HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Pénzügy 2. kérdés

2008.12.08. 11:49 palfiildi

Az 1990-es évek elején a hazai privatizáció célja volt az is, hogy a kisbefektetők tulajdonhoz (részvényhez) jussanak. Célszerű-e államilag támogatni egy magántulajdonon alapuló piacgazdaságban, hogy az adott országban minél több kisbefektető legyen részvénytulajdonos? Ha igen, milyen módon tartja elképzelhetőnek?

 

A véleményezők szerint, amivel egyetértünk, az 1990-es évek kisrészvényesi programjai „felemás” eredményre vezettek. Megjegyezzük, hogy nincs rendszerezett ismeretünk arról, hogy ez a „felemás” eredmény mit is jelent.

Az ötletet támogató érvek között szerepelt, hogy ösztönző lehet, amennyiben a vállalatoknál dolgozók ösztönzésére adhatók a részvények, s ezt mozdítja elő állami szabályozás; még mindig kevéssé fejlett a középosztály hazánkban, ezt a célt szolgálhatja egy ilyen kezdeményezés; s végül talán a befektetési kultúránk fejlesztéséhez is hozzájárulhat.
Az ellenérvek között említették, hogy az állami beavatkozással csínján kell bánni, éppen az 1990-es e téren meglévő tapasztalatok miatt is; nem lenne szerencsés, ha állami források a tőkekoncentrációt mozdítanák elő kisrészvényesi megoldásnak álcázva; a részvényesi magatartáshoz szükséges ismereteket még mindig hiányoznak. Örültünk annak, hogy a kérdésünk kapcsán két aktuális esetet is bevontak a véleményeik körébe, és reflektáltak azokra!
 
A beérkezett véleményekre az Intézet egyik olyan munkatársa is fog reflektálni, akinek az adott témakör kutatási és oktatási szakterülete. Erre egy héttel a mi bejegyzésünk után kerül sor, addig is szíves türelmüket kérjük.
 
 
A blog-ról átlalában: Köszönjük a véleményezőknek, hogy kérdéseinkre kifejtették nézeteiket! Örömmel vettük, amikor felhasználták ismereteiket, és nem csak a váll.gazd-ost. Ismereteik, és azok gazdagodása nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a blogon nem csak igényes „kávéházi fecsej” zajlott, hanem szakmai párbeszéd is kialakult. Az elmúlt hetek során, bár változtak a véleményezők, úgy láttuk, hogy az érvelési technikájuk is csiszolódott: körültekintőbbek és egymásra figyelőbbek lettek bejegyzéseik. A kérdésekre adott válaszok szerint a kollektív bölcsesség eredménye számos esetben a feltett kérdés szinte valamennyi releváns összetevőjét érintette – az együttmunkálkodás eredményére remek példa ez! A magunk részéről úgy véljük, hogy érdemes volt ezt a lehetőséget bevonni az oktatásunkba.
 
 
Statisztikáink szerint 64 fő „blogolt”. Közülük 9 főnek 5 pontot, 18 főnek 4 pontot, 37 főnek pedig 3 pontot ítéltünk meg. Velük felvesszük a kapcsolatot, hogy szemináriumvezetőikkel is tudathassuk a pontjaikat – ami növeli az eddig megszerzettek számát.
 
A „blogolást” folytatjuk. A következő félévben főként az Üzleti gazdaságtan c. tantárgyunkhoz kapcsolódóan szeretnék folytatni az igényes, szakmai virtuális beszélgetést Önökkel. Ennek részleteivel februárban jelentkezünk!
 
Chikán Attila és Czakó Erzsébet
 

17 komment

Címkék: pénzügy vállalatgazdaságtan

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr82810818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

üljenekafiúkölébealányok 2008.12.08. 22:02:37

Alapvetően úgy látom, hogy a magánszféra befektetési szerkezete részben hagyományok kultúra kérdése. Nálunk nem igazán dívik az angolszász -sok kisbefektetős- modell.
Az államnak miért lenne érdeke, hogy minél többen bekapcsolódjanak a tőkepiaci tranzakciókba? Ez már azt jelentené, hogy fejlett a pénzügyi kultúránk és mind kevesebben dugják el a "burzsoázia" elől a párnacihába a pénzt.
Ezt a folyamatot úgy tartom elképzelhetőnek, hogy mint arra már több kezdeményezés is született, a munkavállalók kerüljenek egy adott vállalat tulajdonosai körébe. Az elmélet magyarázható az érdekeltség növelésével, azonban a kisbefektetőkre jellemző, hogy nem a hosszú távú értéknövelő folyamatokat, hanem saját rövid távú érdekeiket tartják szem előtt, s ez akár az egész program sikerességét alááshatja.

