HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

ÉFM 2. kérdés

2009.11.23. 11:03 palfiildi

 

Az értékteremtő folyamatok térbeli átrendeződése, a munkaerő igényes ágazatok alacsony bérköltségű országokba történő telepítése felértékeli a logisztikai tevékenységet, hisz az alacsony bérköltséggel előállított termékek jó része a magasabb bérköltségű országokban kerül értékesítésre. A szükséges infrastruktúra és annak terheltsége hogyan befolyásolhatja pl. Magyarország közlekedéspolitikáját és lakóit?

Kedves Blogolók!

Ebben a témában nagy örömömre kicsit nagyobb vita bontakozott ki, mivel sokkal inkább rólunk, Magyarországról van szó. Lucky Strike és Zsana1 saját városuk, Pécs példáján keresztül érveltek, hogy Magyarország logisztikai központtá válásának elsődleges letéteményese a közlekedési infrastruktúra fejlesztése. Jól látják ugyanakkor, hogy a cél nem elsősorban az, hogy sok autópályánk legyen és mindenki átroboghasson rajtunk, hanem meg kell állítani a szállítmányokat, hozzáadott értéket kell teremteni.
Földrajzilag valóban nagyon kedvező feltételekkel indulunk, de meg kell teremteni a kiszolgáló, hozzáadott értéket teremtő létesítményeknek és az azokat összekötő (köz-, vas- és vízi) utak hálózatát. Ebből a szempontból eredménynek tekinthető, hogy létezik Magyarországon az Országos jelentőségű logisztikai szolgáltató központok koncepciója (Budapest /Nagytétény, Csepel/, Soroksár, Győr-Gönyű, Sopron, Szolnok, Debrecen, Záhony, Székesfehérvár, Baja, Szeged, Miskolc, Tiszaújváros logisztikai központjait magába foglalva), amelyek az európai jelentőségű áruforgalmi utak mentén szolgálják ki az igényeket. Nagyon fontos lenne ugyanakkor a logisztikai iparág nemzeti elismerése, és szerepének felismerése az ország előtt álló nagy lehetőség tekintetében.
D11 is rámutat arra, hogy a közút mellett nagyon fontos lenne a környezetet kevésbé terhelő, vasúti és vízi úton történő, elsősorban teherszállítás fejlesztése, ami jelenleg nagyon elmaradott infrastruktúrával működik. A vasúti pályák rendkívül korszerűtlenek, mind a maximális tengelyterhelést, mind az elektronizációt tekintve, a Duna hajózhatósága pedig erősen függ az időjárástól, emiatt kiszámíthatatlan, nem tervezhető szállítási útvonal.
NaAgy Judit

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr481545693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagy eszaki ember 2009.11.24. 00:38:57

Hát Magyarországot csak jól érinthetné, de nem érinti, mert elég rossz az infrastruktúra például osztrák sógorunkhoz, de akár a szlovén szomszédunkhoz képest is. Bár épültek autópályák, mindenképpen többre lenne szükség, illetve a Duna-Dráva-Tisza hármast is jobban ki kéne használni végre, mert bár turisztikai célokra rendkívül jól ki vannak használva az igazi profitot a teherszállítás generálná ami azonban szinte nincs is (bár a felújított csepeli kikötő épp kivétel). Mindenesetre az is biztos, hogy több Duna-hídra lenne szükség. Magyarország véleményem szerint óriásit tudna kaszálni, ha ezeket ki tudná használni, hiszen Lengyelország mellett mi kötjük össze Európa keleti és nyugati részét, nem is beszélve a Balkánról, illetve a pusztán is könnyebb lenne átkelni, mint a Szlovák Tátrán. Persze ehhez nem feltétlen homokdűnéket áthidaló hidakra lenne szükség, mert azt akár féláron el is lehet kotortatni. Azonban viccet félretéve tényleg nagy lehetőség rejlene benne. A gondok szerintem megint a magyar virtusban vannak leginkább, hiszen például az M0-ás körgyűrűt még mindig nem sikerült megépíteni, ami nagy részben az ott lakó embereknek is köszönhető. Az érthető, hogy nagy lesz a zaj és kipufogógáz kibocsájtás, de azért talán néha pár száz ember érdekén felül kéne rendelni a milliókét, hiszen erre más országban is van példa. Itt nem térek ki a vasúti szárnybezárások ellen tüntetőkre, holott a koszos vonaton kábé 10ember utazik néha, ami 100szor akkora környezetszennyezés például illetve kiadás. Itt megint csak a metró problémát venném elő, hiszen mi a millenniumra építettük első földalattinkat egyedülálló módon, azonban azóta a negyedikig sem jutottunk el. Emellé kívánkozik, hogy Ausztriában 1973-ban épült az első metró és most tartanak a hatodiknál, ha jól tudom. Elgondolkodtató ez is. Szóval én megértem, hogy az infrastruktúra terheli az ott lakókat, de néha a közösségi érdeknek kéne előtérbe kerülnie, arról nem is beszélve, hogy egy jó úthálózaton például sokkal jobban eloszlik a terhelés is. Sajnos Budapest és Győrön kívül nem ismerek jó logisztikai központokat, de ezek a városok nem is olyan szegények és elmaradottak, úgyhogy tényleg számítana a jó infrastruktúra kiépítése.

