HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 2. kérdés

2009.10.26. 13:50 palfiildi

A hungarikumok olyan márkákat jelölnek, amelyek tradicionális magyar termékekhez kötődnek. Kiknek és milyen marketing tevékenységet kellene kifejteni ahhoz, hogy a hungarikumok fogyasztói keresletre találjanak, a piacon maradjanak?

 

Kedves Blogolók!

 

Érdekességképpen jegyzem meg, hogy a magyar jogszabályok - az uniós joggal összhangban - nem ismerik a hungarikum fogalmát, a hungarikum szó nem szerepel egyetlen jogszabályban sem, csak a köznyelvben él. Az Európai Unióban a földrajzi eredetvédelmet használják, és akkor részesülhet ebben az oltalomban a termék, ha annak különleges minősége, hírneve vagy egyéb jellemzője a földrajzi származásnak tulajdonítható. A brüsszeli védelem egyrészt azt jelenti, hogy a szóban forgó termékek földrajzi megjelölését más nem használhatja, más felõl pedig az Európai Unió segít reklámozni, még szélesebb körben megismertetni ezeket a termékeket. Ez úgy érzem, nem köztudott, a hozzászólók közül sem említette senki, (nem tudom, hallottunk-e például arról, hogy a Tokaj Vinum Hungarikum Egyesület hároméves bornépszerűsítő programjához Brüsszel összesen több mint félmillió euróval járult hozzá, érdemes tehát pályázni EU-s forrásokra). Hazánk termékei közül eredetvédelemben részesül: a tokaji aszú, a makói hagyma, a pálinka (konkrétan a Szatmári Szilva, a Békési Szilva, a Szabolcsi Alma és a Kecskeméti Barack), a szegedi és a budapesti téliszalámi, (talán ezek a legismertebb eredetvédelemmel bíró termékek, a hozzászólók is leginkább ezeket emlegették. Itt muszáj azt megemlítenem, hogy eredetvédelem ide vagy oda, 2009 májusában egy 120 éves múltú, emblematikus hazai vállalat, a Herz felszámolásától volt hangos a média), továbbá oltalmat élvez a gyulai kolbász, a csabai kolbász, a szegedi és a kalocsai fűszerpaprika-őrlemény. Az EU most, 2009 októberében felvette a védett elnevezésű termékek szűk körű európai uniós listájára a hajdúsági tormát is.

A termékpolitikát tekintve a kiváló minőség fontosságát több hozzászóló (ChrisNorberto, Szezammag, Liana5, Nagy eszaki ember, Happiness, Emy90) is hangsúlyozta, valóban kiemelten fontos, alapvető tulajdonság a hungarikumoknál, a minőség teszi a termékeket elismertté. A termékpolitikánál még a megfelelő csomagolásnak lehet nagy szerepe. Azzal is egyet kell értenem, hogy az árpolitikát nézve ezen termékek ára magas, hiszen egyedi termékek, megkülönböztető stratégiával, viszonylag kevés forgalmazott mennyiséggel.

Nagy eszaki ember és Happiness is a külföldi értékesítés, a külföldi piacok fontosságát hangsúlyozta, jogosan. Az értékesítési utak politikájánál fontos, hogy legyenek jelen, legyenek elérhetőek ezen termékek külföldön! Liana5 és Lacika a Hungarikum Clubot, mint sikeres „tömörülést” említették jó példaként, osztom a véleményüket. A klubot, amely egy nonprofit szervezet, a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., a Pick Szeged Rt., a Tokaji Kereskedőház Rt. és a Zwack Unicum Rt. alapította 1999-ben.Teljesen egyetértek a klub szóvivőjével, valamint a hozzászólásokból is ezt vettem ki, hogy: „Nyugaton nem azért lehet eladni a legtöbb terméket, mert azok hungarikumok, hanem pont fordítva, a jó minőségű és erős márkaértékű produktumok erősítik az országról kialakult kedvező képet.”  A klub „Taste of Hungary” elnevezéssel egy díszdobozos csomagot adott ki, benne az alapítók egy-egy termékével. Szuper kezdeményezés, a közös fellépéssel többet tudnak elérni a külföldi piacok, mint egyedül, és marketingre is többet tudnak költeni.

