HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Vállalati stratégia 1. kérdés

2012.10.08. 11:10 palfiildi

Milyen információkat tartana fontosnak megismerni állásra pályázóként a cég küldetéséből és stratégiájából? Miért lenne célszerű ezekről tájékozódnia? Honnan gyűjtene információkat?

Kedves Hallgatók!

 Élmény volt olvasni a blog kommentjeiteket, úgy érzem, hogy ezek voltak az eddigi legfelkészültebb és legjobb kommentek, amiket erre a kérdésre olvastam az elmúlt években, habár pár jó nagy baki is beszaladt.

 Sok szeretettel ajánlom mindenki figyelmébe a korábbi válaszaimat a kérdésre http://vallgazd.blog.hu/admin/post/edit/2380314, de pár szóban azért írok a kommentjeitekre.

Igen, nagyon jó, hogy mindenképp ismerjétek meg a küldetést, a stratégiát, nézzétek a honlapot, facebookot, linkedin-t, twittert, de próbáljatok meg már ott dolgozó alkalmazottól is érdeklődni, hogy valóban úgy van-e, ahogy a különböző fórumokon írják. Talán egyedül az maradt ki részletesebben, hogy az adott munkakört, az ahhoz tartozó feladatokat, annak követelményeit, a döntési kompetenciákat és a felelősséget is nézzétek meg.

 Nagyon tetszett a következő bejegyzés: „ahhoz hogy én hosszútávon is elérjem a személyes céljaimat, azoknak összhangban kell lenniük a vállalat egészének céljaival” – bárcsak sokkal többen gondolnák így

 Az e-cegjegyzek és az e-beszamolo nagyon jó felvetések, sőt akár számolhattok is előtte pár mutatót, de azért ne essetek abba a hibába, hogy azt hiszitek jobban ismeritek a céget mint az ott dolgozó vezetők.

 A CSR tevékenység nagyon hangsúlyosan került be, aminek ugyancsak örülök, ez egyébként a ti és a vállalat céljaitokhoz vezet vissza ismét.

 Fontos, hogy a stratégia alapvetően meghatározza milyen típusú embernek érdemes ott dolgoznia, de az az alapvető célja minden üzleti vállalkozásnak ahogyan az első előadáson tanultátok. A csapatfelállás egyébként taktika nem pedig stratégia. És általában nem ismeri a legtöbb pályázó korábbról azt a céget, amihez pályáz.

 Szeretném azonban kérni, hogy (leendő) közgazdászként ne írjatok már olyat, hogy „ez már a gazdaság csőd szélére haladó helyzetet mutatja”. Ez a mondat több ponton is helytelen, ráadásul „egyre drágább a foglalkoztatás”? Hol, kinek, mikor, miben mérve?

 Még a végére idézném a tavalyi válaszomból:

„Annyit szeretnék ezen felül hozzátenni, hogy ahogyan általában az ilyen kérdések, így természetesen ez is alapvetően az alapfeltevéseiteken múlnak, ezért azt javaslom, hogy a válaszaitok olvasásakor azt a kérdést tegyétek fel, hogy milyen feltételezések alapján jutottatok erre a megállapításra.” 

 

Üdvözlettel:

Stocker Miklós

egyetemi tanársegéd

Vállalatgazdaságtan Intézet, Üzleti Gazdaságtan Tanszék

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr624826360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajron 2012.10.08. 18:55:51

Nem hátrány, ha a küldetésükkel együtt tudok érteni. Ha szimpatikusnak találom, valószínűleg sokkal könnyebben azonosulok vele - kevésbé fontos, hogy hány nullával végződik a fizetésem.

Aztán, hogy ezt a küldetést hogyan akarják végrehajtani: fenntarthatónak kell lennie, s előre mutatónak - tehát jól érezném magam, ha tudnám, hogy két év múlva is működni fog a cég, s meglesz az én forgószékem is.

A számomra a CSR is fontos, tehát annak is utánanéznék.

A cég honlapja elég jó kezdésnek tűnik, utána különböző gazdasági hírportálok (pl.: HVG, vagy kreativ.hu), statisztikai adatok segíthetnek a döntés meghozatalában. Van szintén egy oldal, ami összehasonlítja / bemutatja a CSR tevékenységeket, az is perdöntőnek bizonyulhat.

A különböző kiállítások, rendezvények is jó lehetőséget kínálnak arra, hogy jobban megismerjem a céget - leendő munkatársakkal is találkozhatok, akiknek személyesen tehetem fel a kérdésem.

