HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Az állam szerepe és a globalizáció 1. kérdés

2012.10.01. 11:05 palfiildi

Mondjon maximum három olyan területet, ahol az adófizetői pénzekért cserébe az állami szerepvállalást elengedhetetlennek tartja! Ezek közé tartozik-e a felsőoktatás nappali tagozatos képzése? Indokolja választását!

Kedves Hallgatók,

Ezúttal is rengeteg érdekes és ami még fontosabb, logikusan érvelő komment érkezett, így most is öröm volt olvasni a hozzászólásokat. Minden felvetésre sajnos nem tudok reagálni, mert ez esetben írásom feltehetőleg már a kisregény kategóriában tartozna, az pedig nem az én műfajom. Néhány számomra érdekes pontot azonban mindenképp szeretnék kiemelni, megpróbálva megmaradni egy rövidebb novella terjedelmén belül.

Mindenek előtt egy rövid összesítéssel kezdeném. A hozzászólók többsége most is - ebben a különböző évfolyamok között nincs jelentős különbség - elsősorban az egészségügy és a közoktatás területén tartotta elengedhetetlennek az állami szerepvállalást, a két kiemelt ágazat mellett pedig kevésbé nyomatékosan ezúttal is megjelent néhány egyéb terület, mint a rendfenntartás, az infrastruktúra vagy a környezetvédelem. Számomra érdekes volt ugyanakkor - és ez már lehetne rögtön az első, vagy mondjuk a nulladik kiemelt pont - hogy idén olyan új állami feladatok is szóba kerültek, amelyek emlékeim szerint korábban kisebb hangsúlyt kaptak. Meglepően sokan írtak például a kis- és középvállalatok helyzetének rendezéséről, támogatásáról, és ezzel összefüggésben, vagy akár ettől függetlenül a munkanélküliség kezeléséről is, ez pedig számomra arra utal, hogy a gazdasági helyzet változása bizony mindenkinek a fejében új problémákat vet fel. Ezt talán úgy is megfogalmazhatnám, hogy az elhúzódó válság (vagy recesszió, esetleg megtorpanás vagy illessük akármilyen szóval) hatására láthatóan változnak a súlypontok.

1. A nulladik pont után kezdjük talán az egészségüggyel. Örömmel olvastam, hogy az állami szerepvállalást ezen a területen sokan gazdasági érvekkel támasztották alá. Többször előkerült például - még ha nem is neveztük nevén a gyereket - a termelékenység kérdése (Pipumen ezt úgy fogalmazta meg, hogy az egészséges ember többet dolgozik), illetve a többlet-adóbevétel is.  Ha kicsit kötözködni szeretnék, akkor halkan megjegyezném, hogy az egészséges ember nem csak többet dolgozik, hanem többet is él, ami nyugdíj-oldalon bizony többletkiadást jelent, de nem kötözködök.

2. Ha viszont már előkerült a nyugdíj kérdése, kicsit csodálkoztam azon, hogy a nyugellátást szinte senki nem említette, s ha igen, akkor is inkább, mint kvázi ellenpéldát (ezt láttam lupo26, vagy augustinus írásában). Ennek három indokát tudom elképzelni: a hozzászólók vagy természetesnek veszik az állami nyugdíjat, vagy hisznek az öngondoskodásban, vagy a magánnyugdíj-pénztárak felszámolása után egyszerűen belátták, hogy a nyugdíjrendszer fenntarthatatlan, így nem is számolnak azzal, hogy nyugellátásban részesülnek majd. Miután tapasztalataim alapján az én korosztályomban alapvetően ez utóbbi álláspont a legelterjedtebb, nem csodálkoznék, ha a fiatalabbak is így vélekednének.

3. Visszakanyarodva még egy pillanatra az egészségügyhöz, érdeklődve olvastam azt a vitát is, amely az állami vs magán modell közötti választás körül bontakozott ki (többek közt B. Rita, augustinus és mz etz között). Bár az érvek és az ellenérvek legtöbb esetben itt is megállták a helyüket, volt a beszélgetésnek egy-két olyan pontja, ahol a finanszírozás és az ellátás (szolgáltatás) összemosódott, holott ezt a kettőt érdemes különválasztani. A finanszírozást (betegbiztosítást) számos országban magáncégek végzik, (ennek bevezetésére egyébként itthon is volt kísérlet,) és a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a magánbiztosítós modell lehet működőképes (persze ellenpélda is akad). A szolgáltatás esetében ugyanakkor véleményem szerint a jelenlegi értékrendünkkel nem igazán egyeztethető össze az egészségügy teljes magánosítása, és for profit működtetése. Elég csak arra gondolni, hogy bizonyos ellátások estében nem elegendő a betegszám ahhoz, hogy a magánkórházak előzetes befektetése megtérüljön, vagy egyszerűen a kezelés finanszírozhatatlan a fogyasztók számára, az pedig nem igazán elképzelhető, hogy gipszelni mindenhol gipszelnek, térprotézist viszont már senkinek nem adnak, mert azt csak veszteségesen lehetne. Szóval amikor szóba kerül az "egészségügy privatizálása" akkor nem arra kell gondolni, hogy a magánkórházak országa leszünk, jellemzően csak az egészségbiztosítási rendszer magánkézbe adása merül fel. Persze a kettő szoros kölcsönhatásban van, és nem kizárt, hogy a versenyző biztosítók (amelyek feltehetőleg hatékonyabban működnének, mint az OEP) a kórházak működésének hatékonyságát is növelnék, azaz az ellátást is javítanák.

4. Végül, de nem utolsó sorban az oktatásra, azon belül is a felsőoktatásra térnék ki. Feltehetőleg aki kapcsolatba kerül ezzel a területtel, nem tud elfogulatlanul nyilatkozni, persze a blog műfajnál ez nem is probléma. Ennek ellenére én most csak röviden térnék ki a témára, és csak egyetlen momentumot emelnék ki.

Mindenképpen érdekes volt olvasni, hogy míg tavaly csak egy elméleti koncepcióról vitáztak a hallgatók, addig ma már kis magyar valóságunk volt a vitatéma, az a világ, amiben élünk, amiben éltek. Örültem neki, hogy - bár a gyereket itt sem neveztük nevén, de - a vita középpontjába a társadalmi mobilitás került, azaz az egyes társadalmi rétegek közötti átjárás biztosítása. A tandíj elleni egyik legfőbb ellenérv ugyanis az, hogy reprodukálja a társadalmi különbségeket, s ezzel kifejezetten sokan foglalkoztatok (előkerült például Dorka.1993-nál, Piqumennél, és Zavulonnál is - OFF: utóbbi - ha a név eredetét jól sejtem - azért lepett meg, mert ez inkább fénypárti gondolat:).

