HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Az állam szerepe 1. kérdés

2011.10.03. 10:18 palfiildi

Mondjon maximum három olyan területet, ahol az adófizetői pénzekért cserébe az állami szerepvállalást elengedhetetlennek tartja! Ezek közé tartozik-e a felsőoktatás nappali tagozatos képzése? Indokolja választását!  

 

Kedves Hallgatók!
 
Ahogy azt már - reményeim szerint - az első szemináriumon megtanulták, a modern társadalmakban a piaci a domináns koordinációs mechanizmus, akadnak azonban olyan területek, ahol a piac nem működik megfelelően, s ilyenkor a bürokratikus koordináció (az állam) lép a helyébe. Miután nap, mint nap szembesülhetünk piaci kudarcokkal, nem könnyű feladat három olyan kulcsterültet kiemelni, ahol elengedhetetlen az állami szerepvállalás. Ennek ellenére - különösen a magas színvonalú indoklások fényében - úgy vélem, hogy a blogolók ismét derekasan helyt álltak.
Amiben szinte teljes volt az egyetértés, s amihez ennek megfelelően a legtöbb komment is érkezett, az az állami részvétel szükségessége a felsőoktatás és az egészségügy területén. A nagy összhangra tekintettel én is ezekre reflektálnék.
 
Kezdjük a mindannyiunkat érintő felsőoktatással. Nagyon örültem, hogy előkerült a felsőoktatás állami támogatása melletti legfontosabb érv, nevezetesen az, hogy az állami támogatás hiánya reprodukálja a társadalmi különbségeket. Azaz, ha valaki szegény családból származik, hiába tehetséges, nem tudja finanszírozni a továbbtanulást, így nem szerez diplomát, ami miatt kevesebbet fog keresni, mint azok, akik el tudják végezni az egyetemet. Ez amellett, hogy társadalmilag nehezen elfogadható, hatékonyságbeli problémákat is felvet, hiszen nem biztos, hogy a legmegfelelőbb emberek kerülnek bizonyos pozíciókba.
A másik fontos, és az előzőhöz szorosan kapcsolódó kérdés, (aminek aktualitását bizonyos szakok támogatásának tervezett megszüntetése adja) hogy kell-e terelgetnie az államnak a hallgatókat bizonyos pályák felé. Nézünk egy gyors példát. A közgazdász és jogász képzést részben az elérhető magas jövedelem teszi vonzóvá a fiatalok számára. Ha közgazdászként gondolkodunk, akkor hamar felismerhetjük, hogy ez is egy piac (a munkaerőpiac egy speciális szelete), ahol a kínálatot a végzett hallgatók adják, a keresletet pedig a munkaadók támasztják. Ha nő a kínálat (több a közgazdász vagy a jogász a piacon), akkor logikusan csökken az ár (azaz jelen esetben a bér, vagy átlagbér), ha más nem azért, mert megugrik a munkanélküli közgazdászok száma. A piac tehát elvileg itt is elrendezi a dolgokat: ha a fiatalok azt látják, hogy a közgazdászok nem tudnak elhelyezkedni, mert túl éles köztük a verseny, akkor kevesebben választják majd ezt a pályát.
Persze elképzelhető, hogy mivel van némi átfutási idő (a több éves képzés miatt), nagyjaink ezt már előre látják, és a támogatások visszafogásával próbálják elejét venni a megugró munkanélküliségnek a területen, ám valószínű, hogy a tervezett lépéseknek sokkal prózaibb (költségvetési) okai vannak...
Nagyon helyes az a többet emlegetett meglátás, hogy sokkal okosabb módja lenne a hallgatók terelgetésének, ha a kevésbé preferált területeken, (ahová most átcsatornáznák a támogatásokat, s így a hallgatókat is) mint például a tanári, vagy orvosi pályán emelnék a béreket. Felhívom ugyanakkor a hozzászólók figyelmét, hogy az említett szakmák tipikusan olyanok, ahol igen magas az állami alkalmazottak aránya, azaz a bérek emelése komoly többletkiadást jelentene, s így rontaná a költségvetés egyenlegét. Ha a felsőoktatás átalakítására valóban egy stratégiát dolgoznának ki, és a büdzsé helyzete sem lenne olyan kedvezőtlen, mint amilyen, akkor minden bizonnyal ez lenne a megfelelő megoldás. Mivel azonban a tervezett lépések oka, mint már említettem "prózaibb", ezért stratégiáról nem beszélhetünk, csak ad hoc költségcsökkentő intézkedésekről, amelyek viszont nem egyeztethetőek össze a fenti kiadásnövelő elképzelésekkel.
 
Az egészségügyre jóval rövidebben térnék ki, s csak Csővárberki Carlos azon megállapítására reagálnék, miszerint a "mind az oktatást, mind pedig az egészségügyi ellátást meg lehetne oldani üzleti keretek között". Bár kétségtelen, hogy bizonyos egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó magánpraxisok, rendelők, klinikák vannak, teljeskörű ellátást nyújtó magánkórházak azonban nem igazán működnek Magyarországon. Ennek egyszerű oka az, hogy bizonyos szolgáltatások esetében nem elegendő a betegszám ahhoz, hogy a szükséges előzetes befektetés megtérüljön, vagy egyszerűen a kezelés finanszírozhatatlan a fogyasztók számára.
Maradva az egészségügyi területen számos olyan halálos betegség van, amiben évente mindössze néhány százan halnak meg. Ezekre a kórokra soha nem lesz gyógyszer, mivel egy új készítmény kifejlesztése nagyságrendileg 1 milliárd dollárba kerül és ezt a szabadalmi védettség lejárata előtt tehát 10-15 éven belül be kell hoznia a vállalatnak. Egyszerűen kiszámolható, hogy ha egy betegségben évente ezren betegednek meg, akkor egy kezelésért majd 67 ezer dollárt kellene beszednie a vállalatnak (ami nagyságrendileg 14 millió forint), ez pedig nyilván nem lehetséges (pedig a sikertelen fejlesztések és a termelés költségeiről valamint az egyéb működési kiadásokról még nem is beszéltünk). Ugyanez a helyzet az egészségügy többi területén is. Számos kezelés nem lenne finanszírozható tisztán üzleti alapon, a megtérülést vizsgálva, az pedig (kissé buta példával) nem működik, hogy a törött kart megröntgenezik, begipszelni viszont már senki nem tudja, mert az veszteséges tevékenység lenne és ezért leépítették. Az állam szerepvállalása tehát - ahogy ezt a blogolók is sokan megállapították - elengedhetetlen az egészségügyi szolgáltatások területén, s bár elvileg az megoldható, hogy csak szabályoz, s úgy próbálja ezeket a hibákat kiküszöbölni, a gyakorlati tapasztalatok szerint önmagában ez nem elegendő.
                                                                               Jandó Zoltán

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr743273818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketelamoure 2011.10.03. 16:44:19

Az én preferencia listám az alábbi lenne:

- Innováció, kutatások
- Oktatás (közoktatás, felsőoktatás és felnőttképzés)
- Egészségügy ( alapszolgáltatások, tájékoztatás )

Az államilag finanszírozott felsőoktatás előnyei:

- Verseny a diákok között (tudásalapú társadalom)
- Elősegíti a vertikális és horizontális társadalmi mobilitást
- Segít a társadalmi kohézió fenntartásában (Így nem erősödik fel egyes régiók leszakadása)
- A humán erőforrásra elköltött pénzeknek nagy a megtérülési rátája
- Széles körben javulna a munkaerő minősége
- Lehetőséget ad egy erős 'tudás intenzív' gazdaság kialakítására

hvs 2011.10.03. 17:29:34

Egyetértek az előttem szólóval, én az államilag finanszírozott képzés előnyeihez szeretnék egy Szentes Tamás idézetet írni, amely úgy gondolom alátámasztja az állam szerepvállalásának fontosságát:
"A nemzeti fejlődést, és a világgazdasági felzárkózás sikerét meghatározó tényezők sorában mindinkább felértékelődik a tudomány szerepe, mégpedig nemcsak az alkalmazott, hanem az elméleti alapkutatásoké is. [...] A tudományos kutatói kapacitások alakulása és a tudományos-technikai eredmények felhasználása mindenekelőtt a humán tőke fejlődésétől függ, vagyis elsősorban az oktatás és képzés dimenzióinak és színvonalának növekedésétől. A legfejlettebb országokban bizonyított tény, hogy a humán tőkére fordított beruházásoknak a materiális beruházásokénál többszörösen nagyobb a hozzájárulása a GDP növekedéséhez."

