HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 1. kérdés

2010.10.25. 10:02 palfiildi

Milyen előnyei vannak a saját márkás terméknek a fogyasztó számára? Várható-e, hogy a saját márkás termékek kiszorítják a gyártók márkáit? Ön melyiket és miért részesíti előnyben?
http://www.nol.hu/gazdasag/egyre_nepszerubbek_a_sajat_markas_termekek
http://hirszerzo.hu/profit/152137_osszesen_12_magyar_ceg_a_sajat_markas_terme
http://hu.nielsen.com/site/20100906.shtml

 

Kedves Bloggolók!
Értelmes, hasznos hozzászólások érkeztek, legtöbbel egyet tudok érteni, mindössze egy-két dologgal nem értek teljesen egyet, ezeket jelzem majd. Egy gyors definícióval kezdenék: Saját márkás vagy más néven kereskedelmi márkás (Private Label, PL) az a termék, amit csak egy lánc, esetleg kereskedő értékesít vagy egy gyártó cég kizárólag adott lánc részére gyártja. A saját márkanév lehet egyben a lánc neve is, de speciális fantázianév is, ahogy ezt nagyon helyesen írtátok is, és mindkettő mellett elhangzottak érvek, hogy miért jó vagy nem jó.
A saját márkás termékek térnyerése elsősorban a diszkontoknak köszönhető. Ezekben a láncokban (Aldi, Lidl, Penny, Profi) részarányuk az összforgalomból több termékkategóriában is 50% feletti. Az egyéb bolttípusoknál már jóval kisebb a jelentőségük: a hipermarketeknél élelmiszerek esetében az összforgalom 14%-át adják, a szupermarketeknél 24%-át (Nielsen, 2009). 
Ahogy többen írtátok, azért jó a fogyasztónak a saját márkás termék, mert kevesebbe kerül, (áruk átlagosan 30-40%-kal alacsonyabb a klasszikus márkáknál, bár az is igaz, hogy léteznek prémium PL-termékek is, kevésbé alacsony áron). A PL-termékekkel tulajdonképpen egyfajta „helyettesítő terméket” kapunk jóval kedvezőbb áron. Nagyon helyesen írta andorspam, Eszter0520, cantera, hogy bizonyos marketingköltségeket - márkázás, csomagolás, dizájn, reklám - nem kell megfizetnünk. Azzal viszont nem tudok egyetérteni, hogy a saját márkás termékek marketingjével egyáltalán nem kell foglalkozni. Azoknak a marketing-mixével is foglalkozni kell és foglalkoznak is, persze nem költenek rá annyit, mint a márkás termékek esetében. A sokat emlegetett Tesco nem csak a „gagyi”-nak titulált „Gazdaságos” saját márkás termékekkel rendelkezik, ahogy többen írtátok, hanem létezik „Tesco Színes”, amit még páran emlegettetek és „Tesco Prémium” is, amiről senki nem tett említést. A Tesco egyértelműen kommunikálja az egyes saját márkás termékcsoportok szerepét, pozícióját, árát, minőségét.
A minőség egy megosztó pont volt köztetek, tán Eszter0520 írta, hogy a minőségpercepciónk rosszabb PL-termékek esetében. Nem feltétlenül, és erre megint csak Nielsen kutatási eredményt tudok hozni: 2006-ban az emberek 42%-a mondta azt, hogy a PL-termékek minősége éppen olyan jó, mint a márkás termékek minősége, 2009-ben pedig már 59%. Kvalitatív kutatások eredményei (HRI) alapján azt mondhatom, hogy a PL-re váltást sokan nem élték meg minőségi visszalépésként, az emberek úgy érzékelték, ugyanazt a minőséget kapják. Persze ebben ott a racionalizálás is, hisz azt is tudjuk, sokaknak kellett a válság miatt lefelé váltani, Ti is emlegettétek a válságot, mint a PL-termékek térnyerésének egyik okát, nagyon helyesen. Sokszor azok a fogyasztók vannak nagyon jó véleménnyel a PL-termékekről, akik bizony nem engedhetik meg maguknak a márkás termékeket. Több esetben azonban, ahogy Ti is írtátok, tényleg a gyártó is ugyanaz, ugyanabban az üzemben gyártják a PL-termékeket, mint a márkás termékeket, (ugyanabból a forrásból származik a víz, stb.), csak nem teszik csili-vili csomagolásba, és nincs mögötte a márkamenedzsment és a hatalmas büdzsé.
Ami még feltűnt nekem, hogy bizonyos termékkategóriákból el tudjátok fogadni a PL-termékeket, bizonyos termékkategóriákból nem. Ti sem tudjátok elfogadni alkoholoknál, kozmetikai cikkeknél (főleg hajápolási, testápolási termékeknél), kvantitatív reprezentatív kutatási adatokkal egybevágóan, épp ezeknél a termékeknél alacsonyabb a PL-termékek aránya az összforgalomból (Nielsen, 2009). Míg például papírzsebkendőnél elfogadottak a PL-termékek Nálatok is, ahogy a Nielsen kutatásaiban is például papíráruknál (és még állateledeleknél, gyorsfagyasztott élelmiszereknél) magas a PL-eladások aránya.
Még egy érdekesség megütötte a szememet, az Aldi és a Lidl parkolójában parkoló Audik képe, azaz szerintetek nem csak a legszegényebb rétegek veszik a PL-t (ez így igaz), és az Aldi, Lidl PL-termékeinek imázsa jobb a Ti szemetekben, mint egyéb (a Tesco gazdaságos vagy Penny) PL-termékeké. Ez így van a „valóságban” is, ezt kutatások alapján szintén alá tudom támasztani.
Summa summarum, az árelőny sokat számít, bizonyos termékkategóriákban megbízunk a PL-termékekben, de abban egyetérthetünk, hogy a márkás termékek nem tűnnek el a PL-termékek hatására, csak bizonyos termékkategóriákban a piaci részesedésük eshet vissza. Az ár-érték arányt mérlegelve eldönthetjük, hogy kell-e nekünk például a Red Bull, vagy jó lesz a Tesco Gazdaságos energiaital is…ugyanaz a „taurinos tutti-frutti-íz”, csak hát ugye a márkát meg az életérzést meg kell fizetni…
További szép napokat és jó véleménycserét kívánok, üdvözlettel:
                                                                             Szabó Ágnes

19 komment

Címkék: marketing 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr512396867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

01R4cj52cyiK 2010.10.25. 11:44:57

Kedves Blogolók!