P.Dina 2012.10.09. 15:02:30

Szerintem fontos,hogy megismerjük a cég kultúráját, orientációját. Mielőtt állásinterjúra megyek én mindig tájékozódok a cég pontos termékpalettájáról, vállalati struktúrájáról,tulajdonviszonyokról és marketingstratégiájáról, valamint a vállalat történelméről. Ezenkívül felmérem a versenytársakat, s azok marketingtevékenységét valamint a hazai piaci viszonyokat az adott szegmensben. Információkat a cég honlapjáról és egyéb internetes forrásokból gyűjtök. Sok multinacionális vállalatnak kiváló szóróanyagai vannak, melyek bemutatják a vállalatot, a gazdasági viszonyokat, s ahogy már említették előttem a CSR tevékenységet valamint a fenntarthatóságért tett cselekvéseket. Nagyon jó dolognak tartom, ha valaki manapság a közösségi oldalakon is követi a céget, hiszen ott kommunikálnak a legközvetlenebbül a fogyasztókkal, s talán az egyik legszemélyesebb eszköze a kommunikációnak. nem mellesleg már gyakran találkozhatunk azzal, hogy a facebookon hirdetnek meg egy-egy állást. Ahogy a vállalat a közösségi portálokon nyilatkozik, létezik, rengeteg mindent elmond magáról a vállalatról. Legutóbbi tapasztalatom a Ryanair légitársasághoz kapcsolódik, mely a facebookon abszolút nem mutatott fogyasztóorientáltságot, sőt, a fogyasztókat becsmérelte. Egy ilyen vállalatnál én nem szeretnék dolgozni. Egy állásinterjú előtt már csak azért is fontos a tájékozódás, mert komoly munkáknál már elvárják, hogy bizonyos fokú ismeretanyaga legyen a pályázónak az adott cégről. Természetesen az sem utolsó szempont, hogy ha az ember hosszútávra tervez, akkor szeretné jól érezni magát a munkahelyén. Ehhez kell az, hogy azonosulni tudjon a vállalattal, a vállalat küldetésével. Arról is érdemes tájékozódni, hogy mennyire világosan látható a vállalatban a karrierperspektíva. Ha látom, hogy kb mennyi idő alatt milyen pozíciókat és milyen keresetet érhetek el, az segít a személyes jellegű hosszútávú döntések meghozatalában. Jó tájékozódni a vállalati HRről is. Mennyire törődnek az alkalmazottakkal, mennyire próbálnak csapatot építeni.
Összefoglalva: ahhoz hogy én hosszútávon is elérjem a személyes céljaimat, azoknak összhangban kell lenniük a vállalat egészének céljaival.

I.Dóra 2012.10.10. 13:54:54

A legtöbb dologban egyet értek az előttem szólókkal. Én is úgy gondolom, hogy rendkívül fontos az, hogy már az állásinterjú előtt képet kapjunk a vállalatról. Egyrészt azért, mert értékelik azt, ha valaki már előzetesen utánaolvasott dolgoknak, tanulmányozta egy kicsit a vállalati struktúrát, a vállalat céljait, küldetését. Másrészt pedig azért érdemes informálódni, mert igen csak érdekes dolgok derülhetnek ki, amelyek után már nem is tartjuk olyan jónak álmaink munkahelyét. Itt nem csak a felületes dolgokra gondolok, mint például a CSR, mert az is csak egy fajta marketing. Hanem arra, amit az e-cégjegyzék honlapjáról, vagy a feketelista.hu oldalról tudhatunk meg. Történetesen olyan dolgokat, mint, hogy a cég be van-e jegyezve, kik alapították, kik a tulajdonosok, milyen üzleti évet zárt az eredménykimutatás szerint, folyik-e ellene csődeljárás, stb.
Persze, nagyon fontos az is, hogy milyen képet alakít ki magáról a vállalat akár a közösségi oldalakon, akár a honlapján, de figyelembe kell vennünk, hogy az ott található információk mind-mind a fogyasztók megnyerésére irányulnak.

varangyosbeka 2012.10.10. 14:01:37

Úgy gondolom, ha valaki teljes odaadással, maximális kapacitással el akar látni egy feladatot, ahhoz teljes odaadással el kell merülnie a feladatában. Ez nem olyan dolog, amit pusztán egy jó fizetéssel át lehet hidalni. Aki hisz abban, hogy amit csinál az helyes, az egészen más munkát végez, mint valaki, aki csak a pénzéért dolgozik. Ha egy céghez kerülünk fontos részletesen utánanézni a küldetésének és a stratégiájának. Ha a módszerek (pl nálam: emberek becsapása), vagy a küldetés (pl nálam: dohányzás népszerűsítése) nem felel meg a mi erkölcsi felfogásunknak, akkor vagy otthagyjuk a céget, vagy sosem fogunk igazán jó munkát végezni, nem fogunk új utakat, fejlődési alternatívákat keresni.

Hogy honnan gyűjtenék információkat? Elsősorban a munkaadót kérdezném ki egészen pontosan. Utána felmennék az internetre és rákeresnék a címre. Kommenteket és hozzászólásokat keresnék a céggel kapcsolatban, majd ha összegyűjtöttem néhány negatív kritikát, a következő megbeszélésen a leendő főnöknek feltennék néhány keresztkérdést a kritikákkal kapcsolatban.

