HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

innováció 2. kérdés 2009

2009.11.02. 11:59 palfiildi

A leginnovatívabbnak tartott országokban megfigyelhető, hogy a frissen végzett egyetemi hallgatókat számos eszközzel ösztönzik vállalkozásalapításra, és nemzetközi összehasonlításban magasabb is a pályakezdők vállalkozásalapítása. Az egyéni karrier szempontjából milyen előnyei és hátrányai lehetnek egy ilyen pályakezdésnek?

 

Elviekben a legtöbb blogoló egyetért a végzés utáni vállalkozásalapítással, de hogy ő maga is alapítana abban már nem olyan biztos. Valóban megfontolásra int több dolog is, mint például a tapasztalathiány, amit többen említenek. Az egyéni vállalkozás hátrányaként említi yilli még, hogy lényegében csak magára számíthat az ember, egy vállalatnál jobban megmondják, hogy mit kell csinálni, de szerinte is, akiben van önállóság, elhivatottság és versenyszellem, az fogjon bele.Emy90 szerint sokat segítene egy hatékonyabb szakmai gyakorlati rendszer az egyetemen, s ebben nagyon igaza van. A másik tényező, amit ugyancsak szinte mindenki kiemelt a tőkehiány, aminek az áthidalásában sokat várnának az államtól. Lucky Strike például mindjárt jobban hajlana vállalakozást indítani, ha megdobná az állam úgy 15 millióval. Sajnos erre nem lehet számítani, azonban egy megalapozott jó ötletre már sokkal valószínűbb, hogy lehet állami vagy akár magánbefektetőktől pályázatok útján pénzt szerezni. Nem azt akarom mondani, hogy e tekintetben minden rendben van az állam oldaláról, de a kiindulópont kétségtelenül egy életképes ötlet kell, hogy legyen. Ennek pedig már az egyetemi évek alatt körvonalazódnia kell, mint néhány, főként amerikai példa mutatja. Segíthet ebben az is, hogy mint majd tapasztalni fogják, tanulmányi versenyek vagy szemináriumi házi feladatok gyakori témája, hogy találjanak ki egy önálló vállalakozást s készítsék el az üzleti tervét. Amerikában, a gyors posta ötlete például egy ilyen beadandó feladat alkalmával született meg, ebből nőtt ki a későbbi FedEx. A lényeg tehát valahol itt van, találni egy piaci rést, s újszerű, kreatív szolgáltatást nyújtani, mint brady is írja!
Nagyon helyesen mondja d11, hogy ha sok pályakezdő áll elő életképes ötletekkel, akkor ezek felgyorsítják az innovációs folyamatot, s ez viszi előre a gazdaságot. A pályakezdők friss szemléletére és tudására hívja fel a figyelmet nagy északi ember is. Over the rainbow és isosisko azt is a korai vállalkozásalapítás melletti érvként hozza fel, hogy később már, amikor van család, gyerekek, nehezebben vált az ember, s kezd valami újba, inkább marad a régi munkahelyén.
Kétségtelen, hogy a közgazdászhallgatóknak vannak a legjobb lehetőségeik új vállalkozásba fogni, de abban kicsit vitatkoznék Lucky Strike-kal és brady-vel, hogy kizárólag ők alkalmasak erre. Mérnökök például sokszor alapítanak vállalkozást egy-egy találmányuk, ötletük megvalósítására. Igaz, nekik is szert kell tenniük vállalkozási ismeretekre már az egyetemen vagy rögtön utána, s persze alkalmazhatnak közgazdászt is. Helyesen utal rá lacika, hogy nem mindegy mi a motiváció, egy dinamikus céget létre hozni, vagy valahogy megélni. Márpedig Magyarországon legtöbbször ez utóbbiról van szó, azaz álláshiány miatti kényszervállalkozásról, mint RÉQ és over the rainbow is írja, s RÉQ valóban két nagyon jellemző szakmát említ meg ebben a vonatkozásban: a nyelvtanárokat és az építészmérnököket.       
 
