HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Tudás és információ 1. kérdés 2009

2009.11.16. 11:59 palfiildi

 

A tudásalapú gazdaságra vonatkozó egyik állítás, hogy a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodás folyamatos tanulást és a karrierpályán többször is szakmaváltást tesz/tehet szükségessé az egyének számára. Immár legalább 13. éve az iskolapadban ülőként mit gondol erről az állításról saját jövője ill. karrierje szempontjából? Milyen alapokat vár el a sikeres alkalmazkodáshoz egyetemi tanulmányaitól?

Kedves Blogolók!

 A life-long-learning koncepciója rendkívül divatos manapság, fontosságát a legtöbb hozzászóló elismerte. Tudásunk állandó fejlesztése talán még olyan szakmákban is fontos lehet, mint a példaként hozott matematikatanár vagy asztalos esetében. Bár kettő meg kettő még valószínűleg hosszú ideig néggyel lesz egyenlő, egy matematikatanárnak is újabb és újabb oktatási koncepciókat kell elsajátítania, új demonstrációs eszközökkel kell megismerkednie. Egy asztalosnak is lépést kell tartania szakmája legmodernebb technológiai újításaival vagy tisztában kell esetleg lennie egy üzleti vállalkozás elindításához szükséges üzleti ismeretekkel.

 
A szakmaváltás kérdéskörét többen említették a hozzászólók között. Sikeres szakmaváltásokra számos példát lehetne hozni: Czakó Borbála például az Ernst&Young könyvvizsgáló cég egykori vezérigazgatója jelenleg londoni nagykövet, de azt talán kevesebben tudják, hogy eredetileg üzemmérnökként kezdte pályafutását. Simó György pedig, aki nemrég még a Magyar Telekom vezérigazgató-helyetteseként dolgozott, eredetileg szociológia diplomával lépett ki az ELTE kapuján a kilencvenes évek végén. Míg 20-30 évvel ezelőtt egyenesen gyanús volt, ha valaki elhagyta munkahelyét, az állások váltogatása mára elfogadottá, hovatovább szükségessé válik. A szakmaközi váltásoknak azonban van egy igen nagy veszélye. Ahhoz, hogy az ember szakemberré váljon egy adott területen több tízezer ún. gondolkodási sémát kell elsajátítania. Egy elismert szakértő – akit a pszichológusok gyakran a sakkjátékból kölcsönvett nagymester metaforájával írnak le – ismeri szakmája leggyakoribb és legfontosabb jelenségeit, ismeri az ezekre vonatkozó modelleket, és alkalmazni tudja azokat egy-egy probléma megoldására. Ezeknek az elsajátítása általában igen hosszú időbe – legalább tíz évbe, de még akár évtizedekbe – is telhet, függően attól, hogy milyen szakterületről beszélünk (nem véletlen, hogy a leendő orvosokat sok éven át tréningeznek arra, hogy előbb-utóbb jó szakember váljon belőlük). A szakmák állandó cserélgetése lehetetlenné tesz ilyen mértékű elmélyülést.
 
Az egyetemi diploma az álláskeresésnél jó ajánlólevél lehet, de – kétségtelen tény – egyre több cég követeli meg a szakmai gyakorlat szükségességét. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az egyetem, bár elmozdulhat a gyakorlatiasabb képzések irányába, soha nem lesz azonban a gyakorlati képzések fellegvára. Az egyetem – főként a mester- vagy az ötéves képzéseket tekintve – egy területre vonatkozó általános tudást, elméleti ismereteket adhat. A gyakorlat évről-évre változhat, könnyen meglehet, hogy az első évesként elsajátított „gyakorlatias” tananyag (amelyet a hallgatók oly sokszor kérnek számon az egyetemi képzésen) öt évvel később teljesen elavulttá válik. Szokták mondani, hogy „nincs praktikusabb, mint egy jó elmélet”, amely jól érzékelteti az elméleti megalapozottság, az elmélyültség fontosságát.
Szántó Richárd