A hozzászólók véleménye szerint – amit én is osztok – mind a vállalatoknak, mind az államnak van feladata a hungarikumok népszerűsítésében. A vállaltokról feltételezzük, látjuk, hogy tesznek az ügy érdekében, költenek márkázott hungarikum termékeik marketingjére, de az államról nem feltétlenül tudjuk, mit is tesz. Hadd említsek egy jó kezdeményezést: a magyar termékek népszerűsítését és az ország-kép javítását tűzte ki célul a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, amikor létrehozta az Agrármarketing Centrumot. A centrum a magyar agrártermékek bel- és külföldi versenyképességének javítását, elsősorban kiállítások, vásárok, bemutatók, és egyéb eladásösztönző, illetve PR- és reklámakciók szervezését valósítja meg, amely ötletek (vásárok, rendezvények, fesztiválok, kiállítások) a hozzászólásokban is meg-megjelentek, a kommunikációs politikát tekintve, mint üdvözítő megoldások. Valóban sok múlhat ezen rendezvények sikerén, mind belföldön, de még inkább külföldön.

Nagy eszaki embernek igaza van abban is, hogy az országot és Budapestet is vonzóvá kellene tenni, de véleményem szerint az országimázs javítása (pl. az imázsfilmmel), Budapest vonzóvá tétele és a hungarikumok népszerűsítése párhuzamosan folyhat, hisz ezek egymást erősítő hatású folyamatok, tevékenységek. A Magyar Turizmus Zrt. szerintem az előbb felsorolt mindhárom célért sokat tesz. Néha érdemes rápillantani az itthon.hu oldalukra.

Mindenkinek további jó blogozást kívánok,

Szabó Ágnes

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr261476169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChrisNorberto 2009.10.28. 00:46:48

Kinel kellene marketing-tevékenységet végeznie???
Úgy gondolom, hogy egyértelműen a termék forgalmazójának kell lépéseket tenni annak érdekében, hogy az általa előállított terméket minél többen ismerjék és meg is vásárolják. Neki fűződik a legtöbb érdeke ahhoz, hogy szélesítse vásárlókörét és növelje az eladott mennyiséget, ezzel profitot termelve.
Olyan marketing-tevékenységet kell véghezvinni, melyek tudatosítják a fogyasztóban, hogy ilyen minőségű és "ennyire magyar" termékhez máshol nem tud hozzájutni. Nem mellékes persze azt is kihangsúlyozni, hogy a magyar termékek (hungarikumok) vásárlásával a magyar ipart támogatjuk. Mindazonáltal úgy gondolom, hogy a piaconmaradás nem feltétlenül a marketingtevékenység sikerességén múlik.

szezammag 2009.10.28. 08:37:47

A marketingtevékenység nagy részét természetesen a termékek gyártóinak kell elvégezni. Emellett azzal, hogy hungarikumnak kiálltottuk ki őket, már kaptak egyfajta reklámot és bizalmat, hogy minőségileg is kiemelkedőek. Ezt továbbra is hangsúlyozhatja az ország, segítheti ezen termékek népszerűsítését, mint ahogy teszi azt pl. a Hungarikum Fesztivál megszervezésével. Ez nagyon fontos esemény, hiszen itt közelről megismerhetik a potenciális vásárlók a termékeket.
A hungarikumok marketingtevékenységében első sorban egyediségüket, magyar voltukat lehet hangsúlyozni. A magyar vásárlók mellett ezzel a külföldieket is meg lehet célozni, hogy ideutazásukkor ne csak az idegenforgalmi értékeket nézzék meg, hanem vásároljanak tradicionálisan magyar termékeket is. Persze a marketing minden terméknél más: nem lehet pl. ugyanúgy, ugyanannak a vásárlói körnek reklámozni az unicumot vagy a pálinkát, mint mondjuk a Pick téliszalámit (amit gyerekek is fogyaszthatnak, tehát reklámjuk az egész családnak szó). Felmerül még az a probléma is, hogy néhány termék jóval drágább a hasonló külföldi termékeknél, így marketingjükben ezt a problémát is meg kell oldani.