A saját márkás termékeknek nagyon nagy előnye van a hagyományos termékekkel szemben, mert nincs mögötte a branding költség illetve a termékenkénti marketing költség. Nem kell a gyártónak saját márkanévre pénzt áldoznia és nem kell a termék marketingjával foglalkozni. Ezek hatalmas költségek egy termék esetén. A fogyasztó lemond a márkáról de megkap olcsóbban egy helyettesítő terméket. Nem mindegy, hogy most zewa 3rétegű wc papírt használok 1600Ftért vagy ugyan olyan paraméterrel rendelkező aldisat 600ért szerintem ez nem mindegy.

A saját márkás termékek eseten a megrendelő áruházláncnak azonban figyelni kell, hogy a saját termékei ne hassanak gagyinak. Sajnos a CBA, tesco, cora egy néven forgalmazza az összes saját márkás terméket. Emiatt egy bizonyos réteg feletti vásárló nem veszi meg mert gagyi. A lidl illetve az aldi saját termék politikája sokkal jobb. A termék nevei nem hangzanak jól, sokféle márkanév alatt forgalmazza a termékeit. A márkanevet nem lehet egy az egyben beazonosítani az áruházzal. Sokkal jobb olyan kozmetikai, tisztálkodásai terméket használni aminek vmilyen kamu neve van mint pl tesco gazdaságos sampont használni. Az ilyen termék ciki a fiatalok számátra mert átjön a barátja és meglátja h ilyen terméke van. A termékről egyszerűen virít az olcsó. Ezzel szemben a lidl illetve az aldi termékei egy fokkal jobb csomagolásban van és nem virít le róla az, hogy olcsó.

Nem rendelkezek nagy költségvetéssel ezért nem mindig engedhetem meg magamnak, hogy eredeti termékeket vegyek. Az aldi és lidl termékeit gond nélkül megveszem, de a tesco gazdaságos és tesco színes vagy CBA piros dolgát vagy a Winny nem veszem meg mert égő.

A jövőt tekintően nem várható, hogy a saját márkás termékek kiszorítják a rendes termékeket, de a válság miatt és következményeképpen növelni fogják piaci részesedésüket.

Üdv

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2010.10.25. 17:58:53

Hasonló véleményen vagyok én is. Az üzletláncok saját márkájú termékei általában olcsóbbak, mint a gyártók termékei. Így hát érthető, (főleg az utóbbi évek kényes gazdasági helyzetében), ha sokan lemondanak az ismert márkanévről, ha cserébe olcsóban megkaphatják ugyanazt a terméket.

Viszont több okból sem gondolnám, hogy kiszorítaná a gyártói márkákat. Ugyanis az anyagilag stabil réteg, akinek nem szükséges spórolni továbbra is a gyártói márkákat veszi. Egyrészt azért mert megszokták illetve mert sokan még mindig előítéletesek a saját termékekkel. Ami teljesen érthető, hisz sok árúnál (pl.: sör vagy kóla) ezek minőségileg jelentősen elmaradnak a nagy múltú, egy konkrét piacra specializálódott cégek termékeitől. (persze sok esetben megegyezik a minőség, csupán az ismertebb név miatt drágább) Ráadásul, ahogy andorspam is mondta) a csomagolás sok esetben kelt gagyi benyomást (Spar Budget vagy Tesco gazdaságos).

Én legtöbbször megmaradok a jól bevált márkánál, mert jobban megbízom például egy 1842 óta a piacon levő, minőségileg bizonyított Pilsner Urquelben mint egy műanyag palackos Spar Budget sörben amit páréve gyártanak csupán és nyilván kevesebb a mögötte lévő szakértelem is. De volt már pozitiv élményem saját márkával is.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2010.10.25. 18:22:51

Hasonló véleményen vagyok én is. Az üzletláncok saját márkájú termékei általában olcsóbbak, mint a gyártók termékei. Így hát érthető, hogy főleg (az utóbbi évek kényes gazdasági helyzetében) sokak mondanak le a jól ismert márkákról a spórolás kedvéért.

Kiszorítani viszont nem fogják ezek a termékek a gyártói termékeket. Hiszen a tehetősebb rétegek, akik nem szorulnak rá a spórolásra továbbra is megmaradnak az ismert márkaneveknél. Ennek a legfőbb oka a saját termékek iránt érzet prekoncepciók. Ez sok esetben érthető, hiszen az esetek nagy részében a csomagolások dizájnja (kivétel volt a Plus, az ö saját gyártmányain csak a címke hátán egy apró logó utalt az üzlet láncra, minden terméknek kitaláltak rendes márkát és dizánjt ami sokkal biztatóbb külső volt) nem valami biztató. Illetve sok árúnál jelentős minőségbeli lemaradások vannak még.