 

12 komment

Címkék: tudas informacio

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr211528691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

boseg 2009.11.16. 18:02:44

Az örök igazság szerint a kereslet határozza meg a kínálatot, és nekünk minkavállalóknak ehez kell tartanunk megunkat. Sokrétű tudásra kell szert tennünk, nem csak egy területre fókuszálni, hisz nem tudhatjuk mikor kell váltanuk. Fontos, hogy a legfrissebb tudásanyagot tanulhassuk az egyetemen az adott témakörökben. Az elsajátított tudás pedig olyan legyen amit a munkánk során ténylegesen tudunk majd kamatoztani. Gyakorlati ismeretek megszerzése legyen a cél és minél több különböző szakmai gyakorlat által, széles körűen tudjunk elhelyezkedni.

Eriel 2009.11.16. 22:34:31

Mint a közhely is tartja, "holtig tanul az ember", tehát ha új munkakörbe kerülünk mindenképpen alkalmazkodnunk kell és megtanulni az új "szakma" titkait. De ha az egyetem elég sokoldalú tudást nyújt akkor ez nagyban megkönnyíthető. Viszont ez azt a hibát eredményezheti, hogy mindenből egy kicsit kap a tanuló( vagy egy kicsit tud feldolgozni) és mindenből egy felületes tudást tud visszaadni,semmiből sem lesz neki egy alapos, átfogó, mélyre menő tudása, amivel igazán jó szakember lehet a szakmájában.

lacika ` 2009.11.17. 11:39:13

Nehezen tudom elképzelni, hogy körülbelül 15-20 év tanulás és a hozzá tartozó szakmai felkészültség ne lenne elegendő ahhoz, hogy valaki jó szakemberré váljon. Mégis bebizonyosodik, hogy ha valaki nem tanul folyamatosan, nem bővíti ismereteit, akkor elmarad "versenytársaival" szemben a munkaerőpiacon.Elsősorban a társadalmi változások és a mai világban rohamosan fejlődő technológia kényszerítheti rá az embereket a folyamatos tanulásra. Korábban a fiatalkorban (gyerekkor, fiatal felnőtt kor) sajátítottak el az emberek minden olyan ismeretet, amelyet később szakmájukban hasznosítottak. Manapság ez már megváltozott. Napjainkban aki csak egy érettségivel rendelkezik, semmiképpen sem mondható keresett embernek a munkaerőpiacon. Sőt mondhatni, hogy az érettségi "szükséges, de nem elégséges" feltétele a munkavállalásnak. Ellenben néhány évvel ezelőtt még elismert végzettség volt egy jeles érettségi, vagy egy szakközépiskolában megszerzett szakirányú érettségi. Ezek a tények követelik meg az emberektől, hogy egész életükön át képezzék magukat. Van azonban egy pont szerintem, ahol az emberek már megszerzik a kellő ismereteket és ettől a ponttól kezdve elegendő bizonyos időközönként továbbképezniük magukat. A továbbképzés pedig biztosítja számukra a megfelelő felkészültséget a kor elvárásaival szemben.Személy szerint egyetemi tanulmányaim alatt szeretnék szert tenni arra a tudásra, amely elegendő ahhoz, hogy sikeresen munkát tudjak vállalni, illetve ezáltal szeretnék eljutni a már említett pontig és később továbbképezve magam megszerezni a legújabb ismereteket.

