HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Piaci környezet 2. kérdés

2011.09.26. 11:33 palfiildi

Milyen kiváló magyar termékeket ismer? Mit lehetne azért tenni, hogy a magyar termékek nagyobb súlyt kapjanak a hazai piacon? Hogyan segítené elő, hogy e termékek termelői külpiacokra jussanak?

 

Kedves Hallgatók!
Igyekezvén összegezni és kiemelni a legfontosabb pontokat. Ismét nagyon jó hozzászólások érkeztek a témához tavalyhoz hasonlóan. Azt hiszem nem véletlen, hogy már rögtön a kérdés értelmezésénél komoly problémák adódtak ismét – azaz mit is értünk magyar termék alatt. Ha a tulajdonos magyar, vagy ha nálunk állítják elő? Ha utóbbi, akkor 100%-ban vagy milyen arány elégséges ahhoz, hogy magyarnak tekinthessük a terméket? Örvendetes volt olvasni a sok konkrét terméket is, amiket felsoroltak a hozzászólók. Ugyanakkor, ahogyan ezt sokan megállapították, alapvetően mezőgazdasági példák jöttek sorozatban, egyedül Cabus említett inoformatikai, tudásalapú vállalatokat. Ez jól összecsengett a robih91 által idézett „Mezőgazdasági ország vagyunk” mondattal. És itt rögtön meg is állnék. Szerintem Magyarország nem mezőgazdasági ország. Tény, hogy fontos szektorról van szó, kedvező földrajzi adottságokkal, de már mi is jó ideje meghaladtuk ezt a fázist a fejlett országokkal egyetemben. A 21. században erre alapozni egy ország gazdaságát nem túl jó ómen. Mégis, talán a mezőgazdaság által biztosított alapvető termékek fontossága és mindennapi látványa, tapasztalása irányítja rögtön erre a gondolatokat. Ugyanakkor sok példa van az iparban vagy a szolgáltatásokban is sikeres magyar megoldásokra, csak ezekkel az emberek kevéssé találkoznak – ha találkoznak egyáltalán –, így nem annyira triviálisak (gazdasági lapokban lehet találkozni rendszeresen velük, pl. Figyelő, HVG vagy a gazdasági napilapok).
Sok szó esett arról is, vajon mi lehet a probléma a magyar mezőgazdaság teljesítményével, és hogyan lehetne ezen változtatni. Ezek részletes tárgyalása azt hiszem kötetek sokaságát töltené meg. J De annyit mindenképpen megjegyeznék, hogy a többek által említett összefogás alapvető fontosságú lenne a gazdák számára. Erre valahogyan még sincsen túl sok példa. Mi lehet ennek az oka? Másik oldalról pedig a jelenlegi elaprózott birtokstruktúra és a hozzá kapcsolódó igazgatás nem igazán alkalmas a versenyképesség növelésére. Lehetőség volna rá. Robih91 említi a dán szövetkezeti formát pongetesre utalva vissza. Szövetkezetek nálunk is vannak, és ugyanazon elvek alapján lehet őket megszervezni, mint más nyugati országokban. Szintén van lehetőség tész-ek (termelő-értékesítő szervezetek) létrehozására, de ezek sem szuperálnak olyan jól. Úgyhogy azt hiszem ez a kérdés mélyebb dolgokat feszeget, aminek a mezőgazdasági helyzetben való megnyilvánulása ezek egy tünete.
Volt szó az ár és a minőség kérdéséről is, ahogyan tavaly is, és igazán új dolgok most nem jöttek elő e tekintetben, ezért itt alapvetően a tavalyi hozzászólásomra támaszkodnék. Volt, aki a tudatos vásárlókat hiányolta Magyarországról, akik nem foglalkoznak a termék hovavalóságával, hanem a termékek ára szerint döntenek. Volt megengedőbb vélemény is, aki ezt a fogyasztók szűk pénztárcájával magyarázta, és összekapcsolta a magasabb minőséget a magasabb árral. Megítélésem szerint az árat alapul vevő fogyasztó teljesen tudatosan dönt az olcsóbb termék mellett – figyelembe véve a magyar kereseti viszonyokat és a jelenlegi gazdasági helyzetet, ez nem meglepő. Miért fizetne +x%-ot ugyanazért a termékért hasonló minőségben? Mielőtt valaki ebben a magyar néplélek valami sajátosságát látná, megjegyezném, hogy más fejlett országban is hasonlóak a trendek. Rengeteg kutatást, cikket lehet pl. találni arról, hogy az amerikai hipermarketekben hogyan szorítják ki a nemzeti márkákat a hipermarketek saját márkás termékei, amik gyakorlatilag ugyanazt tudják, csak olcsóbban. Ez nem véletlen – rengeteg piacon a minőség nem ún. rendeléselnyerő kritérium (ez az ár lesz), hanem ún. képesítő kritérium. Ez azt jelenti, hogy minden terméknek, ami versenyezni szeretne egy adott piacon, el kell érnie egy bizonyos minőségi szintet (ezek lehetnek akár az EU előírások a mi példánkban). De onnantól kezdve a fogyasztónak alapvetően az ár számít. Ha a külföldivel azonos minőségű magyar termékek nem tudnak árban közel lenni a riválisokhoz, akkor hosszú távon sajnos nem lesznek versenyképesek. További érdekes adalék, hogy a magasabb ár sokszor egyáltalán nem jelent magasabb minőséget. Ezt a képzetet – miszerint a magasabb ár magasabb minőséget is jelent – nevezzük Veblen-hatásnak, és sok vállalat előszeretettel kihasználja a termékei magasabbra pozicionálásához. Tavaly a Figyelőben jelent meg egy nagyon jó összehasonlítás bizonyos kozmetikai cikkekről. Az eredmény: a legmagasabban pozicionált és így legdrágább termékcsalád volt a leggyengébb minőségű jó pár dimenzió mentén. Tudom ajánlani elolvasásra. J Másik példa (név nélkül): jó pár termék esetében a márkás és a „gazdaságos” (szupermarket saját márkája) termék esetén semmi különbség nincsen a termékek között minőségben (csak árban), mindkét fajtát ugyanaz a konkrét üzem gyártja, csak más címkét rak a csomagolásra. J És még lehetne sorolni.
A protekcionizmussal kapcsolatban azokkal értek egyet, akik ezt nem tartják jó ötletnek, de nemcsak az EU-s szabályok miatt. A protekcionizmusnak lehet létjogosultsága bizonyos feltételek mellett (pl. ha egy kialakuló iparágat szeretnénk egy ideig tutujgatni, ami így versenyképes lehet majd), de a gazdaságpolitikai gyakorlat jellemzően azt mutatja, hogy a világon mindenfele alapvetően korszerűtlen, versenyképtelen ágazatok védelmére használták/használják, az adott viszonyok konzerválására. Ez hosszú távon pedig senkinek nem jó. Ha tartósan valamilyen módon állami segítséggel marad egy ágazat versenyképes, akkor az jellemzően az ágazat torzulásával jár, és a támogatott vállalatok versenyképessége látszólagos lesz.
A külföldi terjeszkedéssel kapcsolatban rogerkapitány hozzászólását rendkívül jónak ítélem – a magyar mezőgazdaság a méretéből adódóan sem tud versenyképes lenni a dömpingtermékkel globálisan, de a prémium szegmens kiaknázására lenne lehetőség. Bár volt arra példa a 80-as években, hogy sertés- vagy szarvasmarhatenyésztésben globálisan 2. vagy 3. (!) helyen voltunk, az még a maximálisan extenzív tsz-modellel sem volt fenntartható (sajnos a részletekre annyira nem emlékszem, de a Rubicon c. történelmi folyóiratban volt erről szó 1-2 évvel ezelőtt, tudom ajánlani mindenkinek J).
Matyusz Zsolt

