Az idei statisztikák szerint a háztartások által igénybevett fogyasztási hitelek felvétele nem csökkent az elmúlt évhez viszonyítva. Ez a trend nem igaz a vállalati hitelek felvételére, az jelentősen visszaesett. E két makrogazdasági statisztikákon alapuló kijelentésből milyen következtetéseket tud megfogalmazni a vállalati pénzügyi menedzsmentre vonatkozóan?
Kedves Blogolók!Bár ez a kérdés nem mozgatta meg annyira a fantáziájukat mint a diákhitel kérdése, örültünk, az értékes megjegyzéseknek, véleményeknek!A háztartások fogyasztási hiteleinek és a vállalati hitelek alakulásának magyarázatára szinte mindenkinek ugyanaz volt a válasza. A fogyasztók rövid távon gondolkodnak, csak a jelennek élnek, távolabbra nem tekintenek, kényszer alatt cselekszenek az emberek, illetve nem értenek a pénzügyekhez. Ennek a rövid távú szemléletnek a kialakulásában óriási felelősséget tulajdonítanak a pénzügyi intézeteknek és a vállalatoknak is, akik a hitelfelvételre, az egyre nagyobb fogyasztásra ösztönöznek, illetve sok esetben nem hívják fel a figyelmet a kockázati tényezőkre és nem nyújtanak megfelelő szintű felvilágosítást. Egyetértek azzal a gyakori megállapítással, hogy nagyobb figyelmet kellene fordítani az átlagemberek pénzügyi képzésére. (Bár nagyon pesszimista az a kép, melyet az átlagos fogyasztóról lefestettek, a diákhitellel kapcsolatos kommentárjaikat olvasgatva én nem lennék ennyire pesszimista, mindenképpen érdemes lenne tovább árnyalni a képet..)A vállalati hitelfelvétellel kapcsolatban a magyarázat a legtöbb esetben „a gazdasági válság következtében kialakuló tevékenység visszafogás, visszavonulás, óvatosabbak lettek a vállalatok, sokuknál a túlélés a cél, költségeiket visszafogják” indokok voltak. Nagyon sajnáltam, hogy ezt a jelenséget nem két oldalról vizsgálták. Kik lettek óvatosabbak? A vállalatok vagy a hitelintézetek? A vállalatok nem mernek „előre menekülni” és csak a túlélésre játszanak, vagy a hitelintézetek magatartása változott meg, és nem mernek hitelezni? Úgy gondolom, hogy a vállalati hitelfelvételek csökkenését nem lehet egyoldalúan csak a vállalatok „racionális, megfontolt” magatartásával magyarázni.Kazainé Ónodi Annamária