Reagan 2009.11.24. 15:15:28

Feltételezve, hogy lehetséges egy erőteljes gondolkodásbeli ill. politikai paradigmaváltás Magyarországon (és igyekezve elkerülni az utópisztikus jegyeket), órási gazdasági előrelépésre lenne képes az ország, hiszen az adottságai megvannak hozzá. Ehhez szükséges a megfelelő infranstuktúra létrehozása, melyhez természetesen szükség van áldozatokra, az áldozatokhoz pedig Európai gondolkodásra, hogy észrevegyük (a már nagy északi ember által is emíltett), nem csak a mi saját érdekeink léteznek, hanem az embertársaink, az országunk, és az eljövendő nemzedékek érdekei is, és nem túlzás összeurópai érdekekről sem beszélni ebben a kérdésben.
Mindezen feltételeket lefektetve, és a mai helyzettel számolva azt kell mondanunk, hogy egy nagyon lassú, ciklusoktól függő, és önérdekektől vezérelt fejlődésre van kilátásunk.

De minden előfeltételezés nélkül az esetleges hatásokat vizsgálva:
Magyarország elhelyezkedése Európán belül majdhogynem tökéletes, hiszen Nyugat-Európa felé Ausztrián keresztül, és annak az infrastruktúrájának segítségével abszolút nyitott, a Balkán, így a Földközi tenger felé ugyancsak nyitott, többek között Horvátországon keresztül is (Adriai tenger, Észak-Kelet Olaszország), de Észak-Európa felé is számos lehetőségünk van (lenne). Így csak azt tekintve, hogy színvonalas és sűrű autópálya hálózattal, és a vasúti fuvarozás újbóli felfuttatásával az európán belüli kereskedelem egyik legjelentősebb transzferországává válhatnánk, és ennek következtében, megbízható törvényi környezet mellett külföldi tőke szívó hatása is lenne az országnak, amely a jelentős munkanélküliségi rátának, és az ország gazdasági helyzetének is jelentős lendítő erőt adna.

