HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

ÉFM - 2. kérdés

2013.11.18. 10:22 palfiildi

Az üzleti szakemberek szerint a vevők ma nem annyira termékeket és/vagy szolgáltatásokat akarnak vásárolni, hanem komplex "megoldást" szeretnének kapni problémáikra. Mi a véleménye: ténylegesen igénylik a fogyasztók a komplex megoldást, vagy a gyártók/szolgáltatók "sózzák rájuk" az így nehezebben összehasonlítható termékeket/szolgáltatásokat? Inspirációként: http://www.piacesprofit.hu/infokomm/laptop_nem_az_ar_a_lenyeg.html
http://www.ipsos.hu/site/2011-az-android-ve-mobil-haszn-lati-trendek-idehaza/ 
http://www.enet.hu/hu/hirek/mar-okostelefon-felhasznalo-a-magyar-lakossag-tobb-mint-%C2%BC-e/

Kedves Blogolók!

 Örültem a sok jó véleménynek, abban nagyrészt egyetértés volt, hogy nem „rásózás”-ról beszélünk sok esetben, mert a fogyasztók igénylik a komplex megoldásokat, azonban ennek okáról már megoszlottak a véleményeitek. Egyesek szerint nem az összetettség, hanem a termék újdonságértéke hangsúlyosabb a fogyasztó számára az esetek többségében, így a termék komplexitása is ezt az igényt próbálja kielégíteni, a vállalatnak valami „újat” kell bemutatnia, ennek eszköze a termék komplexebbé tétele is.

A válaszadók másik része inkább abban látta a jelenség okát, hogy a látens igények kiaknázását próbálják a vállalatok kiszélesíteni a komplexitás növelésével (egy okostelefonnal ma már lehet internetezni, fényképezni, zenét hallgatni, stb.; sokáig a fogyasztónak erre nem volt felismert igénye).

Sokszor maga a komplexitás tudata a csábítóbb, hisz a fogyasztók sokszor nem használják ki az összes funkciót, de a lehetőségük megvan rá. Ennek tudatáért pedig hajlandók magasabb árat is kifizetni az adott jószágért. Ennek számos pszichológiai és társadalmi oka is lehet, amelyekről érdemes tovább gondolkodni.

Emlékezzetek vissza az innovációról tanultakra: elkülönítettünk technológia vezérelt és piacvezérelt innovációt. Előbbi esetében a technológia ismert volt, a piacon kellett bemutatni, „eladni” az újítást, míg utóbbi esetében a fogyasztói igényt ismerték fel egy új termék, szolgáltatási iránt és ahhoz kerestek jó megoldást. A mostani kérdés során is érdemes végiggondolni, hogy vajon melyik esetről lehet szó. A válasz természetesen vegyes, hiszen van, akinek szüksége van minden funkcióra egy mobiltelefonon, számára fontos a teljes termék, míg mások számára inkább az alapszolgáltatások fontosak, de ha megismertetik vele az új funkciókat, igénye támadhat azok újításaira is. Fontos a látens fogyasztói igények felszínre hozása, amely a technológia fejlesztés és a verseny erősítője is.

Jók voltak azok a megjegyzések is, amelyek szerint a termékek túlzott komplexitása a használat bonyolultságát eredményezheti, amely megnehezíti a kedvező fogadtatást.

Havran Zsolt

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr385641429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

finszter 2013.11.19. 12:47:26

A gyártók a készülékükkel egyre több féle szolgáltatást tesznek elérhetővé. Az okostelefonunkkal e-mailezhetünk, használhatjuk a közösségi médiákat is. Az egyre komplexebb megoldások persze csak 1 idő után jutnak el a fogyasztókhoz (amint az elérhető árúvá válik). Magyarországon átlagosan 1,5-3 évente cseréljük le a telefonunkat. A legtöbben azt tartják fontosnak, hogy a legújabb kütyüt tarthassák a kezükben. Az alkalmazások használata kevésbé fontos szempont, de például az Iphone tulajdonosok gyakrabban töltenek le applikációkat. Míg az alkalmazások száma exponenciálisan nő, az alkalmazásuk ettől jelentősen elmarad. Tehát sok képességet nem használ ki egy átlag felhasználó a képességében. A vállalatnak azonban mindig valami újat, innovatívat kell mutatnia, hogy a termékét eladhassa.

