HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 1. kérdés

2011.10.24. 10:02 palfiildi

Milyen előnyei vannak a saját márkás termékeknek a fogyasztó számára? Veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Ön melyiket és miért részesíti előnyben?

Inspirációként:

 

Kedves Blogolók!
Nagyon jó hozzászólások érkeztek, köszönjük. Ahogy sokan írtátok, azért jó a fogyasztónak a saját márkás termék, mert kevesebbe kerül. Bizonyos marketingköltségeket - márkázás, csomagolás, dizájn - nem kell megfizetnünk. De a saját márkás termékeknek is foglalkozni kell a marketingjével, sőt, ahogy nagyon helyesen írtátok, egyre többet foglalkoznak. Egyre több a reklám, vagy más kommunikációs-mix elemek alkalmazása, megjelentek például az eladásösztönző kóstoltatások is. Nem tudom, jártatok-e szeptember-október hónapokban Aldikban. Az Aldi Magyarországon indította első kóstoltatással egybekötött termékpromócióját. A nyereményjátékkal egybekötött kampány célja az volt, hogy a kóstoltatások alkalmával felhívják a figyelmet a saját márkás termékek kiváló minőségére. Igazából sok tekintetben tényleg „brandként viselkednek” már a saját márkás termékekkel is. Alkalmazzák a differenciált célcsoport-képzést is, erre jó példa, amit írtatok, hogy van Tesco Value, Színes és Premium is. Tehát azt semmiképpen nem mondhatjuk, hogy a saját márkás termékeknek nem kell foglalkozni a marketingjével.
A minőség kérdését is sokan feszegettétek. Többen azt állítjátok, hogy javult a saját márkás termékek minősége. A Nielsen kutatási eredményei is ezt igazolják: 2006-ban az emberek 42%-a mondta azt, hogy a PL-termékek minősége éppen olyan jó, mint a márkás termékek minősége. A legújabb, 2011-es felmérések szerint a vásárlók kétharmada (66%-a) a kereskedelmi márkák minőségét ugyanolyan jónak tartja, mint a gyártói márkákét. Egy nyári élményemet, (és személyes csalódásomat a márkás naptejekben) hadd osszam meg Veletek a minőséggel kapcsolatban (én is kedvet kaptam a blogoláshoz J): a Tudatos Vásárlók Egyesülete kilenc, Magyarországon kereskedelmi forgalomban kapható naptejet vizsgált meg, hogy tartalmaznak-e kritikus kozmetikai összetevőket (például kőolajszármazékot), szintetikus illatanyagot, alumíniumot. A Drogerie Markt és a Rossmann saját márkás termékei a középmezőnyben végeztek. Mindkettő a kémiai fényvédők és a bennük található szilikon miatt veszített pontot, más káros összetevőt azonban nem találtak bennük. Nagy csalódás volt az Annemarie Börlind terméke, amelyet professzionális natúrkozmetikumként hirdetnek, ennek ellenére több kérdéses, káros összetevőt is tartalmaz. A lista végén közismert, márkás termékek voltak: Nivea, Garnier. A Garnier naptejeiben gyakorlatilag az összes kritikusnak ítélt vegyületcsoport megtalálható, és tele van szintetikus illatanyagokkal.
Azt Ti magatok is írtátok, hogy egy DM saját márkás termékben jobban bíztok, mint mondjuk egy Tesco Value termékben. A DM saját márkás termékek minőségpercepciója jobb, valószínűleg az üzlet imázsa hat a saját márkás termékeinek megítélésére is. A kereskedelmi márkák terjedésének motorja mégsem a DM, hanem a diszkontok. Egy kiragadott adat: a 2010-es év első félévi 57-ről idén, 2011-ben 59 százalékra nőtt a diszkontokban az élelmiszerforgalomban a saját márkás termékek részaránya (Nielsen, 2011). Persze ahogy Ti is írtátok, termékcsoport-függő, mi az, amiből megvesszük a saját márkás terméket, és mi az, amiből nem. Azt írtátok, alkoholból nem vennétek meg, ahogy tisztálkodó, ápolási, kozmetikai cikkekből sem szívesen. Ismét a Nielsen-t (2011) idézve (akik reprezentatív mintán hasonlókat állapítottak meg): „Legalacsonyabb a saját márkák aránya az élelmiszer termékcsoportok között alkoholos italoknál 14, valamint a kávét és teát magukban foglaló forró italoknál, 17 százalékkal. Igen alacsony a kereskedelmi márkák piacrésze például száj-, illetve hajápolási cikkeknél, 6-6 százalékkal, értékben.”
Egy újabb szempontot is felvetettetek: nem mindegy, hogy kinek, milyen alkalomra veszem az adott terméket. Most akkor ciki vagy nem ciki a saját márkás termék? Utcán nem, de otthonra szívesen. Másnak ajándékba nem, magunknak szívesen Ez arra mutat rá, hogy a saját márkás termékek imázsán még dolgozniuk kell, pedig már sokat javult a helyzet.
További szép napokat és jó blogírást és blogolvasát kívánok,
Szabó Ágnes

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr683325689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viking 91 2011.10.24. 17:57:44

A sajátmárkás termékeket sok fogyasztó azért preferálja, mert általában sokkal olcsóbban lehet hozzájutni, mint azonos tulajdonságú, de nagyobb nevű termékekhez. A sajátmárkás termékeket jellemzően alvállalkozókkal állíttatják elő nagy mennyiségben, így olcsóbbak tudnak maradni a konkurens termékeknél.

Nem gondolom, hogy ez veszélybe sodorná a gyártók márkáit, hiszen -- tisztelet a kivételnek -- a sajátmárkás termékek minőségükben is eltérnek a nevesebb gyártók termékeitől. Aki a minőséget választja az alacsony ár helyett, az a sajátmárkás termékek helyett valami alternatívát fog keresni. (Bár a tendencia javul, mert több sajátmárkás termék egyre magasabb színvonalat képvisel.)

