Az üzleti szakemberek szerint a vevők komplex "megoldást" szeretnének kapni problémáikra. Ugyanakkor tömegével találunk termékeket, szolgáltatásokat nem kívánt, és nem is használt funkciókkal (gondoljon például saját mobiltelefonjára). Mi a véleménye: ténylegesen igénylik a fogyasztók a komplex kiszolgálást, vagy a gyártók/szolgáltatók "sózzák rájuk" az így drágábbá tehető termékeket/szolgáltatásokat? http://www.piacesprofit.hu/infokomm/laptop_nem_az_ar_a_lenyeg.html
http://www.ipsos.hu/site/2011-az-android-ve-mobil-haszn-lati-trendek-idehaza/
Kedves Vállgazd Bloggerek!Ami ezt a kérdést illeti, emlékezzetek vissza az innovációról tanultakra. Ott elkülönítettünk technológia vezérelt és piacvezérelt innovációt. Előbbi esetében a technológia ismert volt, a piacon kellett bemutatni, „eladni” az újítást, míg utóbbi esetében a fogyasztói igényt ismerték fel egy új termék, szolgáltatási iránt és ahhoz kerestek jó megoldást. A mostani kérdés során is érdemes végiggondolni, hogy vajon melyik esetről lehet szó. A válasz természetesen vegyes, hiszen van, akinek szüksége van minden funkcióra egy mobiltelefonon, számára fontos a teljes termék, míg mások számára inkább az alapszolgáltatások fontosak, de ha megismertetik vele az új funkciókat, igénye támadhat azok újításaira is. Fontos a látens fogyasztói igények felszínre hozása, amely a technológia fejlesztés és a verseny erősítője is.Természetesen az sem mindegy, hogy milyen eszközről beszélünk, hiszen az egyes eszközök különböző ideig szolgálják tevékenységeinket (autó, telefon, számítógép) és különböző arányban tartalmaznak kézzelfogható terméket és szolgáltatást. Jó meglátás, hogy az autóeladások során számításba veszik a szervizeléssel járó, éveken át munkát adó lehetőségeket is a kereskedők.Sok termék esetében nehéz és drága különböző tulajdonságokkal bíró típusokat piacra dobni, itt (amennyiben nem jár sok extra költséggel) inkább valóban „belepakolnak” mindent elérhető funkciót, hogy mindenki megtalálhassa benne azt, amit pont ő keres. Az autóknál már gyakrabban találkozunk alapkiszereléssel, luxus-felszereltséggel és a kettő közti számos lehetőséggel, hiszen a vásárlók egy része lényegesen érzékenyebb lehet az árra és nekik is el lehet adni magát az alapmodellt a kiegészítők nélkül, na meg persze utána a szervizszolgáltatást.Jó meglátás, hogy a szolgáltatások komplex elérését keresik is a vevők, erre egy példa lehet az olyan logisztikai vállalatok esete, akik a megbízójuk által raktározott termék egyszerű tárolása mellett a szállítást, vámkezelést, csomagolást is vállalják. Modern logisztikai cégek már bizonyos gyártási, javítási funkciókat is átvehetnek a megbízó vállalattól, ezzel is bővítve szolgáltatásukat, hiszen addig sem „áll a készlet”, hanem időt és erőforrást spórolnak. Elgondolkodtató az is, hogy gyakran hajlamosak az emberek többet áldozni egy olyan termékért, amelyre igazából nincs is szükségük, amelynek számos pszichológiai és szociológiai oka is lehet...Havran Zsolt