A diákhitelt néhány éve azért vezették be, hogy a hallgatók e kedvezményes konstrukcióval támogatni tudják felsőfokú tanulmányaik végzését. Mi a véleménye a diákhitel intézményéről?
A diákhitelt a legtöbben jó ötletnek, kezdeményezésnek tartják. A véleményezők szerint a diákhite egy „állami szociális intézkedés”, ami hozzájárulhat a megélhetés finanszírozásához és a társadalmi mobilitás elősegítéséhez. Ezzel rámutattak arra, hogy a tanulmányok finanszírozása ill. finanszírozhatósága nem csak pénzügyi kérdés. Számunkra is talány, hogy vajon a diákhitel ebben milyen eszközként funkcionál – ez kutatásokra érdemes kérdés. Megjegyezzük, hogy a legtöbb országban a diákhitelt a tandíjjal együtt vezették be – nálunk nem-, és ez az összefüggés kimaradt a véleményekből.Vannak, akik felelőtlenek a diákhitel felhasználásában, vannak, akik más módon igyekeznek finanszírozni egyetemista létüket. Bizonytalanságaikat és tanácstalanságukat is megosztották velünk az e heti bejegyzők: lesz-e vajon miből visszafizetni, pont abban az időszakban, amikor a pályakezdés során számos más „nagy tételre” (pl. lakás) spórolni kell. Nos, garanciát nem tudunk adni, ám úgy véljük, akik az idejüket hasznosan töltik az egyetemi tanulmányaik alatt, azoknak lesz miből visszafizetniük a diákhitelt.A beérkezett véleményekre az Intézet egyik olyan munkatársa is fog reflektálni, akinek az adott témakör kutatási és oktatási szakterülete. Erre egy héttel a mi bejegyzésünk után kerül sor, addig is szíves türelmüket kérjük.A blog-ról általában: Köszönjük a véleményezőknek, hogy kérdéseinkre kifejtették nézeteiket! Örömmel vettük, amikor felhasználták ismereteiket, és nem csak a váll.gazd-osakat. Ismereteik, és azok gazdagodása nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a blogon nem csak igényes „kávéházi fecsej” zajlott, hanem szakmai párbeszéd is kialakult. Az elmúlt hetek során, bár változtak a véleményezők, úgy láttuk, hogy az érvelési technikájuk is csiszolódott: körültekintőbbek és egymásra figyelőbbek lettek bejegyzéseik. A kérdésekre adott válaszok szerint a kollektív bölcsesség eredménye számos esetben a feltett kérdés szinte valamennyi releváns összetevőjét érintette – az együttmunkálkodás eredményére remek példa ez! A magunk részéről úgy véljük, hogy érdemes volt ezt a lehetőséget bevonni az oktatásunkba.Statisztikáink szerint 64 fő „blogolt”. Közülük 9 főnek 5 pontot, 18 főnek 4 pontot, 37 főnek pedig 3 pontot ítéltünk meg. Velük felvesszük a kapcsolatot, hogy szemináriumvezetőikkel is tudathassuk a pontjaikat – ami növeli az eddig megszerzettek számát.A „blogolást” folytatjuk. A következő félévben főként az Üzleti gazdaságtan c. tantárgyunkhoz kapcsolódóan szeretnék folytatni az igényes, szakmai virtuális beszélgetést Önökkel. Ennek részleteivel februárban jelentkezünk!Chikán Attila és Czakó Erzsébet