Mióta az egyetem miatt (pl. lakásbérlet) megtöbbszöröződtek a kiadásaim, általában az olcsóbbat - a sajátmárkás - termékeket szoktam választani. Természetesen ez függ attól, hogy pontosan milyen terméket is keresek.

Airbear 2011.10.24. 18:25:34

Sziasztok!

Véleményem szerint a saját márkás termékek előnyei közé tartozik, hogy általában jobb az ár-érték arányuk, mint a márkás termékeknek, hiszen az esetek többségében a márka megegyezik az üzlet nevével, így nincs szükség külön reklámozásra. Sokan azért választják őket, mert jóval olcsóbbak, mint a márkásak, de ekkor a minőség is rosszabb. Azonban vannak olyan esetek is, mikor a minőség ugyanolyan, mint a márkásé, viszont sokan azért nem veszik őket, mert „ciki”. Mert lerí róla, hogy olcsóbb volt, és hát attól függetlenül, hogy válság van, nem akarunk „olyan szegénynek vagy igénytelennek” tűnni, hogy ezeket vásároljuk.

Van olyan termék, amiből én személy szerint nem vennék saját márkás terméket, ahol igazán fontos a minőség, többek között a samponok és az alkoholos italok esetében, viszont ahol kevésbé számít, kisebb a különbség a termékek között, ott inkább az olcsóbbat választom. Ez látszik az egyik cikkben is, ahol azt írják, leginkább saját márkás állateledelt, mélyhűtött árut és háztartási papírokat vásárolnak az emberek. Speciel én is inkább a CBA-s saját márkás mélyhűtött mexikói zöldségköretet veszem meg, ami feleannyiba kerül, a tartalma viszont kétszer annyi, mint például a „minőségi” Iglo, aminek az íze semmiben nem különbözik a CBA-stól. Csak ott megfizetjük a márkát is, ugye.

Szerintem a Tesco stratégiája az egyik legjobb a témában. Mivel csoportosította a saját termékeit, különböző fogyasztóknak kínálja azokat, a saját minőségi elvárásaiknak megfelelve, kedvező áron: Tesco Gazdaságos, Tesco Színes és Tesco Finest. A ruhák terén viszont jól tették, hogy külön márkát hoztak létre (Cherokee és F&F) mivel a ruhák esetében szerintem mind vagyunk olyan igényesek, hogy nem szívesen járnánk Tesco címkés ruhákban, még akkor sem, ha amúgy meg lennénk elégedve a termékkel – mivel ciki.

Szerintem valamilyen mértékben veszélyt jelentenek a saját márkás termékek a márkásakra, negatív hatással vannak a többi cég profitjára, de teljesen nem fogják kiszorítani őket a piacról, ezt kizártnak tartom, hiszen arányaiban sok vásárló hajlandó megfizetni a minőséget, szerintem nincs olyan vásárló, aki csak saját márkás termékeket vásárolna, különleges alkalmakkor, például ajándékozáskor pedig mindenki inkább megfizeti a jól hangzó márkát.

banabcsee 2011.10.24. 19:01:13

Hali!

Szerintem a kereskedőnek nagy előnyt jelent, ha nem egy gyártó termékét akarja árulni, hanem egy külső forrásból táplálkozva ő maga is gyártóvá tud előlépni.
Sok procedúrát meg lehet így spórolni, nem beszélve az egyéb költségekről - a saját márkás termékek ára jóval közelebb áll az előállítás árához, mint a gyártók esetében, ahol magát a "brandet" is meg kell vásárolnia a kereskedőnek. Azonos áron tehát jobb minőséget lehet eladni. Jó példa erre az alábbi összehasonlítás: tudatosvasarlo.hu/cikk/termekteszt-wc-papir

Nagy általánosságban a fenti eredmény ritkaság számba megy. A fogyasztók fejében kialakult saját márkához az "gagyi, de legalább olcsó" jelző fog tartozni. Nem hiszem, hogy bárki "LUXUS" feliratú TG-s WCpapírt vásárolna olyan áron, mint a közepes minőségű Zewa - mint a táblázatban látszik, a Tesco esetében ez indokolt. A márka billogozása elől sikeresen menekült pl a Nissan az Infiniti megalkotásával.

Ahol a minőség a lényeg, a kereskedelmi márkák előnyben maradnak (pl. Vodafone okostelefon vs. htc). A márkanév nem fog sérülni, egyedül az eladott darabszám csökkenését lehet majd érezni.

Egyébként ha már okostelefon vonalon vagyunk, akkor érdekes dolog a google sajátmárkás telefonja (nexus one és S, a galaxy nexus kivétel), amit egy ismert gyártótól rendelt, mégis a google neve alatt fut. A windows üzletpolitikája ugyanakkor teljesen szembemegy a sajátmárkás termékek előnyeivel, mivel nem engedi az operációs rendszer kinézetét módosítani, így a gyártók - a logójukon kívül max a designt tehetik egyedibbé, hogy megkülönböztessék őket.

ito 2011.10.24. 21:01:37

Úgy gondolom, a saját márkás termékek igenis potenciális veszélyt jelentenek a gyártók márkáira nézve.
Ezen termékek, a velük sok esetben hasonló minőségű árukkal ellentétben egy a fogyasztó számára ismert márkát képviselnek.Például a SPAR saját termékeit sokan azért vásárolják meg, mert úgy gondolják, hogy mivel a SPAR egy igényes üzletlánc, így az ezt a márkát viselő termékek is jó minőségűek.Ez néhány esetben igaz is, néha nem...
A Tesco saját termékeinek az esetében egyértelmű cél, hogy a kevésbé tehetős fogyasztóknak állítsanak elő termékeket, ezáltal persze versenyt teremtve.

Emellett ezek a termékek már csak azért is veszélyeztetik a gyártók helyzetét, mivel mindenképpen a polcokra fognak kerülni az adott áruházakban, emellett a alacsony ár sok esetben jó minőséggel is párosul, amely versenyhelyzetet teremt a gyártók és a saját terméket előállítók között.

jenoesgyuszi 2011.10.25. 10:57:40

A saját márkás termékek alapvető előnye, hogy olcsóbbak, mint a márkás termékek, ahogyan ez már többször is elhangzott. Ennek oka az olcsóbb előállítás, amely akár szervezeten belül is történhet.

