HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Tudás és információ 2. kérdés

2010.11.22. 10:18 palfiildi

A Facebook vagy a wikipedia által fémjelezhető Web 2.0 megoldások vállalati alkalmazásai miért és milyen területeken lehetnek előremutatóak a hazai vállalatok tudásmenedzsmentjében? Milyen hátrányai lehetnek e megoldásoknak az alkalmazottakra? Inspirációként: http://biztonsagportal.hu/forditsuk-le-a-web-2-0-t-a-vallalati-szfera-igenyeire.html, http://www.oracle.com/global/hu/corporate/pressroom/2008/20080410.html, http://kgk.bmf.hu/system/files/20_Tarcsi.pdf

 

Kedves Hozzászólók!
A web 2.0 kifejezést 2004 őszén használták először különböző konferenciákon. Azóta egyre nagyobb teret hódít az informatikáról szóló közbeszédben, és mára a dotcom szektor talán egyik legbiztatóbb reménysugarává lett. Egyre többen kezdenek megbarátkozni olyan szavakkal, mint bloggolás, közösségi média, RSS vagy tagging/megjelölés stb. De vajon a web 2.0-t követi-e valamilyenfajta Enterprise 2.0, azaz átalakítják-e a külső és belső kommunikációt ezek az alkalmazások, egyáltalán módosítják-e a vállalati ügymenetet?
 
A web 2.0 legjelentősebb vállalati használói – nem meglepő módon – informatikai cégek (ilyesmit feszeget vikiNG is a hozzászólásában), az IBM-et és a Motorolát szokás emlegetni a zászlóshajók között. Utóbbinak már 2006-ban több mint 2700 blog oldala volt és 2000 WIKI site-ja (Levy, 2007). Emellett azonban egyre több olyan cég is lelkes web 2.0 alkalmazóvá vált/válik, akiket valószínűleg kevésbé tartanánk informatikai forradalmároknak (Procter & Gamble, Ford, GM stb.). Kérdés, hogy ez mennyiben divatjelenség, vagy mennyiben tekinthető hosszabban tartó tendenciának?
 
Az első bloggoló hozzászólók még elsősorban a közösségi média (azon belül is a Facebook) előnyeire/hátrányaira hívták fel a figyelmet, de a kérdés valójában kicsit másról szólt. A tudásmenedzsment (TM) fontosságát a legtöbb cég, és bennük majdnem mindegyik alkalmazott elismeri, mégis, amikor a TM programokban való részvételre kerülne sor, a legtöbbször elég nagy passzivitással találkozunk a munkavállalók részéről. Sőt, egyes TM alkalmazásokat – talán időrabló voltuk, kényelmetlen használati környezetük stb. miatt – a vállalatokon belül kifejezett utálat leng körül; éppen ezért tekintenek sokan megváltóként a web 2.0-ás megoldásokra. Vagyis nem feltétlenül csak a költségcsökkentés, az időspórolás és a közösségépítés lehet a célja ezeknek az alkalmazásoknak – mint ahogy arra egyébként BLGMarti és dugi jól felhívják a figyelmet –, hanem hogy új életet leheljenek a sokszor kifulladni látszó TM programokba.
 
Argó egyetemi példáját jó ötletnek tartom, és meglehet, érdemes lenne propagálni „magasabb” fórumokon is. Látnunk kell ugyanakkor, hogy az egyetemi kibővített telefonkönyv egy „hagyományos” TM megoldás, az interakció, a társas jelleg hiánya miatt kevésbé nevezném web 2.0-ás alkalmazásnak. Ha ennek nyomán ellenben (pl. TDK kapcsán) ifjú kutatói műhelyek, közösségek formálódnának, ahol az oktatók és diákok között intenzív párbeszéd alakulhatna ki, már valódi „webkettes” megoldásról beszélhetnénk (a kettőség egyébként jól illusztrálja az intranet felületek és a szervezeti web 2.0 közötti különbséget).
 