Kiss János

12 komment

Címkék: 2009 innovacio

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr391492738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

brady 2009.11.02. 17:06:59

Véleményem szerint előnyösebb, ha az egyetem után a frissdiplomás először inkább kipróbálja magát alkalmazottként egy olyan cégnél, amelyhez hasonlót majd alapítani szeretne. Illetve a legideálisabb az, ha már az egyetemi tanulmányok ideje alatt sikerül gyakornokként elhelyezkednie egy érdeklődési körének megfelelő vállalkozásnál.
Ez véleményem szerint azért szükséges, mivel az egyetemen megszerzett tudás szinte soha nem alkalmazható egy az egyben a gyakorlatban, még akkor sem, ha egyre nagyobb törekvés van arra, hogy gyakorlatiasabb legyen az oktatás. Egy saját vállalkozás azonnali indítása esetén nem lenne senki, aki tanítaná, segítené a tapasztalatokkal nem igazán rendelkező pályakezdőt, a vevők, megrendelők pedig nyilván nem lennének türelmesek, és nem fogadnának el alacsonyabb színvonalú munkát csak azért, mert egy pályakezdő végzi el a feladatot.
Persze ez minden szakmában másképp működik, van ahol szinte soha nem adatik lehetőség saját vállalkozásra(pl. tanár, egyes mérnök szakmákban,..), de például egy marketinges vagy egy honlapszerkesztő könnyen, és kockázat nélkül alapíthat egy saját vállalkozást, hiszen a tőkeigény alacsony, és főleg csak a saját kreatív munkájára van szükség.
Tehát az is szempont, hogy mennyi tőkét igényel a vállalkozás beindítása és működtetése. Ha sokat, akkor azt először nyilván elő kell teremteni. Tehát vagy talál egy befektetőtársat, de arra nyilván nincs túl sok esély, hogy valaki egy tapasztalok nélküli fiatalba fektessen pénzt, vagy pedig pár évet eltölt egy vállalkozásnál, tapasztalatokat gyűjt és kapcsolati hálót épít, majd ezután próbál meg a piac egy olyan szegmensébe betőrni, ahol lehetőségeket lát.
Ahhoz pedig, hogy a vállalkozás sikeres legyen, az kell, hogy valamilyen kielégítetlen igényt ismerjen fel, vagy valamit jobban csináljon, mint a versenytársai. Annak az esélye, hogy ezek bármelyike is teljesüljön, sokkal nagyobb, ha az ember belülről ismeri a piacot.
Azonban kétségtelenül vannak előnyei is a korai vállalkozásalapításnak. A legfőbb ilyen szerintem az, hogy a legjobban a saját kárán tanul az ember, a kezdetben elkövetett hibákat így valószínűleg később, egy nagyobb, komolyabb vállalkozásnál nem fogja újra megtenni.
Egy másik előny pedig esetlegesen, főleg egy egyéni vállalkozásnál az lehet, hogy fiatalon talán kisebbek a költségei, és így a profitelvárásai az embernek, így talán alacsonyabb árral tud a piacra lépni, amivel vásárlókat tud szerezni magának.
Ezek az első gondolataim a témával kapcsolatban, és bocsi a csapongásért.

yilly 2009.11.03. 13:28:20

Abban egyetértek, hogy egy sikeres vállalkozáshoz kell némi tőke és tapasztalat, valamint abban is, hogy az ember leginkább a saját kárán tanul. Épp ezért szerintem kifejezetten előnyös, ha egy pályakezdő – ha anyagilag és szakmailag is készen áll – saját vállalkozást alapít.

Az egyéni érdek mindig fölötte áll a többinek, és az emberek sokkal jobban vigyáznak arra, ami az övék, mint ami másé. Ebből következően egy olyan vállalkozással odaadóbban bánnak, amit a saját pénzük kockáztatásával kell irányítaniuk. Keresik a költséghatékony megoldásokat, újításokra törekednek, hogy előnyt szerezhessenek a versenytársakkal szemben. Ez nem mindig sikerül, de a kudarc az egyéni karrier szempontjából gyakran hasznosabb, mint a siker.
Ha valaki egy már felfuttatott cégnél áll munkába, akkor lehet, hogy elveszti a motivációját a minél jobb teljesítményre és nem törekszik kreatív megoldásokra. Ha viszont a nulláról kell elindulnia, és tudja, hogy csak a saját ötleteire alapozhat, akkor minden lehetőséget meg fog ragadni, ami előre viheti célja elérésében.