Ilyen például a sör (meg a többi alkohol is) vagy a kóla. Jó magam is sokkal jobban megbízok egy 1842 óta a piacon levő Pilsner Urquelben mint egy pár éve forgalmazott, műanyag palackos Spar Budget márkájú sörben. Hiszen a Spar a Pilsnerrel ellentétben nem a söre szakosodott, így valószínűleg kevesebb szakértelemmel is rendelkezik. Viszont háztartási cikkekből nyugodtan vásárolok Aro (a Metro áruház saját márkája) vagy Spar terméket.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2010.10.25. 18:27:11

Elnézést, hogy kétszer küldtem el.Első elküldés után nem jelent meg.

cantera 2010.10.25. 18:29:02

Sziasztok!

Az előttem szóló a legfontosabb kérdésekre már kitért, ezért szokásomhoz híven 1-1 sarokpontot szeretnék kiemelni.

@andorspam kitért arra, hogy nem szabad, hogy gagyin hasson az áru. Nézzünk egy picit ez a részben már feszegetett kérdéskör mögé. A saját áruházlánc nevét márkanévként felhasználni rendkívül gazdaságos, hiszen így ugyanaz a név két jelentéssel bír, ám ebből adódóan elég egyszer reklámozni. Hogy mire gondolok konkrétan: a Tesco ígyis-úgyis hirdeti magát a televízióban. Vagy ha nem magát az áruházláncot, akkor a termékeit. Ugyanakkor ez a két tulajdonnév egy idő után összemosódik, s általában az a szabály érvényesül, hogy a gyengébb minőségű termék/szolgáltatás határozza meg a megítélést. Így tehát ugyanúgy veszélyes stratégia egy közepesen színvonalas áruháznak "gagyi" terméket eladni (hiszen akkor az áruházat idővel a termékminőség alapján mérik), mint egy remek árut "gagyi" boltban árusítani (alapból be sem megy a boltba a vevő...). Így tehát figyelni kell arra, hogy ha a két jelentést reklámozásban összekapcsolják, akkor minőségben is közelítsenek egymáshoz.

Ami a jövőt illeti, én kétfelé választanám a kérdést. Az általános, mindennapi vásárlásokat, fogyasztási cikkeket tekintve egyre inkább előtérbe fognak kerülni a saját márkák, hiszen a piacon folyó verseny rendszerint nagy, s így a komoly marketinggel bíró termékek értékei messze az átlag felett lesznek, így nyilvánvalóan sokkal kisebb célközönséget találnak meg. Ahol a márkás termékeknek nagy jövője lehet, az a hosszú távú, megbízhatóságot igénylő termékek piaca és az egyszeri, alkalmi vásárlások. Két példa: a drágább piaci ár ellenére is komoly piaca van a levono vagy a DELL gépeknek, mert nagyon megbízhatók; ünnepekre, ajándékba pedig inkább vesz az ember 1-1 üveg tokaji aszút, mint valamilyen tömegtermelt, 200 forintos bort.

Eszter0520 2010.10.25. 21:44:45

A saját márkás termékek előnye valóban mindenképpen az, hogy olcsóbbak, mint a gyártók termékei -a legtöbb még az elnevezését is ennek megfelelően kapja (S-Budget, Tesco Gazdaságos). Az, hogy ezeknek a termékeknek az ára alacsonyabb, nem feltétlen jelent rosszabb minőséget, hanem csak az fejeződik ki benne, hogy nem kell a márkát és a mögötte álló jelentős marketingköltségeket megfizetni, mint ahogy azt többen írták már az előttem szólók közül.

Ugyanakkor éppen e termékek olcsósága, "gazdaságossága" miatt valóban rosszabb minőségre lehet asszociálni, arra, hogy ezek az áruk kommerszek, "gagyik", és a legtöbb ember ezt tényleg így is gondolja. Ehhez hozzájárul a csomagolás is, amely természetesen sokkal egysíkúbb, "unalmasabb" a gyártók termékeinél.
Mindebből úgy gondolom, hogy a saját termékek -bár jelentős részesedésre tehetnek szert az adott piac eladásaiból- nem fogják kiszorítani a márkás termékeket. Ha ugyanis a fogyasztónak, aki eddig csak pl. a Tesco gazdaságost engedhette meg magának, valamivel is nő a jövedelme, akkor meggyőződésem szerint örömmel fog megvenni egy jobbnak, márkásabbnak tartott terméket (ha nem is minden terméktípusból, de a többségéből igen). Sőt szerintem lehetnek olyan termékek, amelyekből még az alacsonyabb jövedelműek sem igen vesznek/vennének "gazdaságosat", hanem inkább szánnak/szánnának pénzt egy jobbnak, biztosabbnak tartott áru megvásárlására.

Mindezzel én személy szerint is így vagyok. Bár például papírzsebkendőből teljesen megfelel nekem az S-Budget, és feleslegesnek tartok elkölteni akár még 100 Ft-ot másmilyenre, de még az anyagi helyzetem romlása esetén sem venném meg például a Tesco gazdaságos sampont.

Összefoglalva tehát a saját márkás termékeknek komoly helye van ugyan a piacon, de véleményem szerint nem jelentenek végzetes veszélyt a gyártók termékeire.

hg0718 2010.10.25. 22:13:05

A saját márkás termékeknek abból is adódhat az olcsósága, hogy a láncból kimarad egy nagykereskedelmi cég. Igaz, hogy sok terméknek, ahogy fentebb is említettétek, gyengébb lehet a minősége. De nézzünk például egy alap élelmiszert, a tejet.

El tudom képzelni, hogy "X" márkájú tej ára 300 Ft/l, és annyiban különbözik a kiskereskedő saját márkás termékétől, hogy az üzemben megváltoztatják a csomagolást, és ugyanazt a tejet beletöltik a saját márkás dobozba, ami lesz mondjuk 200 Ft/l. A különbség adódik egyrészt "X" márka jó marketingjéből, és abból, hogy a kiskereskedő közvetlenül vásárolja meg a terméket, és nincs egy közvetítő nagykereskedelmi cég, amelyik ráteszi a termékre a hasznát.

