HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 2. kérdés

2010.10.25. 10:03 palfiildi

Milyen marketing megoldásokkal változtatható egy ország imázsa? Mi legyen a célja és kihez szóljon egy Magyarország imázsát formálni akaró országimázs film?
http://www.gondola.hu/cikkek/68499
http://www.origo.hu/utazas/20100604-egzotikus-utazas-izland-orszagimazs.html

Kedves Bloggolók!
Úgy látom, ez az országimázs jobban megmozgatott Benneteket, még határidőn túl is írtatok, valamint ami nagyon tetszett, és bíztatnék Mindenkit, hogy linkeket ajánlottatok egymásnak, amiből az látszik, hogy hozzáolvastatok, keresgéltetek. Csak így tovább!
Sokan hosszan ecseteltétek, mi lenne jó tartalom egy országimázs filmben (tájak, tájegységek, épületek, városok, kultúra, gasztronómia, borok, emberek, fesztiválok stb…), ami persze nagyon fontos, és nagyon jó ötleteket szedtetek össze, le a kalappal, de ennél fontosabb, és a tartalom előtt kellene meghatározni azt, hogy mi a cél, és kihez akarunk szólni. Páran szerencsére erről is szóltatok (bikiNG, cantera, Eszter0520, EsT1, VALexa). Legtöbben a turistákra gondoltatok. Való igaz, egy országimázs filmnek a turizmus ösztönzése, a turisták vonzása fontos célja, ha nem a legfontosabb. A beutazó turizmus 70%-án 15 ország osztozik, a maradék 30%-ért nagy a harc.
Számomra furcsa módon senki nem említette a befektetések ösztönzését vagy éppen a termékeink külpiaci értékesítésének növelését, mint célokat, pedig ezek is fontos célok. Örültem viszont, hogy EsT1 felvetette, hogy nem csak a külföldiekhez kellene szólnia egy országimázs filmnek, hanem hozzánk, magyarokhoz is, hogy ösztönözze a belföldi turizmust, a magyar termékek vételét, javítsa közérzetünket, hogy igenis tudjunk büszkék lenni az országunkra, tudjuk jól érezni magunkat itthon, és őszintén tudjuk ajánlani belföldieknek, külföldieknek egyaránt.
Jó ötlet a korosztály vagy épp életstílus szerinti szegmentálás is, a webes terjesztési ötlettel is egyet tudok Veletek érteni, bár az is igaz, hogy ott bizonyos korosztályt nehezen érhetünk el. Ami fontos, hogy az országnak hosszú távú koncepcióval kellene rendelkezni az országimázs fejlesztéséről és a filmnek/filmeknek Magyarország legnagyobb előnyein, egyedülállóságán kellene alapulnia (ezeket elég jól összeszedtétek), megfelelő hangulattal, zenével, dinamizmussal, ahogy írtátok is.
A Turizmus Zrt. szerintem sokat tesz az országimázsért, a www.hungary.com eléggé igényes honlap, és olyan programokat, látnivalókat ajánl, mint
-         Pécs, Európa kulurális fővárosa (szomorú voltam, hogy nem nagyon emlegettétek),
-         Balaton,
-         22 bor-régió,
-         Busó-járás,
-         Gyógyfürdők, (legjobb tudomásom szerint „Gyógyító Magyarország” az új országimázs üzenet kifelé, kormányzati szinten),
-         Lovas programok a lovas nemzet tradíciónkhoz kötődően, (ide kapcsolható a Geszti Péter kezdeményezésében megvalósult Nemzeti Vágta, melynek egyik fő célja szintén az országimázs építése),
-         Debreceni virágkarnevál,
-         Budapesti éjszakaJ
A Turizmus Zrt. két fő célcsoportot határozott meg (amiket Ti is írtatok): Nyugat-Európa és az ex-szocialista országok lakói, és mindkettő irányába más a kommunikációjuk, ugyanis a környező országok lakói sokkal többet tudnak rólunk, mint nyugatabbra, ahol ráadásul a valósnál rosszabb fejlettségi szintet feltételeznek rólunk, ahogy ezt írtátok is többen. A Turizmus Zrt. a marketingstratégiájában öt pillért említ, amire érdemes építeni: Budapest, az ország kompaktsága (kis távolságon belül sok a kontraszt), a személyes élmény (Magyarország nem tömegcélpont), az érintetlen vidéki táj, és a magyar vendégszeretet.
Írtátok, hogy a negatív hír is hír, az is reklámot csinál az országnak, de én sajnos ebben a vonatkozásban ezzel nem tudok egyet érteni. Az elmúlt évek külföldi érdeklődésre számot tartó eseményei közül a 2006-os utcai zavargások voltak kiemelkedőek. Az MTV-székház felgyújtása után sajnos világszerte bekerültünk a TV-híradókba. A Gyurcsány-ellenes zavargások képeit meg még két évvel később is felhasználták: 2008 júliusában a CNN összetévesztette Belgrádot Budapesttel, és az Andrássy úton készült felvételeket használta a Radovan Karadzsics melletti szerb tüntetés illusztrálásához :(:(:( Kiábrándító :(. Emellett jobb lett volna, ha nem lettek volna hírek Európa-szerte a Magyar Gárdáról például és most a vörösiszap katasztrófáról.
 
A Tony Curtis filmről megoszlott a véleményetek, pedig az elérte célját. A filmmel az Egyesült Államokban az 55 év feletti amerikaiakat célozták meg a CNN és az NBC csatornákon keresztül, akik minden más korosztálynál többet költenek külföldi nyaralásra. Az országimázs-filmek hatására, a bemutatásuk évében, 2004-ben, augusztus végéig 16 százalékkal több amerikai érkezett Magyarországra, mint egy évvel korábban.
Az Internet tényleg jó fórum, ezt bizonyítja, hogy 2009 őszén a „Get Engaged” filmet naponta akár tízezren is megnézték a You Tubon… Ez nem kifejezetten egy országimázs filmnek készült, Madarász István, a film rendezője azt a megbízást kapta, hogy készítsen egy imidzsfilmet egy müncheni kiállításra, amelyben Budapestet mint az innováció központját mutatja be. Állítólag a sikeres filmjén felbuzdulva nyáron az egész ország népszerűsítésére hivatott filmre is kapott megbízást, de még nem láttam a filmet, kíváncsian várom.
Ami még eszembe jutott, hogy egy-egy Magyarországra jövő celeb (és itt forgatott film!) is tudna reklámot csinálni az országnak. Most egy-egy Magyarországról szóló, pozitív Angelina Jolie megnyilvánulás (aki azért jött Magyarországra, hogy filmet forgasson egy bosnyák nő szerelmi történetéről) sok emberhez eljuthat a világban, és bizonyos körökben akár hatásosabb is lehet, mint egy imázsfilm… Persze nem kellett volna másfélmillióval meglopnia, becsapnia egy portásnak már a legelején, mert ez nem igazán a jó ország-reklám kategóriaL. Valahol azonban egy külföldi cikkben azt olvastam, hogy Jolieék Budapestre, Kelet Párizsába költöztek. Azért kedves ez a „Kelet Párizsa” J
További szép időtöltést „Kelet Párizsában” és blogoljatok lelkesen, üdvözlettel:
                                                                          Szabó Ágnes

27 komment

Címkék: marketing 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr192396869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cantera 2010.10.25. 17:50:17

Üdvözlet mindenkinek!

Először szerintem induktív módon, az izlandi reklámfilmből közelítsünk a kérdés felé.

A marketingtevékenység fokozásának először is az okát kellene keresni. Ha egy átlagosan tájékozott embert megkérdezünk arról, hogy mi jut eszébe Izlandról, az elmúlt évek eseményei alapján szinte biztosan a gazdasági világválságból következő katasztrofális gazdasági helyzetre vagy pedig az Európát megbénító vulkánkitörésekre asszociálnak. A kialakított kép tehát nem mondható pozitívnak, ellenben a turizmus és a nemzetközi megítélés fellendítéséhez az országnak egy egészen más oldalát kell ismertté tenni. Véleményem szerint ezért volt fontos ennek a videónak az elkészítése.

A második lépésként következhet a piac szegmentálása, és ezzel párhuzamosan a célközönség kiválasztása. A reklám elsősorban a fiatalabb generációkat (18-40) célozza meg, amit igazolnak a képsorok: lényegében az összes népszerű szabadidős tevékenységet (biciklizés, társas lét, ismerkedés, hegymászás, fürdés, búvárkodás, zene és tánc, lovaglás, kirándulás, vadvízi evezés...) megjelenítik igazolva azt, hogy Izlandon ezek mind elérhetők. Ugyanakkor a tevékenységek széleskörűségéből adódóan sokakat meg tudnak szólítani. Ugyanakkor nem zárja ki az idősebbek és fiatalabbak megnyerését sem: az idősebbeknek fürdőzést, horgászást ajánl, a gyermekeknek pedig kulturális lehetőségeket (ének, zene, tánc).

A reklám aláfestő zenéje vidámságot sugároz és gyors, a benne lévő jelenetek lendületesek, ami ismét igazolja, hogy a fiatalságot célozzák meg. A történetnek keretet adó webes kapcsolat egyrészt már a legelején kijelöli a célcsoportot, másrészt pedig utal az elektronikus csatornákon való továbbításra. Nagyon hatékony és költségkímélő megoldás egyébként az ingyenes közösségi portálokon való terjesztés.

Az általános következtetés tehát, hogy az ország sokszínűségét kell bemutatni. Igazolni kell, hogy az ország vagy valamilyen egyedülálló tulajdonsággal rendelkezik, vagy pedig széles körben kínál olyan lehetőségeket, amelyeket a fogyasztók várnak. Így tehát vagy piacot teremt a nemzetközi életben, vagy pedig versenytársként bekapcsolódik a versenybe.