Viking 91 2011.10.03. 17:48:18

Véleményem szerint a három legfontosabb szektor, ami állami támogatást igényel az oktatás, az egészségügy, és az alapvető állami intézmények fenntartása.

Természetesen ez egy olyan kérdés, amire nem létezik jó válasz, hiszen az állam számtalan ilyen egységet pénzel, ami elengedhetetlen az ország működéséhez. Talán a felsorolásomban egy kis pontosítást igényel a harmadik pont: szerintem igenis szükség van az állami intézményekre, még ha a legtöbb ember csak a negatív oldalát veszi észre létüknek. Hiszen ezek nélkül nem lenne fenntartható az állam működése, így az egészségügy vagy oktatás sem.

A különböző államok más és más megoldást találtak a bevételek és a szociális kiadások fenntartására. Míg például az USA viszonylag alacsony adó mellett minimális szociális ellátást nyújt (lásd felsőoktatás vagy egészségügy), addig pl. Svédország extrém mértékű adó mellett nagyon komoly szociális infrastruktúrát tart fenn.

Szerintem a felsőoktatás támogatása nagyon fontos. A felsőoktatás az alapja egy ország tudományos életének, így mindenképpen támogatást kell nyújtani neki. Lehet racionális döntésekkel spórolni, de a nem átgondolt szabályozások óriási károkat tudnak okozni, akár rövid távon is. Az elmúlt időszak oktatáspolitikája egy nagyon kényes téma, így nem is szeretnék rá nagyon megjegyzést tenni, de ha egy szóval kéne jellemeznem, azt mondanám, hogy aggasztó.

Airbear 2011.10.03. 18:12:22

Alapvetően egyetértek az előttem szólókkal.

Az én listám:
- Oktatás (beleértve a felsőoktatást, a közoktatást, nagy hangsúlyt fektetve a rosszabb körülmények között élők tanítására)
- A hazai cégek és termelő vállalatok támogatása (hiszen a nyereség, a fejlődés eléréséhez befektetésekre van szükség)
- Közlekedés fejlesztése (utak építése és felújítása, a tömegközlekedés fejlesztése, a munkálatok gyorsabb ütemben történő befejezése)

A felsőoktatásban az államilag támogatott helyek költségtérítésesre váltásával nem értek egyet, hiszen az oktatás, az új generáció fejlesztése talán a legfontosabb - ennek a generációnak is lesz a feladata a válságból való kilábalást kiviteleznie.
Ennek ellenére, ha az fizetni kell majd egyes most még államilag támogatott szakokon, a tehetséges, de szegényebb diákok más, támogatott szakok felé fordulnak, ami valójában nem is nekik való, a gazdagabbak közül pedig valószínűleg többen döntenek úgy, hogy ha már fizetni kell, inkább külföldön folytatják a tanulmányaikat, mivel az elismertebb - és megvan az esélye, hogy kint is maradnak, ami újabb negatív hatással volna a gazdaságra.

ito 2011.10.03. 18:40:19

A felsőoktatási képzéssel kapcsolatban szeretném megjegyezni, hogy az állam által alkalmazott stratégia, melynek egyik célja a fiatalok hiánypályákra való terelése (pl. tanári pálya) egy minőségbeli romlást vonhat maga után, mivel nem mindenki lesz hajlandó ilyen áron azt tanulni, ami érdekli.
Potenciális megoldás lehetne az államilag finanszírozott képzések ésszerű csökkentése, és a hiányszakmák más módon való népszerűsítése (például magasabb kezdőfizetések biztosítása).

Antal Gergely 2011.10.03. 19:18:43

A preferencialistában nagyrészt egyetértek a felettem szólókkal, nálam is szerepel a közoktatás és a közegészségügy, nálam a harmadik tényező azonban az infrastruktúra fejlesztése, hiszen ez tulajdonképpen az ipar minden vonatkozásához szükséges (vegyük csak példának az ipari forradalmat-milyen nagy lökést adott az iparnak a vasút...).

A felsőoktatás költségtérítéses mivoltját azért tartom kérdésesnek, mert durva beavatkozás esetén az állam erősen tudja befolyásolni a szakmaválasztást/pályaválasztást, így a rosszabb anyagi helyzetben állóknak nem lenne kitörés a hiányszakmákból, amik ma sem kecsegtetnek nagy vagyoni felemelkedéssel. Jobb megoldásnak tartom ito szavait a hozzászólásom felett. A jelenlegi viszonyok legnagyobb előnyének tartom azt, hogy adott szakon van átjárás a költségtérítéses és az államilag finanszírozott helyek között, így mindenki előtt van perspektíva és leszakadni sem szabad a diákoknak, így ez versenyre, illetve a minimum teljesítésére ösztönöz.

Csővárberki Carlos 2011.10.03. 23:32:58

Sziasztok!

Véleményem szerint az egyik legfontosabb terület, ahol az állami szerepvállalás elengedhetetlen az a rendfenntartás és a honvédelem. Végső soron mind az oktatást, mind pedig az egészségügyi ellátást meg lehetne oldani üzleti keretek között, hiszen számos jól működő magániskola és kórház létezik, ahol profit reményében nyújtanak olyan szolgáltatásokat, amit az állam ingyen garantál. Természetesen ennek több súlyos hátránya is van, például, hogy az átlagemberek számára ezek megfizethetetlenek. A katonaság és a rendőrség viszont olyan állami intézmények, amelyekkel szinte semmilyen módon nem lehet nyereséget termelni, tehát senki sem fogja átvállalni azok működtetését, így ez marad az állam feladata. Erkölcsileg is megengedhetetlen, hogy például a rendőrség feladatát ne az állam, hanem egy privát vállalat lássa el, gondoljunk csak bele, hogy mennyi visszaélésre adna ez lehetőséget. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy átmeneti megoldások itt is léteznek, ilyenek például a különböző security, vagy magánnyomozói cégek, amelyek pénzért vállalnak el hasonló feladatokat, habár hatáskörük a rendőrségéhez képest jelentősen limitált (nem igazoltathatnak, nem állíthatnak elő, stb.). Ugyancsak semmilyen körülmények között nem engedheti ki az állam a kezei közül a bíróságokat, az ügyészségeket, és a közigazgatást, tehát ezeken a területeken az állami szerepvállalás elengedhetetlen.