csacsiöregmedve 2013.11.19. 17:45:45

Szerintem több okból is szükséges az, hogy a cégek összetett termékeket/szolgáltatásokat nyújtsanak. Igaz, hogy nem minden funkciót használunk például az okostelefonunkon, a mosógépen, vagy bármely más eszközön, de lehetetlen mindenki számára éppen megfelelő szolgáltatásokkal rendelkező terméket piacra dobni; mindig lesz olyan, akinek vagy nem elég a felszereltsége, vagy pedig kevesebbel is beérné. Illetve sok esetben a komplex megoldást nyújtó termékeket személyre szabhatjuk saját magunknak. Visszatérve az előző példákhoz: az okostelefonunkra olyan alkalmazást tölthetünk le, amire épp szükségünk van, vagy olyan widgeteket pakolunk a képernyőre, amilyet szeretnénk stb.; egy mosógép esetén például beállíthatjuk többek között a hőfokot, a ruhák anyagát, sőt egyes készülékeken azt is, hogy mikor kezdje el a mosást. Lehet, hogy elsőre sok funkció feleslegesnek tűnik, de amint elkezdjük használni, rájövünk, hogy kifejezetten hasznos. A termékek nem csak igényeket elégítenek ki, hanem sokszor újakat is teremtenek, de ez nem feltétlenül egyenlő azzal, hogy "ránk sózzák" őket. Egy másik fontos szempont pedig az, hogy fejlesztés és fejlődés nélkül nem lehet versenyképes egy vállalat. Ennek ellenére lényeges az, hogy egyszerűbb és könnyebben kezelhető termékek is legyenek a piacon, mivel a technológia fejlődését nem mindenkinek könnyű figyelemmel kísérni és folyamatosan alkalmazkodni, vagy éppen megfizetni. A szolgáltatások terén szintén azt gondolom, hogy a komplex megoldásokra van tényleges igény, mert ezekkel gyakran időt és energiát spórolhatnak az emberek, és egy helyen több dolgot is el tudnak intézni.

k.dori 2013.11.20. 15:31:55

Szerintem nem a gyártók/szolgáltatók "sózzák" ezeket rá a fogyasztókra, hanem azok ténylegesen igénylik. Persze a vállalat szempontjából ahhoz, hogy sikeres lehessen muszáj egyre újabb funkciókat, megoldásokat kitalálnia, hogy innovatív legyen. A fogyasztók részéről szerintem ténylegesen igény van rá, hogy egy készülék minél több funkciót elláson. Például ma már nem kell ahhoz, hogy zenét hallgathassunk, fényképezhessünk külön mp3 lejátszót, fényképezőt hordanunk, hiszen ezeket ma már mind tökéletesen meg lehet oldani az okostelefonunk segítségével. Egy másik példa az e-book olvasók, amivel egyszerre több könyvet is tárolhatunk a gépünkön és a könnyed, kicsi készüléket bárhová magunkkal vihetjük, vannak amelyikeken még internetezi is lehet. Egy készülék minél több funkcióval rendelkezik, minél komplexebb annál kelendőbb a piacon.

Ábel1995 2013.11.20. 23:47:12

Én úgy gondolom, hogy nincs szükség minden terméknél és szolgáltatásnál a komplexitásra.
Azt fontosnak tartom, hogy a vevőknek lehetőségük legyen a választásra - kvázi “megkínálják”
őket -, de lehessen csak alapszolgáltatásokat vásárolni. Aztán majd a fogyasztó eldönti, hogy neki szüksége van-e arra, hogy a telefonjával fényképeket készítsen, vagy elég neki az egyszerű telefonálás az ébresztőfunkcióval.
Mivel minden ember más, minden embernek mások az igényei, ezért nem gondolom, hogy mindenkinek a full extrás alkalmazások kellenének.
Ha lehetőség lenne csupán az alapszolgáltatások választására, akkor talán az embereket is rá lehetne arra venni, hogy csak a valóban szükséges termékeket vásárolják meg. És ez talán hozzájárulhatna a tudatos fogyasztói társadalom kialakulásához.
A vállalatok a termékeiket ma már próbálják személyre szabni, egyedivé tenni, ám így a gyártási folyamat egyre bonyolultabbá és egyre költségesebbé válik.
Én úgy gondolom, hogy célravezető az, amikor a gyártók a célcsoportoknak megfelelően különböző termékeket/szolgáltatásokat kínálnak: pl. egy utazási iroda más utat ajánl egy három kisgyerekkel utazni kívánó és egy nászutas párna