Azonban én nem általánosítanék, hogy a saját márkás termékek ugyanolyan, vagy éppen gyengébb minőségűek, mint márkás társaik. Számomra egy Budget, vagy Tesco Színes kóla össze sem hasonlítható például a Pepsi termékével, és ezért én hajlandó is vagyok kifizetni a 3 szoros különbözetet. Ugyanakkor a fagyasztott áruk minőségében én sem érzékelek különbséget, csupán azt hogy kevesebbért többet kapok.

Manapság egyre elterjedtebbek a saját márkás termékek a fogyasztók körében. Ennek legfőbb oka a minőségbeli javulás és a reklámkampányok. Évekkel ezelőtt a Tesco saját márkás termékei nem ütötték meg a fogyasztók által elvárt minőséget, és ehhez még egy elhibázott reklámkampány is társult. Komoly stratégiai átalakítások kellettek, hogy végül a termékek sikeresek lehessenek.

Hogy veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Valószínűleg sok fogyasztó tért át a közelmúltban a saját márkás termékekre, és a számuk csak nőni fog amíg a gazdasági válság elhúzódik. Azonban a köztudatban még mindig él, hogy a saját márka "gagyi", ezért lesznek akik ki fognak tartani a gyártók termékei mellett. A márkás termékek iránti kereslet tehát csökken, de eltűnni nem fognak a magyar piacról.

vtibi91 2011.10.25. 19:05:39

Véleményem szerint a sajátmárkás termékek fő előnye, hogy a nagyszámú előállításuk miatt olcsóbbak és ezért többen választják ezeket. Most a vállság után az emberek többsége inkább próbál spórolni és ezt az olcsóbb termékeken teszik. Például az emberek inkább vásárolnak Tesco-s vagy Spar-os felvágottat, sajtot, mint más márkás hasonló élelmiszereket. Ezzel, hogy ők ezeken a termékeken „spórolnak” lehetőségük nyílik nagyobb értékű termékekből, mint például Tv-ből a jobb minőségűt venni.
Ily módon a sajátmárkás termékek az alacsonyabb árú termékeknél, mint az élelmiszereknél jelenthetnek nagy veszélyt a márkás termékekre nézve. Ugyanakkor nem hinném, hogy magasabb árfekvésű termékeknél, mint a háztartási gépeknél komolyabb fenyegetést jelentene.
Mióta Budapestre költöztem én is hajlamos vagyok bizonyos termékekből a sajátmárkásakat választani, de pl.: alkohol esetében jobban bízok a jól bevált eddigi márkákban.

vállgazd fan 2011.10.25. 21:44:43

Csatlakozva az előttem kommentelőkhöz, én is az olcsóságot emelném ki mint fő előnyt. Mivel az emberek életszínvonala valószínűleg tovább csökken a mindenféle adó következtében, egyre jobban oda kell figyeniük kiadásaikra. Ahol tudnak spórolni fognak, és a saját márkás termékek általában olcsóbbak, mint a gyártói márkás társaik.

Az emberekben, az hogy a saját márkás termékek azok "gagyik" pont azért alakult ki, mert olcsók voltak. A "drágább jobb, mert biztos valamivel többet tud vagy valamiben jobb" klisé nagyon sok ember fejében megfordul, hiszen ha nem gondolnak jobban bele, akkor ezzel magyarázzák meg az árkülönbséget. (Megjegyzem néhol jogosan, mint az üdítőitaloknál, alkoholoknál.)

Egyetértek azzal, hogy a magasabb árfekvésű termékeknél nem jelentenek nagyobb veszélyt a saját márkás termékek, de talán ezért nem is jellemzőek ebben a szekcióban.

Szerintem az emberek először rákényszerülnek a saját márkás termékekre,mert spórolni akarnak. Így akik megengedhetik maguknak, azok amíg tehetik gyártói márkás termékeket fognak venni. De mivel ezeknek az embereknek a száma egyre csökken, így a gyártói márkás termékek eladása is csökkenni fog.

Persze lesznek olyan piacok, ahol a saját márkás termékek nem kerekedhetnek felül a gyártói márkásokon, mert a minőség ígérete nagyobb a gyártói márkáknál és az emberek hajlandóak ezért többet fizetni. Pl. tisztálkodási szerek

Én alapvetően gyártói márkás termékeket vásárolok, leszámítva pár alapélelmiszert, mert inkább megfizetem a minőséget. A legtöbb saját márkás terméknek a minőség terén, azért van hova fejlődnie. (Fagyasztott élelmiszerekről nem tudok nyilatkozni :) )

banabcsee 2011.10.25. 23:17:47

Ha kombináljuk a fagyasztott ételes tapasztalatokat a "saját márka=minőség" sémával akkor kijön az, hogy nincs minőségi különbség a fagyasztott ételek esetében.
Bizony az Iglo a sok év alatt rájött, hogy ha gagyibb terméket ad el, azt is ugyanúgy megveszik, tehát az árrése a többszörösére nő.
Ettetek régen olyan iglo halrudakat? :)

tschiki211 2011.10.25. 23:28:05

Sziasztok!