20 komment

Címkék: piaci kornyezet 2

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr103257392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vaduz 2011.09.26. 22:07:24

Hellosztok!
Szívesen hozzászólnék a témához (kell az 5 pont), de úgy látom, hogy még senki sem írt semmit.

csiberni 2011.09.26. 22:41:48

Halihó! Én is szívesen írkálok ide :)
Mikor német cserediák volt nálunk, mi kifejezetten magyar termékeket kerestünk neki, amit vihet a családjának, ezek voltak a Szamos marcipán, Győri Édes keksz, Pick szalámi, Bolyhos Pálinka és Tokaji bor. Ezek szerintem nagyon nívósak, többet közülük külföldön is ismernek. Szerintem Magyarországon is elég kelendőek, az emberek nagyrészt keresik a magyar termékeket, csak annyi külföldi van, hogy teljesen elvész egy tömött bolti sorban...

robih91 2011.09.27. 00:10:59

Kedves Mindenki!
Először is Cshibe bejegyzésére reagálnék, aki a Győri kekszről, mint magyar termékről ír. Legjobb tudomásom szerint a Győri Keksz a Kraft Foods tulajdonában van már 2007 óta (2000-2007-ig a Danonéban volt), és a gyártás jelentős része Csehország területén történik. Természetesen ez nem egyedi magyar sajátosság, a Cote d'Or belga csokoládé gyártása is a Kraft Food kezelésében nagyrészt Csehországban zajlik.
Az általam olvasott cikkben most olvastam ehhez a kérdéshez kapcsolódóan, hogy alapvetően 7 fő kritérium határozza meg, mi számít magyar terméknek, tehát a kérdés igen összetett.
Hungarikumnak tartom többek között a Szentkirályi ásványvizet, a Béres cseppeket vagy az Unicumot.
Véleményem szerint magyar termékek hazai piacon való érvényesülése érdekében fontos lenne a kisebb árrés alkalmazása (magyar termékeknél ez gyakran száz százalékos). Emellett fontosnak tartom, hogy magyar termékek (mint a Győri keksz is) ne kerüljenek külföldi kézbe, gyártásukat ne vigyék ki hazánkból. Emellett igen fontos lehet meglátásom szerint a fogyasztók tudatos nevelése is: magyar termék vásárlásával a magyarokat támogatja, a magyar mezőgazdaságot és a hazai munkaerőpiacot.
Az egyéni tényezőt én személyesen különösen fontosnak tartom. Ha tehetem, én a piacon veszem meg a zöldséget, gyümölcsöt a kofánál (vagyis a közvetítőt szeretem kihagyni), hisz ezáltal is a termelőt támogatom.
A magyar termékek termelői külpiacra jutásához viszont elengedhetetlennek tartom, hogy a magyar termékek minősége és ára egyaránt versenyképes legyen. Enélkül nem lehet nagy változásokat elérni.
Szerintem összeségében Magyarországnak az agráripari gazdasági jellegére kellene koncentrálnia, vagyis azt a primer szektort lenne szükséges fejlesztenie és folyamatosan megújítania, amely födrajzi helyzetéből kifolyólag is igen kedvező. (mezőgazdaság, élelmiszeripar)