                                                                  
                                                                         Szántó Richárd

8 komment

Címkék: tudas informacio 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr472464970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gergokee 2010.11.22. 11:03:31

Üdv!
Én a hátrányokról szólnék, az alkalmazottak szempontjából. Először is a facebook legnagyobb problémája az, hogy akkor is nyitott könyv az ember élete, mikor nem akarja. a Web2 magába szippantja az embereket, és ha véletlenül az ember facebookos hozzászólásban szidja a munkahelyet vagy a főnöküket, akkor nem szabad csodálkozni, ha kirúgják a munkahelyéről. Igazából a facebook az egyéni arculat megtervezésére szolgál. Ma már mindenki megnézi a másik adatlapját, és itt abszolút mi dönthetjük el, hogy milyen arculattal rendelkezzünk. Ha valaki az adatlapunkat nézi képet kaphat a kinézetünkről, vallási és politikai nézeteinkről, érdeklődési körünkről, de az üzenőfal is sok mindent elárul. Tehát röviden: a facebook legfőbb előnye, hogy tudatosan megtervezhetjük a rólunk kialakítandó képet, arculatot, hátránya pedig a kiszolgáltatottság, hogy minden adatunk nyilvános, és amit például egyetemistaként szívesen megosztunk az üzenőfalon, az nem biztos hogy jól mutat álláskeresés közben, pláne ha a HR-esek is látják.

Gy702 2010.11.23. 21:05:35

Üdv!
Egyetértek az előttem szólóval, legfőképpen a hozzászólás utolsó részével, a legtöbb közösségi oldalon olyan profilokat láthatunk, melyek csupa pozitív tulajdonságot sugallnak. Lehet ez egy jól beállított, előnyös fotó, a személyes adatoknál több nyelv felsorolása (amelyek inkább tanult és nem beszélt nyelvek) stb. Ezek az adatok sokkal inkább a divatnak felelnek meg, illetve a többi felhasználó elvárásainak, s nem a valóságnak. Munkavállalás esetén, egy személyes interjú alkalmával fény derülhet a valós személyiségre, mely ellentétben állhat a közösségi oldalon közzétett, saját magunk által formált arculattal. Fordított esetben éppen a közösségi oldalon jelenik meg a valós személyiség, néha kifejezetten negatív képként. További információt jelenthet az illető kapcsolatrendszere, ismeretségi hálózata, sőt a hozzászólásai is kialakítanak róla egy képet.

VAlexa 2010.11.23. 21:32:42

Az efféle oldalaknak vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Előny lehet például a könnyebb kapcsolattartás, óriási hátrány viszont, hogy akár egy teljesen idegen ember számára is rengeteg információ áll rendelkezésre, ha meg szeretne tudni valamit egy adott illetőről. Ez magánéleti szempontból teljes kiszolgáltatottságot jelent azoknak a bűnözőknek, akik kifejezetten ezekre az adatokra kíváncsiak. Sokan kiírják a születési dátumukat, pontos címüket, telefonszámukat, családtagjaik nevét, az adatlapjukra vagy hogy például mikor mennek el nyaralni, és meddig maradnak. Az előbbiek akkor érdekesek egy bűnöző számára, ha például a személyi adatainkkal akar valamilyen formában visszaélni, de egy betörő számára is igen egyszerű a helyzet, ha tudja, hogy pontosan mettől meddig üres a házunk.
Ha nem magánéleti szempontból közelítjük meg a problémát, akkor ahogy az előttem szólók is írták, könnyen megtalálnak bennünket például a munkaadóink. Így oda kell figyelnünk arra, hogy soha semmilyen negatívumot velük kapcsolatban ne közöljünk az adatlapunkon, vagy ne tüntessük fel magunkat rossz fényben, esetleg (egy szélsőséges példa) ne írjunk megjegyzéseket azzal kapcsolatban, hogy milyen jó volt a hétvégi buli, ha aztán betegségre hivatkozva hétfőn otthon maradunk. Az előttem szólók is említették, hogy fontos, hogy milyen képet alakítunk ki magunkról. Egyes képek, hozzászólások rossz fényt vethetnek ránk. És ha például egy állásinterjú kapcsán köztünk és egy másik személy között választanak, ez is meghatározó lehet.

vikiNG 2010.11.24. 12:43:39

Sziasztok!
Én a feltett kérdéstt másképpen értelmezem. Itt nem a facebookkal kapcsolatos adatok szerepelnek, hanem egy ahhoz hasonló vállalati alkalmazás előnyeiről, hátrányairól, a tudásmenedzsmentről.