Liana5 2009.10.28. 15:12:58

A marketingtevékenység elsősorban az adott terméket előállító vállalat tevékenysége. Ahhoz, hogy a hungarikumok tartósan a piacon tudjanak maradni, nemcsak kiemelt minőségük megőrzése a fontos, hanem az is, hogy széles körben elterjedté tegyék őket. A Hungaricum Club megalapítása is azt a célt szolgálja, hogy a jellegzetesen magyar termékeket megkülönböztessék a többitől, és márkájuk stabilitását biztosítsák. A reklámok, a különféle rendezvények a marketingtevékenység szerves részét alkotják. Az eredeti magyar termékek hazánkat képviselik, így nem elhanyagolandó a hazai életben való jelentőségük kihangsúlyozása. Megfelelő marketingtevékenységgel elérhető, hogy a külföldiek, turisták is minél jobban elismerjék a hungarikumot, általuk még szélesebb körben elterjedhet ezen termékek népszerűsége.

anettcsi 2009.10.28. 16:54:48

A márkanév külföldön való felépítéséhez termékdifferenciáló stratégiára van szükség, valamint fontos szerepet kell kapnia a pozicionálásnak is: az egyes külföldiek ugyanis nem (igazán) tudják, mire számítsanak ilyen termékekkel kapcsolatban, ugyanis sokuk még azt sem tudja, Magyarország hol van...

A Budapestről, Magyarországról szóló promofilmek segíthetnek abban, hogy egyre többen ismerjék meg hazánkat és termékeinket. A személyes eladásnak is lehet esetlegesen szerepe, pl. jó minőségű borok esetében a leggazdagabb és leghíresebb külföldi éttermekben való értékesítések kiindulópontja ez is lehet.

isosisko 2009.10.28. 20:59:40

Ha hungarikumokról beszélünk az első gondolatunk, mely a szemünk előtt lebeg talán a Tokaji aszú és a Pick szalámi, mely a Magyarországra látogató turisták számára mintegy szuvenírként is szolgál (lsd. példálul a Vásárcsarnok, ahol szinte minden a kokárda színeiben tündököl, s minden standról lógnak le csemege-jellegzetességeink). Az átlag magyar fogyasztó azonban talán pont a hungarikumok látszólagos hagyományos/triviális volta miatt sok esetben elfordul azoktól, s a külföldi egzotikumok felé kacsintgat. Ahhoz, hogy arra késztessük a fogyasztókat, hogy magyar termékeket válasszanak tudatos „marketinghadjáratra” van szükség: közelebb kell hozni a magyar fogyasztókhoz e termékeket, erre jó alkalmat szolgálnának fesztiválok, esetleg gasztronómiai „kiállításokat” lehetne rendezni (erre már van is példa) – ezek megszervezése a gyártókra hárulna, akik akár szövetkezetbe tömörülve egyesíthetnék érdekeiket. Továbbá szerintem már létező rendezvények is alkalmat szolgálhatnak arra, hogy propagandaszerűen szorgalmazzák a hungarikumok választását, itt pl. a Nemzeti Vágtára gondolok. Maga a fogyasztó is tehet azért, hogy népszerűsítse nemzetközi szinten ezeket a termékeket: ha külföldi ismerőseivel találkozik, ismertesse meg velük nemzeti értékeinket, (ez hozzájárulhat az országimázs építéséhez is).