A felsőoktatással kapcsolatban egyetértek az előttem szólókkal, miszerint az oktatás egy befektetés. Ugyanúgy, mint egy üzleti vállalkozás esetében, itt is vannak ráfordítások, mint például a tandíj, a könyvek ára, nem beszélve arról a 3+2 évről, amivel később kezdünk el dolgozni. Egy diploma megszerzésével viszont rögtön nem a minimálbért, hanem annál sokkal magasabb összeget fogunk keresni, ami anyagilag hosszútávon befektetésünk megtérülését eredményezi. Számos üzleti befektetést az állam pénzügyileg is támogat, hiszen az minél eredményesebb, annál több adó folyik be a kormánynak, annál több embert foglalkoztatnak stb. Azáltal, hogy az állam támogatja a diákok oktatását, tulajdonképpen befektet. Egy diplomás ember sokkal többet keres, így sokkal több adót is fizet, ráadásul nagy valószínűséggel nem fog munkanélküli segélyért sem sorban állni, tehát pusztán anyagilag is hamar megtérül az állam befektetése. Továbbá a szellemi tőke fejlesztése az ország haladását is szolgálja, és nagymértékben hozzájárul a társadalom fejlődéséhez. Ebből következően az állam szerepvállalását a felsőoktatásban nagyon fontosnak tartom.

Borrrzalom 2011.10.03. 23:47:30

Az én listám:

-egészségügy és szociális ellátórendszer;

-K+F;

-oktatás.

A pályaválasztásban - tapasztalataim szerint - kevés az, aki előtt a középiskolában pontosan kirajzolódik, hogy mivel szeretne foglalkozni, inkább csak a tudományterületek közötti preferenciák alakulnak ki, a pontos pályakép általában nem.

A diákok konkrét, szilárd elképzeléseinek hiányában jó motiváló erő lehetne a pénz. Azaz pl. többen mennének tanárnak, ha megfizetnék a munkájukat (sajnos bebizonyosodott, hogy kevés az, aki a tanári pálya mellett elhivatott, honorálni is kell a tanári munkát).
Más a helyzet az orvosi pályán: orvostanhallgató van bőven, frissen végzett orvos az egészégügyben egyre kevesebb. A kulcsszó itt is a pénz. A bérezést kell növelni, hogy az orvosok itthon maradjanak.

Károsnak tartom, ha az állam a támogatott helyek megszüntetésével kívánja befolyásolni a pályaválasztást. A kényszerből pályát választók esetében nagyban csökkenhet az érdeklődés, a motiváltság felsőfokú tanulmányaik során, ami a munkaerőpiacra kikerülve is komoly problémákat okozhat.
Épp ezért nem szabad kizárni egész képzési területeket az állami támogatásból. Ha kiadáscsökkentést végezni az állam, inkább a hallgatók tanulmányi eredmény szerinti eltérő támogatásának rendszerén lehet változtatni. Azaz szűkíthető a kersztmetszet, egyre jobb tanulmányi eredménnyel maradhasson a hallgató államilag támogatott.

Továbbá fontos bevételi forrás lehet a fizetős felsőoktatás. Ezen a téren véleményem szerint hatékonyabb piaci megjelenés lenne elvárható az egyetemektől. Jóval komolyabban, dedikáltan kellene részt venni a nemzetközi oktatási piacon (exportképes oktatás). Ahogy a hir24.hu-s cikk is írja: komoly kereslet van a fizetős képzési helyekre. Pontosan ezért kellene ezt az igényt piacképes magatartással, hatékonyabban kiszolgálni, természetesen megfelelő marketinggel alátámasztva.

tschiki211 2011.10.04. 09:06:54

Sziaztok!

Én is hozzászólnék a témához. A cikkeket végigolvasva egy igen komoly vélemény fogalmazódott meg bennem.
Nem tudom elhinni, hogy hogyan merülhetett fel egyáltalán a kultúra szempontjából oly fontos akármelyik humán tárgy megszüntetése. Valóban költséges a felsőoktatás a rengeteg szak miatt, így egyértelmű, hogy szükség van átalakításokra, azonban ezek, mint ahogy azt már említették megfontolt átalakítások kellenek, hogy legyenek, nem elhamarkodott, rációt nélkülöző, és a következményekkel nem számoló költségcsökkentések. Gondolok itt most elsősorban a közgazdász képzés és a jogász képzés tervezett átalakítására. Erről egyébként a HVG-ben olvastam először, ott a szöveg a magas kezdőfizetéssel magyarázta az intézkedést. Mindannyian tudjuk, hogy kevesen tudnák maguknak finanszírozni akármelyik képzést is, a diákhitel pedig az eladósodással fenyeget. Ez a társadalmi különbségek növekedéséhez járulna hozzá, elvágná az alsó- és középréteget a felemelkedés lehetőségétől, legalábbis ezen szakokon. Ez aztán a megoldás!
Volt is szó a cikkekben arról, hogy nem elitképzéssé kéne alakítani a felsőoktatást, ezzel egyetértek. Emellett azt is szomorúan látom, hogy a kormány már az egyetemek autonómiájának megszüntetését fontolgatja.
A tervezett kényszerpálya felé fordítást is logikátlannak tartom. Nem tudom, a kormány miért akarja a tanári, vagy (ezt még azért jobban megértem) az orvosi képzést támogatni. A tanárokból éppen lenne elég, csak nincs állásuk a költségcsökkentő intézkedések miatt, helyette dolgozhatnak reggeltől-estig (mert indokolatlanul nagy a rajtuk fekvő teher). Ez is milyen logikus! Az orvosi fizetéseket pedig véleményem szerint a kormány nem fogja tudni az európai szintű fizetésekkel szemben versenyképessé tenni, nem hiszem, hogy erre lenne külön Emeljük Meg Az Orvosok Fizetését Vészalap. Habár itt had utaljak intertextuálisan az előttem szólókra. Csővárbeki Carlos mondta, hogy a magánkórházak jelenthetnek megoldást...véleményem szerint ez kiszolgáltatná az egészségügyet az üzleti vállalatoknak. Ezt speciel nem támogatnám, de teljesen egyetértek a szellemi tőkefejlesztés elméleteddel.
Illetve Borrrzalomhoz szeretnék csatlakozni. Szerintem is a K+F kutatásokat lehetne támogatni, például a geotermikus energia felhasználása terén, ez egy előrelépési lehetőség lenne szerintem. Emellett a tudásexportálással is egyetértek, bár azt kell mondjam, mind a kettő igen költséges, és csak hosszútávon kivitelezhető, de az is igaz, hogy valahol el kell kezdeni! Emellett csatlakoznék Airbear-hoz is. Szerintem is fontos a közlekedés fejlesztése, hiszen Magyarország profitálhat a logisztikából. Az infrastrukturális fejlesztések azonban megint költségesek. A hazai vállalatok, különösen a kkv-k támogatását teljes mértékben fontosnak tartom, ez nem is kerülne sokba, ráadásul a hazai gazdasági "egészség" alapköve lehet.

tschiki211 2011.10.04. 09:16:41

Mindehhez párosul azért még, hogy tegnap hallottam a rádióban, hogy szóba került az országgyűlési képviselők juttatásainak kiszélesítése. Ezzel nem igazán tudok ilyen gazdasági helyzetben egyetérteni. Véleményem szerint örüljünk, ha tudjuk a történelmi múltunkból fakadó hátrányainkat összeomlás nélkül ledolgozni, az igazán költséges innovatív újításokat és a politikusfizetés-növelést lehet addig el kéne napolni.
Persze, mint egy öncáfolat így a végére azt is le kell írni, hogy mindig könnyebb szubjektíven megítélni, mi jó, és mi rossz. Azonban krízishelyzetben, mint például most is, működőképes megoldást javasolni, az az igazi kihívás!

