HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

A vállalat helye a társadalmi rendszerben 2. kérdés

2010.10.04. 11:12 palfiildi

Milyen kiváló magyar termékeket ismer? Hogyan segítené elő, hogy ezek a magyar termékek nagyobb súlyt kapjanak a hazai piacon? Inspirálásként: https://www.youtube.com/watch?v=ZvIbhbE2CTo és http://tudatosvasarlo.hu/cikk/%E2%80%9Emagyar-termek%E2%80%9D-cimkek

 

Kedves Hallgatók!
Nagyon jó hozzászólások érkeztek a témához. Azt hiszem nem véletlen, hogy már rögtön a kérdés értelmezésénél komoly problémák adódtak – azaz mit is értünk magyar termék alatt. Ha a tulajdonos magyar, vagy ha nálunk állítják elő? Ha utóbbi, akkor 100%-ban vagy milyen arány elégséges ahhoz, hogy magyarnak tekinthessük a terméket? Örvendetes volt olvasni a sok konkrét terméket is, amiket felsoroltak a hozzászólók. Volt ugyanakkor jónéhány olyan ötlet/kijelentés/vélemény, amik nem teljesen feleltek meg a lehetőségeknek, illetve néha kicsit elrugaszkodottak voltak a valóságtól. Alapvetően ezekre szeretnék visszacsatolni, és megvilágítani a másik oldalát is ezeknek a dolgoknak, amik néha elsikkadtak.
Vegyük először az ár és a minőség kérdését. Volt, aki a tudatos vásárlókat hiányolta Magyarországról, akik nem foglalkoznak a termék hovavalóságával, hanem a termékek ára szerint döntenek. Volt megengedőbb vélemény is, aki ezt a fogyasztók szűk pénztárcájával magyarázta, és összekapcsolta a magasabb minőséget a magasabb árral. Megítélésem szerint az árat alapul vevő fogyasztó teljesen tudatosan dönt az olcsóbb termék mellett – figyelembe véve a magyar kereseti viszonyokat és a jelenlegi gazdasági helyzetet, ez nem meglepő. Miért fizetne +x%-ot ugyanazért a termékért hasonló minőségben? Mielőtt valaki ebben a magyar néplélek valami sajátosságát látná, megjegyezném, hogy más fejlett országban is hasonlóak a trendek. Rengeteg kutatást, cikket lehet pl. találni arról, hogy az amerikai hipermarketekben hogyan szorítják ki a nemzeti márkákat a hipermarketek saját márkás termékei, amik gyakorlatilag ugyanazt tudják, csak olcsóbban. Ez nem véletlen – rengeteg piacon a minőség nem ún. rendeléselnyerő kritérium (ez az ár lesz), hanem ún. képesítő kritérium. Ez azt jelenti, hogy minden terméknek, ami versenyezni szeretne egy adott piacon, el kell érnie egy bizonyos minőségi szintet (ezek lehetnek akár az EU előírások a mi példánkban). De onnantól kezdve a fogyasztónak alapvetően az ár számít. Ha a külföldivel azonos minőségű magyar termékek nem tudnak árban közel lenni a riválisokhoz, akkor hosszú távon sajnos nem lesznek versenyképesek. További érdekes adalék, hogy a magasabb ár sokszor egyáltalán nem jelent magasabb minőséget. Ezt a képzetet – miszerint a magasabb ár magasabb minőséget is jelent – nevezzük Veblen-hatásnak, és sok vállalat előszeretettel kihasználja a termékei magasabbra pozicionálásához. Pár hónapja a Figyelőben jelent meg egy nagyon jó összehasonlítás bizonyos kozmetikai cikkekről. Az eredmény: a legmagasabban pozicionált és így legdrágább termékcsalád volt a leggyengébb minőségű jó pár dimenzió mentén. Tudom ajánlani elolvasásra. J Másik példa (név nélkül): jó pár termék esetében a márkás és a „gazdaságos” (szupermarket saját márkája) termék esetén semmi különbség nincsen a termékek között minőségben (csak árban), mindkét fajtát ugyanaz a konkrét üzem gyártja, csak más címkét rak a csomagolásra. J És még lehetne sorolni.
Egy helyen meg kell védenem a nem túlzottan kedvelt multi kiskerláncokat, amikor egy hozzászóló kötelezné őket, hogy időben fizessék ki a termelőket tisztességes áron. Ebben teljesen igaza van a hozzászólónak – csak azt felejti el, hogy a magyar CBA dettó ugyanezt csinálja a saját beszállítóival (talán két hete volt is egy cikk a HVG-ben pont erről). Másképp nem is lenne versenyképes. Ezt a helyzetet lehet szeretni vagy nem szeretni, de ez van, és egy magyar vállalat sem fogja másképp kezelni a beszállítóit egy ilyen iparágban csak a származása miatt.
Még röviden szeretném érinteni a magyar termékek népszerűsítésének kérdését. Itt nagyon eltérő álláspontok rajzolódtak ki, egyik oldalon a markáns állami szerepvállalással, protekcionizmussal, másik oldalon pedig nem állami beavatkozással, hanem inkább szerveződésekkel, fejlesztéssel, beruházásokkal érveltek. Az előbbi megoldási javaslatokat nagyban korlátozzák az EU szabályok az állami támogatások tilalmával. Személy szerint úgy vélem, hogy hosszabb távon inkább az utóbbi megoldások a járhatóak – ha tartósan valamilyen módon állami segítséggel marad egy ágazat versenyképes, akkor az jellemzően az ágazat torzulásával jár, és a támogatott vállalatok versenyképessége látszólagos lesz.
                                                                     Matyusz Zsolt

21 komment

Címkék: vallalat piac 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr942343478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@@ 2010.10.04. 13:36:05

Szerintem állami pénzből finanszírozni kéne reklámokat, amik a magyar termékek előnyben részesítésére ösztönzik az embereket. A reklámok nagyon sokat hatnak a tudatalattira, ha az emberek a TV-ben sokszor látnának ilyen hirdetést, talán megnőne a kereslet a hazai termékekre. Kiváló magyar termék a Túró rudi, és a Pick szalámi!

