HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

A stratégia alapjai 1. kérdés

2013.10.07. 11:12 palfiildi

Milyen információkat tartana fontosnak megismerni állásra pályázóként egy cég küldetéséből és stratégiájából? Miért lenne célszerű ezekről tájékozódnia? Honnan gyűjtene információkat? Inspirációként: http://socialtimes.hu/articlepage/?article=1469-egyre-tobb-ceg-gyujti-leendo-munkatarsait-kozossegi-oldalrol, http://karrier-tanacsok.monster.hu/allaskeresesi-strategia/careers.aspx

Kedves Hallgatók!

 

Nagyon jók voltak a hozzászólásaitok és szépen körül is jártátok a témát, gratulálok hozzá! Kifejezetten tetszik, hogy a blogbejegyzések alapján alapvetően hosszú távon gondolkodtok és saját kiteljesedésetek érdekében a vállalat és az egyén céljainak harmóniájára törekedtek. Érdekesnek találom, hogy nem jelent meg a rövid távon maximalizáló, önérdekkövető, gyors karrier ugrásokat preferáló vélemény, amely a korábbi években azért jellemzően megjelent és komoly vitákat generált.

Természetes, hogy alapvetően a saját szemszögetekből néztétek a kérdést, ilyenkor azonban érdemes átgondolni, hogy más alapfeltételezések esetén milyen tényezők lehetnek hatással.

 

Az informálódás terén ugyancsak jól körül jártátok a kérdést, és nyilvánvalóan nem lehet úgy Karrierexpóra menni, hogy az ember minden kiállító vállalat küldetését (valamint stratégiai céljait, beszámolóit) megvizsgálja, értékeli és elemzi. Összességében érdemes több forrásból tájékozódni és ahogyan kiemeltétek a cégnél dolgozó emberektől is.

Attól viszont mindenkit óva intenék, hogy az email címét, vagy bármely más accountját megadja, akár cégnek, akár magánszemélynek.

 

Üdvözlettel:

 

Dr. Stocker Miklós

egyetemi tanársegéd

Üzleti Gazdaságtan Tanszék

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr275555051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pápacity 2013.10.08. 16:37:41

A kérdés megválaszolása attól is függ, hogy milyen státusban, egzisztenciális helyzetben vagyok. Nyilván egy munkanélkülinek kevesebb lehetősége van mérlegelni, így számára nem annyira releváns pl. az, hogy az adott vállalat mennyire helyezi előtérbe a természeti környezet megőrzését vagy a társadalmi szerepvállalást, mint mondjuk egy feltörekvő menedzser számára.

Nagyon egyet tudok érteni az inspirációs forrásban említett cég, a LinkedIn vezérigazgatójával, Reid Hofmannal, aki szerint „az egyénnek üzleti vállalkozásként kell magára tekintenie, alkalmazkodva a változó körülményekhez, a lehető legtöbbet kihozva magából, és ehhez kapcsolatok folyamatosan bővülő rendszerét kell kiépítenie.” (HVG, 2013. október 5.)
Ez alapján mindenképpen figyelembe kell vennünk, hogy a vállalat milyen fejlődési célokat tűzött ki maga elé, mennyire becsüli meg a munkavállalóit és mennyire akar nekik szociális biztonságot nyújtani. Fontos, hogy a vállalat mennyire tartja fontosnak az érdekegyeztetés kérdését.
Összességében tehát úgy gondolom, hogy azért célszerű tájékozódni a cég küldetéséről és stratégiájáról, hogy a Williamson (1964) által említett nyolc egyéni célt, a lehető legjobban meg tudjam megvalósítani a vállalat stratégiáján keresztül.

Információkeresésre alkalmas lehet az internet, azon belül is a Facebook vagy a már említett LinkedIn, amit az is bizonyít, hogy az utóbbi időben érezhetően megszaporodott az olyan munkakeresők aránya, akik az ingyenes regisztrációt követően fizetnek a prémium szolgáltatásokért, hogy a lehető legjobb munkahelyre kerüljenek.

