HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Tudás és információ 2. kérdés

2011.11.21. 11:03 palfiildi

 

Mire használja ill. tartja használhatónak Facebookot ill. a Wikipediát az egyetemi tanulmányaiban, a tudása megosztásában és a kapcsolatai építésében és ápolásában? Miért lehetnek előremutatóak, és milyen hátrányai lehetnek e megoldásoknak?

 

Kedves Bloggerek!
 
A közelmúltban egy népszerű amerikai talkshow műsorvezető Jimmy Kimmel november 17-ikére meghirdette a második „National Unfriend Day”-t, amely kapcsán arra buzdította nézőit, hogy töröljék azokat a facebookos ismerőseiket, akiket valójában nem vagy csak alig ismernek. A kezdeményezés persze csak egy vicc (https://www.youtube.com/watch?v=OK5cyXac48Y), de a showman néhány érve az effajta barátságok ellen azért megfontolandó. Magam is átfutottam az ismerőseim listáját a Facebookon, és bevallom a 347 barát közül néhány esetben csak bajosan tudtam volna megmondani, hogy tulajdonképpen honnan is ismerem őket (azért hosszas gondolkodás után beazonosítottam a legtöbbet). A sok ismerős között jó pár volt (és néhány jelenlegi) diákom is megtalálható, így néha az is átfut az agyamon, hogy oktatóként vajon kell-e nekem a hallgatók viselt dolgairól ennyi mindent tudnom, és kell-e szembesülnöm egy két keményebb buliban készült fényképpel.
Az talán nem meglepő, hogy egy 2010-es amerikai felmérés szerint az egyetemi hallgatók 95%-a fenn van a Facebookon, az már talán inkább, hogy a tanárok 73%-a is (Roblyer et al., 2010). A kutatás arra is rámutatott, hogy míg a hallgatók nyitottabbak lennének arra, hogy a Facebookot intenzívebben használják az egyetemi kurzusok támogatására, a tanárok azért inkább a „hagyományosabb” kommunikációs formákat kedvelik, pl. az emailt. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy valójában nagyon kevés ismerettel rendelkezünk ezen a területen, hisz maga a Facebook is csak 2004-ben jött létre, a kutatások száma ezen a területen pedig még elenyésző.
A Wikipedia valamivel öregebb (2001-ben hozták létre), de a wikipedia társadalmi hatásait vizsgáló kutatások száma is meglehetősen kevés. Neil Waters, a nem túl híres Middlebury College-ban japán történelmet oktató tanár, még 2007-ben azzal szerzett kevéske ismertséget magának (még a Times is írt róla), hogy kijelentette, diákjai felelősek a házi dolgozatokban megjelenő adatok pontosságáért, és a Wikipediát pedig nem fogadja el az irodalomjegyzékek részeként. Waters akkor döntött így, amikor kiderült, hogy az internetes enciklopédia egyik szócikke tévesen azt állította, hogy az egyik legismertebb 18. századi japán konfuciánus filozófus, Ogyu Sorai műveiben támadta volna a Tokugawa-dinasztiát. Azóta hál’ Istennek a Wikipedia szerkesztői kiköszörülték a csorbát, de az eset azt mutatja, hogy egy szűk szakmai területre vonatkozó információk tekintetében a Wikipedia valóban számos pontatlanságot mutathat. Bár a Vállgazd blog hozzászólói mereven elzárkóztak attól, hogy a Wikipédiát egyetemi dolgozatukban felhasználják, jelen sorok írója már találkozott olyan hallgatókkal, akik nem tudtak ellenállni a kísértésnek, és akár szó szerint is átvettek részletetek egyes szócikkekből (a lebukás esélye, talán mondanom sem kell, ilyen esetekben igen magas). A Wikipediát ettől még persze nem kell kerülni (nem is nagyon lehet, hiszen a Google majd’ mindig az első találatok között említi az oldalt), de érdemes fenntartásokkal kezelni a tartalmát. Azt tanárként is hasznosnak gondolom, ha a szócikkek végén található forrásoknak utánanéztek, illetve azokra építetek, ahogy Borrrzalom, StGary vagy klippan javasolja (már persze, ha nem a People magazin legfrissebb számáról van szó), wikipediás hivatkozást azonban én sem fogadok el. Végül szeretnék egy tévhitet eloszlatni: bármilyen meglepő, még a tudományos írásokban is lehetnek tévedések, hibák, pontatlanságok, így általánosságban elmondható, hogy még a szakmai anyagokat is érdemes kritikusan olvasni. A hozzászólásom első részében hivatkozott Roblyer és szerzőtársai (2010) által írt cikk például mindössze 182 diák és oktató válaszain alapul. Az is valószínű, hogy akik a kutatás keretében hajlandóak voltak egy on-line kérdőívet kitölteni, nagyobb valószínűséggel vannak fenn a Facebookon, mint azok, akik nem vettek részt a felmérésben. Azaz a kutatók eredményei csak erős fenntartásokkal általánosíthatóak, az egyetemi Facebook felhasználók aránya minden bizonnyal alacsonyabb lehetett a leírtaknál.
Szántó Richárd
 