matthew7 2009.11.17. 15:05:46

Tartja a mondás, bár Eriel már idézte kicsit másképp, "jó pap holtig tanul".
Én nem értek teljesen egyet azzal, hogy folyamatosan tanulnia kell az embernek ahhoz, hogy jó eséllyel tudjon új munkát találnia vagy egy adott munkakörben maradnia. Szerintem vannak olyan szakmák, amikre ez teljes mértékben igaz, de vannak olyan szakmák is, ahol nem feltétlenül szükséges a folyamatos tanulás.
Természetesen vannak olyan szakmák, ahol a folyamatos tanulás elengedhetetlen (ld. informatikával kapcsolatos tevékenységek), mert szinte napról-napra változnak a feltételek és körülmények.
De véleményem szerint vannak olyan szakterületek is, ahol nem feltétlenül szükséges a folyamatos tanulás. Gondolok itt például a matematikára. Egy matek tanár, aki nem a napi kutatásokkal foglalkozik, annak az egyszer megszerzett tudás elég lehet az elhelyezkedéshez. Nem valószínű, hogy a közeljövőben például megváltozik az a tény, hogy 2*2=4. Egy másik példa lehetne az asztalos szakmája. Tanulmányai elején megtanulta, hogy egyes fatípusokra mik a jellemzők. Itt sem tartom valószínűnek, hogy például a fenyőfa tulajdonságai nagyban megváltoznak belátható időn belül. Ezekben a szakmákban legfeljebb a módszerek változnak az idővel, de vannak olyan tények, amik az idővel nem valószínű, hogy változnak, így nincs szükség nagy mértékű továbbképzésre. Ezek olyan szakmák, ahol a rutin elegendő lehet, nem szükséges a folyamatos továbbtanulás

CzCsilla 2009.11.17. 20:22:47

A folyamatos tanulás és továbbképzés valóban hasznos lehet, hogy az ember tudása naprakész legyen, és ne csak az esetleg 20 éve írt könyvekből okosodjon. Bár egy olyan személynél, aki belülről megfelelően motivált, a tanfolyamokon való részvétel és a szakmájában írt könyvek olvasása belső késztetés is lehet, kíváncsisága és tudásszomja kielégítésére.
Azonban a szakmaváltás más kérdés. Úgy gondolom, ha valaki megfelelő végzettséggel rendelkezik, erre nincs szüksége élete során. A megfelelőt itt azért hangsúlyoznám ki, mivel köztudottan napjaink problémája, hogy egyre több felsőoktatási intézmény kap egyetemi "rangot" sokszor alaptalanul. Ők általában nagyon nehezen vagy nem is találnak diplomájukhoz kapcsolódó munkát, csak más munkakörben tudnak elhelyezkedni. Ezen esetekben célszerű lehet a szakmaváltás, bár még hatékonyabb lenne a felsőoktatási intézmények megreformálása.
A szakmaváltás lehetősége azonban jó alternatíva lehet azok számára is, akik beleunnak munkájukba, esetleg elkezdenek érdeklődni más területek iránt vagy tanulmányaik befejeztével ébrednek rá, hogy nem jól választottak. Ilyenkor ez az opció kitűnő és hasznos lehet számukra.
Végül reagálnék lacika írására, miszerint "Napjainkban aki csak egy érettségivel rendelkezik, semmiképpen sem mondható keresett embernek a munkaerőpiacon." Az állítással nem értek egyet, éppen a felsőoktatási intézmények problémájából fakadóan, ma már szinte mindenki diplomát kap, azonban jól képzett szakmunkás alig-alig akad, pedig nagy szükség lenne nagy tudású szakemberekre, mint villanyszerelő, vízvezetékszerelő, ács, stb.