Ningirsu 2008.12.09. 16:16:07

Mivel a rendszerváltás időszakában, nem volt magyarországon olyan réteg, akik rendelkeztek volna elegendő tőkével és tapasztalattal, ezért szerintem szükség van állami segítségre, mert egy adott országban szükség van kis és középvállalkozásokra. nem lehet a végtelenségig várni, hogy ez a réteg kialakuljon.

Arra viszont nagyon vigyázni kell, hogy ne történjen meg az, hogy kedvezményesen részvényeket kapnak állampolgárok. /A kedvezményesen a piaci ár alatti árat értem./ Ők pedig kapva a lehetőségen egy talpraesett külföldi befektetőnek egyből tovább is adják. A külföldi jól jár, mert alacsonyabb áron jutott tulajdonhoz, az állampolgár meg keresett. Csak az állam bukik. Sokat.

Más módszerekkel, de egy államnak szüksége van egy tapasztalt, megfelelő pénzügyi kultúrával rendelkező kisbefektetői rétegre. Ehhez pedig segítenie kell néha, mert ha tétlen és nem segít, akkor többet bukhat, mintha cselekedne.

Bengo 2008.12.09. 19:12:39

Szerintem nem kellene támogatni, mert ennek sok hátulütője lehet (lsd. fenntebb írtakat). A sok hozzá nem értő ember tömegesen nagy károkat okozhat a gazdaságban, ha olyat csinál, amit nem kellene. De persze a 90es években szükség volt erre, hogy az embereknek nagyobb legyen a demokrácia-érzete. Aki nagyaon akar részvénytulajdonos lenni, az úgyis az lesz, nem kell őket támogatni.

nonoka_ 2008.12.09. 20:40:25

Az állami támogatásokkal mindig óvatosan kell bánni. A magántulajdonon alapuló piacgazdaság önmagában is életképes, igaz néha szükség van arra válságok idején, hogy az állam is közbelépjen.

Magyarországon a rendszerváltást megelőző időkben az emberek számára ismeretlen volt az olyan típusú tulajdon, mint amilyet a részvények képviselnek. Ahhoz, hogy a gazdaság a szocialista rendszerből átalakuljon piacgazdaságivá szükséges volt, hogy minél többen jussanak tulajdonhoz. A korábbi időszak nem tette lehetővé az emberek számára az olyan mértékű tőkefelhalmozást, amit később befektethettek volna részvényvásárlásba. Ezért szerintem abban az időben szükség volt az állami támogatásra ehhez.

Igaz, hogy akadtak olyanok, akik külföldieknek továbbadták a részvényeiket, de nem egy rendszerváltást követően befutott vállalat alapjait ezek az állami támogatások képezték.

Azonban az elmúlt 18 év alatt végbement a gazdasági váltás, így szerintem már nincs szükség további állami támogatásokra az esetleges privatizációknál és részvényvásárlásnál.

A kisbefektetői kör bővítésére számomra az a megoldás szimpatikus, ami nagy nemzetközi vállalatoknál (pl.: GE ) már megszokott, hogy a dolgozók jó munkájukért nem (csak) pénzbeli juttatásban részesülnek, hanem vállalati részvényekhez is juthatnak (employee stock options).

finance · http://finance.blog.hu 2008.12.10. 03:58:59

nonoka véleményével teljesen egyetértve én is úgy látom, hogy az államnak csak kivételes esetben, rövid ideig és nagyon óvatosan szabad beleavatkoznia a piaci folyamatokba. Állami támogatás helyett inkább piaci ösztönző szabályozást mondanék. A 90-es évek elején a kisbefektetők tulajdonhoz juttatása állami eszközökkel nagyon felemás módon valósult meg. Tulajdonnal rendelkező erősödő középosztály helyett inkább egy nagyon szűk meggazdagodó réteg alakult ki. A kedvezményes részvényeket, a kárpótlási jegyeket és a csődközeli dinoszaurusz szocialista vállalatokat többnyire a tűzhöz közel lévők, ügyeskedők, szélhámosok, illetve külföldiek vették meg. A tulajdonhoz juttatás megvalósult ugyan, de nem teljesen úgy, és nem olyan széles kör számára ahogyan eredetileg elképzelték.