Ha már a hozzászólásom elején elkezdtem keverni a műfajokat, hadd zárjam ezt a kommentet, kedvenc mondatommal, és egy rövid megjegyzéssel/véleménnyel, mintha a műfaj publicisztika lenne - minthogy nem az (legalábbis nem teljesen). "Lehet, hogy elcsépelt, de "agyat" kellene tenni sok ember fejébe. Az államnak pedig remélhetőleg vannak eszközei arra, hogy elősegítse az önálló gondolkodást". (augustinus 2012.10.02. 20:54:23) Vannak, de arra is, hogy eltüntesse...

Szerencsére ez a blog ez utóbbira nagyon jó ellenpélda :)

 

Jandó Zoltán

Vállalatgazdaságtan Intézet

27 komment

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr124813131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K.Ilona 2012.10.01. 14:00:13

Számomra a 3 legfontosabb terület :
1., az egészségügy: mivel a beteg emberek nem tudnak dolgozni és így nincs bevétele az államnak.
2., több szerepet kellene vállalnia a munkahelyek teremtésében, saját tapasztalatból tudom, hogy nehéz munkát találni, beletelhet akár fél évbe is.
3., közoktatás mivel megfelelő képzettségi szinttel lehet csak elhelyezkedni a munkaerőpiacon és ezzel lehet csökkenteni az állás keresés időtartamát.

A cikkeket olvasva elfogadhatatlannak tartom hogy szakok szűnjenek meg, mindenféleképpen fent kell tartani őket, akár költségtérítéses formában is. Ez a drasztikus megoldás,mely szerint eltörölnének szakokat nem jó döntés, mivel ez nem jó válasz a diplomás túlkínálatra, hanem a munkaerő piac optimálisabb menedzselése lehetne a megoldás. Vagyis ahol hiány van, ott kellene több államilag finanszírozott helyet indítani, a többin meg pár államilag támogatott hely legyen(kb 5%) a többit meg fizetőssé lehetne tenni. De ez ne azt jelentse, hogy aki meg tudja fizetni az bekerülhet a felsőoktatásba, hanem a belépő legyen egy erős tudás, amit az állam támogathat különböző ösztöndíjakkal, amellett hogy a diákok fizetik a tandíjat.

Dorka.1993 2012.10.01. 18:42:20

A beteg biztosítás mindenképp nagyon fontos, hiszen az állam az adóból járul hozzá a fizetéséhez, és ezáltal a szegény emberek is ugyanolyan ellátásban részesülhetnek. USA-ban ezt a biztosítást nem kapják meg automatikusan, ezért sokan hatalmas adósságokba kerülnek. Aztán az államnak biztosítani kellene az ingyenes oktatást, hiszen ne csak azok tanulhassanak akik megtehetik mivel van pénzük, hanem minden átlag ember. Hiszen a világban mindenki egyenlő és mindenki ugyan olyan jogokkal rendelkezik. Ennek a jognak mindenre kellene vonatkoznia.

Hajron 2012.10.01. 20:30:25

A kérdésre feltett válaszom: igen.

Az államnak támogatnia kellene a felsőoktatást, egyrészt a cikk alapján megjelölt szempontok miatt is, másrészt számos tanulmány bizonyítja, hogy az elhelyezkedés lehetősége a minél magasabb iskolai végzettséggel nő. Továbbá az országnak kiművelt főkre van szüksége, ha már az innováció eleve megfogalmazott célja a kormánypártnak.

Ugyanakkor elfogadható, hogy önköltséges legyen a felsőoktatás, ha:
- teljesítmény alapján ösztöndíjakat nyújt az egyetem / állam (a jelenlegi szabályozás alapján erre csak az pályázhat, aki egyébként is ösztöndíjasként tanul!!!)
- biztosítja, hogy az önköltséget később is állhassa a diák (erre a Diákhitel2 konstrukciója jónak tűnik)

S fontos, hogy emellett a megtakarított összeget az állam visszaforgassa a felsőoktatásba, a színvonal emelését, az infrastruktúra fejlesztését és az innováció támogatását tűzve ki célul.

Ha már infrastruktúra:

a., az ország közlekedési hálózatának karbantartása és fejlesztése úgy vélem, hogy szintén elengedhetetlen az állami szerepvállalás
b., az állam szerepvállalása kulcsfontosságú abban, hogy Magyarország ne csak potenciális turisztikai célpont legyen, hanem a régióban piacvezető

A kettő között van összefüggés, az utóbbi pedig elősegítené a gazdaság fellendülését, a munkahelyteremtést, s a többi.

Gedei Viktor 2012.10.01. 22:08:27

Az előttem szólókkal egyet kell hogy értsek abban a tekintetben, hogy a közoktatásban, a betegellátásban és a közlekedési hálózatban ellengedhetlennek kellene lennie egy nagyobb fokú és hatásosabb állami szerepvállalásnak.
Azonban véleményem szerint a válság időszakában kiemelten fontos lenne azon kisvállakozók támogatása is akik a megváltozott gazdasági helyzet miatt képtelenek fenntartani a továbbiakban vállalkozásukat.
Sajnos tapasztalom a környező vállalkozók beszélgetéseit hallgatva, hogy a megnövekedett adók és a lecsökkent kereslet a termékek iránt már nem teszi lehetővé a fennmaradást a számukra.

Nyílvánvaló, hogy egy vállalat irányításában a kereslet mindig is egy kockázati tényező, de úgy gondolom hogy akik nem az óriási haszon érdekében lesznek vállalkozók hanem inkább helyi szintű fogyasztói igények kielégítése a fő cél, azok már nem tudják tovább vállalni az irányítást.