Magyarországon - ahogyan egyébként erről egy korábbi vita alkalmával már beszéltünk erről - érdemes lenne a gyógyturizmust fejleszteni, s ennek megfelelően az idősebb, nyugati közönséget megtalálni. Ezekhez csatolhatók olyan országismertető programok, mint a Hortobágy, a magyar puszta bemutatása. Ugyanakkor megcélozhatók a fiatalok - egyrészt hosszú távon, mivel számos, kiváló egyetemmel rendelkező városunk van, másrészt rövid távon, mivel Kőszeg, Pécs, Budapest vagy számos más hely is komoly turisztikai értékekkel bír. Magyarország egyik nagy hátránya, hogy nem rendelkezik a két "legkeresettebb" adottsággal: tengerrel és hegyekkel. Ennek megfelelően nem lehetséges a korábban vázolt lehetőségek közül a sokoldalú versenybe való belépés, mindenképpen jobban szegmentált célcsoportokat kell megszólítani és speciális, egyedülálló ajánlatokkal. Mindenképpen érdemes lenne Budapest marketingjére építeni, hiszen hasonló adottságú külföldi városok (pl. Prága) esetében rendre azt tapasztalhatjuk, hogy sokkal jobban kihasználják a lehetőségeiket, így hiába ugyanolyan szép Budapest, a turizmusból származó bevételek sokkal alacsonyabbak. Vagy hogy egy konkrét példát hozzak: egy általánosan elterjedt amerikai középiskolai földrajzkönyvben az első két oldalon két kép van: a Fehér Ház és a magyar parlament! Mienk a világ egyik legszebb parlamentje, ám a magyar ember a politika miatt keserédesen gondol rá, kifelé pedig alig reklámozzuk. További lehetőség a már említett gyógyturizmus felfuttatása, ami egyre népszerűbbé válik. Hasonlóan a borvidékek adta lehetőségeket is ki lehetne használni. Szintén nagy visszhangot kelthet egy-egy fesztivál, ilyen téren a Sziget komoly lépéseket tett, hiszen Európa szerte mindenhonnan érkeznek Budapestre.

A legfontosabb gondolataim ezek voltak, nyilván majd az újabb felvetések hatására lesz mit hozzátenni vagy finomítani... :)

Eszter0520 2010.10.25. 21:09:14

Minden országimázs-film elsősorban azért készül, hogy felhívja az adott országra a külföld figyelmét, és ezáltal -többek között- növelje az idegenforgalmat. Úgy gondolom, Magyarországnak a turizmus terén még rengeteg kiaknázatlan lehetősége van, viszont ezek kihasználására az eddigieknél hatékonyabb imázsépítésre van szükség.

Véleményem szerint egy Magyarországot reklámozó film kulcsmomentuma hazánk térségen belüli egyedisége kell legyen, ha ugyanis megvizsgáljuk, hogy a tőlünk távolabb eső régiók, országok (például Nyugat-Európa, Egyesült Államok) polgáraiban (a potenciális turistákban) milyen kép él Magyarországról, a legtöbbször azt tapasztaljuk, hogy (rosszabb esetben) vagy nem tudnak hova tenni minket, vagy pedig szemükben belesimulunk a közép-kelet-európai országok "homogén" sorába. Valószínűleg mindannyian hallottunk már olyan történeteket, hogy tőlünk távolabb esők Budapestet könnyen összekeverik Bukaresttel. Holott mint tudjuk, Közép-Kelet-Európa nagyon sokszínű, és benne Magyarország igencsak egyedi színfoltot képez. A turizmus terén hazánk versenytársai a közép-kelet-európai régió országai, hiszen valószínűleg nem Spanyolországnak vagy Norvégiának, hanem sokkal inkább Horvát-, Cseh-, Lengyelországnak, Romániának lehetünk az alternatívái idegenforgalmi szempontból. A cél tehát annak megmutatása kell legyen, hogy miért érdemes épp Magyarországot választani úticélként, és nem mondjuk a régió valamely más (gyakran turisztikailag vonzóbb adottságokkal, tengerparttal stb. rendelkező) államát.

Éppen ezért egy reklámfilmnek arra kell fókuszálnia, ami egyedien magyar: mondjuk a sajátos magyar kultúrára, azon belül az egyedi népi kultúrára (pl. busójárás; Hollókő, népviseletek felvillantása aláfestő népzenével, és természetesen az elmaradhatatlan Hortobágy a csikósokkal stb.), Magyarországot egyértelműen fémjelző épületekre (például az előttem szóló által említett Parlament), tájakra (Balaton, Alföld, Aggtelek -cseppkőbarlang stb.). Az egyes tájakhoz természetesen hozzá kell kapcsolni a gasztronómiát (borvidékek, gulyás, itt léphetnek be a hungaricumok) és a lehetséges tevékenységeket (kirándulás, sport, kultúra, gyógyfürdők).
Nagyon lényeges az, hogy mindezt dinamikusan, élményszerűen, emberközelien kell bemutatni, ahogy azt az Izlandot reklámozó film is teszi. Szerintem épp a sokszínűség és az egyediség hangsúlyozása miatt alapvetően különböző célcsoportok (fiatalok, idősebbek, más-más érdeklődési körűek stb.) igényeinek megfelelő képeket vegyesen fel kellene villanatani, de nyilván nagyobb részt azokét, akiket elsődlegesen megcélzunk.
Ha az egyedi pontokat keressük, Magyarország mint "gyógyvíz-nagyhatalom" elsősorban valóban termálvíz-kicsével hívhatná fel magára a figyelmet. Ekkor egy reklámfilm főként a gyógyulni vágyó idősebbekre fókuszálhatna, azonban mint írtam, nem kizárólagosan. Például gyógyfürdőkhöz csatlakoztatott élményfürdőkkel azonnal fiatalabb korosztályokat is meg lehetne szólítani. (Persze akkor, ha ezeknek az élményfürdőknek a színvonala magasabb lenne, mint mondjuk a határ túloldalán az ausztriaiaké.) Egy ilyen filmben a fürdők mint kulcsmomentum köré csoportosulhatnának az egyéb "szolgáltatások", úgymint gasztronómia, kultúra stb.
A fürdőkhöz hasonlóan természetesen célcsoporttól függően más és más állítható középpontba, például nagyon jó ötletnek tartom a fiatalok megszólítását a magyar egyetemek színvonalára, a magyar egyetemi életre való összpontosítással.

vikiNG 2010.10.25. 23:16:23

Üdv Mindenkinek!

Nagyon is egyetértek a két előttem szóló véleményével. És ki is egészíteném azokat.

Sajnos a külföldieknek Magyarország nem elég szimpatikus, inkább csak-ha-muszáj alapon keverednek az országba, vagy Bécsben telt ház van, esetleg átutazóban vannak - bár ez se olyan egyszerű a magyar utakon. Persze vannak azért kivételek bőven, akik mégis jelentős bevételt jelentenek hazánknak.

Köztudott, hogy Magyarországon a legtöbbet adózó város Hévíz, amelynek adója az idegenforgalomból származik. Egy Európa-szerte ismert üdülőhely, termálvízzel, fürdővel, kórházzal. Egyre több szálloda létesül, özönlenek a turisták, azonban, ha alaposabban megfigyeljük kiderül, hogy a legtöbb középkorú, idősösdő, régi NDK-s, aki megszokásból jön az üdülővárosba. Tehát kiöregszenek a vendégek. Éppen ezért a város az utóbbi időben nagyon sokat áldozott a marketingre, kezdenek is jönni a fiatalabbak. Csak egy a bökkenő: hiába a csodavíz, sok szolgátatás egy valami nagyon hiányzik: az élményfürdő.

Magyarország helyzete is nagyon hasonlít Hévízére. Vannak jó kezdeményezések, tervek, reklámok, külföldi kiállítások, de valami mindig hiányzik. Ezt a hiányosságot megfelelő marketinggel lehetne és kell is megoldani. Kicsiny hazánkról is lehetne olyan szép felvételeket készíteni, mint az izlandiak. Sok, vidám emberrel, zenével, képpel-ez minden jó videó alapja. Ehhez hozzátenni a magyar jellegzetességeket, időt szánni rá hogy igényes is legyen, ezután jön a legfontosabb: terjeszteni, reklámozni.

És ki legyen a célcsoport? Mindenki, akinek kedve lehet eljönni megismerni az országot: a fiatal nászutasoknak, a fesztiválokra érkező turistáknak, fiatal családoknak, baráti társaságoknak, továbbtanulni kívánóknak, fogászati rendelésre és gyógykezelésre érkező nyugdíjasoknak. Az is nagyon fontos, hogy az itt töltött időre életük egyik legemlékezetesebb utazása legyen - de hogy ez megvalósuljon ki is kell őket elégíteni megfelelő minőségű szolgáltatással, vendégszeretettel, odafigyeléssel. Így talán visszatérnek hozzánk és ajánlják ismerőseiknek is-ez is nagyon jó reklám.

Egy a fontos: le kellene rombolni azt a képet, amit mások gondolnak rólunk, magyarokról: hogy egy unalmas kelet-európai ország vagyunk, mogorvák, és nem vendégszeretőek, hogy mindig annyi katasztrófa történik velünk és emiatt pesszimisták vagyunk stb.
Ehhez azonban nekünk kell megtenni az első lépéseket és nyitni a külföld felé. Reklámra fel!

VAlexa 2010.10.25. 23:27:47

Sziasztok!

Egy ország imázsa számtalan marketingmegoldással megváltoztatható. Természetesen erre az országimázs film az egyik legjobb megoldás, bár lehet más módon is népszerűsíteni országunkat, mint például tévés hirdetésekkel (mint ahogy ezt Prága esetében láthattuk). Mindenképpen érdemes minél magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtani, hiszen az idelátogatók ha elégedetten távoznak, és pozitívan nyilatkoznak országunkról, esetleg ismerőseik/barátaik/stb. is idelátogatnak.