pongetes 2011.10.04. 19:21:20

Sziasztok!
Szerintem nélkülözhetetlen az állami szerepvállalás az oktatás, az egészségügy és az alapkutatások területén. Részletesebben a felsőoktatást fejteném ki.
A 21. században már tudásalapú társadalomról, illetve ennek az igényéről beszélhetünk. A humán erőforrás értéke megnövekedett, Szentes Tamás a humán tőke fejlesztését a leginkább megtérülő befektetésnek nevezi. A humán erőforrás esetében leginkább már a magasabb szellemi tevékenységekre kell gondolni, a technika fejlődésével teljesen természetesen szorul vissza a klasszikus szakmunkások iránti igény. Az állam forrásait nem a természetes folyamat feltartóztatására kell fordítani, hanem felhasználásukkal a tendenciához való igazodást kell elősegíteni.
Magyarország természeti erőforrásokban, vagy azok felhasználásában(geotermikus energia) meglehetősen elmaradott. Így a szellemi tőke, mint kitörési pont különösen felértékelődik, stratégiai jelentőségűvé válik. Mondhatnám úgy is, hogy itt kell kihoznunk a maximumot. Szemléletesen nézve itt a nyersanyag maga az ember, amit "ki kell bányászni". Az általános tandíj bevezetése azonban egy igen komoly szűrőt alkalmaz, meghiúsítva az esélyegyenlőséget, egy jelentős réteget zár ki az egyetemekről. Ráadásul (Demján Sándorra hivatkozva) épp azt a réteget zárja ki, ahol az esetleges tehetség nagyobb küzdőszellemmel és motivációval párosul. A kitartás hiányában pedig a tehetség gyakran elsorvad. Így én Borrrzalommal értek egyet, a tandíjat csak bizonyos teljesítmény (átlag) alatt szabad megállapítani. Ez elősegít egy tisztulási folyamatot az egyetemeken, de megóvja a tehetségeket.
Úgy vélem továbbá, hogy a csak egyes szakokat érintő tandíj torzító hatású, tovább növelné a pályát elhagyók számát. (kényszerdöntések miatt)
Végezetül mi különböztet meg egy félperifériát a centrumtól? Részben az, hogy a centrum képes az autonóm fejlődésre. Ennek alapja természetesen a kutatás-fejlesztés, ami feltétlen megköveteli a szakértők létezését. Minél nagyobb körből válogatjuk őket össze, annál nagyobb az esélye, hogy kiemelkedő tehetségekre bukkanunk, és így behozhatjuk lemaradásunkat Nyugat-Európával szemben.

Brigite 2011.10.05. 18:04:45

Véleményem szerint az állami szerepvállalás 3 fő területe: az oktatás, az egészségügy és a rendfenntartás.

Elsőként és legrészletesebben az oktatással kapcsolatos álláspontom fejteném ki. A külföldi hallgatók jelentkezése szűk oktatási kapacitásokkal párosul, mindazonáltal - rendkívül lényegre törő megfogalmazásban olvastam a források egyikében - " a felsőoktatás Magyarország jelentős exportágazata". Ez a mondat is árulkodik a hazai oktatásban rejlő lehetőségekről, melyek kihasználásával nemcsak a külföldi, de hazai hallgatóknak is magas színvonalú képzésben lehetne részük. Az oktatás átalakítását szükségesnek tartom, amennyiben az megfontolt és tudatos, illetve a hallgatói érdekek figyelembevétele mellett történik. Az átalakítás alatt egy bizonyos szintű összevonást, koncentrációt értek, mely elősegítené, hogy az úgynevezett slágerszakok számát csökkentsék, vagyis csak bizonyos, lehetőleg a legszínvonalasabb egyetemek oktassák. Ezáltal egyrészt lehetővé válna, hogy más terültekre fordítsák az így megspórolt pénzt. A jogász-, közgazdász-, és bölcsészképzés fizetős volta számos szerényebb anyagi körülmények között élő, de tehetséges diáktól megvonná a lehetőséget, hogy tehetősebb társaikhoz hasonlóan, egyenlő esélyekkel induljanak pályakezdőként a munkavállalói piacon. Ezért ezt az opciót nem tartom megfelelőnek. Nem az anyagiak, inkább a pontszámok terén való változtatások lennének alkalmasak a szűrésre, amennyiben így is- úgy is költségmegtakarítási szándékkal változtatnak az oktatás helyzetén.

A napokban hallhattuk, hogy a kormány kivette az önkormányzatok kezéből az iskolák és az egészségügy irányítását, vezetését. Ezzel a hírrel szeretnék áttérni az általam fontosnak tartott második pontra, az egészségügyre.

Magyarországon az orvosi képzés rendkívül népszerű a külföldi hallgatók körében, miközben a hazai hallgatók - talán a különböző törvénytervezetek miatt - vonakodnak az orvosi pályára lépni. Úgy vélem, hogy amennyiben az egészségügyben bizonyos állami támogatások élvezése lehetővé válna, nem lenne szükség olyan intézkedésekre, melyek a pályakezdőket hazánkban marasztalják. Ha adott lenne a megfelelő munkakörülmény illetve fizetés, saját maguk akarnák a hazai orvosi állományt erősíteni.

Végül pedig a rendfenntartásról szólnék néhány mondatban. A honvédelem rendkívül hosszú történelmi múltra tekint vissza. Éppen ezért rendkívül fontossággal kellene bírnia. Azonban számos ponton érthető a rendvédelmi szervek elégedetlensége. Azok az emberek, akik napról-napra az életüket kockáztatják embertársaikért, nem kapnak kellő odafigyelést, "törődést" - gondolok itt a megfelelő munkakörülmények biztosítására. Megfelelő bérezés mellett, nem lenne gond ezen a téren a pályakezdők alacsony létszáma, és az utánpótlásban fellépő hiányosság.