Pipumen 2012.10.02. 10:27:46

Az államnak egyértelműen az egészségügy területén van a legnagyobb kötelessége és felelőssége, mivel - ahogy már írták is előttem - az egészséges ember többet dolgozik, jobb a kedve, több adót fizet és elégedettebb az életével. A jelenlegi toldozott-foltozott rendszer azonban katasztrofális.
Második helyen az infrastruktúrát említeném, mert a minőségi úthálózat elengedhetetlen feltétele a tőkeerős és jól működő vállalatok kialakulásának. Pláne, ha a globalizált világgazdaságba komolyabban be akar kapcsolódni az ország.
Harmadik helyen pedig a köz- és felsőoktatás színvonalába kellene fektetni, ez nem csak egy kötelesség az emberek felé, hanem a józan ész diktálja: minél képzettebb szakemberek kerülnek ki a munkaerőpiacra, annál versenyképesebb lesz a magyar gazdaság.
Mivel csak hármat lehet felsorolni, itt véget ér a lista, de szorosan követi ezt tényleg a kisvállalkozásokat segítő intézkedések, mert ők azok a helyi és magyar emberek, akik helyi fogyasztói igényeket elégítenek ki, s ha nekik jól megy, akkor abból a gazdaság egésze is profitál, hiszen Magyarországon marad a tőke. A nagyvállalatok ezzel szemben főként külföldi érdekeltségűek, és őket csak minimális szinten vagy egyáltalán nem érdekli a magyar gazdaság helyzete.
A felsőoktatás nappali tagozatos képzésének a támogatása nem tartozik ide, legalábbis olyan értelemben nem, hogy a rendelkezésre álló erőforrás nagy részét nem az államilag támogatott helyek számának a növelésére kell költeni, hanem a színvonal javítására. Meg kell adni a lehetőséget a szegényebb családok gyermekeinek, hogy tanuljanak, kellenek a támogatott helyek, de ezt a számot okosan és alacsonyan kell meghatározni, mert így a verseny nő, versennyel pedig a minőség is. Szerintem itt fordított a gondolkodás; a szegény családokat úgy támogatják, hogy fizetik nekik az oktatást, pedig az ellenkezőjére lenne szükség: a szegényebb családokat megfelelő oktatással és munkahelyszerzési lehetőséggel, így bérezéssel olyan helyzetbe hozni, hogy az oktatásért, amiért cserébe versenyképes tudást kap, ki tudja fizetni a megfelelő értéket.
Elnézést, ha hosszú lett. :D

varangyosbeka 2012.10.02. 12:09:12

Véleményem szerint az állam egyik legfontosabb működési területe az egészségügy. A magyarországi egészségügyi létesítményeknek meg kell adni a maximális támogatást, persze nem csak úgy hanyagul, szórva a pénzt. A kórházak költségvetését ellenőrizni kell, hogy valóban arra költik-e el a pénzt, amire adtuk nekik. Ugyanakkor nekem szilárd meggyőződésem, hogy amellett hogy több pénzt forgatunk az egészségügybe, szükség van a jelenlegi gyógyítási technikák megújítására. Nyugati szomszédunk orvosai például nem használnak lázcsillapítót, mint itthon, hanem megkeresik a láz okozóját és azt kezelik. Ez csak egy példa volt a számtalan technikai különbség közül.

A második fontos működési terület az oktatás. Mindenki tudja, hogy egy ország legjobb befektetése a gyerek, aki ha képességeinek megfelelő képzésben részesül jót tesz egy országnak. Az oktatásban főleg a minőség javítására volna szükség, a tananyag modern megújítására. Véleményem szerint a szakiskolák szorulnak leginkább segítségre, Magyarországon kevés az az ember, aki szakmát tanul. A felsőoktatással kapcsolatban azt gondolom, hogy az államnak a támogatott felsőoktatási képzések számát egy ésszerű korlát alatt kell tartania. Csak azokat a képzéseket kell támogatni, melyekből hiány van a piacon. A diákhitel konstrukciók lehetővé teszik mindenki számára, hogy az önköltséges képzéseket igénybe vegyék.

A harmadik terület a vállalkozások köre. Támogatni kell a hazai kis,- közép,- és nagyvállalkozásokat is. Ezek közül is kiemelten támogatni kéne azokat, amelyek termelő munkát folytatnak. Azon vállalkozások, melyek magyar kézben vannak, a megtermelt profitot itt fogják visszaforgatni a gazdaságba, nem úgy mint a hatalmas multicégek, melyek csak úgy szívják ki a pénzt Magyarországról. Természetesen a különböző méretű vállalkozásoknak más támogatási konstrukciókat kéne kidolgozni. A kisvállalkozásokat támogatni kell, hogy könnyebben fel tudják venni a versenyt a többi céggel. A középvállalatokat azért kell támogatni, hogy tovább növekedjenek és nagyvállalat legyen belőlük. A nagyvállalatoknak pedig abban kell segítséget nyújtani, hogy külföldön is terjeszkedni kezdjenek.

hgabor93 2012.10.02. 12:47:04

Én először is Dorka.1993 következő gondolatára szeretnék reagálni: „Aztán az államnak biztosítani kellene az ingyenes oktatást, hiszen ne csak azok tanulhassanak akik megtehetik mivel van pénzük, hanem minden átlag ember.” Véleményem szerint ez elmélet megállja a helyét az alap- és a középfokú oktatás esetében, az egyetemi tanulmányok tekintetében azonban nem igaz. Hogyan is várhatnánk el, hogy a felsőfokú képzéseket alanyi jogon mindenki igénybe vehesse? Ez egyrészt annyira túltelítené a munkaerőpiacot, hogy diplomások százezrei tengődnének munkanélküli segélyen, másrészt tömegesen jelennének a már a középiskolában is alulteljesítő, az egyetemet is csak nagy üggyel-bajjal elvégző, szakmájukhoz nem értő elemek.
Én úgy gondolom, hogy egy igazán hatékony felvételi rendszerben nem lenne helye üzleti szempontoknak. Szerintem ugyanis nem fair, hogy akinek kevesebb pontja van és fizet, az tanulhat, míg aki több mindent letett az asztalra, anyagi helyzete és a drasztikus keretszámcsökkentés miatt nem tudta folytatni tanulmányait. A felvételi eljárás akkor lenne igazán sikeres, ha az állam teljes mértékben finanszírozná az egyetemi tandíjat, de nem alanyi jogon, hanem a középiskolai teljesítmény alapján.
Fontos terület még, ahol az állam szerepvállalása fontos, a különböző erőszakszervezetek (rendőrség, katonaság stb.) működtetése, hiszen az állampolgárok adójukért cserébe joggal várják el, hogy országuk biztosítsa számukra a biztonságot.

_Zavulon_ 2012.10.02. 17:02:59

Ha csak három területet lehet megnevezni, akkor én az egészségügyet, közbiztonságot és az oktatást választom.

Az első kettő azért is fontos, mert ezeken a területeken az egyéni érdekek is azt diktáják, hogy minden egyes embernek gyors és magas szintű ellátásban kell részesülnie, nem csak azoknak akik ezt meg tudják fizetni. (Nekem legalábbis egy kicsit javít a közérzetem ha egy tömött buszon nem kell azon gondolkodnom, hogy vajon hány TBC-s van a közvetlen környezetemben. És még jónéhány kevésbé idétlen példát is fel lehetne hozni.)