A cél elsősorban mindenképpen a turisták idevonzása(hiszen ebből jelentős bevételeink származhatnak), valamint az országról egy pozitív kép kialakítása. Érdemes bemutatni milyen színes is a mi kis országunk( mint ahogy ezt már előttem is említették), milyen szép épületek (pl. Halászbástya, Egri Bazilika), és milyen szép tájak (pl. Hortobágy) találhatóak itt. Igen messze nyúló és izgalmas az ország történelme is, így ez is felkeltheti a turisták érdeklődését. Itt megemlíthetjük híres várainkat is (pl. Egri és Visegrádi várak). Rendkívül érdekes múzeumaink is vannak (pl. a Herman Ottó múzeum Miskolcon, vagy a Mátra Múzeum Gyöngyösön, ahol az ország egyetlen teljes mamutcsontvázát őrzik)Itt található Európa egyetlen sódombja is (Egerszalók), ami köré egy termál- és élményfürdő is épült. Világhírű boraink vannak (pl. Villányi és Tokaji borok) és messze híresek vagyunk különleges, fűszeres ételeinkről, így a gulyásról vagy a paprikás csirkéről.

A célközönség tekintetében mindenképpen szegmentálnunk kell. Ha pl. a családosokra szeretnénk koncentrálni, akkor érdemes megemlíteni a természeti szépségeket, várakat, kulturális programokat, élményfürdőket, kifejezetten gyerekeknek szóló programokat. Ha a idősebb korosztálynak szeretnénk kedvezni, akkor a legfontosabbak természetesen a gyógyfürdők, így például Hévíz, ami a világ egyetlen természetes termáltava, és nem csak a vize gyógyító hatású, hanem az iszap is, ami a tó fenekén található. Itt is meg lehet említeni a természeti szépségeket, kulturális programokat, illetve hangsúlyt fektethetünk a történelemre, illetve történelmi városokra, mint például Esztergom, Debrecen vagy Eger. Ha kifejezetten a fiatalokra szeretnénk koncentrálni, akkor fontosabbak a nagyobb városok, fesztiválok(mint pl. a már említett Sziget fesztivál), bulizási és sportolási lehetőségek és emellett természetesen itt is fontos szerepet kap elsősorban a kultúra, de akár a természet, vagy bármilyen program, ami felkeltheti a fiatalabbak érdeklődését.

VAlexa 2010.10.25. 23:34:50

@vikiNG: Egyetértek mindazzal, amit leírtál, bár egy rövidke megjegyzésem lenne:
Bár tény, hogy sokan úgy gondolják, hogy mi egy pesszimista nemzet vagyunk, kétlem, hogy mogorvának vagy nem túl vendégszeretőnek tartanának. Még sosem hallottam külföldit negatívan vélekedni a vendégszeretetünkről vagy az irántuk tanúsított kedvességünkről.

lollapauza 2010.10.26. 00:58:58

Szerintem a linkeken bemutatott izlandi reklámfilm élő példája annak, hogy innovatív, dinamikus reklámokkal kell megfogni a turistákat. Az egész hirdetés fiatalos, mozgásban tart, látványos elemeket tartalmaz (itt nemcsak a látnivalókra értem a dolgot, hanem a táncokra is), és mindezt megfűszerezi egy csipetnyi humorral is. Emellett természetesen bemutatja a látnivalókat is, de alternatív formában (pl.:a gejzírt nem a megszokott "natúr verzióban" mutatja, hanem a turisták táncának hátterében, mégis arra fókuszálunk), nem orrba-szájba csak műemlékeket és nevezetességeket mutat (pl.: iskolai kórus, horgászás).
Az eddig általam látott magyar országimázsfilmek nagy hibái közül az egyik az, hogy jóformán csak Budapestet mutatják be, esetleg pár képet a "pusztáról" (amik ráadásul nem feltétlenül autentikusak), esetleg a népi tradíciós helyszínekről. Néha-néha a Balaton is megjelenik, de ritkábban, mint az előzőleg említettek. Amik viszont ténylegesen vonzzák a turistákat, mint például a különböző zenei, kultúrális, -és gasztronómiai fesztiválok, valamint a gyógy-és egészségturizmus (wellness!) elhanyagolandó mértékben szerepelnek. Ideje lenne erősségeinket fejleszteni, és a fiatalabb célközönséget is megszólítani.

01R4cj52cyiK 2010.10.26. 01:17:18

Szervusztok!

A fenti kommenteket átfutottam és mindenki azt akarja reklámozni amit csak az idősebb korosztály érdekel. Lehet az idősek felé terjeszkedni de ők nem a jövő. A jövő a fiatalok akik majd később elhozzák ide a családjukat nyaralni majd idős korban eljönnek a gyógyfürdőkbe.

Másik dolog amit fontosnak tartok megemlíteni, hogy az országban érkező turisták átlagéletkora nagyon magas azaz az öregek jönnek ide.

Ha megkérdezzük egy külföldit, hogy mondjon magyar látványosságot akkor nem az általunk fontosnak hitt értékek jut eszébe. Magyarországgal leginkább a Sziget fesztivált hozzák össze.

Legnagyobb baj az, hogy Magyarország és Budapest a fiatalok szemében nem trendi. Van pár berlini barátom és ők mesélték, hogy a Berlin Calling film és Paul Kalkbrenner befutása utána a városba sokkal többi fiatal érkezett. Berlinnel melyen eseményeket kötjük össze? love parade, berlin calling stb.

Az új országimázs filmen a trendi fiatalokhoz kell szólni. Ő bennük van a pénz és ha fiatalon jó emlékeket kelt bennük egy ország akkor később szívesen visszajönnek ide. Az új filmnek nem a 9lyukú hídról vagy a betyárokról kell szólnia hanem Magyarország egy fiatalos trendi hely ahol trendi fiatalok vannak.

Az ország egyre több a modern tánczenei producer akik lassan egyre komolyabb elismerés érnek el külföldön mindenféle kormányzati támogatás nélkül. Igenis támogatni kell a modern tánczenéket.

Üdv

VAlexa 2010.10.26. 16:18:26

@andorspam: Ez nagyon jó ötlet, de szerintem belefér egy kis kultúra, táj, természet, nevezetességek, hiszen attól még hogy a fiatalok a célközönségünk, másokat is szívesen látunk itt.
Az izlandi filmben is megjelennek az idősek a fürdőben, vagy az úr, aki horgászik. Ők már nem trendi fiatalok trendi helyeken, mégis kifejezetten feldobják a film hangulatát.

EsT1 2010.10.26. 18:39:36

Sziasztok!

Az előbbi hozzászólásokban nagyon sok jó ötlettel és észrevétellel találkoztam, amelyek valóban hasznosak lehetnek egy külföldiek számára készített országimázsfilm készítéséhez.
Én azonban szeretném egy kissé más megvilágításból szemlélni ezt a kérdést. Szerencsére sokszor adódott már alkalmam külföldiekkel beszélni, akik jártak Magyarországon, és általában pozitív élményekkel tértek haza és ezért azt gondolom, hogy ők szívesen ajánlják országunk meglátogatását másoknak is. Egy másik dolog viszont, amit tapasztaltam, hogy a magyar emberek viszont nem teszik ugyanezt. Ez pedig, szerintem, legalább olyan fontos reklám, mint egy videóportálokon terjedő film. Ha az ember mosóport akar venni, akkor nem feltétlenül csak a reklám alapján dönt, hanem azt is figyelembe veszi, hogy a szomszéd, aki már kipróbálta, vagy évek óta használja az adott mosóport, mit mond róla.
Amit ezzel mondani akarok, az az, hogy nem csak a külföldieket kell meggyőzni arról, hogy Magyarország egy jó hely, hanem magukat a magyarokat is. Ezzel több fontos célt is elérnénk:
1. növekedne a belföldi turizmusból származó bevétel
2. a magyar emberek többsége is szívesen tudná ajánlani az országot a külföldieknek.
3. javulna az emberek Magyarországról alkotott képe, visszaszorulna a pesszimizmus, erősödne az emberek közti összetartás
Én erre egy nagyon jó példának tartom a nem is olyan régen még sokat vetített sör reklámot , amelyen nemzetünk büszkeségei kerültek említésre. Egy ilyen reklám megtekintése után nem hiszem hogy sokan mondják, hogy én nem szeretem Magyarországot, meg ez egy rossz hely, én külföldön akarok élni stb. (sajnos én azt tapasztalom, hogy nagyon sok az ilyen hozzáállású ember, a középiskolások körében igazolja ezt ez a cikk www.gyermekevek.hu/cikk/kulfoldre_mennenek_a_kozepiskolasok)
Arról, hogy egy magyar embereknek szóló országimázs programnak (nem feltétlenül csak film) miről és kinek kellene, hogy szóljon, szintén sok eltérő vélemény lehet, ha egyetértetek velem abban, hogy ennek van létjogosultsága, kíváncsi lennék arra, hogy ti milyennek gondolnátok ezt.

EsT1 2010.10.26. 18:42:49

@EsT1:
A link amit betettem, valamiért nem működik, ezért elnézést kérek, a cikk azon a portálon található, amit kidob a link, de egy másik cikk az, és arról szól hogy a magyar középiskolások egyharmada külföldön szeretne élni.

vikiNG 2010.10.26. 19:47:48

@VAlexa:
KedvesVAlexa!
A véleményed csak az érem egyik oldala.

Akik idejönnek, mint turisták, nyilván nem gondolják, hogy nem vagyunk vendégszeretők. Különben nem is jönnének...
Viszont, akik még sosem léptek magyar földre, tehát nem tapasztaltak semmit a vendégszeretetből, joggal gondolhatják akár ezt is.
Hozzátenném azt is, hogy aki a turizmusban, vendéglátásban dolgozik nyilván kedves az idegenekhez, ami érthető, mert ez a megélhetése.
Azok viszont, akik nem tevékenykednek ebben a szektorban, tehát mondhatjuk azt is, hogy az átlag emberek sokszor távolságtartóak az idegenekkel szemben, avagy, ha más bőrszínűek, egyenesen irtóznak tőlük.
Ez pedig az érem másik oldala.

cantera 2010.10.26. 22:29:32

@Eszter0520: mindenekelőtt szeretném kiemelni, hogy (szerencsére) Kelet-Közép-Európában élünk, és nem Közép-Kelet-Európában, ami valahová Ukrajna és Fehéroroszország közé tehető.

