HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Emberi erőforrás 1. kérdés (2009)

2009.11.09. 11:28 palfiildi

 

A gazdasági válság hatására szűkülnek a munkaerő-piaci lehetőségek – statisztikai adatok és híradások is erről szólnak. Ugyanakkor a vállalatok között hihetetlen verseny folyik a felkészült szakemberekért. Mit gondol, hogyan lehet felkészülnie egyetemi tanulmányai alatt az e tendenciák által jelzett helyzetre?

Kedves Blogolók!

Kiindulópontul egyetértek azokkal, akik leszögezték, hogy jó minőségű munkavállalókra minden helyzetben – gazdasági válságban is – szükség van. Az is igaz, hogy ha sikerül értékes munkavállalóvá válni, ezt a potenciális munkaadók észre is kell, hogy vegyék rólunk, tehát ebben az értelemben „el kell adni magunkat”.
Nézzük a két kérdést kicsit részletesebben.
 
A) Mitől leszünk kiváló minőségű munkavállalók, akik után két kézzel kapnak a munkaadók? Ehhez három dolgot kell kiválóan végeznünk a munkaadó számára releváns területen: gondolkodni, kommunikálni, együttműködni másokkal.
  1. A gondolkodni tudás jelentőségét talán nem hangsúlyozták a tisztelt diákok eléggé, talán azért mert nem vették észre, talán azért, mert nyilvánvaló képességnek tartják. Pedig nem az: hogy valaki egy szorult helyzetben képes legyen kreatív, nem sablonos, előremutató megoldásokat kitalálni és részleteiben kidolgozni, gondolkodási eszközöket és rutint igényel. Ebben segíthetnek a sokat szidott egyetemi elméleti tárgyak, igaz, csak akkor, ha kifejezetten saját fejlesztésünkre figyelve próbáljuk leküzdeni az ezek jelentette kihívásokat.
  2. A kommunikálás szintén nyilvánvalónak tűnő készségeket igényel, mégis óriási különbségek tapasztalhatók a végzős diákok között e tekintetben. Érdemes feltenni magunknak a kérdést: ha valaki kérdez tőlem valamit, gyorsan megértem a kérdése lényegét, egyszerűen és lényegre törően tudok válaszolni neki? Kerülöm a fölösleges mondatokat és a sablonokat a válaszomban? Ha nem határozott igen a válasz, akkor van még mit fejlődni, mielőtt mi leszünk az a bizonyos nagyon keresett munkavállaló.
  3. Együttműködni másokkal – nos, igen. Ez persze csapatmunkát jelent, kezelni tudni a nehéz helyzeteket, amikor olyanokkal kell együtt dolgozni, akiket egyébként nem kedvelek. Nem kunszt a barátokkal együtt dolgozni, de egy munkahelyen nem csak barátok és nem csak szimpatikus emberek vannak. A szakmai tudásra is olyan módon van leginkább szükség, hogy közös nyelvet jelenthessen a kollégákkal és ügyfelekkel, befektetőkkel való munkában. Ez részben elméleti hátteret (rugalmas gondolkodásra, gondolkodási sémák közti gyors váltásra való képesség), részben gyakorlati érzéket (ez az a bizonyos érzés a gyomorban, ami megsúgja, hova kell és mekkorát „ütni”) igényel. Nem lehet szavakkal elmondani, hogy milyen sokat lehet ebben fejlődni az egyetemi évek alatt, és milyen különbség tud kialakulni az emberek között, mire friss diplomásként állásinterjúkra indulnak.
B) Miért van „önmagunk eladásának” jelentősége? Egyetértek azokkal, akik szerint legjobb önmagunkat kell a másik féllel megismertetni, és semmiképpen sem olyasvalakit játszani el, aki nem mi vagyunk, csak a másik olyasvalakire vágyik. Csakhogy ezzel az alapelvvel két nagyobb probléma van: egyrészt kevés az olyan friss diplomás, aki igazán ismeri önmagát és pontosan tudja, mire képes és mit miért akar csinálni. Ez van, fejleszthetjük magunkat, de ritka kivételtől eltekintve bizonytalan válaszoknál tovább ekkorra még nem sikerül eljutni. Másrészt a felvételiztetők gyorsan, kevés információból döntenek a jelöltekről (még ha sok tesztet is iratnak és sok interjú is készül), meglehetősen felszínes benyomások alapján, mert legalábbis ritka az a munkaadó aki tudja is, hogy mit akar, és rá is szánja az időt és energiát hogy ki is válogassa a neki megfelelő embert. Az ilyen kommunikációs csapdákban fel kell találnunk magunkat, és erre jó ha gyakorolunk.
 
Praktikus tanácsok:
  • Igen, vegyünk részt az egyetemi társas tevékenységekben, gyakoroljuk a felelősségvállalást (magunkért, másokért), és a véleménynyilvánítást, a kommunikációt.
  • Legyünk nagyon igényesek saját szakterületünk művelésével kapcsolatban, ne csak arra figyeljünk, amit valamelyik tárgyban számon kérnek. Csináljunk presztízs kérdést abból, hogy tájékozottak legyünk és értsük a felmerülő problémákat az adott területen!
  • Becsüljük meg a kudarcainkat, mert azokban van a legjobb tanulási lehetőség – saját hibáinkból.
 