Az oktatás egyik fontos feladata a társadalmi mobilitás feltételeinek a biztosítása minden egyes ember számára, éppen ezért egységesen kéne kezelni óvodától PHD-ig, nem kéne éles határvonalakat húzni se középiskola után se máshol (érettségit mindenki szerezhet, diplomát csak az aki meg tudja fizetni?, stb). A felsőoktatás esetében (is) az állami szerepvállalásnak egyik legfontosabb feladata a társadalmi helyzetből következő műveltségi/kultúrális különbségek minimalizálása kell legyen, ideális esetben ezeknek az eltüntetése az egyetem megkezdéséig. Ha pedig ezt sikerülne akár csak megközelíteni, akkor senkinek nem lenne alapja arra hogy elutasítsa az oktatás általa fizetett adóból történő finanszírozását. Ugyanakkor szerintem a tandíjra/költségtérítésre/önköltségfizetésre is nagyon nagy szüksége van a felsőoktatásnak.

A költségtérítés egyik legnagybobb előnye az hogy ha valamiért fizetni kell, akkor a pénzért cserébe az emberek megkövetelik a misőséget, a korrekt hozzáállást és a saját teljesítményüket is kritikusabban ítélik meg. Ha mindenkinek félévenként egymilliós tandíjat kéne fizetnie úgy, hogy az ösztöndíjak átlaga is ugyan ennyi lenne (vagyis az egyetem és a hallgatók is –ideális esetben- csak egyik zsebükből a másikba tennék a pénzt, de plusszkiadást senkinek nem jelentene), akkor gondolom a Corvinuson is magasabb lenne a tanulmányi átlag, kevesebb a bukott félév és korrektebb a TVSZ (keresztélév kötelező tárgyak esetében, igazságosabb pótzh rendszer, stb :) ). Ráadásul egy ilyen rendszerben a közvetlen állami irányításra is kisebb szükség lenne., ami (kevesebb Hoffman Rózsát) kisebb államaparátust, és rugalmasabb oktatást is jelent. Ehhez viszont mindenkinek „fizetnie” kéne és mindenkinek jogosultnak kéne lennie az ösztöndíra és egyéb juttatásokra. Az egyetemek fenntartásának költésgeit pedig továbbra is elsősorban az államnak kéne vállalnia.

A jelenlegi költségtérítéses képzésre is szükség van, mert nem mindenki ugyan abban az évben érettségizik és kezdi meg az egyetemet , ezt a rendszert azoknak kéne fenntartani, akiknél legalább 3-5 év eltelik az érettségi és az egyetem kezdete között (egy húsz évvel ezelőtti érettséginek –igazságosan- hány pontot kéne érnie?) és saját maguk vállalják a felelősséget azért ha mégsem felelnek meg a felvételi követelményeknek ( mivel semmilyen támogatást nem vesznek igénybe, tandíjat viszont fizetnek).

Kicsit off, de részben erre is szeretnék reagálni:

„Szerintem ugyanis nem fair, hogy akinek kevesebb pontja van és fizet, az tanulhat, míg aki több mindent letett az asztalra, anyagi helyzete és a drasztikus keretszámcsökkentés miatt nem tudta folytatni tanulmányait.” (hgabor93)
Mit jelent ebben a helyzetben az, hogy valaki letesz valamit az asztalra? Földrajz ötös, nyelvvizsga? Mindenki magával viszi a társadalmi különbségeket az egyetemre is, amik már a középiskolai teljesítményt is meghatározzák. (Ha valaki –valós példa - három évig jár magántanárhoz kétszer egy hónapot tölt küldöldön nyelvtanulással, és jópár elbukott nyelvvizsga után az utolsó pillanatban egy kisebb „csodának” köszönhetően megszerzi a nyelvvizsgáját – filmet egyébként csak magyar szinkronnal néz, mert még az angol felirat sem segítene rajta...- , akkor ő letett valamit az asztalra, vagy inkább a szüleit kéne hátbaveregetni? Akinek pedig a középiskolai „nyelvoktatás” kevés volt a nyelvvizsgához az szégyelje magát és ne menjen egyetemre?) Az ilyen jellegű igazságtalanságok kiszűrésére is az oktatás egységes kezelése, és a kisebb központosítás lehetne a legjobb megoldás. Ha valaki a saját középiskolájában érettségizik azok előtt a tanárok előtt akik éveken át tanították (és esetleg még ajánlást/véleményt is fűzhetnek az eredményéhez), akkor sokkal jobban érvényesülhetnek az egyéni képességek és a felvételi/érettségi is kevésbe látványos határvonalként jelenne meg a közpiskola és egyetem között.

augustinus 2012.10.02. 20:54:23

Nem számoltam, hogy az egészségügyet vagy az oktatást hányszor említették előttem. E két kérdéskörben nekem újabb érv nem jut eszembe.

A harmadik terület, amire az államnak elsődleges feladata kellene, hogy legyen, az a rend megteremtése és fenntartása. E cél érdekében pedig szinte kötelessége alkalmazni minden eszközt, elsősorban az etikai normák betartásával (a jogit bizonyos keretek között tudja módosítani, és sokszor kell is).
Elsősorban nem a rendőrségre gondolok, hanem a fejekben történő rendteremtésre. Mert ha rend van (ha mindenki tudja, hol a helye), akkor mondjuk nem kell még külön a biztonság fenntartására is feleslegesen elkölteni tetemes összegeket.
Lehet, hogy elcsépelt, de "agyat" kellene tenni sok ember fejébe. Az államnak pedig remélhetőleg vannak eszközei arra, hogy elősegítse az önálló gondolkodást.
Gondolok itt a médiára. Bár a hatékonysága szerintem alacsony, mondjuk író-olvasó estek támogatásával szinte semmi eredményt nem érne el.

ELIKIRALY 2012.10.02. 21:34:57

Nálam is az elsődleges terület az egészségügy, ezen a területen a lehető legnagyobb támogatást kell biztosítania az államnak, reméljük, hogy a mostani nem a maximumot jelenti...
Másodsorban én főleg a kisvállalkozások nagymértékű támogatását látom fontosnak, ezzel segítve a helyi, hazai piacra termelőket a nagyobb vállalatokkal szemben, élénkítve ezzel a helyi piacokat, elősegítve ezzel a kreatív ötletek megvalósulását, innovációvá válását.
A felsőoktatásban véleményem szerint meg kéne szüntetni az államilag finanszírozott helyeket, és az ebből felszabaduló pénzt egy elsősorban tanulmányi, másodsorban szociális ösztöndíjrendszer kiépítésére fordítanám. Ez magas tandíjat és akár a tandíj 100%-a alól mentesítő ösztöndíjat jelentene. Így a felsőoktatási tanulmányok végzése egy befektetés lenne, amely akkor térülne meg a legjobban, ha az illető kimagasló eredményeket szállít egyetemi tanulmányai során, valamint az adott egyetem presztizsére is kedvező hatással lehet.

hgabor93 2012.10.02. 21:53:29

@_Zavulon_: Az általad felhozott példa is jól mutatja, hogy az oktatásban nem lenne helye üzleti szempontoknak, értem ez alatt a nyelvvizsgáért járó pontokat odaítélését. Miért nem elég az az eredmény, amit a nyelvi érettségiken szerezhetnek a diákok? Ja persze, mert a nyelviskoláknak is meg kell élniük valamiből.
Ami a társadalmi hátteret illeti, igazad van, meghatározhatja a tanuló teljesítményét, de nem hinném, hogy minden esetben ez lenne a domináns. A szegényebb sorból érkező diákok néha sokkal eredményesebbek, mert erősebb a motivációjuk (hiszen nekik nem azért kell tanulniuk, mert anyuci és apuci elvárja, hanem mert szeretnének kitörni jelenlegi helyzetükből).
A kisebb központosítást tekintve, nem hiszem, hogy sokat javítana a helyzeten. Sőt. Szerintem egységes, központilag meghatározott tantervek kellenének (persze iskolatípusonként egységesek), hogy egy Budapesttől távoli kisvárosban is meglegyen a lehetőség ugyanolyan szinten tanulni, mint egy fővárosbeli elit intézményben.