tschiki211 2011.09.27. 15:19:24

Üdv Mindenkinek!
Én is szeretnék hozzászólni a témához.
Egyetértek robih91-el számos kérdésben. Valóban igaz, hogy a magyar gazdaság a földrajzilag is kedvező mezőgazdaságra tudna építeni, ám ezzel az a probléma, hogy nagyon mélyről kéne a mezőgazdaságot felemelni.
Töriből mindannyian megtanultuk, mi vezetett a rendszerváltás utáni gazdasági helyzet kialakulásához, még ha csak nagy vonalakban is. Ezen szektor felemelése rendkívül erőforrás-igényes, véleményem szerint az ehhez szükséges tőkét nehéz lenne jelen gazdasági helyzetben előteremteni. Ez pedig nem csak most volt probléma, hanem már a 1990-es években is jelentkezett, így bizonyos korában magyar termékek termelésének áthelyezése elkerülhetetlen volt. A külföldi tőke dominált.
Ettől eltekintve teljes mértékben egyetértek azzal, amit az egyéni tényezőről írtál, illetve a hazai fogyasztók tudatos neveléséről. Azonban itt is az a probléma, amit ugyancsak leírtál már, hogy a hazai termékeket versenyképessé kell tenni. Az EU-hoz való csatlakozás után ez azonban már nagyobb kihívás, beszűkítik a lehetőségeket az EU-s törvények. A hazai agrárium talpra állítása így már protekcionista módon nem kivitelezhető, a megoldást máshol kell hát keresni véleményem szerint. Jelentős probléma lehet például az, hogy relatíve nagyon sok a kis- és középméretű föld, azok, amelyeken nem lehet nagy mennyiségben, modern technikával (bár ehhez a tőke egyenlőre hiányozni látszik, bár biztosan vannak befektetők, akik tudnának élni a lehetőséggel), gépesítve termelni. Így nem igazán képesek piacra termelni. Ha lenne lehetőség ilyen keretek között dolgozni, a hazai termékek véleményem szerint versenyképesebbek lehetnének.

tocede 2011.09.27. 18:19:38

Sziasztok!
Én is szívesen vásárolnék magyar termékeket, de valóban elég nehéz őket megtalálni a boltok polcain. Szerintem szükség lenne egy átfogó -lehetőleg mindenféle terméket magába foglaló-, egységes megjelenésre. Itt az élelmiszerekre gondolok elsősorban, amik komoly minőséget képviselnek, sokkal jobbat, mint amit külföldről hozunk be drága pénzért.
Valamint ha úgy vesszük, hogy az magyar aminek több mint 50%-át itthon állítják elő, akkor mondjuk az Audi A3 is magyar. Nem hiszem, hogy ezt Nyugat-Európában is így gondolják.
Aztán itt van az EU és az előírások, melyek sok esetben számomra érthetetlenek, valamint nem mindig előnyösek a hazai gazdaság szempontjából sem.

erisz. 2011.09.27. 18:56:03

Sziasztok!
Sajnos nem tudok egyetérteni todece-vel, mert a magyar termékeket nem nehéz megtalálni. Egyszerűen tudatosítani kell magunkban, hogy ne csak bedobáljuk a bevásárlókocsiba a termékeket, hanem nézzük is meg a gyártás helyét. Ugyanúgy, ahogy a tej szavatossági idejét is megnézi az ember. Az viszont igaz, hogy a jelenlegi jogszabályok nem konkretizálják az előállítás adatainak megjelenítését. Az uniós szabályok szerint csak az EU-n kívülről érkező termékeket kell ebből a szempontból megkülönböztetni. De ha valaki keres akkor talál. Elég sok olyan honlap van, ami direkt azért jött létre, hogy a fogyasztó megtudhassa, hogy melyek a valóban magyar termékek és melyek nem.
Egyébként az említett árkülönbséghez szeretném hozzátenni, hogy nem tartom valószínűnek, hogy a magyar termelő azért adja drágábban a fokhagymát, mert milyen jó buli lenne a kínai importnak előnyt adni. És az ázsiai fokhagyma nem csak egy légből kapott példa, tényleg megtalálható nálunk. Valószínű, hogy egy olyan helyen, ahol nincsenek szigorú szabályok a termelésre vonatkoztatva, olcsóbban meg lehet oldani az előállítást. Ezért kellene a politikai vezetésnek segíteni a magyar termelőket, és nem akadályoznia őket megkötésekkel és teljesíthetetlen követelményekkel.
A történelemmel kapcsolatban meg azt szeretném mondani, hogy aki tanulta a törit, az tudja, hogy már rosszabb helyzetből is sikerült talpra állítani Magyarországot. Károly Róbert, Tisza István, Bethlen István. Hogy csak példákat említsek. A probléma nem azzal van, hogy nincs igény a gazdaság (és itt főként a mezőgazdaságra gondolok) helyreállítására, csak nem ez áll a fontossági sorrend élén. És szerintem ez az, amit be kéne juttatni a köztudatba, hogy egy ország, ami évszázadokig önellátó volt azáltal, hogy a termelést és a feldolgozóipart is fenntartotta, képes lenne ezt újra elérni. Csak nyomatékosabban kellene lépni. A protekcionizmus pedig megvalósítható, hiszen az EU sem kőbe vésett szabályok szerint működik. Ha máshogy nem megy,akkor ki kell harcolni a jobb pozíciót.

Laky 2011.09.27. 19:57:15

Sziasztok!

Először is elmesélném, hogy a hozzászólás előtt megnéztem egy híres-magyar-termékes listát és legfőképpen élelmiszereipar területén jeleskedünk.

Ez szerintem azért rossz mert én az előttem szólókkal ellentétben kevesebb lehetőséget látok a mezőgazdaságba, bár hangsúlyozom munkaerőpiaci szempontból, mivel ezen termékek feldolgozását sokszor külföldre telepítik. Maga a termelés nem szív fel elég munkaerőt, hogy érdemes legyen nagyobb összegekkel támogatni, ellenben a feldolgozással.
Szomorú de a profit általában magasabb prioritású mint a hazafi érdekek - ezt láthatjuk - elsősorban a kormányzat célja lenne ezeknek a cégeknek a termelését itthon tartani. Például adókedvezményekért és kedvezményes kölcsönökért cserébe garantálhatnák ezen cégek, hogy "x" évre még itt folytatnak termelést, adott létszámmal.
Amely intézkedések bár bevételkiesést okoznak, de így legalább nem lesz több munkanélküli(segélyfizetés) és így a fogyasztóerejük is megmarad.

Bár a verseny fontos az árverseny miatt, a már említett protekcionizmus szerintem bizonyos mértékben nem rossz ötlet, mert így megfelelő intézkedésekkel nem verhették volna tönkre a cukor, konzerviparunkat stb. ilyen mértékben.

A másik nagy probléma a mezőgazdaságban az utánpótlás hiány - focista kifejezéssel élve - ugyanis egyre kevesebb fiatal hajlandó vállalni ennek az életformának a megpróbáltatásait. Ez a tendencia látszik nyugaton is. Így pedig nehéz a mezőgazdaságra építeni.