Az Aggteleki-cseppkőbarlanggal kapcsolatosan egy fontos kérdésre szeretném felhívni a figyelmet. A földrajzot kedvelő diákként volt szerencsém gyakran ellátogatni a nemzeti parkba, s több dolgozójával is beszélhettem - akárcsak a geológiai egység szlovák felén, hiszen a barlangrendszer egy terjedelmes szakasza az északi szomszédunkban található. Nos, az egyik út, hogy Szlovákiához hasonlóan tömegturizmust építünk ki a barlangokra (ott ez megvalósul, jelentős infrastruktúra, épületek, csatolt szolgáltatások, sokszoros látogatószám). Ezzel szemben Magyarországon ennek nyoma sincsen, azonban nem véletlenül! A nemzeti park dolgozói és a barlangászok egyaránt úgy gondolják, hogy a természeti értékek megőrzése érdekében nem szabad tovább fokozni a barlangok látogatottságát. Ez egy fontos kérdés, ahol nem csak a gazdasági kérdéseket (költség-haszon) kell mérlegelni, hanem a természeti externáliákat is. Amennyiben sokkal nagyobb közönséget bocsátanánk a barlangra, rövid idő alatt elveszítené a varázsát (a cseppkövek elszíneződnének, a fejlődésük megállna, antropogén eredetű károsodások érhetik). Tehát ott tartanánk, hogy volt egy szép és értékes barlangunk, 5 évig látogatható volt, amiből lett pár millió forint bevételünk, és 5 év alatt megközelítőleg nulla turisztikai értékre amortizálódik. Én nem feltétlen támogatnám.

@vikiNG: döntő többségében egyetértek az általad megfogalmazottakkal, néhány pontot emelnék ki. Egyrészt szerintem a magyar utak (ha jól értem, most elsősorban az M1-es autópályáról volt szó), azért nem olyan katasztrofális színvonalú. Csak hogy egy közeli példát hozzak: szerintem a Prága környéki és alapvetően a legtöbb cseh autópálya és autóút színvonala semmiképpen sem magasabb ennél, szerintem nagyon "rázósak" például, mégis Prága turizmusát mintaként fogalmaztam (fogalmaztuk) meg. Szóval ha nem is irreleváns a kérdés, de sokad rangúnak gondolom számos más hátrányhoz képest.

Másrészt a Te hozzászólásod alapján szeretnék még két ötletet felvetni. Az egyik, hogy célcsoportként eddig a legtöbben a gazdag "nyugat-európaiakra" (értsd úgy, hogy a tőlünk nyugatra eső országok) gondoltak. Való igaz, nekik jóval magasabb elkölthető jövedelmük van, mint a "keletieknek". Azonban nyerő politika lehet, ha erőt merítve abból, hogy az egykori szocialista rendszerben mi voltunk a "nyugat", a volt keleti blokk országaiban rejlő potenciális lehetőségeket használnánk ki. Az egyes látogatásokból származó bevétel nyilván alacsonyabb lenne, más szerkezeti és szolgáltatási struktúrával kellene őket várni, azonban számukra talán nem az a bizonyos "ha nincs ló, jó a szamár is" ország lennénk, hanem egy kedvelt célállomás.

A másik gondolat, hogy Európa szerte Magyarország egyik ismérvei a szép lányok (állítólag a fiúk sincsenek hátul a listán, e téren nem vagyok kompetens...). Akár tudat alatt erre is ki lehet hegyezni a dolgot (gondolok itt 1-2 másodperces képsorról a szépségkirálynő-választásról, vagy csak "spontán" pár gyönyörű lány kerülne elő a klipben).

prednisolon 2010.10.26. 22:50:13

Sziasztok!

Először is EsT1-hez csatlakoznék, hiszen amíg mi magyarok rossz véleménnyel vagyunk országunkról hogyan várhatjuk el, hogy a külföldiek máshogy vélekedjenek?
VikING véleményéhez hozzászólva ("le kellene rombolni azt a képet, amit mások gondolnak rólunk, magyarokról: hogy egy unalmas kelet-európai ország vagyunk, mogorvák, és nem vendégszeretőek, hogy mindig annyi katasztrófa történik velünk és emiatt pesszimisták vagyunk stb.") ezt a képet mi alakítottuk ki magunkról hiszen mi magunk is így gondolunk a magyar emberekre. Országimázst pedig a katasztrófákon keresztül is lehet javítani, hiszen "ingyen" sajtót kap világszerte. Például szerintem a chilei bányászok esete kifejezetten jót tett Chile országimázsának, pont a minap láttam a CNN-en nemzeti hős szerepben tetszelegni az elnöküket. Ezzel persze nem azt mondom, hogy minden katasztrófából lehet pozitív hírt kovácsolni, de példamutató összefogással és problémamegoldással is adhatunk egy kis pozitív színezetet a katasztrófákról szóló híreknek.

Visszatérve EsT1 hozzászólásához én is példamutatónak tartom azt a bizonyos sörreklámot ami bár önérdekből ébresztgette nemzeti öntudatunkat, mégis be kell vallanunk, hogy igen hatásos reklámot csináltak a terméknek és az országnak is. Bár mindezt nem alaptalanul tette, hiszen a reklám külföldi mintára készült.( www.youtube.com/watch?v=BRI-A3vakVg ) A kanadai sörreklám nagy sikert aratott mind a kanadaiak, mind a YouTube látogatók körében, és szerintem ez a kulcs manapság egy országimázs filmnél is: a költséges nemzetközi tv csatornákon leadott reklámok helyett a videómegosztó portálokra kell koncentrálni. Egy jól elkészült filmet nem kell terjeszteni, az emberek maguktól osztják meg barátaikkal. Így például a már többször említett izlandi film is így terjedt el a világhálón. Itt jegyezném meg, hogy ez a kisfilm sem eredeti ötleten alapul, már bevált "receptet" alkalmaztak. A "Where the hell is Matt?" című videót ( www.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY ) 32 000 000 (!) ember nézte meg nem is beszélve a hozzá kapcsolódó tucatnyi videóról. Ebben a videóban Matt 42 ország különböző épületei, tájai előtt TÁNCOL. Történetesen Izland is a 42 ország egyike ahol épp egy gejzír előtt láthatjuk őt jellegzetes tánca közben.

Véleményem szerint ez hiányzik az eddigi magyar országimázsfilmekből, az élvezetesség. Direktben közli az információkat legyen szó szövegről vagy épp képi megjelenítésről, és ezen Tony Curtis sem segít. Nem tartom viszont rossz ötletnek azt a filmet mely mintegy történetet elmesélve világít rá, hogy mennyi mindennapos használati tárgy magyar találmány és ezzel "kicsit betekint az épületek mögé, és az ott jelenlévő szellemi tőkét, invenciózusságot mutatja meg” (Madarész István a film rendezője) ( www.youtube.com/watch?v=e0wkokaybWA&feature=player_embedded ) Ám még ez a videó sem ösztönzi az internetes felhasználókat megosztásra, hiszen ők az izlandi filmet sem mint országimázs film terjesztették, csupán mint egy olyan videó, ami elnyerte tetszésüket.

Végül de nem utolsó sorban (csak hogy az aktualitásoknál maradjuk) megemlíteném Katy Perry új klipjét ( www.youtube.com/watch?v=qBmClxHUaJE ), melynek még csak a trailerjét hozták nyilvánosságra, de már az alapján is beillene pár képkockája országimázs filmnek, hiszen Budapesten forgatták. Trendi is, zenés is, táncos is, az emberek érdeklődését is biztosan felkelti (főleg a fiatal korosztályét) így szerintem tartozni fogunk egy köszönömmel Katy Perrynek az ingyenreklámért.

Beirut 2010.10.27. 08:06:46

Lehet, hogy egyedül maradok, de az izlandi reklámfilmet én inkabb irritálónak találtam (főleg így közvetlenül ébredés után :)). Mindenesetre nem csábít a lehetőség, hogy egy kopár dűnén, húsz kilométerre mindentől, egyedül (vagy néhány amcsi turista társaságában) videoklippeket imitálva táncoljak... Másképp fogalmazva: az első érzésem a klipp kapcsán az volt, hogy ez hazugság - és nyilván minden marketingnek van egy ilyen eleme, de az olyankor sikeres szerintem, mikor nem szembeötlő.

Kizárva saját ellenérzésemet, az viszont tény, hogy ügyesen kapja el a "korszellemet" a videó: mikor egy utazás nem önmagáért és a megélt élményekért érdekes, hanem az ott elkészíthető és megosztható videókért...

Iszom mégegy kávét, aztán átgondolom a magyar országimázs kérdését is. :)

Eper05 2010.10.27. 20:13:00

Üdv mindenkinek!
Nagyon jó ötleteket írtatok! Én már csak kicsit kiegészíteni tudom őket. Először is, szerintem is fontos a szegmentáció, és erre is több szempont merült fel a korábbi hozzászólásokban.
Fontos az, hogy milyen életkorúakat célzunk meg, hiszen a fiatalok inkább kalandra, pörgésre vágynak, izgalmas dolgokat szeretnének csinálni, ugyanakkor a finanszírozást tekintve talán inkább a költségbarát megoldásokat kedvelik. Az idősebbek ezzel szemben a kényelemre helyezik a hangsúlyt, pihenni, kikapcsolódni vágynak, viszont az anyagiak tekintetében hajlandóak többet áldozni.
Nemcsak az életkor, hanem a nem is fontos lehet, tetszett Vikingnek az az ötlete, hogy például csinos lányok szerepeljenek- ez tudat alatt is jó hatással van. Az sem mindegy, hogy a tőlünk nyugatra vagy keletre lévő országokból érkező embereket célozzuk.
Szerintem az is fontos, hogy sok embernek, családnak már megvan a jól bevált üdülőhelye, s ezen nem szívesen változtat, fél az esetleges kényelmetlenségektől, vagy már oda köti egy baráti társaság. Ezért egy országimázs- reklámfilmben arra kell választ adni, mi az, ami miatt érdemes minket választani? Miért vagyunk mi jobbak, mint a jól bevált üdülőhely, vagy az összes többi utazási célpont? Tehát azt kellene sugallni, hogy Magyarországon érezné magát a legjobban az illető.
Ebből kiindulva rögtön felmerülhet, hogy nem fontos-e a szegmentálást nemzetek szintjén is elvégezni? Hiszen a különböző nemzetiségűek mást- mást értékelhetnek az üdülési hellyel kapcsolatban. De az is szorosan idekapcsolódik, hogy mennyire fontos az, amit már többen is írtak, hogy nekünk magunknak milyen képünk van az országról, és hogy mennyire figyelünk oda arra, hogy a turisták pozitív képet kapjanak rólunk. Hiszen a személyes tapasztalat rendkívül fontos, és nem mindegy, ismeretségi körükben mit adnak tovább.
Amit még ki szeretnék emelni, hogy szerintem nem feltétlenül kell egy ilyen reklámfilmnek idealizált képet mutatnia. Egyetértek Beiruttal, hogy felmerülhet, hogy valós-e a kép, illetve rossz, ha csalódás éri az ide látogatókat. De a negatívabb dolgokat (pl. nem olyan jó úthálózat, kátyús utak) is elő lehet úgy adni, hogy pozitívnak hasson, ehhez tényleg jó egy kerettörténet, „mese”.
Az is igaz, hogy helyenként furcsa elképzelései vannak a külföldieknek a Magyarországon uralkodó viszonyokról. Nekem is van olyan holland ismerősöm, aki boldogan hozta nekem a kakaót, mert azt hitte, még életemben nem találkoztam ilyennel… Épp ezért én a negatív előítéletek elkerülése végett csak egy izgalmas reklámfilm végén tüntetném fel, hogy mindez Magyarország…

