HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Vállalati stratégia 2. kérdés

2010.10.18. 10:08 palfiildi

Hogyan határozná meg a BKV termékét? Mi jellemzi a BKV értékláncát? Fogyasztóként hol lát javítási lehetőséget az értéklánc tevékenységeiben? Inspirációként: http://www.bkv.hu/hu/tarsasag_tortenete/a_bkv_tortenete_1_resz; http://www.bkv.hu/hu/tarsasag_tortenete/a_bkv_tortenete_2_resz; http://www.bkv.hu/hu/kuldetes_es_jovokep/a_bkv_zrt_kuldetese_es_jovokepe

 
Kedves Hallgatók!
 
Látom ez a téma sokkal több véleményt szabadított fel bennetek, mint az előző, annak ellenére, hogy vélhetően az életetekben az előző téma nagyobb szereppel fog majd bírni. Mindenesetre sok értékes komment érkezett, illetve olyanok is, amelyekre a társak válaszai voltak igen értékesek.
 
A BKV termékével kapcsolatban szeretném eloszlatni a kétségeket, a buszok és egyéb eszközök nem a BKV termékei, azok egy-két extrém esettől eltekintve pusztán a termék biztosításának szükségletei. A BKV terméke jelen esetben az a közösségi közlekedés szolgáltatása.
 
A BKV-nak egyébként hazai viszonylatban a szolgáltatási szintje meglehetősen magas, menjetek el vidéki városokba és meglátjátok, hogy a legfrekventáltabb buszok 7-8 percenként járnak. Ezzel szemben csúcsidőben a 4-6-os 2 perces követési távolsággal rendelkezik, a metró pedig 2 percenként jár és ami a legfontosabb olyan utcákban is járnak buszok és olyan távolságokban vannak megállóik, aminél „messzebb dobok kislabdával”. Természetesen nem azt akarom mondani, hogy nincs hova fejlődni és hogy globálisan ritkítsuk meg a járatsűrűséget, azonban egy jelenlegi forrásproblémás környezetben a fejlődés racionális útja lehetne az alacsony kapacitás kihasználtságú szárnyvonalak járatsűrűség racionalizálása.
 
Többen említettétek az eszközpark megújításának is a problémáját. Azt kell azonban szem előtt tartanotok, hogy ugyan a BKV alapvetően szolgáltatást nyújt ez a szolgáltatás kifejezetten tőke intenzív. Pusztán a szükséges pótló beruházások értéke elképesztő mennyiségű, ebből persze az következik, hogy ezt valahogyan ki kellene termelnie. Hazánkban sajnos számos állami befolyással rendelkező iparágban szokásos üzletmenet, hogy az állam a működési költségekre fedezetet nyújt, a beruházások finanszírozására azonban nem teljes mértékben. A BKV bevételeinek nagy részét azonban ebben a tekintetben nem az államtól, hanem a piacról szerzi be, így az állami finanszírozásra vonatkozó vágyat elég furcsának tartom. A jelenlegi piaci szituáció és a hazai és nemzetközi szolgáltatási színvonalra vonatkozó benchmarkok alapján nem gondolom, hogy a jegyáremelés lehet erre a megfelelő út. A BKV-nak első sorban a működését az alaptevékenységére kellene fókuszálnia (ami remélhetőleg nem a pártfinanszírozás, hanem a már fentebb definiált közösségi közlekedés), majd a hatékonyságnövelés rögös útján elindulnia. 
 
A potyautasok problémája nagyon nehéz ügy, amíg a magyar kultúrában „menőnek” számít a rendszer átverése, addig ez a probléma igen nehezen kezelhető. A metrók esetében az új rendszer nagy eredménnyel járt, azonban ez nehezen kiterjeszthető a buszokra, a trolikra vagy a villamosokra. Ezen a téren kíváncsian várom a megoldási lehetőségeket.
 
Érdekes volt számomra, hogy a BKV értékláncát nem fejtettétek ki, csak részeit emeltétek ki és azokat is inkább a fejlesztési lehetőségek kérdés hatására. A teljes értéklánc elemzést azonban nem tenném ide a válaszomba, mert azt gondolom hogy ha néhány oldalnál többet írnék nem igazán olvasnátok végig, viszont szemináriumi feladatnak kiválónak tartom, így ott be is fogom majd vetni.
 
Az említett javítási lehetőségeitek túlnyomórészt tetszettek, ezekre fogok a továbbiakban reagálni, és persze néhány fogalomhasználatot pontosítok is.
 
Csak a pontosság kedvéért a jegyáremelés csak közvetett hatással van a tőke növelésére, feltéve hogy ettől nyereségessé válik a BKV, mivel a jegyár az árbevételre van közvetlen hatással, és ebben az összefüggésben a tőke csak a mérleg szerinti eredményen keresztül nőhet (vagy éppen csökkenhet).
 
Egy innováció megtérülése esetén, nem az összvállalati mérleg szerinti eredményt vesszük figyelembe, hanem az innováció hatását külön kell értékelni, így veszteséges vállalatnál is lehetnek (és vannak is) pozitív nettó jelenértékű innovációk.
 
A londoni és párizsi metró megállóknál egyébként a beléptető kapuk mellett általában ugyancsak hasonló mennyiségű személyzetet találhatunk, mint nálunk kapuk nélkül, így a kapuk inkább kevésbé frekventált időben nyújthatnak segítséget (bár azt is át lehet ám ugrani, vagy át lehet bújni alatta), így ezt a beruházást, csak egy komoly hatástanulmány után tudnám támogatni (ráadásul buszokon, villamoson és trolin ez nehezen elképzelhető).
 
Az EU állampolgárait az EU alkotmánya alapján nem érheti EU-s országokban diszkrimináció, így azt nem tehetjük meg, hogy más EU-s országok állampolgáraitól megvonjuk a nyugdíjas, vagy az időskori kedvezményt. Jelzem azonban, hogy Svájc nem tagja az Európai Uniónak, így a svájci nyugdíjasoktól ez nyugodtan megvonható lenne, de azért tegyétek fel magatoknak a kérdést, hogy etikusnak tartanátok-e, ha néhány kiválasztott ország állampolgárait negatívan diszkriminálnánk? Remélem, azért ezt senki nem gondolja komolyan. Az időskori kedvezmény csúcsidőn kívül helyezése viszont nem rossz ötlet, ha már a szezonalitásra nem tudunk kapacitásoldalon reagálni, ez is lehet egy opció, bár szerintem inkább úgy élnék meg, hogy nekik is meg kell venni a nyugdíjas bérletet, azaz a szemükben inkább a kedvezmény eltörlésének tűnne és nem egy olyan kísérletnek, ami a fogyasztási szokásaikat (pozitívan) változtatja.
 
A marketing tevékenység esetében nagyon tetszik a kibontakozott vita, egyértelmű, hogy a PR tevékenységére a BKV-nak sokkal nagyobb figyelmet kell fordítania, azonban a fentebb már említett alaptevékenységre fókuszálás és hatékonyságnövelés mindennek az alapja, mivel anélkül nem tud hitelessé válni a kommunikáció. Itt szeretném azt is megjegyezni, hogy nem valósághű elképzelés, hogy egyszerű reklámokkal a fogyasztói közönség szignifikánsan növelhető, sokkal inkább arra kellene koncentrálnia a BKV-nak ezen a téren, hogy a budapesti közlekedési modalitást a tömegközlekedés javára változtassák, amihez egy olyan integrált hozzáállás kell, amiben egyaránt szerepel a P+R parkolók ügye, a szolgáltatási színvonal, a kommunikáció, a lobbi tevékenység és a társadalmi felelősségvállalás is.
 