Véleményem szerint a saját márkás termékeknek számos előnyük van a fogyasztók szempontjából. Így ugyanis sok piacon olcsóbban lehet szinte ugyanolyan minőségű termékhez jutni (gondolok itt most pl. a puszedlire, számomra a Winny puszedli ugyanolyan jó, mint bármely másik). Ez lehetőséget ad a megtakarításra, és nem feltétlen jelent minőségi romlást. Gyakran olyan vállalatok állítják elő ezen termékeket, akik a piacon saját gyártói márkájukkal is jelen vannak, a kölcsönös együttműködés azonban piacbővítés lévén számukra is gyümölcsöző lehet. A fogyasztók saját termékek iránti keresete pedig különösen ilyen időkben nőhet meg igazán, amikor többen kénytelenek takarékoskodni. A saját márkás termékek ráadásul a verseny élesítéséhez is hozzájárulnak, ami ugyancsak jó a fogyasztóknak.
Ez azonban szerintem nem jelenti a gyártói márkák háttérbe szorulását. Mindig van egy olyan vásárlói réteg, amely megengedheti magának ezen termékeket, és vannak olyan piacok is, ahol az emberek szívesebben választanak a magasabb ár ellenére gyártói termékeket (pl. a Coca-Cola-nak nem hiszem, hogy különösebben aggódnia kéne, de ide sorolnám az alkoholos italok piacát is).
Személy szerint mióta egyetemista vagyok, én is jobban oda figyelek, mit mire költök. Annak ellenére, hogy néhány termék közül a saját márkát választom, még mindig költök gyártói márkákra is, mert azokat már megszoktam, szeretem az ízét, és nem lenne a fogyasztói igényem kielégítve más termékkel, vagyis koránt sincs tökéletes helyettesítés minden téren. Szerintem az élelmiszerek piacán van igazán nagy lehetőség a saját márkás termékekben, az emberek itt hajlandóak talán a leginkább spórolni, más piacokon, például a tisztálkodószerek piacán a megbízhatóbb termékeket vásárolják.

csiberni 2011.10.26. 11:19:30

Halihó!

Sok építő jellegű általános kommentet nem tudok már hozzáfűzni, mert mindenki lelőtte előttem a lényeget, szóval inkább konkrét példákkal élnék.

Nézzük mondjuk a ruházati cikkeket. Ha egy gyereknek vásárolunk, figyelembe vesszük, hogy fél éven belül kinövi a cipőt, a nadrágot, a pólót, akármit, így az emberek nagy része valószínűleg nem fog megvásárolni 30ezerért egy terméket, aminek az oldalára van írva, hogy adidas, nike vagy akármilyen híres márka. Így valószínűleg elmegy egy áruházba és az olcsóbb sajátmárkás terméket választja, hiszen fél év múlva már úgyis a szekrényben fog nyugodni örökre. Szerintem azok az emberek, akik tudnak reálisan gondolkodni és nem milliomosok meg milliárdosok, nem fognak mindenből márkásat venni.

Az meg hülyeség, ha valaki "cikinek" tartja, ha átlátszik a szatyron, hogy mondjuk S-Budget terméket vásárol. Én egy csomó helyzetben tapasztaltam, hogy a sajátmárkások semmivel nem rosszabbak, sőt van, hogy jobb minőségűek, mint a márkások.
Volt egy idő, amikor vásároltunk több márkás farmernadrágot is a családommal, remélve, hogy tovább bírják, mint az olcsóbbak. Hülyeség...A régi igazi farmer anyagot már kb sehol nem lehet kapni és fél év alatt teljesen szétkopik a legjobb márkás is.

Úgy érzem, hogy vannak olyan termékek, amelyek veszélyben vannak ezeknek a termékeknek a piacra dobásával, viszont ahogy már említették, egy Coca-Cola pl kizárt, hogy valaha is "kimenjen a divatból". A márkás, de megfizethető dolgok elképzelhető, hogy ki lesznek szorítva, de biztosan megpróbálnak tenni majd ellen valamit, hogy visszakapaszkodjanak.

Nyitott vagyok az újra, így nem zárkózom el a saját márkás termékektől, viszont ha valamiben csalódom, azt nem szívesen vásárolom többet.
Én személy szerint inkább vásárolok évközben olcsóbban(de szinte ugyanazon a minőségen), hogy aztán nyáron végig pancsolhassak a tangerparton :)

Borrrzalom 2011.10.26. 12:13:34

A saját márkás termékek legfőbb előnye a kedvezőbb áruk, azaz az áruházláncok elsősorban a nagyobb árérzékenységű fogyasztókat célozzák meg velük.

Másodlagos előnynek tartom, ha egy adott piacra a saját márkás termékek által kerül bevezetésre valamilyen innováció, amit a piacon korábban jelenlévő kersekedelmi márkák nem vezettek be. Ilyen pl. egy alaptermék specializálása valamely tulajdonsága alapján (alkalmazási terültet, ízesítés stb.) vagy a másféle, gyakran nagyobb kiszerelésben történő értékesítés (zsemle 6-os csomagban). Előfordulhat (elő is fordult), hogy egy-egy ilyen újítást kersekedelmi márkás termékeket gyártó cégek külföldi piacokra már bevezettek, a hazai bevezetés azonban nem történt meg mindaddig, amíg nem érezték a saját márkás termékek által támasztott fogyasztói igény nyomását magukon (elsősorban élelmiszeripari termékeknél, pl. újféle tejtermék-édességek, speciális rágcsálnivalók).

A saját márkás termékeket én alapvetően két csoportra osztanám:

- az áruházlánc nevét viselő termékek. Itt a fogyasztót az egységesen alacsony ár, az áruházon belüli kiemelt elhelyezés, promótálás győzheti meg. A brand építése nagyon szorosan kapcsolódik az áruházlánc brandépítéséhez, hiszen a fogyasztó egyértelműen asszociál a termékről az áruházra és fordítva.

- fantázianevet viselő termékek. Az ilyen termékek esetében több ráfordítást igényel a brandépítés, mivel a különböző termékkategóriákban a leggyakrabban más-más fantázianéven futnak a saját márkás termékek, ráadásul mivel csak egy adott áruházláncban kaphatóak, így a termékek fogyasztókkal való megismertetése nehezebb. Egyes áruházláncok kifejezetten ezen termékek forgalmazására rendezkedett be, a konkurenciát gyakran be sem engedve az üzletbe (pl. Lidl).

(Érdekes helyzetű saját gyártású márka a Metro nagykereskedelmi lánc Aro brandje, melyek kiskereskedelmi forgalmazásával az utóbbi években kis magánboltok kezdtek foglalkozni. A boltok maguk is felvették az Aro nevet.)