 
 

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr233400579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditke77 2011.11.21. 15:44:43

Az egyetemi tanulmányokban előnyökre tehetünk szert ha informálódunk a közösségi oldalakon.
A Facebook akkora teret hódít napjainkban,hogy az oktatással kapcsolatos információk nagy része megtalálható rajta keresztül.A hallgatók nem csupán egymással kommunikálhatnak rajta keresztül de az egyetem különböző szerveivel is. Mivel a fiatalok körében igen népszerű kapcsolattartási forma a közösségi oldalak használata, így praktikus is,mert miközben barátaikkal beszélgetnek minden fontos friss információhoz hozzájuthatunk. Az egyetem megfelelő vezetőinek is könnyebbséget ad,hogy gyorsabban és hatékonyabban oszthat meg különböző promociókat,felhívásokat. A diákoknak pedíg óriási segítség lehet,hogy gyorsan és könnyen találhatják meg új csoporttásraikat,beszélhetnek felsőbbéves hallgatókkal. A tanulmányok folyamán pedíg sokszor szükség lehet külső segítségekre vagy akár a csoportos feladatok során is előnyre tehetünk szert ezen oldalak használatával. A Wikipedia mint tudományos megosztó szerv pedíg szabadságot és teret ad tudásunk megosztására illetve segíthet egy-egy téma megismerésében.
Természetesen bizonyos hátrányai is vannak,főleg az előremutatások szerint. A fiatalok többsége már csak a világhálón keresztül kommunikál egymással, és megszűnik a személyes kontaktus az emberek között. Sok szabadidőt és energiát elvesznek a közösségi oldalak és egyesek szerint bizonyos értelemben még függőséget is okozhatnak. A Wikipedia számlájára ami pedig negatívumként felírható az a tudás nem biztos illetve bizonyított háttere. Mivel akárki szerkesztheti és írhatja a cikkeket,így nem minden esetben biztonságos forrás. Komolyabb tudás megszerzésére már nem alkalmas.

dedo92 2011.11.21. 16:10:34

Tanáraim mindig azt mondták, hogy: Bezzeg a mi időnkben, még PC nélkül kellett mindent megoldani, a vonatmenetrendtől kezdve egészen a diploma megírásáig, mégis mindent el tudtunk intézni. Persze a mai előadás is rávilágított, hogy micsoda óriási változásokat hozott az elmúlt pár évtized az IT világában. Nekünk tehát természetes, hogy majdnem mindent "így" intézünk. A facebook egy komplex megoldást kínál: kapcsolatot tarthatsz, specializálhatod a kapcsolatokat (lsd. csoportok, pl egyetemi csoport), a téged érdeklő eseményekről, szervezetekről információkat kaphatsz, a fontos eseményekről pedig értesítést. Tehát ahelyett, hogy megnéznéd az e-mail fiókodat, majd a téged érdeklő összes dolog honlapját egyesével, megkapod mindezt egy helyen. Hogy csak keveset említsek a rengeteg hasznos lehetőség közül: tankönyveim nagy részét vásároltam facen keresztül felsőbbévesektől, csoporttársaimmal információkat osztunk meg minket érintő fontos ügyekről, pl. elmarad egy szeminárium, stb.
Emellett egyetértek az előttem szólóval, mikor arról ír, hogy a személyes kapcsolatok rovására megy, ill. függőséget okozhat.
.....és akkor a wiki. Rövid leszek, szerintem maga az alapötlet, hogy osszunk meg tudást, nagyon jó, az olvasók épülését szolgálja, de azzal, hogy bárki által módosítható, tulajdonképpen már használhatatlanná is vált. Főleg komoly, tudományos munkák készítésekor elengedhetetlenek a pontos infók, vagyis a wiki használat rendkívül veszélyes. Én éppen ezért nem használom.