Végső soron azonban úgyis a gyakorlat fogja megmutatni azt, hogy mi hogy működik. Az első néhány hétben úgyis minden kiderül és akkor majd lehet dönteni a továbbiakról.

matt. 2012.10.10. 22:16:35

Véleményem szerint a Küldetés elolvasása nem biztos, hogy célra vezető, mivel ezek általában csak valamilyen szépen megfogalmazott reklámfogások csak. Mármint amit a nyilvánosság elé tárnak. Senki se meri bele írni, hogy "Célunk a világ gazdaságilag legmeghatározóbb cége titulus elérése. Ezt a társadalom kizsákmányolásával, a kisebb cégek eltiprásával és felvásárlásával szeretnénk véghez vinni. A természet természetesen semmit se jelent nekünk, tehát nem törődünk vele, csak amennyit jogilag kötelesek vagyunk. Vagy annyit se. Szeretjük a munkatársakat zaklatni és a béreket minimalizálni, az árakat pedig maximalizálni." Annyi igaz, hogy nem árt, ha tudunk egy pár dolgot a cégről, ahova jelentkezünk. Az igazi küldetést is jó megismerni (nem a népámítást), de azt nehezebb kideríteni talán. A stratégiába is jó lehet belelátni, de azért az információért is meg kell szenvedni. Természetesen különböző újságokból is lehet tájékozódni arról, hogy miket csinál a vállalat, vagy a honlapról. A google pedig mindenkinek a barátja. Ezenkívül az is pozitívum, ha az ember ismer onnan valakit, aki megbízható információt adhat ki. A legfontosabb kérdések szerintem azok, hogy milyenek a főnökök, mik a tervek, és emberileg milyen a vállalat profilja.

vállgazd fan 2012.10.10. 22:44:42

Sziasztok!

Sok mindenben adok igazat az előttem hozzászólóknak. Azért nézek utána a cégnek, hogy megnézzem szeretnék-e ott dolgozni, jó-e a munkakörnyezet, csődbe megy-e a közeljövőben a cég, stb.

Tegyük fel, hogy mindennek utána jártam és szeretném megkapni a munkát. Akkor utána járnék milyen beállítottságú embert szeretnének egyáltalán felvenni. Egy jó küldetésből, stratégiából kiderül milyen a cég profilja. Innovatív, hagyományörző, családbarát, fiatalos, stb. Ahogy a cikkben is lehetet olvasni nagyon sok cég felhasználja a közösségi portálokat HR céljából, szóval nekem, mint álláspályázónak olyan képet kell mutatnom, ami megfelel a cégnek. Például egy baba játékokat forgalmazó cégnek valószínű, hogy ellenszenves lenne egy játszótér mellett cigiző profil kép. De ha a 3 éves kistesómmal pózolok, akkor felmerülhet bennük, hogy testközelibb a profiljuk.

Így én ugyanúgy utána néznék a cégnek, mint ők utánam. Facebook, linkedl,...

Gedei Viktor 2012.10.10. 22:56:00

Alapvetően szerintem a legfontosabb hogy valaki szeresse azt a szakmát, aminek tanult. Ha ez sikeres onnantól kezdve lehet azon gondolkodni, hogy mi az ami fontos a leendő munkadó szempontjából.

Véleményem szerint az alapvető célja a vállalatnak mindenképp fontos kell hogy legyen. Ne csak az számítson hogy mekkora a fizetés, mert úgy kínkeserves évek elé néz a kedves munkavállaló. Legyen meg a munka iránti odaadás, és éppen azért olyan vállalatot keressen, ahol ezen igénynek eleget tud tenni. Ne vonakodjon senki segítség kéréskor és nyújtáskor, ami alapvető a jó munkaköri kapcsolat kialakításához.

Itt jegyezném meg, hogy az én bizalmam eléggé kétes az internetes anyagok mellett amik különböző cégekről szólnak-legalábbis ha azok nem független módon teszik ezt. Épp ezért gondolom, hogy ha valakinek van rá lehetősége, hogy az adott cégnél egy ott dolgozó személy véleményét ki tudja kérni akkor tegye meg és érdeklődjön a munkahely céljáról, saját tevékenységéről, hogy hogyan folyik a munka mik az elvárások és milyen lehetőségei vannak a továbbiakban.

mz etz 2012.10.10. 23:11:11

Ezeknek az információknak a megszerzése valóban nélkülözhetetlen, ha az ember valóban egy tudatos vállalat tudatos alkalmazottja akar lenni. Szerintem azonban más a dolog, ha tényleg belemerülünk ezekbe a kutatásokba. Egyetértek matt.-tal abban, hogy a cég saját dokumentumai valóban csalókák lehetnek. A vállalatot kevésbé előnyös színben feltüntető tevékenységeket nem illik leírni (és igazából ki az aki ezzel a munkaerő utánpótlását kockáztatná?) Természetesen egy állásinterjúhoz nélkülözhetetlen a vállalat alapvető ismerete, de a működésre, munkakörnyezetre csak akkor láthatunk rá igazán, ha már ott dolgozunk (akkor sem mindig teljesen). Szerencsés esetben van a cégnél ismerős/rokon/barát, aki el tud látni minket tanácsokkal.