matthew7 2009.11.24. 20:53:00

Magyarországnak valóban potenciális gazdasági lehetőségei vannak földrajzi fekvéséből kifolyólag. Mint azt az előadáson is láttuk, nálunk fut át Európában a legtöbb kiemelt logisztikailag is fontos útvonal. Ez számos lehetőséget jelentene Magyarország számára. Nem csak azért, mert itt haladnának át a kamionok és vasutvonalak, amik adók formájában bevételt jelentenének az ország számára, hanem megfelelően kiépített infrastrukturális rendszer mellett más tevékenységekből is nagy bevételekre lehetne szert tenni. Ha a megfelelő körülmények adottak lennének, akkor rengeteg kamionos nem csak átszáguldana az országon, hanem a különböző szolgáltatásokat itt venné igénybe. Előnyös feltételek mellett nagy vállalatok nálunk telepítenének logisztikai központokat, amik szintén plusz bevételt és munkahelyeket jelentene. Ez jelenleg is működik Magyarországon, de azt hiszem sokkal hatékonyabban és nagyobb profit mellett is lehetne csinálni. A nagy infrastruktúrális befektetések, megfelelő vezetés mellett, hosszú távon egész biztosan pozitív hatásokkal járna. Ehhez az kell, hogy a felső vezetés is tudatos lépéseket tegyen ezeknek a terveknek a megvalósítása érdekében és a befektetések során valóban JÓ döntéseket hozzanak, amik az ország érdekét képviselik.
Emellett nem szabad elfelejteni természetesen ezeknek az utaknak a hatásait, hozadékait. Természetesen a nálunk áthaladó kamionok nagymértékű zaj- és légyszennyezést hoznak magukkal. Ez mindenképpen elkerülhetetlen. Ezért is lehet környezeti szempontból a vasúton való szállítás kedvezőbb. Ehhez természetesen ismét óriási beruházások szükségesek, hiszen a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalon kívül nincsen Nyugat-Európai színvonalú vasútvonal Magyarországon... Ehhez viszont ismét az kell, hogy ne a rövidtávú megtérülésekre koncentráljanak a befektetők, hanem az ország érdekeit is figyelembe véve hosszú távon gondolkodjanak.

Lucky Strike 2009.11.26. 00:08:15

Bosszantó, amikor a potenciális munkahelyek és létesítmény-elhelyezések mennek fuccsba a rossz logisztikai körülmények miatt.

Magyarországon igaz, hogy a nagybefektetők keze körülbelül az autópályák végéig ér. Pécsi lévén ezt egyértelműen tapasztalom. Logisztikai központja csupán a legnagyobbaknak van, de azoknak is sokszor csupán a lokális mivolt miatt. Az Alexandra felhúzott egy böhöm nagy raktárat a külvárosban, ami szerintem nagyjából lefedi a készlet felének a tárolását. Logisztikai központja van ezen kívül a sörgyárnak, a dohánygyárnak. Pécs az infrastruktúrája miatt alkalmatlan primer logisztikai központnak, pedig a fekvése alapján Szlovénia (Ljubljana), Horvátország (Zágráb) és Szerbia (Belgrád) is elérhető távban van, ráadásul őket korrekt autópálya köti össze. De a fekvés ennél szélesebb perspektívát kínál, az átfolyó , délre irányuló, Bulgáriát, Görögországot, Romániát célzó áruk, kamionok elkerülik Pécset, mert nem közelíthető meg rendesen. A már említett - és ajnározott :) - Győr és Budapest azért van kiváltságos helyzetben mert évek óta rajta fekszik az autópályán, amely nem mellékesen kiszolgálja a Kelet felé tartó autósokat is. Győr és Budapest pompás központ, ami látszik is a megyénkénti életszínvonal-lebontásnál. Sok és nagy tőke van belepumpálva a régióba kihasználva azt a tulajdonságot, hogy kvázi Ausztriában/Szlovákiában/Csehországban/Németországban termel a befektető, hiszen a távolságok nem nagyok, és a logisztika kivitelezhető, ám ár tekintetében jóval kedvezőbben. Pécs ezzel szemben - főleg a rossz megközelítés miatt, az én olvasatomban - csak regionális központként képzelhető el a gazdaságban és a logisztikában is. Van egy Elcotecünk, négy öt hipermarketláncunk, egy dohánygyárunk és az Alexandra - és ezenkívül már csak presztízsvállalatok vannak Szalon sör, Zsolnay Porcelán. A legnagyobb foglalkoztató a városban az az egyetem...

A győri nagyvállalatokat és az általuk teremtett munkalehetőségeket vizsgálva látjuk hogy a "több az jobb' elv érvényesül. Audi, Philips, Ceres, Rába - mind-mind az ország elitjébe tartozó cégek.

Ettől függetlenül Pécset nem cserélném el semmire, és ki tudja talán a 2010-es év a maga kulturális hepajkodásával, és az ígért autópályával meghozza a fejlődést.