nagy eszaki ember 2009.10.28. 22:44:43

Természetesen elsősorban a vállatoknak kellene a marketingjükre költeni, ahhoz hogy a piacon maradjanak, de az államnak is fel kellene karolnia a valóban jól működő magyar márkákat és támogatni őket, azonban itt kiemelném, hogy az államnak csak a valóban hasznos és jó helyre kerülő támogatásokat kéne szorgalmaznia (pl.: Pick, Herz, Tokaji Aszú), amelyek valóban külföldön is jelentős piacot találnak, hiszen hiába erőltetik a herendi porcelánt, meg a matyó hímzést (amelyek egyébként szerintem is jó minőségűek) , ha egyszerűen nincsen kereslet rá sehol a világon, és senki sem ismeri őket, vagy senkinek sem kell. Szintén fontos lenne, hogy ne a téglaporos kalocsai paprikát előállító cégeket, hanem a ténylegesen paprikával dolgozó cégeket népszerűsítsék és támogassák, mert különben a többinek is esni fog a népszerűsége, és akkor lehet akármilyen jó a marketing, mert a külföldi "fogyasztó sem hülye" (de ugyanez igaz a leghíresebb magyar borászra aki szőlő mellett mást is rak a borába), hiszen ezek mint anti-marketing fognak lecsapódni a hungarikumnál, ami persze mindig erősebben hat, mint a vásárlók megnyerésére irányuló marketing, és ha egyszer elpártol a fogyasztó a terméktől, akkor nagyon nehezen vagy szinte sehogy nem lehet visszaszerezni. Az itthoni rendezvények szerintem is fontosak, de mivel a hazai fogyasztók eleve nagy százalékban fogyasztják a hungarikumokat, fontosabb lenne a külföldi célközönséget megcélozni, és külföldön nyomni a valóban értékes hungarikumainkat. Ha a megfelelő minőség meglenne, akkor inkább ezt kellene a marketing-stratégiák előterébe helyezni, hiszen a árat nem igazán tudják lefelé nyomni, lévén, hogy igen kicsik (világviszonylatban) ezek a magyar cégek, termelők. Illetve, ha ez megvalósulna akkor a hungarikumok erősíthetnék is egymást, és ha végre rájönnének a magyar parasztok, hogy a búzát olyan áron úgysem fogják megvenni külföldön amennyiért ők árulják, akkor áttérhetnének az értékesebb gyümölcsökre például: alma, eper, málna, amelyek szintén kiválóan beérnek Mo.-n és sokkal többet lehetne velük keresni, mert lenne rá kereslet, akkor ezek is csatlakozhatnának a hungarikumok sorába, persze ha a minőségük megfelelő lenne. Így már egy erősebb bázissal könnyebb lenne, a meglévő hungarikumokat is népszerűsíteni. Magyarul ha a minőség meglenne, akkor arra már lehetne reklámokat, kampányokat építeni (hiszen BMW-t sem azért vesz az ember, mert jó a reklámja, hanem mert megbízható és minőségi márka).

CzCsilla 2009.10.28. 23:11:21

A többi hozzászólóval egyetértek abban, hogy elsődlegesen a vállalatok feladata saját termékük marketingje, de úgy gondolom, az államnak is érdeke, hogy ezen termékeket megismerje a világ. Itt az elismerten jó minőségű magyar termékekre gondolok, amire az ország büszke lehet, és esetleg amikről egy külföldinek eszébe jut Magyarország neve. Azonban az államnak ezen termékek marketingjének megoldása pénzügyi korlátokba ütközhet. Éppen ezért megegyezhetnének a vállalatokkal, hogy a nyereség bizonyos százalékát az állam kapja. Bár még a profit áthárítása nélkül is lehetséges az állami támogatás, ahogy láthatjuk a legújabb magyarországi promóciós filmben is (www.bbr.hu/hirek/115/Uj_imidzsfilm_budapestrol) például a BMW-t, aminek szerepeltetése nem jelentett túl sok plusz kiadást. Hasonló filmeken és rendezvényeken kellene reklámozni a hungarikumokat, főleg külföldiek számára, hiszen az ő meggyőzésük a cél, mivel a magyar fogyasztók elsődleges szempontja vásárláskor nem a termék származási helye, hanem az ára (árérzékenység). Emiatt a magyar emberek számára nem élveznek előnyt a hungarikumok az importtermékek előtt.