Az egyéni vállalkozás hátránya, hogy nem mondják meg az embernek, mit és hogyan csináljon, magának kell kialakítania a módszereit. Persze kérhet tanácsot másoktól, de az nem ugyanaz, mintha egy nagy cégnél kapna maga mellé a kezdeti időkben egy mentort, aki felügyeli a döntéseit és helyrehozza, ha valami hibát követett el. Éppen emiatt a vállalkozás kockázata óriási, és csak olyanoknak érdemes belefogni, akikben megvan az önállóság, az elhivatottság és a versenyszellem. Ha viszont ez teljesül, akkor szerintem az egyéni karrier szempontjából igencsak előnyös a vállalkozásalapítás pályakezdőként.

Lucky Strike 2009.11.03. 13:53:41

Csatlakozom Bradyhez és yilli-hez, gyakorlatilag az összes észrevételük igaz. Az ő gondolataikat IS felhasználva írnám én is a véleményem.

Az innovatív pályakezdésről, vagy önmagában az innováció elengedhetetlen fontosságáról szerintem csupán a közgazdasági pályakezdők esetében beszélhetünk. Egy friss orvos, illetve tanár mindenképpen intézményes keretek közé lesz "szorulva", kezdetben szinte biztos,hogy alkalmazva lesz. Hasonló módon a mérnökök is valószínűbb, hogy alkalmazva lesznek, minthogy adhoc diploma után alapítsanak egy céget, bármennyire is ösztönöz innovációra az adott ország.
Az átlag közgazdász az, aki alapvetően folytonosan innovációban gondolkodik, hiszen a közgazdasági innováció az messze nem kell, hogy olyan fajsúlyú legyen, mint mondjuk egy orvosi innováció/találmány, amelyhez évek tapasztalata és kemény munkája szükséges.
Innovációban gondolkodni nem jelent mást közgazdász szemmel, minthogy piacot keresni, kielégítendő igényt felmérni, elgondolkodni azon, hogy miből lehetne jó üzletet csinálni.
Az utcán sétálva innováció csak a közgazdásznak jut eszébe: ebből a lepukkant épületből de jó kis üzletet tudnék csinálni, potom pénzért megveszem, és már tudom is, hogy fog kinézni, milyen szolgáltatásokat tudna nyújtani stb.stb.
Úgy gondolom, hogy a legtöbb innováció az effajta intuitív ötletekből származik a pályakezdők esetében. Az innováció fiatalon egy ötlet, amely teret adhat későbbi-további akár szervezeti, akár technikai innovációnak, ami azonban már az alapötlet továbbfejlesztése.
Pályakezdőként úgy lehetünk innovatívak, hogy ha felfedezünk egy fogyasztói igényt. Magasabb szintű fogyasztó igény kielégítésével nem lehet indítani, ahhoz, kell egy alapjában véve bevált koncepció, amit továbbfejleszthetünk.
Ez a bevált koncepció, azonban végtére is egy magasabb szintű igény kielégítése, hiszen a fogyasztókat megnyerte, azok pedig valamit/valakit otthagytak az én termékeimért cserébe.

Ami lehetetlenné teszi a pályakezdő innovációját az a tőkehiány, mint ahogy az előttem szólók is felismerték. Tőke nélkül semmibe nem lehet kezdeni, hacsak nem egy kidolgozott koncepciót odarakunk egy jólmenő befektető elé, ám akkor is mi csupán bedolgozók leszünk, alkalmazva leszünk. Tehát összességében pályakezdőként szerintem elsősorban a tőkehiány miatt muszáj bedolgozni egy vállalatba, másképp nem lesz meg az innovációhoz szükséges tőke.

Persze azt jó lenne ismerni, hogy pontosan mivel is ösztönzik a frissen végzetteket, mert lehet, hogy mondjuk 15 millió forinttal az én motivációm is megnőne annyira, hogy belefogjak egy saját vállalkozásba. HA ebből a szempontból nézzük, és az egyes kormányok valóban támogatják a fiatalok ötleteit ilymódon, az midnenképpen hasznos, hiszen sokszor a pénz hiánya miatt marad rejtve a tehetségekben a potenciál!!!!