JOSÉ 2011.10.05. 22:51:30

Sziasztok!
Nagyon érdekesnek találtam az előttem hozzászólók véleményét! Bennem is természetesen meg van egy preferencia sorrend azokkal a területekkel szemben ahol az állami szerepvállalás "nélkülözhetetlen". Ezek a következők: 1. Oktatás Az oktatás bármilyen elcsépeltnek is tűnik már :P tényleg egy befektetés és most nem is ennek a szükségszerűségére térnék ki (ezt már megtették páran) hanem arra a tényezőre ami mindig felvetődik amikor is felsőoktatásról van szó: a költségek maximalizásása. Magyarul túl drága a képzés, megéri ezt ilyen formában fenntartani? Én azt gondolom, hogy megéri az más kérdés, hogy ha már az állam befektet a fiatal generációba, kvázi megteremtve a későbbi társadalmi elit egy részét azt teheti-e anélkül, hogy azok a vállalatok, cégek ahol ezek a szakemberek dolgozni fognak SEMMIT nem tesznek vissza közvetlenül az államkasszába. Én szerintem a legnagyobb probléma tényleg a struktúrával van, hiszen minek képezzünk olyan szakembereket akik a befektetésért cserébe semmit nem tudnak felmutatni. 2. EGÉSZSÉGÜGY Ez az a terület amit véleményem szerint ki lehet kiáltani ma MAGYARORSZÁGON az egyik olyan területnek, ami minden embernek eszébe jut ha valamit is állami kézben kell tartani. Ezt a kijelentést alá is támasztja a pár évvel ezelőtti népszavazás is, amiből kiderül az emberek ragaszkodnak az állami egészségügyhöz.( egyébként ezt a legitimációt mármint hogy maradjon ingyenes a felsőoktatás is megkapta!!!! és ez kell, hogy kötelezze a kormányokat!) Az egészségügy azért is fontos terület, hiszen a legtöbb ember kimondva kimondatlanul nem lenne képes kifizetni a kórházi ellátása teljes díját egy összegben és mivel "ma még" az a mentalitás uralkodik, hogy senkit sem hagy magára az állam, ez jól is van így. Ha valamiből pénzt akar keresni az állam, akkor nyugodtan építhetne az orvosképzésre, hiszen mint a gondolatébresztő cikkek közül az egyik pont arról szólt, hogy a külföldi diákok szívesen jönnének tanulni Magyarországra költségtérítéses formában!! Azt nem pártolom, hogy egy külföldi fizessen többet mint a magyar társa (szerintem ez eleve diszkriminatív lenne), hanem azt hogy ha már lenne fizetőképes kereslet erre a képzésre, akkor bővítsék a kapacitásokat, nem mellőzve természetesen a színvonal romlását! Ez mindenek felett kell, hogy álljon! 3. Hazai cégek és vállalkozások támogatása Egy ország akkor és abban az esetben igazán erős, ha egy egészséges egyensúly alakul ki a nemzetközi és hazai vállalatok között. A külföldi vállalatok egy esetleges válság esetén, először nem az anyaországban zárják be a gyárakat, vállalatokat hanem külföldön (ez esetben Magyarországon). Muszáj támogatni akár plusz kiadásokkal is a magyar cégeket, hiszen azok stratégiailag kiemelt szerepet kell, hogy betöltsenek a gazdaság egészét tekintve és nyilván számukra nem áll rendelkezésre akkora tőke amivel egyáltalán fel tudnák venni a versenyt a külföldi vetélytársakkal. Köszönöm.

Kéky 2011.10.06. 17:38:11

Sziasztok!
Nálam a 3 legfontosabb terület, ahol az államnak szerepet kell vállalnia:
-egészségügy
-oktatás
-közbiztonság.
Természetesen több ilyen terület is van, de szerintem ez a három legfontosabb.
Az oktatás egyfajta befektetés, mind az állam, mind pedig a tanulók/hallgatók részéről is, hiszen az állam rengeteg pénzt fordít arra, hogy szakembereket képezzen és a hallgatók is rengeteg energiát és pénzt(hiszen nem mennek teljes munkaidőbe dolgozni, hanem inkább tanulnak) fektetnek be, később pedig remélhetőleg magas fizetésük kárpótolja a hallgatókat is és az állam a magasabb adók miatt megsokszorozhatná a befektetett pénzt. Éppen ezért fontos, hogy az állam biztosítson államilag finanszírozott felsőoktatást. Azzal is szembe kell néznünk, hogy sajnos van egy pár terület, ahol hatalmas a túlképzés és vannak olyan területek is, ahol nagy mértékű szakember-hiánnyal találkozunk. Mivel az államnak is az az érdeke, hogy a munkaerő ellátottság minden területen azonos legyen, így ő beleszólhat és bele is kell szólnia, hogy adott szakmákban hány emberre van szüksége és hányat akar képezni. Azt is láthatjuk, hogy rengeteg hallgató tanul a közgazdász és jogász képzésben, így érthető, hogy az állam ezen a területen akar spórolni. Azonban, ha teljesen megvonja a támogatást ezektől a képzésektől, akkor nagyon sok tehetséges hallgatót veszít el. Nézzük csak azt az esetet, hogy az egyik diák (aki most középiskolás) nagyon tehetséges lenne a közgazdaság területén, de mivel szülei nem tudják finanszírozni a költségtérítéses képzést így, ha felsőoktatásban akar tanulni, akkor valószínűleg más szakra fog menni, ahol közel sem olyan tehetséges, de a diplomáját meg fogja szerezni. Így az állam saját magával is kitolt, hiszen elvesztett egy nagyon jó szakembert. Éppen ezért fontos az, hogy mindenféleképpen legyen minden szakon államilag finanszírozott hely, még akkor is, ha a helyek száma elég csekély.

vjoci92 2011.10.06. 18:57:11

"Nekem a befizetett adómért jogom van ahhoz, hogy..." - gyakran lehet hallani ilyen, vagy ehhez hasonló kifakadást, általában jogosan, de néha olyankor is, amikor egy adott felvetésnek semmi köze nincs az adózás kérdéséhez. De kétségtelen, hogy az állampolgár jogosan várja el, hogy ha az adójával hozzájárul a közös költségekhez, akkor az abból való részesedést ő is élvezze. Szerintem az előző hozzászólók valóban a legfontosabb területeket jelölték meg, mint például: oktatás, állami intézmények, egészségügy, rendfenntartás. Nem akarom ismételni a leírtakat, úgyhogy megpróbálok ezen túlmutatóan 3 további területet megjelölni, ahol szerintem az állami szerepvállalás elengedhetetlen.
1. A kultúrához való hozzájutás (ingyenes múzeum- és kiállításlátogatás, kedvezményes belépők, filmklub-hálózat fenntartása, színházak támogatása stb.)
2. Az állampolgárok korrekt tájékoztatása (köztelevíziók, közrádiók hozzáférhetőségének biztosítása; ehhez infrastruktúra, hogy ez minden állampolgárhoz eljuthasson; külön gondoskodás arról, hogy tartalmilag semleges és igényes maradjon)
3. A megfelelő életkörülmények biztosítása városokban és falvakban egyaránt - a közterületeken (utak jó minősége, világítás, környezetvédelem, közbiztonság, hajléktalankérdés kezelése)
De ezen kívül is biztosan vannak - még nem említett - fontos területek, szempontok.

Szerintem a felsőoktatás nappali tagozatos képzésének ingyenes biztosítása is kiemelt állami feladat, de talán nem tenném bele az első háromba, legyen mondjuk a negyedik ;-) Érdemes elgondolkodni azon, hogy az USA-ban egyáltalán nem általános az ingyenes felsőoktatás, ott a szülők a gyermek megszületésétől kezdve életcéljukként határozzák meg a pénzgyűjtést - gyermekük felsőoktatására. Nem azt mondom, hogy ez a jó megoldás - nálunk legalábbis -, de létezik ilyen rendszer is. Azt, amiért fizetni kell, az emberek sokkal jobban megbecsülik. Aki fizet, annak az egyetem elvégzése általában nem próba-szerencse, hanem egy teljesítendő vállalás. Ennek az aktuális problémának a megoldását úgy látom, hogy annak jogos az ingyenes felsőoktatás, akinek a szociális körülményei és/vagy kiváló tanulmányi teljesítménye ezt indokolja.