A központi beavatkozás, a kedvezmények nyújtása magában hordozza a korrupció lehetőségét. Nem is tudnék olyan magyar állami gazdaság élénkítő programot megnevezni a közelmúltból, amely maradéktalanul sikeres lett volna és elérte volna deklarált céljait. Ahol állami bürokraták modelleznek gazdasági folyamatokat és adminisztratív eszközökkel, előnyök adásával és megvonásával, a mindenhatóság illúziójával erőteljesen beavatkoznak a folyamatokba, abból jó nem származik.

Azt gondolom, hogy a vállalati részvényvásárlási programok előnyösebbek, mint a nagy állami felbuzdulások.

finance · http://finance.blog.hu 2008.12.10. 03:59:42

nonoka véleményével teljesen egyetértve én is úgy látom, hogy az államnak csak kivételes esetben, rövid ideig és nagyon óvatosan szabad beleavatkoznia a piaci folyamatokba. Állami támogatás helyett inkább piaci ösztönző szabályozást mondanék. A 90-es évek elején a kisbefektetők tulajdonhoz juttatása állami eszközökkel nagyon felemás módon valósult meg. Tulajdonnal rendelkező erősödő középosztály helyett inkább egy nagyon szűk meggazdagodó réteg alakult ki. A kedvezményes részvényeket, a kárpótlási jegyeket és a csődközeli dinoszaurusz szocialista vállalatokat többnyire a tűzhöz közel lévők, ügyeskedők, szélhámosok, illetve külföldiek vették meg. A tulajdonhoz juttatás megvalósult ugyan, de nem teljesen úgy, és nem olyan széles kör számára ahogyan eredetileg elképzelték.

A központi beavatkozás, a kedvezmények nyújtása magában hordozza a korrupció lehetőségét. Nem is tudnék olyan magyar állami gazdaság élénkítő programot megnevezni a közelmúltból, amely maradéktalanul sikeres lett volna és elérte volna deklarált céljait. Ahol állami bürokraták modelleznek gazdasági folyamatokat és adminisztratív eszközökkel, előnyök adásával és megvonásával, a mindenhatóság illúziójával erőteljesen beavatkoznak a folyamatokba, abból jó nem származik.

Azt gondolom, hogy a vállalati részvényvásárlási programok előnyösebbek, mint a nagy állami felbuzdulások.

Sonka1 2008.12.10. 12:17:21

Szerintem az államnak csak olyan esetben érdemes támogatnia a kisbefektetőket, mint a jelenleg fennálló válsághelyzet, azonban egyetértek azzal, hogy ezt csak óvatosan szabad alkalmaznia.
Jelenlegi helyzeten azt értem, hogy a válság miatt csökken a gazdaságban forgó pénzmennyiség, ezért a kisbefektetőket ösztönözni kell arra, hogy megtakarítsanak, mint banki megtakarításokban, mint pedig részvényekbe fektetve. Ilyenkor lehet egy esetleges megoldás a kisbefektetők támogatása, hisz általuk kerülne pénz a banki illetve vállalati szektorba.
A banki befektetéseket a jegybank a magas alapkamattal ösztönzi. Milyen módszer lehetségs azonban a részvényvásárlások támogatására, élénkítésére.
A piaci ár alatt árult, illetve pénzben jelentősen támogatott részvényeknek szerintem nincs jövője. Jelentős eredményeket itt is inkább ösztönző lépésekkel lehetne elérni.
A vállalati ösztönzési rendszerével azonban, miszerint a dolgozókat részvényopciókkal ösztönzik, nem érhető el széles körű kisbefektetői réteg.
Szerintem a magyar lakosságot nehezen lehet ösztönözni, hogy pénzét részvényekbe fektesse a bizalom és ismeretek hiánya miatt. Szerintem jó marketinghadviseléssel és a bizalom kiépítésével, valamint kissebb állami támogatásokkal, vagy pályázati rendszerrel lehetne ösztönözni a részvénytulajdonlást.

m82usy 2008.12.11. 03:51:26

Az eddigiekhez:

Az eddigi hozzászólásokból kirajzolódott a klasszikus keynesiánus(beavatkozáspárti)-szabadversenyes frontvonalak.

Be kell-e avatkozni az államnak a piacgazdaság menetébe, vagy inkább "laissez faire" politikát folytatva, hagyni, hogy minden folyjon tovább a maga medrében.