Érdekes externália továbbá az is, hogy a logisztika hiánya a balesetek számát is növeli. A hatos út Pécs felé az ország egyik legveszélyesebb útszakasza. Óriási kamionok tépnek rajta éjjel-nappal, az út csomó városon és falun keresztül megy, a forgalom mindig jelentős, de mivel más nincs, ezért rámegy mindenki, és a rossz minőségű úton próbálják sokan behozni az autópálya hiányát. Sikertelenül.

zsana1 2009.11.26. 13:56:42

Hát én is pécsi vagyok:) Egyet értek mindenben kedves Lucky Strike... Lenne hova fejlődni, lenne mit kihasználni, és nem csak logisztikai szempontból...de ez más téma.
Visszatérve az eredtei kédésre én azért nasgyon meg tudom érteni azt az embert, aki nem akarja, hogy az ő telke szélén menjen el az autópálya, még, ha nem is ez a többség érdeke. Szerintem ti se lennétek boldogak a helyükbe, nem könnyű lenyelni az ilyet.
Viszont, ha már megépül ki kéne használni a lehetőségeket. Mint, ahogy vki azt előttem is írta szolgáltatásokat kiépíteni. Ez is egy olyan adottság, ami óriási kihasználatlan bevételi forrást jelent.
A másik gond a vasút, a személyszállításból sosem lesz megfelelő haszon, sehol sincs a világban. Akkármeddig is emelik az árakat....(szerintem az erős, hogy én 4100 ft-ot utazok el egy hétvégén, ráadásul szörnyű a vonatközlekedés) Viszont a teherszállításból lehetne profitot szerezni, egyszerűen csak meg kéne teremtenoi a lehetőségeket. El kéne érni, hogy a cégek akaják használni a vasútot. Nem látok bele a MÁV helyzetébe, nem is vagyok túl tájékozott, de nem vagyok meggyőzödve, hogy mindent megtesznek az úgy érdekében...
Nem véletlen, hogy a Győr-Budapest vasútvonal a leggyorsabb, és ezzel a szémélyszállítás is jól jár...

d11 2009.11.26. 19:53:41

Véleményem szerint is földrajzilag szerencsés területen helyezkedik el hazánk,csak jobban ki kellene használni.Központi elhelyezkedésünk regionális -és logisztikai központtá tehet minket,eszerint kellene fejleszteni a közlekedést(vasútat,autópályát)Az infrastukturát úgy kellene befolyásolni hogy meglegyenek a kelet-nyugati kapcsolatok,bár elképzelhető,hogy ez hosszú távon kétséges.Eszerint lenne szükséges az országot behálózni.Mivel az országban jelentős az átmenő teherszállítási forgalom(kelet,balkán-és nyugat eu országok között)a cél az lenne ,hogy ezek az autók minél gyorsabban átjussanak az ország területén.Ezért szerintem megfontolandó az a Nyugat-Európában már bevett gyakorlat ,hogy a teherszállítóautókat felpakoljuk az ország határnál a vonatra a túlsó határon pedig letesszük őket.Korszerű vasúttal ez megoldható.A transzfer idő csökken ez jó a vállalatoknak(jelentős költségeket takaríthatnak meg így),az országnak pedig különösen,hiszen így egyre többen fogják ezt az útvonalat választani,ráadásul nem is oly mértékben környezetszennyező mint a közúti forgalom.
Ezenkívül a dunai közlekedéssel is illene valamit kezdeni,szerintem méltatlanul nincs kihasználva,ahhoz képest,hogy mennyire jó összekötő kapocs a Balkán és Nyugat-Európa között.A dunai közlekedés reformálása Magyarország elsőszámú érdeke lenne.

nagy eszaki ember 2009.11.26. 20:23:42

zsana1 hozzáaszólására reagálva:
Én épp az egyik, de talán már legforgalmasabb budapesti út mellett lakom. Nem örülök neki, de hát ez van, elfogadom, hogy a bejövő-kimenő forgalom milliárdokat generál, viszont látom a pozitív oldalait is, hogy rengeteg buszmegálló közül választhatok ha el akarok jutni valahova, hogy rengetek bolt van a környéken, és hogy tényleg fejlettebb mint sok más hely. Azt kár lenne hinni, hogy itt nagyon ezért a légszennyezettség mint Budapest más területein, hisz az ugyanolyan, már csak azért is mert a szél fújja, szóval inkább az uralkodó széljárástól függ. A zajszennyezettséggel egyetértek, de jó ablakokkal az is megoldható (tapasztalat nemrég cseréltük). Szóval nem hinném, hogy a közérdeket, például egy M0-ás körgyűrűt háttérbe kéne szorítani 100fős falvak miatt. A 4-es metróról nem is beszélve, naponta 200e ember használná felmérések szerint, ennek ellenére ott hátráltatják ahol lehet. Na mindegy ez tényleg más téma...
Szóval örüljünk a fejlődésnek és ne küzdjünk ellene (csak ha tényleg muszáj).

