http://greenfo.hu/hirek/2011/09/23/a-teherfuvarozas-valos-koltsegeivel-kevesbe-szamolunk
Sziasztok!
A hozzászólások nagy része Budapest-centrikusan állt a kérdéshez és nagyon jó megállapításokra jutott. Jók a hozott külföldi példák, nagyon fontos lehet az M0 fejlesztése, a közösségi közlekedés helyzetének javítása, a dugódíj bevezetése, vagy éppen a szállítás-rakodás időbeni korlátozása (hajnalban, éjszaka).
Szerintem is nagyon fontos egy jó városfejlesztési koncepció, minél kevesebb autó legyen a belvárosban, amelyhez fontos az emberek ezzel kapcsolatos gondolkodásának, hozzáállásának kérdése is. Ezt persze nagyban segíti, ha a tömegközlekedés megfelelő színvonalú, főleg a forgalmas helyek esetében.
Jó meglátás, hogy Budapest történelmi város, így utólag kell megfelelni a növekvő igényeknek.
A városok növekedésével, fejlődésével, a városok szélére, vagy fontos szállítási útvonalra (például városi folyó, vasút) tervezett gyárak, raktárak, telephelyek területét szépen lassan „körbenőtte” a város. Sok helyen átgondolatlan városfejlesztési stratégia, vagy annak teljes hiánya miatt éveken át nem foglalkoztak az ipari területek, kereskedelmi zónák és lakóövezetek megfelelő elkülönítéséről. Az újabb európai uniós gazdaságfejlesztési pályázatok között már sok esetben csak ipari és gksz övezetbe sorolható helyrajzi számon engedi vállalatoknak termelő és szolgáltató funkció fejlesztését, ezzel is igyekezve elejét venni a lakóövezeteket érő zavaró hatásoknak. Számos önkormányzat folyamatosan igyekszik kiszorítani a (gyakran környezetkárosító, zajszennyező tevékenységgel járó) vállalatokat a település szélére, ahol ipari parkokat alakítanak ki (pályázat útján nyerheti el egy terület az ipari park címet és különböző támogatási-adózási előnyökkel jár a vállalatoknak), vagy ipari területeket jelölnek ki.
Természetesen nem akarják teljesen elüldözni a cégeket, hiszen komoly helyi iparűzési adót (HIPA) szednek be tőlük, de fontosnak tartják a lakosság véleményét is. A lakók szempontjából életminőség-befolyásoló kérdés lehet a vállalatok száma, elhelyezkedése és tevékenysége. A vállalatoknak is érdeke a város szélén történő működés, ez esetben megspórolható a körülményes eljutás a telephelyre (szűk utcák, korlátozott forgalom stb) és könnyebben megfelelnek a környezeti és egyéb elvárásoknak mint egy belvárosi telephely esetén.
Ami a Vásárcsarnokot illeti, teljes volt az összhang: maradjon! Ezzel én is egyetértek és támogatom, nem csak a felhozott jó érvek (belvárosiaknak is lehetőség, valamint turisták száma) miatt, hanem mert jól elkapott akciókkal sokat spórolhattok és érdekes a különböző nemzeteket bemutató kiállítás-sorozat is!
Havran Zsolt
PhD hallgató