katabce 2010.10.04. 14:57:21

Véleményem szerint magyar termék az, amit hazánkban állítanak elő, magyar a tulajdonos, de számomra az első nagyobb jelentőséggel bír (nem pedig magyar vállalat külföldön gyárt iparcikket). Ugyanis a Magyarországon tevékenykedő gyárak után a befolyó adót (iparűzési, társasági) az állam vissza tudja forgatni a gazdaságba, oktatásba stb.
Egyre több magyar termék jelenik meg a polcokon, egyes városokban kifejezetten magyar árucikkeket forgalmazó boltok nyitottak. Ezt a fajta újítást az élelmiszerek terén tapasztaltam. Említésképpen: a település környéki gazdák szállítják be a tejet, Európai Uniós pénzből épült sajtüzemben állítják elő a tejtermékeket, próbálják összegyűjteni a magyar produktumokat, hogy ezekkel is a magyar gazdaságot támogassák a fogyasztók.
Természetesen az élelmiszeriparon kívül az építőiparban, mezőgazdaságban, szolgáltatásban további termékek, cégek vannak jelen, például: biogyümölcs termelők, Csabai kolbász, Szentkirályi ásványvíz, Fornetti pékáru, Zsindelyes pálinka, Univer, Béres csepp, Ilcsi kozmetikum, Richter, Szarvasi kávéfőző, Hajdu, Csomiep Beton Melior, Orosházi Üveggyár, üvegbeton stb.
Ezeket a készítményeket kellene reklámozni, kampányt folytatni, hogy minél szélesebb fogyasztói réteg megismerhessen minél nagyobb számú hazai terméket. Minden évben kiadott magazinnal hirdetném, ingyenesen eljuttatnék a lakossághoz, ezt az állam finanszírozná (a nyomtatasi költség, kiszállítás drága, azonban ez az állam érdeke is, hogy több adó folyjon be). A kereskedelmi tévéket kötelezném, hogy díj nélkül lejátsszák a magyar termékeket népszerűsítő kisfilmet. Franchise rendszerben nyitnék boltokat, ahol az előbb felsorolt árucikkeket lehetni kapni szervezett formában.

agnyese 2010.10.04. 15:37:55

Szerintem akkor beszélhetünk magyar termékről, ha azt Magyarországon állítják elő, és a vállalat tulajdonosa is magyar. Ugyanis csak így lehetséges, hogy a vállalat küldetése a magyar piac erősítése legyen.
A fő problémát az okozza, hogy a külföldi multinacionális termékek hatalmas tömegben zúdulnak be hazánkba, és az ő termékeik özönlik el a piacot. Sokkal több pénzt tudnak költeni reklámra, és multinacionális jellegüknél fogva ezek a termékek általában olcsóbbak a hazaiaknál. Persze ez nem jelenti azt, hogy jobb lenne a minőségük. Sőt! A hazai cégek által gyártott termékek megfelelnek az európai uniós szabályzatnak, és friss, megbízható alapanyagokból készülnek. Csakhogy az átlagfogyasztó nem mindig engedheti meg magának, hogy a hazai minőségi termékeket vásárolja meg, hanem megelégszik az olcsóbb, külföldi termékekkel.
Véleményem szerint úgy lehetne a fogyasztókat a magyar termékek vásárlására ösztönözni, hogy az valamiféle kedvezménnyel járjon. Pl.: Jegyzékbe venném az összes hazai minőségi terméket, és minden egyes megvásárolt termék után járna egy-egy pont a vásárlónak névre szóló gyűjtőkártyán. Ha pedig adott mennyiségű pontja gyűlt össze a vásárlónak, azt beválthatja valamilyen kedvezményre. Ez a rendszer ráadásul a hazai vállalatoknak megfelelő reklámot is jelentene.
Kiváló magyar termékek szerintem: Pick szalámi, Tokaji aszú, Piros Pöttyös túró rudi, Csabai, Gyulai kolbász, Szerencsi csokoládé, dianás cukor, stb

Bobo18 2010.10.04. 15:46:10

Nagyon sok híres magyar termék van, mint pl. a magyar fűszerpaprika, a Nobilis termékek, a Panyolai pálinka, túró rudi, és híres boraink... A Nobilis termékeit magyarnak tekintjük, bár nem minden esetben magyar terméket használ fel, mint pl. a pisztácia esetében, hiszen pisztácia Magyarországon nem terem, ezért külföldről hozatja be, de saját termékeként adja el. Ezért úgy gondolom, hogy nem csak a 100%ban magyar termékeket kell magyarnak tekinteni. Az áruk szabad mozgásának következményeképp nagyon sok külföldi vállalat került hazánkba, amelyek olcsóbban állítják elő termékeiket, s így olcsóbban kínálják. Sajnos sokan ezeket az olcsó külföldi termékeket részesítik előnyben a magyarral szemben. Pedig az embereknek is érdekük lenne magyar terméket vásárolni, hiszen akkor az adó a magyar államba kerül, s azt az állam tudja fejlesztésekre használni, melyből nekünk, magyaroknak van hasznunk.Ösztönözni kellene az embereket arra, hogy ne csak a termék árát vegyék figyelembe, hanem annak minőségét is. Egyetértek az előttem szólókkal, reklámokat kellene készíteni, s ingyen (állami finanszírozással) hirdetni azokat. A jól megszerkesztett reklámok ösztönöznék az embereket arra, hogy magyar termékeket vásároljanak. Ezen kívül, ha az állam támogatná (pénzzel) a magyar termékeket, akkor az előállítók olcsóbban előállíthatnák termékeiket, s olcsóbban árusíthatnák, s így több ember választaná ezeket a termékeket a külföldivel szemben. Szerintem jó ötlet lenne még az akció, valamint ha pl. pontokat gyűjthetnénk minden magyar termék vásárlása után, s ezekért a pontokért cserébe kedvezmények járnának. Szerintem ösztönző lenne.