vikiNG 2010.10.28. 14:45:19

@Eper05: Kiváló ötletnek tartom a legutolsó gondolatodat. Azonban így más eszközöket kell kidolgozni.
Ahogy irtad, izgalommal telinek, lebilincselőnek és igényesnek kell lennie mindenképp, hogy a néző mindenképp megvárja, hogy mi a film csattanója. És remélhetőleg várná a folytatást is...ami pedig csak azzal valósul meg, hogy eljön. :)

mrc6 2010.10.28. 15:30:41

Sziasztok!

Ami nekem elsőre eszembe jutott a videóról, az az, hogy nem kellene mindig a kifejezett turisztikai nevezetességekre koncentrálni (ha valaki ezt is említette, bocs) - így is már épp elég baj, hogy a turizmus abból áll, hogy a busz elvisz egy épülethez, van 5-10 perced, aztán irány tovább. Érdemes lenne a reklámfilmet inkább hangulatokból, jellemző képekből összeválogatni. Szerintem nyugodtan lehetne aláfestésként egy magyar dalt választani, több olyan előadónk van ma, aki nyugati gyomorral is emészthető, sőt. A képek között lehetnének városi impressziók, amin látszik, hogy egyedi, de mégsem hatásvadász. A természetről, a vidékről nem feltétlenül kell olyan képeket sugallni, ami már valójában halott hagyományt mutat be. Újszerűen érdemes megközelíteni a kérdést (gondolom ezt már páran elmondtátok), erre jó példa az izlandi.

Beirut 2010.10.28. 16:33:57

(Elnezest, nincsenek ekezeteim.)

Szerintem azt lehetne kidomboritani az imazs-gyartasban, hogy Magyarorszag a Balkannak es a nyugatnak egy optimalis kevereke (az optimalist most mint marketinges irom :) ). Emberileg izgalmas, elettel teli, tovabba olcso; viszont kenyelmi es kozbiztonsagi szempontbol kiszamithato.

A balkani romantika eleg nepszeru nyugaton, a cigany fuvoszenekarok bekerultek a mainstreambe, a "bulis" imazsunkhoz pedig a Sziget fesztival, illetve a magyar lanyok szepsegerol (es kikapossagarol) szolo kozhiedelem maris elegge hozzajarul - ehhez viszont azt kene hozzatennunk,hogy biztonsagos, kenyelmes, kulturalt hely vagyunk. Tehat a kedves vendeg sodro kozossegi elmenyben reszesulhet, igeny szerint akar ki is vetkozhet magabol - de csettintesre a kenyelmes hotelszobajaban terem, ahol ropogos agynemu fogadja, piheneskent pedig a MuPaban hallgathat vilagszinvonalu szimfonikus koncertet, miutan egy Mercedes taxibol gyonyorkodott az ejszakai Budapestben.

Megegyszer tehat, a ket fo uzenet az lenne, hogy deliesen bohem es izgalmas orszag vagyunk, viszont szervezettsegben es szolgaltatasokban inkabb mint a nemetek. A ket komponens azonos fontossagu: az elobbi a csabero, az utobbi pedig megkulonboztet mas delies orszagoktol, illetve feledteti a keleti elmaradottsagunkrol szolo eloiteleteket.

Pivot 2010.10.28. 23:34:33

prednisolon 2010.10.26. 22:50:13

Jól összeszedte lehetséges országimázs videókat. Annyival változtatnék a kérdés nézőpontján, hogy elsőnek minket, magyarokat kéne megtanítani bánni a vendégekkel. Amíg nincs minden rendben a fejekben, addig nincs értelme ország imázs filmekben gondolkodni, mert az ellenkezőjét fogja elérni, sok vendég jön és sok fog keserű száj ízzel visszaemlékezni, arra a Keleti pályaudvaros vonatozásra, Blaha Lujza téri metrozásra, amire sok minden mondható, de nem vendég barát. Szóval addig nem látom értelmét az országot reklámozni, amíg ember barátabb nem lesznek a körülmények. Van olyan utazás szervezési modell, mely arra épít, hogy az ország/város sötét oldalát mutatja meg. És talán itt lehet pontot tenni a felvetésem végére, hogy ezt bele lehet építeni a videóba, egy vágás erejéig megmutatni, aki kíváncsi és a valóságot szeretné látni, meg van rá a lehetősége.
Több tábor szervezésébe volt lehetőségem belelátni és a helyszínek kiválasztásánál akármilyen elképesztő is nem a helyszín volt az elsődleges, hanem a vendéglátósok hozzáállása, csoda szép helyszín, rendezett környezet és az emberi tényező a gyenge pontja...
Milyen marketing eszközökkel változtatható egy ország imázsa? Web 2.0 elterjedése erre a célra is tökéletesen bevethető, mint előttem is említették már a különféle videómegosztók áldásos munkáját, bizonyítva az emberek egyre inkább a webre tolódnak át, számítanak az egyéni felhasználó videói, élménybeszámolói, tapasztalatai. Lehetne különféle gyűjtő portálokat támogatni esetleg egy országimázs film erejéig, azért nem létrehozni, mert maguktól ezek úgy is megtörténnek és akkor sokkal egészségesebb is a modell. Együtt működést keresni szervezetekkel, kölcsönösen előnyösen alkotni valamit.
Magyarország imázsát változtatni akaró filmnek két címzettet neveznék meg hirtelen, külföldieket és a Magyarokat. Mindenkinek változtatnia kéne a felfogását az országról, ha azt akarjuk, hogy más higgyen a filmnek nekünk is hinnünk kell benne, csak így lehet hiteles.

argó 2010.10.29. 00:34:51

Sziasztok!

Pivot említi, hogy először nekünk kéne megtanulni a jó vendéglátást. Ez szükséges, de elég lenne ennyi?
Az országimázzsal mért nem célozzuk meg először magunkat, magyarokat. Általában mindenki külföldre készít imázst, a cél mindig a külföldi vevő megnyerése. És mi van velünk magyarokkal? Mi mennyit tudunk hazánkról? Mi lenne, ha mi lennénk egyes videók célcsoportja. Lehet hogy nincs tengerpartunk, se hegyvidékünk, de nem kell nekünk attól külföldre mennünk. Őszintén, hányan jártak számos külföldi városban úgy, hogy hazájukat, rosszabb esetben még városukat sem ismerik. A jó vendéglátáshoz először el kell hinnünk és belátnunk, mennyi fantasztikus értéke van ennek az országnak.
Egy példát szeretnék felhozni: Panamában a nemzeti ünnepek idején, melyek novemberre esnek, a kormány készítette kisfilmeket vetítettek le a reklámszünetben. Fontos, nem a kormányról szóltak a filmek, hanem az országról, a turisztikai helyeikről, közös történelmükről, a népviseletről, vagy éppen arról, hogy most szervezték meg - az ország közösen - a Közép-Amerikai Játékokat. ( El sem hinné az ember, hogy ez mennyire meg tudja erősíteni a valahová tartozás tudatát, a büszkeséget az országod felé,...)Nem kerül sokba, pár kép összevágása, és egy kellemes zene, akár egy magyar előadótól, azért, hogy mi, magyarok tudjuk, milyen jó magyarnak lenni itthon, Magyarországon. Mi is elkölthetjük a pénzünket pédául Pécs megismerésére, hisz nem mindennap EKF egy magyar város, ahelyett, hogy Salzburgba mennénk (félreértés ne essék, gyönyörű vidék). De az én véleményem az, hogy először saját hazádat ismerd meg, aztán járd be Európát, vagy akár az egész világot.
Mert ha mi magunk elhisszük, hogy Magyarország egyedüli, azt érezni fogja az idejövő, továbbá mi magunk is belföldön nyaralnánk, mellyel szintén hozzájárulnánk a turizmus bevételeinek növelésébe.

Másrészt, félreértés ne essék, fontosnak tartom én is a külföldre irányuló imázsfilmeket, melyekkel elsősorban a 20-40 korosztályt céloznám meg (hisz hosszú távra, visszatérő vendégekre célszerű építeni, akiket hajt a megismerés, a felfedezés és a visszatérés). De ha mi magyarok elhisszük ezt, és mi magunk, akár egy közösségi oldalra feltöltött videóval, ezt szétkiabáljuk a világnak, talán olcsóbb lesz, és hatásosabb. Hisz a célközönség sok esetben már immúnis a különböző marketingstratégiákra. De mi lehet annál meggyőzőbb, ha mi magunk vagy egyszerű idelátogató külföldiek mondanák el személyes tapasztalataikat. És ezt hogy lehetne ösztönözni? Akár egy ingyen hétvégével hazánkban. (Pl.: legjobb házi videóért egy hosszú hétvége XY helyre. Ennyit igazán megér egy jó 'marketing'.) Hatásos, olcsó, és igaz lenne.

