Milyen előnyei vannak a saját márkás termékeknek a fogyasztó számára? Veszélyben vannak-e a gyártók márkái? Ön melyiket és miért részesíti előnyben?
Inspirációként:
http://kereskedelem.tlap.hu/magazin/sajat-markas-termek-fogalma/; http://hu.nielsen.com/site/20100906.shtml; http://www.mfor.hu/cikkek/Hoditanak_a_sajatmarkas_termekek.html; http://hu.nielsen.com/site/20110830.shtml
Kedves Blogolók!Nagyon jó hozzászólások érkeztek, köszönjük. Ahogy sokan írtátok, azért jó a fogyasztónak a saját márkás termék, mert kevesebbe kerül. Bizonyos marketingköltségeket - márkázás, csomagolás, dizájn - nem kell megfizetnünk. De a saját márkás termékeknek is foglalkozni kell a marketingjével, sőt, ahogy nagyon helyesen írtátok, egyre többet foglalkoznak. Egyre több a reklám, vagy más kommunikációs-mix elemek alkalmazása, megjelentek például az eladásösztönző kóstoltatások is. Nem tudom, jártatok-e szeptember-október hónapokban Aldikban. Az Aldi Magyarországon indította első kóstoltatással egybekötött termékpromócióját. A nyereményjátékkal egybekötött kampány célja az volt, hogy a kóstoltatások alkalmával felhívják a figyelmet a saját márkás termékek kiváló minőségére. Igazából sok tekintetben tényleg „brandként viselkednek” már a saját márkás termékekkel is. Alkalmazzák a differenciált célcsoport-képzést is, erre jó példa, amit írtatok, hogy van Tesco Value, Színes és Premium is. Tehát azt semmiképpen nem mondhatjuk, hogy a saját márkás termékeknek nem kell foglalkozni a marketingjével.A minőség kérdését is sokan feszegettétek. Többen azt állítjátok, hogy javult a saját márkás termékek minősége. A Nielsen kutatási eredményei is ezt igazolják: 2006-ban az emberek 42%-a mondta azt, hogy a PL-termékek minősége éppen olyan jó, mint a márkás termékek minősége. A legújabb, 2011-es felmérések szerint a vásárlók kétharmada (66%-a) a kereskedelmi márkák minőségét ugyanolyan jónak tartja, mint a gyártói márkákét. Egy nyári élményemet, (és személyes csalódásomat a márkás naptejekben) hadd osszam meg Veletek a minőséggel kapcsolatban (én is kedvet kaptam a blogoláshoz J): a Tudatos Vásárlók Egyesülete kilenc, Magyarországon kereskedelmi forgalomban kapható naptejet vizsgált meg, hogy tartalmaznak-e kritikus kozmetikai összetevőket (például kőolajszármazékot), szintetikus illatanyagot, alumíniumot. A Drogerie Markt és a Rossmann saját márkás termékei a középmezőnyben végeztek. Mindkettő a kémiai fényvédők és a bennük található szilikon miatt veszített pontot, más káros összetevőt azonban nem találtak bennük. Nagy csalódás volt az Annemarie Börlind terméke, amelyet professzionális natúrkozmetikumként hirdetnek, ennek ellenére több kérdéses, káros összetevőt is tartalmaz. A lista végén közismert, márkás termékek voltak: Nivea, Garnier. A Garnier naptejeiben gyakorlatilag az összes kritikusnak ítélt vegyületcsoport megtalálható, és tele van szintetikus illatanyagokkal.Azt Ti magatok is írtátok, hogy egy DM saját márkás termékben jobban bíztok, mint mondjuk egy Tesco Value termékben. A DM saját márkás termékek minőségpercepciója jobb, valószínűleg az üzlet imázsa hat a saját márkás termékeinek megítélésére is. A kereskedelmi márkák terjedésének motorja mégsem a DM, hanem a diszkontok. Egy kiragadott adat: a 2010-es év első félévi 57-ről idén, 2011-ben 59 százalékra nőtt a diszkontokban az élelmiszerforgalomban a saját márkás termékek részaránya (Nielsen, 2011). Persze ahogy Ti is írtátok, termékcsoport-függő, mi az, amiből megvesszük a saját márkás terméket, és mi az, amiből nem. Azt írtátok, alkoholból nem vennétek meg, ahogy tisztálkodó, ápolási, kozmetikai cikkekből sem szívesen. Ismét a Nielsen-t (2011) idézve (akik reprezentatív mintán hasonlókat állapítottak meg): „Legalacsonyabb a saját márkák aránya az élelmiszer termékcsoportok között alkoholos italoknál 14, valamint a kávét és teát magukban foglaló forró italoknál, 17 százalékkal. Igen alacsony a kereskedelmi márkák piacrésze például száj-, illetve hajápolási cikkeknél, 6-6 százalékkal, értékben.”Egy újabb szempontot is felvetettetek: nem mindegy, hogy kinek, milyen alkalomra veszem az adott terméket. Most akkor ciki vagy nem ciki a saját márkás termék? Utcán nem, de otthonra szívesen. Másnak ajándékba nem, magunknak szívesen Ez arra mutat rá, hogy a saját márkás termékek imázsán még dolgozniuk kell, pedig már sokat javult a helyzet.További szép napokat és jó blogírást és blogolvasát kívánok,Szabó Ágnes