http://www.ipsos.hu/site/2011-az-android-ve-mobil-haszn-lati-trendek-idehaza/
http://www.enet.hu/hu/hirek/mar-okostelefon-felhasznalo-a-magyar-lakossag-tobb-mint-%C2%BC-e/
Kedves Blogolók!
Örültem a sok jó véleménynek, abban nagyrészt egyetértés volt, hogy nem „rásózás”-ról beszélünk sok esetben, mert a fogyasztók igénylik a komplex megoldásokat, azonban ennek okáról már megoszlottak a véleményeitek. Egyesek szerint nem az összetettség, hanem a termék újdonságértéke hangsúlyosabb a fogyasztó számára az esetek többségében, így a termék komplexitása is ezt az igényt próbálja kielégíteni, a vállalatnak valami „újat” kell bemutatnia, ennek eszköze a termék komplexebbé tétele is.
A válaszadók másik része inkább abban látta a jelenség okát, hogy a látens igények kiaknázását próbálják a vállalatok kiszélesíteni a komplexitás növelésével (egy okostelefonnal ma már lehet internetezni, fényképezni, zenét hallgatni, stb.; sokáig a fogyasztónak erre nem volt felismert igénye).
Sokszor maga a komplexitás tudata a csábítóbb, hisz a fogyasztók sokszor nem használják ki az összes funkciót, de a lehetőségük megvan rá. Ennek tudatáért pedig hajlandók magasabb árat is kifizetni az adott jószágért. Ennek számos pszichológiai és társadalmi oka is lehet, amelyekről érdemes tovább gondolkodni.
Emlékezzetek vissza az innovációról tanultakra: elkülönítettünk technológia vezérelt és piacvezérelt innovációt. Előbbi esetében a technológia ismert volt, a piacon kellett bemutatni, „eladni” az újítást, míg utóbbi esetében a fogyasztói igényt ismerték fel egy új termék, szolgáltatási iránt és ahhoz kerestek jó megoldást. A mostani kérdés során is érdemes végiggondolni, hogy vajon melyik esetről lehet szó. A válasz természetesen vegyes, hiszen van, akinek szüksége van minden funkcióra egy mobiltelefonon, számára fontos a teljes termék, míg mások számára inkább az alapszolgáltatások fontosak, de ha megismertetik vele az új funkciókat, igénye támadhat azok újításaira is. Fontos a látens fogyasztói igények felszínre hozása, amely a technológia fejlesztés és a verseny erősítője is.
Jók voltak azok a megjegyzések is, amelyek szerint a termékek túlzott komplexitása a használat bonyolultságát eredményezheti, amely megnehezíti a kedvező fogadtatást.
Havran Zsolt