Elvi segítség, hogy mire figyeljünk:
Nincs értelme az olyan munkának, főleg nem hosszú távon, amelyik a magunk örömén kívül másoknak nem jelent hasznosságot. Próbáljunk, akarjunk valami olyat csinálni, ami jól érzékelhetően hasznos másoknak. És, igen, közben persze saját képességeink és érdeklődésünk területén maradni.
Ha ezekre figyelünk, jó esélyünk lesz a munkaerőpiac legértékesebb munkavállalóivá válni, és annak is maradni.
Kozma Miklós

19 komment

Címkék: emberi eroforras

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr121511135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lalikirály 2009.11.09. 14:09:34

A kérdés tehát az, hogyan válhat valaki az egyetemi tanulmányai végére felkészült szakemberré. Véleményem szerint a legfontosabb tényező az, hogy szeresse, érdekelje az a szak, amit végez, érezzen benne motivációt. Ne azért végezzen el valaki egy szakot, csak mert azzal sok pénzt lehet keresni, vagy éppen mert muszáj valamit elvégeznie, hanem azért, mert valóban érdekli az a terület. Így ha elvégzi a tanulmányait és abban a munkakörben talál munkát, akkor jó eséllyel a munkája lesz a hobbija. Minden hallgatónak lehetősége nyílik arra, hogy egyetemén (ön)képezze magát (ez hatványozottan igaz a Corvinus Egyetemre): olyan tantárgyakat tanulhat, amik érdeklik, csatlakozhat különféle diákszervezetekhez (pl.: szakkollégiumok), részt vehet külföldi csereprogramokban. A csereprogramokban való részvétel pedig meglehetősen hasznos, mivel a hallgató világot lát, egy újfajta kultúrát ismer meg, tapasztalatot szerez. A külföldi tanulmányutakat például minden vállalatvezető rendkívül hasznosnak ítéli meg.

Végül, de nem utolsósorban szót ejtenék a gyakorlat kiemelkedő fontosságáról. Sokan úgy oldják meg, hogy valamely ismerős/barát, aki az adott területen dolgozik, kiállít a hallgatónak egy papírt, amiben igazolja a gyakorlat elvégzését, holott a hallgató semmilyen gyakorlatot nem végzett el. Ezzel szerintem a hallgató saját magának tesz rosszat. A gyakorlat lényege az lenne, hogy a gyakornok elméleti tudását a gyakorlati életbe is átültesse, tapasztalatokat szerezzen. A vállalatok manapság szívesen alkalmaznak gyakornokokat, mivel úgysem kell értük fizetni, vagy csak nagyon minimálisat. Ez egy kitörési lehetőség lehetne a hallgatóknak, mivel ha a gyakorlat idején jól végzi a munkáját, akkor lehet hogy a vállalat a gyakorlat leteltével munkát ajánl neki, mivel nem akar másvalakit plusz költségért betanítani.

Végezetül véleményem szerint 3 dolog szükséges, hogy valaki igazán jó, képzett szakemberré váljon: elhivatottság, motiváció és fanatizmus.

brady 2009.11.09. 17:36:30

Két oldalról lehet megközelíteni szerintem a dolgot: vagy olyannak kell tanulni, ami keresett a munkaerőpiacon, manapság iylenek a különböző mérnökök, vagy pedig azt választani, amit az ember szeretne, és/vagy amiben jók a képességei, abban viszont meg kell próbálni kiemelkedőnek lenni, és lehetőleg a legjobb egyetemen tanulni. Ezek tehát már az egyetem elött eldőlnek.Részben ugye, hiszen később is lehet váltani, de ezeket tartom a legfontosabbnak.
Csak ismételni tudom lalikirályt-t azokban a tényezőkben, amelyek fontossak a sikeres egyetmi tanulmányokban. Elöször is be kell járni az órákra, legalábbis a nagyrészükre, és ott meg kell próbálni oda is figyelni, ami néha nem a legegyszerűbb. Ha valaki kiemelkedő teljesítményt nyújt, akkor remek lehetőség számára a demonstrátori munka, amellyel saját tudását is bővíteni tudja, mellesleg pedig az életrajzban sem mutat rosszul. A szakkollégiumok, és a külföldi tanulmányok is rengeteg pozitivummal járnak. Ezek is jól jöhetnek az életrajzba, illetve a nyelvtudás, a talpraesettség növelésének szempontjábol is hasznosak. A szakkollégiumokban el lehet mélyedni oylan témákban, amelyek igazán érdeklik a hallgatót.
A szakmai gyakorlat fontosságának tekintetében is teljesen egyet tudok érteni lalikirállyal. Ha lehet, akkor ezeket minnél korábban el kell kezdeni, nem csak akkor, amikro már kötelező, akkor is, ha csak fénymásolni és kávét hordani kell, mert legalább megismeri a hallgató a vállalati müködést és kultúrát, illetve kapcsolatokat tud építeni, amelyek később rendkívűl fontosak lehetnek.