nikiszabo 2013.10.08. 17:52:32

Nagyon fontosnak tartom, hogy mi a vállalat küldetése ( képesek lennék-e ezekért a célokért erőfeszítéseket tenni) milyen a szervezeti felépítése, értékrendje, működési rendszere. A vállalat stratégiájából nagyon sok információ derül ki, például, hogy milyen alkalmazottakra van szüksége a vállalatnak és ezeknek az elvárásoknak megfelelünk-e. Fontos, hogy milyen hangsúlyt fektetnek az emberek tovább képzésére ( lifelong learning). Egy vállalaton belül milyen előrelépési potenciálok vannak.
Azért célszerű ezekről az információkról tájékozódni, hogy tisztában legyünk azzal, hogy tudjuk-e teljesíteni azokat a követelményeket, amit az adott vállalat előír, illetve ami az adott vállalat missziója.
Információgyűjtésre alkalmas elsősorban az internet, manapság már a jelentősebb, magukra valamit adó cégek rendelkeznek saját honlappal, a honlapon nagyon sok információ fellelhető a cég Policy-ról.
A közösségi oldalak is alkalmasak lehetnek tájékozódása, de ezekkel óvatosan kell bánni.
Mint ahogyan mi is rengeteg információhoz tudunk jutni az adott céggel kapcsolatosan, ez fordítva is igaz, ők is nagyon sok információt tudnak rólunk összegyűjteni, állásinterjú előtt leellenőrzik az interjú alanyokat.
Napjainkban elterjedtek az Internetre feltöltött önéletrajzok és sokszor ezekből kerülnek ki az interjú alanyok. Célszerű önéletrajzunkat álláskeresés előtt ide is feltöltenünk.

bridzskoo 2013.10.08. 22:51:34

Szerintem minden cég elvár egy bizonyos fokú készültséget, ismeretet az adott cégről amelyhez pályázunk. Keressünk kapcsolódási pontokat, a döntéshozóknak is fontos, hogy lássák, ki mennyire ismeri, mennyire tudna azonosulni a cég távlati terveivel. Először saját képességeinkkel tisztában lenni ahhoz, hogy fel tudjuk mérni milyen mértékben tudnánk elköteleződni egy céghez, mennyire tudunk azonosulni a küldetésével.
Ahogy azt már említették az internet egy nagyon kézenfekvő forrás lehet a vállalatról ahová pályázni szeretnénk, de nem szabad megfeledkeznünk az állásbörzék hasznosságáról (mint a héten az egyetemen megrendezett Karrierexpo).
Egy fiatal pályakezdő lánynak szerintem külön érdemes megnéznie, hogy a cég hogyan viszonyul a terhességhez és a szülési szabadsághoz. Mindenesetre az lenne a legjobb ha mind a cégek megtalálják a nekik leginkább megfelelő alkalmazottat mind a munkavállalók megtalálnak a megfelelő céget akinek a missziójával és küldetésével tudna azonosulni és létrejönne egy eredményes munkakapcsolat.

kiko19 2013.10.09. 12:02:50

Úgy gondolom, ha nem tájékozódunk arról a cégről , ahol majd a jövőben szeretnénk állást betölteni, akkor komolytalanok, kicsit talán igénytelenek is vagyunk. Mindezt csak azért mondom mert amikor állást keresünk a jövőnket próbáljuk meg alakítani, formálni és a későbbi karrierünkhöz vezető úton elindulni. Bizonyára hasonlóan gondolkodhatnak a munkáltatók is és ha azt látják ,hogy nekünk mindegy, hogy milyen cégnél és mit dolgozunk, akkor nem alakulhat ki bennük pozitív kép rólunk. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ,ahogy egy-egy interjú során próbálnak minket megismerni, úgy előzetesen mi is törekedjünk az adott cégről tájékozódni, minél több információt begyűjteni. Egyre több cég vezet honlapot így onnan könnyebben informálódhatunk. A cég küldetéséből kiderül, hogy az adott cég alapvető célját milyen módon gondolja megvalósítani. Fontos megismernünk a belső működési kört , hiszen később mi is részesei lehetünk ennek a körnek. Személyszerint a cég külső érintettekkel való kapcsolatát és a környezethez való viszonyódását is fontosnak tartom. Illetve, hogy a cég jövőképe megegyezik, illetve összeegyeztethető-e az én elgondolásimmal, terveimmel. Hiszen, hogyan lehetne eredményesen és harmonikusan együtt dolgozni, ha teljesen eltérőek a célok? Szerintem sehogy vagy mindkét fél számára megterhelően, nehézkesen. Ez pedig egyik félnek sem jó, egyik fél sem tud megfelelően fejlődni. Éppen ezért, ahogy mi, úgy a cégek is próbálják megismerni a lehető legjobb jövőbeli alkalmazottat, akivel reményük szerint a legjobban tudnak majd együtt dolgozni. Ennek érdekében sok információt kérnek majd tőlünk. Nem csak önéletrajzokat, motivációs leveleket, hanem bizony meglehet, hogy elkérik a jelszavunkat és megnézik a facebookunkat, vagy a e-maileinket. Éppen ezért jobb ha rendben tartjuk a dolgainkat, nehogy emiatt maradjunk le életünk nagy lehetőségéről, legjobb állásáról! ;)