 
                               Üdvözlettel:
 
Stocker Miklós
egyetemi tanársegéd
Budapesti Corvinus Egyetem
Üzleti Gazdaságtan Tanszék
 
 

 

29 komment

Címkék: stratégia 2010 vállalati

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr252380318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kalvaria 2010.10.19. 01:40:20

Kedves Mindenki!
A BKV által nyújtott szolgáltatás a budapesti tömegközlekedés lebonyolítása, terméke már nehezebben megfogható: gyakorlatilag a tömegközlekedési eszközök és ezek működéséhez szükséges infrastruktúra összessége.
A működéséhez szükséges pénzt az állam biztosítja
A BKV önkormányzati tulajdonú, tehát a pénzügyekről is az önkormányzatnak kellene gondoskodnia - igyekeznie kéne rendezni először is a tartozásait, ami jelenleg szinte lehetetlennek tűnik - szerintem vagy állami támogatással vagy a fogyasztókra, az utasokra hárítva: jegyáremeléssel növelheti a tőkéjét, vagy ha a vállalat részben az állam tulajdonába kerülne.
Még az innovációról írnék most pár szót: igyekszik a vállalat megújulni, monopolhelyzete ugyan előnyt jelent (persze helyettesítőtermék lehet a taxi, autó, bicikli vagy a lábunk :-)), de ezt nem tudja kihasználni az adósságok mellett.
Szerintem esetleg az is több lenne a semminél, ha nemcsak a metrón, hanem az autóbuszokon, trolin, villamoson is nagyobb figyelmet fordítanának a jegyellenőrzésre, sok ember ugyanis nem azért bliccel, mert túl drágának tartja a jegyet, hanem az ellenőrök érdektelensége miatt, amit én is gyakran tapasztaltam (holott sosem bliccelek természetesen :-)).

mrc6 2010.10.19. 13:29:03

Sziasztok!
@Kalvaria: Szerintem a BKV esetében a marketingen és az innováción van a hangsúly - az értéklánc e két tevékenységén lehetne nagymértékben javítani, s ezeken keresztül lehetne a BKV pénzügyi helyzetét is normalizálni. Az innováció magába kellene, hogy foglalja a jegyellenőrzés reformját - a metró hálózaton belül ideje lenne már az automatizált, kapus jegyellenőrző rendszer bevezetésének. Ez Londonban, Párizsban s más európai nagyvárosokban már jól működik. A jegyellenőrök munkája kevéssé hatékony és drága egy ilyen automatizált rendszerhez képest. Az infrastruktúra kiépítése ugyan egyszeri, jelentős tőkeberuházást igényel, de ez hosszútávon minden bizonnyal megtérül. A kiépítéshez talán igénybe lehet venni valamilyen Európai Uniós támogatást. Így a BKV hosszútávon jelentős összeget takaríthatna meg.
Másrészt a marketingtevékenységre is ideje lenne nagyobb figyelmet fordítani - a BKV-ról kialakult negatív képet le kell rombolni a budapestiekben. Reklámkampányokkal (melyek a BKV használatát népszerűsítené), különböző rendezvényekkel (akár BKV szervezéssel, akár BKV-s helyszíneken külső "fellépő" ), figyelemfelkeltő akciókkal lehetne az emberek benyomásán javítani.
A viteldíjak általános emelése véleményem szerint nem alternatíva: a nyugat-európai ár-érték arányhoz képest a magyar díjak már most is igen magasak, hiszen a BKV nem nyújt nyugat-európai szintű szolgáltatásokat.

Utazz 2010.10.19. 16:30:40

@Kalvaria: Ahogy volt szerencsénk megtanulni még első előadáson, nem csak terméket és szolgáltatást kapunk külön, külön, hanem a kettőt egyben és az a "megoldás" ami a BKV esetében nem más, mint az "olcsó" és nagy tömegek számára elérhető mobilitás, persze itt most @mrc6-ra reagálva mondanám az idézőjelesen olcsót, mert tény, hogy nincs túl magas szinten és az ár-érték aránya tényleg pocsék emiatt, de alapvetően nem kéne drágának tartanunk azt, ami havonta annyiba kerül mint fél tank üzemanyag.

@mrc6: Teljes mértékben egyetértek veled abban, hogy jó marketinggel még a szemetet is el lehet adni, így a BKV-ra ráférne, de pont a monopolhelyzete miatt nincs marketingje, mert szidjuk, de megvesszük a bérletünket.

A viteldíjakat meg tény, hogy nem lenne célszerű emelni, sőt akár csökkenteni is lehetne, ha megvonnánk fölösleges és pazarló támogatásokat, mint a 65 év felettiek ingyen utazását, ami érvényes az EU, EGT tagállam és Svájc állampolgáraira is. Mondjuk nem tudom, hol máshol van olyan, hogy turistaként ingyenesen vehetem igénybe a tömegközlekedést .

Azt is elismerem, hogy szükség van innovációra, több téren is, de az biztos, hogy soha nem térül meg, mert nem jellemző a BKV-ra, hogy nyereséges lenne.

plodan 2010.10.19. 17:20:26

Sziasztok!

Én is leírom röviden a véleményemet a témával kapcsolatban:

A BKV, vagy más néven a Budapesti Közlekedési Zárt Körűen Működő Részvénytársaság a Fővárosi Önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő önkormányzati vállalat. A BKV a vállalati működéshez és fenntartáshoz szükséges költségeket az önkormányzati támogatásból, jegyárakból és olykor tömegközlekedési eszközök bérbeadásából, ill. alvállalkozói szerződésekből származó bevételekből fedezi.

A BKV-nak a budapesti tömegközlekedésben kvázi monopolkínálati, korlátozott oligopol kínálati helyzete van, ugyanis -mint már előttem Kalvaria is írta- nem igazán van más alternatíva, csak a gyalogos, biciklis, saját személygépkocsival vagy taxival történő közlekedés. Ezzel nem a BKV valós piacon történő szereplését kérdőjeleztem meg, csak nyomatékosítani monopolhelyzetét.

A BKV-nak, mint minden vállalatnak természetesen alapvető célja a fogyasztói igények kielégítése profit elérése mellett, de mivel nem magán, hanem önkormányzati tulajdonban van, így bizonyos etikai szempontokat is figyelembe kell venni, s természetesen nem szabad visszaélnie a kizárólagos helyzetével, azzal, hogy a fogyasztók nem találnak más, a számukra még megfizethető legjobb alternatívát.

A BKV szolgáltatása Budapest és a fővárosi agglomerációs térség számára nyújtott tömegközlekedési szolgáltatások feltételének a biztosítása, melynek termékei a tömegközlekedési eszközök és az ehhez szükséges infrastruktúra, melynek időszakos vagy rendszeri használatáért az utasok /fogyasztók/ használati díjat /jegy, bérlet/ fizetnek.

Természetesen a fogyasztók, jelen esetben az utasok magas minőséget várnak el és követelnek attól a vállalattól, most a BKV-tól, melynek termékeit és szolgáltatásait igénybe veszik. Persze a minőségi javuláshoz elengedhetetlenül szükséges az értékláncon belül a vállalati tevékenységek közötti koordináció javítása.

