HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Értékteremtő folyamatok 2. kérdés

2010.11.29. 13:47 palfiildi

Egy új zenei CD megjelenése együtt jár népszerűsítő (világkörüli) koncertturnéval. Az egyes helyszíneken, pl. a Papp László Budapest Sportarénában, a produkció sikere megkövetel-e standardizálható esemény-logisztikai tevékenységeket (event-logistics)? Avagy ahány művész és produkció, annyiféle egyedi megoldás?

 

 

Kedves Bloggolók!
Véleményeikből kitűnik, ami a való életben is igaz az esemény-logisztikára: attól függ. Nem mindegy, hogy egyetemi buliról, Szigetről, vagy egy Lady Gaga-show-ról van szó. Mindegyik más szintjét követeli meg a fogyasztóhoz (hallgatóság) vagy a megrendelőhöz (fellépő zenekar, sztár) való alkalmazkodásnak. A koncertek, események kellékeinek jelentős része jól leírható egyértelmű paraméterekkel, így ezek szállítására, mozgatására nem feltétlenül van szükség egy világkörüli turné során, a helyi szervezőknek kell tudniuk biztosítani. Vannak azonban olyan berendezések, kellékek, díszletek, amelyek pl. az adott zenekar egyéniségét reprezentálják, és amelyeket igenis keresztülcipel a stáb árkon-bokron. A standard elemek biztosítása valóban egyszerűbb fesztiválokon, sok fellépőnek megfeleltetve, ugyanakkor a művészek egyedi kéréseihez is kell tudni alkalmazkodni. Így van ez a vállalati logisztikai rendszerek működtetésekor is. A logisztikai szolgáltató rendelkezik raktárakkal, szállítójárművekkel, de hogy melyiket hogyan használja, azt a megrendelő kívánságaihoz kell igazítania.
                                                       Üdvözlettel, Nagy Judit

8 komment

Címkék: efm 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr362481104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vikiNG 2010.11.30. 19:01:05

Üdv Kedves Blogolók!

Úgy látom, hogy ez a téma nem volt valami kapós eddig, vagyis inkább nehéz belekezdeni. Azért megpróbálnám.

Hogy megkövetel-e egy ilyen koncertsorozat bármilyen standard módszert? Hogy legyen egy adott sorrend, rendszer, ami szerint zajlik a logisztika, és amit be kell tartani?

Alapjaiban szerintem a turné rendezői nem csak a hasukra ütnek, amikor kitalálják, hogy hogyan és miképpen szállítsák a felszerelést, szereplőket, a stábot. Nyilván van egy bizonyos alapkoncepció, amihez tartják magukat, mert a legfontosabb, hogy a kiírt időpontban elkezdődjön a teltházas koncert. Eltérések vannak azonban a megvalósításban. Például a szállításban, összeállításban. Ezek alapján minden esemény logisztikai megszervezé-
se kicsit eltérő.
Lásd: a legtöbb esetben a nagy színpadokat , hangfalakat Európán belül kamionokon szállítják a helyszínig, ott olyan helyen állítják fel, ahol a fellépő és a díszlet jól látható, ahol jó a hangosítás stb.
Nem hiszem tehát hogy a mai énekesek, aki nagyszabású turnét szervez bármiben is különböznek egymástól, persze, mint mindig lehetnek eltérések, főleg a kevésbé befutott zenekaroknál, akik saját maguk szállítják a kocsijukban a felszerelést, de persze ott is az a cél, hogy eljuttassák, és felépítsék a díszletet, elektronikát, színpadot, hangfalakat.Meg időben kezdjék is el a koncertet.

Tehát ezen érvek alapján: az alapokban nincs különbség, mivel a cél ugyanaz.

gsxr600 2010.12.02. 08:31:51

Üdv!