brady 2009.11.09. 18:18:33

A vállgazd nagydolgozatomhoz szeretném a segítségeteket kérni, egy kérdőívet kéne kitölteni, 2 perc összesen.
itt a link: surveyconsole.com/t/ABUAQZCpA7
köszönöm:)

matthew7 2009.11.09. 19:25:21

Igazából azt hiszem, teljes mértékben egyet értek az előttem szólókkal. Én igazából csak kiegészíteni tudnám őket. Az elhangzottak mellett véleményem szerint nagyon fontos, hogy az ember nyitott szemmel járjon a világban és figyelje az eseményeket. Itt nem arra gondolok, hogy teljes mértékben értelmezni kell minden új tanulmányt egy adott témakörben vagy minden lehetséges hírforrást elolvasni egy adott témáról, csak hogy képben legyen, tudja, hogy mi folyik a világban.
A másik, szerintem nagyon fontos dolog, a kapcsolatok. Lehet, hogy sablonosan hangzik, de szerintem igaz. Nem arra gondolok itt sem, hogy ismerni kell a topmenedzsereket a legmenőbb cégeknél. Persze ez sem árt.:) Arra gondolok, hogy tényleg ki kell használni a lehetőségeket, hogy értelmes emberekkel találkozzunk és ismerjünk meg. Itt ismét képbe jönnek a szakkollégiumok vagy a külföldi ösztöndíjak, amik erre nagyon jó alkalmak.
Talán az is elmondható, hogy valószínűleg kifizetödő a minőségű tudás megszerzése, és minőségi munka végzése. Bármennyire telített lehet egy munkaerőpiac, valószínűleg a minőségi munkaerőt képviselő emberek mindig el tudnak majd helyezkedni.
Hát igen, a megfelelő motiváltság is fontos! Nem szabad elkeseredni az első kudarc után, hiszen azok mindig lesznek. Szinte nincs olyan, hogy valakinek mindig minden elsőre összejöjjön.

Lucky Strike 2009.11.10. 00:28:25

A szakmai felkészültség sajnos sokszor rejtve marad a személyiség zárkózottsága miatt. A személyiségfejlesztés, az egyfajta céltudatos, határozott, struktúrált megjelenés kiépítése elengedhetetlen, hiszen a humán-erőforrásos ember is idealizmusokban gondolkodik, és a rutin-interjúkban nem feltétlenül derül fény az szoros értelemben felkészültségre - leszámítva a nyelvtudás bizonyítását illetve az önéletrajzot - mivel sokszor egyből a motivációra, a teamworkre való alkalmasságot próbálják megtalálni. Ilyen értelemben mondhatjuk, hogy fontos a motiváció, persze, meg fontos, hogy szeressük, amit csinálunk, ám ha az a fontos közlőcsatorna, a kommunikáció hiányzik a munkavállaló részéről, akkor a felkészültség mivolta majdhogynem lényegtelen.
Amire szeretnék kilyukadni az az, hogy az embernek el kell tudnia magát adni. Nyilván ezt ellentmondásokat hordoz magában, hiszen lehet, hogy ez az felkészültség bizonyításának rovására megy. Ám hogyha a potenciális munkavállaló szemszögéből vizsgáljuk akkor az "öneladás" maga a motiváció. Az öneladás azért fontos, hogy a fogyasztónak, ami jelen esetben a vállalat, amely engem fizet/fogyaszt látnia kell a potenciált bennem, tehát fel kell bennem fedeznie azt az embert akit ő valójában keresett. Meg kell találnia magát az értéket, ami neki is érték, meg nekem is.Hiszen ő egy jó szakembert, én pedig egy jó munkahelyet szereztem.
Amit tehát én javasolnék az az, hogy dolgozni kell kapcsolatépítésen illetve hozzá kell szokni a közösségi felelősségvállaláshoz és a nyilvános véleménynilvánításhoz. (AIESEC, AEGEE stb.- teli van velük az egyetem)
Képesnek kell lenni magunkról vonzó képet mutatni "szellemi" értelemben véve. A felsoroltak - motiváció, a szak szeretése, gyakorlatok, egyesületek, szervezetek, önképzés - mind-mind fontos komponensei a sikerességnek, és kellő időráfordítással, következetes tanulással és megfelelő mennyiségű extracurricular aktivitással a tudomány megszerezhető, és képezhető egy jó szakember. Ám ahhoz, hogy valaki eséllyel pályázzon bárhová, bármilyen álláshoz, ahhoz szükség van egy viselkedési norma, kifejezői eszköztárat kialakítására, amellyel adekvát módon tudjuk KÖZÖLNI a megfelelő tudásunkat.
Ez a kettő elem a kulcs ahhoz, hogy sikeres legyen a munkavállalásban!

Reagan 2009.11.10. 15:12:38

Elnézést kérek mindenkitől, ha a gondolataim ismétlik a korábban már leírtakat, de bár csak 5 bejegyzés van előttem, rengeteg fontos pontra kitértek az előttem szólók.