vállgazd lány 2013.10.09. 14:57:22

Egyetértek pápacity-vel abban, hogy nagyban függ attól milyen helyzetben vagyunk. Én azzal egészíteném ki, hogy saját elképzeléseinktől is függ, beszéljünk most diplomás álláskeresőkről, hogy milyen cégeknél szeretnénk dolgozni. Sokunknak elmondták már, hogy ha 1-2 évet dolgozunk a Big Four valamelyikénél, akkor már sokat lendítettünk karrierünkön és később könnyebben tudunk elhelyezkedni. Ha így gondolkodunk, akkor nem tartom fontosnak, hogy azonosuljak olyan vállalatokkal, amik csak "stepping stone"-ok a nagyobb cél érdekében.
Természetesen ezekhez a válllalatokhoz is be kell kerülni először, tehát fontos utána nézni mit várnak el tőlünk, mivel tűnhetek jobb színben fel az állásinterjún. Például nem biztos, hogy minden cég az öltönyös/kosztümös megjelenést preferálja, mint pl. az Apple. Ezek a dolgok viszont nem biztos, hogy kiderülnek a cég küldetéséből, stratégiájából. Úgy gondolom, hogy ha "stepping stone" cégekről van szó, akkor elég, ha tudunk néhány alapinformációt a cégről, mottót, honlapon leírt küldetést, fontosabb stratégiai lépéseket, ha erről valamilyen cikk is megjelent.

Ha viszont komolyabb elképzeléseink vannak a céggel kapcsolatban, akkor csak csatlakozni tudok az előttem szólokhoz, mivel nagyjából elmondtak mindent.
Információgyűjtés szempontjából én is az internetet és az állásbörzéket mondanám. Internet alatt a cég honlapját, ha van, illetve utána olvasnék más forrásokból is, hiszen a honlapon azt találom amit a cég szeretne mutatni kifelé, viszont találhatok olyan cikkeket is amik rámutatnak a cég valós működésére, természetére. Az állásbörzék meg azért jók, mert személyesen tudunk beszélni ottani dolgozókkal, valamilyen szinten képet kapunk milyen emberek dolgoznak ott.

Detti_21 2013.10.09. 18:39:04

Egyetértek az előttem szólókkal, hogy
fontos, mi az egyén célja a jelentkezéssel,
Interneten elég jól lehet tájékozódni.

Megemlíteném még: pl. a KarrierExpo-n és hasonló állásbörzéken is lehet információkat gyűjteni olyan dolgokról, amit neten nem találsz meg , itt remekül összefoglalták az ezzel kapcsolatos tudnivalókat: www.youtube.com/watch?v=F6CO2e3ZMjk

Azzal, hogy az egyén információkat szerez ezekről , bizonyos szempontból a tranzakciós költségeket csökkenti, pl. nem azzal telik el az idő pl. a mostani expo-n, hogy most akkor mégis mivel foglalkozik az adott vállalat, hanem mindenki ennél tartalmasabb beszélgetéseket tud kezdeményezni.

Sirius Alexander 2013.10.10. 17:38:49

Én magamrészéről az első hozzászóló első mondatával tudok a legjobban egyetérteni. Ha ugyanis van lehetőségem, jobbnál jobb állások közül válogatni, akkor elgondolkodom a cégek küldetéséről, melyik pontosan mit csinál, milyen stratégia alapján működik, miylen piaci helyzete van. Örülnék, ha erről minél több infót megkapnék a cég honlapján, online, közösségi oldalakon található lapjaikon. Én pl nagyon fontsnak tartom a környezetvédelmet, akkor szívesebben dolgoznék egy olyan informatikai cégnél, ami környezettudatos, támogat ilyen kampányokat, esetleg fejleszt olyan szoftvereket, amik kapcsolódnak ehhez. Amennyiben azonban olyan területen vagyok, hogy nehezen találok állást, akkor 'le****om, mit akar a cég, mennyire profi, mennyire törődik a környezettel stb... Csak kapjak állást. Aztán belülről, amennyire érezném saját határaimat, próbálnám változtatni, ha valami nagyon zavarna.
A tranzakciós költséges, expós dologhoz meg annyit, hogy akármelyik cég, akármennyi adatot ad ki magáról mindent nem tudunk róla, lustaságból, vagy mert pont nem is ismerjük valamiért azt a céget, így természetesek efféle "tranzakciós költségek"
Egy jobban ismert, "kommersz" Mercedes is tud olyat mutatni, hogy max az egyetem 0,01%a hallott róla. Az expo lényege épp az, hogy megismerjük. Ha elmegyek egy expóra, azért teszem még elsőévesként, hogy a későbbi lehetőségeimet megismerjem, ezt minden háttérinfónélkül is tehetem, mert pont az expón akarom megszerezni a tudást, mert lehet, hogy otthon épp nem a Deloitte küldetésével, hanem a vállgazd blog írásával foglalkozom, de miután láttam, hogy milyen jó kis cég egy expon, felnézek a honlapjukra, és akkor már megtudom mégis mi a küldetésük.
Szóval nekem, kedves Detti_21 az jött le, hogy te szerinted előbb tájékozódjak, aztán menjek expóra, de szerintem fordítva lehet még jobban működik. Kapásból azért, mert ha egy cég megjelenik az expon, az már nekem valamit elárul róluk, ha még szimpatikus is a standjuk, az meg mégtöbbet. Utána fogom érezni azt, hogy igen, én akarok erről a cégről többet megtudni, akár dolgozni is akarok náluk a jövőben, és na akkor nézzük meg őket alaposabban.