Binki 2011.10.06. 19:46:48

Én fontosnak tartom azt,hogy az állam egy bizonyos szinten támogassa a felsőoktatást.Emellett legfőképpen azt az érvet hoznám fel,hogy az nemcsak az egyénnek az érdeke,hogy bővítse tudását,hanem a társadalomnak,valamint magának az államnak is.Hiszen lehet,hogy pont az a személy,akit az állami pénzen kitanítottak fogja megoldani az állam jövőbeli problémáját,sőt lehet,hogy éppen a nemzetközi problémákra talál megoldást.Viszont,ha az állam nem finanszírozta volna a felsőoktatási tanulmányait,ez az illető a kedvezőtlen anyagi körülményei miatt nem tudta volna fizetni azokat és így nem kapta volna meg azon ismereteket és elméleteket,melynek birtokában képes lenne a megoldást megtalálni,és ezáltal a társadalom,valamint az állam elesne magától a megoldástól is.
A felsőoktatás mellett véleményem szerint az államnak támogatnia kéne azon intézményeket valamint közösségeket,melyeknek munkája során az emberek látásmódja bővülne,és a támogatás által is ösztönözni őket,azok látogatására.(pl.színház,különböző múzeumok)
Továbbá fontos,hogy az állam szerepet vállaljon az infrastruktúra fejlesztésében is,hiszen egy jobban kiépített városban,országban könnyebb közlekedni-tájékozódni,és ezáltal az emberek hangulata is emelkedik,azáltal hogy fejlettebb országban lakhatnak.Másrészt pedig az infrastruktúra fejlesztése magának az államnak is kedvez,hiszen így a külföldi befektetők is szívesebben jönnek.

nophrete 2011.10.06. 23:29:51

Alapvető területek egy társadolom működéséhez az egészségügy, a közbiztonság és az oktatás. Nehéz csupán három dolgot kiemelni, hiszen az állam majd minden területen nagy szereppel bír.

A felsőoktatás finanszírozásának ilyen drasztikus csökkentését nem tartom ésszerűnek, a hallgatók számának bizonyos mértékű csökkentése járható út lenne, hiszen nem a fent említett szakmák megszüntetése/anyagi kiváltsággá tétele lenne a cél, hanem a munkaerőpiac normalizálása.

robih91 2011.10.07. 00:18:20

Sziasztok,
végigolvasva a kommenteket, érdekesnek találtam, hogyan vélekedtek, szükséges-e az államilag támogatott felsőoktatás, ha igen, milyen formában és mértékben.
Én is felállítottam a preferenciáimat azzal kapcsolatban, hogy mik azok a legfőbb területek, amelyeket az államnak jelentősebb mértékben támogatnia kellene. Személyes véleményem szerint az első mindenképp az oktatás kell, hogy legyen, sok hozzászólóval egyetértve. Én is azt az elvet vallom, hogy az oktatás egy befektetés, befektetés a fiatalabb generációkba, a jövő generációiba, akik a későbbiekben tudásukkal hozzájárulnak(nagy többségükben) az országunk és a világ "jobbításához", fejlődéséhez, értelmes gondolataikkal, elképzeléseikkel, magukba szívott tudásanyagukkal és annak gyakorlati, kreatív alkalmazásával.
Meglátásom szerint attól, ha valaki munkavállalás céljából távozik hazánkból, attól még magyarként, a magyar nemzet értékeit és kultúráját is némileg átörökíti végzett tevékenységébe, attól, hogy még valaki az országhatárokon túl kíván tevékenykedni, attól még a magyar adófizető pénze az adott, országunkból távozó illető külföldön való elhelyezkedésével nem veszik kárba minden esetben. Napjainkban számtalan esetben a külföldi munkavállalás nem végleges elkötelezettséget, hanem néhány évig tartó munkavállalást jelent a nemzetközi szakmai gyakorlat megszerzése, nyelvgyakorlás és kulturális ismeretek bővítése végett. Ezek akár továbbképezhetik, fejleszthetik a magyar felsőoktatásban végzett személyek piaci értékét és könnyen elképzelhető, hogy a szélesebb körű, külföldi tapasztalataikkal később Magyarországon helyezkednek el, ahol a széleskörű információk gyakorlatba történő átültetésével hazánk jobb, fejlettebb és a régió/világ többi országának figyelembe vételét követő fejlődéséhez járulnak hozzá. Nem utolsó sorban a magasabb fizetések reményében vállalnak tömegesen munkát külföldön a magyar állampolgárok. De azt se felejtsük el, hogy valahol az Európai Uniónak célja is - mint közös politika - a 4 szabadság elvén belül a munkaerő szabad áramlása az országok között. (tágabb értelemben véve a személyek szabad áramlása).
Ha ezeket a tényezőket veszem figyelembe, akkor a magyar adófizetőknek igenis érdemes a nappali tagozatos felsőoktatást közvetetten támogatni. Később saját előnyeit és az ország fejlődését is szolgálhatja a tapasztaltabb magyar munkavállaló.
A külföldi (Ny-európai, USA-beli) magasabb béreket már előbb említettem. Kihangsúlyozom, hogy a mai költségtérítéses képzés féléves díja, az új felsőoktatási törvénybe szereplő, a jövőben fizetendő, a mostani díjaknál gazdasági, társadalomtudományi területeken kettő, gyakran háromszor nagyobb önköltségekről nem is beszélve, a magyar fizetésekhez viszonyítva óriási összeget jelent.. Az ösztöndíjakból lehetetlen a tandíj fedezése, az egyetemi tevékenység melletti munkavállalásból se lehet gyakorta ilyen sok pénzt összegyűjteni.
Az oktatásban való állami szerepvállalás fontosságáról szóló gondolatomat egyrészt azzal zárnám, hogy a transznacionális vállalatok korában a nacionalista gondolkodásmód jelentősen lecsökkent, a magyar állam adófizető állampolgárainak felsőoktatásra költött tehervállalását a TNC-k is kompenzálhatnák a magyar államnak fizetett, a kiművelt emberfőkért és azok brain drainjéért járó adókkal. Másrészt úgy érzem, nem haladhatok el amellett, hogy hangsúlyozzam: Sok közgazdász és társadalomtudományi szakértő tevékenykedik, de ha csak a természettudományos-műszaki-orvosi pályákat támogatja államilag a kormány, akkor rövid időn belül az arány megváltozna és hiány lenne közgazdászokban és társadalomtudományi területen dolgozó szakemberekben. A rosszabb szociális körülmények között élő, nehéz anyagi helyzetben lévő potenciális hallgatóknak legalább az esélyt meg kellene adni arra, hogy érdeklődési körüknek megfelelően kapják meg az állami támogatást. Aki alkalmatlan természettudományi, műszaki pályára, azt véleményem szerint nem szabad pénzügyi korlátokkal arra ösztönözni, hogy azt válassza. Valahol ezt a szabad választás korlátozásának érzem a nehezebb körülmények között élők körében.

Hosszas okfejtés után, az állam további két, általam fontosnak tartott szerepvállalásáról szólnék néhány szót. Az államnak az egészségügyben mindenképp óriási szerepet kellene vállalnia (preferencia-rendszeremben az oktatás utáni 2. helyen tüntetném fel). Egyrészt az emberek még a szocializmus korszakából eredő betáplálásokból kifolyólag hozzá vannak szokva egyfajta gondoskodó, paternalista, atyáskodó államhoz, amelynek elvei között szerepelt az ingyenes egészségügy, másrészt az embereknek - főleg a mai gazdasági helyzetben - nincs pénzük egészségük karbantartásának finnanaszírozására.Ne felejtsük el, milyen felháborodást váltott ki a néhány éve bevezetett, majd népszavazás útján eltörölt vizitdíj. Ezekből a tényezőkből arra következtetek: az állam nem vonulhat ki az egészségügy finanszírozásából, szerepvállaló tevékenységét közfelháborodás nélkül jelentősen nem csökkentheti.