A kereskedelmi márkás termékek gyártói nyilván megérzik az áruházi saját márkák erősödését. Az, hogy ez komolyan veszélyezteti-e őket, gyártónként és termékcsoportonként eltér. A megoldás számukra az előre menekülés lehet: amellett, hogy meghagyják a meglévő termékeiket, a már ismert és gyakran jól promótált brandet felhasználva újabb fajtájú termékeket dobnak piacra. Ez egyébként a többi, kereskedelmi márkás termékkel vívott versenyben is előnyszerzési eszköz lehet.

Sok tényezőtől függ, hogy a fogyasztó melyik típusú terméket választja. A magyarok kiemelt árérzékenysége miatt a legfontosabb tényező az ár. Azonban ha a saját márkás termék minőségében is jó alternatívát jelent, a kevésbé árárzékeny fogyasztók is meggyőzhetők. Persze fontos ellentényező a márkahűség - ez a sajátgyártású termékeknél (még?) nem számottevő - vagy épp a reklám hatása is, ami a egy-egy saját gyártású terméknél szinte kizárólag az áruházlánc reklámján keresztül történik, míg a kereskedelmi márkáknál a reklám jóval nagyobb, önállóbb szerepet kaphat.

pongetes 2011.10.26. 20:08:57

Sziasztok!
Szerintem mindenképpen különbséget kell tennünk az egyes termékcsoportok között, hogy láthassuk, a gyártók valóban veszélyben vannak-e. Azon termékek esetében, amelyek előállítása komoly szakértelmet és tőkebefektetést követel meg, nem igazán találunk saját márkás termékeket: a gyártónak nem érné meg lemondani a márkáról, az értékesítő pedig nem vállal be egy ilyen rizikós manővert, hogy gyártóvá váljon. Tapasztalat és szakértelem hiányában óriási versenyhátrányban lenne, a stratégiájukat jobban fókuszáló versenytársakkal szemben. A saját márkás termékeknek azonban komoly lehetőségeik vannak az alacsonyabb árkategóriába tartozó, standardizált termékek esetében. Itt nem áll fenn az a gondolkodásmód, hogy "ha már ennyi pénzt kiadok, akkor legalább vegyem a legjobbat". Másrészt vegyük például a tej esetét. Szigorú előírások vonatkoznak arra, hogy mit lehet Magyarországon tejnek nevezni, azaz a megkülönböztető stratégia nem lehet túl hatékony. A MIZO hiába van a "szám íze szerint", ha a Budget tej literenként legalább 50 Ft-tal olcsóbb.
A Nielson kimutatásai rámutatnak, hogy 2008 óta (a válság kezdete) növekedett a saját márkás termékek értékesítési aránya, ebből pedig kiolvasható, hogy ezen termékek legfőbb versenyelőnye az ár. Mielőtt azonban a válság "kedvező hatásai" tompulnának úgy gondolom az üzletláncoknak célszerű lenne megbirkóznia az értékesítés legfőbb akadályával: mint ahogy már sokan említették a saját márkás termékek vásárlását a társadalom sok esetben cikinek billogozza. Olyan marketingstratégiára lenne tehát szükség, amely hangsúlyozza, hogy ezen termékek vásárlása testesít meg olyan pozitív erényeket, mint a takarékosság, fenntarthatóság, racionalitás.

constancelemmonier 2011.10.26. 21:57:17

Azt sem árt figyelembe venni, hogy a saját márkás termék a már "történettel" rendelkező brandek számára nem csupán versenytárs, hanem sokszor stratégiai partner is. A bérgyártást az egyes üzletláncok számára gyakorta végzik el ezek a cégek, ezzel is biztosítva kapacitásaik jobb kihasználtságát. Sőt, sok olyan cég van, ahol a bevétel igen jelentős része származik a saját márkás termékek gyártásából. Az így keletkező profitot aztán fordíthatják többek között a saját márkaértékük növelésére, ezzel kompenzálva a "kárt", amit a konkurens, sok esetben olcsóbb saját márkás termék jelenléte okoz.

Antal Gergely 2011.10.27. 00:36:20

Sziasztok!

Nagyon sok mindent leírtatok már előttem, gondolkoztam is, hogy mi az, amit még hozzátehetnék és született a fejemben egy gondolat. Volt szó brandekről, mint pl az Iglo, és ezeket hasonlítottátok össze például a Tesco gazdaságos illetve az S-budget termékekkel. Úgy gondolom, hogy igazából azért nincsen létalapja egy ilyen összehasonlításnak, mert -legalábbis számomra- már a sajátmárkás termékek is igazából egy brandet képviselnek. Több éve tapasztalom, hogy pl. a Tesco gazdaságos chips jobb, mint a Chio, így olyat veszek, és nem mellékesen ezzel pénzt is spórolok. A sajátmárkás termékeket egymással is össze lehet hasonlítani, hiszen akinek a S-budget jobban bejön, az a Sparba megy, a másik meg a Tescoba.
Szemináriumon is felvetődött, hogy érdekes lenne megvizsgálni a brandek-noname termékek közti összefüggést, hiszen több üzletlánc (pl Lidl, Aldi) nagyrészt ilyeneket árul és szerintem ennek a témának a mélysége meghaladja SPAR kóla vs Coca Cola témáét.