sHooligan 2011.11.21. 16:47:42

A középiskolai tanulmányok során a wikipedia nagyon jó eszköze volt a keresésnek, de azt hiszem, az egyetemen már kevés. Hitelesebb, részletesebb, tudományosabb forrásokra van szükségünk, amelyekhez a könyvtári keresgélésen és böngészésen kívül akár Facebookon is hozzájuthatunk. Nem régen olvastam egy mondatot éppen itt: "Amit nem írnak ki facebookra, meg se történt, aki nincs fent facebookon, nem is létezik". Nyilván túlzó, de érzékelni lehet belőle a lényeget, mi szerint ez manapság ugyanolyan fontos része lett a szociális életnek, mint az előadáson/gyakorlaton eltöltött idő, az iskola utáni spontán sörözések vagy akár az előre megbeszélt foci a barátokkal. Erre a közösségi oldalra lényegében minden fontos információ, program, jegyzetek felkerülnek, viszont az embernek meg kell tanulnia ezt az óriási adathalmazt sajátjává alakítani, leszűrni a legfontosabb információkat.

Borrrzalom 2011.11.21. 20:35:10

A Facebook mindenképpen áttörés a kommunikációban, sokkal személyesebbé tette az online kapcsolatfelvételt, ami külön jól jön az egyetemi tanulmányok kezdetén, új közösségbe kerülve. Kiegészítő funkciói (csoportok, dokumentum-megosztás) is nagyon hasznosak a többi hallgatóval való együttműködésben vagy a tananyag megosztásában. A Facebook talán legnagyobb előnye, hogy számos webes funkciót integrál egy felhasználóbarát felületen.

Persze hátrányai is vannak. Sokan nem foglalkoznak eléggé saját adataik biztonságával. Nem gondolnak bele, hogy azon a jópofa bulis képen néhány év múlva már egy jó állás múlhat. Ha valaki mindenképpen ragaszkodik hozzá, hogy életének minden mozzanatát a Facebookon ossza meg másokkal, legalább ügyeljen arra, hogy korlátozza adatai hozzáférhetőségét mondjuk a legszűkebb barátaira. De a legjobb az volna, ha szem előtt tartanánk, hogy "a szó elszáll, az írás megmarad", azaz amint írásos/képi információt adunk ki magunkról, annak kontrollja teljesen kikerül a kezünkből; nem tudhatjuk, hogy hártalevő életünk során mikor rakja elénk valaki szépen kinyomtatva, amit mi épp csak felraktunk egy percre a Facebookra, aztán rögtön töröltük is.

A Wikipédia szintén áttörés. Megszámlálhatatlan mennyiségű időt takarítottam meg azzal a gimnáziumi évek alatt, hogy néhány kattintással a tudományok, az élet bármely területéről azonnal alapinformációkhoz jutottam, és nem kellett hosszú délutánokat könyvtárazni. Természetesen ezeket az információkat nem tudományos munkához használja az ember, de kiindulásnak vagy pl. egyszerűbb házi feladatok megoldásához maximálisan elegendők voltak. Külön előnye, hogy váltogathatunk a nyelvek között, így a magyarul esetleg hiányos vagy láthatóan rosszul szerkesztett cikkek más nyelveken bővebb forrásul szolgálhatnak. De nagyon könnyű pl. nyelvórára készülni egy adott témában, hiszen megismerhetjük egy-egy tudománykör terminológiáját idegen nyelveken.

Ha viszont komolyabb hangvételű feladatot, kutatómunkát végez az ember, természetesen nem hagyatkozhat a Wikipédiára, mivel bárki szerkesztheti az oldalt. Még ha a szerző pontosan meg is nevezi a forrásokat, akkor sem lehetünk biztosak; legfeljebb kiindulópontokat szerezhetünk, vagy mi is használhatjuk munkánk során a cikkek végén citált műveket.

Épp ezért, felsőfokú tanulmányainkban a könyvtári kutatásokra kell hagyatkoznunk, de az internet itt is kiszélesítette a lehetőségeket: tudományos publikációk, kutatási adatok sokasága érhető el a különböző netes adatbázisokban (EBSCO, JSTOR stb.).

csiberni 2011.11.21. 22:48:01

Én a facebookot azért tartom előnyösnek, mert szinte mindenkit el lehet érni max egy napon belül. Akármilyen témában keresek valakit, tudom a nevét, be tudom azonosítani. Jegyzeteket sokkal egyszerűbb szerezni akár felsősöktől is. A chatnek köszönhetően tudunk segíteni egymásnak akármikor.
Viszont sokszor a másik oldalát látom ennek az egésznek. belépek, megkeresem, amire szükségem van, aztán ottragadok. Elkezdek beszélgetni másokkal, képeket nézek, stb. és az idő már el is szállt, a tanulással meg sehogy sem állok.
A Wikipédiát arra szoktam használni, hogy ha valamiről nagyon nem tudok semmit, abszolút nem értem, akkor rákeresek és elolvasom, így egy nagyjábóli képet kapok a dologról. De mivel ugye nem megbízható a forrása, a végleges szükséges anyagokat nem innen mentem le illetve nem erre hivatkozok dolgozatomban vagy beadandómban. De egy indító löketnek nagyon jó szerintem.