Harmadik területként én mindenképp a kutatás és fejlesztés támogatását jelölném meg. Elképzelésem szerint országunknak érdeke, hogy az állami szerepvállalás révén is minél nagyobb keret álljon rendelkezésre a nemetközi K+F programokban való részvételre, mellyel tudományos potenciálunkat is növelhetnénk. A K+F-ket befolyásoló szerződéskötések, programtámogatások-és követések terén az állami szabályozásnak aktívabbá kellene válnia Magyarországon.

Remélem néhány új gondolattal is hozzájárultam a kérdéshez.
Mindenkinek további szép estét, értékes hozzászólásokat kívánok!

utálom a brokkolit 2011.10.07. 03:53:50

Halihó!

Ha elfogadjuk, hogy az állam törekedjen a legnagyobb hasznot/értéket teremteni, akkor jó ötletnek tűnhet mindenkit szabadon engedni, hagyni, hogy saját hasznukat/értékeiket szabadon maximalizálhassák (egészen addig szabadon, míg ezzel mások szabadságát nem korlátozzák). Ebben az esetben kevés szükség lenne bármilyen állami szerepvállalásra, (eltekintve például a bíróságtól a törvényhozástól vagy a rendőrségtől, ami ez esetben a válasz, mint a szükséges területek) minden szabad egyén pedig önállóan rendelkezhet a (fenti szervek működtetéséért járó költségek levonása után fennmaradó) vagyona felett, így saját maga (valószínűleg sikeresen) a legnagyobb értéket teremtheti önmaga számára. Én például paradicsomot vennék, más valakik brokkolit (mert vannak akik szeretik), ha az állam mindenkinek brokkolit venne akkor én nem lennék boldog.
Megeshet azonban, hogy az állam úgy tudja teremteni a legnagyobb értéket, hogy a nagy többségre hallgatva csak brokkolit vesz és bár én rühellem azt és nekem rossz lesz, 1000 másik embernek tudnak így brokkolit venni és hatalmasat nőhet az össz érték/haszon.
(Más kérdés, hogy a nagyobb összhaszon érdekében lehet-e más szabadságát sérteni, adót szedni?)
Másképpen:
Ha az állam hasznot maximalizál, a többség döntése alapján (demokrácia) és a többség keresete eltörpül egy kisebb rétegéhez képest (ami általában így van), ilyen esetben ésszerűnek tűnhet az állami szerep a segélyek/támogatások terén (újraelosztás).

Szem előtt tartva pedig azt, hogy minek mennyi a költsége és mennyi hasznot teremt, juthatnánk egy helyes eredményre azzal kapcsolatban, hogy mit is kéne kezdeni az adófizetők pénzével.

A felsőoktatást tekintve például elég nagy költsége van (jelenleg is) a fogorvosok, orvosok képzésének, de ha bárki kapott már számlát a kórházban bennfekvés után, az tudja azt is, hogy ez is nagy költségekkel jár (egészségügy)- és ezt nem nekem kellett kifizetnem.
De ha megelőző tevékenységet folytatna (például drogprevenció, felvilágosítás), az nem teremtene sokkal olcsóbban azonos hasznot? És bár ezek költségével nem vagyok teljesen tisztában, vegyük figyelembe, hogy egy darab képzés költségénél csak egy diákról van szó, addig egy megelőzésnél csoportokról beszélhetünk. Valószínűleg persze Afrikában nagyobb szükség lenne erre, de talán Magyarországon sem elhanyagolható.

rogerkapitány 2011.10.07. 08:22:19

Sziasztok!

Sajnos megint csak ilyen későn tudok a témához szólni, így már nagyon sok bennem is megfogalmazott gondolatot olvashattam vissza tőletek a témával kapcsolatban, ismételni pedig nem szeretnék.

Azonban egy általam nagyon lényegesnek tartott gondolatot még kiemelnék. Bár talán kissé már eltér a témától, de szerintem nagyon fontos erre felhívni, hisz azért mégis közgazdász-hallhatók vagyunk.

Én kifejezetten fontosnak, sőt az állam legfontosabb feladatának (megelőzve az egészségügyet, honvédelmet) az oktatás finanszíroztatását tartom. És miért is? Ahogy ebben az Index-cikkben is olvasható (index.hu/gazdasag/magyar/2010/11/03/az_iskolapadban_van_a_csodafegyver/ ), egy adott állam oktatásának színvonala és a gazdaságának jövőbeni fejlődése rendkívüli mértékben összefügg egymással.

És nem is kell más országokban kutakodni bizonyítékok felmutatására, hiszen csak gondoljunk vissza a 20-as évek Magyarországára, ahol a katonai költségvetésből visszatartott pénzeket mind az oktatásra költötték. A Klebelsberg Kunó által vezetett oktatáspolitika hatalmas sikereket ért le, hiszen abban az időben számlálták fel végleg az analfabetizmust, de a magyar Nobel-díjasok nagy része is azokban az években kapta meg a későbbi tudományos munkához az alapot. Persze, a gazdasági világválság és II. világháború miatt nem volt elég idő, hogy a színvonalas oktatás gyümölcsei beérjenek.

Meglátásom szerint ma is ez lenne a helyes döntés, ha a költségvetésből az oktatásra szánt pénzek nagyságát jelentős mértékben megnövelnék. A probléma inkább azzal van, hogy a magyar politikai elit nagy része a rövidtávon szavazatokat szerző intézkedéseket preferálja, az oktatás meg nem erről ismert. Másik súlyos probléma, hogy a különböző politikai pártoknak teljesen más elképzeléseik vannak az oktatáspolitika irányáról, így kormányváltásonként a korábbi kormány(ok) oktatáspolitikáját felülbírálják, és valamilyen teljesen más irányba viszik el a dolgokat. Ezért lenne jó, ha a politikai elit a szakmával összefogva hosszútávú oktatáspolitikai-stratégiát dolgozna ki, hiszen ha az oktatásról van szó, akkor évtizedekben kell gondolkodnunk.

Hiszen az most bebizonyosodott, hogy egyszerűen csak egykulcsos adórendszerrel nem lehet az országot hosszútávú növekedési pályára állítani.

A0326K 2011.10.07. 12:39:15

Alapjában véve egyet értek az elõttem szólókkal kisebb változtatásokkal. Az én listám a következõ
lenne:
- egészségügy
- oktatás
- infrastruktúra kiépítése és működtetése (autópályák, vasút)

Mind háromba viszont be kell vonni a piacot is, nem lehet csak és kizárólag állami szerepvállalással működtetni õket.
Mármint persze lehet, de annak nagyon sok negatív következménye van a pozitív hozadékok mellett (pl.: Magyarország).

Az egészségügyben meg kellene engedni a több biztosítós piaci modell bevezetését, amit az állam abban egészíthetne ki hogy azoknak nyújt szolgáltatást
akik nem engedhetik meg hogy egy drágább biztosítóval szerzõdjenek a piacról. Itt felmerül a kérdés persze hogy miért fizessen az
államnak aki külön biztosítón keresztül
fog ellátást kapni. Erre a megoldás az lehetne hogy a piaci biztosító úgymond a plusz szolgáltatásokat nyújtaná, az állam csak egy nagyon alapot adna
így megérné fizetni egy magasabb ellátásért. Természetesen ezt nagyon bonyolult lenne szabályozni, de mindenképpen megérné, mert jelentõs forrásokat
adna az egészségügynek és nem a központi költségvetésbõl kéne kipótolni a tb kassza hiányát.

