Az értékteremtő folyamatok térbeli átrendeződése, a munkaerő igényes ágazatok alacsony bérköltségű országokba történő telepítése felértékeli a logisztikai tevékenységet, hisz az alacsony bérköltséggel előállított termékek jó része a magasabb bérköltségű országokban kerül értékesítésre. A szükséges infrastruktúra és annak terheltsége hogyan befolyásolhatja pl. Magyarország közlekedéspolitikáját és lakóit?
Kedves Blogolók!
Ebben a témában nagy örömömre kicsit nagyobb vita bontakozott ki, mivel sokkal inkább rólunk, Magyarországról van szó. Lucky Strike és Zsana1 saját városuk, Pécs példáján keresztül érveltek, hogy Magyarország logisztikai központtá válásának elsődleges letéteményese a közlekedési infrastruktúra fejlesztése. Jól látják ugyanakkor, hogy a cél nem elsősorban az, hogy sok autópályánk legyen és mindenki átroboghasson rajtunk, hanem meg kell állítani a szállítmányokat, hozzáadott értéket kell teremteni.Földrajzilag valóban nagyon kedvező feltételekkel indulunk, de meg kell teremteni a kiszolgáló, hozzáadott értéket teremtő létesítményeknek és az azokat összekötő (köz-, vas- és vízi) utak hálózatát. Ebből a szempontból eredménynek tekinthető, hogy létezik Magyarországon az Országos jelentőségű logisztikai szolgáltató központok koncepciója (Budapest /Nagytétény, Csepel/, Soroksár, Győr-Gönyű, Sopron, Szolnok, Debrecen, Záhony, Székesfehérvár, Baja, Szeged, Miskolc, Tiszaújváros logisztikai központjait magába foglalva), amelyek az európai jelentőségű áruforgalmi utak mentén szolgálják ki az igényeket. Nagyon fontos lenne ugyanakkor a logisztikai iparág nemzeti elismerése, és szerepének felismerése az ország előtt álló nagy lehetőség tekintetében.D11 is rámutat arra, hogy a közút mellett nagyon fontos lenne a környezetet kevésbé terhelő, vasúti és vízi úton történő, elsősorban teherszállítás fejlesztése, ami jelenleg nagyon elmaradott infrastruktúrával működik. A vasúti pályák rendkívül korszerűtlenek, mind a maximális tengelyterhelést, mind az elektronizációt tekintve, a Duna hajózhatósága pedig erősen függ az időjárástól, emiatt kiszámíthatatlan, nem tervezhető szállítási útvonal.NaAgy Judit