Reagan 2009.11.18. 17:09:40

Ha a tudásalapú gazdasági modellről beszélünk, akkor nem a már régóta meglévő szakmákról kell beszélnünk (középiskolai tanárok, asztalosok stb...), hisz azok az időben nem, vagy csak mérsékelten változnak. Ebben a kérdéskörben a változni képes, flexibilis ágazatokat kell kiemelnünk. Ilyenek a szolgáltatóipar ágazatai, ill. a vállalatvezetőségek köre (nagyon szűken, és laikusan határoztam meg itt ezt a kört).
Az említett ,,munkahely lehetőségeket” tekintve a feltevés igaznak bizonyul, hiszen az állandó innovációs kényszer, az állandóan marketing stratégiáját fejlesztő vállalaton belül nem lehet 10-20 évvel korábbi modellek alapján végezni sem a menedzsmentet, sem a vállalat vezetését. Ha jól körülnézünk a piacon, nem csak a termékek változnak és újulnak meg, hanem a reklámok is. De amennyiben mindez kevés lenne, 1-1,5 évente paradigmaváltás következik be a reklámiparban. A vállalatoknak az éleződő versenyhez, az új törvényekhez, az IT fejlődését követő vállalatátszervezést és munkaátszervezést követniük kell, hogy talpon maradhassanak, és megőrizhessék a helyüket a versenyben.
Emellett számtalan magyarországi vállalatnál is tapasztalhatjuk, hogy a dolgozók állandó továbbképzésen vesznek részt, és ekkor nem beszéltünk még a multikról, és a cég felső vezetéséről, csak az alkalmazotti körről.
Mindezen pontokat figyelembe véve, véleményem szerint a folyamatos tanulás, és az új irányvonalra való nyitottság szükséges feltétele a jövő közgazdászának ahhoz, hogy megfelelően láthassa el munkakörét.
A munkahely-szakmaváltás szükség szülte választás, de a célorientált munkavállalónak csak előnyére válhatnak ezek a váltások, ha nem nagy mennyiségben követik egymást, mivel felkészítik őt a végső munkakörének minél tökéletesebb ellátáshoz. Hiszen a széles körből – különféle munkahelyekről – származó tapasztalatai, és az ebből eredő széles világlátás nagy előny.

Lucky Strike 2009.11.18. 19:17:16

Lifelong learning - mindenhonnan ez folyik manapság. A lifelong learning azonban az én olvasatom szerint, minket, mint közgazdász hallgatókat nem érint annyira, mint esetleg jelenleg humán tantárgyakat tanuló, vagy jogot végző társainkat.

Elnézve a hirdetéseket, közgazdászokat mindenhová keresnek, ily módon közgazdász szükséges a vállalat midnen egyes részegységének a vezetéséhez, legyen az marketing, pénzügy, HR, gazdaság, innováció, beszerzés, logisztika. A kérdés csak az, hogy idővel nem szorulunk-e arra, hogy szakképzésünket alteráljuk. Ha telítődik a marketinggel foglalkozók száma fontos, hogy képesek legyünk szuperálni a logiszitka szektorban is. Ez nem követel klasszikus értelemben vett "átképzést" szerintem, csupán egyfajta "overall" rálátást a vállalat egységeire úgy általában, amit szerintem az egyetem alatt meg is lehet tanulni.

Nehezebb a kérdés viszont a humánosok esetében. Töritanárom mondta mindig, hogy az ő történelem szakon végzett évfolyamából jelenleg a 30-ból 5-en (!!!!) foglalkoznak történelemmel. Amikor egyszerűen teli a piac a történelem tanárok, de lehetnek jogászok is, piacán akkor nem lehet máshova fordulni, nincs egy olyan alternatíva, amire hiphop át lehet állni, mint a közgáz esetében. Ilyen esetben tehát determinálva vagyunk az átképzésre, hiszen megbicsaklottunk teljesen.

Érdemes tehát szerintem alapvetően átgondolni az első szakot, ahová jelentkezni akarunk, mert ha megvizsgáljuk a kilátásokat, akkor megspórolhatunk rengeteg bonyodalmat. Elég hogyha végigbogarászik az ember egy álláshirdető lapot....