hugika8 2011.11.21. 23:40:08

Az előttem szólók szerintem már elmondták a lényeget. Sportolói tevékenységem miatt elég elfoglalt vagyok. Sajnos nem tudok bejárni minden órára. És most belegondolva, nem tudom, mi lenne velem a facebook nélkül. Egy pár ismerős arcot megkerestem, és azóta is tartom velük a kapcsolatot,és segítenek az órai jegyzeteikkel a bepótlásban. De új ismerősöket lehet még szerezni, akikkel soha nem beszéltünk volna. Például egy interjú kapcsán itt találtak meg, és azóta is szoktunk beszélni, és amikor épp az ő városába utaztam, találkoztunk is. Bár a facebookban nekem a legidegesítőbb dolog, hogy emberek kiteregetik a magánéletüket, mutogatják magukat, feltűnősködnek. De az egyetemi tanulásban tényleg óriási nagy segítség.

A wikipédiát már középiskolában is úgy hallottuk a tanároktól, hogy ne használjuk, mert nem biztos információforrás. Persze mindig előfordult, hogy aki kiselőadást tartott egy -egy író, költő életrajzából, az szépen felolvasta a kinyomtatott wikipédiás papírját. A gimiben még azért lehetett használni, de itt az egyetemen semmire nem megy már vele a hallgató.

Airbear 2011.11.22. 00:04:07

Az előttem szólók már leírták a lényeget.
A Facebook nagyon hasznos csatornát biztosít a tanulás tekintetében is: csoportok létrehozása, dokumentumok megosztása, alapvetően az új szaktársak megismerése, kapcsolattartás, stb. Ezen kívül az új szaktársak közül valaki biztos elérhető még éjjel 1kor is, ha épp akkor van szükségünk valamire. Bár erre annyira nincsen szüksége az embernek, ha kollégista, hiszen együtt lakik a többi egyetemistával. Negatívumként a túlzott facebookfüggőséget tudnám említeni, itt is mértéket kell tartani.
A Wikipédia nagyon sokat segített a gimnáziumban egy téma alapjának megismerésében, sokszor már a magánéletemben is hasznát veszem, megszoktam, hogy ott is egyszerűen utána lehet nézni nagyon sok információnak, bár természetesen ez nem megbízható forrás. Egyetemi tanulmányaim alatt még nem igazán használtam, de biztos vagyok benne, hogy segítségemre lesz. Ennek ellenére nem fogok hivatkozni erre a forrásra egyetlen dolgozatomban sem, erre nyomatékosan felhívta a figyelmünket együk tanárunk.

Palotás Petra 2011.11.22. 18:01:46

Valóban leírtak sok mindent a többiek, ezért megpróbálok még nem elhangzott dolgokat leírni. A Facebookon való kapcsolatteremtésről és kapcsolattartásról szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani veletek.

A legtöbb felhasználó olyan szinten kiteregeti az életét Facebookon, hogy az néha már ijesztő. (Nem véletlen, hogy a rendőrség is gyakran Facebook segítségével nyomoz, hiszen mindig van valaki, akin keresztül egy illetőt el lehet érni, minden egyes post, fotó, komment nyomravezető lehet.) Én épp ezért töröltem több mappányi képet - mert felmerült bennem a kérdés: Annak a srácnak aki kettővel alattam járt gimiben, és fogalmam sincs, hogy ki is ő, mi köze van az én életemhez? A másik észrevételem, hogy ahogy én látom, elharapódzott a Facebookon való kapcsolatteremtés. Elsőévesként én is csatlakoztam a szakom gólyáinak csoportjához, ahol nagyban folyt az ismerkedés, cahetelés olyanokkal, akiket még életemben nem láttam. Én ezekből szándékosan kimaradtam, mert nem tetszett, hogy már az ismerkedés is Facebookon folyik. (Arról már nem is beszélve, hogy rengetegen társkeresőnek hiszik az oldalt.) Természetesen gólyatalálkozók szervezésére a Facebook csoport tökéletes volt, mivel mindenki csatlakozott, akit csak egy kicsit is érdekeltek az események.

Sajnos rohanó életünkben, a sok teendők között sokszor elégnek hiszünk egy szia, miújság veled?-et küldeni gimis legjobb barátainknak, találkozó vagy telefonbeszélgetés helyett. De lehet, hogy ha nem lenne Facebook, még ennyit sem kommunikálnánk? Úgy gondolom, ha már alkalmunk van rá, használjuk ki a Facebook adta lehetőségeket, viszont fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a személyes és virtuális kapcsolattartás között.