Előbbi álláspontot egyszer már igazolta a történelem: márkáns állami intézkedések garmadájának segítségével, Keynes tanácsait megfogadva, Franklin D. Roosevelt évek kemény munkájával végül is helyrehozta a gazdasági világválság okozta károkat, és megalapozta azt a fellendülést, ami az 50-es,60-as évek aranykorává teljesedett ki, és ami az olajválság nevű kis intermezzótól eltekintve, mostanáig tartott.

Az érme másik oldalát finance hozzászólása jeleníti meg. A központi beavatkozás nem mindig hoz sikert.

Ugyanakkor csak mellékesen jegyzem meg, hogy a szabadverseny fetisizálása, hogy majd a piac és a verseny majd minden problémát megold, legalább ugyanekkora, ha nem még nagyobb illúzió.

A tökéletes, tiszta verseny, ugyanis legalább olyan ritka, mint a tökéletesen sikerült gazdasági kormányprogram.(megjegyzem azért a Bokros-csomag egész jól elérte a kitűzött céljait, - hiánycsökkentés - persze ennek annyira senki sem örült)

Az amerikai jelzálogpiac problémáit évekig nem látta senki sem teljesen át, mindenki hitt abban, hogy maguktól is ki tudnak mászni a bajból, míg az állami beavatkozást nem hogy nem sikerült kiküszöbölni, hanem a világtörténelem addigi legnagyobb pénzügyi állami mentőövére kellett kidobni, hogy ne legyenek a 70 évvel ezelőttihez hasonló drasztikus következmények. A párhuzam csak a következményekre vonatkozik, a két válság egyáltalán nem analóg egymással, mivel az előbbi a konjunktúrák és dekonjonktúrák ciklikusságából ered, utóbbi pedig nem.

A felhozott példák tehát egyértelműen a beavatkozás mellett szólnak. Válság esetén.

A kisbefektetők részvényvásárlásának támogatását tekintve a válasz nem ennyire egyértelmű, még akkor sem, ha most válság van. 20 év alatt nem igazán fejlett kisbefektetői pénzügyi kultúra egyszerre érv a bevezetés ellen és mellett.

A kezdeményezést mindenképpen érdemes fontolóra venni, ugyanakkor a támogatás mértékét szerintem nagyban befolyásolja, hogy milyen profilú vállalat, mekkora tulajdonhányadáról van szó.

Ha sikerül a dolgot a megfelelő módon szabályozni és okosan megtervezni, akkor szerintem a válasz egyértelműen igen.

m82usy 2008.12.11. 03:52:42

Az eddigiekhez:

Az eddigi hozzászólásokból kirajzolódtak a klasszikus keynesiánus(beavatkozáspárti)-szabadversenyes frontvonalak.

Be kell-e avatkozni az államnak a piacgazdaság menetébe, vagy inkább "laissez faire" politikát folytatva, hagyni, hogy minden folyjon tovább a maga medrében.

Előbbi álláspontot egyszer már igazolta a történelem: márkáns állami intézkedések garmadájának segítségével, Keynes tanácsait megfogadva, Franklin D. Roosevelt évek kemény munkájával végül is helyrehozta a gazdasági világválság okozta károkat, és megalapozta azt a fellendülést, ami az 50-es,60-as évek aranykorává teljesedett ki, és ami az olajválság nevű kis intermezzótól eltekintve, mostanáig tartott.

Az érme másik oldalát finance hozzászólása jeleníti meg. A központi beavatkozás nem mindig hoz sikert.

Ugyanakkor csak mellékesen jegyzem meg, hogy a szabadverseny fetisizálása, hogy majd a piac és a verseny majd minden problémát megold, legalább ugyanekkora, ha nem még nagyobb illúzió.

A tökéletes, tiszta verseny, ugyanis legalább olyan ritka, mint a tökéletesen sikerült gazdasági kormányprogram.(megjegyzem azért a Bokros-csomag egész jól elérte a kitűzött céljait, - hiánycsökkentés - persze ennek annyira senki sem örült)

Az amerikai jelzálogpiac problémáit évekig nem látta senki sem teljesen át, mindenki hitt abban, hogy maguktól is ki tudnak mászni a bajból, míg az állami beavatkozást nem hogy nem sikerült kiküszöbölni, hanem a világtörténelem addigi legnagyobb pénzügyi állami mentőövére kellett kidobni, hogy ne legyenek a 70 évvel ezelőttihez hasonló drasztikus következmények. A párhuzam csak a következményekre vonatkozik, a két válság egyáltalán nem analóg egymással, mivel az előbbi a konjunktúrák és dekonjonktúrák ciklikusságából ered, utóbbi pedig nem.