Elsőként is tisztázni szeretném, hogy a kérdést mindenképpen a közgazdászok táborára értem. Enyhe eufemizmussal, de azt hiszem mondhatom: ,,szakmánkban" óriási a túlképzés, és emellett a válság csökkenti a potenciális munkahelyek számát.

Így az elhelyezkedni kívánó közgazdász hallgató legfőbb erénye a szívósság/kitartás. A területén a legjobbnak kell lennie, így mind a tanulásban, mint a gyakorlati megnyilvánulásban, mind a munkában teljesítenie kell, akármilyen is az.

Ezután következik az önkifejezés mértéke. Az ember jó esetben élete nagy részében saját maga menedzsere, de az általánosságot tekintve egész életében. Így tehát kell tudnia érvényesítenie vágyait.

Az erényekről áttérve a képzettségre, úgy gondolom, szükség van arra, h a legjobbat préselje ki magából a hallgató, a lehető legtöbb lehetőségét kihasználja az egyetemnek, és ezekkel felvértezve lépjen ki az életbe.
Emellett a nyelvtudás ma elengedhetetlen sajátja az ambiciózus közgazdásznak. 1 idegen nyelvben való tökéletes tájékozódási képesség ma már csak kielégítő, és nem elégséges feltétel. Legalább 2 nyelvet kell beszélnie anyanyelvén kívül, legalább felsőfokú szaknyelvi szinten.

Úgy gondolom, az előttem szólóhoz kapcsolódva mindenképpen említést kell tennem a kapcsolati hálóról. Elcsépeltnek mondják sokan, én nem tartom annak. Beszélnek a 21.század társadalmáról, mint információs társadalomról.
Magyarországon hatványozottan érvényes a tétel, miszerint jó kapcsolatok nélkül csak az átlagból messze kiemelkedő egyének képesek állást találni, az ismeretségi kör ma fontosabb az egyetemen megszerzett tudásnál is.

Végül elhelyezkedési kritériumnál megjegyezném még a diplomában szereplő intézmény nevét, hiszen egy Corvinuson végzett közgazdászt mindenhol nagyobb mosollyal engednek be az ajtón, mint például egy Szent István Egyetemről jöttet...

anettcsi 2009.11.10. 17:09:55

Teljes mértékben egyetértek az előttem szólókkal.

Az egyetemen remek elméleti tudást lehet szerezni, bár ez kevés ahhoz, hogy valaki jó, "top" munkavállaló lehessen. Különben a topmenedzserek nem engednék a tudásmenedzsment terjedését, nem adnák ki a kezük közül a saját tudásukat, hiszen féltenék "hatalmuk" elvesztését.

Sokkal inkább a készségei miatt lesz valaki jó munkavégző, és a készségek elsajátításához nyilvánvalóan kell az elhivatottság, motiváció és a fanatizmus, ahogyan azt lalikiraly mondja.

De - véleményem szerint - a készségek kialakulásához, formálódásához elengedhetetlen a munkahelyi környezet. Itt jön a képbe az, hogy igen is kell szakmai gyakorlatot végezni (akinek vannak kapcsolatai, az tudja úgy alakítani az életét, hogy tudjon ilyen gyakorlatra szert tenni, akár többfélére is; persze az is tud ilyen szempontból érvényesülni, akinek nincsenek meg a bizonyos kapcsolatai, de sokkal többet kell azért dolgoznia, hogy a számára megfelelő helyre bekerülhessen).

Ha pedig a szakmai gyakorlaton megfelelt, akkor kapkodnak utána majd a munkáltatók, ahogyan azt írták is előttem. Persze, a diploma minősége is bejátszik ebbe, a Corvinusos diploma nívós. Bár egyre inkább úgy érzem, hogy a BA képzés azon a módszeren alapszik, hogy egy kicsit ebből is, kicsit abból is, a MA képzés pedig Magyarországon gyerekcipőben jár, azért jó ugródeszka lehet a Corvinusos BA diploma egy külföldi egyetemre való felvételihez. Ami pedig még jobban mutat az életrajzban :) nem utolsósorban pedig a nyelvtudást is fejleszti.

lacika ` 2009.11.11. 13:27:37

Az előttem szólók már rengeteg fontos gondolatot kifejtettek.

A válságnak köszönhetően csökkennek a munkalehetőségek, viszont élesedik a verseny a munkaadók között. A vállalatok felkészült szakembereket keresnek. De milyen is az a felkészült szakember?

Véleményem szerint az egyetemeken még mindig főként elméleti oktatásban részesülnek a hallgatók (noha egyre inkább igyekeznek majd a gyakorlati feltételeknek is eleget tenni az oktatás során). Így a kötelezően elvégezendő fél év gyakorlat még nem vezet oda, hogy valaki jól képzett szakemberré váljon. Azok a tényezők, amelyek már említésre kerültek, tehát a motiváltság, az elhivatottság, valamint hogy a munkavállaló el tudja adni magát azonban mind jellemeznek egy felkészült szakembert. Ebből az következne, hogy az egyetemi tanulmányok alatt nem lehet senkiből képzett szakember. Viszont az oktatási intézmények és a különböző diákszervezetek olyan lehetőségeket kínálnak amelyeket kihasználva kellő tapasztalatokat szerezhetünk. Nem beszélve arról, ha ezekhez a lehetőségekhez 1-2 külföldön eltöltött félév is társul.