Másik dolog, hogy manapság, a pangó munkaerőpiacon (kivéve ha mérnök az ember, de minket ez a veszély nem fenyeget :) ) elszalaszt-e bárki egy jó fizetést vagy akár csak egy kicsivel átlag feletti álláslehetőséget csupán azért, mert nem ért egyet bizonyos vállalati stratégiákkal? Olyanokkal, amelyekbe alkalmazottként ráadásul úgysincs beleszólása? Még ha kicsit rosszul érzi is magát az elején? Majd beleszokik… Persze itt is alakíthatná a „fogyasztó” a „termelést” (ez esetben a munkavállaló a vállalati folyamatokat) úgy, hogy nem megy el dolgozni oda, ahol általában nem tudatos a vállalati működés (nem megfelelő CSR, stb.), ezzel csökkentve a munkahely „keresletét”, de sajnos az emberek többsége nem ilyen célirányos és a mai gazdasági helyzet sem sokat tesz hozzá ehhez.

nuvalosz 2012.10.11. 11:41:46

Álláskeresőként elsősorban a céggel kapcsolatos eddigi tapasztalataim alapján döntenék, szerintem a legtöbb munkakereső már ismeri azokat a cégeket, akiknél pályáz.
Ha olyan cégnek küldeném el az önéletrajzomat, amit akkor kell megismernem, akkor természetesen az ismerőseimnél kezdeném a kérdezősködést, majd a cég honlapja is sokat elárulna nekem. Ezután persze információkat gyűjtenék a stratégiájukról, és eddigi eredményeikről. Ez azért fontos, mert ha eddig elérték a kitűzött célt, akkor szívesen dolgoznék náluk. A másik fontos dolog a jövőorientáltság, legyen hosszútávú céljuk, ami reálisan megvalósítható, és előrelépést jelent a vállalatnak. További információ gyűjtésre használnám a KSH statisztikáit, utánanéznék még az elektronikus beszámoló oldalán, vagy az e-jegyzék-en.

Az, hogy a közösségi oldalakat használják a cégek az új munkatársak kiválasztásához, szerintem egyáltalán nem meglepő, miután ezeket az oldalakat már nagyon sok mindenre használják, nem csak arra amire konkrétan kitalálták. Ha belegondolunk, miután megismertünk egy új embert, vagy hallottunk valakiről, és több információt szeretnénk, mi is rögtön beírjuk a nevét a keresőbe. Számomra ezért is, és más okokból is fontos, hogy csak elfogadható képek, és kiírások legyenek fent rólam. Nagyon cikinek tartom továbbá azt, hogy "a munkaadók 86%-a szerint a jelölteknek változtatniuk kellenek a profilukon az állás érdekében".

bencefarsang 2012.10.11. 14:30:57

Elsődleges szempont a kulturált, emberi bánásmód, karrierlehetőség, fontos, hogy az alkalmazottak érezzék, hogy a cég törődik velük (kiváló példa a Google). Továbbá, morális kérdések merülhetnek fel a cég döntéseiről: nem veszi figyelembe az ökológiai értékeket (szakszerűtlen erdőgazdálkodás/ szennyvízkezelés a profitmaximalizálás jegyében), állatkísérletek (vegyipari cégeknél), egészségre káros árucikkek gyártása (cigaretta, megbetegedést okozó élelmiszerek) stb. Úgy gondolom a cég küldetésének és stratégiájának megítélése a munkavállaló egyéni, erkölcsi és kulturális sajátosságaitól függ. Az egyik legfontosabb pillér a munkavállaló számára, hogy egyetértsen, azonosulni tudjon leendő munkáltató cég küldetésével és stratégiájával, hogy kellően minőségi és motivált munkaerővé váljon. Információkat a leendő kollégáktól (náluk megbízhatóbb forrás alig, ha volna), internetes fórumokról, folyóiratokból gyűjteném.

lyongibert 2012.10.11. 16:29:51

Álláspontom szerint, a cég stratégiáját, illetve küldetését illik ismerni, ha azt szeretnénk, hogy foglalkoztassanak minket. Hogy miért is?

Mielőtt egy állásinterjúra megyünk, mind az interneten (cég honlapja és egyéb), mind a szórólapokból, cégkatalógusokból tájékozódhatunk arról, hogy egy adott vállalat mivel foglalkozik, hány alkalmazottja van, mióta működik (pl. Magyarországon), milyen pozíciót tölt be az adott iparágban (nagy, közepes, kicsi), (ill.küldetés és stratégia.)