Szerintem valós konkurenciát ezek a termékek jelenthetnek, mert aki a legolcsóbbat szeretné venni, annak nem szempont a minőség. Aki viszont egy bizonyos minőségben a legolcsóbbat, annak ésszerű választása lehet a saját márkás termék.

01R4cj52cyiK 2010.10.26. 01:01:54

Szervusztok!

Amit én szegeden megfigyeltem, hogy egyre több prémium autó parkol az aldi/lidl környékén. Vannak olyan termékek amelyeknél teljesen mindegy, hogy rendes márkásat veszünk meg vagy saját márkásat.

Úgy vélem, hogy a társadalom felső peremén elhelyezkedő embernek is teljesen mindegy, hogy a wc papírját vagy a papír zsebkendőjét ki gyártotta, vagy a takarítónője milyen vegyszereket használ. A bejárónője márkás cukrot rakott-e a kávéjába vagy tescosat. Mi otthon teszteltük különböző mosóporokat és semmi különbség nincs a 4eFt-os hiper szuper ariel és a aldi tandil nevezetű mosópor esetén. A szennyeződések szellemi munkából meg sportból származtak, komolyabb foltokkal nem találkoztunk.

A marketingre a legjobb példám, hogy a rebbull miért kerül 300Ftba? 100ft előállítási költség+szállítás, 100Ft gyártói haszon, 100Ft marketing.

Alkoholok piacára nem térnék ki, de múltkor kellemeset csalódtam a lidl premium (180Ft) sörében. Ennek ellenére a töményeit nem célom megkóstolni.

A blogolók keményebb magját szívesen összehoznám egy vak kólatesztre és ott úgy eldönteni, hogy melyik a legjobb. A minőség meg tapasztalatról annyit, hogy ezek mesterségesen előállított termékek és nagyon nem egészségesek. A minőségbiztosítási és élelmiszerbiztosági (HACCP) ugyanúgy vonatkozik a coca cola palackozó üzemére mint az S budget palackozó üzemre. Nekem teljesen mindegy, hogy a 300Ftos JANA ízesített ásványvizet iszom miközben írom ezt a hozzászólást vagy a 150Ftos aldil well+active elnevezésű ízesített ásványvizet. De ha így felhoztam az ásványvizeket, nézzétek meg, hogy egyes vizek melyen kútból származnak. Azonos kútból származó vizek árai között mekkora különbség van.

Számítógép témát nem sorolnám ide bele. Soha nem vennék noname laptopot vagy a tömeggyártók gépét. Én a VAIO melett döntöttem az elmúlt 3 alkalommal igaz megfizettem a 15% prémium felárat mert sony. De ezért a felárért cserébe rendkívül komoly háttérszolgáltatást kapok. Ezzel szemben az istenített túlárazott applenek nincs ilyen supportja Magyarországon.

A jövőről annyit, hogy az ultragazdagoknak se mindegy, hogy leteszünk a kiegészítő (amit senki nem lát: értd itt alapvető élelmiszer, háztatátsi vegyszerek) márkás termékekről de cserébe 500as merci helyett 600as mercit tudunk venni.

Németországi példát hozva. Ők már jönnek kifele a válságból. A válság elején megjelentek a drága kocsik az aldi/lidl előtt és meg is maradtak ezek a vevők.

A jól pozíciónált (megfelelő márkanév) saját márkás termék igen kiszorítja a rendes márkákat. A saját márkás termék akkor jó ha az átlag embernek és fiataloknak nem ciki őt használni őket. Papírzsepis példán maradva nekem ciki S-budget vagy tesco gazdaságost használnom, de a Frotto elnevezésű lidl-es papír-zsebkendőt szívesen használok.

üdv

n.e. 2010.10.26. 18:56:50

Sziasztok!

Az előttem szólók már nagyrészt elmondták azokat a dolgokat, amik nekem is eszembe jutottak a témával kapcsolatban, azonban hozzáfűzök azért néhány gondolatot.

Szerintem igenis szükség van ezekre a saját márkákra, azonban nem hinném, hogy ez igazi fenyegetést jelentene a "rendes" márkákra.

Kell, és jó dolog az, hogy léteznek ilyen termékek, hiszen nagyon sokan nem engedhetik meg maguknak azt, hogy minden téren a drágább, márkás dolgokat vegyék meg. Számomra ez leginkább olyanokat jelent, amit mások is említettek, nekem édesmindegy, hogy az a papírzsebkendő xy ultramárkás valami, hisz nincs arra szükségem, hogy 3x drágább terméket használjak arra a célra, amire bőven megfelel egy spar-os vagy valamilyen más sajátmárkás termék. Nem mondom, volt már olyan tapasztalatom pl. pont zsepi terén, hogy mondhatni annyitól szétszakadt a zsepi, hogy megfogtam és kivettem a zacskóból, innentől kezdve pedig nem nagyon tudta betölteni azt a szerepet, amire elvileg készült. Ezzel arra akarok utalni, hogy szerintem azért vannak az olcsóbb, sajátmárkás termékek között is olyanok, amiket inkább nem ajánlanék senkinek sem, mert egyszerűen a minőségét tényleg tükrözi az, hogy olyan nagyon olcsó.

Szóval szerintem az a megoldás, hogy aki nem szeretne 2-3x több pénzt költeni olyan holmikra, amiknek van egy olcsóbb alternatívája, az próbáljon ki egy-két ilyen terméket, tapasztalja meg, hogy melyiket érdemes később is megvenni, mert mind pozitív, mind negatív példát bőven lehet találni a tekintetben, hogy a minősége milyen is ennek az olcsó terméknek.