tkazmer 2010.10.04. 19:16:58

A magyar termék definíciója szerintem egy problémás kérdés. Vajon magyar termék-e az az iGo navigációs szoftver, amelyet magyarok fejlesztenek budapesti központtal, de egy Tajvanon gyártott memóriakártyán vesszük meg (tehát a fizikai megtestesülése praktikusan egyáltalán nem magyar)? Magyar termék-e a Pick szalámi, amelynek gyártósora jóeséllyel nem magyar fejlesztés, vagy legalábbis sok tekintetben alapul külföldi technológián?
2006-ban egy "Szakmai Vacsorán" így definiálták a magyar terméket: "magyar termék ez, ami Magyarországon nyeri el végleges formáját.". Eszerint magyar termék lesz a Kecskeméten gyártott Mercedes A és B osztály?
100% magyar termék tehát megítélésem szerint nem létezik. Én az olyan termékeket sorolnám a magyar termék kategóriába, amelyeknek a gyártásából származó profit Magyarországon, magyar embereknél csapódik le, illetve amelyeket olyan cégek gyártanak, amelyek nem tudják azt mondani, hogy "szevasztok" és kivonulnak az országból.

Hogy hogyan lehetne elősegíteni a magyar termékek nagyobb publicitását?
Többekkel ellentétben én nem szeretném ezt a feladatot egyedül az államra tolni. Egyrészt az állam kezét nagyban kötik az EU-s előírások (tehát államilag finanszírozott magyar termék reklám valószínűleg nem lenne lehetséges), másrészt ha a termelők az államtól várják a probléma megoldását, akkor nem versenyeznek, ezáltal nem lesznek hatékonyabbak.
Az állami támogatásnál ráadásul felmerül az a kérdés is, hogy mondjuk miért a Tokaji bort reklámozza az állam, miért nem a Villányit vagy az Egrit? Akarva-akaratlanul is versenyelőnybe hozna egyes magyar cégeket más magyar cégek kárára.

Sokkal fontosabbnak tartanék különböző összefogásokat, persze ezeket is csak a törvényes kereteken belül.
A magyar grafikuscég (ilyet is jó mondani: vajon a grafikus cég termelőeszközei (számítógépek, szoftverek) közül mi magyar?:) ) a nagybankok helyett vehetne fel hitelt mondjuk a Kinizsi Bank-tól, cserébe az tőle rendeli meg a következő reklámkampányához szükséges temérdek grafikát.

Ez megrendelés, munka mindenkinek, és egyben reklám a magyar termékeknek anélkül, hogy az állam közvetlenül támogatna bárkit.

Hogy hogyan lehetne ilyen magatartásra sarkallni mind a magán mind az üzleti élet szereplőit?
A kérdés az első esetben könnyebb, hiszen "csak" arról van szó, hogy meg kell győzni az egyszeri fogyasztót a "magyar termék" címkével ellátott termékek választásáról. Ebben segít például a fentebb említett lehetséges összefogás két magyar cég között.
A második esetben azonban szerintem egy bonyolultabb dologról van szó, azonban ha csak a magánszemélyek fogyasztására koncentrálunk, a beszállítói lánc "magyarítását" figyelmen kívül hagyjuk, akkor lényegében csak arra lenne szükség, hogy mindenki a CBA-ban vásároljon.

Viszont arról meggyőzni az üzleti döntéshozókat, hogy a sok esetben drágább és kétségesebb minőségű magyar terméket válasszák és ne a külföldi garantált minőséget, nehéz dolog, hiszen ott nem csak a másnapi ebéd minőségének kérdése forog kockán.

Szerintem ez az a terület, ahol az államnak be kellene szállnia, ráadásul ez egy, az EU által is támogatott terület: a K+F azaz kutatás-fejlesztés. Világosan látszik, akár nemzetközi visszajelzésekből is, hogy a magyar értelmiség "szürkeállománya" világszínvonalú, ami egy olyan lehetőség, amit kár lenne kihagyni. Ha tehát ezen a területen befektet az állam, támogatja a magyar cégek K+F törekvéseit, akkor előbb-utóbb egyre több területen lesznek a vállalati beszerzések piacán is versenyképesek a magyar termékek, és valljuk be, ezen a piacon azért könnyebb nagy profit marginnal dolgozni, elég ha csak az IT beszerzéseket nézzük meg, ahol jól látszik, hogy míg az egyszeri felhasználó számítógépet vesz, addig a vállalat számítógépet, terméktámogatást, sokéves helyszíni garanciát, cseregaranciát, mobilinternetet, stb stb, ezernyi kiegészítő _szolgáltatást_.

Na de befejezem a szóáradatot, összességében azt gondolom, hogy egyrészt a magyar terméket egy globalizált világban már meghatározni is nehézkes, másrészt az egy dolog, hogy tudatos fogyasztói magatartásra neveljük az egyszeri dolgozót, de az igazán nagy üzletet, tehát kitörési pontot a magyar vállalatok számára a vállalati beszerzések piacára való betörés jelenti, oda viszont sok iparágban nem elégséges a magyar know-how, tehát az államnak rengeteg (pénzügyi) erőforrást kellene a K+F területére fordítania, hogy ezáltal versenyképesebbé tegye a hazai vállalkozásokat.

diddli 2010.10.04. 22:52:40

Kiváló magyar termékek közé sorolhatóak a híres magyar borok, valamint élelmiszerek.(Például: gyulai kolbász, szegedi paprika, egri bor) Sajnos hazánkban a külföldi termékeket részesítik előnyben, a magyarokkal szemben. Ezt meg kellene szüntetni, valamilyen módszer segítségével. Például Magyarországon is bevezethetnék azt a technikát, amit Franciaországban is alkalmaznak,miszerint a nagyobb bevásárlóközpontokban kb 80%-ban lehet kapni hazai terméket. Ott saját nemzetüket támogatják, és saját termékeiket reklámozzák.
Sajnos Magyarországról hiányoznak a tudatos vásárlók. Az emberek nem bánják milyen terméket vesznek meg, nem foglalkoznak vele, hogy hazai-e vagy sem.Legtöbben a termékek ára szerint döntenek. Én személy szerint segíteném a magyar termelőket, valamint ösztönözném, hogy a nagyobb multinacionális cégek (például: Tesco, Cora) fizessék ki időben a termelőket,ne csak hónapokkal a termék beszállítása után. Ezen kívül, tisztességes árat adjanak a termékeikért! Természetesen nélkülözhetetlenek a külföldi termékek is, hiszen mindent nem tudunk termelni Magyarországon. Azonban nem mindegy milyen arányban szerepelnek hazánkban a saját és külföldi termékek. Amit meg tudunk termelni, azt termeljük is meg, és itthon, magyaroknak adjuk el! Például, fokhagymát miért hoznak Kínából hazánkba?