Cerisé 2009.11.19. 21:05:54

Mivel a paradigmaváltások - akár a művészettörténetben, akár a reklámiparban - egyre gyakoribbak, nagyobb energiát kell arra fordítani, hogy "képben" legyünk a legújabb tudományos eredményeket illetően. Viszont éppen az innovációs folyamatok gyorsulása miatt egy-egy paradigmaváltás kisebb hangsúlyt kaphat. Továbbá, hogy a változásokat értékelni tudjuk, szükség van egy biztos, állandó érvényű tudásra (legalább viszonyítási alapnak, pl. standard mikroökonómia).

Sokan említettétek a "polihisztor"-képzés előnyeit. Szerintem is jó, hogy az egyetemen sok tudományterületbe beleláthatunk: ez (is) lehetővé teszi, hogy később egy problémát több szempontból tudjunk vizsgálni. A egyetem első éveiben tehát a "minél-többfélét-tanuljunk"-politika működik, később úgyis inkább egy (szak)területre fogunk fókuszálni, azaz egy tárggyal fogunk alaposabban foglalkozni - a megismert kontextusban.

emy90 2009.11.19. 22:22:54

A tudás maga a hatalom, s éppen ezért fontos a folyamatos tanulás. A híres német közmondás, melyet még mindig nem olvastam igazán szép magyar fordításban így szól: Man lernt nie aus. vagyis ez valami olyasmit akar jelenteni, miszerint az ember sosem "tanulja ki" magát. Az életen át tartó tanulás tesz sikeressé, olyan előnyt ad, amivel biztosak lehetünk benne, hogy más nem rendelkezik (hiszen mindenki más és más). Ez persze nem azt jelenti, hogy például egy szakmunkásra, aki 12 év után befejezi tanulmányait, ez nem lenne igaz. A tapasztalatszerzés, a szakmai előmenetel itt is elengedhetetlen. Gondolhatunk akár arra is, hogy a szüleink generációja csak úgy maradhatott versenyképes, ha elsajátította az alapvető informatikai ismereteket, ma már számítógép használata nélkül sehol sem lehet elboldogulni. Ez is egy példa arra, hogy a tanulás egy életen át tart és akárki akármit is mond, a tanulás egy olyan folyamat, amiben örömet lehet találni az elismerések és kihívások leküzdése által.

balazs24 2009.11.19. 23:30:27

valóban...lifelong learning...a 21.század divatszava. manapság tényleg, ahogy már írtátok, az embernek nem elég egyszerre csak egy területen "otthon lennie", hanem egyfajta modern poéta doctusként több ágban is tudni kell mozogni. ezért van az, hogy nekünk se lesz elég a közgazdász BA-képzés, tőlünk az elvárt teljesítmény minimum az MSc, ha nem a Phd... és ez még csak egy terület ugye, ha számoljuk, ez más 12+5(8)... ugyanakkor kell a folyamatos önfejlesztés is, mert nem működik ma már, hogy az ember az első munkahelyéről megy nyugdíjba (sajnos/nem sajnos); mert senki sem pótolhatatlan ugyebár... ezért rugalmasnak kell lenni, bár a magyar dolgozók többsége rugalmatlan a Chikán könyvből olvasható egyik cikkből is: kevesen lennének hajlandók szakmai továbbképzésre, holott belátható, hogy a dolgok gyorsan változnak, és nem biztos ,hogy amit most megtanulunk az 10 év múlva is aktuális lesz... ezért kell a permanens tanulás. márpedig erre az egyetem is megtanít, mert kezdem egyre jobban belátni a folyamatos készülés előnyeit :) de szerintem az alkalmazkodást nem feltétlenül az iskolapadban tanulja meg az ember, ehhez szüksége van a munkahelyi körülményekre.

