HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Üzleti gazdaságtan 9. kérdés

2012.04.03. 09:13 palfiildi

Hosszú távon vajon fennmaradhatnak-e a hagyományos hazai pincészetek, építve a borászatban erősen jelenlevő regionalizmusra, vagy 'áldozatul esésük' szükségszerű a tőkeerővel rendelkező multikkal szemben a termelés fejlesztése érdekében? 

Értékelésre kerülnek az április 6. éjfélig beérkező hozzászólások!

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr54360497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sHooligan 2012.04.03. 17:39:06

A hazai regionális pincészetek jelentős piacvesztése véleményem szerint egy nagyobb esemény hatására történhet meg csak hirtelen, lefolyásához inkább hosszabb időtartamra van szükség. Egy tokaji valószínűleg mindig tokajit fog inni, egy pannonhalmi pannonhalmit, és így tovább.. ahogyan nagypapáink is saját borukat tartják a legtöbbre, bármennyire is ihatatlanok. A multikkal szemben tehát a hagyományra építés versenyelőny lehet, továbbá az emberekhez kötődő kapcsolat ápolása és bizalom táplálása. Egy nagy cég nem lesz képes naponta hírrel szolgálni vevői számára, és nem is fognak visszajárni csak azért az üzletbe, mert szimpatikus volt az eladó. Szerintem a "jó bornak nem kell cégér" mondás a boroknál valóban helytálló, ha már befutott, minőségi borokról beszélünk.
Az EU részéről indított korlátozások (szőlőkivágások, stb.) hatásait is érdemes lenne ésszerűen újragondolni.

eva92 2012.04.05. 17:20:19

Bár külső szemlélőként nem állíthatom határozottan, de szubjektív véleményem az, hogy ha változna is hosszútávon a hazai pincészetek szerepe - akár növekedési, vagy csökkenési rátát mutatva - úgy gondolom fennmaradásuk mindenképpen egyértelmű. Ha a kereslet csökkenne is akár külső, akár belső tényezők hatására (gondolva itt a multikkal vívott versenyre, vagy EU-s korlátozó jogszabályokra), véleményem szerint a magyar emberek számára egy-egy borvidékhez kötődő jellegzetes ízvilágot nem lehet pótolni egy multinál elérhető ismeretlen, akár olcsóbb márkával, főleg ha a tradicionális borainkról beszélünk.
Így, ha termelésben nincs is esély megelőzni egy multi céget, de a hazai piacon jelen lenni, és akár dominálni is, van esély, amíg magyar ember magyar bort tesz az asztalára.

bri92 2012.04.06. 21:35:59

Véleményem szerint ez a folyamat nem a következő években fog bekövetkezni. Ennek pedig több oka is van. Az egyik amit már említettek az előző hozzászólók, hogy az emberek kötődnek a borvidékekhez, a hagyományokhoz, így nehezen térnének át más fajta borok fogyasztására. A másik ok szintén ezzel kapcsolatos. Ahogy már az előadótól hallhattuk, a tipikus magyar borokat mint a Tokaji, az Egri Bikavér csak itthon készítenek. Bár azt figyelembe kell venni, hogy vannak olyan multik, akik még a bor elkészülte előtt a szőlőt akarják felvásárolni. Tehát ezt valahogy meg kellene akadályozni.
A következő ok pedig, hogy a magyar emberekben mostanában próbálják a vállalatok, cégek erősíteni a magyarság tudatot, hogy növeljék a Magyarországról származó termékek eladását. Úgy gondolom a bor is ide tartozik. Ráadásul ha megkérnénk egy embert, hogy mondjon borfajtákat, nem hiszem, hogy külföldivel kezdené a felsorolást, hiszen itthon is sok minőségi bort találhatunk.
Összességében tehát elmondható, hogy a magyar borok még jó pár évig meg fogják állni a helyüket az itthoni piacon, hacsak valamilyen hirtelen változás nem történik.

vjoci92 2012.04.06. 21:51:16

A híres és nagy múltú borokhoz olyan magas színvonalú pincészetek és olyan szaktudás tartozik, mely valamilyen módon biztosan meg fog maradni a multik mellett is. Valószínűleg a magyar bor nem a mennyiségi mutatókban fog velük versenyezni, sokkal inkább az eredetiségben és a minőségben. Az a cél, hogy egy saját vevőkört kialakítsanak és azt fenn tudják tartani - a minőség folyamatos megőrzése mellett. (A multi az ipart testesíti meg, a magyar pincészet pedig a kézművességet.) Nem csak a magyarországi piacra kell gondolni, hanem a külföldi lehetőségekkel is számolni kell. A magyar bor (élén a Tokajival) egy világmárka, kevés ilyen brand-je van a magyar gazdaságnak, mint a jó bor. Természetesen szükség van a profi marketingre, az elhivatottságra, a magas minőségi megjelenésre (pl. palackozás, címkézés).

Az év bortermelőjének, Vida Péternek, marketingfogását megdicsérték Spanyolországban, pedig csak a nevét írta fel a bor címkéjére. De kiderült, hogy a 'la vida' spanyolul azt jelenti, hogy megtisztult, megdicsőült élet. "A nagyszerű dolgok mindig ilyen egyszerűen alakulnak."

be.positive 2012.04.07. 00:52:28

A hagyományos hazai pincészetek a hazai fogyasztói ízléshez idomulnak: „Magyar ember magyar bort iszik. ” – tartja a szólás is. Elég, ha csak arra gondolunk, miket említünk egy idelátogató külföldinek Magyarország kuriózumai között. Bizonyára az elsők között a hazai bortermő helyeket, a magyar bort hozzuk szóba. Szeretjük a magyar bort, büszkék vagyunk rá - méltán.

Magyarország különleges termőhely, amely lehetőséget nyújt arra, hogy hungarikum-fajták, egyedi borok teremjenek. A jó minőség, olcsó munkaerő, versenyképes ár és a 100 Ft bruttó polci árelőny mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a magyar borok piacvezetők hazánkban.

Egy felmérésben olvastam, hogy – bár a magyar fogyasztók árérzékenyek - a borvásárláskor az ár csupán a harmadik szempont, melyet megelőz a szőlőfajta, és a pincészet is. Kifejezetten fontos szempont a régió is.

Véleményem szerint a hazai bortermelés jövője a jó minőségű prémiumborokban, a csúcsminőségű borokban van. Nem tartom valószínűnek, hogy a hazai termelők áldozatul essenek a multiknak, mert a különlegességük éppen hogy a regionalitásban rejlik.

Egyébként a termelés fejlesztése érdekében 2010-ben indult egy Nemzeti Borprogram, melynek célja a borszektor megerősítése állami és civil szereplőket bevonva - de a multik nélkül.
süti beállítások módosítása