A felhozott példák tehát egyértelműen a beavatkozás mellett szólnak. Válság esetén.

A kisbefektetők részvényvásárlásának támogatását tekintve a válasz nem ennyire egyértelmű, még akkor sem, ha most válság van. 20 év alatt nem igazán fejlett kisbefektetői pénzügyi kultúra egyszerre érv a bevezetés ellen és mellett.

A kezdeményezést mindenképpen érdemes fontolóra venni, ugyanakkor a támogatás mértékét szerintem nagyban befolyásolja, hogy milyen profilú vállalat, mekkora tulajdonhányadáról van szó.

Ha sikerül a dolgot a megfelelő módon szabályozni és okosan megtervezni, akkor szerintem a válasz egyértelműen igen.

m82usy 2008.12.11. 03:55:20

Az eddigiekhez:

Az eddigi hozzászólásokból kirajzolódott a klasszikus keynesiánus(beavatkozáspárti)-szabadversenyes frontvonalak.

Be kell-e avatkozni az államnak a piacgazdaság menetébe, vagy inkább "laissez faire" politikát folytatva, hagyni, hogy minden folyjon tovább a maga medrében.

Előbbi álláspontot egyszer már igazolta a történelem: márkáns állami intézkedések garmadájának segítségével, Keynes tanácsait megfogadva, Franklin D. Roosevelt évek kemény munkájával végül is helyrehozta a gazdasági világválság okozta károkat, és megalapozta azt a fellendülést, ami az 50-es,60-as évek aranykorává teljesedett ki, és ami az olajválság nevű kis intermezzótól eltekintve, mostanáig tartott.

Az érme másik oldalát finance hozzászólása jeleníti meg. A központi beavatkozás nem mindig hoz sikert.

Ugyanakkor csak mellékesen jegyzem meg, hogy a szabadverseny fetisizálása, hogy majd a piac és a verseny majd minden problémát megold, legalább ugyanekkora, ha nem még nagyobb illúzió.

A tökéletes, tiszta verseny, ugyanis legalább olyan ritka, mint a tökéletesen sikerült gazdasági kormányprogram.(megjegyzem azért a Bokros-csomag egész jól elérte a kitűzött céljait, - hiánycsökkentés - persze ennek annyira senki sem örült)

Az amerikai jelzálogpiac problémáit évekig nem látta senki sem teljesen át, mindenki hitt abban, hogy maguktól is ki tudnak mászni a bajból, míg az állami beavatkozást nem hogy nem sikerült kiküszöbölni, hanem a világtörténelem addigi legnagyobb pénzügyi állami mentőövére kellett kidobni, hogy ne legyenek a 70 évvel ezelőttihez hasonló drasztikus következmények. A párhuzam csak a következményekre vonatkozik, a két válság egyáltalán nem analóg egymással, mivel az előbbi a konjunktúrák és dekonjonktúrák ciklikusságából ered, utóbbi pedig nem.

A felhozott példák tehát egyértelműen a beavatkozás mellett szólnak. Válság esetén.

A kisbefektetők részvényvásárlásának támogatását tekintve a válasz nem ennyire egyértelmű, még akkor sem, ha most válság van. 20 év alatt nem igazán fejlett kisbefektetői pénzügyi kultúra egyszerre érv a bevezetés ellen és mellett.

A kezdeményezést mindenképpen érdemes fontolóra venni, ugyanakkor a támogatás mértékét szerintem nagyban befolyásolja, hogy milyen profilú vállalat, mekkora tulajdonhányadáról van szó.

Ha sikerül a dolgot a megfelelő módon szabályozni és okosan megtervezni, akkor szerintem a válasz egyértelműen igen.

m82usy 2008.12.11. 03:57:10

Az eddigiekhez:

Az eddigi hozzászólásokból kirajzolódott a klasszikus keynesiánus(beavatkozáspárti)-szabadversenyes frontvonalak.

Be kell-e avatkozni az államnak a piacgazdaság menetébe, vagy inkább "laissez faire" politikát folytatva, hagyni, hogy minden folyjon tovább a maga medrében.