Hofi12 2010.10.05. 01:39:58

Nagyon sokrétű problémával állunk szemben. Eleve a "magyar termék" kifejezés meghatározása. Az előző kommentekből is az szűrhető le, amit egyébként is tapasztalni lehet, hogy főként az élelmiszerpiacon foglalkozunk a témával.
Nyilvánvalóan azért, mert ezek a leghétköznapibb magyar termékek.
Értékeink óvásában véleményem szerint nem szabad teljes mértékben az államra hagyatkozni. Nyilvánvalóan fordít figyelmet a magyar termékek védelmére. Jó példa erre az úgynevezett hungarikumok védelmére született 77/2008. (VI. 13.) országgyűlési határozat.
"A szabályozás alapján a hungarikumok megőrzendő, egyedülálló nemzeti értéket képviselnek és a mindenkori magyar Kormány kétévente ad tájékoztatást az Országgyűlésnek a helyzetükről" (Forrás: Wikipédia)

A marketing viszont véleményem szerint egyértelműen nem az állam feladata.
Remek civil kezdeményezések vannak a termékek népszerűsítésére. Ne feltétlenül a televízióban vagy rádióban sugárzott szpotokra gondoljunk!
Békés megyeiként igencsak közeli dolog a Békéscsabai Kolbászfesztivál mely hazánk legnagyobb gasztronómiai fesztiválja, vagy a békési Pálinkafesztivál. (Persze áttételesen ez is médiafigyelmet vonz maga után).
Ha elvonatkoztatunk a hungarikumoktól, gondolhatunk például a metróaluljárók magyar baromfi reklámjaira.

A marketing tehát ha nem is tökéletes, de azért elégséges lehetne. Mindenképpen figyelmet érdemel a termékek minősége és ára.

Kezdjük az árral, ott sokkal egységesebb a történet. A magyar termék drágább - sokszor lényegesen drágább - a külföldinél. Mert a magyartermék amellett, hogy el akarja adni magát a magyarságával, még presztizstermékké is akar válni. Gondoljunk csak a Pick termékeire.
De nagyon leragadtam a hungarikumoknál.
Egy mezei magyar termék azért nem tud árban versenyezni a külföldivel, mert egész egyszerűen magasabb az előállítás költsége. Ez, főleg az élelmiszeripari cikkek esetében, visszavezethető a mezőgazdaság helyzetére, a nagyon kicsi termelőkre. Hiszen miként tudná Marcsi néni esetleg Eugén bácsi a 3 fóliában olcsóbban megtermelni a paradicsomot, mint adott esestben a kínai beszállító a 3421 fóliában?
Ráadás problémaként jelentkezik, hogy a nemkiemelt magyar termékek sajnos minőségben sem mindig versenyképesek európai vagy akár ázsiai versenytársaikkal.

Rövidtávú és nagy hatékonyságú megoldást szerintem egyértelműen nem találhatunk. Persze átmenetileg serkenthető a keresletük a már többször említett pontgyűjtős játékkal, vagy további reklámokkal
Nehéz feladat azonban hosszútávú irányvonalat meghatározni. A régebben kedvelt módszer, a belépési korlátok állítása, a protekcionizmus csak az EU-n kívülre lehet megoldás, de a magyar termelők nem képesek egyedül kielégíteni a fogyasztói igényeket. Ha pedig külföldről érkezik az áru akkor őszintén: nekünk nem mindegy, hogy lett vagy tádzsikisztáni karfiolt veszünk?

kittiha 2010.10.05. 12:22:12

A magyar termékek népszerűsítése szerintem sem az állam feladata. Eddig is jól működő szervezet pl a Magyar Termék Nonprofit Kft., amelynek célja, hogy közös marketinget használjanak ezek a cégek, és ahogy írják „segítse visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét” (lásd saját honlapuk). Ők például egy olyan egyértelmű jelzést használnak, ami tájékoztatja a vásárlót, hogy valóban magyar terméket vásárol. Szerintem a lelkes, elkötelezett vásárlóktól sem elvárható, hogy utánanézzenek melyik termék valóban a magyar kasszát támogatja. Szóval először a tájékoztatással kellene kezdeni, ami ehhez hasonló szervezetek feladata lenne.

Az állam segítheti a cégeket például megfelelő munkaerő kiképzésében. Az oktatás olyan módosításával, hogy magas szintű, gyakorlati tudást adjon a diákoknak.

Másrészt abban tudna az állam segíteni, hogy tájékoztassa a vállalkozókat, milyen lehetőségeik vannak a vállalatuk fejlesztésében. Például az adózásnál félre lehet tenni fejlesztésre elkülönített pénzt, ami után nem kell adózni, de sajnos sok vállalat nem is tud erről. Vagy pl azzal, hogy beléptünk az EU-ba lemondott az állam arról, hogy a gazdasági folyamatokba beleavatkozhasson, de pl lehetősége nyílt a vállalkozóknak EU-s pályázatokon indulni, ahonnan a fejlesztések egy részét finanszírozni tudnák.