Jozing 2012.10.03. 19:51:05

Számomra első az egészségügy megfelelő kiépítése, második a honvédelmi feladatok, harmadik talán az alap- és felsőfokú oktatás. De elég sok állami feladat van, ami szerintem fontos, szóval háromba belesűrrteni nehéz.

A nappali tagozatos felsőoktatást nem tartom alapvetően az állam által támogatandó dolognak, de akkor vissza kéne állítani az érettségi és a szakmák "megbecsülését". Sokkal hatékonyabb és korszerűbb oktatási módszereket kéne alkalmazni, na és nem pár évente teljesen átformálni a rendszert,m hanem hosszútávú koncepciót kidolgozni.

B. Rita 2012.10.04. 08:58:58

Szerintem az egészségügynek NEM kellene állami kézben lennie.
Miért is mondom ezt? Mert akinek volt már egészségügyi problémája, főleg ha tartósabb betegségről beszélünk, nagyon jól tudhatja, hogy az egészségügyi ellátásban milyen állapotok uralkodnak.. A beteg egyáltalán nem számít embernek, csak egy újabb strigula, amiért a kórházak megkapják a pénzüket. Nem olcsó, hiszen aki dolgozott már, vagy a szüleivel beszélt erről, az nagyon jól tudhatja, hogy a tb mekkora kiadást jelent a munkavállalók fizetéséből. És ez a pénz gyönyörűen elsikkad azokon a hosszú csatornákon keresztül, amin a szolgáltatás visszatalál az adófizetőkhöz.
Ha magánbiztosítási rendszer lenne, ennél kevesebb összegért tudnának sokkal jobb ellátást biztosítani a kórházak. Mert egy magánbiztosító számára a beteg ügyfél lenne, és nem jószág, a beteg ellátása és megelégedettsége lenne az érték, amit a pénzünkért kapunk. Ha pedig elkövetnének valamilyen műhibát, vagy éppen méltatlanul bánnának a beteggel, ügyfélként joggal és könnyedén reklamálhatna, perelhetne, stb. Ha valami nem tetszene neki, válthatna biztosítót, és a kialakult versenyhelyzet arra ösztökélné a biztosítókat, hogy az ügyfeleiknek a lehető legjobb ellátást adják meg. Most mi ösztönöz egy orvost vagy egy kórházi dolgozót arra, hogy a hálapénzt nem osztogató szegényebb sorban álló / diák betegeket JÓL ellássák? Semmi. Ez a rendszer nem csak a jómódúaknak kedvezne (hiszen ők most ha magánrendelésre mennek, gyakorlatilag kétszer fizetnek a szolgáltatásért, hiszen a tb.-t már levonták a fizetésükből), hanem a szegényebb rétegeknek is, mert jobb minőségű ellátást kapnának.
Ez kiegészülhetne egy elégedettségi kérdőívvel az orvosokról, dolgozókról és az intézményekről, így az az orvos, aki jobban végzi a munkáját, több juttatást is kapna. Az orvosok a kötelező szakrendelések keretein belül most is nagyon alulfizetettek - ezért a hálapénz, ami már szinte kötelező.
Egy magánbiztosítási rendszerben ilyen nem fordulhatna elő.
A többiről inkább nem írok, mert ez már így is elég hosszú lett. :D

nuvalosz 2012.10.04. 13:54:40

@Dorka.1993: Másodikként válaszolva Dorka válaszára, valamennyire igazad van abban, hogy mindenkinek meg kéne legyen ez a joga.. de szerintem meg is van, hiszen aki be tud kerülni, az végezhet egyetemet, akár költségtérítéssel, lényegében erre mindenkinek meg van az esélye, persze nem hangzik igazságosnak, hogy akinek van pénze annak nagyobb az esélye. (De ha nincs pénzem bigmacre, akkor nem kapok, akinek meg van, az kap.)

Daniel0813 2012.10.04. 17:59:20

Számomra a legfontosabb 3 terület:
- Egészségügy
- Közterületfenntartás
- Munkanélküliség elleni küzdelem

(1) Az egészségügy szerintem egyértelmű, igenis kapja meg mindenki a lehető legmegfelelőbb ellátást, ráadásul orszgászerte. Botrányos, ami manapság megy a kerületi SZTK rendelőkben.. Mintha nem is beteg lépne be a kórterembe, hanem egy "kötelező feladat" amit minél gyorsabban és egyszerűbben le kell rendezni.

(2) A másik a közterületek tisztántartása, parkosítás, körny.szennyezés visszaszorítása. Ez is nagyon fontos, sajnos egyre kevésbé lehetünk büszkék Budapestre. Ami még nagyon fontos, hogy az útházózatot is ide sorolnám, ami szintén botrányos állapotban van.

(3) Ami pedig egyre jobban növekszik, a válságnak is köszönhetően, az a munkanélküliség. Lehetne ösztönözni a cégeket adókedvezményekkel, hogy ne a létszámcsökkentés mellett döntsenek, illetve a munkanélküli-segélyt lehetne kibővíteni, kaphatnának többet a több éves munkaviszony után munkanélkülivé vált személyek stb..

lupo26 2012.10.04. 21:08:20

Szerintem az egyetlen olyan terület, ami a történelem folyamán mindig az állam feladata volt, a hadsereg és a közbiztonság fenntartása. Néhány évszázaddal ezelőttig ez vitte el az állam költségvetésének legnagyobb részét, és teljesen elképzelhetetlen, hogy az emberek személyenként külön-külön gondoskodjanak a biztonságukról. (Legújabban már van néhány nem-törpeállam, aminek nincs hadserege - például Panama - de ott is van rendőrség, határőrség, stb.)