Ha röviden kellene válaszolni arra a kérdésre, hogy mit javítanék a BKV ellátási láncán, a válasz az lenne: mindent. Persze abból a feltevésből kell kiindulnunk, hogy az egész nem alapvetően rossz vagy alapvetően jó, hanem vannak a vállalatnak olyan tevékenységei, amelyek hatékonyan, ill. kevésbé hatékonyan végez. Nehéz konkrétumokat mondani úgy, hogy nem ismerjük a vállalat belső felépítését, munkamegosztását, de fogyasztói szempontból a médiában hallott információk – „félinformációk” és személyes tapasztalatok alapján nem lehetetlen.

Az egyik fontos, ha nem a legfontosabb tevékenység: a Pénzügy. Ezen a területen jelentős változásokra lenne szükség a BKV-nál. A vállalat már régóta veszteséges, évente több tízmilliárdos hiánnyal zár /2009-es mérleg szerinti veszteség 23,5 milliárd Ft, forrás: www.bkv.hu/, az adóssága több százmilliárd forint. A vállalati pénzügyi és gazdasági kilátásai egyre rosszabbak a Fővárosi Önkormányzat szűkös költségvetési gazdálkodási kerete miatt.

A másik terület a Marketing. A BKV láthatóan keveset foglalkozik a reklámokkal és hirdetésekkel, ez a piaci részesedésének a kizárólagosságával is magyarázható, ugyanakkor a korábbi korrupciós és végkielégítési botrányok miatt erőteljesebb marketingkommunikációra lenne szükség a vállalat image-nek a visszaszerzéséhez!

A harmadik terület az Innováció. Az innováció, mint megtanultuk, a fogyasztói igények új, magasabb minőségi szinten történő kielégítése. A BKV-nak ezen a területen kellene rengeteget fejlődni. Az előttem hozzászólók már utaltak a BKV pénzügyi helyzetének kilátástalanságára és ellehetetlenülésére, de -mint azt mrc 6 is írta- a BKV Európai Uniós források felhasználásával /pl. Operatív Programok/ és az ehhez szükséges önerő megteremtésével sokkal innovatívabbá válhatna. Az innováció itt utal vonalak korszerűsítésére, a járműpark cseréjére, felújítására, az utas tájékoztatási rendszerek fejlesztésére, jegy-és bérlet automaták létesítésére, a meglévők felújítására és jegy –és bérletellenőrző kapuk kiépítésére. Az utóbbival a vállalnál foglalkoztatottak létszáma is csökkenhető lenne és/vagy hatékonyabban lehetne átszervezni a BKV szervezeti struktúráját.

Beirut 2010.10.19. 18:01:22

@mrc6: Egyfelol egyetértünk: az innováción mindenképp javítani kéne, és az elektromos beléptetőkapukon kívül azt említeném még, hogy rég ideje lenne bevezetni az időre (és nem járatra) szóló jegyeket. Röhej, hogy két átszállás esetén ezer forint az utazás, még ha fél órás is.
Azzal viszont nem értek egyet, hogy a marketingen sok múlna: monopol cég, és egyébként szerintem kimondottan jó szolgáltatást nyújt. Ez utóbbit persze a hatalmas veszteségek árán: egész eldugott helyeken is sűrűek a járatok. Ez felveti, hogy a hatékonyságnövelés a "tudás/információ" vonalon lehetne elérhető, ha például pontosabb kép lenne a vonalak kihasználtságáról, és lenne szándék változtatni. (Néhány éve az éjszakai járatok átalakítása egy ilyen progresszív lépés volt.)
Szóval meglepődtem, hogy mindannyian említitek a marketinget, mert szerintem a Budapesten közlekedők nagy része tudja, mi az a BKV, és nem csinos villamosvezető hölgyek óriásposzterei hatására hagynák abba az autózást (hanem mondjuk a korábban említett jegyár-ésszerűsítés hatására).
Végül megemlíteném, hogy a politika irányítása alá tartozó legtöbb vállalathoz hasonlóan itt is fölvetődik, hogy "ideális esetben" a központi irányítás motivációin és hatékonyságán is sokat lehetne javítani.

EsT1 2010.10.19. 19:43:30

Kedves olvasók és előttem szólók!

Szeretnék reagálni az eddigi véleményekre, és kifejteni a témával kapcsolatban a saját véleményemet.
Eddig legtöbbször a marketing és az innováció merült fel, mint javításra szoruló terület.
Először az innovációval kapcsolatos véleményemet írnám le. Amint azt a vállalatgazdaságtan tankönyvben is olvashatjuk, egy cégnek az innovációs folyamat elején fel kell mérnie, hogy az ebbe fektetett pénz hasznot hoz-e a vállalatnak. A BKV szempontjából az új közlekedési eszközök beszerzése vagy jegyautomaták elhelyezése vajon képes lenne-e annyival több (a jegyért fizető) utast vonzani, hogy az ebbe fektetett összeg megtérüljön? Sajnos szerintem erre nem a válasz. Ennek ellenére mégis azt látjuk a hogy a járműpark, ha nem is rohamos ütemben, de folyamatosan bővül és megújul.
A marketing viszont szerintem igenis fontos szerepet játszhat az előrelépésben. A vállalat marketingjének feladata lenne véleményem szerint először is arról meggyőzni az embereket, hogy megéri a BKV-val utazni, másrészt, hogy ezért megéri fizetni. Megéri fizetni, mert ha mindenki fizet, akkor mindenkinek kevesebbet kell fizetnie. Mivel az emberek viszont szép szóval nem vehetők rá könnyen sok mindenre, a jegyek megvételére motiváló eszközök hatékonyságát is próbálnám növelni. Először is próbálnám tudatosítani az emberekben, hogy a bliccelés lopás, és hosszú távon hozzájárul a jegyárak növekedéséhez. Másodszor pedig szigorítanám a bliccelésért járó büntetéseket olyan mértékűvé, hogy az sokkal több embert elrettentsen ettől.

mrc6 2010.10.19. 20:04:23

@Utazz: A 65 év felettiek ingyenes utazása jó felvetés. Bár az én véleményem az, hogy bármennyire is ennek eltörlését diktálná minden gazdasági-stratégiai szempont, etikailag nem lenne helyes. S a BKV-nak, mint állami vállalatnak, etikai szempontokat is figyelembe kell vennie. Azonban az EU, EGT és Svájc 65 éven felüli polgáraitól szerintem ez megvonható, már ez is lényeges megtakarítás lehetne, hiszen számottevő a turisták között a nyugdíjas korosztályú. Kérdés, hogy felmerül-e ezzel szemben valamilyen EU-s aggály...

@EsT1: A jegyautomaták elhelyezését mint új ötletet hoztad fel és cáfoltad meg? Mert, ha jól tudom, eddig erről még konkrétan nem volt szó. A többi lehetséges innovációról nem mondtál véleményt. Amúgy a marketinggel kapcsolatban egyetértek veled, érdemes lenne a BKV autózáshoz képesti olcsóságát hirdetni - ebbe még bele lehetne szőni környezettudatos elveket is.

plodan 2010.10.19. 20:32:37

Kedves blogolók, előttem szólók!

Látom a marketinggel és az innovációval, főleg az előbbivel kapcsolatban viták bontakoztak ki.