lacika ` 2009.10.29. 10:43:37

Véleményem szerint általánosságban nem mondható el, hogy a hungarikumokat létrehozó "vállalatoknak" kell erőfeszítéseket tenni a termék népszerűsítésére. Persze ez elsősorban az ő érdekük, azonban például a halasi csipke esetében, amelynek előállítását fennállása óta néhány fős csoport végzi, nem tartom valószínűnek, hogy a csoport marketingtevékenysége önmagában elegendő lenne a halasi csipke népszerűsítésére. Persze a csipkét nem hasonlíthatjuk össze mondjuk az élelmiszeripari hungarikumokkal vagy a magyar pálinkával. Előbbiből elenyészően kevés készül az utóbbi hungarikumokhoz képest, valamint egy néhány fős csoport lehetőségei sem egyeznek meg egy akkora vállalatéval, mint például a Pick Szeged Rt. Éppen ezért szükséges kategorizálni a hungarikumokat például keresletük vagy a feléjük támasztott fogyasztói igények szerint. A csipke vagy porcelán iránti kereslet lényegesen kisebb, mint pl. a Pick szalámié, valamint teljesen más célből vásárolnak a fogyasztók egy dísztárgyat, mint egy élelmiszeripari terméket. Azok a termékek, amelyek kiérdemelték a hungarikum minősítést kivétel nélkül magas színvonalat képviselnek. Ezt a színvonalat azonban meg kell fizetni. Mivel a termékek ára magas, ezért érdemes a korábbi hozzászólásokban is említett külföldi piacok felé terjeszkedni, ugyanis a magyar fogyasztók árérzékenysége igen magas fokú.A "kézműves hungarikumok" esetében elegendő lehet például néhány promóciós darabot híres külföldi személyeknek eljuttatni ( pl.: az angol királynő porcelánkészlete), míg a pálinka vagy a téliszalámi külföldi keresletének feltámasztása komolyabb erőfeszítéseket igényel. A külföldi piacokon történő népszerűsítésre (az érdekek összeegyeztethetősége miatt) kiváló eszköz a szervezetekbe való tömörülés is. Gondolok itt például a 2000-ben alapított Hungarikum Clubra.

isosisko 2009.10.29. 13:13:15

Valóban jó lenne a külföldi piacokon nagyobb teret nyerni a hungarikumok számára, ugyanakkor én azt elképzelhetetlennek tartom, hogy ez számottevővé váljon. Mi magyarok se vásárolunk tetemes mennyiségben más nemzetek jellegzetességeiből, mert mint ahogy azt többen is megállapították, a minőségnek magas ára van. És sok esetben (mint ahogy többen rámutattatok) a külföldi vásárló azt se tudja, hogy az adott terméket eszik-e vagy isszák, ezért esetleg kuriózumként vásárol egy Pick szalámit nyaralása alatt, megkóstolja, de valószínűleg nem válik állandó fogyasztójává (nem kapható a termék a hazájában, az export miatt magasabb az ára); vagy ha vásárol halasi csipkét vagy porcelánt, akkor azt dekorációként kiteszi magának a tálalóba. Szerintem (magunkból kiindulva) nem várhatjuk el a külföldiektől, hogy nagyobb mennyiségben vásároljanak hungarikumainkból.

emy90 2009.10.29. 21:29:41

Gyakran utazok repülővel, így a nemzetközi repülőterünkön is sokszor megfordulok. Bár úgy érzem, egyre több teret kívánnak nyújtani a hungarikumoknak a reptéri boltok eladói, azonban sajnos külföldi barátaimnak hiába szerettem volna egy igazi magyar népviseletes babát vagy valami hasonlót venni, csak nagyon nehezen, egy újságosbódéban találtam!
Éppen ezért úgy érzem, a marketingnek a feladata az lenne, hogy minél több külföldiek által gyakran látogatott helyet beterítsenek a termékekkel. Szomorúan tapasztalom tehát, hogy a ferihegyi reptéren is csak a nemzetközi duty free shop kínálata létezik, mely mint tudjuk, mindenhol ugyanaz.
Én is egyetértek azzal, miszerint a hungarikumokat gyártó vállalatok elsődleges feladata a marketing, ennek sikeressége pedig attól függ, milyen minőségű a termékünk. Egyik külföldi barátom azért rajong például a Túró Rudiért, mert finom, érezhetően minőségi alapanyagokból készül és abszolút egyedi a piacon (sok országban megjegyezném a túrót mint terméket nem is ismerik).
Mindemellett ki kellene hogy alakuljon egy bizonyos kép a világpiacon a magyar termékekről, mint például a svájci óra és csoki már összetartozó fogalommá vált.
Mindent összegezve tehát a marketing alapja a minőségre való rávilágítás kell legyen, a versenyképesség, mindemellett az országimázs, s így az ország szerepe is egyértelműen megállapítható.