A KÜLDETÉS a vállalat céljának konkrét értelmezése, tartalmazza a belső működéssel kapcsolatos információkat, működési kört, külső érintettekkel való kapcsolatot. Ha egyszerűen fogalmazunk ez az a tényező, amiben eltér az iparágban szereplő többi vállalattól (Apple-Blackberry).

Ha tisztában vagyunk egy vállalat küldetésével, magunkat mint egy építőkockát, jobban bele tudjuk képzelni az szervezetbe. Tisztává válhat előttünk, hogy be tudnánk-e tölteni azt az űrt (pozíciót), amire ennek a szervezetnek szüksége van. A küldetésben a távlati célokra, irányítási-és operatív célokra is utalást találhatunk, mely meghatározó lehet karrierünk szempontjából.
Az állásinterjún is szembesülhetünk akár a vállalati küldetéssel és stratégiával kapcsolat tájékozottságunkat felmérő kérdésekkel.
Továbbá, a STRATÉGIA ismerete fontos lehet mindazoknak, akik pályakezdők és nem pályakezdők. A cég stratégiájában a működésével kapcsolatos elveket, irányelveket fogalmazza meg. Tulajdonképpen egy stratégia a futballban és egy vállalatnál hasonló. A futballban a csapatfelállást hasonlíthatjuk, a vállalat csapatfelállásához(HR,marketing,logisztika,pénzügy,értékesítés, beszerzés, számvitel). A futballklubok is játékost igazolnak a hiányzó pozíciókra, így a vállalatok is.
A stratégiában továbbá a piacon való részvétellel,termeléssel, értékesítéssel, stb. kapcsolatos részleteket dolgoznak ki. Ezeket minden munkakör képviselőinek ki kell dolgoznia, így ha egy állásra jelentkezőt felvesznek, hamarosan neki is kell készítenie hasonlót.

Amit még kiemelnék, hogy a stratégiából és küldetésből merített információk ismerete előnyt jelenthet a további pályázóval szemben, pl. egy olyan kérdésnél, hogy miért is lenne az adott munkavállaló alkalmas a pozícióra.

Ekkor idézve a stratégiában és küldetésben foglaltakat felhasználva szimpatikus választ adhat.

Daniel0813 2012.10.11. 19:46:11

Mint tudjuk, az üzleti vállalkozások a küldetésükkel akarják alapvető céljukat elérni, amihez persze elengedetlen egy egy jól kialakított vállalati stratégia(legyen az normatív vagy leíró stratégia).

Éppen ezért fontosnak tartom a cég profilját részletesen megismerni, a vezetőkkel beszélgetni a vállalat célja(i)ról, hogyanis képzelik el megvalósítását. Fontos, hogy a vállalat - valamilyen szinten - össze tudja egyeztetni az egyéni célokat a vállalati célokkal, hogy az ott dolgozók minél hatásosabban, gyorsabban segítsék a küldetés elérését.
A stratégia pontok közül valószínűleg csak a főbb dolgok érdekelnének, felesleges részletekbe menni, márcsak azért is, mert valószínűleg vannak olyan stratégiai pontok, amiket a vállalat nem szívesen oszt meg mindenkivel.
Összességében azt mondom, hogy minél részletesebb képet kap az ember a vállalatról annál jobban átlátja a dolgokat és annál inkább érzi magáénak a munkát, hiszen tudja miért, mi célból tevékenykedik.

Kéky 2012.10.11. 23:07:50

Szerintem nagyon fontos, hogy minden nagyobb döntésünk előtt mérjük fel a helyzetet, tájékozódjunk, mérlegeljünk és csak azután döntsünk, de akár a mindennapos dolgoknál is fontos ez. Alapból nem választok olyan terméket a boltban, amelynek gyártójától tudom, hogy társadalmi felelősségvállalása egyenlő a nullával. Számomra ez evidens.

Ugyanígy természetes az is, hogy ha egy fontos döntést hozok meg (jelen esetben azt, hogy melyik cégnél szeretnék dolgozni), akkor próbáljak minél több és jobb információt összegyűjteni a cégről.Fontos az, hogy hogyan bánnak az alkalmazottakkal, milyen küldetése van az adott cégnek, mik a rövid- közép- és hosszú távú tervei, valamint milyen lehetőségem lesz fejlődni a vállalatnál, mennyire innovatív a cég, stb.