Véleményem szerint a koncert, illetve turné szervezés alapvetően nagy tapasztalati tudást igénylő, nem elsősorban iskolapadban megtanulható hivatás (ha jól tudom, a kaliforniai Berkeley Uni-n és a londoni Royal Academy of Music -on oktatnak kifejezetten ebben a kategóriában menedzsmentet). Nem pusztán logisztikai eljárásról van szó, inkább hasonlítanám egy építőipari kivitelezési projektmenedzsmenthez, ahol a kiviteli terv részét képezi a felvonulási terv, illetve a lebonyolítás, technológia lépései. Mint ilyen tevékenység standardizálható, de ez minden helyszín alkalmával változik, ami esetleg költségnövekedéssel is jár. Ezért is jó lehetőségek az előadók számára az utóbbi időben oly divatossá vált fesztiválok (Glastonbury, Sziget, stb...), melyeken egy viszonylag mérsékelt áron lehet kiváló technikai hátteret biztosítani a fellépők számára, a helyben bérelt színpadtechnika és az egyszeri felállítási-bontási költség miatt, a többi nyilvánvaló előnyről nem is beszélve. Az igényesebb (?) előadók persze ódzkodnak az ilyen alkalmaktól, mert osztozniuk kell a jegybevételekből. Tegyük hozzá, egy olyan külföldi előadónak, aki 2x is megtölt egy Arénát 70€-os belépővel, nincs szüksége ilyen trükkökre, de ott volt nyáron Ákos Szinbád turnéja, ami fesztiválhelyszíneket is érintett a sportcsarnokokon kívül, és a Kispál és a Borz féle is hasonló volt, akik a Szigeten zártak karriert. A helyszín kiválasztása nyilván egy megtérülési százalékhoz van mérve, ezért is egyre ritkábban, de történik az, hogy a külföldi zenekarok, produkciók megállnak Bécsnél, ennek mérlegelése pedig a kiadó (booking) felelőssége.

off: Olyan megoldás is létezik, hogy a menedszment leköti a turnéhelyszíneket, erre megfelelő kapacitású stábot, technikát biztosít, így a körút elmegy Bécsig, onnan mondjuk Prága, közben míg a stuff utazik előad egy este Budapesten bérelt cuccokon, nyilván így alacsonyabb színvonalon, majd beéri a többieket Prágában. (ezért is érdemesebb Bécsbe koncertre járni)

Visszatérve az állításhoz, hogy "az alapokban nincs különbség": A cél meghatározása az elsődleges ilyen tekintetben, hiszen a fő szempont a turnéállomás kiválasztásakor a megvalósíthatóság, ami nem mindenkinek jelenti ugyanazt. Normális esetben megfelelő helyszín (méret, technika, minőség, biztonság), illetve fizetőképes közönség. Ehhez feltétlenül szükséges olyan szervezet, amely ismeri a helyi sajátosságokat, aka piaci környezetet. Többek között emiatt is nagy helyzeti előnyben vannak a világ nagy lemezkiadói, pl. Universal, BMG, akiknek országokként is vannak irodáik, koncertszervezőik, akikkel könnyen együtt tudnak működni a szervezésben, hiszen elengedhetetlen egy helybeli kontakt, még ha nem is "márkatárs". És itt a rendszer gyenge pontja, hogy a produkció által megkövetelt újdonságokat, hogyan tudja a meglévő rendszerébe integrálni az adott helyszín. Ez állandó problémákat szül az értékkülönbség miatt. (lásd: Korn koncert PECSA, de azt tapasztaltam, hogy fesztiválokon a színfalak mögött állandó balhé megy a körülmények miatt a szervezők és az előadó menedzsmentje között, legyen az hazai, vagy külföldi együttes)

Tehát léteznek standardok, de szerintem azok kizárólag technikai paraméterek, a lebonyolítás minőségét és a logisztikát a helyi viszonyok figyelembevételével állandóan finomra kell hangolni, és minél könyebben megy ez, annál kevesebb kiadással jár a turné.

Jó példa erre, bár itthoni, az Econet tulajdonában lévő Estmusic, amely kisebb rendezvényekkel foglalkozik, meglehetős marketing potenciával. Nem a reklám miatt, mert sajnos semmi közöm hozzájuk, de tényleg profik. Vagy említhetném a MamaRecords-ot is a fentebb írt két multin kívül.

sirnew15 2010.12.02. 11:44:36

Sziasztok!

Én úgy gondolom, hogy ezek a koncertek, illetve turnék, nagyon különbözőek lehetnek logisztikai oldalról. Nézzünk csak 3 példát!

Az első, nem feltétlenül egy új zenei CD népszerűsítése miatt került megrendezésre. Pár évvel ezelőtt Ennio Morricone látogatott el hazánkba és a Sportarénában 87 zenésszel karöltve tartott egy gyönyörű koncertet. Rögtön felmerülhet a kérdés, hogy ez a 87 zenész folyamatosan úton van? Nem. Mivel a művész csak 3-4 koncertet vállalt Nyugat-Európában, így ő például a magyarországi koncertjét a Győri Szimfonikusok közreműködésével tartotta meg. Tehát itt már rögtön van egy szembetűbő különbség, hogy ő speciális stábbal lép színpadra.