BanánosJoe 2011.11.22. 19:53:27

Szerintem az évek folyamán minden egyes fejlesztés óriási áttörésnek számított. A televízió ugyan annyira mint a facebook. Sok olyan csatornát, munkahelyet hozott létre, amire azelőtt gondolni se mert senki. Természetesen sose tudhatjuk, hogy mi lesz a következő lépés, azonban azt biztosnak tartom, hogy ez a fejlődési sorozat nem fog még egy jó ideig megszakadni

A web 2.0 én személy szerint azért kedvelem, mert sok ember egységes munkájából származó produktummal rendelkezik. Természetesen valószínűleg számos hibát tartalmaz, de ezek folyamatos felügyelettel és javítással kiküszöbölhetők. Nekünk az egyetemen volt egy feladat, mi szerint egy beadandó dolgozatot kellett írnunk szakmai cikkek és kutatások feldolgozásából. Ezt az elmúlt évben átformálták arra, hogy az emberek a wikipediára töltsék fel írásaikat, így is bővítve az átlag ember számára elérhető tudásanyagot.
persze mint mindennek ennek is megvan a sötét oldala, mert hiszen a túlinformáltság következtében néhány ember nem a megfelelő módon cselekszik. Például egy orvosis barátom mesélte, hogy van olyan, aki egy betegségnek utána olvasva alkalmaz magán különféle vényköteles gyógyszereket és ezekkel sikeresen megmérgezi magát...

tschiki211 2011.11.22. 21:22:16

Sziasztok!
Szerintem mind a Facebooknak, mind a Wikipédiának fontos szerepe van az egyetemisták életében. A 21. században az információs forradalom következtében felgyorsult az információáramlás, az internetnek köszönhetően rövid időn belül szinte bármilyen információt el tudunk érni.
Ezen információs források egyike a Wikipédia is. Úgy vélem, ennek fontos szerepe van tanulmányainkban és tudásunk ápolásában is.
Személy szerint például nagyon gyakran nézek utána spontán eszembe nem jutó, vagy valamilyen szövegben ismeretlen kifejezéseknek, fogalmaknak. Szerintem ez elősegíti az adott fogalom megjegyzését, hiszen mindenre jobban emlékszünk, aminek magunk járunk utána. A Wikipédia nagy előnye, hogy nagyon egyszerűen tudunk nagy méretű információhoz jutni, ugyanakkor nem szabad vakon megbízni benne, mert nagyon sokan hozzáférnek ezen szövegek szerkesztéséhez, így esetleg előfordulhat, hogy a valóságot nem teljesen fedő információhoz jutunk.
A Facebook pedig nem csak az információgyűjtésben, de megosztásban is sokat segít, így természetesen hozzájárul egyetemi tanulmányainkhoz (különböző anyagokat lehet feltenni, melyek a tanulás tis elősegítik). Emellett ez a kapcsolattartásnak is egyszerű és állandó módja. Ma már a telefonunkról is elérjük a közösségi portált.
Számomra például kifejezetten fontos, hogy a szülővárosomban lévő családommal, barátaimmal tudom tartani a kapcsolatot állandóan a Facebookon keresztül. De csoportok kialakítására is van lehetőség, ami egyszerűsíti az emberek közötti kommunikációt. Például számomra nagy segítség volt, hogy a Facebookon keresztül tudtam értesülni bizonyos határidőkről, beadandókról és egyéb feladatokról. Tipikusan a "több fej többet tud" sémát látom ebben.
A Facebook nagy előnye, hogy szocializálja is az embereket, megszűnik az elszigetelődésük, hiszen ezen keresztül szinte bármikor kommunikálhatnak társaival. Hátránya viszont az, hogy a rengeteg fennlévő személyes adatot visszaélésekre is használhatják alkalmanként.