Az oktatás területére szintén be kéne engedni a piacot, ami bizonyos szinten már meg is történt (lásd CEU) viszont ez az a terület
ahol nem csak szociális szempontok
alapján kéne az államnak mint finanszírozónak beszállnia, elvégre hosszú távon õ is profitál a diplomásokból (brain drain persze külön téma).
Én egy olyan rendszert bevezetését javasolnám amiben
az állam szigorúbb feltételeket szabna az állami támogatásnak, és egy bizonyos átlag alatt vagy felett, automatikusan kerülne valaki államiról
költségesre és vica versa. Természetesen ez
valamilyen szinten most is működik, de ezt a rendszert lehetne fejleszteni.

Az infrastruktúra kiépítése és működtetése pedig szerintem szintén állami feladat kell hogy legyen, mivel az állam tud
ilyen hosszú távra elõre tervezni. Az autópályák és vasútvonalak kiépítése hosszú távú befektetés, esetleg csak a következõ
50 évben fog megtérülni, épp ezért elengedhetetlen az állami szerepvállalás. A ppp konstrukciókkal be lehet vonni a piacot ebbe is, de itt hasznosabbnak
látom hogyha az állam megpróbálja saját forrásból finanszírozni, mivel így a bevétel is teljesen nála maradhat a későbbiekben. Természetesen amikor
nem áll rendelkezésre ekkora összeg, a ppp is megoldást jelent.

stalker1986 2011.10.08. 11:03:05

A három terület:
1. Részlegesen a reál infrastruktúra
2. Közpolitikai intézmények, illetve a rendfenntartó szervek
3. Oktatás, K+F

Indoklás:
1. A reál infrastruktúrának vannak olyan területei, melyek nem profitábilisak a piaci alapokon működő magánszektor számára. Például egy olyan településre kivezetni a volánbuszt, vagy normalizálni az utak minőségét, amely település alapvetően elöregedő és alacsony népességű, nagy valószínűséggel ha 100%osan a piacra bíznánk az ilyen települések, falvak reál infrastruktúrával való ellátását, akkor az aprófalvas vidéki régiók az országban élhetetlenné válnának, elnéptelenednének és az ország kultúrájának, hagyományainknak egy jelentős hányadát veszítenénk el.

2. A rendőri és katonai erők kimondottan olyan intézmények, ahol a piaci koordináció nem lenne hatékony, sokkal inkább kell ezen intézményeknek támaszkodniuk az etikai és a morális koordinációra, így egyértelmű, hogy ezek a területek nem vonhatók ki az állam alól, a magánszektor és a piac nem tudná e két területet rendeltetésszerűen felhasználni. Ilyen terület még a politikai intézmények kérdése is. Gondoljunk csak bele, mi lenne, mennyire tudna érvényesülni az igazságosság az igazságszolgáltatásban és a büntetés-végrehajtásban, ha e területeket a piac alá vonnánk, s így önkéntelenül is a piaci koordináció törvényei hatnának rájuk.

3. A felsőoktatásban az államnak szerintem részben kell szerepet vállalni, sőt manapság éppen az a legnagyobb gondja a felsőoktatásnak, hogy a leendő munkaadók, a cégek, vállaltok nincsenek eléggé bevonva leendő alkalmazottjaik képzésébe, de ez nem zárja ki az állam szerepét, alapvetően én az állam és a piaci szféra hathatós együttműködésében látom a sikeres jövő zálogát. Ráadásul vannak olyan felsőoktatási részterületek, amelyekbe a piaci élet szereplőit be sem lehetne vonni, mivel az ezen a részterületeken tanulók potenciálisan állami szektorban fognak elhelyezkedni (pl. a bölcsész, tanár, társadalomtudományi, államigazgatási-közszolgálati képzésekben részt vevők). Így azokon a képzési területeken az államnak mindenképp jelen kell lennie.

Összefoglalva tehát a kérdés sokkal összetettebb annál, hogy kijelenthessük teljes részterületekről, hogy csak állami, vagy csak piaci jelenlétre van szükség. Az oktatásban, az infrastruktúrában is alapvetően állam és piac kooperációjára van szükség. Talán az egyetlen olyan terület, ahol az állam kizárólagosan szerepelhet, az önmaga fenntartása, tehát a második pont, az állami erőszakszervek (hadsereg, rendőrség ...) és egyéb más közpolitikai intézmények fenntartása, mint a már említett igazságszolgáltatás.

oadrcm 2011.10.10. 14:31:49

A közoktatás, az orvosi ellátás és a tömegközlekedés területén elengedhetetlennek tartom adófizetői pénzekért cserébe az állami szerepvállalást. A felsőoktatást azonban nem feltétlen sorolnám ide.
Ennek több oka van.
Szerintem nem lehet elvárni az összes adófizetőtől, hogy azt finanszírozzák az adójuk x százalékából,hogy boldog, boldogtalan felsőoktatási intézményben tanulhasson.
A mostani formában legalábbis semmi féle képpen sem.
Vegyünk például egy orvost. Nem tudom pontosan de nagyjából 10milló forint az az összeg amennyibe ez a képzés kerül az államnak(adófizetőknek).
Egy jó pár éve 'nagy divat' a pályakezdő orvosok külföldre vándorlása. Tehát közös pénzből finanszírozva valakit hozzásegítenek az orvosi pályához, és ennek ellenére nem hogy az orvosok utánpótlását, de még a jövedelmükből befolyó adót is elveszíti az ország. Az megint egy más kérdés, hogy a magasabb kereset reményében vándorolnak külföldre, de ez így akkor is egy ördögi kör marad.
Másrészről az elmúlt években Magyarországon nagyon sok területen túlképzés folyik.
Ez ugye nagy mértékben sőt szinte teljes mértékben az állam felelőssége, amíg azonban az egyetemek 'fejkvóta' alapján kapnak állami támogatást, nem lehet elvárni, hogy ilyen apróságokat, mint túlképzés, adófizetők pénzének pazarlása figyelembe vegyék a meghirdetett felsőoktatási helyek számánál a piaci szükségletet.
Lényegében óriási pénzekért 'képzünk' óriási tömegeket, akik saját szakmájukban igen kevés eséllyel tudnak elhelyezkedni.
Ez a rendszer arra alkalmas, hogy a nép boldog legyen,hogy "Pistike" is egyetemre jár, az meg már más kérdés,hogy Pistike elmegy egyetem után fénymásolni egy irodába, mert ha már mindenkinek diplomája van, akkor előbb utóbb utcaseprőnek is csak diplomával mehet el az ember. (Az ugye nyilvánvaló, hogy ekkora "tömegtermelés" mellett az oktatás színvonala nem marad változatlanul magas)
Én úgy gondolom,hogy aki úgy teljesít középiskolában, valamint az átlagnál magasabb tudással rendelkezik az vehessen csak részt államilag finanszírozott felsőoktatási képzésben.
A képzések meghirdetésénél vegyék figyelembe az ország szükségleteit.
Természetesen kell egy skála amin a 0% tól a 100%ig lenne meghatározva az állami támogatás mértéke tanulmányi eredmények,szociális helyzet alapján.

Most így hirtelen ennyi jutott eszembe...

oadrcm 2011.10.10. 14:51:08

Még annyi, hogy európában(európán kívül is természetesen) lehet találkozni olyan országokkal, ahol az állami finanszírozott felsőoktatási képzésért cserébe a hallgató szerződésben vállalja azt, hogy x évig a diploma megszerzése után az adott országban marad munkát vállalni.
süti beállítások módosítása