emy90 2009.11.04. 20:19:19

Csatlakozok az előttem szólókhoz. Mivel ők elsősorban általánosságban beszéltek, így én már ezt nem szeretném tovább ragozni, hanem inkább személyes gondolataimat írnám meg.
Vállalatot alapítani hatalmas kockázat, még talán akkor is, ha azt nagyon átgondoltan tesszük. Szinte biztos vagyok benne, hogy 23-24 évesen nem fogom magamat eléggé érettnek érezni ahhoz, hogy vállalatot alapítsak. Legfőbb félelemem a következő lenne: gondoljunk a globalizációra! Egyszerűen annyi multinacionális és transznacionális vállalat létezik már, amelyek sikeresek, az igényeket kiválóan elégítik ki, kis versenytársként belépni melléjük szinte kész öngyilkosság lenne (természetesen ehhez azt kell hozzátenni, hogy ha a stratégiában csak a regionális piac kielégítése a cél, ott még lehet esély).
Egy vállalatot emellett nem lehet a semmiből elindítani. Ha az állam azt szeretné elérni, hogy legyen ehhez megfelelő kezdő tőkém, akkor próbáljon meg ebben segíteni. Még ha a versenytársak elleni félelmemet le is tudnám győzni, a pénzügyi hiányosságok hátráltatnának. Az állam ebben az esetben szervezhetne különféle programokat / pályázatokat írhatna ki, amelyek keretében a fiatal pályakezdőket segítené.
Ami azonban a legfontosabb: Szinte valódi gyakorlat nélkül nehéz elboldogulni az üzleti életben. Ezt pedig a hatékonyabb szakmai gyakorlatokkal lehetne fejleszteni.

isosisko 2009.11.04. 21:33:46

Én is csatlakozom az előttem szólókhoz. Még annyit szeretnék hozzátenni ehhez a gondolatmenethez, hogy véleményem szerint egy pályakezdőnek éppen a kora miatt merészebben vág bele a vállalatalapításba. Itt arra gondolok, hogy mint ahogy már ezt előttem leírták/kifejtették, a vállalatalapítás szempontjából elengedhetetlen a kellő tapasztalat megszerzése (persze más feltételek is szükségesek: tőke, kreativitás, rátermettség), ami sok esetben azt jelenti, hogy a pályakezdő elhelyezkedik egy vállalatnál. Amennyiben vannak olyan ambíciói, hogy saját vállalkozást hozzon létre, azt gondolja magában, hogy most eltölt néhány évet az adott vállalatnál, majd megfelelő gyakorlati tudással felvértezve, véghezviszi terveit. Azonban, ahogy telik-múlik az idő (amennyiben jól végzi a munkáját) egyre inkább "bedolgozza" magát, tehát egyre jobban megbecsülik, jobban honorálják a munkáját, ami némely esetben ahhoz vezethet, hogy elveszíti kezdeti elánját, már ami a saját vállalkozás alapítását illeti (nagy felelősség, nagy kockázat, nagy tőkeigény). Tehát ekkor már kétszer meggondolja, hogy érdemes-e elhagyni a biztos kereseti lehetőséget, egzisztenciát a bizonytalanért. Nyilvánvalóan ez függ a személytől is, hiszen van olyan ember is, aki akkor se lenne hajlandó elfogadni a saját vállalkozás vezetésével járó felelősséget, ha kényszerítenék; más pedig érzi magában a potenciált és a versenyszellemet és keresi a kihívásokat. Nem lehet általánosítani, de talán a fiatalabb, huszonéves korosztályról elmondható, hogy könnyebben vetik bele magukat az "ismeretlenbe", (ahogy Brady is írta) valószínűleg kevesebb költségük van; míg egy többgyerekes családanya/-apa kétszer is meggondolja, hogy belevágjon-e valami újba, hiszen már nem csak a saját megélhetése függ a döntésétől.