Felmerült, hogy valaki abban az esetben lehet eredményes és motivált szakember, ha szereti amit csinál. Ezzel nem feltétlenül értenék egyet. Persze saját szemszögünkből nézve akkor járunk a legjobban, ha szeretjük azt a munkát, amivel - jobb esetben- életünk nagy részét eltöltjük. Véleményem szerint azonban kiemelt fontosságú az anyagi tényező, mint motiváció. Ha a munkavállaló nem törődik azzal, hogy milyen "eredményeket" érhet még el és teljes mértékben elégedett azzal, amit csinál (szereti), akkor nem fog feltétlenül előbbre törekedni. Ez pedig a munkáltatók szemében nem jelent pozitívumot.

Tehát ha valaki pályát választ ( egyetemet megelőzően), akkor érdemes azt is figyelembe venni, hogy saját igényeihez mérten milyen fizetést szeretne a jövőben. Nem is beszélve a diploma már megemlített versenyképességéről (minőségéről).

Gregorius425 2009.11.12. 00:10:04

@Lucky Strike:
Kérlek bocsáss meg, de megdöbbentett az a dolog amit írtál, vagyis hogy az embernek el kell tudni magát adni.
Nem is első sorban írásod tartalma lepett meg, azt nagyjából ki lehetett venni, hanem az, ahogy megfogalmaztad. Szóval azért ilyet nem lehet leírni, amit te tettél, hogy "a vállalat aki engem fogyaszt".
Lehet, hogy nem látod be, kedves Lucky Strike, de ez olyan, mintha saját magadat - mert remélem csak saját nevedben nyilatkoztál - egyszerűen egy használati tárgynak fognád fel, mint amilyen a felmosóvödör, a szemetes kuka, a számítógép vagy egy gyártósor. Azért remélem ennél többre értékeled magad, mert én még így látatlanban is többre értékellek annál, mint te saját magadat ezzel a döbbenetes kijelentéseddel. (Légyszíves legközelebb ne ily módon fitogtasd frissen szerzett mikro ismereteidet:))
A másik pedig az, hogy azzal sem értek egyet, amit még mondtál, nevezetesen, hogy a legfontosabb az, hogy az ember hogy tudja tálalni a képességeit. Hiszen ha ez igaz lenne, akkor bármilyen féművelt dilettánsnak esélye lenne a munkaerőpiacon, ami ideig-óráig igaz is lehet, de egy komolyabb munkahelyen hosszú távon csak valós szaktudásra, tapasztalatra és teljesítményre lehet építeni, nem valamiféle képmutató trükközésre. A legtisztább út szerintem ugyanis az egyenesség, a nyíltság és az őszinteség, mert biztos ismered azt a népi bölcsességet, hogy a hazug embert előbb utolérik, mint a sánta kutyát. Tehát kizártnak tekintem, hogy hosszú távon, már pedig pályafutást csak hosszú távon érdemes tervezni, célt lehetne érni az "öneladással" és a megfelelő " viselkedési norma" kialakításával. SZó se róla, viselkedni kell tudni, de ez nem azonos az állandó szerepjátszással, vagyis azzal, hogy állandó nem annak mutatod magad, aki valójában vagy, hanem akinek látni akarnak. Na most ha már a pszichológiánál tartunk, akkor megemlíteném, hogy ennél személyiségrombolóbb, tudathasadásosabb állapot kevés van, szóval annyira nem javasolnám hosszú távon.
De tényleg bocsi, nem a személyed ellen szól ez a bírálat, hanem a megállapításaid ellen, amelyek finoman szólva is bicskanyitogatóak.