kiko19 2013.11.21. 11:27:01

Véleményem szerint nem beszélhetünk rásózásról, mivel egyszerűen csak minél magasabb színvonalon és minél komplexebb módon próbálják meg kielégíteni a vállalatok a fogyasztók igényeit. A fogyasztói természetből kifolyólag a fogyasztó nem elsősorban szolgáltatást vagy egy konkrét terméket akar megvásárolni, hanem a szükségletét, igényét kielégíteni. Így például ha éhes az alany, akkor az éhség érzetét próbálja meg kielégíteni, így betérhet pl egy kínai büfébe, ahol miután megebédelt iszik is vmit, vagy vesz egy szerencsesütit is mert ott van és mert miután ránéz az üdítőkre rájöhet, hogy szomjas is illetve h jól esne neki .Természetes a vállalatok szolgáltatók szempontjából, hogy komplex megoldásokat kínálnak, hiszen egymással kell versenyezniük a fogyasztó kegyeiért, magáért a fogyasztóért. Ráadásul szerintem , ha egy vállalat nem komplexen kínálná a termékét, akkor már gyakorlatilag halára is ítélte magát, hiszen a többiek törekednek a komplexitásra és a fogyasztó számára sincs semmi pláne egy sima megoldásban. legtöbbször szerintem úgy gondolkodnak, hogy például minek vegyen meg egy sima zenelejátszót, amikor megvehet pl.: egy okostelefont vagy egy vmit ami még többet kínál. Minél praktikusabb, miinél többfunkciós annál jobban megéri a vevőnek azt vásárolnia. Legalábbis a legtöbbször így gondolkodnak. Sőt a komplexitásnak köszönhetően jut számos Látens igény napvilágra, amiket már ki is elégítettek. Persze vanna és mindig is lesznek akik másképpen gondolkodnak, cselekednek. Ezzel szerintem nincs is semmi probléma , de valószínűleg az ő véleményük lehet a "rásózás" kifejezés alkalmazása, hiszen nekik ez már túl sok egyszerre. Néha szeretnének letisztultságot egyszerűséget látni. Azonban a vállalatok nem alapozhatnak erre. Szerintem.

memoka94 2013.11.21. 13:18:21

Igény van manapság a komplex termékekre, amelyek szinte teljes meholdast kínálnak az elénk kerülő problémákra. Nem gondolom, hogy a vállalat ránk sózza az újabb és újabb termékeit (amelyek a legtobb esetben nem vagy csekély hasznosság többlettel járnak), hiszen a fogyasztók kezében még mindig szerepel a tudatos vásárlás és az információ szerzés lehetősége, amely kiadasainkat kontrollálja. Vállalatoknak jogukban áll szélesíteni a termékalettajuk, ha tehetik, és marketingtevékenységgel támogathatják is azt. A látens fogyasztói igényekre támaszkodva viselkednek így.
Fontosabbnak tartom azt a következményt, hogy igy a társadalom elkényelmesedik kissé, aminek még nem ismerjük pozitív vagy épp negatív hosszú távon jelentkező következményeit. Példának említeném az autók piacát. Napjainkban már az automata váltó, a szervó kormány, teljességgel megszokott, azonban ha van rá elég pénzünk már intelligens autót is kaphatunk, ami tudja merre szeretnénk menni, milyen szabályokat kell betartanunk hozzá, hogyan parkoljunk be az ő vagy általunk kiválasztott helyre és eközben még lehet ,hogy szórakoztatja is a velünk együtt utazókat. Míga régebben az autó csak eg eszkoz volt, hogy minél gyorsabban es hatékonyabban eljussunk egyik helyről a másikra, addig a mai termékek már komplett élményt és segítséget is nyújtanak számunkra.

márquez 2013.11.21. 18:04:20

Véleményem szerint a vásárlók alapvetően azért vásárolnak meg egy terméket vagy szolgáltatást, hogy problémáikra megoldást találjanak. Tehát a megoldásokat nem a vállalatok sózzák a fogyasztókra, valóban igénylik, hogy komplex megoldásokat kapjanak. Ami azonban fontos, hogy a jelenlegi helyzet kialakulásában igen nagy szerepet játszottak a vállalatok, folyamatos fejlesztéseik miatt, illetve az újabb és újabb termékek megjelenése miatt egyre nőtt a fogyasztók igénye. Már nem elégszenek meg akármivel, a legjobbat akarják. Ez nagyon megnehezíti a termelők helyzetét, hiszen a fogysztó igénye innentől kezdve folyamatosan nő, ezt a folyamatot már nem lehet visszafordítani. A különböző trendek is nagy mértékben befolyásolják az embert, hiába van például egy okostelefonom, ami minden funkcióval, sőt többel is rendelkezik, mint amire szükségem lenne, Iphonet választok, mivel folyamatosan fejlesztik ezt a terméket, nagyon népszerű, és igény keletkezhet bennem arra, hogy én is vegyek egyet. Holott valószínűleg ugyanarra képes mint az előző telefonom. Ez a fogysztói társadalom álláspontja, már nem visszük az elromlott berendezéseinket szervízbe, inkább veszünk egy újat, úgyis az eltelt évek során, amíg az adott termék használatban volt számos új fejlesztés jelent meg a piacon.