@Beirut:

Természetesen nem azért van szükség a marketingre, mert nem ismernék a fővárosban és az agglomerációban élők a BKV-t. Pontosan azért, hogy a korábban kialakult képet a BKV-ról, vagyis azt, hogy egy korrupt vállalat lemossa! Emellett fontos, hogy a marketingkampány során a vállalat az újdonságaira, ill. a megújulására felhívja a figyelmet. Az emberek felé azt közvetítse, hogy milyen sokat fejlődött, fejlesztett mostanában és milyen céljai vannak.

@EsT1:

Te magad is írod, hogy a BKV annak ellenére, hogy az innovációs folyamatba befektetett tőke vélhetően nem vagy csak nagyon nagy távlatokban térül meg, mégis fejleszti a gépjármű -és eszközparkját. Tehát a fogyasztói igények egy új, magasabb szintű kielégítése megvalósul.

Értem a logikádat, de azt fontos megjegyezni, hogy a BKV járműparkja már annyira elöregedett, hogy muszáj azt fejleszteni, lecserélni. Ugyanis pár darab jármű kiesése már a vállalati működés mindennapjait veszélyeztetné, azaz az alapvető cél a fogyasztói igények kielégítése profit elérése mellett is veszélybe kerülne.

Vagyis a BKV-nak az innovatív célok mellett más tényezőket is fel kell mérnie, több szempont alapján kell mérlegelnie, hogy mi a fontosabb: a fejlesztés megtérülése és/vagy a vállalat napi működésének biztonságos biztosítása.

Marketinggel kapcsolatban osztom a véleményeidet. Csak ennyit tennék hozzá a bliccelőkkel kapcsolatban, hogy jelen esetben őket mikroökonómiai értelemben árelfogadó fogyasztónak tekinthetjük, azaz úgy érzik, hogy ők egymaguk azzal. hogy fizetnének a jegyért attól még nem csökkennének a jegyárak, mert ők csak egy kis porszem ebben az egész gépezetben, ezért sajnálják az idejüket, erejüket a jegyvásárlásra.

hg0718 2010.10.20. 01:11:08

Egyértelmű, hogy a BKV-nál korszerűsíteni kellene a járműparkot. Gondoljunk bele, hogy az eszközök nagy része öregebb, mint mi, blogolók, millió kilométerek vannak bennük és ahogy plodan is írta, gyakran veszélyesek is. Ráadásul a járművek szervizelése óriási költségeket jelent és az üzemeltetésük is sokkal gazdaságtalanabb, mint modernebb társaiké.

Tehát fejleszteni muszáj. De miből? Az egyik lehetőség tényleg az, hogy az állam kisegíti a BKV-t. Ez történhetne a jegy- és bérlet eladások bevételéből is.

A BKV azonban nem tudja arra építeni a marketingjét, hogy milyen sokat fejlesztett, fejlődött mostanában, mert ez nem igaz. Ezt lehetne építeni környezettudatosságra, vagy az alacsony árak hangsúlyozására. Budapesten a tömegközlekedés abszolút értékben más európai nagyvárosokhoz képest elég olcsónak számít (legalábbis a vonaljegyek). De ha a vásárlóerő-paritást vesszük figyelembe, akkor már nem valószínű.

Rosszak az ösztönzők. Budapesten egy éves bérlet árából 1 havi árat enged el a vállalat, Bécsben közel 3 havit. Számos európai városban különböző zónákra lehet bérletet venni. Mennyivel vonzóbb lenne egy utas számára, aki pl. csak Budán szeretne közlekedni, hogy arra a zónára kellene bérletet vennie. Valószínűleg több ember gondolná meg, hogy autóba ül-e sokszor annyi pénzért. Arra is van példa, hogy egy adott időben olcsóbb a közlekedés. Így, akinek nem muszáj, nem fog a csúcsforgalomban utazni, hanem olcsóbb idősávot választ. Milyen kényelmes lehetne a reggeli utazás a Móricz körtér és a Fővám tér között...

Adatokat ezen az oldalon gyűjtöttem:

www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1909:a-nagy-toemegkoezlekedes-teszt&catid=8:mashogy&Itemid=11

Az árpolitikát tekintve a legbeszédesebb adat talán az, hogy amíg Budapesten egy hetijegy ára 17 euró, addig Münchenben ugyanez 12-17, Bécsben pedig 14.

Beirut 2010.10.20. 07:58:44

@plodan: "Emellett fontos, hogy a marketingkampány során a vállalat az újdonságaira, ill. a megújulására felhívja a figyelmet. Az emberek felé azt közvetítse, hogy milyen sokat fejlődött, fejlesztett mostanában és milyen céljai vannak." Na de mondanál példát ezekre az újdonságokra? Az egyetlen, ami a közelmúltból eszembe jut az, hogy ellenőrök állnak a mozgólépcső tetején. :D
Korábban pedig, ha volt innováció, annak nem volt rossz a marketingje (pl. az egyesített bérlet bevezetése kapcsán), másrészt a sajtó egyébként is felkapja az ilyen témákat (pl. Combinok bejövetele - még ha ott később a negatívumok "tematizálták" is a közvéleményt).
@hg0718: Minden szavad arany! :)

Titti néni 2010.10.20. 10:08:14

Sziasztok!

Végigolvastam a 10 előttem szólót, és úgy érzem, hogy ami "okosat" hozzá tudtam volna fűzni, már elhangzottak. (pl. Párizshoz hasonló belépőkapuk!)

Mindeközben felmerült bennem egy kérdés:
Magyarázható-e a BKV jelenlegi szinvonala a versenytárs hiányával? Elképzelhető-e a BKV számára egy versenytárs?

Azt már említettétek, hogy helyettesítő megoldás _lényegében_ nincs (bringa, gyaloglás...stb.), esetleg a taxi rendszer felfejlődhetne egy BKV riválissá? Mondjuk (mini)buszok alkalmazásával, vagy ilyesmi...?
Nagyon kiváncsi vagyok, Ti mit gondoltok, hogyan építenétek fel egy ilyen vállakozást!

A marketinghez csak annyit fűznék hozzá, hogy szerintem az emberekben azt kéne tudatosítani, hogy a BKV (és a MÁV) elsődleges célja az A-ből B-be jutás biztosítása. Ennek a milyensége, a járművek állapota, fűtés-klíma...stb. már plusz szolgáltatás.
Lehet, hogy nem értetek velem egyet, de én minden nap vonatozom (tudom, az már MÁV és nem BKV, de szerintem erősen összefügg), és a minap is közölte a kalauzzal egy 50es nő, hogy ő nem hajlandó jegyet venni a 20 km-es szakaszra, mert az ablakot nem lehetett becsukni, és különben is késett a vonat 3 percet...Persze nem azt mondom, hogy ez egy jó állapot, de ha az átlag ember tájékozottabb lehetne (sajnos manapság mindent az orrunk alá kell dörgölni, magunktól semminek nem néznénk utána), jobban elfogadná, megértené, hogy mit fizet ki a jeggyel/bérlettel. Engem nagyon felháborít a fentebb említett nőhöz hasonló hozzáállás. Sajnos naponta fültanúja vagyok ilyeneknek. De szólni nem merek, mert törékeny nő vagyok. :P Így viszont sajnos semmi nem változik...
Van persze olyan kalauz, aki az ilyen szövegre félmozdulattal lependeríti a vonatról a bliccelni vágyót, de nem hiszem, hogy az lenne a hosszútávú megoldás, hogy minden kalauzt ilyen határozottságra neveljük...rövidtávon persze jó műsor :D

plodan 2010.10.20. 17:21:52

@hg0718:

Beirut is mondta, hogy "arany minden szavad" én is csak ezt tudom mondani.