Gregorius425 2009.11.12. 00:37:30

Az én véleményem tehát az, hogy valóban létezik egy mély törésvonal a magyar munkaerőpiacon (valószínűleg világviszonylatban is létezik ez, de nem tudom, hogy egész pontosan milyen mértékben, én a magyar viszonyokat ismerem), ami azt jelenti, hogy a munkavállalók két nagy csoportra oszlanak: szakképzetlen vagy éppen nem versenyképes szakképzettséggel rendelkezőkre, ami végeredményben majdnem ugyanaz, és piaci szempontból is értékes, keresett szakképzettséggel rendelkezőkre.
Na most nem titok, hogy nyilván csak az utolsó csoportba érdemes tartozni, és hosszú távon is az az ország képes megőrizni fejlődési poteinciálját és (gazdasági) versenyképességét, amelyben az utóbbiak aránya nő az előbbiekhez képest, hiszen a modern világgazdaság húzóágazataiba (high tech ipar: informatika, űrkutatás, haditechnika, mobiltechnika, hírközlés, chipgyártás, gyógyszerkémia stb.) áramló tőkének első sorban jól képzett, használható, nagy szaktudással bíró munkaerőre van szüksége. Ezek persze legtöbb esetben informatikusok, mérnökök, természettudósok, de éppenséggel legalább annyira lehetnek jó gazdasági szakemberek, közgazdászok stb. is.
Egyértelmű tehát, hogy makrogazdasági szempontból a versenyképességet akkor lehet növelni, ha a kormányzat és a hazai nagyvállalatok fokozott és mind fokozottabb mértékben hajlandóak áldozni K+F-re, oktatásfejlesztésre, alapkutatásokra, átfogó (tovább/át)képzési programokra. Magyarországon a GDP alig néhány százalékát kitevő erre szánt összeg sajnos édes kevés még jelenlegi helyzetünk megtartására is, nem hogy javítására.
AMi pedig az egyént, vagyis minket hallgatókat illet jelen esetben, az természetesen minél jobban bekapcsolódni a kívánt munkaerőpiaci szerkezetváltásba és megfelelni a legújabb kihívásoknak. Ugyanakkor senkinek nem javaslom, hogy ebben a fene nagy megfelelési lázban félúton elhagyja az önálló személyiségét és az egyéniségét... Mert az nagyot téved, aki összetéveszti az alkalmazkodást a konformizzussal és a feltétel nélkül meghunyászkodással, meghasonlással.
Itt arról van szó ugyanis, hogy az embernek úgy kell racionális pályaválasztási döntést hoznia, hogy az nem csak saját egyéni igényeinek és prefereinciáinak, hanem a várható és persze csak nehezen előrelátható munkaerőpiaci lehetőségeknek is megfeleljen, természetesen a saját érdekében. Úgy kell ezt felfogni, hogy a felsőoktatásban való részvétel nem más, mint egy hosszú távú befektetés, amelynek a hallgató, illetve a hallgatót támogató állam és a szülők csak a jövőben, jobb esetben is csak évek múlva arathatják le áldozatvállalásuk és befektetésük gyümölcsét. Tehát mindenképpen átgondolt és hosszas mérlegelés kell már az egyetemi jelentkezés postára adása előtt.
Az egyetemen pedig minden lényegeset és hasznosat magunkba kell szívni ami tudás, és ami várhatóan hasznos lesz vagy a felsőbb évfolyamokban, vagy a mesterszakon vagy az életben. Az universitas lényege ugyanis egy konkrét szakma magasszintű elsajátítása mellett a nomen est omen elvén nevében foglalt egyetemlegesség, vagyis egy átfogó, széleslátókörű, külföldön és belföldön egyaránt elfogadható színvonalú tudás megszerzése és elmélyítése.
Hiszen ha belegondolunk, az egyetem öt, most talán soknak tűnő, de valóságban szűk öt éve általában a diplomások pályafutásának jó pár esztendejét, esetleg évtizedét meghatározzák, még ha később esetleg továbbtanul, akkor is.
A frissdiplomás munkavállalók életében ugyanis az első néhány évben alapvetően meghatározó az általuk szerzett diploma minősítése és értéke (vagyis az, hogy Közgáz vagy esetleg BKF?). Utána persze már fokozatosan a megszerzett tapasztalat és munkahelyi teljesítmény fog számítani, de ugyebár a ház építését nem lehet a falakkal kezdeni: először egy szilárd alapozás kell, nincs új a nap alatt.

yilly 2009.11.12. 13:55:40

Szerintem a "felkészült szakember" jelentése nemcsak az, hogy valaki becsülettel végigjárta az egyetemet, megfelelő elméleti – és kis mértékben gyakorlati – alapokat szerzett. Ezen kívül még sok tulajdonságra és egyéb tényezőre szükség van. Ahogyan már előttem is említettétek, fontos a nyelvtudás. Olyan szinten kell beszélni idegen nyelveket, hogy se élőszóban, se írásban ne legyenek az embernek problémái a szaknyelvvel. Könnyedén és érthetően ki tudja fejezni magát bármilyen szituációban.

Emellett csatlakoznék lacikához annyiban, hogy az még korántsem elég, ha valaki szereti a munkáját. Van ismerősöm, akinek a munkája központi helyet tölt be az életében, szívesen csinálja, élvezi minden percét, és mégsem nevezhető kifejezetten sikeresnek, mert inkább csak a maga örömére dolgozik. Persze ez sem baj, csak éppen ő sosem fog „kitörni”. Az emberben meg kell lennie az elhivatottság mellett a versenyszellemnek is, hogy érvényesíteni tudja a saját vágyait, akaratát. Aki nem áll ki magáért, azt elnyomják, aki nem tud néhány másodperc alatt bizonyítani, az elveszett.

Ugyanez igaz azokra, akik nem találják fel magukat adott szituációkban. Manapság a legtöbb munkahelyen sok feladathoz még a frissdiplomás munkavállalónak sem adnak segítséget, inkább megvárják, hogy mit hoz ki belőle magától. Alapvető fontosságú tehát a kreativitás, illetve a nyitottság. Emellett elengedhetetlen, hogy az ember mindig tudja, hogy kihez forduljon, ha elakadt. Aki nem mer kérdezni, az sokszor jóval több időt fordít egy rosszabb megoldásra és így lemaradhat másoktól.

