Mit gondol, egy termék ill. egy társadalmi ügy vonzerejét növeli-e, ha ismerős arc vagy arcok reklámozzák ill. népszerűsítik? Véleménye szerint pl. az idei londoni olimpikonjainknak van-e ilyen vonzerő növelő értéke vállalatok ill. társadalmi szervezetek számára? Inspirációként:
http://socialtimes.hu/articlepage/?article=3107-igy-szarnyaltak-az-olimpikonok-a-mediaban
Kedves Hallgatók!
Nagy volt az egyetértés, hogy igen, egy termék vagy egy társadalmi ügy vonzerejét növeli, ha ismerős arc vagy arcok népszerűsítik, és az idei londoni olimpikonjainknak egyértelműen van ilyen vonzerő növelő értéke. Személyes véleményem, hogy SOKKAL JOBBAN KI LEHETNE HASZNÁLNI AZ OLIMPIKONOK VONZEREJÉT, például a sportolásra buzdításban… A 3X1 KAMPÁNYBAN olimpikonok szerepeltetése mindenkinek tetszett, ez egy valóban jó kampány, több ilyen kellene!
Nagyon fontos, hogy az adott sportoló (vagy bármely híresség) tudja azt az adott terméket, márkát HITELESEN KÉPVISELNI, ahogy Ti is írtátok, nem mindegy, hogy kivel és milyen terméket, szolgáltatást népszerűsítünk. Legközelebb szerintetek az egészséges életmód, az egészséges termékek, a sportolás, a drog és dohányzás elleni küzdelem áll a sportolókhoz, olimpikonokhoz. A magyar olimpikonokhoz pedig magyar termékeket kötnétek. Azonban az Általatok említetteken túl MÁS IPARÁGAK TERMÉKEIT, SZOLGÁLTATÁSAIT IS SIKERESEN TUDJÁK NÉPSZERŰSÍTENI. A hitelesség mellett fontos az, hogy KITŰNJÜNK a versenytársaink kommunikációinak kavalkádjából, azaz a reklámarcunk MEGKÜLÖNBÖZTETŐ legyen, felfigyeljenek rá, amire kiválóan alkalmas egy-egy híres sportoló vagy olimpikon. Egyértelmű, hogy a híres sportoló, olimpikon IMÁZSA átvetül a termékre vagy szolgáltatásra, akik imázsa általában pozitív.
Kíváncsian vártam, hogy vajon MELY SPORTOLÓKAT EMLEGETITEK, mind hazai, mind nemzetközi szinten. Az eredmény: Gyurta Dani és Cseh Laci jött elő a magyarok közül, valamint Christiano Ronaldo, David Beckham, Tiger Woods, Michael Phelps, Usain Bolt és Lionel Messi a külföldi sztárok közül. Mindegyik sztárra nem térnék ki részletesen, de egy-kettőre szívesen, (jó egy kicsit blogot írni J, Benneteket is buzdítanálak a további aktív részvételre).
Olimpikonjaink közül GYURTA DANINAK VAN A LEGNAGYOBB MÁRKAÉRTÉKE és őt „használta”, „használja” a legtöbb márka: Honda, Aréna, Alpok-Aqua, Szerencsejáték Zrt., valamint szerepelt az EON olimpiai imázsfilmjében is. Az egyik legnépszerűbb sorozatban, a Barátok közt-ben is feltűnt pár évvel ezelőtt, ami talán arra is jó volt, hogy a TV előtt ülő milliós tömeget mozgásra ösztökéljen, vagy legalábbis a mozgás, mint lehetőség felmerüljön az emberekben. Pár napja (október végén) az Alpok-Aqua ásványvíz promóciójának keretében Gyurta Dani a Tesco Aréna Plaza-ban dedikált Sors Tamás paralimpikonnal együtt, (a Tesco egyébként a magyar paralimpiai csapat támogatója, és itt adok igazat annak a hozzászólónak, aki szerint a paralimpikonok sokkal kevesebb figyelmet kapnak). Az ilyen személyes megjelenések sokat adhatnak a sportolók által képviselt márkák promóciójához.
A külföldiek közül DAVID BACKHAM-et szeretném kiemelni, ő iskolapéldája annak, hogyan lehet egy sportolót számtalan márka (például Adidas, Pepsi, Coca-Cola, Motorola, Vodafone, Armani, H&M, IBM) arcává tenni. Nem sokan mondhatják el magukról, hogy szerepeltek a Pepsi és a Coca-Cola kampányában is. Beckham tehetségét 16 éves korában ismerte fel a Manchester United, egyből szerződést is kötöttek vele, és onnantól kezdve ő volt a világ egyik legkeresettebb reklámarca. Idővel Beckham saját neve is márkanév lett. Backham kiváló példája volt a TOPSTAR-ságnak (a TOPSTAR egy betűszó, melynek elemei azt összegzik, mi kell ahhoz, hogy egy világsztár márkaértéke magas legyen és sorban álljanak érte a termékek gyártói, forgalmazói: team, off the field, physical characteristics, success, transferability, age, reputation. Azaz kell egy jó csapat, a pályán kívül is megfelelően kell viselkedni, megfelelő fizikai adottságok, sikeresség, imázstranszfer lehetősége, megfelelő kor, hírnév).
Amit még írtatok a témával kapcsolatban, azok a KOCKÁZATOK, amelyek abból is származhatnak, hogy valaki előre köt meg egy szponzori vagy egy reklámszerződést, és a sportoló mégsem lesz olyan sikeres, vagy abból is hatalmas kockázatok származhatnak, ha a sportoló botrányba keveredik, ahogy történt ez anno TIGER WOODS esetében. Érdekes, hogy a történet több mint két éves, mégis emlékeztek rá… Jelentős szponzorok is szerződést bontottak és kihátráltak a szexbotrányba keveredett golfsztár mögül. Zárásként még egy friss botrány: Lance Armstrong mögül sorra hátrálnak ki a szponzorok, akit örökre eltiltottak és az 1998 augusztusa óta elért összes eredményétől megfosztottak, mivel doppingolt. A Nike sportszergyártó cég távozása után az Anheuser-Busch sörgyár, a kerékpárokat előállító Trek cég, a 24 Hour Fitness nevű fitneszterem-hálózat, az FRS energiaital-vállalat, továbbá a táplálék-kiegészítőket gyártó Honey Stinger is szerződést bont a sztárral. Sőt, egyesek pénzt is követelnek tőle vissza…
További szép napokat és jó blogírást és blogolvasát kívánok, üdvözlettel:
Szabó Ágnes