Kicsit pénzügyes aggyal gondolkodva azt is megemlíteném, hogy nézzünk bele a "számokba" is. Ezek a számok sokat elárulnak egy cégről. A fontosabb számok a kisebb cégekről is megtalálhatóak az interneten, bár a küldetésüket, a CSR-t vagy a terveiket nem feltétlenül olvashatjuk el a világhálón.
Fontos hogy több, megbízható forrásból tájékozódjak, minél több információ alapján döntsek. Szerintem abban a szerencsés helyzetben vagyunk mi közgazdász hallgatók, hogy rengeteg olyan embert megismerhetünk, akik később HR-esként fognak dolgozni, akár olyan cégeknél, akik külön erre specializálódnak. Ezeknek a HR-s szakembereknek a "kezén" sok fontos információ átfuthat, amik hasznunkra válhatnak.
Az állásinterjúkon sokszor azt is nézik, hogy mennyire vagyok motivált, mennyire szeretnék az adott cégnek dolgozni.
Ez az utánajárás, "kutatás" akár előnyünkre is válhat, hiszen lehet, hogy ezek után jövünk rá, hogy egy cég minden általam felállított feltételnek megfelel, ezért a motivációm is nőni fog.

kristalyviz 2012.10.11. 23:24:07

Nincs könnyű helyzetben, aki csütörtök este szeretne valami újat hozzátenni a témához :), megpróbálom a saját helyzetemből kiindulva, kicsit leegyszerűsítve megközelíteni a kérdést.
Ha pl. számvitel szakirányos friss végzettként szeretnék elhelyezkedni, s az anyagiak a cégválasztás tekintetében meghatározó tényező , akkor sok választásom nem maradna. Ha relatíve magas fizetéssel szeretnék kezdeni, akkor itthon a BIG4 valamelyikére szűkülne a potenciális munkaadóim köre. Ezek a cégek pedig hasonló elvek alapján, majdnem azonos rendszerben, felépítésben működnek. Köztük stratégiai különbségeket keresni nem igazán lenne érdemes. Mindegyikük célja a szakszerű, minőségi munkavégzés, a partnerek elégedettsége és annak növelése, a vállalat növekedése, sikeressége. Sajnos Magyarországon véleményem szerint, ha valaki kap egy viszonylag jó ajánlatot nem igazán teheti meg, hogy az adott cég stratégiáját boncolgassa. Ráadásul honnan szerezhetne valódi információt bárki is egy cég valódi stratégiájának negatív vonatkozásairól. Teljesen természetes módon ezeket a kommunikációért felelős szakemberek amennyire csak lehet próbálják elpalástolni, nemcsak a munkavállalók, hanem piac és más cégek megnyerése érdekében is, hiszen a hatékony kommunikáció a cég mindenkori sikerességének alapja. Én a személyes tanácsadásban hiszek, szerintem a legjobb út, ha egy már a cégben hosszabb ideje dolgozót kérdezünk meg ha informálódni szeretnénk, s ha szerencsénk van őszintén elmondja majd az illető, milyen rossz és jó tapasztalatai vannak. Másik jó lehetőség lehet még az internetes fórumokon való keresés, hiszen itt minden szankciótól való félelem nélkül leírhatják az (ex)munkavállalók az esetleges rossz tapasztalataikat. A szóróanyagokból ilyen téren nem leszünk okosabbak, azok kizárólag reklám céljából készülnek, általában eltorzítják a valóságot.
Úgy gondolom a legfontosabb az, hogy a cég működése összeegyeztethető legyen a mi hosszabb távú elképzeléseinkkel. Ha pl. fontos számunkra az értékes szakmai tapasztalat megszerzése, akkor olyan helyet választunk, ahol erre adottak a lehetőségek, ha hosszútávra tervezünk, akkor ez alapján keresünk munkáltatót. Pl. a legtöbb multi cég a fiatalokat, az erősen terhelhető munkaerőket keresi. Ha mi egy munkahelyen szeretnénk hosszabb időt eltölteni, nem biztos, hogy egy multicég a jó választás, főként bizonyos kor fölött.
A munkavállalók nagy része munkakeresésnél azt nézi meg, hogy sikeres-e az adott cég, van-e hosszú távon jövője, s ezáltal neki tud-e biztos jövőt biztosítani. Természetesen nem árt, ha tudunk azonosulni a cég terveivel, de ez szerintem elég kevés esetben fordulhat elő. Pl. egy olajipari vállalat gazdasági osztályára való jelentkezés esetén nem hiszem, hogy valaki végiggondolja, hogy belépésével kvázi hozzájárul egy, a tevékenységével környezetkárosító vállalat működéséhez.

Összegezve, szerintem akkor érdemes a stratégiáját vizsgálni egy adott cégnek jelentkezés előtt, ha nem multiról van szó, s így a stratégiája még föltérképezhető számunkra, vagy abban az esetben, ha megvan a lehetőségünk arra, hogy több munkaadó közül válasszuk ki a saját értékrendünknek leginkább megfelelőt.

dulguun 2012.10.12. 00:48:29

Véleményem szerint a mai gazdasági helyzetben nem igen ad rá lehetőséget, erre az ön kényeztetésre. Ahányszor felkapcsolom a TV-t azt látom, hogy munkanélküliek vannak, és bár milyen munkát bevállalják. Ez már a gazdaság csőd szélére haladó helyzetet mutatja. A frissen végzettek és a 40 év felettiek nem igen válogatnak a vállalat küldetésével és stratégiával. Mivel a munkaadók többsége tapasztalt munkaerőt keresnek, vagy betanítható olcsó munkaerőt, hogy tudjanak a költségen korrigálni. Ez van a való életben, mert növelik az adót, és egyre drágább munkaadónak foglalkoztatni valakit.

