Az innovációt a fogyasztói igények magasabb szintű kielégítéseként határoztuk meg. Ez hogyan értelmezhető a tartós fogyasztási cikkek (pl. tv, hűtőszekrény, mosogatógép, hifitorony) körében néhány éve megfigyelt „beépített avulással”, miszerint a termékek rövidebb élettartammal rendelkeznek és kevéssé szervizelhetőek, mint a több évtizede forgalmazott elődeik? A legújabb típusú tartós fogyasztási cikkek valóban magasabb szintű fogyasztói igényt elégítenek ki?
Kedves Hozzászólók!Chikán Attila és Czakó Erzsébet engem kért fel, mint az intézetben az innovációval foglalkozó kollégát, hogy kommentáljam a blogolók véleményét.Szinte egyöntetűen sajnálatosnak tartja minden hozzászóló, hogy a tartós fogyasztási cikkeknél a tartósság fogalma alatt egyre rövidülő időket kell értenünk. Jól látja persze brady, hogy sokszor nem is fizikai elhasználódásról van szó, hanem erkölcsi elavulásról, különösen a számítástechnikában. Erre hívja fel a figyelmet bagaela is. Persze a végeredmény szempontjából mindegy, mindkét esetben kénytelenek vagyunk eldobni a „régit”. Lucky Strike szerint sem az új termékek minőségével van baj, hanem a profitérdek miatt teszik a vállalatok fizikailag vagy erkölcsileg egyre gyorsabban elavulttá a termékeket. Igaza van persze zsana1-nek, hogy kettőn áll a vásár, a gyártók profitérdeke mellett a fogyasztók újdonság iránti vágya is fűti ezt a folyamatot. Márpedig ha a gyártók képesek akár évente, vagy bizonyos cikkek esetében éven belül is új modellekkel előjönni, s a vevő hajlandó váltani a tökéletesebb, többet tudó termékre, akkor miért érné meg húszéves élettartamra tervezni egy terméket, fejti ki d11. Sokaknál presztízskérdés, hogy például a legújabb iPod modellel villogjanak, írja. Liana szerint ezzel szemben fogyasztói igény mutatkozik a hosszabb élettartamú cikkekre is, tehát nem elégítik ki megfelelően a fogyasztói igényeket a vállalatok. Ez is rávilágít arra, hogy fogyasztóként kettős lelkületűek vagyunk, azt akarjuk, hogy legyenek tartósabbak a tartós fogyasztási cikkek, ugyanakkor elvárjuk, hogy varázsoljanak el bennünket minél gyakrabban újdonságaikkal a vállalatok. Az, hogy melyik énünk kerekedik felül végső soron a pénztárcánktól függ, ez derül ki balázs24 hozzászólásából is, mert mint írja, feléjük az emberek inkább bütykölgetik a 10-12 éves autóikat, mintsem hogy újat vegyenek. Ebben persze még messze vannak a kubaiaktól, akik még ma is az 1959-es forradalom előttről ott maradt amerikai autókat és teherautókat bütykölgetik. Ez egyben egy extrém példa arra, hogy a termékek tartóssága nagyban függ társadalmi, gazdasági tényezőktől. Mi pedig, mint lalikirály írja, fogyasztói társadalomban élünk, ez az itt vitatott probléma gyökere. Felveti, hogy etikus magatartás-e, amit a vállalatok követnek, néhány hozzászóló emellett, mint láttuk a másik oldal felelősségét is megemlíti. Meg kellene tehát változni a hozzáállásunknak, hívja fel nagyon helyesen a figyelmet lalikirály, mert a túlzott fogyasztás, az, hogy sűrűn lecseréljük dolgainkat, súlyos környezeti károkhoz vezet már ma is.Kiss János