@Beirut: Igaz, hogy mostanábn a pályakarbantartásokat és járműcseréket leszámítva nem voltak a BKV-nak nagyobb beruházásai, de ezeket a megvalósult fejlesztéseket úgy kellene az emberek felé közvetíteni, hogy rendkívül hatékonyak voltak, csökkent a menetidő, javult az utazás biztonsága, ill. az új járművek minősége jelentősen meghaladja a korábbiakét stb.

A marketing lényege is pont ez, hogy nem kell mindig a teljesen tiszta igazságot közvetíteni a fogyasztók felé, olykor kisebb elferdítések lehetnek benne. Jelen esetben a lényeg az, hogy hogyan tudja a BKV magát mint terméket és szolgáltatást, vagyis mint megoldást "eladni" a fogyasztóknak, az utasoknak, még akkor is ha "túlbecsüli" ezen fejlesztések reális értékét.

cantera 2010.10.21. 00:16:53

Kalvaria, mrc6, Utazz:

A BKV termékére vonatkozóan kicsit módosítanám az első álláspontot és egyúttal igazat adok a későbbi hozzászólóknak: szerintem itt nem is annyira egy termékről, hanem egy termékszolgáltatás csomagról, egy megoldásról van szó, hiszen a termék önmagában kevés (maga a busz, a buszmegálló, a metró szerelvények, a kinyomtatott bérlet), hanem ez az infrastrukturális háttér társul egy olyan szolgáltatási palettával, amelynek eredménye a budapesti tömegközlekedés.

„jegyáremeléssel növelheti a tőkéjét”
Ezt nem gondolom teljesen megfelelő megoldásnak, legfeljebb elenyésző részben tudja fedezni a hiányt. Nyilván néhány 10-20 forintos emelést még elviselne az utazó közönség / a keresleti oldal, azonban ennek az adósságállománynak a lefaragásához lényesen nagyobb volumenű áremelésre lenne szükség, ami viszont csökkentené a keresletet (illetve a bliccelők mennyiségét), és elképzelhető, hogy végül rosszabbul jönne ki a helyzetből a cég. A menetjegyeket tehát nem lehet a végtelenségig fokozni, azonban a bérletjegyeket (annak ellenére, hogy most magam ellen beszélek), még lehetne drágítani. Ez a jelenlegi majd’ 4000 forint még mindig rendkívül kedvező ahhoz képest, hogy mennyi szolgáltatást veszünk igénybe (kiszámoltam érdekességképpen, és ha bérlet helyett menetjegyeket vennék, akkor két és fél nap után elfogyna a „keretem”). Teljesen egyetértek azzal a megállapítással is, hogy európai viszonylatban magas árakról beszélhetünk: más fővárosokban sokkal komolyabb szolgáltatáscsomagok érhetők el (kiterjedtebb, korszerűbb infrastruktúra és szolgáltatás) sokkal alacsonyabb áron. Erre az egyik legjobb példám a moszkvai metró hálózat, amely fantasztikusan lett kiépítve, és anti-orosz (anti-posztszovjet) felfogás ide vagy oda, lenne mit tanulnunk tőlük. És nem érheti az a vád az érvemet, hogy a földtől elrugaszkodott, mert nem nyugati példát hoztam, hanem tőlünk keletebbre eső várost.

Reklámkampányra ellenben nem hiszem, hogy jelen pénzügyi keretek között különösebb szükség lenne: a BKV a célközönség javát szükségszerűen is megtalálja. A kialakult képet pedig nem lehet jobban aláásni, mint a szolgáltatás színvonalának a javításával. Ha az emberek nem azt hallják a tévében, hogy a busz lerobbant, hogy a troli ráz, hogy az éjszakai buszok milyen veszélyesek (ez utóbbit a biztonsági szolgálattal elég hatékonyan megoldották, nagy meglepetés volt számomra, amikor felkerültem Pestre). A marketingköltségek helyett szerintem inkább a hatékonyságot kellene fokozni.

cantera 2010.10.21. 00:37:16

plodan, EsT1:

"a korábbi korrupciós és végkielégítési botrányok miatt erőteljesebb marketingkommunikációra lenne szükség a vállalat image-nek a visszaszerzéséhez!"
Személy szerint nem hiszem, hogy megoldást jelentene egy marketingkampány a botrányok elcsöndesítésére. A két dolog irreleváns, nem függ össze. Egy jó marketingkampánytól teljesen független, hogy milyen pénzeket fizetnek ki a vezetőknek, akár a háttérben folytatódhat ez a folyamat. Én sokkal inkább az átláthatóságban látom a megoldást, illetve bizonyos jogi és anyagi korlátozások beiktatását.

"megéri a BKV-val utazni"
Attól függ, hogy ezt hogyan képzeled el... A pozitív reklámkampány ("jöjjön hozzánk, mert szépek és jók vagyunk" stílusúak) a fentebb kifejtett okok miatt szerintem teljesen feleslegesek. A megoldás egy olyan jellegű kampány lehetne, amiben a gépkocsiforgalommal szemben érvelne a BKV, ez azonban egy rendkívül komoly stratégiai háborúhoz vezetne a két ágazat között. Bizonyos mértékben lejárató jelleget kell ölteni, ami veszélyes lehet, mert visszaüthet. A példák sorolása (lásd: "mi gyorsabbak vagyunk") pedig azért veszélyes, mert az ellen oldal egyetlen ellenpéldája már megdöntheti a mi érvrendszerünket. A megoldást sokkal inkább egy állami beavatkozás, a gépjárműhasználat korlátozása vagy drágítása tenné lehetővé, ezt azonban komoly politikai veszélyeket érezve nem hiszem, hogy a mindenkori városvezetés meg merné húzni.

"szigorítanám a bliccelésért járó büntetéseket"
Ez viszont nagy valószínűséggel pozitív fellendülést hozna. Magyarország ilyen tekintetben is negatív példa, hogy a bliccelés büntetése egyszerűen komolytalan. Nem kérik számon, és ha ne adj Isten megbüntetnek, akkor is egy olyan összegre, amelynek sokszorosát kérik el Európa szerte.

"A 65 év felettiek ingyenes utazása jó felvetés"
Én ezt egy kicsit más megközelítésből nézném: valóban megtehetné a BKV, és nem lenne hibás lépés. A nyugdíjas korosztálynak végképp nincsen más alternatívája a közlekedésre, ezért nyilvánvalóan fizetnének (nem etikus a megközelítés, de a gazdaság nem szólhat csak etikáról). Azonban jelen körülmények között, amikor a nyugdíjak reálértéke mondhatni válságban van, nem lenne jó megoldás. A nyugdíjasok fizetéskötelezettségének bevezetésével várnék pár évet, amíg a helyzet normalizálódik, s nem érné támadás a nyugdíjasokat az állam és a főváros részéről is - főleg mivel így hatalmas szavazótábort bukhatnak.

plodan 2010.10.21. 10:31:40

@cantera:

Az erőteljesebb marketingkommunikáció nem a botrányok elcsöndesítésére, hanem a BKV hitelességének a visszaszerzésére szolgálna. Abban egyetértek veled, hogy a végkielégítéseket pénzügyi és jogi keretek között szabályozni kellene.

A "megéri BKV-val utazni típusú kampány" számomra azt jelenti, amit érvelésedben is kifejtettél, hogy a BKV-val utazni megéri, mert olcsóbb, mint a dugókban autóval közlekedeni és a kötöttpályás járművekkel a torlódások elkerülhetőek stb.