nagy eszaki ember 2009.11.05. 00:35:44

Visszakanyarodva az egyéni karrier szempontjához, úgy vélem, hogy nagy lehetőséget rejtene magában, ha valaki pályakezdőként alapíthatna céget. Nem csak a tapasztalatok miatt, amiket szerezhet, egy sikertelen cég alapítás esetén is, hanem mert egy fiatal ha elkezd egy vállalkozást, és azt tudja sikeresen folytatni, akkor a vállalat élete valószínűleg sokkal hosszabb lesz, hiszen egy sikeres saját alapítású vállalatot valószínűleg nem fog elhagyni a pályakezdő, így egy sokkal hosszabb vállalati élettartamot kapunk, mert míg egy idősebb vállalkozó által indított vállalat a vállalkozó életkorával szoros összefüggésben van (egészségügyi állapota hirtelen megromolhat, stb.) addig ez a pályakezdőnél sokkal valószínűtlenebb. Emellett egy fiatal sokkal jobban ismeri az aktuális trendeket, divatokat, amiknek nagy a piaci erejük, és ha ezeket jól tudja kiaknázni akkor valóban sikeres vállalatot alapíthat, illetve a friss tudás is nagyon fontos tényezője lehet (főleg pl.: informatikában), ahol naprakésznek kell lenni ha egy vállalatot el akarunk indítani. Ha sikerül a vállalatalapítás, akkor a pályakezdő nem csak a jövedelmét tudja biztosítani, hanem élvezni is fogja a munkáját, illetve önbizalmat kaphat újabb vállalkozások indításához is, ami nem mellesleg az államnak is elég jót tesz. Persze bele is bukhat, de egyrészt a már többször említett tapasztalthoz jut ezáltal illetve ez erőt is adhat neki, hogy egy újabb jobb vállalkozást találjon ki, ami amellett hogy az individuális fejlődéséhez is hozzájárul, hiszen valószínűleg gondolkodni fog rajta, másrészt az innovációs versenyt is tovább serkenti, ami pozitívan hat a gazdaság, állam fejlődésére. Ha viszont még így sem sikerül egy sikeres vállalkozást beindítania még mindig mehet alkalmazottnak, ahol valószínűleg megbecsülik a vállalkozási kísérleteit, illetve a friss tudása ott is sokat fog jelenteni, és a cég "vérfrissítését" is segíti majd az új fiatal munkaerő felvétele. Tehát szerintem mindenképp kellene a fiatalok vállalkozásalapítási kísérleteit támogatni, főleg állami szinten (ahogy már mondtátok) , de szerintem a tapasztalatok nélküli pályakezdőbe is lehet fektetni, hiszen a friss tudása és társadalmi érzékenysége ekkor még olyan nagy, hogy érdemes pénzt fektetni bele, és a lehetőséget megadni.

over the rainbow 2009.11.05. 11:01:58

Az előttem szólók legtöbb meglátásával én is egyetértek, de hozzászólásommal hátha sikerül más oldalait is megmutatni ennek a témának.

Véleményem szerint külföldön a vállalkozások alapítása során elsődleges szempont az önállóság, a fiatalok nem szeretnének meghatározott keretek között, mások elvárásainak megfelelve dolgozni. Azonban szerintem nem feltétlen jó, hiszen nem ismerik meg igazán milyen az, másoknak felelősséggel tartozni, csak önző érdekeiket fogják követni. Fontos megismerni különböző vállalatok belső működését a gyakorlatban, részt venni az alsóbb munkakörök elvégzésében is, tapasztalatokat szerezni, hiszen az egyetemi tanulmányok során sokan csak az elméleti résszel ismerkednek meg igazán. Felelős és tudatos vezetővé az válhat, aki ismeri az alkalmazottak helyzetét, könnyebb motiválni a dolgozókat, ha ismerem őket, hiszen én magam is onnan kezdtem.
Sokan persze minden bizonnyal azért fognak egyéni vállalkozásba, mert egy meglévő cégnél nem kapnak megfelelő állást, hiszen a legtöbb cég szakmai tapasztalatokkal rendelkező dolgozókat keres, melynek megfelelni pályakezdőként igen nehéz. Azonban így saját vállalkozás esetén megszerezheti a szükséges tapasztalatokat és a későbbiekben nagyobb eséllyel válhat egy nagyvállalat tagjává. És így elkerüli a munkakeresés által kiesett időt, mely a későbbiekben nyugdíj szempontjából például fontos lehet.
Az egyéni karrierre nézve azonban döntő tényező, hogy vállalkozásuk sikeres lesz vagy kudarcokat él meg. Ugyanis a kudarcok által elveszítheti a fiatal munkakedvét, vállalkozási kedvét. És pályakezdőként még többet lehet hibázni, több kudarc érhet, ráadásul fiatalként lehet kevésbé birkózunk meg a kudarcokkal, hiszen kevés ért bennünket és nehezen kezeljük azokat. A kudarc anyagi veszteséget is vonzz maga után és míg a pályakezdő valószínű a vállalkozás indításához szükséges tőkét is csak nehezen gyűjtötte össze, esetleg hitelt vett fel, a cég csődje végképp hatalmas adóságokba taszíthatja.
Valamint ha egy pályakezdő úgy érzi van egy álma, melyet meg szeretne valósítani, azt érdemes rögtön véghez vinnie, ugyanis ha a későbbiekben már biztos állása van, felelősséggel tartozik a családja után kevésbé bátran fog egy egyéni kezdeményezéshez. Így a karrierje során nem használja fel tehetségét és talán egész életében hibáztatni fogja magát, hogy nem váltotta valóra az álmát.

