HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

ÉFM 1. kérdés

2012.11.26. 11:19 palfiildi

A városi logisztika egyre bonyolultabb problémákat vet fel a közutak mind nagyobb fokú leterheltsége, a városi dugók miatt. Mit gondol: ki kellene telepíteni a pl. Csarnokot, és a hasonló logisztika-igényes létesítményeket a városközpontból? Vagy mi a megoldás?

Sziasztok!

A hozzászólások nagy része Budapest-centrikusan állt a kérdéshez és nagyon jó megállapításokra jutott. Jók a hozott külföldi példák, nagyon fontos lehet az M0 fejlesztése, a közösségi közlekedés helyzetének javítása, a dugódíj bevezetése, vagy éppen a szállítás-rakodás időbeni korlátozása (hajnalban, éjszaka).

Szerintem is nagyon fontos egy jó városfejlesztési koncepció, minél kevesebb autó legyen a belvárosban, amelyhez fontos az emberek ezzel kapcsolatos gondolkodásának, hozzáállásának kérdése is. Ezt persze nagyban segíti, ha a tömegközlekedés megfelelő színvonalú, főleg a forgalmas helyek esetében.

Jó meglátás, hogy Budapest történelmi város, így utólag kell megfelelni a növekvő igényeknek.

A városok növekedésével, fejlődésével, a városok szélére, vagy fontos szállítási útvonalra (például városi folyó, vasút) tervezett gyárak, raktárak, telephelyek területét szépen lassan „körbenőtte” a város. Sok helyen átgondolatlan városfejlesztési stratégia, vagy annak teljes hiánya miatt éveken át nem foglalkoztak az ipari területek, kereskedelmi zónák és lakóövezetek megfelelő elkülönítéséről. Az újabb európai uniós gazdaságfejlesztési pályázatok között már sok esetben csak ipari és gksz övezetbe sorolható helyrajzi számon engedi vállalatoknak termelő és szolgáltató funkció fejlesztését, ezzel is igyekezve elejét venni a lakóövezeteket érő zavaró hatásoknak. Számos önkormányzat folyamatosan igyekszik kiszorítani a (gyakran környezetkárosító, zajszennyező tevékenységgel járó) vállalatokat a település szélére, ahol ipari parkokat alakítanak ki (pályázat útján nyerheti el egy terület az ipari park címet és különböző támogatási-adózási előnyökkel jár a vállalatoknak), vagy ipari területeket jelölnek ki.

Természetesen nem akarják teljesen elüldözni a cégeket, hiszen komoly helyi iparűzési adót (HIPA) szednek be tőlük, de fontosnak tartják a lakosság véleményét is. A lakók szempontjából életminőség-befolyásoló kérdés lehet a vállalatok száma, elhelyezkedése és tevékenysége. A vállalatoknak is érdeke a város szélén történő működés, ez esetben megspórolható a körülményes eljutás a telephelyre (szűk utcák, korlátozott forgalom stb) és könnyebben megfelelnek a környezeti és egyéb elvárásoknak mint egy belvárosi telephely esetén.

Ami a Vásárcsarnokot illeti, teljes volt az összhang: maradjon! Ezzel én is egyetértek és támogatom, nem csak a felhozott jó érvek (belvárosiaknak is lehetőség, valamint turisták száma) miatt, hanem mert jól elkapott akciókkal sokat spórolhattok és érdekes a különböző nemzeteket bemutató kiállítás-sorozat is!

Havran Zsolt

PhD hallgató

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr514926122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalovits Ervin 2012.11.26. 13:07:30

Szerintem a kérdést semmiképpen nem jogszabályi úton kell kezelni, ahogy azt a kérdés talán sugallja ("ki kellene telepíteni"). Jónak tartanám a behajtási díjat például, mely fedezné a szállítás okozta környezeti károkat és egyéb költségeket. Ugyanakkor ennek nem lehet célja konkrét intézmények megszüntetése. Az majd megtörténik a díj árakba való beépítésével, és így a boltok/piacok egy részének megszűnésével, átalakulásával.

Hajron 2012.11.27. 18:52:12

A Vásárcsarnok logisztika-igénye nem ütközik problémákba, hiszen a korai órákban megoldódik az ellátása (az áru frissessége miatt). Egyébként sem kellene kitelepíteni, hiszen jelentős turisztikai látványosságként funkcionál - rengetegen felkeresik, még csoportos megtekintést is szerveznek oda. Nem hiába van a Vásárcsarnokban, s a közelében információs pont.