A másik példám Adam Lambert lenne, aki viszont az amerikai turnéja közben kevesebb, mint 3 hétre Európába utazott, hogy ott 11 országban, 18 különböző helyszínen lépjen színpadra. Ez óriási felkészültséget jelent az egész stábnak és így a logisztikai részlegnek is. Volt olyan két egymást követő nap, hogy Zürich után másnap már Milánóban tartott koncertet. Mivel ilyen sűrű volt a program és a menetrend, nem hiszem, hogy egy standard logisztikai tervvel tudtak volna dolgozni.

A harmadik énekes, a példában is említett Lady Gaga lenne. Az ő európai turnéja október közepe óta tart és az ünnepekig, már máshol nem is lesz nagykoncertje. Ezalatt a bő két hónap alatt 22 helyszínen tartott, vagy tart majd előadást. Ennél a beosztásnál, sokkal jobban el tudom képzelni, hogy van egy előre meghatározott séma, ami alapján tudnak dolgozni. De a díszletek, hangosítás és minden egyéb szállítása és a helyszínen való felállítása legalább 3 napot igénybe vesz, ha magára az utaztatásra ,,csak" tisztán egy napot is számolunk, ezért itt is úgy gondolom, hogy bár nem kell a tengeren túlra szállítani, és a szárazföldi utaztatás elég jól megoldható Európában, de akkor sem lehet ezt egy előre kitalált forgatókönyvre ráhúzni.

Példáimban a három különböző előadő, három különböző megoldást is jelent. Természetesen nem azt mondom, hogy nincsen olyan bevett minta, amit használhatnának logisztikai szempontból, de szerintem, azért az egyedi, személyre és művészre szabott megoldások többségben vannak. Azt el tudom képzelni, hogy egy csapatnak van egy olyan alapja, amiből dolgoznak, de azt hogy minden eseményre általánosítsanak, azt viszont már nehezen.

Egy utolsó gondolat, még eszembe jutott. Én lassan 15 éve vagyok aktív versenyző az egyik versenysportban, de ezalatt az idő alatt, nem láttam olyan rendezvényt, vagy bajnokságot, ami egy azon logisztikai szervezéssel valósult volna meg, pedig az események ugyanazok voltak. Természetesen egy magyar bajnokság, vagy egy országos kerettagi döntő nem hasonlítható össze egy koncertturnéval, de ha már ilyen kisebb eseményeknél, ahol maga a program és a cél ugyanaz, sem lehet konkrét standard sémát kialakítani, akkor egy-egy a fentebb említett előadásokhoz hasonló koncerteknél, szerintem, elengedhetetlen a személyre szabás és a helyi viszonyokhoz való igazodás, ahogy azt már az előttem szóló is említette.

argó 2010.12.02. 12:37:47

Sziasztok!

Sok jó megközelítést láttam olvasva hozzászólásaitokat.
Ez egy olyan téma, melyet sok szempontból lehetne elemezni, de azt hiszem mindegyikre igaz az, hogy a cél, hogy megfelelő helyen, időben, minőségben, mennyiségben legyen ott minden a fogyasztó számára.
És ki is a fogyasztó? Egyrészt természetesen a közönség, másrészt a logisztika szempontjából maga az énekes is fogyasztó, mivel minden igényét ki kell elégíteni a színpadtól a széles sávú internetig.

Én inkább 2 csoportba sorolnám a turnékat.
A fő kérdés, hogy a koncerthez szükséges "kellékeket" (melybe a színpadtól, a hangosítón át a háttérzenekarig valamennyi pontot beleértek) és az ezeknek a meglétét biztosító személyeket (a színpadot összeszerelő munkástól a kapcsolattartóig) az énekes vagy együttes magával hozza, vagy inkább az adott országban bérli és fizeti meg azt. /Persze a legtöbb esetben ezek kombinációja jön létre./
Számos érv szól mindkettő mellett és ellen, de úgy gondolom, hogy ez az adott énekes profiljától, hírnevétől függ. De egyet ne felejtsünk el, az énekesnek is a célja a profitmaximalizálás (kivételt képeznek a karitatív koncertek, bár néha abban is lehet vitatkozni, hogy ezeknek a célja valóban- e a segítségnyújtás vagy éppen csak az énekes az image-t szeretné növelni), mely az egyik ha nem a legfontosabb ezeknél a döntéseknél.