Abban szerintem mindenki egyetért, hogy a tudatos vásárlás, vagyis a fogyasztók nevelése fontos lenne. Mivel ez nehezen kivitelezhető, jön a másik megoldás, szabályozni a boltok élelmiszeripari termékeinek arányát. Nem vagyok tisztában azzal, hogy ez már működik-e, régen volt róla szó zöldség-gyümi szinten, nehezen kivitelezhető szerintem.
Mindenesetre legnagyobb nehézséget abba látom, (ha már nem is nagy területeken és gazdaságosan termelünk mint - lásd USA - ahogy azt TSCHIKI211 szeretné) hogy a termelők nehezen állnak össze szövetkezetekbe (kiv. pl: Mórakert) annak érdekében, hogy képesek legyenek kielégíteni a multik igényeit(nagy mennyiség). Itt a termelői mentalitáson kéne változtatni és az érdekeket egyesítve értelemszerűen könnyebb lenne jobb árakat is kiharcolni.

Külföldi piacszerzés élelmiszeripari termékekkel az EU-s kvóták miatt nehéz, így az EUparlamenti képviselőknek kéne dolgozni ezek újratárgyalásán, mert így pl: a magyar bort elég nehéz még elterjedtebbé tenni.
A másik problémám a borral, hogy a borturizmusban bár sok lehetőség lenne - eleve szolgáltatói szektor, így nagyobb munkaerőt foglalkoztathatna az idelátogató turisták sokasága - de Magyarorszégot alapvetően német turisták látogatják, akik sörösek ugyebár, így erős propaganda kéne boros országokba, külön erre szervezett utakkal, és ez nem szezonális turizmus!
Ugyanígy lehetőséget látok a pálinkába és akkor már jöhetnek német barátaink is. Ezenfelül a magyar söröket pedig lehetne német vendégeinknek kínálni, manufaktúrás termékeinket pedig mindenkinek. No persze nem a bóvlit hanem a jó kis Herendit, no meg az Ajka Kristályt.
No meg persze minden magyar állampolgárnak kötelessége lenne, hogy az országot jó színbe tüntesse fel és ne akarjon innen senki se menekülni. Így lehetne növelni a belső fogyasztást turisták által és amint igény van a magyarországi élmények újra átélésére, a jó boraival és kiváló pálinkáival, meg fog születni az igény arra is, hogy exportáljuk ezen termékeinket és itt gondolok bármilyen élelmiszeripari termékre.

Ipari szinten az állami beruházásoknak favorizálniuk kellene a magyar munkaerőt foglalkoztató gyárak érdekeit és nem a lobbi érdekeket követni. Lehetne újra jó buszokat és motorkerékpárokat építeni, amelyek aztán új forrásokhoz jutva fejleszthetnek és egyre versenyképesebbé válva egyre több külfölfdi tendert is elnyerhetnének.
Ezekbe a gyárakba természetesen beszállíthatnának magyar kkv-k. A lényeg, hogy a meglévő magyar vállalatokat forráshoz kéne juttatni az állami megrendelések által is (természetesen nem a cégvezető javára...).

A végére érve támadt egy gondolatom, ami talán az egyik legnagyobb probléma lehet.
A nyugat-európai vásárlóerő nem vágyik a magyar életérzésre. Azon gondolkodtam vajon vennék-e angolként Tisza cipőt és arra jutottam, hogy a világon élők nagy része biztosan inkább Nike-t, az amerikai életérzést venné meg, ha csak annyit tudna róla, hogy az a cipő magyar (hungry??? ).
Persze az ipari vállalatok nem ennyire sablonosan gondolkodnak, náluk sokkal nagyobb szerepet játszanak különféle közgazdaságtudományi órákon eltanult képletek.
De a hétköznapi emberek - akik úgyszintén sok pénz felett rendelkeznek összességében - nem vágynak a posztkommunista, kelet-európai néha balkáni jelzőkkel illetett ország termékeire. Az előítéleteik meggátolnak minket az új hungarikumok keletkezésében és meglévők népszerűségének tovább növelésében.
Így ha már egyszer valami „ügyes-bajos oknál fogva elrángatunk” pár turistát adjunk el nekik egy jó magyar életérzést, amire szívesen emlékeznek vissza és reméljük, hogy majd újra vágyni fognak erre a magyar életérzésre hazájukban, ezáltal igényt teremtve a magyar termékekre.

U.i.:lehet csapongóra sikerült, túl sok volt a gondolat és nem is sikerült mindent belesűríteni, de remélem sikerült új gondolatokat a témába belevinnem.
További Jó blogolást Mindenkinek!
Laky

Cabus 2011.09.27. 21:23:22

Hello!
Én ismerek külföldön igen neves magyar informatikai cégeket és termékeket, például a Nav N Go a híres iGo szoftvereivel, a Graphisoft cég az ArchiCAD tervezői rendszerrel, az IT Services Kft. szolgáltató, vagy az a cég, amely a vállalatgazd. tankönyvben is szerepel, a Kürt Zrt. adatmentési vállalat. Ezek a cégek viszont inkább fordított helyzetben vannak, hiszen egy átlagos magyar nem ismeri őket, viszont külföldön pedig megállják a helyüket.(Nagyon helyesen viszont kapnak támogatást az EU-tól illetve a kormánytól is.)
Szóval lehetne a magyarság tudatot erősíteni velük, hogy mi igenis ilyen téren is megálljuk a helyünket és így más magyar termékek hazai megítélése is lehet növekedne.
Továbbá lehetne a hasonló kezdeményezéseket is támogatni, nem csak azokat, amik már "befutottak".
Üdv: Cabus

utálom a brokkolit 2011.09.28. 04:28:48

Halihó,

Akár tocede és robi91 (ha jól értettem) szintén úgy vélem, hogy a továbbiakban fontos a "magyar termék" értelmezése. Magyar-e az a termék amit külföldön készítenek de a neve mást mond vagy az, amelyik termékkel kapcsolatban senki sem asszociál Mo-ra és mégis itt szerelik össze? Mindkettő magyar termék vagy éppen egyik sem?