Persze ehhez szükség van P+R parkolóházak létesítésére a HÉV és metróvonalak, ill. a Fővárosba beérkező autópályák és főútvonalak mentén.

01R4cj52cyiK 2010.10.21. 14:41:29

Kedves Blogolók!

Nem olvastam végig az előttem lévő bejegyzéseit.

Az első két kérdésre nem gondolok, hogy válaszolok mert már gondolom előttem már páran megválaszolták a kérdést.

Megosztom veletek a javítási lehetőségeket.
A combinok, kis földalatti kivételével roncstelepre az összes járművel, a géppark ami pesten van szégyen és gyalázat. Sok ismerősöm van aki inkább ül a dugóban 1-2órát csak ne kelljen a bkval utaznia. A járművek és szolgáltatás színvonala siralmas. Rendszeresen utazok trolival és busszal és azon csodálkozok, hogy hány nokiásdoboz adtak a felügyeletnek azért, hogy átmenjenek ezek a rozsdahalmazok a vizsgán.

A használt járművek helyett igenis tessék vatta ujakat venni és 5-6évente cserélni a gépparkot, ahogy ez nyugaton is megy.

Az összes metrómegállót és aluljárókat fel kellene újítani és egy kellemes hellyé varázsolni és megszüntetni a rengeteg kényszervállalkozást ami ezekben működik. Fontos, hogy legyen egységes képe a metrónak és az öltönyös emberek is lemenjenek az aluljáróba ahol a csövesek tanyáznak.

Mindenki tudja, hogy az utasforgalom több mint fele bliccel. Senki nem vesz bérletet mert úgysincs ellenőr. Be kellene vezetni az elektronikus bérletet és a beléptető rendszert metron és a villamos vonalakat. Sztem fura módon megemelkedne a BKV bevétele. A mostani bkv ellenőrök munkájára legjobb példa a nyáron készült indexes videó.

A BKV arculata rossz, a fiatalok szemében nem trendi. A BKVt meg kellene szerettetni a fiatalokkal. Kellene péntek és szombat este ilyen partybuszokat illetve party combinot a városban járatni. Ezeken a járműveken menne a zene és a buli nyugati nagyvárosokba rendszeres összefutok ilyen menetrend szerinti járatokkal.

hg0718 2010.10.21. 15:44:45

@cantera: Oké, hogy Moszkvában minden szuper, de 100 km-rel odébb már nem egészen az a helyzet. Meg ami a turistának olcsó, az lehet, hogy a moszkvai átlagpolgárnak egyáltalán nem az. Lehet, hogy Budapesten is lehetne minden sokkal jobb, azért cserébe, hogy lemaradnak a vidéki városok.

@andorspam: Részben igazad van, de ha lemész Münchenben vagy Frankfurtban a metróba, ott sem minden kocsi a futószalagról gurul be. Sokat lehet tanulni a "Nyugattól", de azért ők néhány évtizednyi előnyben vannak.
Az ellenőrző rendszer viszont a metróhálózatot leszámítva tényleg 0.

Hofi12 2010.10.21. 17:01:29

@mrc6: Neked reagálok, mert te vetetted fel először, de igazából mindenkinek szól. Lehet szidni a BKV-t és a budapesti tömegközlekedés színvonalát illetve árait. Én Békéscsabától 20 km-re lakom és Bcs-ra jártam középiskolába így a helyközi és a vidéki helyi közlekedési viszonyokkal igen közelről találkoztam. Nézzük csak azt az árérték arányt... Egy budapesti havi felnőtt bérlet ára megközelítőleg 10000 Ft, ez ránézésre soknak látszik, de képzeljétek a Körös Volánnál a 20-25km-es felnőtt buszbérlet ára kb. havi 16.000 Ft. Ezzel a bérlettel egy vonalon közlekedhetsz oda-vissza. A BKV bérlet pedig nyilván összvonalas. Békéscsaba (nem egy világváros...) egyik végéről a másikra tömegközlekedéssel eljutni kizárólag legalább egy átszállással lehet, egy jegy ára 280 Ft, amely idén májustól egy órányi utazásra jogosít - a vonaljegy azt hiszem megszűnt. Ennek segítségével a város egyik végéről a másikra való jutáshoz legalább 50 perc szükséges. Ennyi idő alatt Bp-en is átjuthat az ember a városon. Ez azért elgondolkodtató szerintem. Mint ahogy az is, hogy a helyi járatok óránként maximum 3 alkalommal közlekednek, bár ez nyilván pontos számítások után van az igényekhez igazítva. Csakhogy ennek tükrében az 1475 Ft-os diákbérlet ár (Bp, mint tudjátok gondolom 3850) nem mondható alacsonynak.

Az eredeti kérdésre válaszolva: A BKV-nak monopol-helyzet ide vagy oda szüksége lenne valamiféle marketingre. Az emberek ugyanis nem könnyen felejtik el a botrányokat. (Hagyó-ügy, metrókocsik visszaküldése, 4-es metró). Igaz ezek szerintem összefüggenek. Politikai beállítottságtól teljesen függetlenül a városvezetésben végbemenő vérfrissités akár segíthet is a dolgon. Szóval szükség lenne marketingre, bár naivan mondhatnám, hogy elég lenne csak elkerülni a botrányokat. A szolgáltatások ár-érték arányát pedig igencsak elkerülhetőnek tartom.

Hofi12 2010.10.21. 17:02:02

bocsánat, elfogadhatónak :)))

Hofi12 2010.10.21. 17:03:26

bocsánat, elfogadhatónak :))

01R4cj52cyiK 2010.10.21. 17:14:10

Átfutottam az előző kommenteket és felmerült, hogy a 65év felettiek ingyenes közlekedését vonjuk meg.

Ezzel kapcsolatban nekem az lenne a javaslatom, hogy a nyugdíjas ráér nagyon és ne tömegeljen a reggeli és a du csúcsidőben a BKVn amikor ott van a sok "fizető" utas. Szintén külföldön tapasztalatom, hogy jópár nagyvárosban a tömegközlekedés a 65év felettieknek csak a csúcsidő kívül ingyenes, ha csúcsidőben akarnak utazni akkor tessék nekik is jegyet válltani.

Ezzel a rendszerrel csökkenthető lenne a reggeli csúcsforgalom egy kicsit. Úgy gondolom, hogy a nyugdíjas néninek és bácsinak teljesen mindegy, hogy reggel 8ra vagy 10re megy az orvoshoz. Ha 10re menne akkor nem hallanám rendszeresen a panaszkodásukat, hogy fú mekkora a tömeg megint.

BeBoldog 2010.10.21. 17:38:40

Csatlakoznék Hofi12-höz, szerintem sem mondhatók drágának a BKV szolgáltatásai. Ha összehasonlítjuk más nagyvárosokkal, akkor ez rögtön látszik. Londonban 49 font egy hét napos bérlet, annyiért a BKV körülbelül öt hónapon keresztül fuvarozza a diákokat Budapesten. Ez persze extrém példa. Bécsben pedig 128,50€ a Szemeszterkártya, ami még mindig duplája a hazai diákjegy áraknak.
A baj az, hogy a szolgáltatás színvonala és a jegyárak egyenes arányosságban állnak. Ez alatt azt értem, hogy míg Londonban 5 percenként (!) jár az éjszakai busz, és a fél Bp. nagyságú Bécsnek öt metróvonala van, addig... gondolom nem kell leírnom, hogy a BKV milyen minőségű szolgáltatást nyújt.