Ja igen, és valóban az is igaz, hogy az egyik legnagyobb taszító tulajdonsága ezeknek a sajátmárkás termékeknek, hogy nagyon gagyin is néznek ki. Persze érthető, hogy nem fognak egy olyan szintű image-et felépíteni az olcsó termékeknek, mint a márkás társaiknak, hiszen akkor több pénz lenne végső soron az előállítás, és ők sem lehetnének olcsóbbak, szóval valamit valamiért, de tényleg nem ártana, hogyha valamivel jobban ügyelnének Tesco és társai arra, hogy hogyan is néz ki az a termék. A vásárlást nagyban befolyásolja ugyanis, hogy a fogyasztónak szimpatikus-e az adott termék, hiszen ha nem veszi le a polcról, mert egyszerűen nem tetszik neki, akkor lehet akármilyen olcsó, nagyon kevesen fogják megvenni (valószínűleg tényleg csak azok, akik rá vannak kényszerülve, hogy mindenből a lehető legolcsóbbat vegyék).

cantera 2010.10.26. 22:53:59

@n.e.: "nagyon sokan nem engedhetik meg maguknak azt, hogy minden téren a drágább, márkás dolgokat vegyék meg"

Mint ahogyan azt később részben meg is említetted, egy egy korábbi hozzászólás alapján és attól függetlenül én is megemlíteném: gyakran a márkás termék nem azt jelenti, hogy a minősége nagyobb. Számos példát hoztunk már ebben a kérdésben: legyen az tej vagy cukor. A termék alapvetően ugyanaz. Azonban a marketing (értve ezen belül ugye a reklámot is), rendkívül költséges. A nagykereskedelmi adás-vételben is vannak a vevő félnek többletköltségei az előállításhoz képest, ezért is többletköltségekkel jár. Hasonlóan a csomagolással: gyakran nem látjuk a terméket, hiszen a csomagolás színes, azonban a csomagolás alapján döntünk: így tehát azt az illúziót is mi fizetjük, hogy egy díszesebb, így "nyilvánvalóan" magasabb színvonalú terméket kapunk kézhez. A márkanév alatt fizethetünk egy speciális eljárásért (például mindenki tudja, hogy a Pilsner Urquell speciális eljárással készül egy csomó sörhöz képest - aki ez ügyben még nem tájékozódott eleget, annak jó szívvel ajánlom a plzeni gyárlátogatást), fizethetünk a múltért, a tradícióért, azért, hogy ennek a cégnek, ennek a terméknek történelme van, ezt sikk megvenni, ez egy többletérték. Számos ilyen tényező befolyásolja az árat.

A gagyi-nemgagyi kérdésben még egy megjegyzés. A Tesco Gazdaságos termékeket az egész ország vicc tárgyaként kezeli (ugyanakkor bizonyos okok miatt hatványozottan nő a fogyasztásuk...). A Tesco véleményem szerint egy remek marketingkampányt hajtott végre, amikor minimális plusz termelési költség mellett kihozta a Tesco Színes termékeket. Fogalmam sincs, hogy milyen minőségűek ezek az áruk, mert ritkán megyek nagy bevásárló központokba, de az új terméknek a marketingkampánnyal együtt ("ez már nem a régi, gagyi dolog, hanem egy új, minőségi"), hatalmas nyereséget könyvelhetett el a cég.

És akkor zárszóként a minőségről: a drágább ár nem hogy nem feltétlen jelent jobb minőséget, de adott esetben alacsonyabb színvonalat is képviselhet. Valóban jogosnak érzem a példálózást a Lidlvel: alacsonyabb áron kaphatók a saját termékeik, mint a márkás áruk, azonban személyes véleményem szerint nem kis skálán verik a márkás termékeket. Nyilván ez már egy szubjektív és relatív kérdés, amiben nem tudok mindenki számára elfogadható és befogadható választ adni, de lehet a dolognak ilyen megközelítése is.

n.e. 2010.10.26. 23:52:08

cantera: "A Tesco véleményem szerint egy remek marketingkampányt hajtott végre, amikor minimális plusz termelési költség mellett kihozta a Tesco Színes termékeket. "

Jó, hogy említed, valóban utólag nekem is eszembe jutott, hogy a Tesco-nál már megtörtént egy ilyen változás, és ezek a Színes Termékek bár még mindig "teszkósak", mégiscsak kinézetben már nem hatnak gagyin, sőt. Ez valóban pozitív, nem csoda, hogy sikert értek el vele.

Nyilván én sem értettem úgy a dolgot, hogy ami olcsó az biztosan rossz minőségű is, szó sincs erről! De valószínűleg azért aki megteheti, mert nem gond az ár, az általában (nem mindig!) úgyis a drágább terméket fogja megvenni.

Személy szerint én szeretem a corás téliszalámit, de mivel néha Pick szalámi is található itthon, van összehasonlítási alapom. Nekem jobban ízlik a Pick szalámi, nem azért, mert az van ráírva a csomagolására, hogy Pick, egyszerűen számomra az a finomabb. De ettől még ugyanolyan jóízűen megeszem a corás szalámit is, mert az is finom, ráadásul kb. 200 Ft-tal olcsóbb, mint a Pick. De hogyha le van árazva a Pick szalámi ugyanennyire valami hatalmas akció keretében, én azt fogom megvenni. Viszont amikor az drága, tökéletesen megfelel a corás is. Nem tudom érthető-e, mire gondolok, kicsit késő van már, nem biztos, hogy világosan fogalmazok. :)

De ahogy te is leírtad, ezek már nagyon szubjektív dolgok, mert lehet, hogy más emberek pl. utálják a Pick szalámit, és sose vennének azt, ők meg a corásat veszik akkor is, hogyha akció van és más termék is annyiba kerül.

hg0718 2010.10.27. 00:40:15

@cantera:

A Tesconak a saját márkánál lehet, hogy célja is volt az egyszerűség. Nem tudom, nem láttam róla semmilyen adatot, csak feltételezem, hogy mást is ki tudtak volna találni mint a jól ismert kék-fehér-piros "gagyi" csomagolás. Már messziről látja az ember, hogy az tesco gazdaságos termék és egyből arra asszociál, hogy akkor biztos olcsó és megveszi. Ezt annak ellenére gondolom, hogy a "tesco gazdaságos" szókapcsolat már szinte jelzővé vált. :)

apetri 2010.10.27. 19:17:17

Sziasztok!