memoka94 2013.10.10. 18:15:05

Egyetértek sok esetben az előttem szólókkal, de remélem, még tudok újdonságot is megemlíteni ebben a témakörben.
Mindenekelőtt én is fontosnak tartom, hogy egy állás megpályázása előtt informálódjak az adott vállalatról, és ezek után döntsem el, hogy szeretném-e az állást vagy sem. Bár itt egyetértek pápacity-vel, tehát fontos, milyen élethelyzetben van éppen a munkakereső, de az optimizmus reményében, most megengedhető, hogy a munkavállaló válogathasson a jobbnál jobb ajánlatok között. Visszatérve, elsődleges a nyilvános adatbázisokban gyűjtenék információkat a cégről, hasonlóképpen az elhangzottakhoz, közösségi oldalakon,elektronikus cégjegyzékekben (e-cegjegyzek,e-beszamolo), (szak)fórumokon valamint a hivatalos vállalati honlapokon. Azonban fontosnak tartom, hogy kellő kritikával olvassuk el a vállalat saját bemutatkozó oldalait, hiszen a küldetés sok esetben megtévesztő lehet, hiszen alapvetően a fogyasztók elnyerése a célja. Természetes, a vállalat fő irányadó gondolatai már ott is megjelennek, amikből kiindulhatunk, de a folytatni kell a további kutatómunkát. Ezek a személytelen módszerek is hasznosak lehetnek, de tapasztalataim szerint, sokat segít a döntésben, ha belső szemszögből is rálátást kapunk az adott vállalatra, akár a belső érintettek véleményére alapozva is, erre kiváló lehet például a fent említett Karrierexpo, vagy egyéb hasonló rendezvények. Én személy szerint viszont nem támogatnám, a leendő főnök "számonkérését", ha esetleg az eddig felhalmozott információk során kételyeink támadnának, hiszen még is az ő döntésén alapszik a pályázatunk sikeressége, másrészről információink pontatlansága miatt félreértésekbe is bonyolódhatunk. Mindenképpen elengedhetetlenül fontosnak tartom, hogy miután sikerült kialakítanunk magunkban egy remélhetőleg pontos valamint hiteles képet az adott vállalatról, azután kezdjük el mérlegelni a személyünk és a vállalatközi viszonyt. Ezzel arra szerettem volna utalni, hogy a tudatos egyének számára mindig is fontos lesz a jövő a hosszútávú célok elérése, ennek viszont, az az alapja, hogy a saját érdekei összhangban legyenek a vállalat érdekeivel. Ezt a gondolatot kiegészítve, említeném meg a CSR (corporate social responsibility) tevékenységét a vállalatoknak. döntésünkben ez is meghatározó lehet, hogy milyen területeken tartja a vállalat nélkülözhetetlennek, hogy felelősséget vállaljon mint a belső, mint a külső érintettjeiért egyaránt. Végiggondolva, számos lehetőség közül választhatunk, hogyan tájékozódjunk a munkaadókról, de nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a lehetőség számukra is felkínálkozik, és nem is lenne versenyképesés nagy tapasztalattal rendelkező vállalat, ha nem élne vele.

bry! 2013.10.10. 20:19:59

Fontosnak tartom, hogy tisztában legyek a vállalat küldetésével, mivel ha ott dolgozom el kell fogadnom és magamévá kell tennem a vállalat rövid- és hosszútávú céljait. Cégnyilvántartás adatait megnézném, hogy tisztában legyek azzal, hogy a cég nem veszteséges és nincs-e felszámolási eljárás ellene. Fontos megtudni, hogy hány ember dolgozik a vállalatnál, mert ez utal a vállalat nagyságrendjére. Természetesen nem biztos, hogy széleskörű információt kapunk kívülállóként egy adott vállalatról, de nem árt megtudni, hogy a cég tervez-e esetleg külföldre terjeszkedni vagy árukínálatát kívánja-e szélesíteni. Ebből is megtudhatjuk a vállalat sikerességét. A cég hivatalos oldaláról informálódhatunk a cég történelméről, irányultságáról, tematikájáról. Sok esetben az állásinterjún fel szoktak tenni kérdéseket a vállalattal kapcsolatban, így nem árt ha felkészülten megyünk. Ez jó benyomást tehet a főnök számára, így megerősítjük azt a tényt, hogy felkészült, céltudatos és széleskörű tájékozottsággal rendelkezünk.