Gregorius425 2009.11.20. 00:11:55

Én nem hiszem, hogy folyamtos szakmacserélgetésre lenne szükség a sikeres munkaerőpiaci szerepléshez. Arra azonban már sokkal inkább, hogy az ember az egyetem öt évét valóban tanulásra és ne munkára, ne linkeskedésre vagy második szak elvégzésére fordítsa, mert hogy én is elsüssek egy ismert mondást: "Nem lehet egyszerre két lovat megülni."
Másképpen: kérdezem én, hogy a siker jele nem éppen az, hogy valaki a tehetségének és adottságainak megfelelő pályát választja és azon próbál a legjobb lenni és arról nem tér le?
Ha valaki mérnöknek tanul, az legyen mérnök és akkor lesz sikeres, ha abban felel meg, ha abban tehetséges. Emellett szerezhet közgazdász diplomát, csak éppen kérdés, hogy van-e értelme. Mert ahhoz, hogy valaki jó legyen, ízig-vérig magáévá tegye egy adott szakterület minden csínját-bínját, az nem nagyon kacérkodhat más tudományágakkal, legalábbis mélyebben nem. A mérnök látásmódot nem lehet csak úgy, egyik napról a másikra,mint egy szennyes inget, közgazdász felfogásra cserélni. Egy diploma megszerzése még nem jelenti azt hogy az ember közgazdászt, csak azt, hogy van róla papírja. És valljuk őszintén, hogy a kettő nem ugyanaz. Ez természetesen fordítva is igaz, vagyis arra az esetre, amikor valaki közgazdászból akar mérnök lenni.
Összefoglalva tehát annyit akarok monani, hogy számomra az ún. élethosszig tanulás nem azt jelenti, hogy cserélgetni akarom a szakmáimat, hanem azt, hogy egy valamiben akarok nagyon képzett és versenyképes lenni, és azon belül folyamatosan képezni magam, fejleszteni a tudásomat, és egyre jobbnak lenni.
Az egyetemtől és az oktatóktól pedig olyan átfogó, mély és megalapozott tudás átadását várom el, amelyek felvérteznek a gyakorlati erőpróbára is, vagyis arra az időszakra, amikor már nem csak az egyetem "steril, labori" közegében, hanem egy vállalatnál vagy vállalkozásban kell megállni a helyemet. Úgy vélem ugyanis, hogy először az elmélet-szakmai alapokat kell letenni, nagy tudást gyűjteni, és életünk egész hátra lévő részében ezt a tudást gazdagítani, mélyíteni (és nem lecserélni valami egészen másra!), s persze egyre több tapasztalattal fűszerezni.
Nem értek azokkal egyet, akik szerint frissiben, már az egyetem évei alatt orrvérzésig dolgozni kell, tapasztalatot gyűjteni kell stb. Ugyanis ez ráért az elkövetkező egyetem utáni kb. ötven munkával eltöltött évben. Aki mégis ezt akara, az hasonlatos az olyan emberhez, aki a tetővel kezdi a ház építést, vagy legabbis az alap lerakásával egyidőben kezdi az ácsmunkát.
EL tudjuk képzelni az eredményt...

matthew7 2009.11.22. 22:07:35

Én nem értek teljes mértékben egyet a "lifelong learning" elmélettel. Ezt úgy értem, hogy attól függetlenül, hogy valaki jár-e valamilyen továbbképzésre, folyamatosan tanulunk a mindennapokból. Ha új probléma kerül az ember elé, azt sokszor egy új módszerrel kell megoldani. Ezalatt folyamatosan tanul az ember, levonja következtetéseket és azokat később fel tudja használni. Attól függetlenül, hogy van-e valamilyen papírunk egy adott továbbképzés elvégzéséről, rengeteg mindent tud az ember. Természetesen ehhez biztos alapok kellenek. Ezért is fontos az komoly egyetemi végzettség. Ha a biztos alapok megvannak, akkor sokkal több mindent tudunk hozzátanulni, akár autodidakta módon. Tartja is a mondás, hogy nincs olyan szénás szekér, amire még nem férne. Az ember agya is így van, mindig van valami új, amit még meg tudunk tanulni. De ez sokszor úy történik, hogy az ember észre sem veszi és nem tudatosan csinálja.
süti beállítások módosítása