All in all, szerintem a sajátmárkás termékek azért nem fogják a brandeket eltüntetni a piacról, mert tulajdonképpen valahol ők is azzá váltak.

rotunda 2011.10.27. 11:05:16

Sziasztok!
Szerintem különbséget kell tenni sajátmárkás és sajátmárkás termék között. Nem mindegy, hogy melyik kereskedelmi hálózatról beszélünk, hiszen eltérő a megítélésük, bár kétségkívül egyre jobbak a tapasztalatok velük kapcsolatban. Bizonyos bolthaálózatok igyekeznek saját márkájukhoz még egyéb előnyös tulajdonságot is kapcsolni, ami tovább erősítheti a fogyasztóban a tudatot, hogy ezt kell megvennie. Például szépségápolási termékeknél kiemelik, hogy csak temészetes alapanyagokat tartalmaz az adott temék (a drogériákban lehet találkozni külön sajátmárkás natúrkozmetikai termékekkel), vagy jelölik az árún, hogy hazai termékről van szó. Valamennyivel olcsóbbak is, és sokszor a minőség vetekedik a gyártók termékeivel. Az árat igyekeznek külön figyelemfelkeltő módon is kiemelni, pl. "a legolcsóbb" vagy "a legalacsonyabb ár" keretbe foglalva. Így akárhogy is, de megakad a vevő szeme az árún. Sokan sietve vásárolnak be, és ha nincsen az adott termékcsaládból egy megszokott márkájú termékük, amiben megbíznak, nem biztos, hogy végignézik az összes lehetőséget, hanem leemelik a "legolcsóbb" jelzővel ellátottat. Ez takarékosabb is, gyorsan megvan, ha meg nem jó, akkor sem dobott ki annyi pénzt, mintha egy drága márkás terméket vett volna. Persze nem mindenki rohan a vásárlásnál, de sokszor az ezen termékek mellett szóló érvek mégis győznek.

Én személy szerint a nagyobb hipermarketeknél (Tesco, Auchan) kicsit óvatosabban kezelem a sajátmárkás termékeket, ugyanakkor kisebb üzletek esetében (Spar, CBA) már jobban megbízok bennük. Ez részben a tapasztalatok eredménye is. Persze az ember hiúsága miatt is sokszor nem akarja a legolcsóbbat venni, és szerintem itt jön be a gyártók márkáinak előnye, amiket mindenki ismer. Nem mindegy például, hogy az ember milyen célból veszi az adott terméket (ajándék, valamilyen összejövetelre való harapnivaló, utcán, munkahelyen fogom használni, vagy otthon,...és még sorolni lehetne a szempontokat) illetve itt szerintem szerepet játszik a megfelelési kényszer és hát a hiúság is: nem fogom az ismerőseimet "tesco gazdaságos" chips-szel megkínálni, sőt lehetőleg olyan márkát választok , amit ők is ismernek. Utalhat az igényességre és a kényelemre is egy-egy gyártói márka mellett való kitartás (pl. illatos Zewa papírzsebkendőt veszek szép csomagolásban, mert jobb érzés azt használni -főleg mások előtt)
Összegezve elég sok érv szól a sajátmárkás termékek mellett, de szerintem a gyártói termékek sem fognak eltűnni, hiszen bizonyos fogyasztói igényeket csak ők tudnak kielégíteni.

vjoci92 2011.10.27. 18:40:24

A saját márkás termék sikere általában a fogyasztónak a termék iránti bizalomra épül. Véleményem szerint ez a gyártó kitartó, színvonalas munkájának az eredménye, tehát egy folyamat áll mögötte. Vegyük például a Magyarországon közismert Szamos marcipánt. Utánanéztem, a márka 1935-től létezik és úgy tűnik, hogy remekül tartja magát. A fogyasztó számára a Szamos név garanciát jelent. A marcipánról rögtön beugrik ez a gyártó. Aki megismerte (és ki nem? – bár nem akarok itt kampányolni mellettük, de tény, ami tény), megkedvelte a terméküket. A kínálatuk változatos, folyamatosan újul (most pl. egy Tokaji boros ajánlatuk is van a honlapjukon), sokféle vásárlói igényt elégítenek ki, a pár száz forintos bonbontól az elegáns díszdobozos csodákig. Majdnem minden élelmiszer üzletben ott vannak és saját cukrászdát is üzemeltetnek. Ennek a saját márkának tehát az a „titka”, hogy megbízható és mindenféle igényt kielégít. Ha ajándék vagy finomság kel, a fogyasztónak nem kell gondolkodnia, a Szamos termékek között biztosan talál megfelelőt. Ugyanígy működik a Daubner márka is. Én előnyben részesítem az ILYEN saját márkát. Mint ahogyan tapasztalatom szerint a kereskedők is szívesen forgalmazzák. Mért lennének ellenségei annak, amit a fogyasztó keres és szeret? De természetesen a saját márka önmagától nem működik. Ha nem eredeti, nem színvonalas, nem piacképes és nem hosszútávon működő, akkor az a márka semmit sem ér. A fogyasztó elmegy mellette, sőt direkt kerüli. Gondoljunk csak arra, hogy a nagy márkákat utánzó szánalmas produktumok hogyan buknak el. A figyelmetlen fogyasztó talán megvesz egy olcsó Adiad vagy Dadidas (lookalike) cipőt, de meg is érdemli, hogy csalódjon. Jogos, ha az eredeti márka tulajdonosa (és a jogvédelem) minden megtesz az ilyen utánzások ellen, mert szerintem nemcsak az üzletét rontják, hanem esetleg az ő saját, igazi márkájával kapcsolatban is bizonytalanságot kelthetnek. A silány márkák veszélyben vannak, a megbízható márkák virágoznak; így kell legyen, ha jól működik a piac (beleértve a jogkövető piaci magatartást).

Szalooka 2011.10.27. 19:32:24

Mint ahogyan azt kb mindenki írta, a saját márkás termékek előnye elsősorban az, hogy a legnagyobb valószínűség szerint a legolcsóbb termék a kategóriájában. Ennek azonban nem egyenes következménye az, hogy minőségileg is alulteljesít a többi áruhoz képest. Jó példa erre a Tesco. Amikor Magyarországon áruházakat nyitott, sokan sokáig élesen kritizálták annak termékeit. Később megjelent a Tesco színes, ami ugyan kissé drágább az eredeti Tesco-s termékeknél, de még mindig elég kedvező árat szab meg.
Egyre inkább az figyelhető meg, hogy a saját márkák versenyre kelnek a gyártók márkáival és egyre több fogyasztó választja a saját márkákat, már nem csak ár alapján, hanem minőségi alapon is.
A gyártók így akkor vannak veszélyben, ha nem képesek versenyre kelni a saját márkákkal árban és minőségben.
Természetesen a gyártók még mindig építhetnek a bizalomra, arra, hogy a fogyasztók a gyártó márkáját ismerik, a saját márkát nem. A gyártó ösztönözheti a fogyasztót arra, hogy vegye az ő termékét, mert azzal nem kockáztatja a pénzét, mert olyat vesz amit ismer és az elvárt minőséget illetően nem csalódik.
Én tehát kifejezettem nem részesítem előnyben egyik tábort sem (najó azért néha igen (túró rudi), inkább - ha tehetem - megpróbálom megismerni mindkét terméket. ... Ha jobban belegondolok, ezt inkább az olcsóbb termékek esetében teszem ill. tenném meg, a drágábbaknál már talán inkább a biztosat (a gyártóét) választom.