Ezután következik a kérdés, hogy miért vásárolunk? A szükségleteinket elégítjük ki (szépen talán úgy hangzik, hogy a fogyyasztói igényeinket)- hasznosságot maximalizálva. Azt pedig, hogy mi alapján maximalizálunk a preferenciáink határozzák meg. Mennyire számítson, hogy milyen meleg a pulcsi és mennyire az, hogy milyen jól kiemeli a színe a zöld szemem. Ugyanilyen belső értékelés az is, mennyire számít, hogy a magyar termékkel magyar termelőt segítsek? Ezeket a preferenciákat módosítva, biztos, hogy a jelenlegi (rossz minőség/drága ár) helyzetben is nőne a vásárolt "magyar termékek" száma. Hívhatjuk ezt tudatosításnak, tudatmódosításnak(?), reklámnak. Már csak az a kérdés, ez megéri-e?

Különben ez a kérdés/döntés zajlik le mindenkiben legtöbbször, "megéri-e?" megvenni a kínai fokhagymát és nem magyar terméket venni esetleg a kiskertemben kinevelni. (Hagyjuk most a tudatosítást,) a vásárló már adott módon döntse el mit vesz. Paradicsomot. Mi kell neki(, nekem)? Nekem például fontos az, hogy olyan növényszerű szaga(illata!) legyen és az se baj, ha nem víz ízű, mert vizet finomabbat és olcsóbban is tudok szerezni. Minőség és ár!

Amíg a külföldi termék minőségben ugyanolyan mint a magyar termék, nem csodálkozunk, hogy az olcsóbb külföldit veszik (a személyes tapasztalatom pedig az, hogy a bevásárlóközpontokban ez zajlik). Ha persze a magyar termék minőségén kéne javítani ott már probléma lenne, így ezt most hagyjuk ki.
Előzőn persze változtathatnánk (a kérdésre: Mit lehetne azért tenni, hogy a magyar termékek nagyobb súlyt kapjanak a hazai piacon?) az ár módosításával el lehet érni a mennyiség változását és fordítva, azonban sok kis termelő, sok kis portékával aligha kerülhet olyan helyzetbe, hogy árról vagy mennyiségről "döntsön". Nem úgy a nagyok, talán ezt is elmondták előttem, így a megoldás (ha ez nem ütközik jogszabályokba/de akármi másba se) a sok magyar termelő összekapcsolása egy szervezetté.

Persze biztos fel tudnánk sorolni még valamit (de szerintem ezt sem fogom tudni besűríteni egy hsz-be).

(vagy mégis).

killadam 2011.09.28. 19:11:51

Magyar termékek piaci helyzetének javítása

Szerintem első körben meg kéne vizsgálni,hogy a Magyarországon termelt romlandó áru,kb negyedannyi szállítási költséggel jobban eladható lenne-e mint pl egy máshonnan beszerzett élelmiszer.
Másrészt fontos egy jó marketing terv, itt van például a Zwack Nyrt. A cég egyik terméke évek óta szerintem az egyik legjobb minőségi,külföldiek által is ismert hungarikum (Uniqum).
A hazai piacot illetőleg pedig az árversenybe való részvétel ,akár állami támogatás hatására,illetve a multik szabályozása(pl az eladott mennyiség x%-nak magyar terméknek kell lennie ) visszahozná a magyar termékeket a piacra. Persze ehhez meg kell adni a hátteret is, igen komoly infrastruktúrát kiépítve pl a magyar mezőgazdaságnak.
Természetesen el kell bírálni,hogy azokat a magyar termékeket részesítsük előnyben ,amelyek tényleges segítséget jelentenek a készítőiknek,illetve minőségük kielégítő. Tehát nem tervezek vásárolni magyar narancsot,mert kapott támogatást, hiszen a narancs importból szerezhető be csak és kizárólag, míg pl paprika nem,minősége itthon komoly szinten mozog.Tehát ha ki lenne rakva , hogy magyar paprika és az ára a támogatásnak és a szállítási távolság rövidségének köszönhetően jobb, akkor szívesen vásárolnám.

pongetes 2011.09.28. 22:58:28

Sziasztok!
A kérdést én is a mezőgazdaság irányából közelíteném meg. Hallottam például, hogy a saját éghajlatunkon termelt zöldség- és gyümölcsfélék egészségesebbek, mint az importtermékek. Már a biológia is amellett szól tehát, hogy növelnünk kéne a magyar termékek arányát mind a nyers, mind a feldolgozott termékek esetében. Hosszútávú megoldást azonban szerintem úgy érhetünk el, hogy az ágazat ne, vagy minél kevésbé szoruljon állami támogatásra, azaz ne tegyük ki az egymást követő kormányok szeszélyeinek.
A termelők egyrészt követhetnék a multik példáját abban, hogy 2 tevékenységet, jelen esetben a termelést és a feldolgozást összevonják, így csökkentve az árra terhelődő haszonigényeket. Ehhez nyilván tőke kell, ami az ágazat egyik legnagyobb hiányossága. Ezt némileg orvosolni lehetne szövetkezetek szervezésével, amelyek a termelési eszközök megosztására, feldolgozásra, esetleg értékesítésre állnak össze. (a földtulajdonhoz semmi köze) Az állam szerepe abban állna, hogy ösztönözze ezeknek a kialakulását, adja meg az indítólökést a strukturális átszerveződéshez. A finanszírozás sikerét még így is kétesnek találom. Olyan módszer lenne a legalkalmasabb, amely egyszerre jelent plusz tőkét, és csökkentve a kockázatot plusz keresletet. Egy, korábban (2008) felmerült, többek között a Szerencsejáték Zrt-t érintő tulajdonosi program megoldást jelenthetne. A lakosságot, azaz a potenciális vásárlókört vonhatnánk be tulajdonosként a feldolgozásba és az értékesítésbe. Amellett, hogy megvalósulhatna a tőkepiaci finanszírozás, a tulajdonosi lét motiválná a lakosságot az adott termékek fogyasztására.