Arra is oda kell figyelni, hogy a szakképzettség nem egyenlő a szakbarbársággal. Át kell látni a folyamatokat, nem árt, ha az embernek van egy átfogó képe, és azon belül természetesen van egy terület, amihez különösen is jól ért. Ehhez viszont szükség van a folyamatos tanulásra. Nem arra, hogy az életünk végéig iskolában üljünk, annak nincs értelme. Inkább arra, hogy lépést tartsunk a fejlődéssel, felhasználjuk a kapcsolatainkat arra, hogy megismerjük mások módszereit.

Ha valaki ki tud emelkedni valamiben, akkor nem számít, hogy hány hasonló végzettségű versenytársa van, mert őt fogják választani. Ha viszont nem elszánt, elhivatott és hihetetlenül talpraesett, akkor nehezen tud szembenézni napjaink munkaerőpiaci kihívásaival.

yilly 2009.11.12. 13:56:55

Szerintem a felkészült szakember jelentése nemcsak az, hogy valaki becsülettel végigjárta az egyetemet, megfelelő elméleti – és kis mértékben gyakorlati – alapokat szerzett. Ezen kívül még sok tulajdonságra és egyéb tényezőre szükség van. Ahogyan már előttem is említettétek, fontos a nyelvtudás. Olyan szinten kell beszélni idegen nyelveket, hogy se élőszóban, se írásban ne legyenek az embernek problémái a szaknyelvvel. Könnyedén és érthetően ki tudja fejezni magát bármilyen szituációban.

Emellett csatlakoznék lacikához annyiban, hogy az még korántsem elég, ha valaki szereti a munkáját. Van ismerősöm, akinek a munkája központi helyet tölt be az életében, szívesen csinálja, élvezi minden percét, és mégsem nevezhető kifejezetten sikeresnek, mert inkább csak a maga örömére dolgozik. Persze ez sem baj, csak éppen ő sosem fog „kitörni”. Az emberben meg kell lennie az elhivatottság mellett a versenyszellemnek is, hogy érvényesíteni tudja a saját vágyait, akaratát. Aki nem áll ki magáért, azt elnyomják, aki nem tud néhány másodperc alatt bizonyítani, az elveszett.

Ugyanez igaz azokra, akik nem találják fel magukat adott szituációkban. Manapság a legtöbb munkahelyen sok feladathoz még a frissdiplomás munkavállalónak sem adnak segítséget, inkább megvárják, hogy mit hoz ki belőle magától. Alapvető fontosságú tehát a kreativitás, illetve a nyitottság. Emellett elengedhetetlen, hogy az ember mindig tudja, hogy kihez forduljon, ha elakadt. Aki nem mer kérdezni, az sokszor jóval több időt fordít egy rosszabb megoldásra és így lemaradhat másoktól.

Arra is oda kell figyelni, hogy a szakképzettség nem egyenlő a szakbarbársággal. Át kell látni a folyamatokat, nem árt, ha az embernek van egy átfogó képe, és azon belül természetesen van egy terület, amihez különösen is jól ért. Ehhez viszont szükség van a folyamatos tanulásra. Nem arra, hogy az életünk végéig iskolában üljünk, annak nincs értelme. Inkább arra, hogy lépést tartsunk a fejlődéssel, felhasználjuk a kapcsolatainkat arra, hogy megismerjük mások módszereit.

Ha valaki ki tud emelkedni valamiben, akkor nem számít, hogy hány hasonló végzettségű versenytársa van, mert őt fogják választani. Ha viszont nem elszánt, elhivatott és hihetetlenül talpraesett, akkor nehezen tud szembenézni napjaink munkaerőpiaci kihívásaival.

nagy eszaki ember 2009.11.12. 22:28:52

Én is ismét csak az állam szerepére hívnám fel a figyelmet illetve jobban mondva keresném hogy hol van. Hiszen az rendben van, hogy szakemberek kellenek a piacra, csak akkor az állam miért az egyetemeken lévők számát bővíti illetve miért nem a szakemberek képzését támogatja, merül fel bennem a kérdés, hiszen ezzel ő tudná leginkább irányítani a folyamatokat. A vállaltoktól nem várhatjuk el ezt, ők max. megemelik a szaktudásért járó bért, ahogy egyébként lassan történik is. Ezen folyamatok hatására történnek meg olyan dolgok, hogy a bölcsészeti illetve jogi pályák teljesen leértékelődnek, mert bárki bekerülhet és elvégezheti annyira leegyszerűsítik a tananyagokat. Persze érhető, hogy parkoltatni akarják, hogy addig se lépjenek a munkaerőpiacra mert nincs nekik munka, de ez egyre jobban fog generálódni. Ehelyett inkább szerintem az kéne, hogy tényleg a legjobbakat kiválogatni (mondjuk a mostani 50%-t) és azoknak megtanítani viszont tényleg magas fokon, egyetemen a többieknek pedig szakmát adni). Én ezt pont ezért inkább hitegetésnek tartom, hogy bár leginkább eladók meg építőemberek meg deskesek kellenek az országba, de azért képezzük az egyetemen az embereket, után meg mondhatjuk, hogy hát mindenki elmegy az országból, szóval a társadalom érdeke is lenne ezen változtatni, na mindegy ez úgyis közhely már. Ha meg már így alakult, akkor szerintem nagy mértékben kéne csökkenteni a fölösleges elméleti részeket az órákon, és növelni a gyakorlati részeket (ez alatt nem a szemináriumi házi dolgozatokat értem meg kutatásokat, mert sztem az lehetne nyugodtan MA, vagy Phd szinten), hanem élőben a cégeknél kéne mutogatni és gyakorlatozni, elvégre akkor lehet legjobban megtanulni mit is várnak a cégek.