Állásra pályázóként fontosnak tartom:
1)Mivel foglalkozik a vállalat, iparágon tevékenykedik
2)Az adott piacon milyen helyen áll, és növekszik vagy stagnál
3)Mikor indult el a vállalkozás, és most hol, hány munkaerővel rendelkezik, vállalat hír neve?
4)Kik az ügyfelei, a beszállítói
5)Milyen menedzsmenttel rendelkezik a vállalat
6)Milyen pozícióra kínál munka helyet, mennyi időre, szerződés hosszabbítási lehetőség van e?
Ezek az alapvető kérdések számomra, amiket a vállat cég honlapján, cég recepcióstól és állásbörzén...... lehet információt beszerezni.

Azért tartom célszerű ezekről tájékozódni, mert nem képviselheti olyan céget, amely nem vallana az állásra pályázóra, vagy teljesen más érdekeket tulajdonít. Legfontosabb a hosszú távú célokra figyelem fordítása, mivel a vállalat stratégia építésnél rövid távú munkaerő igény is tart. A rövid távú célok elérés érdekében, olyan oktatást és magas szakmai tapasztalatot ad, amely megéri pályázni a munka vállalónak, akkor cél szerű lenne ezt az ajánlatot is megpályázni. Mindig az erősségünket fejlesztő, olyan küldetéssel és stratégiával bíró vállalatokra koncentrálni, mint a gyengeségünket erősítő vagy egy tudás stagnáló vállalatok.

pulykatakony 2012.10.12. 03:33:46

Egy vállalat üzleti stratégiájából a legfontosabb dolog, hogy a mi egyéni céljaink és a vállalat célja azonos legyen, mert ha ez nincsen meg, se mi se a vállalat nem jár jól. Példaként felhoznám azt, hogy egyszer beszélgettem egy magas beosztásban lévő bankigazgatóval, aki azt mondta, hogy azért tart ott ahol, mert szereti, amit csinál és neki is és a banknak is közös céljuk volt. Igazából annál jobb minél több dolgot tud az ember a vállalatról fontos, hogy tisztábba legyünk a vállalat küldetésével és stratégiájával, mert ha nem vagyunk, biztosak benne lehet, hogy egy olyan helyre megyünk dolgozni, ami már a csőd szélén áll. Továbbá egy vállalatnak társadalmi felelőssége is van ezért kifejezetten fontos mindennek utána járni nehogy valami olyan dologba kerüljön az ember, amiből mi jövünk ki kellemetlenül, például ha nem tudjuk, hogy azok a termékek, amiket mi forgalmazunk, veszélyesek lehetnek a fogyasztók számára és a vállalat erről minket nem tájékoztatott. Az információgyűjtésre a legalkalmasabb hely az internet ott biztosan megtudnék sok dolgot a munkahelyről a probléma az, hogy a sok információ marad a vállalaton belül így beszélnem kéne alkalmazottakkal vagy vezetőkkel, akik a cégnél dolgoznak, emellett ha van rá lehetőség felvenném a kapcsolatot a stratégiai partnerekkel, és a konkurenciával is, mert így tudnék teljes képet kapni egy vállalatról.

Ecaterina 2012.10.12. 11:46:08

Milyen információkat tartana fontosnak megismerni állásra pályázóként a cég küldetéséből és stratégiájából? Miért lenne célszerű ezekről tájékozódnia? Honnan gyűjtene információkat?

Állásra pályázóként fontos megismerni a cég küldetését stratégiáját, ha nem másért, akkor azért, hogy lássa ha megegyeznek, vagy segíteni fogja őt a célok elérésében.
Egy pár példa:
1. a cég terjeszkedni tervez egész Európában vagy egész világban- akkor biztos kell az idegen nyelv tudás, és más országok kultúrájával kell megismerkedni és az alapján is dolgozni az ottani munkatársakkal. A terjeszkedő cég mindenképpen jó előrelépési lehetőségekre.
2.hosszú vagy rövid távú stratégiával dolgozik a cég: a rövid kis veszéllyel jár – munkahely vesztési lehetőség; a hosszú táv- lehetőséget ad fejlődésre, ranglétrában való előrelépésre.
Manapság a legjobb információ forrás az internet. Interneten jót, rosszat, igazat, hamisat, mindent lehet olvasni. Az ember akkor szerencsés igazán amikor más idegen nyelveket is tud, mint például az angol nyelvet, mert akkor tényleg annyi információt kap amennyi csak lehet.
Persze ha sor kerül az interjúra, akkor nem kell megszalasztani a lehetőséget hogy kérdezősködjön a cég iránt, csak amikor erre sor kerül akkor már tudni kell pontoson hogy mire akarunk választ kapni, ne tűnjünk tapasztalatlanak és nem jól informáltnak.