Véleményem szerint a saját márkás termékek nagyon jó alternatív megoldást kínálnak. Nem kell messzire menni.. Tesco gazdaságos termékek. Nyilván széles a termékskálájuk, így válogatnunk kell, hogy mi éri meg igazán. Ahol kicsi az árkülönbözet, ott nyilván nem a saját márkás terméket fogjuk választani. Legtöbb ember ár alapján dönt ( hozzáteszem, sajnos nem tehet mást) így ez a fogyasztói réteg, szinte minden termékből Tesco gazdaságos (maradjunk ennél a példánál) terméket vásárol. Ezek a termékek nem feltétlen rossz termékek, ahogy a cikk is írta, nem feltétlen rossz minőségűek, bár a Tescos párizsit senkinek nem ajánlom:)
A márkahű fogyasztókat nem fogják tudni megnyerni, de nagyon széles réteg kapható rá. Ennek értelmében, szerintem nem fogják kiszorítani a márkás termékeket. Ráadásul a márkás termékek mögött általában erős marketing csapat áll és jobb szervezés, mint egy saját termék mögött.
Továbbá rengeteg embernek előítélete van ezen termékekkel szemben, hogy azok csak rosszak lehetnek.
Az élelmiszerek terén, az Én hozzáállásom az, hogy ha közel olyan jó minőségű terméket vehetek, mint az eredeti, súlyozottan olcsóbban akkor egyértelmű, hogy a saját márkás terméket választom. ( Bár szerintem a dizájnra fordíthatnának több figyelmet, több embert megnyernének)
Ez nem így van a ruháknál, azt gondolom, hogy aki megteheti, nem fog saját terméket vásárolni, még ha az nagyon meg is érné. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy az bizonyos fogyasztói rétegre orientálódik, míg az élelmiszereik, minden fogyasztói réteget megnyerhetnek.
Szerintem is kezd egyre elterjedtebbé válni a saját márka és ez jó, mert ha még jobban megnő az igény rájuk, akkor elindul egy keményebb árverseny a saját termékek és a külső termékek között, ami nekünk fogyasztóknak jó.

apetri 2010.10.27. 19:26:16

@cantera:
Én az első bekezdésben leírtakkal nem értek egyet.
A Tesco egy olyan áruház, ahol mindent megtalálsz, műszaki cikkeket, sport, élelmiszer, tényleg nagyon összetett. A legtöbb embernek, szerintem, az jut eszébe a Tescorol, hogy igen, ez a multi ad ingyen buszt, ami oda visz és visszahoz, ráadásul kiváló minőségűt. Másrészt ott mindent megtalálok, a havi bevásárlást meg tudom oldani, adott esetben versenyképes áron találok műszaki cikkeket stb stb;
Szerintem ezeket a dolgokat gondolják végig és csak ezután az utolsó sorban következik a saját termék, a gagyi Tescos termék... ami persze nem feltétlen rossz. Véleményem szerint nem kötik össze a saját terméket az áruházzal magával. A Tesco ennél egy összetettebb fogalom az emberek fejében, megtalálod az éttermeket, márkás boltokat, órást, sőt sajnos némely ember számára ez a hétvégi program a Tesco.
Ez az Én véleményem, persze ez lehet, hogy nem így van..:)

EsT1 2010.10.27. 20:43:27

Sziasztok!

A saját márkás termékek értékelésekor én először is szeretném két kategóriára osztani ezeket. (A határvonal nem éles, de nagyjából szerintem a legtöbb saját márkás termék könnyen csoportosítható így).
Az első kategória lenne, amiről itt már nagyon sok szó volt: A Tesco gazdaságos, az S-Budget stb., tehát az olyan termékek amiről ordít, hogy olcsó. Ezeknek a termékeknek viszont szerintem semmilyen más versenyelőnyük nincs is, a kedvező árukon kívül, ami sok vásárlót vonzhat, viszont egyáltalán nem céljuk és nem is lennének képesek teljesen kiszorítani a nagyobb múlttal, hírnévvel, tapasztalattal rendelkező márkákat.
A csoportosításom második kategóriájáról itt eddig kevesebb szó esett, (talán a lidl és aldi áruházakban kapható, nem saját áruházuk nevét viselő termékei lehetnek ilyenek). Én az olyan áruházláncok saját márkáit sorolnám ide, mint a Decathlon, a Hervis, a C&A vagy Jeans Club.
Ezen márkák forgalmazói olyan termékeket ajánlanak a fogyasztónak, mely valóban kompromisszumos megoldást nyújt: viszonylag kedvező áron középkategóriás terméket vásárolhatunk. Az ilyen termékek már bizonyos piacokon szerintem igen komoly versenytársak lehetnek a régebbi márkák számára. Ezt alátámasztó adatokat sajnos nem tudok felmutatni, de saját tapasztalatból mondhatom, hogy az előbb említett boltok némelyikénél a saját márkás termékek forgalma többszöröse a "márkás" termékek forgalmának, vagy például hogy a dechatlon márkáinak magyarországi megjelenése óta, sokkal több emberen látok saját márkás sportfelszerelést, és sokkal kevesebben "márkásat". Ugyanennél a példánál maradva: A decathlon igyekszik teljesen eloszlatni a saját márkáival kapcsolatos kételyeket (profi kosárlabdázók játszanak például kipsta mezekben), a termékek ára viszont (egyenlőre) továbbra is viszonylag alacsony marad. Ezzel szemben védekezésül a régi márkáknak csak a sok év alatt kiépített márkahűség marad, de kérdés az, hogy ez meddig lesz elég?