Szóval szerintem az államnak inkább a megfelelő tájékoztatás és képzés lenne a feladata, nem pedig konkrétan a piaci folyamatokba kellene beleavatkoznia.

granneso 2010.10.05. 13:37:43

A magyar termék definíciójával kapcsolatban a magyar tulajdonos és magyarországi előállítás mellett én a magyar eredetű alapanyagokat emelném ki. Így nem csak a biztosíték van meg az áru minőségére (ill. arra, hogy ezt ellenőrizni tudjuk), hanem a magyar nyersanyagpiacot is segítjük. Az, hogy a gyár technológiája magyar eredetű-e, talán nem annyira fontos. Egy teljesen protekcionista cég, ahol az utolsó csavarig minden magyar, valószínűleg nem lenne olyan eredményes, ha a külföldi technika jobb, dolgozzon azzal.
Egyébként zajlik most egy olyan pályázat megalkotása, ami a magyar termékeket és szolgáltatásokat igyekszik felkarolni a z új Széchenyi-terv keretében. Az állam tehát próbálkozik, és szerintem a vállalatok is megteszik a maguk dolgát, ha jó minőségű termékeket gyártanak. Ahhoz, hogy többen vásároljanak magyar terméket, inkább valami civil összefogásra lenne szükség. A címkéket mindenképpen jó ötletnek tartom, egyrészt mert minőséget ígér, másrészt mert egy cég nevéből nem mindig könnyű megmondani, hogy magyar-e, vagy milyen tekintetben az. Az állam talán meghatározhatná, hogy egy bevásárlóközpontnak hány százalékban kellene magyar árut felvásárolnia és valamennyire beleszólhatna, hogy milyen áron ( így talán a termelők nem törnének szét teherautónyi dinnyemennyiségeket a Tesco parkolóban), bár tudom, hogy ezt nehéz lenne megvalósítani...
Szerintem a hungarikumok pont a nemzetközi hírnév és a turisták miatt olyan drágák, hiszen a magas ár mindig jó minőséget közvetít. Persze közben szomorú, hogy az átlag magyarnak lassan elérhetetlenné válik a Pick szalámi...de legalábbis kapunk olcsóbbat és nem feltétlenül silány minőségben.

Hofi12 2010.10.05. 23:02:41

@kittiha: Tetszik nekem ez a vélemény. Az információáramlás meggyorsítása/ minőségének javítása valóban segítséget nyújtana, ami csökkenthetné a magyar vállalatok költségét, amivel versenyképesebb árakat szabhatnának meg termékeiknek. Jó kérdés persze, hogy ez mennyire megvalósítható, és az is, hogy ezt az állam feladatai közé sorolhatjuk-e. Véleményem szerint civil kezdeményezésre elindított (tovább)képzésekkel is megoldható lenne a dolog. Persze fel kell mérni az alternatív költségeket, megéri-e elkezdeni. A képzettebb munkaerő nem visz-e el további súlyos forintokat. Sok a kérdés, de az alapötlet nekem tetszik, ha ez számít valamit :)

kekbagi 2010.10.05. 23:18:17

A Detki, Univer, Reál, Győri Keksz, Mogyi, Cerbona , Vadász csokoládék, évek óta nyújtanak minőségi magyar termékeket a fogyasztók számára, hasonlóképp a tokaji, villányi vagy épp az egri bortermelők.Mindezek ellenére sajnos az a jellemző a magyar vásárlók szokásaira, hogy sokkal inkább az árakat veszik figyelembe, s nem úgy a származási helyet vagy gyártót.Ezt elsősorban pénztárcájuk szűkében teszik így(hiszen ami igazi minőséget ad, azt az ára is mutatja),illetve azért is, mert nincsenek annak tudatában, hogy mi a fontossága a magyar termékek vásárlásának. Másfelől, ahogyan a turizmusban is az emberek a határon túli helyeket előnyben részesítik, így a vásárlás során is , ha egymás mellett van a polcon egy francia és egy magyar sajt vagy egy német és egy magyar sör, akkor inkább a külföldi után nyúlnak, mert abban bíznak talán, hogy az különlegesebb (pl ízét tekintve), vagy igényesebb,mint a hazai.Másik nagy probléma, hogy sok egykor magyar tulajdonban lévő termékek gyártása külföldiekhez került(pl Balaton, Kapucíner, Sport szelet, de persze nemcsak élelmiszerek területén van ez így).

Ezek alapján megoldást jelentene, ha több információ jutna el az emberekhez, többek között, hogy fogyasztói döntésükkel akár munkahelyeket menthetnek meg, ezt legfőképp a csomagolásokon feltüntetni.Sok magyar termékünk van, de még szélesebbé és változatosabbá kellene tenni a választékot ,természetesen elérhető áron. Lehet, hogy létezik már,( de ha igen, akkor én még nem találkoztam ilyennel)olyan bolt/ok , ahol csak hazai áruk érhetőek el. Egyes magyar húsfeldolgozó gyáraknak rossz visszhangja van a higiéniájukat illetően, így több ellenőrzést kellene tartani ez ügyben a különböző gyárakban, ezzel is a vásárlók bizalmát erősítve.Ami még nagyon fontos, hogy ne adjuk ki kezünkből termékeink előállításának jogát ,hogy 20év múlva mi is úgy tudjunk örülni pl a Vadász csokinak, mint szüleink ma a Traubisodanak.:)

kristofnagy 2010.10.05. 23:22:11

Alapvetően a magyar termékek támogatását elavult ötletnek tartom. Az egészet egy kis 19. századi levegő, egy kis áporodott nacionalizmus veszi körül. Miközben vannak értelmetlenül sztárolt, jószívvel is közepes termékek, mint a Pick szalámi, addig az igazi különlegességeket, mint a hőgyészi szarvasgomba, vagy a tengelici spárga. A hungarikum címkét sokszor a valóban kiemelkedő dolgok helyett csak neves, de nem olyan jó termékekre használják.
Ahogy az a Tudatos Vásárlók cikkből is kiderül, az, hogy mi a magyar termék, szinte meghatározhatatlan. Ők 7 szempontot sorolnak fel; könnyen lehet, hogy több is van, és kérdés, hogy ezeket hogy kellene súlyozni. És vajon egy szlovákiai magyar családi vállalkozás terméke akkor magyar-e? Ilyen, és sok hasonló megválaszolhatatlan kérdés merülhet fel.
De ahogy írtam, alapvetően nem a nemzeti termékekben való gondolkodás lehet a megoldás.
Sokkal inkább a lokális piacok erősítésében kellene gondolkodni. Az államnak azért kellene tennie, hogy a kereskedelmi láncok lerövidüljenek a termelő és a fogyasztó között. Írjuk inkább rá mindenre, hogy mekkora széndioxid kibocsátással jár a szállítása, vagy mekkora volt a megtermelésének az ökológiai lábnyoma.
A helyi termékek és piacok erősítése a minőségszintet is növelhetné, ami minden "magyar" termék címkézésnél is az egyik cél.
Így újra feltehetjük a kérdést? Vajon ugyanazt a terméket a Budapesttől 160km-re fekvő Galántáról, vagy a 260km-re lévő lentiből hozzák? Én az elsőre szavazok.