Minden más elvileg elképzelhető lenne állami szerepvállalás nélkül, például a nyugdíj és az egészségügyi ellátás is egyfajta biztosításnak tekinthető, amennyiben az emberek átlagosan nem kaphatnak vissza több pénzt annál, mint amit befizettek. Így aztán akár egyénileg is szerződhetnének erre szakosodott intézményekkel. Persze ez a mai világban nem lenne egy korszerű megoldás.

A második legfontosabb területnek, amiben egy MAI állam számára elengedhetetlen a szerepvállalás, a közoktatást tartom, mivel ma már rengeteg olyan ismeretre van szükség, amik nélkül lehetetlen részt venni a társadalom életében. Ezeknek az alapvető ismereteknek a megszerzését csak az állam tudja garantálni.

Véleményem szerint önmagában az, hogyha a felsőoktatásban nincs tandíj, még messze nem teremt esélyegyenlőséget a továbbtanulásban, legfeljebb egy kicsit kibővíti azok körét, akik részt vehetnek benne. Az egyetemi tanulmányok végzése a tandíj nélkül is rengeteg kiadással jár(hat) (lakhatás, utazás, számítógép, eleve a munkavégzésből származó jövedelem elmaradása), és ez az igazán hátrányos helyzetűeket akkor is megakadályozza a továbbtanulásban, ha egyébként van állami finanszírozású képzés. Erre csak az jelentene megoldást, hogyha nem is túl sokak számára, de léteznének olyan magas ösztöndíjak, amikből mindezt fedezni lehet. A többség számára pedig nem tartom katasztrófának a tandíjat, de cserébe megfelelő minőségű oktatást kellene biztosítani. A mai magyar felsőoktatás egyik legnagyobb problémájának azt tartom, hogy valaki akármennyit tanul és akármennyit lenne hajlandó fizetni, akkor se juthat az országban igazán színvonalas képzéshez.

augustinus 2012.10.04. 21:22:36

@B. Rita: A túlzott általánosítás sértő azokra nézve, akikre nem vonatkozik. Csak azért, mert az egészségügyben dolgozik valaki, még nem tekinti a beteket csak egy strigulának, akiért pénzt kap a kórház. Azért merem ezt így kijelenteni, mert ismerek olyanokat, akik emberként bánnak a beteggel, és ezt munkatársaiktól is megkövetelik.

A egészségügy, ha már ennyire előjött, szerintem egy olyan terület, ahol az állam szerepvállalása elkerülhetetlen. Kell a magánbiztosító, rendben. De nem olcsóbb, mint az állami. Az OEP éveken keresztül veszteséges volt, pedig tetemes összegeket fizettek be.
Ha a magánbiztosító kevesebb pénzt szedne be, mint az állam, akkor arányosan is kevesebbet fizetne ki, mert célja a nyereség elérése. Tehát: vagy kevesebbet szed be, és tényleg statisztikai adattá válik az ember, vagy többet szed be, de azt meg csak azok tudnák megfizetni, akik egyébként megtehetik, hogy Ausztriába járjanak.

A magánbiztosító-rendszer elmélete egyébként szép és jó. Csak a megvalósítással lennének bajok, nem is kicsik. A materialista felfogás nélkülözi magát az embert, feltételezi, hogy minden döntés racionális, és ebben téved. A döntések többségének semmi köze a racionalitáshoz, ráadásul az empátia (hogy szép magyar szót használjak) sok emberben erősebb, mint a pénz utáni vágy. Nagyobb ösztönzést jelent egy hálás beteg, mint sok ezer forint.
Akinek meg nem, valószínűleg kőből van a szíve, és igazából sehol nem találja meg a helyét.

A végére hagytam a versenyt: talán ez is ugyanolyan lenne, mint az internetszolgáltatókkal. Szinte lehetetlen váltani, vagyis annyi bonyodalom van vele, hogy inkább mrad a régi, rossz szolgáltatás.
Bankot sem szoktak az emberek havonta váltani, nyugdíjpénztárat sem, akkor miért az egészségbiztosítással lenne úgy? Egyébként ebbe is csak a már piacon levő pénzintézetek lépnének be, amikről pedig eléggé negatív vélemény alakult ki.

i01 2012.10.04. 22:15:51

Nem fontossági sorrendben:

1. A felsőoktatásban elvárható a racionális állami beavatkozás, függetlenül attól, hogy az ember az utolsó filléreit is beleöli "önköltséges nappali képzés" címszó alatt vagy az állam állja a költségeit pár évnyi itthoni munkavállalásért cserébe. Az első esetnél a hallgató elvárja, hogy cserébe az állam úgy szervezze az oktatási rendszert, hogy külföldön is helyt bírjon állni a tanuló, hiszen teljesítménye ugyanúgy leírja az országot is ahonnan jött, nem csak magát a személyt. Az utóbbinál pedig a hallgató elvárja, hogy a későbbiekben az állam a szerződésért cserébe munkahelyet bírjon biztosítani a tudás alapú társadalomban.

2. A közbiztonság megerősítését (vagy megteremtését?) nagyon fontosnak tartom, hiszen az ember számára mi lehetne fontosabb a biztos megélhetés mellett, ha nem maga a biztonságérzet.

3. Az egészségüggyel kapcsolatban pedig egyet tudok érteni a fenti hozzászólókkal. Amit még kiemelnék ezen belül, az az egységesítés: az egészségügyi biztosítást muszáj minden állampolgár számára egyenlően szolgáltatni (és itt most nem a vagyoni megkülönböztetésre, hanem inkább magára a szabályozási rendszerre gondolok).

Még sok-sok területet meg lehetne említeni (és többen ezt meg is tették), azonban véleményem szerint a tudás, a létbiztonság és az egészség mellett nemigen létezik más olyan terület, amit az ember ne tudna nélkülözni. Amit pedig nem soroltam fel, de elengedhetetlen tényező lenne, az pedig már eleve szükséges feltétele a fenti területeknek, amelyek egyébként is az ember életének szignifikáns részét foglalják magukba.

foddan 2012.10.04. 22:52:52

Az infrastrukturális fejlesztéseket (autópálya, vasút, tömegközlekedés, légiközlekedés ((nemzeti légitársaság)) távközlés) tartom a legfontosabbnak, mert ez a gazdasági fejlődés alapja, más szóval az ország jólétének alapja. Az ország infrastruktúrája ösztönzi a beruházások létrejöttét, a munkaerő áramlását.
A felsőoktatás reformját hibásnak tartom, mert véleményem szerint, aki középiskolai eredményei alapján kiérdemli, annak biztosítani kell az ingyenes képzést. A tanulás nem lehet anyagi helyzet függvénye. Másrészt a kevés állami hely-sok önköltséges hely rendszer is visszalépésnek tűnik, mert ezáltal sok gazdag, ám csekély képességű fiatal megy egyetemre. Azonban, ha kevés fizetős hely lenne, az hatalmas plusz terhet róna az államra. Megoldást jelenthetne, ha az első félév széleskörűen ingyenes lenne, majd a második félévtől tanulmányi eredmény alapján alakulna ki egy államilag támogatott felső réteg, valamint egy önköltséges réteg. Ezzel párhuzamosan fontos lenne a szakképzés felélesztése, mert sokan választják az egyetemet, ahelyett, hogy szakmát tanulnának csupán azért, mert utóbbira nincsen valódi alternatíva.