charliesheen 2011.11.22. 22:03:32

Az egyetemi tanulmányaink során számos előnyre tehetünk szert ha ezeket a honlapokat rendszeresen látogatjuk és használjuk. Én magam is rendszeresen használom mind a kettőt. A Facebookon rendkívül sok információt lehet elérni az egyetemmel kapcsolatban. Tartani lehet a kapcsolatot a szaktársakkal, meg lehet beszélni az egyes órák anyagát, segíteni lehet egymásnak, értesülni lehet a pótlásokról vagy az elmaradó órákról vagy akár ha elfelejtettünk valami fontos dolgot az egyetemmel kapcsolatban itt emlékeztethetnek rá. Egy szó mint száz a faceboook rendkívül fontos és hasznos dolog a tanulmányaink során. Mindenkinek ajánlom ( aki még esetleg nem használná). Egyértelműen csak jót tudok hozzáfűzni roszat egyáltalán nem. A Vikipédia más dolog, ennek az oldalnak vannak negatív és pozitív oldalai egyaránt. Szabad enciklopédia, tehát mindenki feltölthet rá akármit, ezáltal az ott fellelhető adatok nem pontosak, számos súlyos hiba van az oldalon. Az anyagok nem mindig jók, rendezetlenek és hamisak is. Én személy szerint arra használom a Vikipédiát, hogyha valamiről egyáltalán nincsen fogalmam egy adott dologról és a vikipédia segítségével talán képet alkothatok róla. Az egyetemi tanárok óva intenek mindenkit attól, hogy a vikipédiáról szerzett információkkal színesítsék a dolgozataikat. Előnye pedig az, hogy akár minden témában találhatunk valamit ott.

Antal Gergely 2011.11.24. 03:00:52

Sziasztok!

A Facebookhoz nem igen tudok újat írni, leírtatok nagyrészt előttem már mindent és én is ugyanazokat a szempontokat - főleg a gyors és mindenki által elérhető információáramlást - tartom fontosnak ezzel kapcsolatban.
A Wikipediára áttérve úgy gondolom, hogy az oldal nem helyettesíthet továbbra sem egy lexikont. Rengeteg szócikk megtalálható rajta és általános informálódásra tökéletes, de a szerzői anonimitás miatt nem tudhatjuk, ki írta az adott szócikket, ami néha visszaélésre is okot adhat. Fontos azonban, hogy a Wikipedia elvárja szerkesztőitől, hogy hivatkozásokkal támasszák alá a leírtakat, így véleményem szerint a Wikipedia, mint hivatkozásjegyzék szinte egyedülálló, hiszen ilyen stílusú linkgyűjteményt nehezen találunk máshol. Az egyetemi tanulmányok során így a Wiki leginkább arra használható, hogy segít, hol nézzünk utána egy adott témának.

Gabi0810 2011.11.24. 08:29:48

Én a kezdetektől facebook-ellenző vagyok, nem értem, hogy miért kellett az egész életünket a facebookon élni:több órán keresztül nézegetni egymás képét,olvasgatni egymás üzenőfalait, amiből nem szerzünk semmi hasznos információt. Az egyetemi csoporthoz csatlakoztam facebookon (csak ezért regisztráltam), itt sok kérdésre választ kaphatunk akár azonnal, de szerintem, ha egy csoportot szeretnék létrehozni ott a google is, nem kell mindent facebookon csinálni. Egy emailben is fel lehet tenni kérdéseket, és mivel sűrűn vagyunk gép előtt, ezért a válasz sem pár nap múlva fog megérkezni. A wikipediát én is inkább gimiben olvasgattam, jó ötletnek tartom és sokszor hasznos alapdolgokat lehet megtudni, de az egyetemi beadandókhoz ez kevés. Ha valamiről fogalmunk sincs, akkor hasznos ha itt utánanézünk, de mélyreható tudást nem lehet elsajátítani.

klippan 2011.11.24. 21:58:24

Mindkét internet „gyermeket” nagyon előremutatónak és hasznosnak értékelem, természetesen a maga helyén. A Facebook valóban nagyon hatékony eszköze a barátokkal, ismerősökkel való kapcsolattartásnak, és bizony a kapcsolati tőkék ápolásában szerepet játszhat. Emellett a közösségi rendezvényekkel kapcsolatos információ-áramlásnak is nagyszerű eszköze. Alapból egy mindenkinek a számítógépén megjelenő hirdetőtábla, amely azonban alkalmas az interaktív kommunikációra is. Az egyetemi munkában is sok esetben segítség lehet, jegyzetek cseréjére, feladatok közös értékelésére akkor is, ha éppen nem vagyunk egymás közelében. Hátrányait már többen jelezték, elsősorban a magánszférában nyújtott bepillantás lehet kellemetlen. Olvasni, hogy vannak olyan munkáltatók, akik bizony a jelentkezők közösségi oldalait is felhasználják az alkalmasság megállapításához.
A Wikipédia is egy nagyszerű találmány. Nagyon tisztességes az alapítónak az a kérése, hogy e szabadon szerkesztett lexikonban a szerkesztők tüntessék fel a forrásaikat, mert ezzel (a hitelesség ellenőrzése mellett) a komolyabb munkához is támogatást nyújtanak. Arra gondolok, hogy amennyiben a végzett munkához nem elégséges a Wikipédia, mint forrás, úgy az abban megjelölt forrást felhasználva el lehet jutni az „ősforráshoz” is. De az esetek jelentősebb részében bőven elég a Wikipédia. Egy-egy idézet pontosításához, születési időponthoz, kiemelt személyek fő tevékenységhez stb. a napi életben nem kell több. Igényes, nagyobb jelentésű munkákhoz természetesen túl kell lépni a Wikipédián.