RÉQ 2009.11.05. 11:31:20

Én főleg Yilly véleményével értek egyet, vagyis egy pályakezdőnek érdemes egy vállalkozást alapítania, ha van ötlete és tőkéje. Azonban azt sem lehet tagadni, hogy tapasztalat sem ártana, azonban ezt áthidalhatná új ötletekkel, meglátásokkal.
Erre azonban a magyar kultúrkörben kevesen élnek, hiszen mindenki egy gigantius, dinamikusan fejlődő vállalatot akar azonnal, ami nem megvalósítható. A másik fele pedig kényszervállalkozóként, mivel választott hivatását csak így tudja gyakorolni (nyelvtanár, építészmérnök).
Saját vonatkozásban én sem mernék pályakezdőként belevágni egy saját vállalkozásba, mivel nincs meg az a kapcsolati háló, amely mára elengedhetetlenné vált.
Ezen kívül az sem kedvez a helyzetnek, hogy az állami támogatások, pályázatok kiírása nem folyamatos, viszonylag állandó, hanem kampányszerű.
Visszatérve a kérdésre: szerintem hátránya, hogy az embernek saját magának kell kitalálnia a tevékenységét és mikéntjét, azonban ez előnye is. Ebben benne foglaltatik, hogy szabad, nem függ közvetlenül semmitől. Ez azonban csalóka, mivel a szábályoktól a fogyasztótól, a beszállítótól és a versenytárstól közvetlenül függ. Előnye még, hogy a vállalkozó önmagát valósíthatja meg, de nagy a bukás veszélye is.

lacika ` 2009.11.05. 13:18:40

Általánosságban egyetértek az előttem szólók véleményével. De szerintem a vállalkozás megalapítása nagyban függ a tőke, illetve a vállalkozás beindításához és sikeres működéséhez elengedhetetlen ötlet meglétén kívül más tényezőktől is. Az egyik ilyen tényezőt már RÉQ is megemlítette viszonylagosan. Mégpedig, hogy nem mindegy, hogy milyen típusú vállalkozásba kezdünk bele. Tehát nem mindegy, hogy megélni szeretnénk ( saját magunk uraként ) vagy pedig egy dinamikus nagyvállalatot kialakítani és minél nagyobb eredményeket elérni. Persze amennyiben figyelembe vesszük, hogy egyetemet végzett pályakezdőkről van szó, valószínűleg nagyobb számban igyekeznek egy menedzser típusú vállalatot létrehozni. Ebből adódóan szükség van az állami ösztönzésre, hiszen ezek a vállalkozások magasabb (anyagi) kockázattal is járnak. Ha az állam által ez a kockázat lecsökken, akkor többen fognak vállalkozást alapítani, hiszen kevesebb esély van a vállalkozás elbukására. Az egyéni vállakozások hatása ( ahogyan azt a többiek is megfogalmazták) azonban lehet pozitív, illetve negatív is a karrierre nézve.

d11 2009.11.05. 23:37:29

Először is le kell szögezni mindenek van előnye és hátránya,annak,hogy egy fiatal elmegy a multihoz dolgozni ill annak is,ha alapít egy saját vállalkozást.
A saját vállalkozás előnye mindenképpen az önmegvalósítás,az innovatív megoldások kihasználása,az új ötletek könnyebb és hatékonyabb megjelenés a gazdaságban,amely felgyorsítja az innovációs folyamatokat.Ezenkívül az egyént nézve számos tapasztalatokat szerezhet,amelynek nem kizárólag az üzleti életben veheti a hasznát ill az is elképzelhetőbb,hogy hasznosabbnak fogja magát érezni,ha saját vállalkozásában dolgozik napi 10-15 órát mintha reggel 9től délután 5ig fénymásolna egy multinál(pályakezdők alkalmazásakor ez sajnos gyakran mgesik).
Hátrány mindenképpen az,hogy ha az első vállalkozás nem sikerül,az nagyon rossz élmény tud lenni,fenn áll a veszélye,hogy egy jó darabig elmegy a kedve az egésztől.
És hogy miért rossz ez egy ország nevezetesen Magyarország gazdaságának?Azért mert a lakosság 69%-a dolgozik a kkv szektorban ,ha nem alakulnak új cégek,rövid és hosszabb távon is nagyon rossz hatással lesz a nemzetgazdaságra.Úgyhogy mindenképpen érdemes minél több lehetőséggel támogatni a pályakezdő vállalatalapítókat.