Z.Gergely 2012.10.12. 17:20:57

Álláskeresőként elsősorban az interneten érdeklődnék a cég után. Továbbá
szükségesnek tartom a mindenki számára hozzáférhető céghírek alapján
tájékozódni a kiválasztott cég néhány fontos paramétere iránt, amely
esetleg a vállalat internetes honlapján nem elérhető. Ilyen paraméterek
lehetnek például, hogy az adott cég be van e jegyezve, nem áll e
csődeljárás, felszámolás/végelszámolás alatt, mert adott esetben, ha a cég
ellen csődeljárás indult, nem biztos, hogy azt a hírportálon közzé teszi. A
céghírek adatai között olyan információhoz is hozzá lehet jutni, amely
arról tájékoztat, hogy esetlegesen NAV eljárás van folyamatban illetve
bizonyos eljárások következtében cégbírósági intézkedés történik.
Fontosnak tartom azt is, hogy megismerjem a cég küldetését, és csak akkor
pályázom az állásra, ha azonosulni tudnék vele.
Ha az állásinterjúig eljutok, akkor előre felkészülnék, tájékozódnék a
cégről, hogy lássák, tisztában vagyok azzal mi a cég küldetése, célja,
tevékenységi köre, termékei, nyújtott szolgáltatások, esetleg adatok a
konkurenciáról. Információval szolgálhat a cég közzétett éves jelentése.
A felkészülés során kapcsolódási pontokat keresnék személyes céljaim és a
vállalat értékei vagy jellege között, amely kapcsolódhat ahhoz, hogy
szeretném az egyetemen szerzett tudásomat multinacionális környezetben
kamatoztatni, és a gyakorlatban bővíteni vagy egy olyan cégnél, amely
világszerte ismert, jó termékei vannak és a weboldalon talált információk
szerint hosszú távú karriert kínálhat nekem, mint friss diplomásnak.
Jó előre tisztázni önmagammal, hogy Ki vagyok? és "Mit akarok? valamint,
hogy milyen értékekkel, készségekkel rendelkezem.

Horváth Norbert 2012.10.13. 11:08:45

Először is nagyon fontosnak tartom megismerni a kiszemelt cég küldetését, stratégiáját. Csak akkor tudunk azonosulni a céggel, és beilleszkedni a munkaközösségbe, ha hiszünk annak küldetésében, és minden erőnkkel hozzájárulunk annak megvalósításához. Véleményem szerint úgy lehet egy cég hosszú távon sikeres, ha a munkaközösség összetartó, és a legjobb teljesítményt nyújtják a szuperordinált cél elérésben - melynek révén többé-kevésbé egyéni céljaik is beteljesülnek.

Ennek az alapvető célnak és küldetésnek előre mutatónak és reálisnak kell lennie, és nagyon fontos, hogy kényszerítés nélkül kell rábírni a dolgozót arra, hogy saját akaratából tegyen a cél megvalósításáért. Mint jövőbeli munkavállaló, olyan állást keresek nyilván, amely némi "biztonságot" nyújt számomra, vagyis nem fog megszűnni az állásom fél éven belül. Tehát fontos alaposan átnézni, hogy milyen komolyságú tervekkel dolgozik a cég, és azok milyen távon teljesíthetők, illetve amennyiben nagyon alaposak szeretnénk lenni, a piaci részesedést és a konkurenciát is érdemes megvizsgálni, hiszen ebből is sok információt leszűrhetünk a céggel kapcsolatban.

Többek között azért célszerű a stratégiáról és küldetésről már az állásinterjú előtt tájékozódni, mert aztán az állásinterjún feltehetnek kérdéseket ezzel kapcsolatban, de ha mi felkészülten megyünk oda, akkor nem érhet minket nagy meglepetés; maximum a munkaadót azzal kapcsolatban, hogy milyen naprakészek vagyunk. Nekem is volt már ilyen személyes tapasztalatom, amikor csupán érdeklődésből átnézegettem a cég alapvető információit, és bizony az állásinterjún rendkívül hasznosnak bizonyult; nem véletlen, hogy az állást meg is kaptam.

Azt hiszem, hogy a mai digitalizált világban a legmegfelelőbb és legegyszerűbb forrás az internet lehet, ha ilyen alapvető információkat szeretnénk megtudni a cégről. Akár felvehetjük a kapcsolatot már ott lévő munkavállalókkal is, és tisztább képet kaphatunk a működésről is.
süti beállítások módosítása