Előbbi álláspontot egyszer már igazolta a történelem: márkáns állami intézkedések garmadájának segítségével, Keynes tanácsait megfogadva, Franklin D. Roosevelt évek kemény munkájával végül is helyrehozta a gazdasági világválság okozta károkat, és megalapozta azt a fellendülést, ami az 50-es,60-as évek aranykorává teljesedett ki, és ami az olajválság nevű kis intermezzótól eltekintve, mostanáig tartott.

Az érme másik oldalát finance hozzászólása jeleníti meg. A központi beavatkozás nem mindig hoz sikert.

Ugyanakkor csak mellékesen jegyzem meg, hogy a szabadverseny fetisizálása, hogy majd a piac és a verseny majd minden problémát megold, legalább ugyanekkora, ha nem még nagyobb illúzió.

A tökéletes, tiszta verseny, ugyanis legalább olyan ritka, mint a tökéletesen sikerült gazdasági kormányprogram.(megjegyzem azért a Bokros-csomag egész jól elérte a kitűzött céljait, - hiánycsökkentés - persze ennek annyira senki sem örült)

Az amerikai jelzálogpiac problémáit évekig nem látta senki sem teljesen át, mindenki hitt abban, hogy maguktól is ki tudnak mászni a bajból, míg az állami beavatkozást nem hogy nem sikerült kiküszöbölni, hanem a világtörténelem addigi legnagyobb pénzügyi állami mentőövére kellett kidobni, hogy ne legyenek a 70 évvel ezelőttihez hasonló drasztikus következmények.
A párhuzam csak a következményekre vonatkozik, a két válság egyáltalán nem analóg egymással, mivel az előbbi a konjunktúrák és dekonjonktúrák ciklikusságából ered, utóbbi pedig nem.

A felhozott példák tehát egyértelműen a beavatkozás mellett szólnak. Válság esetén.

A kisbefektetők részvényvásárlásának támogatását tekintve a válasz nem ennyire egyértelmű, még akkor sem, ha most válság van. 20 év alatt nem igazán fejlett kisbefektetői pénzügyi kultúra egyszerre érv a bevezetés ellen és mellett.

A kezdeményezést mindenképpen érdemes fontolóra venni, ugyanakkor a támogatás mértékét szerintem nagyban befolyásolja, hogy milyen profilú vállalat, mekkora tulajdonhányadáról van szó.

Ha sikerül a dolgot a megfelelő módon szabályozni és okosan megtervezni, akkor szerintem a válasz egyértelműen igen.

m82usy 2008.12.11. 03:58:32

Az eddigiekhez:

Az eddigi hozzászólásokból kirajzolódott a klasszikus keynesiánus(beavatkozáspárti)-szabadversenyes frontvonalak.

Be kell-e avatkozni az államnak a piacgazdaság menetébe, vagy inkább "laissez faire" politikát folytatva, hagyni, hogy minden folyjon tovább a maga medrében.

Előbbi álláspontot egyszer már igazolta a történelem: márkáns állami intézkedések garmadájának segítségével, Keynes tanácsait megfogadva, Franklin D. Roosevelt évek kemény munkájával végül is helyrehozta a gazdasági világválság okozta károkat, és megalapozta azt a fellendülést, ami az 50-es,60-as évek aranykorává teljesedett ki, és ami az olajválság nevű kis intermezzótól eltekintve, mostanáig tartott.

Az érme másik oldalát finance hozzászólása jeleníti meg. A központi beavatkozás nem mindig hoz sikert.

Ugyanakkor csak mellékesen jegyzem meg, hogy a szabadverseny fetisizálása, hogy majd a piac és a verseny majd minden problémát megold, legalább ugyanekkora, ha nem még nagyobb illúzió.

A tökéletes, tiszta verseny, ugyanis legalább olyan ritka, mint a tökéletesen sikerült gazdasági kormányprogram.(megjegyzem azért a Bokros-csomag egész jól elérte a kitűzött céljait, - hiánycsökkentés - persze ennek annyira senki sem örült)

Az amerikai jelzálogpiac problémáit évekig nem látta senki sem teljesen át, mindenki hitt abban, hogy maguktól is ki tudnak mászni a bajból, míg az állami beavatkozást nem hogy nem sikerült kiküszöbölni, hanem a világtörténelem addigi legnagyobb pénzügyi állami mentőövére kellett kidobni, hogy ne legyenek a 70 évvel ezelőttihez hasonló drasztikus következmények. A párhuzam csak a következményekre vonatkozik, a két válság egyáltalán nem analóg egymással, mivel az előbbi a konjunktúrák és dekonjonktúrák ciklikusságából ered, utóbbi pedig nem.