Hogy egy példával éljek, Lady Gaga vagy Madonna saját csapattal redelkezik, hogy minden jól legyen megszervezve és minden időben, minden igényt kielégítve ott legyen, de mondjuk a Hadouken esetén, mely éppen feltörekvőben van a nemzetközi könnyűzenei világban, kifizetődőbb volt, hogy a Coca Cola Company biztosította számikra a felszerelés nagy részét a Közgáz Gólyabálon.
A profil vagy szemlélet szempontjából, sok esetben megéri az adott ország szimfonikus zenekarával játszani, ahogy említette sirnew15 is Ennio Morricine esetén. De itt nem biztos, hogy csak az számít, hogy költséges 87 embert utaztatni. A másik hatalmas előnye, hogy azért is elmész, mert magyar zenekarral játszik, vagy mert éppen a szimfonikusokra vagy kíváncsi, azaz néha 2 célcsoport egy adott koncerten találja magát.
Tehát hogy ki, melyiket választja sok mindentől függ, de a közös mozgatórugó nem más, mint a profit.

Más szemszögből megközelítve én az élmény logisztikát szerkezetét illetően a Just-in-Time termelési menedzsmenthez hasonlítanám. Hisz mindennek pont akkor és pont ott kell lennie legyen szó bérlésről vagy saját eszközökről. Gondoljunk bele mi történne, ha a hangosítás Budapest helyett Londonba menne, vagy ha a rövid határidejű munkák esetén (mely néha 1-2 nap vagy annál is kevesebb) arra menne el az idő, hogy a csavarokat keressük, vagy hogy a színpadépítés végén derülne ki, hogy kihagytunk egy rudat. Épp ezért szükséges, hogy minden a megfelelő időben, helyen legyen. Ebből a szempontból nincs különbség, hogy bérli-e vagy nem a szükséges erőforrásokat, hogy a csapat saját vagy az adott országból valók. A lényeg az, hogy minden összhangban és folyamatosan, magas színvonalon működjön.

Végül véleményem az, hogy lehet standardizálni egy szintig, de a fontos a mai világban, hogy a logisztika valami pluszt adjon a megrendelőknek. Így például nemcsak felállítják a színpadot, hanem "ki is próbálják" azt, amíg esetleg az énekes a sajtónak nyilatkozik, beállítják a fényt a hangerőt stb.

Összegezve, az élmény logisztikának számos szegmense van, melyeket, mint részeket lehet standardosítani, de minden énekes egyedi, ezért is kihívás mindenkinek megfelelni. De ne felejtsük, a mai világban az nyer, aki minél gyorsabban tud reagálni a megrendelő különleges igényeinek. Ez biztosítja a logisztika folyamatos fejlődését is.

01R4cj52cyiK 2010.12.02. 16:57:37

Szervusztok!

A középiskolát végigszerveztem bulikat és koncerteket. A következő dolgokkal találkoztam:

Egy standert nincs ami mindenhová jó lenne. A valós élet úgy működik, hogy sok kisféle standart van ami ugymond egymásra legozunk és ebből jön ki a végtermék. Ha tournéról van szó akkor mindig ugyanúgy bontjuk le a szinpadot és építjük fel.

A rendezvény szervezése a megfelelő standerdek kiválasztásából áll. Standardeket akkor tudunk sikeresen alkalmazni ha előre tudjuk a pontos igényeinket. Nagyvonalakban hogyan kell egy felvonulást zárt helyen felépíteni. A különböző cégek akik bérbeadják a berendezéseiket azok pontosan tudják, hogy lehet a saját standertjeiket a másikéra ráépíteni.
Kiválasztjuk a színpad méretét és tipusát. Megválasszuk, hogy mekkora hangra és fényre van szükség. A fellépőtől függ, hogy mekkore hangbementre van szüksége a koncert folyamán.

A topicban felvetett a kérdésre a válasz:
Az alapok minden esetben standart de azt mi hogyan extrázzuk tovább az az egyedi igényektől függ.

Szép napot

lollapauza 2010.12.02. 19:26:01

Sziasztok!

Véleményem szerint igaz, hogy nem teljesen, de valamennyire a világ körüli turnék koncertjei logisztika szempontból meg kell, hogy egyezzenek. Hiszen a színpadi elemek nagy része (pl. mikrofonok, hangosítás) mindenféle koncerthez nélkülözhetetlenek. A különböző típusú látványelemek (pl. fénytechnikák) szállításának módja minden esetben meg kell, hogy egyezzen (főleg a pirotechnikai eszközök miatt), különben gazdaságtalan, és egyes esetekben veszélyes is lenne.

Pivot 2010.12.03. 07:57:27

Sziasztok, Jóreggelt!