Binki 2011.10.27. 22:23:31

Az én személyes véleményem az, hogy a legtöbb kiskereskedelmi lánc által árult saját márkás termékek vannak olyan jók, mint a gyártói termékek, viszont ezzel nincsenek tisztában az emberek. Ha viszont pedig tisztában vannak vele, akkor valahogy mégis nagyobb bizalmat szavaznak a gyártói termékeknek, hiszen azok mégiscsak arra az adott termékre specializálódtak és régebb óta piacon vannak már. Viszont ahogy az emberek egyre kevesebb pénzt tudnak költeni, a saját márkás termékek eladása egyből megnő. Hiszen az ár nagyon nagy szerepet játszik a döntés meghozatalában. Az emberek vásárlás előtt mérlegelik a saját márkás, valamint a gyártói márkás termék árát. Ezáltal az ár hatalmas előnyt jelent a fogyasztóknak a kereskedelmi márkáknál. Valamint a jó hírnevű kiskereskedelmek, saját márkás termékeinél számolhatunk a jó minőséggel. Tehát a fogyasztó minőségit kap alacsony áron.

Ezek ellenére is, a gyártói márkáknak nem kell félnie attól, hogy egy-egy kereskedelmi márka kiszorítja őket a piacról. Ennek pedig egyszerű a magyarázata. Mégpedig az, hogy az emberek többségének, főleg akik nincsenek arra nagyon rászorulva, hogy saját márkás terméket vegyenek, nekik nincsen meg a bizalmuk a kereskedelmi termékek iránt. Mert lehet, hogy többet kell fizetniük, de annyival jobbat is kapnak. És ez megéri a számukra. Ugyan az még előnyt jelent, a kereskedelmi márkáknak, hogy reklámra nem kell annyit költeni, hiszen ismert névről van szó.

Én, személy szerint, ha tehetem, akkor gyártói terméket vásárolok, viszont az ár miatt szoktam saját márkás terméket is venni. Azért vásárolok inkább gyártóit mert valahogy ahhoz nagyobb bizalommal tudok fordulni. Ugyanakkor úgy vélem, hogyha kipróbálnék egy saját márkás terméket, abban sem csalódnék. De valószínűleg az évek során, mint minden embernek, kialakultak a szokásaim és kialakult egy bevett termékkör, amit vásárolok, és ezen nehéz változtatni, hacsak nincsen valamilyen kényszerítő erő.

hugika8 2011.10.27. 23:27:37

Szerintem a saját márkás termékek veszélyesek lehetnek, de soha nem vehetik át a vezetést. Egy kis közvélemény kutatást végeztem a csapatomon belül(mert sportoló vagyok), és az volt a legáltalánosabb vélemény, hogy náluk attól függ, hogy miről van szó. Pl: üdítők terén inkább a márkásabb dolgokat veszik meg, nem vesznek tescos üdítőket.
Én meg pl. az élelmiszerekre vagyok nagyon érzékeny. Ha valamin meglátok Tesco felíratot, akkor tuti nem veszem meg.

De azt is hallottam, hogy nagyon sok esetben a saját márkás termékek ugyanazok a termékek, mint a márkásak, csak nem tudják őket eladni a drága áruk miatt.

Én mindenféleképpen a gyártók márkáira szavazok, bár most egyedül lakok, saját keresetből élek, és most nem mindegy, hogy melyik vajat, szalámit, joghurtot veszem meg. Ha lehet vmi márkásat, de nem a legolcsóbbat.

charliesheen 2011.10.28. 14:34:22

Milyen előnyei vannak a saját márkás termékeknek a fogyasztó számára? Veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Ön melyiket és miért részesíti előnyben?

A saját márkás termékek általában jóval olcsóbban beszerezhetőek mint az egyéb márkák. Általában a szuper -és hipermarketek forgalmaznak ilyeneket. Pl.: Tesco- tesco value vagy Spar- Budget. Előnyük hogy olcsóak, valamint hogy az azonos termékecsaládnak egyes termékeinek minősége közel azonos, tehát lehet következtetni az egyikből, hogy az ugyanolyan márkás másik termék milyen kvalitású. Nem gondolnám hogy veszélyeztetik a gyártók termékeit, hiszen mindig is voltak olcsóbb termékek gyengébb minőségűek, amelyet a szerényebb keresetűek vásároltak, ettől nem lesz véleményem szerint kirívóan kevesebb a gyártók keresete Az, hogy én melyiket preferálom az sok mindentől függ. Pl attól, hogy milyenek a helyettesítési termékei vagy hogy éppen mennyi pénz áll rendelkezésemre.:D

A0326K 2011.11.02. 23:59:37

A saját márkás termékek azért jók a fogyasztók számára, mert olcsóbban kaphatnak meg bizonyos termékeket. A Spar, Tesco stb. saját termékeiket rendkívül alacsony áron adják, így alternatívát kínálnak a drágább, de sokszor minőségibb termékekkel szemben. Ezt az alternatívát főleg az ár érzékeny vásárlók szokták választani, a fogyasztók egy nagy része számára viszont fontos a márkahűség és a magasabb minőség. Pont ez utóbbi miatt nem hiszem ,hogy veszélyben lennének a gyártók márkái, mivel mindig lesz kereslet az esetleg kicsivel drágább, de hosszabb ideig kitartó termékek iránt. Én magam jobban szeretem a gyártók termékeit választani és nem a „saját márkákat” mivel szerintem ez utóbbiak vásárlása hosszabb távon nem kifizetődő, mivel tartósságuk nem egyezik meg. Élelmiszerek esetén szintén a minőség fontosabb számomra, habár itt már többször előfordult ,hogy esetleg pont az ára miatt a saját márkával megjelölt terméket választottam.

