjuk, hogy legtöbbször valóban csak 1-2 évig, hiszen ez alatt az idő alatt a fogyasztók igénye is megnő (természetesen itt azokra a fogyasztókra gondoltam, akik fiatalok, fiatalosak és szeretik ezeket az újdonságokat, nem pedig például a nagymamámra, aki tényleg csak telefonálásra használja a telefonját.)

Mivel a gyártóknak nem muszáj törekedniük arra, hogy egy életen át szolgálja a terméke a fogyasztót, így akár silányabb, gyengébb minőségű és olcsóbb termékből is előállíthatja termékét.

Tehát úgy gondolom, hogy mi, fogyasztók is igényeljük a beépített avulást bizonyos esetekben, hiszen ennek köszönhetően olcsóbbak a termékek, ezáltal akár évente a legújabb technológiát vásárolhatjuk meg.

Sajnos olyan helyeken is megfigyelhető a beépített avulás, ahol az innováció alacsony, vagy pedig nem tud túl nagy fejlesztéseket bemutatni (pl.: villanykörte)

Mihalovits Ervin 2012.11.09. 08:59:38

Szerintem teljesen természetes, hogy a régebbi, leginkább mechanikus termékek élettartama nagyobb és szervizelhetősége is könnyebb. Vegyük például az Ikarusok és az új Volvok helyzetét a BKV-nál. Ha minimális szervizelést folytatnak mindkettőn, ugyanolyan körülmények között, akkor nem csodálkoznék, ha a régi Ikarusok élettartama többszöröse lenne a Volvoénak, mert egyszerűbb szerkezet, könnyebben javítható. De nincs benne klíma, meg szervó, meg olyan elektronikai berendezések, melyek egy laptopra csatlakoztatva öndiagnosztizálnak. Tehát amiről fentebbi kommentekben mindenki beszél, az szerintem nem szándékosság, hanem választás kérdése - egyetértve a liberatóriumos szerzővel.

Több komment is említette, hogy nincs is szükségünk a technikai újításokra, amik manapság vannak. Én is így gondoltam az okostelefonokra, de mióta van, sok időt megspórolok, mert olyankor tudok ügyet intézni, amikor például utazom, és mást nem csinálnék. Vagy például a Facebook: kinek volt igénye arra, hogy a egyszer látott ismerősével megossza a nyári fotókat? Senkinek. Ma mégis mindenki ezt teszi.

Horváth Norbert 2012.11.09. 21:44:17

Amint az előttem szólók is megállapították, valóban elterjedt és "mindennapos" jelenség a beépített avulás, ennek több oka van. Egyrészt a gazdaság így működik jól, így pörög, mivel ha a termékek korábban elromlanak, a fogyasztók rá vannak kényszerítve az újabb termékek megvásárlására, ez egy egyszerűen belátható dolog. Másrészt pedig meglátásom szerint ezzel a beépített avulással a cég ösztönözve is van, hogy újat alkosson, tehát innováljon. Hiszen ha új terméket kell majd vásárolnia az embereknek, akkor olyanra fognak vágyni, ami nagyobb tudású és jobb, mint az előző. Ha a cég mégsem innoválna, akkor a fogyasztók átpártolnának egy másik céghez, és annak a termékeit vennék a továbbiakban.

Habár vannak cégek és területek, ahol különösképp a bevételre és az újabb termékek megvásárlására van kiélezve a dolog, például a Villanykörte összeesküvés című dokumentumfilmben is említve van az Apple régi akciója, amikor is direkt gyengébb akkumulátorokat gyártottak a termékekbe, és külön nem lehetett utána akkumulátort venni, csak egybe egy egész terméket (pl. zenelejátszót, vagy okostelefont).
süti beállítások módosítása