cantera 2010.10.28. 00:10:31

@apetri: akkor úgy érzem, hogy most érkeztünk el egy olyan pontra, ahol erőteljesen érvényesül a szubjektum, illetve a mintavétel minőségi és mennyiségi jellege. Nem tudok többet tenni, mint néhány példát hozok, hogy reprezentáljam az álláspontomat, nyilvánvalóan azonban a személyes tapasztalataid miatt nem leszel meggyőzhető, ami nem is baj. Külföldi (cseh) ismerős rendszeresen látogat Magyarországra, én idén látogattam először "vissza" hozzá. Amikor tanácsot kértünk, hogy hol vásároljunk, a Tescót nevezte meg. Meglepetten kérdeztük, hogy miért részesíti előnyben a többi áruházlánccal szemben. A válasz az volt, hogy "nálunk a Tesco más jellegű, mint nálatok, hipermarket helyett szupermarket jellegű, és minőségi termékeket kínál" (ez utóbbit ha különbségként fogalmazta meg, akkor nyilván hiányosságokat érzékel a magyar termékpolitikában). Egy másik példaként említeném a különböző televíziós komédiákat, paródiákat, stand-uo comedyket, amelyeknek - valljuk be - napjainkban igen komoly társadalomformáló hatása van, még ha ezt nem is ismerjük el. Szerintem nem kell ecsetelgetnem, hogy milyen összefüggésekben köszön vissza az áruház - és pont azért, mert azonosítják a termékekkel! Lehet, hogy ez a felfogás téves, mi több, biztos hogy az, azonban ameddig ez van a köztudatban, addig hibás a marketing. Még egy érvet hozzátennék: a Tesco magyarországi termékpolitikája az átlagos és különösen az átlag alatti keresetű célközönségre irányul, amely a magyar társadalom egy jelentős hányadát teszi ki (van fogyasztóbázis). Ugyanakkor ez a termékpalettán is visszaköszön: igaz, hogy például elektronikai termékekből kapható néhány csúcs szuper példány is, de ezek mellett megtalálhatók a halál gagyi, de a naivan gondolkozó fogyasztók számára megfizethetőbb (azért naiv, mert később egy új vásárlásával vagy a javítással szinte mindig meghaladja egy jobb minőségű termék árát), ezért inkább azokhoz nyúlnak. És mivel az áruházlánc küldetése erre irányul, ezért ilyen termékeket kell nagyobb számban készleten és polcokon tartani. Remélem, hogy ha nem is sikerült meggyőznöm Téged, de sikerült az érvelésem alapjait bemutatni.

@EsT1: "Ezeknek a termékeknek viszont szerintem semmilyen más versenyelőnyük nincs is, a kedvező árukon kívül"

Úgy gondolom, hogy a saját márkáknak két feladata van, és ezzel gyakorlatilag maximalizálhatják az eladásukat. Az egyik az említett ár faktor, erről már rengeteget vitatkoztunk, nem is firtatnám tovább. A másik kérdésről is esett már szó, de ilyen összefüggésben talán még nem. A saját márkás termékeknek éppen elég előnyt jelent a piacon a tradicionális márkás termékekhez képest az ár. Éppen ezért nekik a minőség terén nem kell szükségszerűen (persze nem árt) előnyt szerezni a márkákhoz képest, bőven elég ugyanazt a színvonalat hozni. Mi több, továbbmegyek: a fogyasztó mérlegeli az árat és a minőséget, így kialakítva magának egy fogyasztói preferenciát, fogyasztói hasznosságot. Így egy kis mikroökonómiai szemléletet is bevonva: a cél az, hogy a saját márkás termék relatív ára és minősége alapján összeálló fogyasztói kosár elérje a drágább, de minőségibb fogyasztói kosár hasznosságát. Amennyiben ez megvalósul, nyert ügyük van. Természetesen termékcsaládonként változó, hogy van-e reális esély erre, vagy sem, de a cél véleményem szerint mindenképpen ez lenne.

n.e. 2010.10.28. 18:35:36

cantera: A te hozzászólásodat olvasva jutott eszembe, hogy amikor még kb. 5 éve kint voltam Londonban, bementem egy Tesco-ba vásárolni, és megdöbbentem, hogy mennyivel másabb, mint az itthoni. Egyáltalán nem tűnt úgy, hogy egy olcsó, "gagyi" hely, kifejezetten jó áruház volt, és bár manapság ez talán itthon sem annyira vészes, de az a londoni bolt nagyon szép tiszta volt, azért itthon ezt nem feltétlenül lehet minden boltról elmondani. Pedig feltételezem, hogy kint sem a gazdag emberek járnak a Tesco-ba vásárolni (persze ettől lehet, hogy a megcélzott fogyasztók köre nem egyezik meg ugyanazzal, mint a magyarországi Tesco-é), mégis valahogy más volt a légkör, amikor oda beléptem.

Egyébként még annyi jutott eszembe, hogy egyszer megnéztem, és az Alföldi márkájú tejet ugyanott termelik és ugyanaz a tej van benne, mint a Spar-os S-Budget tejesdobozban... És sejtheti mindenki, hogy a Spar-os tej jóval olcsóbb volt, holott tényleg ugyanaz a tartalma, mint az Alföldis doboz tejé, azért mégis elkérnek +x forintot.