Nekem szimpatikusak a beharangozott fejlesztési tervek, miszerint több közterület is felújításra kerül és / vagy a forgalomtól elzárva lesz (Madách Imre tér, Március 15. tér, Ferenciek tere, Lánchíd tér, Kossuth tér és a pesti rakpart visszaadása a lakosságnak).
Ez viszont nagyobb úti forgalmat generálna másutt, aminek megoldása lehetne a tömegközlekedés fejlesztése (M4).

A "dugódíj" bevezetése is megvalósítható alternatívának tűnik számomra - csökkentené a belváros forgalmát, s a begyűjtött pénz pedig a tömegközlekedés fejlesztését szolgálhatna. A bicikliutak kiépítése is szóba jöhet.

Egy idő után a személygépkocsik forgalmát a belvárosban teljesen meg lehetne szüntetni - és csakis logisztikai célokban hajthatnának be járművek (tehát nem a logisztika-igényes létesítményeket telepíteném ki, hanem a városi dugót szüntetném meg).

mz etz 2012.11.29. 16:56:27

Szerintem a legjobb megoldás a Star Wars-típusú közlekedési rendszer kiépítése lenne: repülő autók, amik különböző magasságokban jönnek-mennek (de nem 100 decibel hangerősséggel) :) Ez az újítás még valószínűleg várat magára egy ideig, de a több szinten való közlekedés ötletét nem tartom elképzelhetetlennek. Ennek a rendszernek a kiépítése igen költséges lenne, de valós megoldást nyújthatna a közlekedési nehézségekre. Egyrészt így csökkenne a zajszint (amennyiben a szinteket lefelé építik). Másrészt nem lenne szükséges a logisztikai központok kitelepítése, mivel ezek nagy része pont annak köszönheti a versenyképességét, hogy jó helyen van (mint a Vásárcsarnok).

Vagy egy teljesen más megközelítésbe helyezve a dolgot, Budapest határainak kiterjesztése is szóba jöhet. Példaként Hamburgot tudom hozni, ami Budapestéhez hasonló lakossággal rendelkezik, ám területe másfélszer akkora. Emiatt az egész városban sokkal könnyebb a közlekedés (a nagyobb gócpontokon persze itt is kialakulnak dugók), de egyáltalán nem látszik, hogy egy nyüzsgő kikötővárosban van az ember.

augustinus 2012.11.29. 19:33:57

Gyakran figyelem, hogy hányan ülnek egy valószínűleg nagy fogyasztású autóban - és általában egy embert látok. Nagyon rikta kivételt jelent, ha ketten vagy hárman ülnek egy kocsiban. A forgalom, és így az utak leterheltségének jelentősebb részét szerintem nem a teherforgalom adja, hanem a személyautók.

A városközpontnak sokszor a logisztikaigényes létesítmények adják a varázsát (például a Vásárcsarnok), így szerintem kitelepítésük legfeljebb kicsit csökkentene a zsúfoltságon, de a veszteség nagyobb lenne. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a logisztikaigényes létesítmények helyére sokkal nagyobb forgalmi terhelést jelentő létesítmények telepednének - mondjuk irodaházzá alakulna, és máris meg kellene oldani akár több száz parkolóhely létrehozását.

Amivel részben egyet tudok érteni, az a személygépkocsik kitiltása a belvárosból. Azért csak részben, mert inkább kellene magas behajtási díjakat fizettetni, és ezzel az átmenő forgalmat az M0-ra (vagy más közlekedési eszközre) terelni. Persze mindenféle megoldás kifejezetten költséges. Szerintem hosszú távon a legjobb befektetés a kötött pályán van: a közutak terheltségét szerintem leginkább egy versenyképes vasúttal lehetne csökkenteni: a vonat elvisz a város határától a belvárosba húsz percen belül, amíg autóval ez csúcsidőben sokkal több iső is lehet. Arról nem is beszélve, hogy a vonat mindent elvisz... még a repülőgépeket is.

hurrican17 2012.11.29. 20:51:50

Szerintem a legnagyobb gond az, hogy ha csak 10 métert akarunk is menni, akkor is kocsiba ülünk. Lehet, hogy tömegközlekedéssel sokkal hamarabb odaérnénk, de még így is csak autóval vagyunk hajlandóak járni. Amíg ez nem változik, addig maradnak a hatalmas dugók, és a logisztika is nehézkes lesz.
Szerintem nem kell a vásárcsarnokokat kitelepíteni - bár ha nem a belvárosban épülne, sokkal több hely lenne, és talán az M0-val könnyebben is megközelíthetőbb lenne - csak valahogy a dugókat minimalizálni.
Összegezve, amíg mindenkinek az első gondolata az autó, ha valahova menni kell, addig hiába lesznek új utak, új metróvonalak, ugyanakkora dugók lesznek mindenhol.