A felhozott példák tehát egyértelműen a beavatkozás mellett szólnak. Válság esetén.

A kisbefektetők részvényvásárlásának támogatását tekintve a válasz nem ennyire egyértelmű, még akkor sem, ha most válság van. 20 év alatt nem igazán fejlett kisbefektetői pénzügyi kultúra egyszerre érv a bevezetés ellen és mellett.

A kezdeményezést mindenképpen érdemes fontolóra venni, ugyanakkor a támogatás mértékét szerintem nagyban befolyásolja, hogy milyen profilú vállalat, mekkora tulajdonhányadáról van szó.

Ha sikerül a dolgot a megfelelő módon szabályozni és okosan megtervezni, akkor szerintem a válasz egyértelműen igen.

kátyesz 2008.12.11. 10:32:26

Véleményem szerint ennyire elaprózni, szétosztogatni egy vállalat részvényeit teljesen fölösleges és nem éri meg. Akik csak egy-két részvényt vesznek, jutnak túl nagy részesedéshez és nem is befolyásolják a vállalat működését. Magyarországon egyébként sincs olyan sok tőzsdén is jegyzett cég, aminek a részvényeit meg lehetne vásárolni, tehát a magántulajdonosok száma sem lenne sok, ha az állam jobban támogatná a privatizáció ezen ágát. Inkább arra kell törekedni, hogy a meglévő hazai vállalatok tőkeerősek legyenek akár kevesebb részvénytulajdonossal is.

ggiorgio 2008.12.12. 11:34:20

Huhh, az eddigi hozzászólásokat olvasgatva nagyon kell figyelnem, hányszor kattintok a komment küldése gombra.....

A témára rátérve: az eddigi véleményekkel nagyjából egyetértettem, mindenki által felvázolt alternatívákat lehet elfogadhatónak értékelni.

Én két dologgal szeretnék foglalkozni: meddig kicsi a kisbefektető? Emellett a jelenlegi kormányzat Új Tulajdonosi Programjáról méltatlanul nem esett szó, pedig ez a legújabb (ez lett volna) gazdaságpolitikai kezdeményezés a privatizációt, és a lakosság részvényhez-jutását illetően.

Véleményem szerint olyan tulajdonosi struktúrát, mint a rendszerváltáskor kialakult nem szabad mégegyszer létrehozni. Valóban olyan kisbefektetők jutottak részvényekhez, akiknek nem rendelkeztek megfelelő ismeretekkel a modern tőkepiacról, és ez hozhatott olyan furcsaságokat, amelyekről a könyvben is olvashatunk. A kis tulajdonosi hányaddal rendelkező egyénektől a nagyobb befektetők irányába áramoltak a részvények, akik nagyon sokat nyertek az üzleten. Teljesen egyetértek azzal a véleménnyel, hogy széles középosztály helyett egy szűk, nagyon gazdag réteg jött létre.
A folyamat tényleg az akkori tulajdonosok ismereteinek hiányából fakadt, hiszen ha néhány évig tartottak volna egy otp részvényt, több tíz, vagy akár százszoros nyereségre is szert tehettek volna (az otp árfolyama az induló 100-ról 30000-re szökött fel, amikor a részvényeket eltizedelték).

Az Új Tulajdonosi Program, amelyet a válság miatt hozott intézkedések miatt egyenlőre "jegelnek", egy racionális elképzelés lett volna. A piacképes állami nagyvállalatok nagy részét szakmai nagybefektetőknek értékesítették volna, de az állam nem vonult volna ki teljesen az adott cégből, és a lakosság egy részét is bevonták volna a tulajdonosi szerkezetbe. Ebben az esetben a sokak által kritizált, "kedvezményes" részvényhez jutás következett volna be, hiszen 250E Ft-ig 10%-kal több részvényt kaptak volna a befektetők; ez viszont nem jelentett volna túlságosan nagy előnyt. A másik ösztönző a vásárlásra a kedvezményes hitelkonstrukció jelentette volna, ez szintén elfogadhatónak tűnt.
Ezek a kedvezmények csak akkor lettek volna elérhetőek, ha legalább 5 évig nem került volna sok értékesítésre. Ezzel a lépéssel kiszűrésre került a tisztán spekulatív szándékú vásárlás.