Esztiike 2010.10.05. 23:41:50

Az előttem szóló a számból (vagy inkább az ujjamból) vette ki a szót. Azzal kezdtem volna kommentemet, hogy számomra a magyar termék hazai alapanyagot és előállítást jelent. Ennek különösebb jelentősége az élelmiszeriparban van, abból adódóan is, hogy hazáng mezőgazdasági adottságokban igen gazdag, tehát a potenciál megvan, hogy egy magasan termelékeny ágazattá válhasson.

Véleményem szerint a magyar termékeknek nincs elég nagy visszhangjuk. Áruházak reklámaiban külön kiemelt helyük van a magyar termékeknek, de ezzel az a baj, hogy nagy részük a kukában végzi megtekintés nélkül. A televízióreklámok nagy része külföldi termékeket népszerűsít. Kérdem én, hol vannak a hazaiak? Pedig vannak, csak sajnos keresni kell őket.
A nyáron megrendezésre került egy konyhakiállítás, ahová élelmiszerforgalmazók-ill. gyártók is megjelentek. Ott volt szerencsém egy isteni finom felvágottal találkoznom, ami nem mellesleg magyar szabadalom: harcsafelvágottak-, virsli,- falatok -és krém (Purufisch). Ráadásul a termék honlapján számtalan referencia is fel van tüntetve, kezdve a bölcsödéktől egészen az áruházláncokig. Ha gyerekeknek is adják ezeket az élelmiszereket, akkor az nem lehet rossz. És tényleg nem, mert mesterséges, ízfokozó és tartósító anyagoktól mentesek. És emellett finomak. Az áruk abszolút megfizethetők, nem drágább olyan termékeknél, amikben hús híján szalonna és bőrke van (és néha nem is azé az állaté, amiből állítólag készült).

Másik terület a kozmetikaipar. Sok magyar termékkel büszkélkedhetünk, amik ráadásul "biok". Egy közülük, amiket én ismerek, magyar és külföldi kitüntetésekben is részesült. Mégis a sokkal drágább külföldieket vesszük, amikben más nincs, csak szintetikus anyag. Ha meg van, az szinte megfizethetetlen. Az számomra pedig meglepő volt, hogy a magyar bio kozmetikai termékek ára kb. megegyezik, vagy olcsóbb, mint a nem bio termékeké. Ezek hirdetésével már találkoztam életmód témájú magazinokban és bioboltokban. Örülök ennek, de így nem tudhat mindenki ezekről a termékekről, mert bioboltban vásárolni nem mindenki teheti meg.

Jó ötletnek tartanám, magamból kiindulva, ha riportok készülnének egyes magyar termékek gyártási körülményeiről, valamint a bevizsgálás menetéről, szempontjairól. Így megismerhetnék a fogyasztók a kritériumokat, összehasonlíthatnák más országokéval, és láthatnák, hogy tényleg nem szégyenkezhetünk a minőség terén. Ismertetni kéne továbbá a különféle érdemeket, azok kritériumait, és hogy milyen márkák kapták meg azokat (mint ahogy az a gondolatébresztő honlapon is szerepel).

Mindezeken kívül pedig azt gondolom, hogy meg kéne szigorítani a protekcionizmust. De közben magas árakról panaszkodnak a fogyasztók. Ha pedig nincs verseny külföldről, akkor az árak sem mennek lejjebb.

Másik érv a hazai mellett, hogy a megvásárlásával támogatjuk a munkahelyek fenntartását.

Végül egy megjegyzés: felháborítónak tartom, hogy a Győri Édes már a francia Danone-é. A végén még nem marad egy eredeti magyar cégünk.

tkazmer 2010.10.06. 00:32:16

@kristofnagy:
"jószívvel is közepes termékek, mint a Pick szalámi,"
nagy szerencse, hogy ezt csak te gondolod így:) valóban van sok féle, a Pick Szeged által gyárott szalámitípus, de feltehetően itt minden hozzászóló a klaszzikus, immár globálisan prémiumtermékként ismert téliszalámira gondolt
www.elelmiszer.hu/cikk/michelin_csillagos_japan_ettermekbe_szallit_a_pick

@Esztiike:
" hazáng mezőgazdasági adottságokban igen gazdag, tehát a potenciál megvan, hogy egy magasan termelékeny ágazattá válhasson."
a mezőgazdaságra alapozott "felemelkedéssel" az a probléma, hogy a mezőgazdaságot a legtöbb ország stratégiai ágazatnak tekinti. ez annyit jelent, hogy minden ország arra törekszik, hogy profi mezőgazdaságot építsen, nehogy esetleg fagyos külkapcsolatok esetén éhes maradjon a jónép. azt tehát el lehet játszani, hogy fejlesztjük a mezőgazdaságot (és fejlesztések folyamatosan történnek is, szerencsére sok tőkeerős magyar befektető megjelent a mezőgazdaságban az utóbbi években), versenyképesebb termékeket gyártunk és protekcionista fogyasztókat nevelünk, de egy olyan ágazattól, amely a GDP-nek mindössze 4,3%-át adja (2008), komoly gazdasági növekedést, vagy a magyar vállalatok "megtollasodását" felesleges várni, hiszen bármit is csinálunk a legnagyobb piacuk a korlátozott belső piac marad.