cidri14 2012.11.29. 21:46:20

Véleményem szerint nem a vásárcsarnok és egyéb gyakran látogatott helyek kitelepítése a megoldás. Egyrészt, mert akkor ezen helyen látogatottsága (és így bevétele) jelentősen visszaesne, másrészt pedig ha valaki mégis ellátogatna a helyekre, nagyobb valószínűséggel ülne kocsiba emiatt, mivel tömegközlekedéssel már nem olyan jól megközelíthetőek. Egyetértek az előttem szólókkal, nem a logisztika vagy a csarnok elhelyezkedése a nagyobb gond, hanem az emberek hozzáállása. Kényelmességből indokolatlanul sokat használnak/használunk autót, legtöbbször csak egy vagy két ember. Így én is inkább az autóhasználat korlátozását tartom megoldásnak. Bevezethetnék a dugóadót, emellett pedig folyamatos kampányokkal, oktatással és egyebekkel megváltoztathatnák az emberek gondolkodását, hogy inkább a tömegközlekedést, biciklit válasszák autó helyett, főleg a belvárosban.

kristalyviz 2012.11.29. 23:08:49

Az alapvető probléma onnan eredeztethető, hogy annak idején (19. század második fele, illetve 20. század eleje) a várostervezés akkori irányítói még nem tudhatták, hogy ennyire tömegessé válik (vagy egyáltalán, hogy megjelenik) az autóhasználat, így nem alakítottak ki széles körutakat a belvárosban, illetve az autók tömeges megjelenésével együtt nem növekedett az utak szélessége (a már elkészült épületeket nehéz lenne elmozdítani) , így alakult ki a mai helyzet, ami gyakran dugókat eredményez.

Megoldást erre nehéz lenne találni, én személy szerint nem gondolom, hogy a "kitelepítés" jó ötlet lenne, hiszen nehezen kivitelezhető, drága, s arányaiban több kárt okoz, mint hasznot. Az egyetlen megoldást a belvárosi autóközlekedés megadóztatásában és a tömegközlekedés színvonalának drasztikus megemelésében látom. Külföldön is (pl. London) jellemző, hogy a város belső részébe csak magas díj megfizetése ellenében lehet behajtani, ugyanakkor ott a tömegközlekedés is jóval magasabb színvonalon működik. Ez azért is fontos, mert sokan azért nem használják a BKV-t, mivel az annyira kényelmetlen, lassú, igénytelen szolgáltatást nyújt, hogy inkább nagyobb összeget fizetnek az üzemanyagért, s saját gépkocsijukat veszik igénybe.

A későbbiekben az új létesítményeket lehetne kijjebb építeni, vagy lassú ütemben átköltöztetni a jelenlegieket, de csak úgy, hogy továbbra is könnyen megközelíthetőek legyenek.

dulguun 2012.11.30. 01:51:08

A Fent kérdésben csak találgató véleményt alakíthatok, mivel a szakmai tudásom nem terjed ki a logisztikai és városi közlekedésével kapcsolatban. Nem tartom a csarnokok kitelepítése megfelelő megoldásnak, annak nagy költségei lehetnének.
A megoldás talán az lenne jó
- Megadjuk a közlekedési időt, mint például csak este 21.00 után és Reggel 07,00 , nappal 11.00 és 3 óra között közlekedhetnek
- Városokban csak is környezet barát teher jármű közlekedése engedélyezése
- Újabb csarnokok csaj is városon kívülre engedélyezése

E Dulguun

dulguun 2012.11.30. 01:53:47

:-) Star Wars, ahhoz még szerintem kell legalább 50 év

Daniel0813 2012.12.01. 20:17:00

Szerintem megoldás lehetne a behajtani tilos táblák alkalmazása, csak célforgalom behajtásával. Így meg lehetne könnyíteni a szállítók parkolását, bejutását. Emllett a buszsáv használatát is igénybe vehetnék a hivatalosan szállító járművek bizonyos időszakon belül. Sok egyéb megoldás sajnos nincs, a legmodernebb eszköz a szállításra a mai napig a gépjármű. A kitelepítéssel nem igazán értek egyet, hiszen az embereket is figyelembe kell venni, fontos, hogy mindenki könnyen elérhető helyen szerezhesse be az árucikkeket.
Én személy szerint még nem igazán érzékelem ezt a logisztikai problémát. Az utak valóban zsúfoltak, de csak bizonyos időszakokban. Éppen ezért az idősávokkal lehetne variálni, hogy könnyebb legyen a közlekedés.
süti beállítások módosítása