Logisztikai problémára tökéletes példa a koncertturné, ahol nagyon szűkös határidőkkel és pontossággal kell dolgozni, ahogy előttem szólok is mondták már, ami megköveteli azt hogy erre szakosodott cégek vezényeljék le. Ebből fakadóan vannak alap standardizálható ( szép magyar szó, éljen a globalizáció ) elemei, példaul a kamion sofőrök, akik már tudják a módját és rendjét az kellékek szállításának, a munkások, akik pontosan tudják nekik mi a dolguk és mivel kell kész lenni, tipikus művelet szervezést igényel, hogy mindenkinek pontosan meg legyen a feladata amit megtud csinálni megadott helyen, megadott időben, mennyiségben és minőségben amik elengedhetetlen kellékei a logisztikának, amiben mindenki kiveszi a részét egy ilyen koncertturné során. A művelet váza adott, és erre jönnek a specifikus igények mint a cikkben is olvashattuk a szélessávú internet és kábel tv hozzáférhetőség, úgy kell alakítani a dolgokat hogy ezek az igények beépíthetőek legyenek az alapkoncepcióba. Az hogy milyen díszlet, kellékek kellene azok, előadótól függ. Lehet hogy tudják bérelni ha drágább és annyira nem specifikus, vagy vinni kell mindenhova magukkal, mert épp az hogy specifikus, ( Cirque Du Soleil ).
költség minimalizálás miatt mind a két lehetőséget figyelembe kell venniük, mert vannak tipikus bérelhető elemek.

iecs 2010.12.06. 02:37:31

Sziasztok!
(vagy ha már:) Szép jó reggelt!

Az eddigi véleményekben sok olyan dolgot találtam amivel csak egyetérteni tudok. Például Amit gsxr600 írt a fesztiválokról az szerintem tökéletesen igaz. Költségminimalizálás, bevételmaximalizálás és persze egy hatalmas közönség, fogyasztói réteg elérése.

Az én szempontom szerint pont a fesztiválok növekedésével járó folyamatok mutatnak jó példát az üzletág sztandardizációjára. A korábban ad hoc szervezői csapattal rendelkező események ma már - méretükből adódóan - egy-egy egész évben működő csapathoz, céghez tartoznak.

Ezek a cégek pedig működésük során korábbi tapasztalataikra alapoznak.
Úgy gondolom ez hoz létre egyfajta szabvány munkamentet, esemény-logisztikai tevékenységet.
És persze ugyanez a helyzet áll fenn egy koncertturné során is.

A hangsúly ebben a kérdésben szerintem a koncertszervező ügynökségen van. A sztandardizáció pedig, mely az esemény sikerességéhez igenis szükséges korábban megszerzett tudásukból ered.

A szervezés egyediséget, személyre szabását így minden produkció és előadó esetében megköveteli a munkafolyamat, azonban ritka az, hogy a koncertszervező valami teljesen újjal találkozik. Ez alapján a rendezvények egyféle sémába húzhatóak. Ha valamihez hasonlítani tudja a szervező akkor már nyert ügye van - van milyen tapasztalathoz, szabványosított ügymenethez nyúlni. Például, ahogy argó írta, a fellépők sorolhatók az alapján kategóriákba, hogy a kellékeiket, staffüket hozzák vagy bérelik-e. Szerintem ez is egy fontos faktor, azonban csak egy a szabványosítás szempontjából.

Andorspamhoz hasonlóan én is foglalkoztam korábban rendezvényszervezéssel, így saját tapasztalataim által is alátámasztva érzem azt amit leírtam.

A diákszervezeteknél ahol tevékenykedtem általános volt egy rendezvény tervezésének fázisában a korábbi hasonló rendezvények áttekintése. Hogyan oldottuk meg a logisztikát, milyen problémák merültek fel, min lehetne javítani. Általában, ahogy azt feljebb írtam mi is rá tudtunk húzni egy-egy eseményre egy sémát, tudtunk egy korábbi rendezvény ügymenetére alapozni. Az értékteremtés ott valósult meg, hogy folyamatosan törekedtünk arra, hogy még jobban, még zökkenőmentesebben csináljuk és így - úgymond - új sztandardokat állítsunk fel.

Persze az "ahány művész és produkció, annyiféle egyedi megoldás" is szükséges és nálunk is megjelent. De például egy koncert lényeges alapjait ugyanazok az elemek, ugyanazok a logisztikai folyamatok jelentik, persze költség-, minőségbeli eltéréssel.
süti beállítások módosítása