Totális Reflexió 2010.10.29. 02:14:12

Sziasztok!

Több előttem szólóval is egyet tudok érteni, kisebb-nagyobb mértékben, azonban leginkább azok a hozzászólások állnak közel hozzám, amelyek az imázsfilmek egy-egy újabb dimenzióját támogatják, gondolok itt a teljesség igénye nélkül mrc6-ra és Beirut-ra. A legfontosabb szerintem az lenne, hogy egy film elkészítése előtt azt mérlegeljük, hogy mi magyarok mivel tudnánk meglepni, rabul ejteni a külföldieket. A legutóbbi vállgazd órán volt egy olyan ábra, ami egy értelmetlen-hasznavehetetlen tárgyat ábrázolt, és az egyik cégvezető mondata volt az, hogy mindannyian tudjuk, hogy ennek nincs semmi értelme, épp ezért itt kell belépniük a marketinges szakemberek, hogy el tudjuk adni a terméket... A mi hozzáállásunk nem szabad, hogy ez legyen, pont a másik oldalról kell közelítenünk.

Az általánosan (unalomig ismert) magyar közhelyek alkalmazása mellett arra kellene koncentrálnunk, hogy az ország olyan adottságait hangsúlyozzuk ki, amelyek megnyerőek akár a nyugatról, akár a keletről(!) érkezők számára. Ahogyan előttem írták, Magyarország pont a nagybetűs Nyugat és a Balkán határán helyezkedik el, és ez a tulajdonság, bár megkerülhetetlen előnyöket hordoz magában, mégis sok esetben rosszul funkcionál a turizmus szempontjából. A keletieknek nem vagyunk elég nyugati, a nyugatiaknak nem vagyunk elég balkáni...

Olyan filmre van szükségünk ezért, ami ezeket a határokat felül írja, amely egy új dimenziót nyit meg. Figyelembe vesszük, hogy mire van kereslet, és mi ezek közül mit tudunk kielégíteni. Mi magunk nem vagyunk képesek diktálni az iramot, viszont kimagasló, egyedi értékekkel rendelkezünk, olyanokkal amikkel más nem, függetlenül kelettől, nyugattól.

Az izlandi film két dolgot helyezett a középpontba: a tájat és az ezen táj adta tevékenységek lehetőségét, megfűszerezve helyi hangulatokkal és életképpel, mindezt mai, modern zenébe hajló, de saját, hazai zenével körítve. Felmérték és felvállalták, hogy ők elsősorban a természeti környezetük szépségére, sokszínűségére tudnak támaszkodni, és kihasználtak olyan hangulati elemeket, hogy például náluk a népviselet többnyire egybeesik a hétköznapi viselettel vastag kötött pulóverek formájában.

Nálunk nem lenne hiteles, és egyből mindenki a hagyományőrzésre asszociálna akkor, ha bő gatyás csikós legényeket mutatnánk a képernyőn, a magyar puszta közepén. (Itt veszek elő egy szerintem szinte tökéletes reklámfilmet, a Soproni mindenki által ismert hirdetését, amely képes azokat a közhelyeket maga mögött hagyni, amiket már mindenki kívülről fúj, vagy külföldiként egyáltalán nem képes értékelni. "Nem hordok bő gatyát, nincsen karikás ostorom, stb.")

Valaki írta korábban, hogy nehéz a dolgunk, mert nincsenek se hegyeink, se tengerünk. Nem értek vele egyet, "magyar módra" megvan mindkettő. Vannak meseszép tájaink, a Fertő-Hanság, az Őrség, a Mátra, és szinte az összes hegységünk és nemzeti parkunk, megterhelő és kevésbé megterhelő túralehetőségek, turista házak, és nagyon fontos, hogy itt van a Balaton.

Persze ezek önmagukban kevesek, de egy ilyen film nem csak egy ilyen nevezetességet képes bemutatni, és nekünk ezt kell kihasználnunk. Ha valaki olyan helyen él, ahol nem ilyenek az erdők-mezők, dombok-völgyek, és kíváncsi egy ilyen tájra, akkor mérlegelni fog. Magyarországra jöjjön, Csehországba, vagy Szlovákiába. Nagyjából egyformák vagyunk. Igen ám, de pár másodperc múlva feltűnik a Balaton, óriási kiterjedésű édesvizű(!) tó, fejlett infrastruktúrával, jó megközelítési lehetőségesekkel, vendéglátásra szakosodott környezettel. Balatoni borhetek, halászcsárdák, kirándulási lehetőségek, Hévíz. Következő képsorok, más célközönség, Hortobágy, hagyományőrzés, csikósok, lovaskocsi. Ilyet máshol nem talál, ha pont ez érdekelné. Tovább, gasztronómia. Gulyásleves, borok, paprika, szalámi, túrórúdi :), ami tetszik (ebben a témában sajnos nem igen vagyok járatos). Budapest és nagyvárosaink (!) főbb nevezettségei, kiemelkedő épületei, műemlékei, fürdői. (Nem nagyvárosaink szépségeit inkább az elején, a táji elemeknél, vagy a hagyományőrző résznél mutatnám be, mivel önmagukban nem lennének képesek kielégíteni az elvárásokat, ezért attól függ, hogy az adott település mire szakosodott turisztikailag. Van, aki az őt körülvevő környezetet emeli bele, van, aki az adott népi hagyományokat.) Budapest, Debrecen, Pécs, Sopron, Szeged szintén a teljesség igénye nélkül. Budapest öleli körül ezt a pár másodpercet, így végén szereplő építészeti remekműveket követően a városban rejlő lehetőségek következnének, egyre kifinomultabb party helyszínekkel, fesztiválokkal, sétahajózással, fürdőzési, sportolási lehetőségekkel, a deák téri deszkásokon át a várban lévő borfesztiválig. A végén én a közbiztonság és a merci-taxi helyett valahogy azt helyezném még el benne, hogy országunk az EU része, és épp ezért mindez már adott és egyértelmű...

És végül nem szabd elfelejteni, hogy ezeknek a videóknak a fő "támadási területe" az internet, amit egyelőre még mindig a fiatalabb generáció használ. Ez megköveteli a lendületes vágásokat, pörgős és szerintem is hazai zenét (már csak a magyar nyelv egyedisége és szépsége miatt is), a lebilincselő, de nem giccsbe hajló vágóképeket, és minél több fiatal szerepeltetését. Bizonyos helyszínek amúgy is predesztinálnak bizonyos kori megszokásokat (gyógyfürdők, esetleg múzeumok), és így mi is be tudjuk mutatni, hogy szinte minden korosztály minden igényét képesek vagyunk kielégíteni.

Már csak meg kellene valósítani...

Garde 2010.10.29. 04:26:40

Sziasztok!

Ismét későn írok, és el kell mondanom, hogy a legtöbb fent megemlített gondolattal teljesen egyetértek, szerintem remek ötleteitek voltatok :). Eddigi hozzászólásaimhoz hasonlóan ebben az esetben is - az eddig elhangzottak ismétlését minél jobban elkerülendő - néhány gondolatot fejtenék ki részletesebben.

A lehetséges marketingmegoldások közül személy szerint a filmes megoldást preferálom. A mai internetes társadalmakban, a média folyamatos térhódításával egyértelműen hatásosabb, mint írásos formában, vagy akár rádióban megtenni ezt a marketinglépést - fokozottan igaz ez a fiatalabbak figyelmének megragadásával kapcsolatban, akik (jó esetben) látogatóinkká válhatnak a közeljövőben.

Kicsit pontosítanék, mivel belső pszichológus énem nem hagy békén: az imázsépítő filmeken belül az 1-2 perces kisfilmeket tartom leginkább vonzó hatásúnak. Úgy vélem, effektívebb módszer ez a figyelem felkeltésének, mint a repetitíven leadott, 5-6 perces, hosszabb filmek, melyekre elég példát láthatunk a nemzetközi TV csatornákon. Emögött oldalamról pszichológiai okfejtés van, melyet a következőképpen foglalnék össze egyszerűbben: ha egyben adnánk le teljes marketinganyagunkat (és itt a kisfilm hossza valamennyire irreleváns is, a tömbösítés számít), akkor azt könnyen megunnák a TV nézői, illetve a webes felület látogatói, ahol a film vetítésre kerül.

Személyes tapasztalatomból tudnék itt meríteni egy példa erejéig: az EuroSport tipikusan olyan adó, ahol egyetlen órán belül is többször összefuthatunk adott országok reklámfilmjeivel. Ha huzamosabb ideig nézném ezt az adót - pl.: tenisz/focimeccs esetén - rendkívül untatóvá, és hosszabb távon frusztrálóvá válna ezek folyamatos újranézése, melyek tudatosan vagy akár tudat alatt rontanák a filmben "feljavított" imázst. Ezzel szemben azonban ha több, különböző kisfilmet vetítünk, melyekben országunk 1-1, potenciális utazókra/turistákra nézve vonzó motívumát jelenítjük meg, egy csapásra érdekessé válhat marketingkampányunk, és a célközönség is pozitívan diverznek tartaná országunk képét. Tömbösített reklám esetében ez sajnos nem mindig lenne így - jó emlékezőtehetségű nézők persze tartalmat tekintve nem tennének különbséget egy 5-6 perces és 4 darab 1-1,5 perces film között, de a fenti magyarázatok és az átlagemberre jellemző pszichológiai folyamatok következtében előnyösebb a szegmentálás - úgy éreznék egyre több kisfilmet látva, hogy az ország halmozza a pozitív vonásokat. Ez lenne saját, hobbipszichológusi megközelítésem :)

De milyen is legyen egy ilyen film (esetemben kisfilmek)? Médiaelemzői és ismét pszichológiai szempontból nézve probléma nélkül alkalmazhatjuk a megszokott, dallamos, vidám zeneszámra történő filmösszevágás módszerét, mely mögött esetlegesen ritka narráció hallatszódhat. E jól bevált módszer egyfajta "atmoszférát" teremt a néző számára, aki így akarva-akaratlanul is jobb szemmel fogja szemlélni klipünket. Megemlítenék egy alternatív, személyes véleményem szerint (ritkasága által is) megragadóbb lehetőséget: a zene részleges kivágásával a háttérben, vagy akár a képen is interjúrészleteket lehetne leadni, ahol lakosok mondják el: "Mit szeretek én Magyarországban?". Különböző korú, falusi és városi - preferált esetben intelligens és kedves, jó benyomást keltő - interjúalanyok válaszainak bevágásával kettős hatást érhetnénk el, melyet alább fejtenék ki.