acsa77 2008.12.12. 11:56:06

Az állami beavatkozások/szabályozások területe szerintem igen komplex. Lehetnek olyan (engedékeny) szabályozások érvényben, melyek inkább a nagybefektetőknek és az egyensúlyát vesztett spekulációnak kedveznek. Ezzel egyidejűleg jelen lehet a piaci folyamatokba való beavatkozás, mely hosszú évekre megakadályozhatja a válságból való kilábalást. Szerintem ilyen helyzet alakult ki a 20-as 30-as években, de most is. A kisbefektetőket pedig jellemzően akkor éri el a részvényvásárlás ösztönzése, amikor már a növekedési szakasz vége van ("és már a fodrász is tanácsot ad"), ezért jó lenne látni, hogy valójában jól járnak-e hosszú távon. Az biztos, hogy a fejlettebb világban pont a legnépesebb, néhány éven belül nyugdíjba vonuló réteg megtakarítása van részvényben, ezért igen rosszul jártak.
Ezért egyértelműen a közgazdasági képzettség általános növelése fontos, ahogy már korábban is megjegyezték.

sadasahgam 2008.12.12. 11:57:49


Éppen aktuális a MÁV Cargo nemrég lezárult privatizációs folyamata, amely során a Rail Cargo Austria 102 és fél milliárd forintért megvette a MÁV teherfuvarozási ágát, és az ott dolgozók közül mintegy 3700-an fejenként 1 millió 378 ezer forintot érő részvényt kaptak. A kérdés, hogy helyes-e ilyen módon támogatni a kisbefektetők pénzhez jutását, több szempontból megközelíthető. A piacgazdaság definícióját felhasználva a válasz természetesen nem, hiszen egy ilyen lépés bizonyos gazdasági szereplőket mesterségesen előnyben részesít, és ez sérti a versenyt. Ugyanakkor azt is be kell látni, hogy egy ilyen részvény birtoklása ösztönző erejű, és növeli például a tulajdonosok munkájának hatékonyságát. 1990-ben rengeteg dolgozó kapott ilyen módon részvényt. Bár meg kell jegyezni, hogy az ilyen esetek úgyis „kivásárláshoz” vezetnek, azaz a vállalat felvásárolja a dolgozói részvényeket. Ugyancsak hátrány, hogy ha pl. vezető beosztású ember tulajdonában van részvény, mondjuk a menedzser tulajdonában, akkor szívesen kikozmetikázza a vállalat által elért eredményeket, hogy részvénye minél többet érjen, és jó áron eladhassa.
Az ilyen formájú állami támogatás többféle módon elképzelhető, sokszor törvény szabályozza, ami kétségtelenül a legegyszerűbb megoldás.

Éppen aktuális a MÁV Cargo nemrég lezárult privatizációs folyamata, amely során a Rail Cargo Austria 102 és fél milliárd forintért megvette a MÁV teherfuvarozási ágát, és az ott dolgozók közül mintegy 3700-an fejenként 1 millió 378 ezer forintot érő részvényt kaptak. A kérdés, hogy helyes-e ilyen módon támogatni a kisbefektetők pénzhez jutását, több szempontból megközelíthető. A piacgazdaság definícióját felhasználva a válasz természetesen nem, hiszen egy ilyen lépés bizonyos gazdasági szereplőket mesterségesen előnyben részesít, és ez sérti a versenyt. Ugyanakkor azt is be kell látni, hogy egy ilyen részvény birtoklása ösztönző erejű, és növeli például a tulajdonosok munkájának hatékonyságát. 1990-ben rengeteg dolgozó kapott ilyen módon részvényt. Bár meg kell jegyezni, hogy az ilyen esetek úgyis „kivásárláshoz” vezetnek, azaz a vállalat felvásárolja a dolgozói részvényeket. Ugyancsak hátrány, hogy ha pl. vezető beosztású ember tulajdonában van részvény, mondjuk a menedzser tulajdonában, akkor szívesen kikozmetikázza a vállalat által elért eredményeket, hogy részvénye minél többet érjen, és jó áron eladhassa.
Az ilyen formájú állami támogatás többféle módon elképzelhető, sokszor törvény szabályozza, ami kétségtelenül a legegyszerűbb megoldás.

sadasahgam 2008.12.12. 12:01:50

Elnézést a kétszeri elküldésért. (Határidő előtt két perccel kicsit kapkod az ember :D )
süti beállítások módosítása