d11 2009.11.12. 22:52:49

Fontos az elismert diploma,de a legfontosabb az angol és még egy világynyelv magas-anyanyelvi szintű ismerete,aki emellett még egy jó hírnévvel rendelkező globális vállalatnál tud gyakorlaton elhelyezkedni ha emellett még rátermett,csapatjátékos,akkor nagy valószínűséggel ténylegesen egy megbecsült munkatárs lesz belőle ,aki folyamatosan magasabbra tud lépni a ranglétrán.

nagy eszaki ember 2009.11.13. 18:39:14

Bocsi mindenkitől, de igazán nem értem, hogy miért nyomjátok ennyire a nyelveket, hiszen ma mo.-n szinte már mindenki beszél nyelveket a középiskola végén elég magas szinten, illetve ha valaki külföldre megy ott kb. félév alatt megtudja tanulni simán, így én ennek nem érzem a súlyát, sokkal inkább a szakmát kéne preferálni az egyetem helyett.

Cerisé 2009.11.13. 18:56:44

Nagyon sok fent már felsorolt kritériumnak kell megfelelnie egy sikeres szakembernek (főleg pályakezdőnek!). Azonban hosszú távon szerintem csak az tud sikeres lenni, aki a saját értékrendjének megfelelően cselekszik a vállalaton belül is. Azaz az egyéni céljai és a szervezetéi a lehető legnagyobb mértékben fedik egymást.

Ezért jó, hogy sokféle vállalat van: így minden közgazdász a saját értékrendjének megfelelően választhat. Például ha valaki a kulináris élvezetek iránt elkötelezett, akkor egy élelmiszergyártással, -forgalmazásassal foglalkozó cég vagy egy étterem(lánc) vezetősége ideális munkahely neki. Ez lehet luxusigények kielégítését célzó vállalat is, de ha a munkavállaló demokratikusabb szemléletű, akkor ismét más azon szervezetek köre amelyeknél motiváltabbnak érezné magát. Így elkerülhető az "eladom a lelkem az ördögnek"-érzet problémája.

Tehát a közgazdász ne csak értse azt, amivel foglalkozik, hanem értsen is egyet vele.

Ehhez az út pedig (egyetemen kívül-belül): tanulni, tanulni, tanulni...

Cerisé 2009.11.13. 19:01:48

@nagy eszaki ember:
nyelvek is, egyetem is, szakkollégium is, gyakorlat is, tanulmányi verseny is, kapcsolatok is...

tulajdonképpen ez a szakma...

1885_bm 2009.11.15. 11:37:00

A legfontosabb dolog a nyitottság, a különböző tudományágak és témák iránti befogadókészség. Ezt szerencsére eleget sulykolták nekem gimis koromban.
Egy ember szellemileg 18-21 éves kora környékén a legfogékonyabb, ezért fontos, hogy ne zárkózzunk el semmitől sem, szerezzünk minél szélesebb spektrumú tudást, nem tudhatjuk, hogy 5-10 év múlva mire lehet szükségünk...
Itt a Közgázon nagyon jó helyzetben vagyunk, hiszen az ország legjobb szakkollégiumai versengenek azért, hogy beépítsenek minket, nekünk csak választanunk kell, melyek azok a témakörök amivel idén szeretnénk foglalkozni. Az önképzéshez sorolnám a nyelvtanulást is, hisz mindenki jól tudja, hogy jelentős erőbefektetés nélkül és tanuláson kívüli használat nélkül nehezen lehet megtanulni egy nyelvet, hiába járunk órákra.
Ami a szakmai gyakorlatot illeti, szerintem helyes lenne kötelezővé tenni mindenhol, és élesen elkülöníteni időben az elméleti képzéstől, mert ( a környezetemben is tapasztalt módon) az egyetemi tanulmányokat és az alap tudás megszerzését akadályozza mindenféle gagyi munka elvállalása.

Valamint kérnélek titeket, hogy töltsétek ki a kérdőívemet, a vállgazd házidogámhoz kellene, mindössze 2 perc az egész :) :
www.kerdoivem.hu/kerdoiv/253788217/

üdv

nagy eszaki ember 2009.11.27. 11:46:08

Cerisé:

valóban ez a szakma, csak nem értem, hogy miért mindenki a nyelvet helyezte előtérbe, mikor azt már a többség tud vagy nem nagy erőfeszítések árán is meg lehet tanulni, holott a gyakorlat lenne a fontos.
süti beállítások módosítása