balazs24 2009.10.29. 22:38:27

nos, nemtudom tudok e érdemben még hozzászólni, de tény, hogy a termelőnek kell reklámozni a terméket, de emellett az állam feladata is a "hazait" preferálni az importtal szemben. jó kezdeményezés a magyar termék-elnevezés, csak az a baj, hogy ezek a hungarikumok gyakran drágábbak a külföldinél, és az átlagember az árat nézi leginkább...
ami még jó és támogatandó szerintem a hazai üzletlánc, a cba népszerűsítése a kül. élelmiszeripari áruházak (match, tesco, auchan etc) ellenében, mert tényleg benntartjuk a pénzt az országban.

balazs24 2009.10.29. 22:43:56

jaj ki is felejtettem a jó példát még: ott van ugye a vásárcsarnok, ami lassan turisztikai látványosság és a váci utcából kijövő ázsiaiak meg feketék ugye ott eszik a töltött káposztát meg veszik az unikumot, paprikát, pálinkát...:)

nagy eszaki ember 2009.10.30. 00:14:25

isosisko commentjére írnám:
A véleményem szerint pedig pont (főleg magunkból kiindulva) kellene külföldön piacokat szerezni. Mo.-n is német meg amerikai cipőt veszünk pedig lehetne magyart is (persze az elég gyenge), de mondjuk az még viccesebb, hogy spanyol szőlőre, meg holland eperre van nálunk óriási kereslet (pedig azok nálunk is jók) svájci meg belga csokit eszünk, holott volt egy szerencsi csokink (ami jórészt a kereslet hiánya miatt ment át leszálló ágba, és aztán a Nestlé tolta fel újra), igazából szerintem a fő gond, hogy már nincsenek igazi iparági magyar termékek. Régen azért volt Lehel, Ganz, Globus, Ikarusz, szabolcsi alma (persze tudom a rendszerváltás hibája is, hogy keleti piacvesztés történt), de mára ezek mind eltűntek, még magyaro.-i viszonylatban is, egyedül a húsipar az ami tényleg sikeres tudott maradni és külföldön is megy, ezért nem érezem, hogy pont a Pick lenne csak szuvenír (személyes élmény: német csereprogramon voltam kis Németo. városban (Altena), és ajándékba Pick szalámi rudat vittem, erre mikor mentünk bevásárolni a boltba, ott csüngtek ugyanazok a húspult mögött:)) szóval pont arra lenne kereslet kint is, meg a borra is, bár azt is észre kéne venni, hogy nem Olaszo.-ba, USA-ba meg Franciao.-ban kéne azt sem terjeszteni, mert evidens, hogy ők a kaliforniai stb. saját boraikat fogják inni nem pedig a magyar aszút (akármennyire jó is). Az meg, hogy ha kiejtjük, hogy hungarikum mindenkinek a matyó hímzés, csipke, meg porcelánok jutnak eszébe szintén nem túl jó, mert bár minőségiek, be kéne látni, hogy ma már nincsen rá szükségük az átlag embereknek, csak egy nagyon vékony rétegnek, de az se tőlünk fogja venni, főleg, hogy Rom. ill. más országokban is vannak csipke és egyéb jellegzetes helyi termékek. Ezeket a turistáknak kis mennyiségben el lehet adni, de nem lehet ezektől várni a gazdasági csodát, ha milliárdos marketinget is építünk fel, ezért tartom továbbra is hogy a jól menő húsipart, és ha minőségi lenne akkor sok más terméket amelyek iparági szinten meg tudnak jelenni kellene inkább forszíroznunk, és azokba pénzt ölni, viszont ott az államnak is be kellene ebbe szállni mindenképp. És ha ilyen vállalatokat tudnánk támogatni akkor arra lehetne akár gazdaságpol.-t is szervezni, és nem csak építkezni agyba-főbe, hogy azért adni tudjunk az embereknek munkát, hanem végre a mostani értékes hungarikumaink mellé kéne iparágakat újra létrehozni (mert az hogy elvétve van egy-egy pl.: gyógyszeripari, stb. jó vállalat, nem elég önmagában), és azokból gazdaságot építeni, és azokból márkát, és akkor el lehet kezdeni marketingről is beszélni, mert az iparágon belül tudnák egymást erősíteni a cégek, még ha versenytársak is, nemzetközi szinten csak így lehet (pl.: No.: autógyártás, USA: informatika, Svájc: bankszektor vagy osztrák csoki). És akármilyen jó országimázs filmet forgatnak is, nem fognak jönni turisták Budapestre, amíg nem tudnak gyorsan eljutni egyik helyről a másikra, mert egy metrót képtelenek vagyunk építeni, vagy hogy a Mátyás-templom évekig áll felújítás alatt, és nem lehet lefényképezni. Ezek mind számítanak, nem pedig hogy kitalált fel valamit száz évvel ezelőtt (bár tényleg mi legyünk rá büszkék, de a külföldi nem kíváncsi rá), hanem az érdekli, hogy ne kéregessenek tőle a Váci utcán és ne a tiszta szemét utcákon tudjon csak sétálni, ha ezek megvannak és megőrizzük pl.: Budapest szépségét, akkor fognak jönni a külföldiek maguktól, szerintem ez lenne a legjobb marketing egyenlőre.