Véleményem szerint, mint, ahogy a linkekben is olvasható ez az alkalmazás a vállalatok számára nagyon gyors információcserét hoz létre. Az alkalmazottak megoszthatját egymással egy-egy kérdéskörben gondolataikat, megoldásokat kereshetnek a problémákra, megbeszélhetik, hogy mikor üljenek össze, természetesen ezt a hivatalos formák után ( meghívó, napirend, e-mail). Megkönnyíti azt is az alkalmazás, hogy nem kelljen olyan sokat e-mailezni, várni a válaszokat, itt szinte egyből megkaphatjuk a kérdéseinkere a választ. A csapatmunka tehát jóval gördülékenyebben folyhat ezáltal.
A feltölthető gondolatok, írások, dokumentumok avállalat esetleges terveivel, projektjeivel kapcsolatban segíti az alkalmazottakat, hogy mások gondolatait, ötleteit, véleményét megismerjék, ezáltal a problémamegoldás is vélhetően egyszerűbbé válik.
Az alkalmazás természetesen csakis az azonos vállalaton belül dolgozóknak nyitott, tehát holmi ismeretlenek, vetélytársak nem láthatják ezeket a belső adatokat. A munkát ezzel akár betegállományban is lehet végezni, otthonról kommentálni, és adatokat feltölteni...
A cégvezetésnek, a menedzsereknek követhetőbbé válik a kiosztott munka, hozzászólhat, értékelhet a munka menetéhez kapcsolódóan.

Az alkalmazás természetesen csak az olyan jellegű vállalatok körében terjedhet el, ahol például sok munka folyik számítógépeken, inkább a vezetés és a magasabb beosztású alakalmazottak között működhet olyan módon, mint amit fentebb említettem. A termelés is bekapcsolódhat, de az másmilyen formában. Jelezheti, hogy mennyit, hogyan, mit gyártottak aznap, közölheti a problémákat, stb.

Az alkalmazás tehát lényegesen leegyszerűsíti a felesleges papírmunkát, meggyorsítja a döntéshozatalt, egyszerűbbé teszi a dokumentumok elkészítését és az alkalmazottakat is sokkal jobban egymásra utalja, javítva ezzel a munkahelyi légkört.

BLGMarti 2010.11.25. 00:53:20

Sziasztok!

A kérdés nem az alkalmazottak facebook oldalára vonatkozott, hogy milyen adatokat osztanak meg magukról, hanem hogy a web 2.0-es megoldások hol és miért tudnak újszerűen hatni a vállalatok tudásmenedzsmentjében.

Egy vállalat célja többek között az, hogy költségeit minimálisra redukálja. A web 2.0-es alkalmazások - gondolok itt a telekonferenciára - költségmegtakarítást jelentenek a pl. a világ több pontján működő multik számára. Nem csak anyagi megfontolásból hasznos a fent említett kommunikáció: közösségformáló szerepe is van egyben.

Érdemesnek tartom a továbbiakban két szempontból vizsgálni, bemutatni a webkettes megoldásokat: egyrészt a vállalaton belüli "tudásáramlásként" (1.) ill. az ügyféllel való kommunikációt elősegítő megoldásként (2.).

(1.) A "csoportmunka" szó immár egy új jelentést hordoz magában: egy, a helytől és időtől független kooperációt is érthetünk alatta, hiszen a web 2.0-es eszközökkel pl. egy-egy projektfeladatot bármikor megoszthat, javíthat egy, a projektért felelős érintett.
Fontosnak tartom megemlíteni a tartalommegosztás (a vállalaton belül) - ami jelenthet bármilyen dokumentumot, tudástárat, naptárat -, ami megkönnyíti a vállalat munkáját, hiszen egy-két kattintással fellelhetők a feltöltött állományok, a határidők, elérhetőségek, stb.

(2.) A potenciális fogyasztó sokkal inkább elhiszi, hogy az adott termék/szolgáltatás megéri az árát, ha egy, a vállalattól független személy ajánlja azt. Ezen eszmecserék, vélemények hangoztatásának helye a blog, a fórum. Az ilyen felületeket azonban folyamatosan ellenőrizni kell (kik és milyen véleménnyel vannak a termékről/szolgáltatásról). A fogyasztói visszajelzések nemcsak ösztönzőleg hathatnak, hanem akár új ötleteket is adhatnak a vállalatnak (pl. mit érdemes fejleszteni). Ha jól ki tudja használni egy vállalat a közösségi oldalak adta lehetőségeket, rengeteg új vevőt tud szerezni, hiszen óriási látogatottsága van ezen szociális hálóknak. Egy jól megszerkesztett oldal aktualitásokról értesíti az ügyfelet, megismerteti a cég tevékenységét a látogatóval.
A termékek/szolgáltatások értékesítésének fellendítését szolgálja a podcast, az RSS is.
A személyre szabott marketing a siker kulcsa, de ehhez azonban meg kell érteni a látogatót, hogy milyen igényei vannak, és hogy a vállalat ezt hogyan tudja kielégíteni egy egyedi ajánlattal.