Először: a nézőben egyfajta közelségérzet fog kialakulni, ahogy az esetlegesen idegen, teljes kép helyett egyéneket lát, ahogy elmondják, miért vonzódnak országukhoz. A néző akár azonosíthatja magát ezek egyikével, és így erősebben fogja érezni, hogy számára milyen előnyökkel járna egy esetleges Magyarországra történő látogatás, utazás.

Második hatásként, melyre előző mondataimban már utaltam, a célközönség így történő tágabb meghatározása. Egy izlandihoz hasonló imázsépítő film esetében el tudom képzelni, hogy az idősebb korosztály (a meglenenő horgász és egyéb idős szereplők ellenére) nem lesz feltétlenül motivált a látogatást illetően, mivel a film dinamikája, és összképe (legalábbis számomra) a fiataloknak jobban orientáltnak tűnik. Azonban ha különböző generációk véleményét halljuk/látjuk interjúrészletekben, akkor majdnem minden néző találhat számára vonzó pontokat.

Áttérnék pár gondolat erejéig a reklámfilm tartalmára, de előtte meg kell jegyezzem: imázsépítés szempontjából Magyarország szerintem hátrányban van a világ többi országával szemben. Japán klipjében például be lehetne mutatni a tradíciók túlélését, és mai napokig érezhető erőteljes jelenlétüket; a társadalom közvetlenségét, értékrendjeik tiszteletét, így segítőkészségüket és barátságosságukat; ezek mellett pedig számos olyan vonást, mely megkülönbözteti őket a világ többi tájától, országától. Magyarország az előbbi szélsőségesen jó helyzettel szemben ismeretlenebb, talán "általánosabb". Több Nyugat- és Észak-Európai ismerősöm, és számtalan külföldi lakos országunkat elmaradottnak tipizálja - a kommunista éra és a szovjet befolyás rajtunk hagyta pecsétjét, mely negatív megítélést vált ki a társadalom zöméből. Ezen felül az átlagos utazó szemében Magyarországnak alapvetően nincs semmiféle különleges vonzóereje, mely kiragadná őt a Közép-Európai régió felzárkózó országai közül.

Országunk az erőteljesebb fejlődést relatíve nem régen kezdte meg, így (ismerettség hányában, "hallásból") nincs különösebb vonzóerővel a modernitás kedvelőire, így a fiatalok többségére - ők inkább a nyugati országok közül választanának úti célt maguknak. Márpedig hosszú távon tervezve építenünk kell az újabb generációk figyelmének felkeltésére! Mégis hogy kéne tenni ezt?

A globalizáció egyik fontos hatása a kulturális összemosódás, a specifikus vonások folyamatos elködösülése. Szerintem a mi évtizedeinkben már nincs igazán lehetőség drasztikusan megkülönböztető, differenciáló vonások létrehozására Magyarországot illetően. Az imázsépítő marketing így - logikusan (vagy mégsem?) - a régi szokásokra, tradíciókra épít. Ide tartozik például a lovaglás, a lóversenyek, a busójárás, a jellegzetes magyar gasztronómia, és az egyéb, számunkra közismert szokások.

Szerintem itt a hiba a gépezetben: túlságosan eltolódunk a múlt felé marketing terén, így imázsépítő filmjeinkben is. A turisták/látogatók igényei permanensen változó tendenciát mutatnak. A mai generációk felnövésükkor nem feltétlenül ugyanazokat a tényezőket fogják keresni egy célországban, mint a mai felnőttek. Ezen új igények között fontos a modernitás: az újszerű környezettől kezdve a zenei fesztiválokig minden hasonló dolog. Mivel valóban nem vagyunk a fejlődés csúcsán, ezért nehéz ezzel kapcsolatban pozitív pontokat felhoznunk, de mindenképpen meg kell próbálnunk. Minden régiónk béli országnak megvannak saját szokásai - egy külföldi az esetek zömében így ezek alapján nem tudna dönteni.

Ez alapján szerintem úgy kéne feljavítanunk Magyarország imázsát a térség országaival szemben (és ezzel a szürkeség sztereotípiáját lerombolnunk), hogy a filmben kiemeljük, országunk számos lehetőséget kínál a modernebb, "trendibb" dolgok kedvelőinek is - azt, hogy adaptáljuk a változó igényeket (így minél több korcsoport tetszését elnyerjük). A magyar fesztiválok terén például a borfesztiválok, a busójárás és a többi mellett fontosnak tartanám a Sziget és egyéb ifjúsági fesztiválok bemutatását is, akár pár másodpercben is. Láttatni kéne egy másik fontos terület, a gyógyfürdők kapcsán, hogy a víz kiváló minősége és (a filmekbe sokszor kizárólagosan bevágott) forrófürdők mellett számos újépítésű hotelünk van, melyek élményfürdővel várják vendégeiket.

Röviden összefoglalva: számos kisfilm készítését tartanám jónak, melyekben a tradíciók mellett az oly sokszor kihagyott modernitást, fejlődést is meg kéne jeleníteni - ezzel nem csak az idősebbekre, hanem a fiatalokra is képesek lennénk hatni, akik jövőbeli turizmusunk alapját fogják képezni. Így minél több, kellemes tapasztalatot szereznek nálunk, annál valószínűbb, hogy vissza is fognak térni.

Gondolataim ezek lennének, pszicho-mániámnak hála rengeteg dolog jött elő, elnézést kérek Tőletek az elnyújtottságért. Remélem, hogy érdemben hozzá tudtam tenni valamit a témához! :->

Totális Reflexió 2010.10.29. 10:15:19

@Garde: Igen, a film általános rövidsége a pörgősség megléte miatt, illetve több, különböző tartalmú, esetleg valamelyest eltérő stílusú film szerintem is hatékonyabb, akár TV-s akár, internetes reklám esetén. (Mint a különböző előzetesek, amelyeknek több verziója is elkészül, vagy a kampányfilmek, pl. az MDF-é, ami, külön más értékekre fókuszálva mutatta be a jelöltjeit az EU-s választásokon. )

Két másik, már részben érintett dolog amit kihagytam éjjel, és így sikerült egy többnyire sablonos filmet leírnom, az az emberközpontúság és egy vezérfonál megléte. A kettő összefügg, és azt értem alatta, hogy minden bemutatott tájon vagy épületnél elsősorban az embereket mutatnánk, és a háttérben vagy őket körülölelve jelennének meg ezek. Ezáltal, ahogy az izlandi filmben is, közvetlenné, emberközelié válna a téma, barátságos benyomása lenne róla az embereknek, és ezt nem csak gejzírekkel lehet, hanem akár a Parlamenttel vagy a szegedi dómmal is.

A másik, ami itt lép a képbe, egy folyamatos "szál", ami egybefüggővé, és élvezhetővé teszi a videót. Olyan, mint az izlandi videóban a táncikálás, vagy mint például az Amélie csodálatos életében a kerti törpe. Ezt persze úgy kell elképzelni, hogy lehetséges az, hogy apuka fotózza a családját, hol a Kékestetőn, hol az Aggteleki cseppkőbarlangban, hol a Badacsony tetején, hol egy lovaskocsin a Hortobágyon, hol a Parlamentben, hol a borfesztiválon, hol a Sziget fesztiválon. Ez lenne a legáltalánosabb mindenkinek eladható verzió. De lehetne, hogy valaki egy biciklivel lófrál, vagy valaki csak telefonál, netán facebookozik mindenhol, nem törődve az őt körül vevő forgataggal, tájakkal eseményekkel ugyanezeken a helyszíneken, persze sokkal nagyobb hangsúlyt fektetve a fiatalos programokra, fesztiválokra, élményfürdőkre, stb. Az ebben rejlő humort természetesen ki lehet, és ki is kell használni, ezáltal is feldobva a film hangulatát (abszurd helyszíneken fotózni, biciklizni, belefeledkezve facebookozni, hasonlók).

Beirut 2010.10.29. 13:00:21

Egy konkret otlet, ha mar reklamfilm meg a web2: ki kene irni egy palyazatot, komolyabb dijakkal (mondjuk 10ezer eurot belengetnenk a celra). Magyarorszagrol kene nepszerusito kisfilmet csinalni - es a palyazatot kulfoldi marketing- illetve mediasulikban kene elsosorban reklamozni, illetve a nyaron hazankba (mondjuk a Szigetre) erkezo fiatalok kozt. Mar a palyazat hirenek is lenne reklamerteke, az elkeszult kisfilmeket keszitoik maguk is probalnak terjeszteni, ha mas nem, facebookon. Esetleg a gyoztes kivalasztasat is online szavazas segitene. Mindenekelott pedig van egy olyan erzesem, hogy egy ilyen, szazakat megmozgato palyazat gyoztese jopofabb dologgal allna elo, mint egy veletlenul kivalasztott szakember. (Asszem Godard mondta, hogy akkor el majd er a filmmuveszet a csucsara, mikor minden sracnak lesz a kezeben egy kamera.)

Persze lehet, hogy epp az a fogas kerdes a fentiekben, hogy mitol lesz felkapott es ismert egy ilyen palyazat. De az mar inkabb technikai-szakmai kerdesnek tunik, mint az imazs megtalalasa...