A másik kérdésre (Fogyasztóként hol lát javítási lehetőséget az értéklánc tevékenységeiben? ) válaszolva: valahogy át kéne gondolni ezt a metróépítési koncepciót, mert egyenlőre nagyon nem megy. Kíváncsi vagyok, hogy az a diplomaosztónkra tudunk-e majd 4-es metróval jönni...?

01R4cj52cyiK 2010.10.21. 18:21:30

@BeBoldog: Tuti nem :D
De ha kétfarkú kutyapártot szavaztuk volna meg akkor 6-7-8-9 és 10es metro 1éven belül kész lenne :D

cantera 2010.10.21. 19:33:08

@plodan: A hitelesség visszaszerzésére én továbbra is sokkal gazdaságosabb és jelen helyzetben megfelelőbb megoldásnak tartanám, ha pusztán a szolgáltatás színvonalának az emelésével foglalkoznának. A BKV annyira a köztudatban élő vállalat, hogy a hírekben akaratlanul is minden kis aprósággal benne lenne, éppen ezért úgy gondolom, hogy mindez a médiaszereplés (amennyiben pozitív üzenete van) egyfajta reklámkampánynak is megfelel, s az erre szánt pénzeket át lehetne máshová csoportosítani. A többivel ilyen formában egyetértek :)

@BeBoldog: ahogyan a tisztelt szemináriumvezetőm tanította -> ez attól függ :) Már általános iskolás korunkban is vicctéma volt, hogy majd az érettségi átadásra a 4-es metróval megyünk, ehhez képest szerintem még a mester diploma végéig sem fog elkészülni. Valóban katasztrofális a helyzet ez ügyben, és a BKV megítélésének egyik sarokpontja éppen ez: 20 éve készül a metró, de néhány foszló tervezet és lassan a természet által újra feltöltődő, néhány kilométeres alagutakon kívül semmi sem utal arra, hogy érdemi munka folyna...

@andorspam:
"A használt járművek helyett igenis tessék vatta ujakat venni és 5-6évente cserélni a gépparkot, ahogy ez nyugaton is megy."
Valóban, ha csődeljárással fel akarjuk számolni a vállalatot, akkor ez valóban jó megoldás lenne. Néhány hozzászólással feljebb (tudom, hogy nem olvastad...) éppen arról vitatkoztunk, hogy a vállalatnak komoly vesztesége van, amit valamilyen úton-módon orvosolni kell, s a járműparkból is csak azokat tudják lecserélni, amiket egyszerűen már nem lehet tovább közlekedésre használni. Ilyen körülmények között egyszerűen elképzelhetetlen a dinamikus lecserélés, maradni fog a jelenlegi ütem. Nem hiszem, hogy a hozzászólásodban felsorolt prioritások a jelenlegi gazdasági helyzetben értelmezhetők lennének.

Basia 2010.10.22. 00:00:40

Sziasztok!
Egyáltalán nem értek azzal egyet, hogy a BKV szolgáltatása, hogy elvigyen A-ból B-be, hiszen igen ez az elsődleges funkciója de nem ez az egyetlen szolgáltatás amit nyújt hanem azt is, hogy aránylag kényelmes legyen. Véleményem szerint abszolút normális, hogy ezért az árért elvárja az ember és hozzá tartozónak tartja, hogy van fűtés a buszon meg ilyenek. Efelől egy repülőn se kéne fűtés, se fény se egyebek.
Szerintem az innováció nagyon fontos lenne a BKV-nál pl.: a beléptető rendszerrel abszolút egyet értenék így a bliccelők többségét ki lehetne szűrni.
Németországban láttam, hogy ott például a nyugdíjasoknak csak 9-től 13- ig és később 15- től jár ingyenes jegy. Mivel az a feltételezés, hogy nekik több idejük van így ne akkor menjenek pont orvoshoz meg ilyenek amikor a gyerekek iskolába a felnőttek meg dolgozni mennek. Ők így csökkentik a buszon való nyomorgást, meg a nem férek fel a buszra problémát. Szerintem ez teljesen praktikus, nyugodtan bevezethetnék ezt itthon is.
Amin szerintem mindenképpen változtatni kéne az a jegyrendszer egyrészt ha már maradna az ellenőrös változat akkor rikító színű bérleteket csinálnék, hogy könnyebb legyen kiszűrni azt akinek nem érvényes. Másrészről meg miért fizet az az ember ugyan annyit egy jegyért aki egy megállót megy meg aki pl.:Kőbánya-Kispesttől Újpest-városközpontig megy. Az biztos, hogy én bevezetném a megállók száma alapján számolt jegyeket.
Szerintem ezeknek a bevezetése nem kerülne sokba kivéve a beléptető rendszert bár az is hosszútávon megtérülne.

Anno14 2010.10.22. 14:28:45

Az első kérdést már az előttem szólok, többször is megválaszolták. Én röviden és összesítve úgy fogalmaznám meg, hogy az emberek kulturált szállítása A-ból B-be minél gyorsabban, és kiterjedtebben(minél több pontba).
A vita tárgyát a BKV pénzügyi helyzetének javításának módja okozza. Ahogy az már említve volt a metróknál automatizálni kéne a jegyellenőrzést, ami hosszútávon abszolút megtérülő lenne. Ezen kívül én a szervezésben látok nagyon nagy hibát, hiszen nézzük az elmúlt néhány évben nem először szedik fel a 4-6-os villamos síneket. Most például a Margit-hídon, tudom az a hídfelújítás miatt van, de a BKV-nak és a városnak együtt kell működnie. Könnyen egy munkálat alatt elvégezhető lett volna az egész sín felújítás, és híd felújítás. Illetve a beszerzés botrányai, attól hogy valami nyugati nem biztos hogy 10-szer annyit kell fizetni érte. Azaz a botrányos jármű beszerzéseknek véget kell vetni(metro, villamos). Ennek például az egyik módja a magyar járműgyártó cégekkel való együttműködés.
A marketing véleményem szerint fölösleges, hiszen ahhoz, hogy a a jó image-t visszaszerezze nem önfényezésre van szükség, hanem egy jó újraszervezésre, és korrupció elfojtásra, amit a média a BKV jelentőségének köszönhetően úgy is közölni fog(a rossz híreket sem a BKV reklámozta).
Röviden jobban együtt kell működnie az őt befolyásoló ágazatokkal, önkormányzatokkal, és jobb szervezésre van szükség a különböző munkák lebonyolításához, ami végül több lehetőséget biztosít az innovációra.

VAlexa 2010.10.22. 20:42:42

Sziasztok!

Az eddigi hozzászólásokban nagyon sok mindent leírtatok. Ezekhez fűznék hozzá egy-két gondolatot. Először is a jegyáremelés. A bérletért igen is fizethetnénk többet. Kifejezetten olcsó a vidéki buszbérletekhez képest. A jegyárak viszont hihetetlenül magasak. Ezeket nemhogy emelni inkább csökkenteni kéne.

Bár a botrányok miatt rossz vélemény alakult ki, mégsem emelné jelentős mértékben a BKV bevételeit a marketing fejlesztése, hiszen aki eddig is BKV-val járt, ezután is azzal fog, de nagyon kevés embert lehetne rávenni arra, hogy a kényelmét feladja, és pl. autó helyett villamossal közlekedjen. Esetleg mint már előttem is említették a környezettudatosság lehetne az egy jó motiváló erő, bár szerintem túl sok embert ez sem tántorítana el attól hogy inkább a metrót vagy a villamost használja, mint az autóját.