Borrrzalom 2011.09.28. 23:33:58

A magyar termékek hazai elismertségében, keresettségében javuló tendenciát vélek felfedezni. A magyarok igénylik a hazai árut, tudatos a fogyasztókban, hogy a hazait kell választaniuk, azonban (az érzelmeket félretéve) nem várhatjuk el az igen árérzékeny magyar lakosságtól, hogy ha az import áru valamivel is olcsóbb, akkor ne azt válassza. Azaz versenyképessé kell tenni a külföldivel szemben a hazait, a gazdaságpolitika részéről a maximális támogatást kell megkapnia a magyar vállalkozásoknak.
Úgy gondolom, eljutottunk egy olyan szintre, ahol már nem nyűg egy-egy nagyáruháznak, hogy magyar terméket áruljon, hanem előny. Egyre inkább jól cseng egy-egy hirdetésben a "magyar termék" megnevezés, és ez főleg a magyar termékeket előnyben részesítő, tudatos fogysztói magatartásnak köszönhető. Persze továbbra se feledjük az árérzékenységet!

Itt egy friss, alig egy hónapja publikált, bár elég szűkszavúan összefoglalt felmérés erről: www.rtlklub.hu/hirek/belfold/cikk/379603

Elhangzottak különböző, protekcionizmust javasló elképzelések. Ezt azonban nem tartom járható útnak. El kell fogadnunk, hogy 2011-et írunk, és Magyarország immár az EU tagjaként közel sem léphet fel olyan erővel a hazai termékek védelmében, mint korábban, sajnos nem szelektálhatunk az EU-val járó előnyök és hátrányok között.

A külföldi piacokon való megjelenéshez/megerősödéshez jóval komolyabb erőfeszítésekre van szükség, mint határainkon belül. Itt is nagyon fontos, hogy a magyar termelők elé ne háruljon többletteher külhoni versenytársaikhoz képest; azonban itt már nem apellálhatunk a tudatosan magyar terméket választó fogyasztókra, itt (nagy általánosságban) épphogy az adott ország hazai termékével kell komoly versenyre kelni. Így a külpiacokon történő helytállásban jóval nagyobb szerepet kellene kapnia pl. a marketingnek vagy a helyi forgalmazókkal, szállítókkal történő hatékony együttműködésnek. Persze mindezek előtt - általános esetben, feltételezve, hogy az elsődleges piac marad az itthoni - az adott vállalkozás magyarországi prosperálásáról kell gondoskodni.

És persze termék címszó alatt nem feltétlenül materializálódott javakra kell gondolni, az elmélet ugyanúgy igaz lehet egy-egy szolgáltatásra.

robih91 2011.09.29. 00:05:24

Kedves olvasók és a témához hozzászólók,
Örömmel látom, hogy a véleményemmel kapcsolatban sok reakciót olvashatok. Nagyon jó, általam nem is gondolt meglátásokat tehettem magamévá az olvasás alatt. :)
Tschiki211, a hozzászólásoddal egyetértek, bár úgy gondolom, hogy a kis-és középméretű földek nem lehetnek akadályai a hatékony termelésnek. Ausztriában, ahogy járunk-kelünk kis parcellákra osztott földeket találunk, egy szűk sáv kukorica, búza és ez így ismétlődik hosszasan, sávokban. Minden egységnek más-más tulajdonosa van, mégis hatékony a termelés. Természetesen a technológia is lényeges, de a kis földek véleményem szerint nem kizáró tényezők a hatékony termelésre.
Tocede, tényleg nehéz a magyar termékek megtalálása a polcokon, bár ez az előadáson ajánlott cikk tartalmaz néhány piktogramot és magyarázatát, hogyan lelhetsz rá ezekre a termékekre: tudatosvasarlo.hu/cikk/%E2%80%9Emagyar-termek%E2%80%9D-cimkek
Erisz kommentjével egyetértek, bár az EU-n belüli erős protekcionizmust nem tartom jónak. Tudjuk, hogy az EU-t az integráció kulcsszóval írhatjuk le, valamint azt is, hogy a mai gazdasági helyzetben az együttműködés elkerülhetetlen az EU-n belül (válság!), ezért a túlzott protekcionizmus nem vezet előre. Az EU integráció végcélja a politikai unió elérése, ami erős protekcionista politikával igen nehezen lehetne elérhető véleményem szerint.
Kedves Laky, nagyon érdekesek a gondolataid, a Tisza cipőt vennék e kérdésről a jutott eszembe, hogy most augusztusban járt itt a Brüsszelben élő, belga unokatestvérem és bolondult a magyar szocialista relikviákért, mindenért ami "szocialista". Lehet, hogy ilyen marketinggel és hozzá párosuló jó kommunikációval a Tisza cipő is eladható lenne a fiatalok körében Ny-Európában.
Cabussal és utálom a brokkolit-tal teljes mértékben egyetértek. Terjesszük a magyar sikert Magyarországon is. A hétköznapi fogyasztó pedig elsősorban természetes, hogy a pénztárcáját nézi meg (utálom a brokkolit felvetésére reagálva), de itt megint csak a már általam is említett nevelés lép be elképzelésem szerint.
Killadam, azonos állásponton vagyunk, pongetes, olvasva az elképzelésedet, nekem a dán típusú szövetkezeti forma jutott eszembe. Nem teljesen azonos az elképzeléseddel, de szerintem nagyon hasonló, igazam van, te mire gondoltál?
Záró gondolatként egy nemrég hallott rádióinterjú jutott eszembe, amiben egy neves közgazdász, Róna Péter professzor arról mesélt, hogy a kisaszondi sajtüzemében magyar dolgozókkal, magyar anyagokkal, magyar földön, neves díjat nyert el külföldi piacon. A vállalat talán maximum 20 vagy 30 főt foglalkoztat, bár a pontos számra már nem emlékszem az interjúból. Rendben, ő egy közgazdász, de mégis itt a példa: a magyar feldolgozóipar és mezőgazdaság európai színvonalúvá tehető, csak kitartás és jó elképzelések kellenek hozzá.