robih91 2011.11.25. 00:38:29

Sziasztok,

Az eddigi kommentek álláspontját képviselem én is. Alapvetően hasznosnak tartom mind a Facebookot, mind a Wikipédiát, legfontosabbnak a mérték megtartását gondolom.
A Facebook használata hasznos, hiszen áramlanak az információk azoktól, akik hasonló tevékenységekben vesznek részt, mint mi. Megosztási felületként sem elhanyagolható a közösségi portál, emellett előnye a gyorsaság és egyszerűség.
Lényeges azonban, hogy ne akadjunk el a Facebook világában, kerüljük el, hogy a virtualitás fölöttünk történő eluralkodása következtében a személyes kontaktust csak sokadlagosnak tartsuk.
A Wikipédiáról nekem határozott véleményem van. Alapvető információkként sem mindig helytálló a Wikipédia, de sokszor jó kiindulási pont. Miden benne történő publikálást fenntartással kell kezelni, bár igen igényes oldalak is fellelhetőek a Wikipédián. A Wikipédia - akár egyetemi tanulmányokban való - használatának kizáró elvetését nem támogatom, hisz ezek a wikipédiás cikkek és írások támpontok vagy akár értelmes összefüggések alapjai a számunkra egy feladat legelején, amelyekből kiindulva újabb forrásokat gyűjthetünk/kutathatunk.
A Facebookkal és a Wikipédiával tehát részben jól szervezhető a munka, de buktatói mindenképp igénylik a mi figyelmünket is.
Mindenkinek további jó blogolást kívánok!

vjoci92 2011.11.25. 00:49:57

Sziasztok!
Már-már közhely, hogy szinte mindenki rajta van a Facebook-on. Szerintem nagyon sok lehetőség rejlik ebben, akár a tanuláshoz/munkához kapcsolódóan is. Mindent meg lehet osztani, így a sok lényegtelen információ mellett meg lehet találni azokat a megoldásokat is, melyekkel ezek a közösségi portálok hatékonyabbá tehetik a tanulást és a munkát is.
Szükséges lenne, hogy minél több megbízható adat,forrás legyen elérhető. A nagy cégek facebook-oldalainak a reklámon kívül általános tájékoztatást kellene adniuk arról a területről, amit képviselnek. Sajnos a felhasználók többsége még nem jutott túl azon, hogy a kapcsolatok számát gyűjtse és felesleges dolgokat töltsön fel az üzenőfalra. A dokumentumok megosztása, csoportok létrehozása, nagyon sok kapcsolat/személy azonnali elérése mind-mind olyan dolgok, melyeket más kommunikációs eszköz ma még nem tud ennél jobban biztosítani. A jövőre nézve hasznosak lehetnek ezek a közösségi portálok - forrás- és adatgyűjtés szempontjából is.

be.positive 2011.11.25. 03:38:14

Sziasztok!

Tapasztalataim szerint a Facebook igen hasznos tud lenni a tanulmányaimban. Egy-egy kérdőív kitöltését megkönnyíti, hogy ismerőseink – akár több százan – egy-egy nap alatt megválaszolják a kérdéseket, így sokkal gyorsabban tudunk haladni a munkával. Az ismerősök által megosztott friss hírek sokszor tájékoztatnak az aktuális eseményekről, amelyeket esetleg nem követnénk nyomon a médiumokban. A dokumentumok megosztását is könnyebbé teszi, hiszen a megosztás akár egy csoporton belül megoldható.

Manapság a kapcsolatépítés-, és ápolás elengedhetetlen eszköze a Facebook. Események, programok szerveződnek Facebookon, így aki ezeket nem látja, előfordulhat, hogy lemarad ezekről. Egyébként is olyan népszerű, hogy sokszor inkább használják a fiatalok, a chat/üzenetküldés funkciót, minthogy felhívjanak valakit.

A Facebooknak éppúgy vannak hátrányai, mint előnyei. Előnyei, hogy meggyorsítja, és egyszerűbbé teszi a kommunikációt, az adatátvitelt. Gyorsan és hatékonyan juthatunk információhoz. A világ bármely pontján élő ismerőseinkkel tarthatjuk Facebookon keresztül a kapcsolatot.