Ábel1995 2013.10.10. 21:00:34

Úgy gondolom, nagyon fontos, hogy megismerjük a vállalati stratégiáját azon cégnek, ahová munkavállalóként szeretnénk elhelyezkedni. Ha nem ismerjük, hogy mik a vállalat hosszú távú célkitűzései, ezek megvalósulásához milyen erőforrásokra van szüksége, mik a cég lényeges fejlesztési akciói, akkor nem tudjuk, hogy nekünk mi lehet ebben a szervezetben a szerepünk, hol lenne a helyünk: vagyis ha nem tudjuk a céget pozicionálni, akkor magunkat sem tudjuk.
A vállalkozás stratégiájának fontos részét képezi az, hogy miként tud alkalmazkodni a környezetéhez, miként tudja befolyásolni a környezetét. Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor mi is jobban tudunk alkalmazkodni, idomulni a leendő munkahelyünkhöz. Így sokkal inkább lojálisabbak tudunk lenne a szervezethez, amelyben dolgozni szeretnénk. És a feltétlen lojalitást ma már a munkahelyek nagy többsége el is várja…
Véleményem szerint a vállalat stratégiájából álláskeresőként nem lehet kiemelni részeket, mert a vállalatot egészében képviseli a stratégiája: nem lehet egyes részeivel egyetérteni, egyes részeit elvetni. Ha összességében egyetértünk a célokkal és az oda vezető utakkal, akkor el tudjuk fogadni, hogy ennek a cégnek a részévé váljunk.
Hogy honnan tudunk mindezekről tájékozódni? A multinacionális cégek missziója ma már elérhető a világhálón, de az ismertebb vállalatok küldetésnyilatkozata a róluk szóló híradásokból, cikkekből könnyen kiolvasható.

eco-hunomic 2013.10.10. 21:02:39

A munkavállalók zöme egy álláskeresés során fontos szempontként kezeli saját elképzeléseit aszerint, hogy miként akar részt venni a világ termelésében és milyen formájában. Maga a vállalat stratégiai alapjainak és tervezett céljainak fontossága akkor jelent komoly szempontot számomra, ha tényleges helyzeti előnyben vágok neki az álláskeresésnek a többiekkel szemben, például sokszínű, értékes felsőfokú képzettséggel, vagy komoly szakmai tapasztalattal rendelkezem. Ilyenkor az ember munkaereje iránt nagyobb kereslet jellemző a cégek felől, és lehetőségünk nyílik válogatni az állásajánlatok közül. Azonban tudjuk, sokan közülünk nem gondolkozhatnak ilyen igényekről. A fiatalok nagy hévvel csapnak le minden egyes meghirdetett diákmunkára, a még frissen elbocsátott munkanélküliek amilyen hosszú ideje állást keresnek, úgy egyre kevésbé tartanak fenn komoly igényeket. Ezek az emberek legtöbbször nem veszik figyelembe a cég stratégiai
célkitűzéseit, számukra a megfelelő fizetés és munkatevékenység az elsődleges.
Értékes információt hordoz magában a vállalat által megfogalmazott küldetés, hiszen ebből derül ki, miként különbözteti meg magát a többi, hasonló szolgáltatást nyújtó, termékek gyártását végző vállalkozástól. Fontos lenne megtudni, rövid vagy hosszútávlatban gondolkodik a cég,esetleg nagyobb termelésbe kezd, ami a nagyméretű beruházás következtében évekkel később fog megtérülni (autógyár) vagy a folyamatos termelésbe becsatlakozva hozzájárulunk a vállalat gyors lefolyású termeléséhez (tanácsadás, masszázs), minél előbbi profitszerzéséhez. Ha külföldi cégről van szó, érdekelne, milyen célból és megfontolásból tervezett belevágni egy magyarországi vállalkozásba. Elgondolkoznék azon, hogy az adott munkakörben milyen hatással tudnék ténylegesen hozzájárulni a cég által kitűzött céljához, például egy gyógyszergyárban labor-asszisztensi, vagy mérnöki pozíciót töltenék be. Kérdés továbbá, melyik fogyasztói rétegre van összpontosítva a termékek gyártása, példának okáért, hogy luxus vagy tömegcikk, hiszen ez a saját szimpátiámból is eredő, a világ melyik részét kívánom ellátni javakkal.
A cégek stratégiai elképzeléseit természetesen az internet segítségével kívánjuk a leggyorsabban megtalálni, de ne felejtsük el, hogy vannak más hasznos információ források is. Szerencsésnek érezhetik magukat azok, akiknek valamiféle ismeretségük akad a vállalatnál, ahova éppen állásra pályázunk, hisz ez az illető pontosan átlátja az ott zajló folyamatokat és vállalati elképzeléseket. Nem árt tehát információt szerezni a cég dolgozóitól, mert a munkaerő felvételét irányító szakember, aki részletesen bemutatja nekünk leendő új munkahelyünket, közel sem mindig ad hiteles, pontos jellemzést, mely fedésbe hozható a vállalat valódi tevékenységével és elérni kívánt céljaival