bagaela · http://kremmarka.blog.hu/ 2009.11.08. 22:05:58

Sokan beszéltek a vállalatalapítás anyagi korlátairól, de mi van akkor, ha valamilyen várataln esemény folytán (pl. öröklés) az ember 'ölébe' hullik egy viszonylag friss válallakozás? Tehát ne beszéljünk anyagi korlátokról.

Ha az ember maga megy neki egy vállalkozásnak, akkor megvan az a hatalmas elönye, hogy minden, a vállalkozásban lejátszódó folyamatra van kitekintése. Így azt gondolom, hogy sokkal rugalmasaban tud hozzállni a fejlesztéshez, vagy bármihez. Ha a késöbbiekben ugy dönt, hogy befejezi a vállalkozást, és alkalmazottként kezd dolgozni, sokkal inkább meglesz benne a saját területén valo tultekintés képessége, és mivel az innovációhpoz legtöbbször nem csak egy részlegre van szükség, ez könnyebben mehet neki.

Multinál vagy már kiforrott válallkozásnál dolgozva 1-1- pozíciót tölt be, az ahhoz tartozó ismereteket sajátítja el mélyrehatóan, a másik részleg tevékenységéről csak nyomokban lesz fogalma, nehezen tud a saját tevékenységén tul nézni. Nem lehetetlen, de nehezebb.

zeno19 2009.11.13. 00:44:08

Szerintem ez erősen személyiségfüggő is.

Általánosságban nem lehet megmondani, objektíve, hogy jó-e vagy rossz-e egyéni vállalkozást indítani egyetem után.

Egy biztos, kényszervállalkozást indítani rossz ötlet.

DE többféle személyiségtípus létezik. (és ez nem v.mi elvont pszichológiai tézis, megfigyelhető tény)

Van aki jobban szeret csapatban dolgozni, esetleg egy hierarchikus szervezetbe beilleszkedni stb.
Mások idegenkednek ettől és keresik az egyéb kereteket.

Természetesen az utóbbi típusú embereknek ajánlatos egyáltalán belevágni.
De nekik talán jobb is. Gondoljatok amerikai példákra, legtöbb mai nagy számítástechnikai cég egy garázsból indult el.
Persze ez Magyarország stb. De ebben van egy kis adag lamentálás is. ("magyar" pesszimizmus) Vannak olyan ötletek, amelyek idehaza is megvalósíthatók lettek volna, lesznek, ill. azok. Valószínűleg részben meg is fognak valósulni.

Előző hozzászólásokhoz röviden.
Szerintem a pozitívum a személyes felelősségvállalás, a "kiállás", magabiztosság megszerzése, önálló időbeosztás, szervezés.
Ez rengeteg előnnyel jár.

A veszélyei ugyanezek. Csak a saját időbeosztással (schedule) nagyon el lehet csúszni.

A tapasztalatszerzés (amit említettek) is kritikus pont lehet. Nincs aki "betanítsa" az embert.
A felelősségvállalással is gondok lehetnek.

Anyagi korlátok... Szerintem nem rögtön egy saját gyártelepre kell gondolni.
Hanem kisebb cégre. Ami egy szűk területet lát el, alacsony tőkebefektetéssel, közepes megtérülési rátával.

De alapvetően mindez személyiségfüggő.
Van olyan ismerősöm, akinek ajánlanám, de lehet anélkül is hozzáfog.
Másoknak pedig erősen ellenjavalt.

Van egyfajta vállalkozói attitűd v. mentalitás. És akiben ez megvan, igenis bontakoztassa ki ezirányú képességeit.

A többi gondolatomat több előttem kommentelő már megfogalmazta:)
süti beállítások módosítása