zsana1 2009.10.30. 20:23:54

Osztom az előttem szólok véleményét, hogy az állam és a termelő közös feladata lenne a marketing.Szerintem viszont túl sok dolgot tartunk "hungarikumnak", vagyis pl. azelőttem szoló mennyi mindent fel tudott sorolni, ami valóban az. Szerintem egy-két dolgot kéne kiemelni pl.:Pick szalámi, paprika amiknek már tényleg nagy hírűk van, eladhatók és ezeknek a marketingjére kéne pénzt, és figyelmet szánni. Egyetértek abban is, hogy valóban függ az összefogásnak óriási szerepe lenne pl. a bor esetében ezzel lehetne jobb eredményeket elérni. Tehát, hogy ne egymás ellen harcoljanak a termelők. Ezt maximum a belföldi paicon tehetnék meg, de sajnos abban sem vagyok biztos, hogy ott van elég felvásárló erő.
A 3. fontos dolog az lenne, hogy mi döntsünk a magyar termék mellett, még akkor is, ha az drágább. Tehát, hogy az átlag magyar embernben legyen annyi, hogy a magyart választja, ha megeteheti és nem a külföldit, még ha az drágább is. Ameddig ez nincs így nem várhatjuk el, hogy a külföldiek a mi termékeinket válaszák.

RTamas 2009.11.01. 23:30:50

Talán ez a hozzászólás nem tesz sokat hozzá a vitához, de azonkívül, hogy a tökéletes minőséget hirdetik, figyelni kellene mindennemű botrány elkerülésére. Például mennyire "ciki" az, amikor kiderül, hogy a kalocsai paprikában dél-amerikai származású paprika található? Szerintem egy-egy ilyen botrány rengeteg marketingre költött pénzt tesz kidobottá.

RTamas 2009.11.01. 23:33:47

Remélem, ezzel nem térek el a témától, de azt hiszem, az aktív marketingelésen kívül fontos a botrányok elkerülése is. milyen "ciki", amikor kiderül a kalocsai paprikáról, hogy dél-amerikából származó paprika is van a készítményben? Egy ilyen malőr rengeteg marketingre költött forintot tehet kidobott pénzzé.

RTamas 2009.11.01. 23:34:32

(bocs a dupla [tripla] hozzászólásért, nem jelent meg elsőre)
süti beállítások módosítása