Mire a dolgozók és a fogyasztók kiismernék a webkettőt, addigra egy modernebb, ismételten új tudást igénylő rendszert találnak ki. Tehát a web 2.0 csak a kezdet...

argó 2010.11.25. 01:37:33

Sziasztok
Az előttem szóló, BLGMarti hozzászólásában összeszedte mi mindenre lehet a web2.o-t a vállalatok kapcsán felhasználni, hisz a kérdésben valóban erről van szó. Én csak pár gondolattal kívánom kiegészíteni azt, amit Ő összefoglalt.

A mai világban egyre fontosabb olyan biztonságosan működő belső vállalati rendszerek kiépítése, mely elősegíti, felgyorsítja a vállalaton belüli munkát (ami a globalizáció korában sok esetben több kontinenst felölel). Erre az előadáson is látott Cisco is remek példa volt.
Hisz a mai világban a verseny megnyerésére a gyorsaság is elengedhetetlen feltétel, melyet a web2.0 rendszerek segítségével félelmetes méreteket ölt. Az, hogy a web2.0 alkalmazások lehetővé teszik, hogy szinte rögtön, az adott pillanatban orvosoljunk egy problémát, vagy megvitassunk egy kérdést, az felgyorsult világunkban elengedhetetlen.

A Facebook-hoz hasonló lapok vállalaton belüli alkalmazása rendkívül hasznos. Pesze el kell vonatkoztatnunk, a szubjektív véleményeket és családi fotókat tartalmazó változattól. De csak gondoljunk az egyetemünkön működő "telefonkönyvre", melyet az uni-corvinus.hu-ról bármely felhasználó elérhet. Az egyetem tantestületének bármely tagjára rákereshetünk, és a program nem csak elérhetőségét mutatja meg számunkra (telefon, szobaszám), de rövid önéletrajzot, szakterületeit is láthatjuk. Véleményem szerint ezt a programot tovább fejleszthetnék, hogy szakterületek szerint is listázza a tanárokat, hogy egy adott téma, vagy verseny esetén könnyebben lehessen megtalálni a legmegfelelőbb szakembert. Ez bármely intézmény, vagy vállalat esetén fontos, mind belső, mind külső felhasználás szempontjából. Hiszen egyrészt, nem tudhatjuk fejből, hogy mely - akár más megyében, vagy országban dolgozó - munkatársunk tudna egyes kérdéseinkre felelni, ha tudjuk is, sok esetben elérhetőségét nem ismerjük másrészt egy külső felhasználónak is jó, hogy nem kell azokat a tiszteletköröket lefutni, és 3-4 újabb telefonszámot megkapva a nap végére eljutni ahhoz a személyhez, aki tud segíteni neki.

Harmadrészt megemlítette az előttem szóló már, hogy a fogyasztónak és a vállalatnak is hasznos a folyamatos kapcsolat, a személyre szabás. Erre csak egy előadáson hallott példát szeretnék felhozni, hogy egyre fontosabb lesz, hogy a fogyasztó beleszólhasson egyes ügyekbe, és úgy érezze, hogy részese annak az adott termének. Pl.: a Dell internetes honlapján üzemeltet egy fórumot, melyen panaszokkal élhetnek a fogyasztók, és - figyelve, hogy éppen hol tart a probléma megoldása - a vállalat igyekszik orvosolni a problémákat. Nem nagyszerű? A vállalatnak nem kell milliókat beleölteni abba, hogy hogyan lehetne javítani egy adott terméket, mert azt maguk a fogyasztók mondják meg, másrészt a fogyasztó is azt érzi, hogy igenis tett valamit, és talán neki köszönhető valamely megoldás. Ez a példa is azt mutatja, hogy felértékelődik minden ami e, és nagy valószínűséggel mondhatom, hogy ez lesz a jövő

A web2.0 számos lehetőséget biztosít mind a tudásmenedszment, mind az e-business kapcsán, csak tudnunk kell kihasználni, és etikusan, meggondoltan alkalmazni.

dugi 2010.11.25. 21:19:31

Üdv!