"Örülök ennek, de így nem tudhat mindenki ezekről a termékekről, mert bioboltban vásárolni nem mindenki teheti meg."
emögött állhat más is, a Dr.Hauschka illetve Weleda készítményeket gyártó cégnek (igaz ők ugye németek) pl. a filozófiája olyan, hogy csak korlátozott mértékben akarnak növekedni, és csak nagyon lassan, nagyon szigorú kritériumok és "értékrendegyeztetés" után fogadnak be egy új kereskedők a láncba. A termékeik pedig azért leginkább bioboltokban kaphatóak, mert a bioboltosok értékrendjével értenek egyet. És mivel bizonyos szempontból a "bio", "biodinamikus" és hasonló termelők hasonló gondolkodású emberek egy "nagy családja", ezért könnyen belefér, hogy (az amúgy általam nem ismert) magyar biokozmetikumok termelője is hasonlóan gondolkodik.

"felháborítónak tartom, hogy a Győri Édes már a francia Danone-é. A végén még nem marad egy eredeti magyar cégünk."
győri kekszet én nem eszem minden nap, de telefonálni szoktam. hiába hívják a céget magyar telekomnak, mégsem magyar(~77% külföldi tulajdon). bankolni is szoktam. hiába hívják a bankot OTP-nek, mégsem magyar (87,6%-ban külföldi tulajdon). kicsit irónikusan úgy is mondhatjuk, hogy felesleges az ilyeneken fennakadni...

Samy_91 2010.10.06. 13:02:42

@@@:

Szerintem ez nem egy rossz ötlet, egyrészt ha azt tekintjük, hogy a magyar termékek ismerősebbé válnának a fogyasztók számára a sűrűbb reklámozás által, másrészt a reklám árát sem a fogyasztóknak kellene megfizetniük, tekintve hogy a reklámköltségeket a cégek beépítik a termékeik ill. szolgáltatásaik árába. Így olcsóbbá lehetne tenni a magyar termékeket, ami nagy pozitívumnak számítana a árorientált vásárlók szemében. Kérdéses azonban, hogy megvalósítható-e egy ilyen jellegű állami szerepvállalás?

Esztiike 2010.10.06. 22:09:25

@ tkazmer:

" kicsit irónikusan úgy is mondhatjuk, hogy felesleges az ilyeneken fennakadni... " Fennakadásom oka az, hogy tudomásom szerint eredetileg magyar cég volt.

A bio kozmetikai termékekrevisszatérve, én nem mondtam, hogy értékesítsék máshol. Csak azt, hogy ne csak a boltban lehessen tájékozódni a termékekről. Ha valaki meg tudja engedni magának pl. az adott krémet, az megveszi, függetlenül attól, hogy hol kapható. (Késő este írtam, így nem mindenhol egyértelmű a kommentem, mostmár látom. Elnézést kérek.)

Pivot 2010.10.06. 23:59:20

Kiváló magyar termékkel volt szerencsém élőben találkozni és szeretnék is még, ez lenne a sárga barack. Miskolc mellett voltam két hatalmas barackosban is amik a falubeliek tulajdonában vannak. Soronként gondozzák, művelik a gyümölcsfákat és közösen fizetnek a permetezésért. Felemelő érzés volt leszedni 2 sárgabarackot amivel meg is telt a tenyerem ( férfi kézről lévén szó, jó nagy barackok voltak ), annál szörnyebb érzés volt leadni a felvásárlónak 130 forintért kilogrammját. Sehol nem láttam még olyan barackokat, és itt kapcsolódik az elmélkedésem, hogy a vállalkozóknak kéne változtatni a szemléletükön. Felvásárlók között nem volt magyar vállalkozó, ha volt aki 150ért vette, akkor szlovák volt és 10percnél nem volt többet a barackosban( konkurencia nem viselte el tovább...). Egyéni, ad-hoc jellegű vevői kör kiépítésén dolgozom, saját méretnövekedés, üzemméret bővülés van a rendszerbe építve, ami lehetőséget ad a termelőnek, fogyasztónak és a közvetítőnek is a haszon pozitívumait élvezni. Tejipari vállalatra napjainkban éljük a példát, hogyan lett napi 900 liter tejből 12000 liter tejet felhasználó cég. A minőségből nem adott lejjebb, lassú tudatos munkát végezve haladtak előre. Én ebben látom a fantáziát. Támogatni a magyar földekről a magyar piacra kerülését a gyümölcsöknek, ne csak külföldön láthassuk viszont őket, hanem a mi asztalainkon is. Nyitott szemmel járok azóta mióta nincs időm személyesen részt venni a szüretelésben, és sajnálatos módon nem találtam olyan lehetőséget amivel tudnék élni, hogy olyan hazai terméshez jussak... Csak engem érdekelne? Nem hiszem, akkor miért nem valósította meg eddig valaki, az állam ebben segíthetne, könnyebb legyen törvényesen hazai terméket hazai piacon terjeszteni.

...tomi... (törölt) 2010.10.07. 20:14:30

Ahogy látom általánosságban véve mindenki a reklámok jelentőségét fogalmazza meg. Valószínűleg tényleg ez a legmegfelelőbb megoldás. Úgy gondolom, hogy ha az állam vállalná ezeknek a reklámoknak a költségét akkor tényleg jelentősen csökkennének a magyar termékek(pick,gyulai,csabai,zöldségek,gyümölcsök...) árai. Emellett az államnak is nyilván megtérülne ez a befektetés, fellendülne a magyar gazdaság. Idővel talán az emberek is hozzászoknának a magyar termékek vásárlásához, így a reklámokba fektetett összegeket is lehetne csökkenteni. Ezen kívül talán jó ötlet lenne az áruházak egyes osztályain külön polcokon együtt árusítani a magyar termékeket. Így felhívhatnánk a fogyasztók figyelmét és ha emellé még alacsonyabb árak is társulnának szerintem az emberek nagyobb számban vennének magyar termékeket. Persze mindehez hozzá tartozik, hogy sajnos csak ilyen megoldásokkal lehet felhívni az emberek figyelmét erre. Igazából lehet hogy ennek magától érthetődőnek kéne lennie....