Az innováció ezzel szemben szerintem is tényleg fontos lenne. Egyes újdonságok még akár tényleg ösztönzőleg hathatnának azokra, akik eddig nem utaztak BKV-val. A jegy- és bérletellenörző kapuk tényleg nagyon hasznosak lennének, idővel meg is térülne a beruházás, kevesebb lenne a bliccelő, csak nincs meg a megfelelő tőke ehhez (és mivel eddig semmi sem történt gondolom a megfelelő támogatás sem), nem beszélve arról, hogy ezzel sok ember elvesztené a munkáját, gyarapítva ezzel a munkanélküliek amúgy sem alacsony számát.

Az igaz, hogy nagyon alacsony a nyugdíj, és még azt is viszonylag elfogadhatónak tartom, hogy a 65 éven felüliek ingyenesen utazhatnak, bár szerintem egy valóban alacsony árat még ők is fizethetnének az utazásért, de a külföldieknek miért is nem kell fizetni? Persze mint ahogy azt előttem is írták lehet, hogy ennek eltörlése az uniós érdekekbe ütközne. De szerintem tőlük egészen nyugodtan megvonhatnánk az ingyen utazás lehetőségét. Arról se feledkezzünk meg, hogy a turisták jelentős része nem éppen szegény, és sokuknak messze meghaladja a nyugdíja a magyar átlagot.
Azt, hogy feltétlenül várni kéne a változtatásokkal nem hiszem, hiszen mindegy hogy mikor vezetjük be a 65 év felettiek fizetéskötelezettségét, mindenképpen lesz belőle egy kisebb-nagyobb botrány.

Az újdonságok jelentős része idővel megtérülne, és tényleg vannak buszok, amik veszélyesek, vagy pl. olyan hangosak, hogy az ember a saját hangját sem hallja. Az állami beavatkozás tényleg megoldást jelentene, de tudjuk, hogy ez sosem fog bekövetkezni, tehát igazából nem megoldás. A parkolóházat viszont nagyon jó ötletnek tartom, és elég valószínű, hogy több ember utazna BKV-val minthogy a dugóban üljön órákat, ha lenne hol leparkolni, főleg hogy a belvárosban mindenhol fizetni kell a parkolásért, sok helyen nem is keveset.

Elhiszem, hogy nincs pénz semmire, de akkor most az a megoldás, hogy nem csinálunk semmit?

Layka 2010.10.24. 00:37:58

Üdv Mindenkinek!

Végigolvasva a kommenteket azon gondolkodom, hogy mi a mások által már definiált BKV-s terméken kívüli szolgáltatás, amivel bír, bírhat ez a cég. Olyan üzleti szolgáltatást is nyújthatna, amivel kézen-közön különböző szervezeteket támogathatna anyagilag. Ezt mindenki fantáziájára, bízom, hogy ez alatt mondjuk a virágkötők szervezetét www.mvvsze.hu, vagy esetleg pártot, pártokat ért-e. Helyettesítsen ide be mindenki saját képzelőereje szerint, ahogy tetszik.

Egyszóval (viccet félretéve) azt akarom evvel mondani, hogy csatlakozom azokhoz akik megemlítették a belső szabályzás fontosságát, de kiegészíteném ezt avval, hogy ez csak akkor ér valamit ha megfelelő jogi környezet is adva van, hogy ezek a mechanizmusok hatékonyan működjenek. Az egyik legfontosabb a teljes transzparencia megléte. Az, hogy minden szerződés, ki- és bemenő tranzakció és minden egyéb belső vállalati információ (pl.: buszok futott km-re; szervízdíjai, üzemanyag-, energia fogyasztás stb.) visszakövethető, kereshető legyen bárki által. Sőt ez a minimum, hiszen ez egy állami cég, így minden adófizető egyben tulajdonos is, vagyis tulajdonosként joga van arra, hogy beletekintsen tulajdonának működésébe. Képzeljünk el egy ilyen céget, ahol ténylegesen minden látható, nincsenek, nem lehetnek trükközések. Milyen hatása lenne ez az utasokra nézve? Milyen hatása lenne ez a jegyvásárlási hajlandóságra? Végre van egy cég, ahol látni lehet, hogyan működik, mire és hogyan használja fel a tulajdonosok (akik részben fogyasztók is) pénzét. Azt hiszem ez az egyik olyan dolog ami értéket teremthet, mind a vállalat mind az utasok számára.
És itt kapcsolódik be egy másik gondolat ami szöget ütött a fejembe kommenteitek olvasása közben. Egy monopol helyzetben lévő iszonyatosan eladósodott és rosszul működő társaságnak mi szüksége marketingre? Vagy egyáltalán a nagy költségvetési hiánya miatt érdemes-e erre külön pénzt fordítania? Inkább üssön két legyet egy csapásra és segítse elő a bizalom helyreállítását avval, hogy értékesebb szolgáltatást nyújt. Szerintem az egyik legjobb és leghatékonyabb marketingfogás, ha a járművek tiszták, megfelelően vannak karbantartva (őszintén: néha egy-két buszon féltem az utóbbi időben annyira nyikorgott zörgött: majd szétesetett) és pontosak. Emellett a jegyellenőr korrekt, udvarias és megvan a jogi háttere a bliccelők tényleges megbüntetésére (amit már szintén írtatok).

A harmadik dolog pedig, az a szakmaiság fokozott erősítése lenne. Remélem nem vált ki nagy vitát az álláspontom, hogy gyenge hatékonysággal működik ez a vállalat. Egy olyan vállalat, amire finoman szólva is nagy politikai nyomás hárul, kevéssé vonzó a szakmailag motivált és kompetens munkaerő számára. Véleményem szerint ezt a visszatartó erőt is (mint a politikai ráhatás), gyengítheti a civil kontroll, amit a fent említett transzparencia alapoz meg.

Titti néni 2010.10.25. 00:10:16

@Basia:

Nem azt mondom, hogy a BKV _egyetlen_ funkciója, hogy A-ból B-be vigyen, hanem hogy ez a legfontosabb. Amíg ezt nem tudja érdemben biztosítani (járművek, pályák színvonala, balesetek, fennakadások kezelése), addig másra elég kevesebbet költeni. Szerintem.

Amúgy megf űtés és klíma, mint szolgáltatás:
a klíma a 4/6oson nagyon király módon terjesztette egész nyáron a kórokozókat, miközben 15 fokra hűtötte le az utasokat. A fűtés meg kb. csak a csöveseknek érdeke. Ha hideg van odakinn, úgyis vastagon fel vagy öltözve, felszállsz a fűtött metróra, 2 megállóért nem állsz neki öltözködni (legalábbis rajtam kívül senki nem szokta a metrón még kigombolni sem a kabátját- egyszer külön megfigyeltem), de a fűtés jóvoltából jól rádmelegszik, aztán megint ki a hidegbe - egy hét "betegszabi"...
Jó, ez most így nagyon szélsőséges, természetesen hasznos bizonyos szempontból a fűtés-klíma, csak tudni kéne használni: nem kéne túlzásba vinni a hőfokot, és az embereknek tudniuk kéne együttélni a lehetőségekkel...
süti beállítások módosítása