dulguun 2012.10.05. 00:06:29

Az állam szempontjából minden fontos, mint például a jó lét, lehetőségek, közbiztonság, egészség, nemzetközi összetartás, fent tartható fejlődés, adózás és stb.. nincs amin az állam nem vállal szerepet, a mennyiségtől eltérnek a területek. Számomra jelenlegi gazdasági környezetben az állam szerepe 5 területen kiemelkedően figyelem fordításával több sikert aratna, mint más területek foglalkozásával .
1) Az egészséges emberek munkáját és fejlődését biztosítása (Cégek adó tehermentesség, munka lehetőségek)
2) Fiatalok ingyen minőségi oktatás biztosítása, munka lehetőségek
3) Az egészség ügyi állomány korszerűsítése
4) Gazdasági célkitűzés, Vision/Mission feltérképezése és Medián keresztül közlése
5) Környezet védelemért való küzdelem

Erdenebold Dulguun

mz etz 2012.10.05. 00:39:25

Egyet értek B. Ritával, a magyar egészségügyben, számos olyan visszásság fordul elő, ami elbizonytalanítja az embert a mostani rendszerrel szemben. Csak egy személyes példa, előfordult már, hogy a kórházban varázsütés-szerűen megnőtt a betegre fordított figyelem, miután néhány ezres diszkréten az orvos kezébe csúszott (nem egyszeri eset).

Ugyanakkor az egészségügyi ellátás költséges. Kissé hasonlít ez a helyzet a BKV-hoz: mindenki számára elérhető áron biztosítani ezt a fajta szolgáltatást csak az államnak éri meg (talán neki se mindig). Épp ezért nem gondolom, hogy a verseny bevitele az eü-be jó döntése lenne. Hiába lenne több vállalat, azon az áron, amit ma biztosít a tb, egyszerűen nem tudnák veszteség nélkül fenntartani magukat, hiába a verseny (a magánklinikákon sem feltétlenül a szakmai hozzáértés teszi ki a költségek legnagyobb részét). Extrém esetben még akár nagyobb kellemetlenségek is előfordulhatnak, hisz a beteg így egy olyan fogyasztó lesz, akiért versenyezni kell. Kissé irritáló lenne az e-mail-ek és a posta között a különböző kórházak szórólapjait olvasgatni, esetleg (ez már tényleg extrém) egy lelkiismeretes marketingessel telefonálgatni a kedvezményes és most ingyenesen kipróbálható kezelésekről.

Természetesen az állami egészségbiztosítás se egy leányálom, de legalább mindenki számára elérhető. Szükségszerű lenne azonban ennek a megreformálása. Nem mondom, hogy az orvosok nem éreznek felelősséget a betegeik iránt, mert nyilván éreznek, de mondjuk el kellene érni, hogy ezt hálapénz nélkül is maximálisan érezzék. Meg persze átstrukturálás, gördülékenyebbé és egyszerűbbé tétel, ez mind-mind elvárás lenne, de szerintem a kormánynak most kisebb gondja is nagyobb ennél, főleg hogy mindent rá lehet kenni a válságra.

Szerintem másik fontos terület, amit támogatni kell az államnak az a közművek rendszere. Triviálisnak tűnik, de milyen lenne az élet víz, fűtés vagy akár áram nélkül is? Sokak számára elképzelhetetlen, és ma, az IT világában ez a gazdaságot is egy gyors nyisszantással fejezné le. Mindazonáltal ezek ma meglehetősen szervezetten működnek - ez nem elsősorban az állam érdeme, de nélküle nem valósulhatott volna meg - így erre nem is vesztegetek több szót.

kristalyviz 2012.10.05. 01:05:14

Én is úgy vélem, hogy az egyik legfontosabb terület az egészségügy. A problémát viszont nem abban látom, hogy "korrupt", vagy alacsony színvonalú lenne a magyar egészségügy, mert ez egyszerűen nem igaz, ha egy kicsit kitekintünk a világba. Néhány pozitív kivételtől eltekintve sokkal rosszabb az egészségügy helyzete a betegek szempontjából. Itthon még mindig viszonylag jó színvonalú ellátást kapunk a befizetett TB-fejében, míg mondjuk az USA-ban a szegényebb rétegek számára ez nem elérhető. Ezért tartom fontosnak ebben a szektorban az állami szerepvállalást, de részben persze teret kell hagyni a magánvállalkozások érvényesülésének is, hiszen, ha valaki meg tudja és meg is akarja fizetni a jobb minőséget/kényelmet, legyen rá lehetősége. A probléma az orvosok meg nem fizetése, ami miatt a kiköltözési/kivándorlási tendencia egyre jobban felívelőben van.
Ehhez kapcsolódik a "röghöz kötés" intézménye, ami pontosan az állami beavatkozás egyik formája. A kivándorlás megállítása szükséges, de véleményem szerint a (régióban) versenyképes jövedelmek garantálása szintén.
Másik terület ahol az állami szerepvállalás kulcsfontosságú: a személyszállítás/tömegközlekedés, hiszen ez alacsony áron csak így valósulhat meg, ha ezek veszteséget az állam állja.
Harmadik terület a víz kérdése, a dél-amerikai példából tanulva fontos, hogy itt beavatkozzon, szabályozó szerepet töltsön be az állam, és ezen szolgáltatások alapvetően állami kézben legyenek.
Az oktatás/felsőoktatás nappali tagozatos képzésének kérdése igen nehéz. Azt gondolom, hogy bizonyos szakokat kell támogatni, ilyenek pl. a tanári képzések, hiszen ezek sajnos fizetés szempontjából általában nem versenyképesek (abban a tekintetben, hogy önköltség megfizetése elképzelhető legyen).
Másfelől viszont a minőség szempontjából jó döntés, ha a gyenge színvonalú főiskolákat és diplomagyárakat nem támogatja tovább az állam, amennyiben nem tudnak elég önköltséges hallgatót magukhoz csábítani, szűnjenek meg. Én inkább a piaci alapú szelekciót támogatom, s az említett területeken pedig szükségesnek látom az állami szerepvállalást is, de csak korlátozottan.