Pivot 2010.10.29. 00:43:29

Sziasztok!
Tetszik a kérdés, mert nagyon is aktuális, ugyanis mi döntjük el, hogy mit veszünk le a polcról, mikor, mennyit. A furcsa dolog manapság, de az eladó már többet tud rólunk, mint mi magunk. Evvel nem is nagyon van baj, mert ha kitalálják már jó előre hogy nekünk mi fog kelleni, az valamilyen szinten jó, mert időt spórol nekünk. De a kép ott zavarosodik meg, hogy nem kitalálják, hanem felülírják a vágyainkat, azaz úgy rendezik a dolgokat hogy azt válasszuk, ne azért mert értéket képvisel, hanem azért mert ahogy kinéz, ahol van, amikor kiteszik stb....
Sajátmárkás termékek piacot teremtenek egy differenciált csoport számára. Ez a csoport melyik csoport is az üzlettől függ, ki-ki melyikre törekszik. Decathlon a minőségre, Tesco az olcsóságra, ki mennyire érte el azt amit akar azt mindenki döntse el.
Fogyasztó a sajátmárkában még egy lehetőséget lát mikor döntenie kell. Dönthet ár/minőség/szolgáltatás közül, attól függ mit szeretne megvenni. Saját márkának érthető a logikája, árból kiesik a marketing, amire nincs szükség hisz ott van az áruház maga ami önmagában reklám hordozó felület. És itt jön a képbe, hogy nem figyelmen kívül hagyható az, hogy a fogyasztó mivel asszociál az áruházra. Itt kapcsolnám ide az országimázsos másik kérdést, hogy lehetséges az, hogy itt a tesco olyan termékeket eladhat, ami adott esetben a londoni áruházban nem állná meg a helyét? Amíg egy áruházban bármit el lehet adni szinte semmiért, addig mit akarunk az imázzsal foglalkozni. Élelmiszer kereskedelemben nem elhanyagolható részesedéssel bír a Tesco. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az emberek milyen körülmények között képesek élni.
Az hogy vannak saját márkás termékek nem jelenti azt, hogy kiszorítaná bármi is a piacról a gyártók márkáit, ugyanis pont azért mert azoknak mindig meg lesz az a többlet információ hordozójuk, hogy szolgáltatás van mögötte, érték van mögötte és társadalmi elfogadás. Egyes gyártók márkái kezdik elveszíteni az eddigi minőségi tartalmukat így alternatív feltörekvő márkákra vagyok szorulva, ha minőségre akarok adni, azaz a céltárgy a funkcióját töltse be annak rendeltetés és módja szerint, ne csak egy kirakat holmi legyen. Saját márkáknak itt lehetőségük van jobban teljesíteni, mint a gyártók, evvel tudnak piaci részesedést elérni, később mit kezdenek a "haszonnal" rajtuk múlik. Valószínűleg az lesz, hogy később ők is alább adnak a minőségnek a profit növelésének érdekében.

cantera 2010.10.29. 01:07:06

@n.e.: Akkor vissza a Tescós kérdéshez: úgy tűnik, hogy egymásra találtak az összefüggések. Korábban egy hozzászólásomban azt részleteztem, hogy a Tesco alapvetően az átlagos és különösen az átlag alatti keresetű, széles társadalmi réteget célozza meg, elsősorban tömeges árukkal és szolgáltatásokkal. Ugyanakkor más országokban más stratégiát dolgozott ki a cég, más a marketing, a termékpolitika, és így tovább... Viszont felhívnám arra a figyelmet, hogy mi nem látunk a számok mögé (illetve talán láthatnánk, de aligha vizsgálta meg bármelyikőnk is az országokra lebontott profitot). Könnyen elképzelhető, hogy a brit piacon a Tesco magyarországi stratégiájával, marketingpolitikájával nem tudna hatékonyan működni, míg hazánkban az angol minta szinte bizonyosan nem működne (telített, túltelített piac és immáron az alacsony árakból származó helyzeti előny elveszne). Arra szeretnék tehát kilyukadni, hogy lehet (sőt ha a cég nem vált stratégiát, akkor szinte biztosan) hatékony a magyarországi tevékenység úgy is, hogy sokan negatív színezetű jelzőkkel illetjük a vállalatot és/vagy a termékeit.

És erre a témára vonatkozóan egy utolsó észrevétel, amivel szeretnék valamelyest a sokat szidalmazott termékek védelmébe szállni. A Tesco (és a legtöbb tárgyalt üzletlánc) saját márkás kínálatán belül az élelmiszerek és a legszükségesebb fogyasztási termékek bírnak a legnagyobb részesedéssel. Vajon miért? Miért nem laptopot állítanak elő, ha lenne kereslet alacsony árú, de elviselhető minőségű gépre is? Azért, mert ezeknek a termékeknek az előállításához sokkal jelentősebb infrastruktúra, differenciáltabb munkaerő, nagyobb K+F kiadások és ebből adódóan nagyobb innovációs kényszer szükséges. Ezeket rendkívül költséges létrehozni, a fix költség magas, így csak hosszabb távon válik a vállalat termelése nyereségessé - amennyiben képes hozni a megfelelő bevételt, de nyilvánvalóan ekkora befektetéseket a piac telítettségét, árait, fejlődési dinamizmusát, stb. vizsgálva ez teljességgel lehetetlen. Ugyanakkor az alacsony szaktudást igénylő (olcsó) munkaerő alacsony költségeken (az információs technológiához képest) tud előállítani tömegtermékeket (étel, ital, zsebkendő), így az említett hatásokat (marketing, csomagolás, viszonteladás) kiküszöbölve olcsóbban, ám összességében mégis nyereségesen tudnak ezeken a termékeken túladni. Szerintem valahol itt lehet az igazság (egy része).
süti beállítások módosítása