Totális Reflexió 2010.10.29. 21:02:09

Még annyit, hogy nem tudom ki nézte meg az első linket, ugyanis rosszul van megadva a hivatkozás (ez a jó: www.gondola.hu/cikkek/68499 ), de itt van egy videó Budapest - Get Engaged címmel.

www.youtube.com/watch?v=e0wkokaybWA

Ez szerintem szinte tökéletes, igaz, csak Budapestről szól, egyetlen baja, hogy túl hosszú, de ezt feldarabolva 3-4 részre nagyon élvezhető netes vírusvideókat lehetne kreálni.

hg0718 2010.10.29. 21:57:23

A kommenteket csak átfutottam, tehát lehet, hogy nem sok újat mondok. Meg nagyon sok jó ötlet merült már fel, úgyhogy ez nehéz is lenne. DE
Szerintem nem a turisták ítélik meg pesszimistán Magyarországot, hanem a magyar emberek gyakran túl pesszimisták. Persze ez megint sztereotípia, de van valami alapja.

@Pivot: Említetted a Keletit meg a Blahát. Valóban nem ezekkel akarjuk idecsalni a turistákat. De minden nagy városban vannak "zűrös helyek", ez elkerülhetetlen.

www.metropol.hu/cikk/524906

A felmérés, amiről a cikk szól, például pont azt mutatja, hogy Budapest a régió legélhetőbb nagyvárosa. Ez a londoni gazdaságelemző ház (Economist Intelligence Unit) Budapestnek jobb pontokat adott a mindennapi élet általános feltételei tekintetében Budapestnek, mint New Yorknak... Pedig azért NYC nem rossz hely nem? :)

Szerintem inkább az ország egyediségére kéne hangsúlyt helyezni a "trendiség" helyett. Abban mi úgysem tudjuk utolérni Amerikát. Ezzel nem azt mondom, hogy ne szólítsuk meg a fiatalokat, de nem hiszem, hogy csak az lehet vonzó, ami "trendi".

Sokan írtátok, hogy szegmentálni kellene a piacot. Egy reklámfilmben szerintem pont az lenne a lényeg, hogy a lehető legtöbb korcsoportot szólítsuk meg (persze mindenkit más-más dolgokkal). Lehet hangsúlyt helyezni valamelyik csoportra, de szerintem jobb, ha egy kicsit mindenkihez szólhat a film.

Végül itt egy video, ami nem tartozik szorosan a témához, csak látszik hogy negatívumból is lehet jó reklámot csinálni (bár ez az izlandi vulkánkitörésnél elég nehéz lett volna). Azt, hogy jó, csak arra alapozom, hogy egy győztes pályázat kampányfilmje.

videa.hu/videok/sport/hoki-vb-kampanyfilm-divizio-1-es-JpTWhY9Ku2zNkNGY

M3linda 2010.10.30. 14:23:56

Sziasztok!
Én Melinda vagyok és néhány (Na jó nem néhány, hanem jóóó sok(k?)) gondolatomat megosztanám Veletek:

Először szerintem fel kell térképeznünk, hogy mink van, milyen korosztályoknak ajánlanánk, és az ennek megfelelő csatornát ki kellene választani

0-18 év:
Ők még a szüleikkel együtt, esetleg csoportosan jönnek Magyarországra. Még nincs fizetőképes keresletük, a szüleiktől kapják a pénzt, ezért őket a szüleiken keresztül, illetve a szülők mellett őket is megszólítva érném el., de az interneten keresztül akár közvetlenül is. Például a honfoglaló c játékot lefordítani, kicsit át lehetne alakítani(A Magyarország-specifikus kérdéseket ritkítani, és inkább az érdekességekre, látnivalókra „menni rá”) Élményfürdők; vidámpark; Csatorna: TV;esetleg Internet;

18-25 év:
Nekik már lehet fizetőképes keresletük., általában még nincs gyermekük. Őket bulival és kulturális programokkal csalogatnám: Sziget;Balaton Sound; Volt; SCH Qpa; A38 állóhajó; ZP; múzeumok, kiállítások, Csatornák: Internet, Internet, tv, újság (nem véletlenül írtam 2x az internetet)

25-35 év:
Van fizetőképes kereslet; megérkeznek a gyermekek. Kulturális programokkal, wellness szolgáltatásokkal várnám őket: angol nyelvű színházi előadások, operett, opera, bulik, koncertek,. Nagyon jó ötletnek tartom például a zene napját megrendezni, amikor például az operett előtt hallgathattam operett-és operarészleteket. -Rengeteg ember nézte-

35-60 év:
Van fizetőképes kereslet, elkezdenek jelentkezni az egészségügyi panaszok. Főleg őket céloznám meg a gyógyfürdőkkel, élményfürdőkkel (gyerekek), wellness programokkal, gyógyturizmussal.

Televízió:
Szerintem a televízió lesz a jövő rádója. Ezt hogy értem? Egyre kevesebbet fogjuk nézni, és a helyét az internet veszi át, mint ahogy régen a TV szorította ki a rádiót. Persze nem fog teljesen eltűnni, csak háttérbe szorul. A film persze más dolog. Az „átmentődik” az internetes korszakra is. De csak akkor tud igazán „divatba jönni”, ha a háttér megfelelő. Ez alatt azt értem, hogy hiába vásárolta fel a Google a Youtube-ot, ha nem fejleszt. Például ha nem lehet keresni úgy a keresőcímkék között, úgy, mint a Google-on. Na nem muszáj országra lebontva, de legalább egy and, or, not keresés nem ártana. A videomegosztó oldalak fejlettsége mellett persze a mi gépünket is fejleszteni kell, hogy bírja a letöltést. Szerintem akkor lesz igazán fejlett a videomegosztás, ha mondjuk egy vállalatgazdaságtan órát meg lehet tartani úgy, hogy akár 10 filmet online töltünk le a megosztó oldalról., és nem kell rá sokat várni.

Internet:
Interaktív reklámfelületek kellenek (ha az egeret a reklám fölé húzod, megváltozik a kép, esetleg te is változtathatsz kattintgatással)
Facebookon nem tudom milyen irányban fejlesztenek, de ha ott is megjelennek az iwiwen lévőhöz hasonló „alkalmazások”, akkor lehetne a Honfoglalóhoz hasonló kvízjátékot összeállítani, illetve a Világvándorhoz hasonló alkalmazás(Bejelölheted, hogy hol jártál már a világban, hova szeretnél eljutni, képeket tölthetnél fel, vagy linkelhetnél, Esetleg a „hova szeretnél eljutni” részt érzékelve reklámokat is építhetnénk be a programba.)

Újság:
Lehet, hogy kicsit fura, de szerintem új csatornákhoz is kellene nyúlni. Például lehetne apróhirdetést feladni. A Middle-East country looking for visitors More on: www.hungary.com (Hát ez így most lehet, hogy elég bugyután hangzik. Eredetileg valami ilyet akartam volna: Egy Közép-Kelet európai ország várja látogatóit. Tavábbiak: www.hungary.com Persze nem vagyok marketinges. Ennél biztos sokkal jobb szöveget is ki lehet találni.)

Egy pozitív élményemet itt megosztanám Veletek: Régen (8 éve?) voltam Romániában, és a Magyar-Román határ román oldalán adtak nekünk egy magyarul írt kis papírt, amin néhány információ volt az országról, közlekedési szabályok (sebességkorlátok) meg azt hiszem telefonszámok. Igaz, hogy nem tökéletes magyarsággal írták a papírt, de nekem jólesett, hogy magyarul volt írva. Én nem tudom, hogy ma mi a gyakorlat a határokon, de lehetne ilyen tájékoztatókat készíteni, előre felmérve, hogy legtöbben kik látogatnak ide, olyan nyelveken, illetve angolul. Rajta lehetnének a segélyhívó számok, a fizetős autópályák útvonalai és árai, vagy az a telefonszám, internetcím, ahol ez után érdeklődhet, közlekedési szabályok (sebességkorlátok) esetleg egy kis „nyelvlecke” (Pl. hogyan van az ő adott nyelvén a „Köszönöm szépen”-és mellé leírva az ő fonetikája szerint a magyar kiejtése)

Egy kicsit a kulturális programokról:
Színház, mozi, opera, operett, koncertek:
Én eleve már a külföldiek tájékoztatását problémásnak tartom: Ha pl. beírjuk a Google-be, hogy Budapest concert , akkor ezt dobja ki: www.google.hu/search?hl=hu&rls=com.microsoft%3Ahu%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GGLL_en&q=Budapest+concert&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Az rendben van, hogy az első 7 hely koncerttermeket, előadóhelyeket jelöl, de ha mondjuk én este 5:30-kor böngészem a netet, 0,5-1 órába kerül, míg megtalálom, hogy ma este hol van koncert, és az milyen, és este 7kor már koncert van, akkor nem biztos, hogy oda érek.
Ugyanígy a Budapest theater szavakat beírva ez jön ki: www.google.hu/search?hl=hu&rls=com.microsoft%3Ahu%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GGLL_en&q=Budapest+theater&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai=
„Viccesnek” tartom továbbá, hogy itt az első találat: Moziműsorok-Budapest, és erre kattintva minden magyarul van kiírva.
Szóval nincs egy normális idegen nyelvű „PestiEst”, sőt a PestiEst internetes oldalának: ( www.pestiest.hu/ ) nincs is angol nyelvű változata.

Kicsit részletesebben is kifejtem a dolgokat:

Színház:
Lehetne olyan kivetítőbe beruházásokat támogatni, amin pl. angol nyelven lehetne feliratozni a színházi előadásokat (Lásd: Opera)

Mozi:
Szerintem több feliratozott film kellene. Nemcsak magyar nyelvű film angol felirattal, hanem mondjuk amíg nem szinkronizálják le a filmet, addig mehetne angolul magyar felirattal, és ha leszinkronizálták, akkor mehet magyarul (esetleg angol felirattal)

Opera, operett, koncertek: Az Operában kivetítő is van, ahol feliratozni lehet például a magyar nyelvű műveket, emellett a zene nyelve egyetemes, ezért a koncerteket jobban(értsd: jobb módon) kellene reklámozni, mondjuk az Interneten legalább egy idegen nyelvű „Pesti Estet” létrehozni, ahol időpont, időintervallum, téma, helyszín szerint lehet válogatni az eseményekből.

Köszönöm, hogy végigolvastad.
(Melinda)
süti beállítások módosítása