Herondale 2013.10.10. 23:45:12

Egy cég küldetésének és stratégiájának megismerését az előttem szólókhoz hasonlóan fontosnak tartom. Minden helyzetben rendelkezünk bizonyos információkkal a cégről, ahová jelentkezni szeretnénk. Az ismereteinket szerezhetjük szándékos kutatómunkával, de akár indirekt módon is. Így véleményem szerint azok is megismerik a küldetést, és stratégiát, akiknek mindegy milyen munkát vállalnak, csak az a fontos, hogy vállaljanak. Hiszen mindenki tudja, milyen munkára jelentkezik, és többé-kevésbé ismeri is a helyet ahová felvételt szeretne nyerni. Szinte senki sem csak úgy véletlenül téved be egy állásinterjúra.
Az, hogy egy vállalat, hogyan kívánja elérni célját, és ehhez milyen lépéseket tesz meg mindenki számára fontos. Egy igényes, felsőfokú végzettséggel rendelkező személytől pedig manapság már szinte elvárt ezen információk ismerete. Ezek a dolgok ugyanis összefüggésben vannak igényeinkkel, elvárásainkkal. Hiányukban nem tudnánk a jövőre nézve tervezni. Számomra fontos a továbblépési lehetőség, az alkalmazottakkal való bánásmód, a munkafeltételek. Az információ pedig hatalom. Minél többet tudunk egy cégről, annál inkább tudjuk pl meggyőzni az céget, hogy valójában ránk, és nem másra van szükségük. Ez egy pozitív visszacsatolás a munkaadó számára, hiszen az érdeklődést látja, nem pedig a közönyösséget
Az információk gyűjtésére pedig manapság az internet nyújt leggyorsabban alkalmat. Ezen kívül azonban nagyon hasznos lehet az ott dolgozóknál is érdeklődni. Nagyszerű lehetőség, ha van olyan ismerős, vagy rokon, aki személyes tapasztalatokkal is tud szolgálni.

morvtiz 2013.10.11. 00:12:26

A legfontosabb dolog, hogy lehetőleg érdeklődést mutassak az a vállalat iránt, ahova jelentkezni akarok, mert oda nem érdemes elmennem dolgozni, ahova utálok bejárni. Inkább adjam meg, olyannak a lehetőséget, aki élvezné is és így több lehetősége lenne kibontakozni/előrelépni az adott vállaltnál. Ha az ember szereti, és élvezi amit csinál és ha még mindezt jól is végzi a cég csak profitálhat belőle.
Legelőször én saját érdeklődési körömből választanék vállalatot. Így könnyeben azonosulhatok a céggel és könnyebben megérthetem a vállalat céljait esetlegesen segíthetem fejlődését. Miután kiválasztottam az adott vállalatot megvizsgálnám céljait és stratégiáit és ha tudok vele azonosulni, és úgy érzem én tudnám ezeket az értékeket képviselni, és támogatni, akkor beadnám a jelentkezésem az adott céghez.
Mindenféleképpen azon stratégiai elemeket és célrendszereket preferálnám, amelyek valamilyen szinten az én egyéni céljaim megvalósításához is hozzásegítenek.
Igazából pápacity nagyon jó úton indult el abban, hogy kettészedte azokat az embereket, akik munkanélküliek és rá vannak arra kényszerülve, hogy szinte bármilyen állást elvállaljanak, még akkor is ha a vállalat stratégiája egyáltalán nem összeegyeztethető a saját ízlés világával. Az is könnyedén előfordulhat ezen esetben, hogy a vállalat semmilyen lehetőséget nem biztosít az egyén céljainak megvalósítására.
Detti_21 szerint a karrierexpo hasznos lehet ilyen keresésekhez. Én most vettem részt először ezen az eseményen, és teljesen ki is ábrándultam belőle. Megkerestem egyik-másik bank standját, akik kiállítottak és csak nagyon minimális információt kaptam a gyakorlati munkákkal kapcsolatban. Egyfolytában csak azt mondogatta a hölgy, hogy menjek fel erre és erre a honlapra és ott fent van minden. Igazából ezen a kiállításon nem ez lett volna a lényeg, hogy ismertesse a cég a gyakornoki lehetőségeket és bemutassa az általa képviselt vállalatot? Egy embertől mégis szavahihetőbb lett volna, mint az internetről elolvasni. Természetesen azért voltak, olyan vállalatok is, akik kitettek magukért.
Tehát ezek alapján én úgy gondolom, hogy információ gyűjtés céljára a legalkalmasabb eszköz az internet marad, és esetleg kibővítve a különböző vállalatok karrier honlapjaival.