Hátránya viszont, hogy az interperszonális kommunikációt lecsökkenti, a virtuális kommunikációt előtérbe helyezi, ami a fiatalok személyiségének alakulására nincs feltétlenül jó hatással. Amikor nem a tanulmányainkhoz használjuk – és legtöbb esetben ez nem így van - képeket tehetünk fel, és egyéb adatokat oszthatunk meg. Ezek nem feltétlenül hátrányok, de ha túlzásba esünk, az nem vezet jóhoz. Az ú.n. „oversharing” akár a későbbi karrierünk szempontjából is káros lehet.

A Wikipédiát hasznosnak tartom, bár az egyetemen nem tartozik a legmegbízhatóbb források közé, mégis egy-egy témát összefoglal lényegre törően, s ez akár iránymutatást adhat, mindenféleképpen segítséget nyújt. Hátránya csak az lehet, ha az itt található információt „vakon” felhasználjuk.

vállgazd fan 2011.11.25. 06:55:35

A Facebook-ról nekem is először a kérdőívek jutottak eszembe, most hogy mindenki a vállgazd versenydolgazatát fejezi be. Hiszen sokkal egyszerűbb kitenni facebook-ra, mint több 10 embert megkérni személyesen, hogy töltse ki, hisz mindig vannak olyanok fent (főleg olyanok), akiknek nincs épp semmi dolguk.

Én személy szerint a szakom csoportjának is nagyon hálás vagyok, mert egy-egy zh előtt szinte virtuális konzultációt tartunk annyi felmerülő kérdést teszünk még fel.

Legfőbb előnyként így én is a gyors információ áramlást emelném ki a facebook-nál. A különböző szervek, mint a Diákjóléti Bizottság, vagy az Erasmus pályázással foglalkozó szerv is, emailek mellett, a fb-on is kommunikál a diákokkal.

Hátránya főleg a függőség, hogy vannak akik több órákat töltenek el facebook-ozással. Viszont szerintem nem veszi el az időt a személyes kontaktustól. Főleg az egyetemen nem hiszem, hogy van olyan ember, aki ne találkozna a barátaival, mert túl sokat facebok-ozik.

A Wikipédia lényegét, csakúgy mint a Facebook-ét is leírták már előttem. Én csak annyit tennénk hozzá, hogy az olvasottabb cikkek, azért biztonságosabbak, mert sokan olvassák, így ha látják, hogy nem odaillő vagy nem jól szereplő állítás van benne, akkor kijavítják. Pl. volt ilyen felmérés is, hogy badarságokat írtak különböző cikkekbe, és megnézték milyen gyorsan avítják ki. Az eredmény az volt, hogy meglepően gyorsan ki lettek javítva. Ezzel csak az előttem levők állítását szerettem volna alátámasztni, hogy 100%-ig ugyan nem megbízható, de egy igen jó kiindulópont.

Niffy Hooves 2011.11.25. 09:00:23

Szerintem a közösségi média nem elválasztja az embereket, inkább összeköti, csak nem az eddig megszokott módon. A könnyebb kapcsolattartás segíti a közös munkavégzést, így az egyetemnek könnyebb dolga van, ha közösen megoldandó feladatokkal akarja terhelni a hallgatókat, ez pedig rendkívül előnyös: mivel a tényleges munkavállalásra készít fel, ahol rendkívüli fontosságú a csapatmunka.

Másrészt könnyen hasznosítható az intézménnyel való kapcsolattartásra (pl.. munkatársak felvételével), így segítve, hogya hallgató mindig naprakész és tájékozott legyen.

ito 2011.11.26. 19:11:40

Sziasztok!
A Facebook az utóbbi időben egyre inkább negatív megítélést vált ki az emberekből. Ez valójában egy remek találmány, csak a használatát nem mindenki értelmezi ugyanúgy.
A kapcsolattartás szempontjából ma nincs hatékonyabban működő rendszer, és ez az a hely, amely az információáramlás szempontjából a legnagyobb relevanciával bír. A különböző csoportok olyan lehetőséget nyújtanak erre a kapcsolattartása, amely szervezettsége szempontjából eddig technikailag nem volt kivitelezhető.
A Wikipedia esetében megint a használat terén vannak különbségek. A Wikipedia megbízhatatlansága ellenére igenis használható, azonban legfőképp tájékozódásra egy olyan témában, amelyhez nem értünk. Azonban nagyon fontos, hogy egy dolgozat írásánál lehetőségeink szerint más forrásokat használjunk. Nem azért, mert biztos, hogy nem jó, ami ott van, hanem mert munkánk hitelét vesztheti, amennyiben az igényesebb források helyett ezt használjuk fel.
süti beállítások módosítása