Amyle 2011.11.03. 22:13:42

Egyetértek az előttem szólókkal, hogy a saját márkás termékek legfőbb előnye az olcsóság.
Régebben ezek gyakran nem voltak megfelelő minőségűek, sokszor okoztak csalódást az őket vásárlóknak. Az emberek nem mertek már ezekkel a saját márkákkal „kísérletezni”,
ezért kialakult az az általános nézet, hogy a drágább az jobb.

Mára azonban mindez megváltozott a magasabb ár nem feltétlenül jelent garanciát a kiváló minőségre ugyanúgy, ahogy az alacsonyabb ár sem jelenti azt, hogy az adott áru rossz.
A legtöbb nagy áruházlánc igyekszik minél minőségibb termékeket előállítani a fogyasztók számára kedvező áron.
Egyre inkább elterjedtebb az a megoldás, hogy ismert nagy márkák termékeit az áruház nevével ellátott csomagolásban árusítják, így olcsóbbá téve az ugyanolyan jó minőségű terméket. A gyártó valódi kilétéről a vásárló általában nem is szerez tudomást, mivel azt általában nem feltűnő helyen, kis betűkkel jelzik a csomagoláson.

Ez mind nagyáruházaknak mind a gyártóknak megéri, hiszen így a kedvezőbb árrévén nagyobb mennyiséget tudnak értékesíteni és magasabb bevételhez juthatnak.
Személy szerint többször választom saját márkás termékeket, mivel tudom, hogy így olcsóbban vásárolok jó minőségű terméket. Legjobb példa erre a drogériák saját márkás termékei, amelyek szinte kivétel nélkül kiválóak.

Ugyanakkor néhány termék esetében, amelynél fontos számomra a százszázalékos megbízhatóság inkább választok egy bevált márkát, amely drágább, mint egy olcsóbb ismeretlent.

klippan 2011.11.04. 01:00:17

A saját márkás termékek jelenléte egy termékkategórián belül annál inkább jellemző, minél többen és minél nagyobb gyakorisággal vásárolják azt a fogyasztók. Ennek megfelelően leginkább az élelmiszerek, tisztítószerek körében találjuk meg a saját márkák legnagyobb választékát. Néhány üzletlánc ruházati és szépségápolási termékekből is rendelkezik sajátmárkás kínálattal, de találhatunk kereskedelmi márkákat az olcsóbb műszaki cikkek közt is.
Véleményem szerint ezek a termékek egy közepes minőséget képviselnek. Ennek oka lehet, hogy a kereskedőcég a gyenge, esetleg nem megfelelő minőségű áruval saját hitelességét kockáztatná, mely presztizsveszteség egész forgalmára kihathat. Ugyanezen okból ragaszkodnak a gyártók prémium minőségű termékeikhez, hiszen azok saját brandjük számára a legjobb reklámot jelentik.
Amennyiben egy termék kereskedelmi márka alatt kerül forgalmazásra, az a gyártó számára azzal az előnnyel jár, hogy nem merül fel marketing költsége, de ugyanakkor biztos piacra számíthat. A kereskedelmi lánc saját márkás termékei esetében a fajlagos marketing költség alacsonyabb, hiszen promótálásra a brand kerül, nem az egyes termékek. Az egyes termékek esetében vásárlásra ösztönző a fogyasztó számára a brand és az ár-érték arány.
Tapasztalataim alapján legjobb minőségű saját márkás termékek a Lidl és Aldi láncoknál kaphatók, melynek oka lehet, hogy ugyanezen termékeket forgalmazzák nyugat-európai üzleteikben is. A Lidlben tisztítószert, az Aldiban édességet szoktam e termékkörből vásárolni.

spenótvarázsló 2011.11.06. 12:27:52

Az előttem szólók közül a saját márkás termékek előnyei közül talán annak a hangsúlyozását hiányoltam, amit én a legfontosabbnak ítélek. Többen említettétek, hogy legnagyobb előnye az olcsóság, hátrány pedig, hogy sokszor ez a minőség rovására megy elég rendesen.
Ezzel gond nincs is, hiszen a marketing költségek megspórolása mellett a felhasznált alapanyagok és technológiákon is spórolni kell, hogy ilyen áron tudják értékesíteni a termékeket.
A saját márkák pedig pont ezekkel a tulajdonságaikkal illenek be az áruházak polcaira a többi gyártó terméke melle(!).

Úgy vélem arra, hogy kiszorítsák a termékéket nem feltétlenül van sok esély hazánkban, hiszen itt az áruházak fő profilja még mindig az értékékesítés, azonban vitathatatlan előny, hogy ezek a termékek nagy mértékben növelik a kínálatot.
És ez az, amit a fogyasztók igazán értékelnek. Számunkra annál előnyösebb egy boltba betérni minél szélesebb ott a kínálat mind minőséget és differenciáltságot, mind árakat illetően.

Azt hiszem ezért jó üzleti fogás a saját márkák bevezetése ebben az ár és minőségkategóriában.
Oda csábítják a vevőket azzal, hogy nagy mértékben szélesítik a kínálatot.

Nyilvánvalóan megtehetnék az áruházláncok hazánkban is, hogy magasabb minőséget biztosító beszállítók termékeit vásárolnák meg és nyomnák rájuk saját logóikat, de a magyar fogyasztók magatartását tekintve ez értelmetlen lenne.
Az viszont, hogy az olcsóbb és alacsonyabb minőségű árukhoz egy nagy és már jól ismert brand-et csatolnak szintén jó marketing fogás ezek értékesítésére.
süti beállítások módosítása