pulykatakony 2012.10.05. 01:07:10

Fontossági sorrendbe számomra a három legfontosabb állami szerepvállalást elengedhetetlen terület:
1. A fenti kommentekkel megegyezik a véleményem szerintem is az egészségügynek ingyenesnek kell lennie. Minden embernek jóga van ingyenes orvosi ellátásban részesülni és nem tartom erkölcsösnek azt a dolgot, ami az U.S.A.-ban megy, hogy emberek mennek tönkre, mert nem tudják kifizetni a biztosítást annak következtében, mert balesetet szenvedtek vagy lebetegedtek és emiatt elveszítik mindenüket, hogy kifizessék az orvosi ellátást és még dolgozni se tudnak a betegségük vagy balesetük következtében.
2. A közbiztonság megteremtése, mert addig nem lehet egy államot jól irányítani, míg nincsen egy nyugodt és kiegyensúlyozott társadalom, mert ha ez nincsen meg akkor szélsőséges csoportosulások jelenhetnek meg és az komoly bel és külpolitikai konfliktushoz vezethet.
3. A közoktatás, egy társadalomba nagyon fontos, hogy a kővetkező generáció Magyarországon képes legyen elhelyezkedni a munkaerőpiacon, ami jobb képzettségi szinttel könnyebben sikerülhet, és emellett egy „értelmes” társadalmat tudnánk kialakítani.

lyongibert 2012.10.05. 08:53:18

Véleményem szerint, az adófizető állampolgárok általában többet várnak el a befizetett összegért, mint amelyet az állam tudna teljesíteni.
A három legfontosabb területként, hasonlóan az előttem szólókhoz az EGÉSZSÉGÜGY, az OKTATÁS és INFRASTRUKTÚRAFEJLESZTÉS.
A felállított tételmondatom indoklására egy példát szeretnék felhozni: Szingapúr annak köszönhette gazdasági felemelkedését, hogy a beáramló FDI-nek (külföldi tőkebefektetés) úgymond "piacot" teremtett azzal, hogy növelte az oktatás színvonalát, több jól képzett munkaerőt termelt ki.
Magyarországra vetítve ez azt jelenti, hogy az oktatásnak a nyugat-európai normákhoz hasonlóan, ingyenesnek kellene lennie, viszont feltételekhez kötve.
(A szingapúri csoda is csak úgy jöhetett létre, hogy minőségi oktatás folyt, ambíciózus tanulókkal. )
A feltételek közé sorolnám,hogy az egyes felsőoktatási intézmény világrangsorban minél jobb helyet töltsön be (nemcsak magyar, hanem nemzetközi szinten is állja meg a helyét. Magas oktatói is hallgatói színvonal legyen.

Az én értékelésemben ezek a tényezők játszottak főszerepet.

Takács Vince 2012.10.05. 12:48:48

Véleményem szerint a három legfontosabb terület: a jogállamiság és a piac fenntartása, a közbiztonság garantálása, és az oktatás biztosítása a három legfontosabb állami feladat.

(1) A jogállamiság fenntartása alatt értem többek között a demokratikus keretek biztosítását, az (állam alapvető egységeinek tekinthető) egyének szabadságának védelmét, számukra az önérvényesítés lehetőségének biztosítását. Ennek elérésére a jelenlegi legfejlettebb gazdasági rendszer, a piacgazdaság fenntartását, a gazdasági működés lehetőségét minden társaságnak. Versenytörvények és egyébb gazdaságot szabályozó jogszabályok megalkotását és védelmét.

(2) A közbiztonság végülis a tágan értelmezett első pontba beletartozhat, de inkább következik belőle. Az állami keretek garantálásának része az, hogy az állampolgárokkal be is tartatják azokat (azért hogy más, szabálytisztelő egyének szabadságjogai ne sérüljenek).

(3) Azért, hogy a jövő generációi integrálódni tudjanak az adott rendszerbe, képesek legyen jó döntéseket hozni, tudatos szavazóként és fogyasztóként viselkedni, képzett munkaerőként vonzzák a tőkét, és motivált emberek legyenek, elképesztően fontos a kiemelkedő színvonalú, KÖZ (!) oktatás és kultúraápolás.

Ami a felsőoktatást illeti: az államnak szerepet kell vállalnia a felsőoktatásban, de véleményem szerint nem olyan módon, amint az jelenleg Magyarországon az teszi.

A felsőoktatás: prémiumszolgáltatás. Magyarországon nem egészen a lakosság 1/3-a rendelkezik diplomával. Azt gondolom, hogy a felsőoktatás elsőszámú finanszírozójának nem az államnak, hanem a hallgatónak kell lennie. Ezt kell az államnak, és az egyetemeknek megtámogatnia jól működő, átlátható szociális (!) és teljesítményalapú ösztöndíjazással, már az első szemesztertől kezdve, hogy aki igazán tehetséges, elérhetővé váljon számára a felsőoktatás, akkor is, ha ezt nem engedheti meg. A társadalmat pedig fel kell készíteni erre, szerintem ez nem egy olyan rendszer amire át lehet térni egyik napról a másikra (Pl. kezdetben csak "szimbolikus" tandíjjal). Az USA-ban sok szülő a gyermeke születésétől kezdve, tudatosan gyűjt az egyetemi tanulmányokra.
Ez egy olyan modell, ami nem csak a felsőoktatás színvonalának fenntartását és az ország költségvetési helyzetének javítását váltja ki, de egy poszt-kommunista államban is segít a társadalomnak az öngondoskodás elsajátításában. Nagyon fontos azonban kiemelni, hogy aki tehetséges, és nem engedheti meg magának, ott be kell szállnia az államnak, és fel kell karolnia az illetőt, hiszen a felsőoktatás elsőszámú célja, hogy a legtehetségesebbeknek és a tanulni vágyóknak lehetőséget adjon a fejlődésre.

Surii 2012.10.06. 17:18:49

Egyfelől vannak egyetemi képzési formák, amelyek azért igényelnek állami támogatást, mert az államnak közvetlen érdeke fűződik az ilyen képzettségű emberekre. Például: a hivatásos katona, de specifikumokként az orientalista stb. képzés közvetlen állami érdek, ezért az ilyen jellegű képzésben résztvevőket szerte a világban az állam az adóforintokból közvetlen támogatja. Ez nálunk is így célszerű.
Másrészt mindig vannak és lesznek a társadalomban olyan fiatalok, akik tehetségesek, az egyetemi képzésük feltétlenül indokolt, de szociális helyzetüknél fogva önerőből erre nem képesek, az ilyen irányú támogatás ugyancsak jellemző az egész világban, nálunk is objektív igény. Az más kérdés, hogy milyen módon milyen mértékben és a majdani foglalkoztatók, a támogatásban részesítendő hallgatók bevonására milyen eszközöket alkalmaznak.
süti beállítások módosítása