BanánosJoe 2011.09.29. 00:06:46

Hi
Lényegében mindenkiben felvetődött a mezőgazdaság téma. Szerintem aki a magyar gyümölcsöket és zöldségeket vásárolja a piacon természetesen haza dolgozik, azonban nem szabad elfelejteni, hogy mi csak egy kis hányada vagyunk az itthon termelt áruk fogyasztóinak. A legtöbb ilyen jellegű terméket valószínűleg a nagyobb cégek veszik meg, akik aztán (esetleg más formába) tovább értékesíthetik. És talán itt jön a legnagyobb probléma, hogy ezek a felvásárlók, csak előre meghatározott árat hajlandóak fizetni, ami viszont nagyon nehéz helyzetbe hozza a termelőt. Biztos emlékeztek arra a tüntetésre, amikor több kiló barackot szórtak ki a Kossuth tér közepére, ezzel reprezentálva, hogy mennyire sokat vesztenek egy ilyen szűk árrássel...

robih91 2011.09.29. 00:15:44

Szép estét kívánok mindenkinek,

kiegészítésként hozzátenném az előbbi hozzászólásom utolsó gondolatához, hogy éppen most olvasom a nagyvilág történéseit és az említett sikeres sajtvállakozásról a mai napon az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon (OMÉK 2011) tartott előadást Prof. Dr, Róna Péter, itt van az előadása címe: 11.10-11:30 „Egy magyar siker története és titka a 2011.ben Angliában szervezett Sajt Világversenyen”
Előadó: Dr. Róna Péter professzor kisaszondi sajtüzem és farm tulajdonosa
Ez csak érdekesség volt, hisz épp az előbb írtam erről. Egyébként az épp ma kezdődő és október 2-ig tartó OMÉK 2011 szerintem egy remek fórum lehet arra is, hogy megismertesse a magyar termékeket az érdeklődőkkel. A kiállítás honlapja: www.omek2011.hu/

Mindenkinek további jó gondolatokat kívánok!

rogerkapitány 2011.09.29. 18:28:11

Sziasztok!

Ahogy látom a témával kapcsolatban már nagyon sok hozzászólás született, bár sajnálatos módon ezeket mind elolvasni most nincs elég időm, de saját gondolataimat én is szeretném kifejteni.

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de ha én arra gondolok, hogy kiváló magyar termék, egyből az olyan tradicionális magyar mezőgazdasági termékek jutnak eszembe, mint a vecsési káposzta, kalocsai paprika, makói hagyma, tokaji bor vagy éppen a különböző gyümölcspálinkák stb. Ez nyilván abból is következik, mert Magyarország nagy mezőgazdasági múlttal rendelkező ország.

Noha főképp mióta az Európai Unió tagjai lettünk, és a jogharmonizáció révén új kereskedelmi törvények érvényesek Magyarországra, egyre több olyan hírt hallani a magyar médiában, hogy a rosszabb minőségű, de olcsóbb távol-keleti termékek szorítják ki, az egészében Magyarországon előállított terméket. Ennek ellenére meggyőződésem, hogy a magyar mezőgazdasági termelők még mindig találnak termékeikre hazai piacokat. Azonban el kell ismerni, hogy silányabb minőségű termékeket előállító nagy mezőgazdasági cégek nagy veszélyt jelentenek a „kicsiben” működő magyar gazdákra. A tradicionálisan magyar termékek előállítóit akár a készülő hungarikum törvény is kedvezőbb helyzetbe hozhatja.

Amivel azonban mélyebben szeretnék foglalkozni az a bejegyzés utolsó kérdése:

És kissé közhelyesebbre fogalmazva: hogyan lehetne ezekkel a kiváló, tényleg jó minőségű betörni a nemzetközi piacra? Gondoljunk csak bele, Magyarország bár önellátásán kívül képes mezőgazdasági termékeinek az importálására, a nemzetközi piacon, olyan hatalmas termőterületekkel rendelkező országokkal, mint az Egyesült Államok, Oroszország vagy Franciaország stb. a versenyt nem tudja felvenni. Ergo, eléggé elképzelhetetlennek tartom, hogy egy amerikai boltban magyar búzából készített kenyeret lehessen venni, globalizáció ide vagy oda. Ugyanakkor véleményem szerint, a kiváló magyar hungarikumok erőteljes promóciójával (nemzetközi mezőgazdasági fesztiválok, konferenciák) a mezőgazdasági termékek prémium piacán meg tudnának jelenni. A magyar hungarikum kifejezés alatt különösen a magyar gyümölcs pálinkákra gondolok, hiszen nézzük meg, miből készül a vodka meg a wiskey (burgonya és gabona), és ezzel szemben miből állítják elő a pálinkákat.

Azonban, hogy a magyar szeszipar ténylegesen fel tudja venni a versenyt nemzetközi versenytársaival a hazai technológiák fejlesztése, a magyar agrárpolitika hangsúlyosabbá tétele és a magyar agrártársadalom szemlétmódjának gyökeres megváltoztatása is elengedhetetlenül szükséges.

erd.jenny9 2011.09.29. 21:31:40

Sziasztok! :)
Ahogy már Laky is említette, én is úgy tudom, hogy főként az élelmiszeripar területén jeleskedik Magyarország. Számos tejterméket ( Mizo), hentesárut ( Pick, Gyulai), pékárut ( Lipóti pékség, Fornetti), ásványvizet ( Szentkirályi), bort ( Tokaji), üdítőket ( Sió, Hey-ho), fűszereket ( szegedi paprika), édességeket ( Cerbona) ismerünk és fogyasztunk, melyek magyar termékek.
Szerintem a kereskedelemben mindenképp nagyobb hangsúlyt kéne kapniuk a magyar áruknak! Mindannyiunk érdeke, hogy a hazai termékeket megvásárolják, mivel ez pozitív hatással lenne a magyar gazdaságra. A hatásos reklám nélkülözhetetlen, de emellett például akár nemzetközi gasztronómiai fesztiválokon is megmutathatjuk hazánk termékeit. Úgy gondolom, hogy ez jó ötlet főként a hazai borok, pezsgők és édességek népszerűsítésére.