drabron 2013.11.21. 21:06:16

Véleményem szerint napjaink fogyasztója már nem terméket vagy szolgáltatást keres, hanem megoldást keres problémájára. Ennek a kielégítése csak komplexebb formában lehetséges, vagyis a megvásárolt termék nemcsak egy egyszerű termék lesz, hanem szolgáltató funkcióval is bírni fog. Jó példa erre az IT-ipar, ahol a termékek szolgáltató funkciói - legtöbbzsör a felismert látens igény hatására - folyamatosan bővülnek. Napról napra bővül például az Android alkalmazáshálózata, amely rendkívül megkönnyítheti életünket. Az egyszerűbb, sokak által használt alkalmazások (időjárás előrejelzés, játékok) és a szűkebb, egyénibb körre leszűkülő alkalmazások (térkép az egyetem belső területéhez, hogy a hallgató el ne tévedjen; eltűnt kutyát megtalálni segítő app) sora folyamatosan bővül. A technológiát kezelni tudó egyén életét nagyban átalakítja és egyszerűbbé teszi, hogy egyetlen eszköz, a mobiltelefonja segítségével ennyi mindent el tud intézni. A bővülő alkalmazásszám idővel minden extrém igényeinket kielégítheti. Erre meg is van a technológiai háttér, hisz a Moore-törvény értelmében kétévenként feleződik 1MB tárhely ára, így a bővülő alkalmazásszám elhelyezése sem probléma.

sallaiz 2013.11.21. 23:53:12

Véleményem szerint ez egy bizonyos fokig hasznos, mert a termékek és szolgáltatások kavalkádjában megkönnyíti a fogyasztók dolgát, kényelmesebb is. Azonban könnyen befolyásolható, átverhető a fogyasztó.
Benne van a kérdésben is, hogy ma már a fogyasztók megoldást keresnek és nem egy-egy terméket vagy szolgáltatást. Nem elégszenek már meg csak egy termékkel vagy szolgáltatással, mert a fogyasztói igények kiszélesedtek ezen a téren. Ezzel szemben az is igaz, hogy a gyártók és szolgáltatók ezt felismerve már egyre inkább hajlamosak ezt a helyzetet kihasználni, hasznot húzni ebből, mivel szinte már rásózzák a fogyasztókra a komplex megoldást jelentő termékeiket és szolgáltatásaikat. A fogyasztókat ez megtéveszti, mivel nehezebben összehasonlíthatóak a termékek és a szolgáltatások.
Ez a számítástechnikai és telekommunikációs termékeknél a legnépszerűbb. A termék teljes árát már fel sem tüntetik, csak azt, hogy egy adott díjcsomaggal mennyi lesz a havi részlet. Így nem tudják összehasonlítani, mellyel járnak jobban, mert a rengeteg díjcsomag összezavarja őket. Egy tudatos vásárlónak ez óriási problémát jelent, mire átnézi mindet.

Szántó Rúben 2013.11.22. 12:38:34

Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak a globalizáció hatására háttérbe szorult, vagy teljesen átalakult fő tevékenysége. A technológia olyan mértékben felgyorsította az elektronikai cikkek evolúcióját, hogy az emberek már inkább a termékek között válogatnak mint sem a szolgáltatások között. És szerintem a gyártók felé eltolódott keresletből következett az hogy a szolgáltatók termék & szolgáltatás csomagokkal kompenzáltak. És persze az emberek még mindig az olcsóságra, vagy legalább is számukra a legjobb ajánlatot keresik, és azzal hogy így is vásárolhatunk termékeket, az árak "kedvezőbbek" mint ha külön kellene megvenni a terméket és hozzá a szolgáltatást. Persze ebben pont ez a lényeg, hogy a terméket olcsóbban kínálják de ezzel együtt remek lehetőségük adódik a szolgáltatás csomagok árának emelésére. Hiszen ha összehasonlítjuk hogy mennyit költünk ma pl telefonszámlára és mennyit fizettünk öt éve, hát lefogadom hogy nem csak az infláció hibádzik.

Ugyan ez érvényes a tv-, laptop-, tablet-, fényképezőgépre is. Szerintem az emberek nem feltétlen igénylik ezeket a komplex megoldás csomagokat, és nem is a gyártók/szolgáltatok erőltetik, pusztán így könnyebb értékesíteni mind a terméket, mind a szolgáltatásokat. Így ha végén döntenem kellene azt mondanám hogy enyhén a vásárlók miatt van ez a változás is. És ez a tendencia folytatódik mert ezzel jobban érvényesül az hogy az emberek a neki legracionálisabb terméket választják. Hiszen a vevőnek legtöbbször enm csak a termékre van szükségük hanem kapcsolt szolgáltatásra is. Viszont ezzel együtt az is igaz hogy így egyre nehezebben elválasztható a termék és a szolgáltatás.
süti beállítások módosítása