drabron 2013.10.11. 08:48:12

Az előttem szólok nagyon jól leírták hogyan szerezhetünk információt egy cégről (internet, barátok, expók..) és miért fontos ez számunkra (tudunk e azonosulni a cég küldetésével, profiljával..). Én például ha lesz választási lehetőségem, nem szívesen dolgoznék dohányipari cégnél, mert az elveimmel szembemennek ezek a tevékenységek. Ehhez még annyit fűznék hozzá, hogy én nem fektetnék nagy hangsúlyt, hogy egy interjú előtt amennyire csak lehet kielemezzem egy cég küldetését, s vállalati felépítését. Ennek fő oka, hogy az interneten és vállalati honlapokon lévő információk sokszor nagyon kiegyensúlyozatlanok, így csak előre eltorzítják a vállalatról kialakított képünket. Minden ember számos példát tudni felhozni életéből, hogy valamiről azt hallotta hogy milyen jó/rossz és mikor odakerült, pont az ellentettjét tapasztalta. Emiatt én azt javaslom, hogy az ember pályázzon meg egy állást, ha tetszik neki annak küldetése, és majd a munkahelyen döntse el, hogy tényleg jó az állás, s vállalat vagy sem. Egy tapasztalatlan, fiatal pályakezdő legtöbbször amúgy sincsen teljesen tisztában azzal, hogy milyen munkát is szeretne. Emiatt nagyon fontos, hogy sokféle típusú munkát kipróbáljon karrierje kezdetén.
Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy nem csak mi gyűjthetünk információt egy cégről, hanem egy cég is egy leendő munkavállalójáról. Emiatt fontos odafigyelnünk, hogy a digitális lábnyomunk "tiszta" maradjon. Rengeteg embert utasítanak vissza a cégek, mert a közösségi oldalakon megdöbbentő képeket találtak róla vagy az illető a politikai nézeteit túlságosan kiteregeti.

nn094 2013.10.11. 14:50:21

A pénz nem boldogít, tartja a montás.
Hiába van egy jól fizető állásunk, ha úgy kelünk fel minden reggel, hogy "csak munkába ne kéne mennem". Idővel belefásulunk a munkába, a munkahelyi konfliktusok gyakoribbá válnak, ami a teljesítményünkre is kihat. Ez pedig a termelékenység csökkenéséhez vezet, tehát a vállat profitjára negatívan hat.
Ezért egyre több vállalat fektet hangsúlyt arra, hogy a munkavállalóinak olyan környezetet teremtsen, mely motiválja őket a munkára, segít abban, hogy az egyéniségüket kibontakoztassák.
Mindez azonban kétirányú folyamat. A munkavállalónak azonosulni kell tudnia a vállalt küldetéséhez, stratégiájához.
Ezért fontos az, hogy már az álláskeresésnél figyelembe vegyük a következő szempontokat.
1. " Mi a vállalat működési köre?" (Chikán 2008). Ha például az adott vállalat kizárólag luxustermékeket gyárt, a leggazdagabb társadalmi réteget kívánja megcélozni marketingeszközökkel, de mi ott támadjuk a burzsoáziát, ahol csak lehet, akkor nem tudunk teljes szívvel, lélekkel a feladatunkra koncentrálni.
2. "Milyen belső működési elveket fogalmaz meg" a vállalat? (Chikán 2008) Folyamatosan törekednek az innovációra, mely mindig újabb kihívás elé állítja a munkavállalókat. Vagy egy több évtizedes hagyományt, eljárást követnek, melynek megőrzése a cél, így azonban kiöl minden kreativitást a dolgozókból a munka.
3. Milyen elvekre építi kapcsolatát a működése által érintett személyekkel, csoportokkal, intézményekkel?" (Chikán 2008) Tegyük fel, "A" vállalat munkavállalója azt mondja, csakis a felsőbb vezetőknek van beleszólása a termelésbe. Te, mint kezdő alkalmazott csak végezd a rábízott feladatot, előre lépésre pedig a vállalaton belüli korrupció miatt nincs lehetőség. A "B" vállalat munkatársa viszont azt mondja, hetente kikérik minden dolgozó véleményét, a hatékonyság növelése végett. Ez ráadásul jó lehetőség arra, hogy felfigyeljenek a tehetségedre. "A" vállalat azonban nagy hangsúlyt fektet a fenntartható fejlődésre, csakis környezetbarát eljárásokat alkalmaznak a termelésben. "B" vállalatot nem érdekli a környezetvédelem, inkább megfizetik a büntetéseket, viszont jelentős összegeket költenek a hátrányos helyzetű, tehetséges gyermekek oktatásának támogatására.
A felsoroltakat mindenkinek egyénileg kell mérlegelnie.
Informálódni, amint már említettem, tudunk vállalat dolgozóitól (de ne hagyatkozzunk egyetlen személy véleményére!), a vállalat honlapjáról, álláshirdetésekből, különböző álláshirdető rendezvényeken (pl: KarrierExpo), illetve érdemes utánajárni mennyire nyereséges a vállalat (tervezhetünk-e hosszútávra?) az e-cegjegyzek.hu-n.
Az utóbbi azért is fontos, mert ez tájékoztat minket arról, hogy mennyire sikeres a vállat stratégiája, sikerült-e az adott iparágban versenyelőnyre szert tennie, az erőforrásait mennyire tudja hatékonyan felhasználni. s gazdálkodni azokkal. Ám az sem mindegy,hogy egy veszteséges vállalat, azért nem tud profitot realizálni, mert az iparág átmenetileg haldoklik (gazdasági válság, alacsony reálbérek, erőforráshiány), vagy a vállalat stratégiája nem megfelelő- a vezetőség nem kommunikál az alkalmazottakkal vagy a koordináció (az egyéni érdekek előre helyezése miatt) nem fogja össze az egyes termelési folyamatokat, az egyes részegységeket.
Nehéz azt mondani, hogy ne csak a pénz motiváljon minket az álláskeresésnél. Friss diplomásként én sem fogok válogatni a felkínált lehetőségek között. Később azonban remélem lesz lehetőségem, hogy a fenn említett szempontok alapján mérlegelhessek két munkahely között.

