A városi logisztika egyre bonyolultabb problémákat vet fel a közutak mind nagyobb fokú leterheltsége, a városi dugók miatt. Mit gondol: ki kellene telepíteni a pl. Csarnokot, és a hasonló logisztika-igényes létesítményeket a városközpontból? Vagy mi a megoldás?
http://ingatlanmenedzser.hu/iroda/2009/4/20/20090420_elhagyjakaraktarakesipariteruletekbudapes
http://greenfo.hu/hirek/2011/09/23/a-teherfuvarozas-valos-koltsegeivel-kevesbe-szamolunk
Kedves Vállgazd Bloggerek!A városok növekedésével, fejlődésével, a városok szélére, vagy fontos szállítási útvonalra (például városi folyó, vasút) tervezett gyárak, raktárak, telephelyek területét szépen lassan „körbenőtte” a város. Sok helyen átgondolatlan városfejlesztési stratégia, vagy annak teljes hiánya miatt éveken át nem foglalkoztak az ipari területek, kereskedelmi zónák és lakóövezetek megfelelő elkülönítéséről. Minden településnek be kell sorolni a területéhez tartozó összes ingatlant (helyrajzi szám szerint) különböző funkciójú területekbe, többek közt beszélhetünk ipari területről, gksz (gazdasági-kereskedelmi-szolgáltatási) területről, vegyes (kereskedelmi, szolgáltatási és lakófunkciójú) területről, vagy lakóövezetről. A legújabb és legnépszerűbb, KKV-knak meghirdetett EU-s finanszírozású pályázat, a „Telephelyfejlesztések” konstrukció már csak ipari és gksz övezetbe sorolható helyrajzi számon engedi vállalatoknak termelő és szolgáltató funkció fejlesztését, ezzel is igyekezve elejét venni a lakóövezeteket érő zavaró hatásoknak. Számos önkormányzat folyamatosan igyekszik kiszorítani a (gyakran környezetkárosítú, zajszennyező tevékenységgel járó) vállalatokat a település szélére, ahol ipari parkokat alakítanak ki (pályázat útján nyerheti el egy terület az ipari park címet és különböző támogatási-adózási előnyökkel jár a vállalatoknak), vagy ipari területeket jelölnek ki. Természetesen nem akarják teljesen elüldözni a cégeket, hiszen komoly helyi iparűzési adót (HIPA) szednek be tőlük, de fontosnak tartják a lakosság véleményét is. A lakók szempontjából életminőség-befolyásoló kérdés lehet a vállalatok száma, elhelyezkedése és tevékenysége. A vállalatoknak is érdeke a város szélén történő működés, ez esetben megspórolható a körülményes eljutás a telephelyre (szűk utcák, korlátozott forgalom stb) és könnyebben megfelelnek a környezeti és egyéb elvárásoknak mint egy belvárosi telephely esetén.Megoldást jelenthet a városon kívüli infrastruktúra fejlesztése, a közösségi közlekedés javítása. Az infrastrukturális beruházások mindig hosszú távú és tőkeigényes feladatot jelentenek, amelyek megtérülésére sokat kell várnia minden érintettnek.A hozzászólások nagy része Budapest-centrikusan állt a kérdéshez és nagyon jó megállapításokra jutottatok. Jók a hozott külföldi példák, nagyon fontos az M0 fejlesztése, a közösségi közlekedés helyzetének javítása, P+R parkolók építése stb. Javaslok olvasásra két civil építészeti, városfejlesztési blogot is: http://urbanista.blog.hu/ és http://varosban.blog.hu/.Ami a Vásárcsarnokot illeti, teljes volt az összhang: maradjon! Ezzel én is egyetértek és támogatom, nem csak a felhozott jó érvek (belvárosiaknak is lehetőség, valamint turisták) miatt, hanem mert jól elkapott akciókkal sokat spórolhattok, például a földszinti, vagy alagsori „tejtermék-outlet-ekben”. Jó vásárlást! :)Havran Zsolt