balazs24 2009.11.26. 22:53:21

Magyarország - ahogyan azt apám logisztika tanára mondta néhány évvel ezelőtt - logisztikai kp-tá fog válni. ez azt jelenti, hogy a külföldi befektetők csak átmenő forgalmat fognak itt lebonyolítani, esetleg hatalmas raktárakat építenek majd hazánkban időközi tárolás céljából. mindehhez azonban nemcsak a gépjárműforgalmat és a vízi közlekedést kéne fejleszteni, de több vasútvonal is újratervezésre vár, mert ezzel a mai helyzettel (lejárt sínek, folyamatos felsővezeték-szakadás, Budapest az összekötő gócpont) rengeteg idő megy kárba, és ez ellentmond minden optimális logisztikai megoldásnak. és véleményem szerint a légi forgalomban is lehetne változtatni, több vidéki repteret létrehozni, ha lehetséges. mert bár nem a legjobb nekünk sem, ha a kamionok Románia, Bulgária stb országok felé mennek át rajtunk (mert ez azt is jelenti, hogy irántunk kevesebb a bizalom mint az új piac iránt), de ugyanakkor nem is zárhatjuk le a határokat mások előtt márcsak az EU miatt sem.

newgie (törölt) 2009.11.28. 17:36:41

A jelen helyzetben talán rémálom lenne belegondolni abba, hogy egyes európai piaci fordulatok mennyire leterhelnék hazánk közlekedési kapacitását. Hogy miért nincs EB, miért nem lesz Olimpia? Azért, mert az infrastruktúra (pl: autópálya, egyéb autóút) nincs úgy kiépítve, hogy beleilleszkedjünk az EU elit körébe. Kissé furcsa ez, mintha megint minden a pénzről szólna. Osztrák szomszédaink érdekes módon olcsóbban építenek autóutat, és nem fagy szét két év alatt, pedig ott aztán pláne hideg van. Ha ott kátyú van, akkor nem betömik és két hét múlva újra ott lesz, hanem felmarják az utat kb. fél méteres mélységben, és olyan újat tesznek a helyére, hogy csak úgy csillog. Nálunk pedig elmennek a pénzek olyan sötét dolgokra, amikbe most nem mennék bele. Tehát lenne esélyünk, talán még lesz is, azonban egy olyan általános szemléletváltás kellene, ami nem csak pár év. Fel kell ismerni, hogy ha egészségesen élünk lesz kerékpárút, ha lesz kerékpárút, fittek lesznek az emberek, boldogabban és tovább élnek, szívesebben dolgoznak, innovatívabbak, több pénzt termelnek a köz javára, számít nekik a köz java, fejlődik az infrastruktúra, és összeért a kör, mert jobb lesz a közlekedés. Ettől talán a világ jobbnak ítél meg minket, talán még olimpiánk is lesz kiváló magyar sportolókkal, EB-t rendezhetünk, és olyan utak lesznek, hogy a lakók nem panaszkodnak végre, hogy zaj van. De ha ráébredünk sok dologra, pl: ez a válság is sok dologra ráébresztett minket, de sajnos nem lehet mindig egy földig romboló hatás, amikor aztán felébredünk végre. Tehát ma már tudnunk kéne, hogy magunktól is lehetnénk produktívak, önállóbbak, jó közlekedési hálózattal megkockáztatom még környezetet is kímélnénk. Összetett hát a folyamat, de pár év és itt lesznek az új kor közgazdászai, akik majd szépen megoldják a problémákat, és felnyitják a szemeket :)
süti beállítások módosítása