robih91 2011.09.29. 22:22:29

Sziasztok,

A mai sajtószemlémet éppen most tartom és a Világgazdaság mai számában találtam egy, a kérdéshez kapcsolódó érdekes cikket. A III. kerületi Csillagvár bevásárlóközpontban üzemelő Magyar Ízek Házáról szól (A cikk teljes címe: "A vártnál keményebb első év után a Magyar Ízek Háza). A cikk tartalma röviden, hogy ez a vállalkozás a kedvezőtlen körülmények ellenére is sikeres kezdő éven van túl. A vállalat alapvető profilja, hogy kizárólagosan magyar termékeket árul (az egyik cikkben olvasható hetes szempontrendszernek megfelelően), melyet mintegy 240 termelő biztosít. A cikk megemlíti, hogy bár a vállalkozás sikeres, a kkv létforma igen nehéz, a valós pályázati lehetőségek száma csekély, a lakossági piac nagy tömegű elérését csak a multik képesek a mostani árakon finnanszírozni. Ennek ellenére a cég a jövőben egy esetleges franchise-rendszer kiépítésén gondolkodik.

Véleményem szerint egy ilyen bolt nagyon jó ötlet, bár inkább minta jellege van, mintsem el tudnám képzelni a tömeges elterjedését. A cikkben szerepel, hogy egyes beszállítók hetente csak egyszer tudnak szállítási tevékenységet végezni és gondolom a kapacitás is limitált. Egy ilyen franchise rendszer kiépítéséhez véleményem szerint a mezőgazdaság és élelmiszer/feldolgozóipar alapvető technológiai megújítására is szükség lenne, annak érdekében, hogy az ár és a minőség versenyképes maradjon vagy azzá váljon.

A téma aktualitását mutatja, hogy jelenleg zajlik az OMÉK 2011 (melyről néhány gondolat erejéig már tegnap beszámoltam), a Világgazdaságban cikk található a témába vágóan.

Gondolatfonákom zárásaként a mai Metropolban megjelent egyik cikk címét szánnám: "Mezőgazdasági ország vagyunk". (Orbán Viktor megnyitotta az ötnapos országos szakkiálítást (OMÉK)). Szerintem a főcím az összes eddigi hozzászólást remekül jellemzi, még ha némileg sarkítva is.

További szép estét kívánok mindenkinek!

rotunda 2011.09.29. 23:18:25

Sziasztok!
Igazából nem olvastam végig az összes kommentet, így csak saját véleményemet szeretném megosztani. Szerintem jobban láthatóvá kellene tenni a vásárló számára, hogy hazai terméket vásárol, hiszen sokan nincsenek teljesen tisztában, mi is tartozik ezen termékek közé. A kis címkét úgy kell keresni a csomagolásokon, nem mindig vannak szembetűnő helyen. Emellet lehetne különféle marketingfogásokkal is serkenteni a hazai áruk piacát. Például a különböző pontgyűjtő akciók, kedvezménykártyák általában serkentőleg hatnak, vagy legalábbis felcsillantják a vásárló szemét. Ugyanakkor a nagyáruházak, amelyek élni szoktak ezekkel a lehetőségekkel, sokszor épp hátrányt jelentenek, olyan szempontból, hogy bár nagy a választék, pont emiatt nehéz megtalálni a hazai termékeket. Mivel "mindenhez" hozzájut az ember egy helyen, kiesnek azok a lehetőségek (piac, szociális boltok), ahol tényleg túlsúlyban magyar árut lehet kapni.
Úgy vélem a tudatosításnak, a reklámnak, a médiának is igen nagy szerepe van, hiszen ismerjük ezek befolyásoló hatását, és akárhogy is, egy "kéksasos akció" nagy lendületet adhat a folyamatnak. Hiszen rengeteg minőségi magyar temék van, az ismertebbektől (Pick, Túró Rudi, Gyermelyi, Piros Arany, Egri Bikavér, Unicum, Ropi...) egészen a kevésbé ismertekig (Naszálytej, Öcsi Hús, Mecsek Tea,...).
Persze a kivitel is fontos, de úgy gondolom először a hazai vásárlóerőt kellene megerősíteni. Ugyanakkor meg lehetne célozni azokat a külpiacokat, ahol lenne igény termékeinkre, mert pl. az ottani áruk minősége nem olyan színvonalas, de szerintem ez egy stabilabb belpiac nélkül elég rizikós.

jje11 2011.09.30. 21:39:00

Sziasztok!
Szerintem is rengeteg magyar terméket lehet kapni, ám az a probléma, hogy valóban nagyon drágák. És bizony kevés olyan ember van, aki megengedheti magának azt a luxust, hogy inkább a származási helyet nézi, mint az árat. Szerintem nem csak a hozzáálláson, hanem az ár-érték arányon is változtatni kéne.. Valóban fontos lenne a magyar termékek erőteljesebb reklámozása. Szerintem az emberek lelkére, hazaszeretetére kéne hatni, és megértetni, hogy hozzájárulnak a gazdaság fejlődéséhez a magyar termékek vásárlásával, s hogy hiába költenek így talán kicsivel többet, legalább (többnyire) magyar emberek zsebébe megy az összeg.
Ami a külföldi piacot illeti: szerintem a magyar termékeknek óriási sikere lenne külföldön, csak nem ismerik Magyarországon kívül ezeket a termékeket. Például az egyik nagyon kedves barátom családostul Spanyolországba költözött, és mindig minket kért, hogy küldjünk ki neki egy pár Sport Szeletet. Egy pár ilyen alkalom után már a spanyol barátai is a finom magyar rumos szeletet keresték...
süti beállítások módosítása