Detti_21 2013.10.11. 19:41:21

@Detti_21: sikerült rosszat linkelnem, igazából ezt akartam: www.youtube.com/watch?v=xbKqMaE_WxA

PetraMet 2013.10.11. 20:38:21

Teljesen egyetértek azokkal a hozzászólókkal, akik szerint különbséget kell tenni munkanélküli, előnytelen helyzetben lévő és feltörekvő álláskeresők között. Egy munkanélkülinek nincs lehetősége küldetés, környezettudatosság vagy stratégia alapján válogatni a munkahelyek között, de egy feltörekvőnek ezek fontosak lehetnek. Szintén nagyon fontos szempont lehet a munkaidő, beosztás, fizetés, munkahely és lakóhely közötti távolság, barátságos munkakörnyezet is. Amíg diákként keresek munkát, addig talán a legfontosabb, hogy rugalmas legyen a munkaidő és ne kelljen sokat utazni. Sok egyetemista viszont már ezekben az években gondol a jövőjére, megpróbál gyakornokként elhelyezkedni egy nagyvállalatnál, ahol később feljebb kerülhet a ranglétrán, még akkor is, ha kezdetben alig kap fizetést. Ilyenkor legfontosabb a kiugrási lehetőség és a szakmai fejlődés. Diplomásként megpróbálunk olyan helyet keresni, ahol megvalósítjuk céljainkat, viszont sokaknak a biztos háttér és a megfelelő fizetés a legfontosabb. Számomra a legfontosabb, hogy egy vállalat az általam elfogadott értékeket képviselje, legyen környezettudatos és segítse a szakmai előrelépésem.

Nemes Bence 2013.10.12. 21:46:51

Az előttem szólók többnyire kimerítették a legfontosabb gondolatokat. Szerintem fontos, hogy mi, leendő közgazdászok, a munkaerőpiacra kerülve más szemszögből látjuk a potenciális alkalmazóinkat: belelátunk olyan dolgokba, amibe más végzettségűek nem feltétlenül. Ezt érdemes kihasználni: pont azon szempontok mellett, amik már elhangzottak.
Személy szerintem nemrég voltam egy vezető tanácsadó cég nyílt napján. Maga az elképzelés: "nyílt nap" fogott meg igazán. Jó ötletnek tartom, hogy ilyennel nem csak tanulóként találkozhat az ember. Érdekes volt a fizikai valóságában látni azt az épületet, azokat a termeket, ahol a munka folyik. Könnyebb volt elképzelni a helyszínen azt a sokmindent, amit a különböző pozíciókban dolgozó személyek megosztottak velünk. Máskor is szívesen részt vennék efajta "nyílt napokon".

finszter 2013.10.13. 00:20:52

A legtöbb állásinterjún megkérdezik, hogy miért szeretnél az adott cégnél dolgozni, ezért mindenképpen érdemes erre felkészülni. Ahogy előttem szólók is írták fontos megismerni a vállalat küldetését hiszen erre építenek. Az interneten rengeteg információt elérhetünk az adott cégről. Gondoljunk a vállalati honlapra, vagy a közösségi oldalakra egyaránt.
süti beállítások módosítása