Basia 2010.10.07. 23:38:37

Fentebb szólókkal egyet értek, hogy igen nehéz azt meghatározni, hogy mi számít magyar terméknek. Én személy szerint talán azt tartom annak amit itt termelnek növelve a helyi munka lehetőséget illetve növelve a befolyó adó mennyiségét az államkasszába és magyar a tulajdonos. Véleményem szerint az is nagyon fontos, hogy ezek a cégek alapanyagul is a hazai termékeket használják fel(természetesen azokra az alapanyagokra gondolok amik itthon is előállíthatók/megtermelhetők).
A reklámozásra igazán fektethetnének egy kicsit nagyobb hangsúlyt ezek a cégek mivel összehasonlítva egy amerikai vagy német reklámmal igen silányan állunk. Természetesen ez befektetéssel jár de mind ez megtérülő befektetés(mivel egy kisgyerek például az olyan termékért fog sírni az anyukájánál amit látott a tv-ben és megtetszett neki nem az olyat amiről nem hallott semmit vagy abszolút unalmas volt a reklámja)
Szerintem sok embert az állandó tulajdonos váltások is megzavarják, manapság már mindennek utána kéne nézni valahol vajon az a termék tényleg magyar vagy csak régebben volt az és mára már régen eladták és egy külföldi cég tulajdonában van.
Nem rég változtatott nevet a Telenor, addig a pontig sokan abban a hitben voltak, hogy az a cég magyar és ezért voltak annál a telefon társaságnál, ekkor derült ki, hogy a cég már évek óta nem magyar vállalat hanem a Telenor leányvállalata lett.
Véleményem szerint sok kitűnő lehetőség van de nem aknázzák ki pl.: miért adtak el több hektrányi szőlő tőkét, hiszen borászatunk remek.
Tegyük hozzá, hogy nagy lehetőség van a mezőgazdaságban volt olyan a történelem során amikor a magyar mezőgazdasági termékek láttak el több országot is nem csak saját magát.
Az emberektől nem várhatjuk el, hogy szokjanak rá a drágább bár magyar termékre ilyen fizetések mellet, úgy vélem itt a másik oldalnak is kompromisszumot kéne kötnie, természetesen tudom, hogy ez nagyon nehéz dolog és most nem fogom ezzel a kijelentésemmel megváltani a világot.
Persze az sem ártana, ha a terméken nem nagyítóval kéne keresni a származási helyét lehet ha jól láthatóbban tüntetnék ezt fel akkor többen odafigyelnének rá, mivel sokszor oly mindegy a vevőnek, hogy melyiket veszi le a polcról de ahhoz már lusta, hogy utána járjon( igen ez már több generációs probléma, hogy lusták vagyunk)
A külföldi elismeréshez és ahhoz, hogy oda is tudjunk nagyobb mennyiségben exportálni, előbb itthon kell elfogadtatni és keresletet teremteni a magyar termékeknek.
A vásárlók valamilyen ösztönzése mindenképp hatásos lehet pl.: a fent említett pontgyűjtő rendszer jó lenne mivel mindenféle pont gyűjtős akción emberek ezrei vesznek részt még akkor is ha nincs szükségük arra a dologra mait megszerezhetnek vele
Igen fontos kérdés lehet, hogy a világszerte ismert hungarikumokat miért nem veszi meg a Magyar Ember?

vgb 2010.10.08. 17:34:36

Számomra az inspiráló cikkben található a válasz a "mi számít magyar terméknek" kérdésre. A cég székhelye egyértelműen fontos, hiszen itt fizet adót, ide van bejegyezve stb...Az előállítás helye szintén fontos, a Magyarországon előállított termékekre - gondolom- az európai uniós szabványok érvényesek, így biztosítanak egyfajta minőséget (pl. egy ismeretlen országból, a távol-keletről érkező termékkel szemben). A termékek előállításához használt anyagok eredete talán a legfontosabb mind közül, ez adja ugyanis magát, a "magyar terméket".
Őszintén megmondva nem is tudom, hogy ezeket a szempontokat figyelembe véve melyik a leghíresebb és legsikeresebb magyar termék.
A kereskedelmi televízióban való reklámozás szerintem is egyértelműen fellendítené a keresletet. Ugyanakkor lehetne külön "Magyar termékek boltját" nyitni, vagy legalább ilyen típusú részlegeket a nagy szupermarketekben. Meg lehetne szabni egy bizonyos határt, hogy hány százalékban köteles egy-egy bolt magyar terméket árulni (ez a fajta protekcionista hozzáállás van jelen azt hiszem pl. Lengyelországban, bár ebben nem vagyok biztos). Lehetne kisebb mértékű adó a magyar termékeken (bár ez egyértelműen a verseny korlátozása lenne).
Nyugat-Európában -valamint északon- vannak különböző termelőszövetkezetek (nem a kommunista típusú!!!), és ezek révén tudnak hatékonyabban működni, majd olcsóbban árulni (pl. Dániában). Ilyeneket nálunk is lehetne alkalmazni, bár tény, hogy bennünk talán még él a negatív élmény ezekkel kapcsolatban, és eleve elutasítunk minden "közösködést". Pedig a legnagyobb, és legtöbbet hangoztatott ellenérv a magyar termékek esetében az az, hogy az ára nem a magyar ember pénztárcájához van mérve.
Mindezek mellett az is látszik, hogy - mint azt a cikkben jelzett tanulmány is megerősíti - az embereknek egyre fontosabb, hogy magyar árut vegyenek, és ezt a multik is észrevették. Így sajnos rányomják a "magyar termék" matricát mindenféle jött-ment termékre. Erre a legjobb példa a napokban kibukott eset: "...a Spar Magyarország Kereskedelmi KFT. "magyar logóval" hirdette akciós újságjában a német cheeseland sajtot..." (VG 2010.okt.6.)

Azt is meg kell azonban jegyeznünk, hogy nem feltétlen jobb minőségű minden termékből a magyar eredetű. Amiből viszont igen, abból -amennyire megtehetjük- kötelességünk lenne a magyart választani!

vgdv 2010.10.17. 16:55:22

@@@:

Egyetértek abban, hogy az államnak feladata lenne, a magyar termékek, üzletágak segítése a globalizáció során, piachoz juttatni a magyar termékeket.
Általánosságban.....vegyük csak példaként a vörösiszap esetét vagy a deviza hitelesek súlyos helyzetét, szerintem egyik probléma sem az állam feladata lenne. Az ő feladata a problémak megelőzése és NEM MEGOLDÁSA!!!
süti beállítások módosítása