A Web 2.0 es alkalmazas arrol szol h a vallalatok egyik legfontosabb celja ,hogy a koltsegeit minimalisra redukalhassanak.nem csak anyagi helyzeten fognak javitani hanem az idot is tudjak sporolni.A csapat munka ami onmagaban is eleget elarul.De ami a vallalaton beluli kommunikaciot is eleg gyorsan elosegiti es persze a megoldas is konnyebben jon.Ez sokkal hatekonyabb mint az email.Itt mindenki latja h mien hirt kapunk igy ezaltal mindenki tud hozzaszolasait beleirni vagy esteleg munkajukat megosztani.. igy a fonoknek lathato lesz h ki mien munkat csinal es utolag is megtudja nezni hogy kihez forduljon a kapcsolatban .Ezen kivul mindenkinek van naptara es idozitest is tud keszinteni. A munka megosztas is gyorsan menni fog ezaltal..
A masik ami elonyesebb, hogy a vallalatnak igen fontos a fogyasztok mennyisege meg minosege. ha a sajat termeket nem sajat maga hanem masok marketingoljak akkor elonyosebben foghatni mint sajat maga a vallalat..Itt pl arra gondolok h kozossegi oldalokon masok irkalnak rola vagy esteleg reklamozzuk…igy nem kell a vasarlokkal kitoltogetni papirokat vagy esetleg eloben megkerdezni szemelyes velemenyet.
Vallalatoknak belso kommunikaciokent jo ez a halozat..de mint szemely aki hasznalja ezt a kozos oldalt nem biztos h jo oldalat fogjuk latni mivel az emberek a sajat velemenyet irjak le gatlastalanul hasznaljak persze az ismerosei kozott..pl sok amerikai iskola ugy felveteliztet h mielott felvennenek a leendo diakot elotte megnezik h milyen kozossegi oldalakon vannak es persze h korul belul mien szemelyiseg..Igy sokan kint nem a sajat nevuket hasznaljak ilyen oldalakon hanem mas nevet amit csak a baratai hasznaljak vagy esetleg kitalaciot.Mivel ez igen is befolyasolhat barkit a donteseben ..ugy mint a termeket is ..Termekrol pedig ezaltal sokat tudunk meg,hol javitsunk meg persze a vasarlok igenyeirol..

Pivot 2010.11.25. 22:30:14

A Facebook vagy a wikipedia által fémjelezhető Web 2.0 megoldások vállalati alkalmazásai miért és milyen területeken lehetnek előremutatóak a hazai vállalatok tudásmenedzsmentjében? Milyen hátrányai lehetnek e megoldásoknak az alkalmazottakra? Inspirációként:
Sziasztok!

A hazai vállalatok nem alkalmaznák a web 2.0 megoldásait a tudásmenedzsmentjükben? Szerintem használják pont azért mert szükség van rá a munka hatékonyságának fokozása érdekében. Multinacionális vállalatoknál mindenképpen jelen van a web 2.0 ahogy az előadáson levetített videóban láthattuk, szinte behálózza a vállalatot, már szerves részéve lett. SAP rendszer mindenhol alapnak mondható, ha nem is ez de valamilyen vállalatirányítási szoftver biztosan.

Egyértelműen web 2.0 előremutató a vállalat tudásmenedzsmentjében az alkalmazottak tudásának felszínre hozásában. Az alkalmazott haza megy a műszak végén és viszi magával a tudását is. Ebben rendkívül hatékonyan tudnak segíteni a vállalat irányítási rendszerek, mert a munkatárs bárhol és bármikor elérhetővé válik. Ez a vállalat szempontjából nagyon kifizetődő, az alkalmazott szembesülhet avval hogy kevesebb magánélete van, ha hagyja túlságosan is belefolyni.

Az információ áramlás sebességét felgyorsítja, megadja a kommunikációnak a szükséges csatornát az egységesítés egyértelművé teszi a fórumot amit követniük kell az alkalmazottaknak és tudjanak dolgozni, és ezt az egészet a felgyorsult világunk szülte. Minél gyorsabban és pontosabban reagálni az adott szituációra, ez legyen egy megváltozott ügyféligény, egy vállalaton belüli zavar ( bkv és a lerobbant buszok ). Igény meg van, technikai korlát már nincs, alkalmazni kell csak.

Alkalmazottak szemszögéből nézve a dolgot, annyit jelent hogy hatékonyabban ki van használva a munkaidejük, ez jelentheti azt hogy feszesebb munkatempó, több munka mert adott esetben haza vihető. Ma már az ember reakciója a leglassabb az egészben folyamatban.
süti beállítások módosítása