HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Üzleti gazdaságtan 5. kérdés

2011.03.08. 12:26 palfiildi

 

Az előadáson elhangzott, hogy a klasszikus win-win szituáció tovább fejleszthető egy win-win-win pozícióba, ahol nem csak a két “szerződő” fél nyer, hanem a mikrokörnyezet is profitál az üzleti tevékenységből. Ön szerint lehetséges ma Magyarországon az, hogy fiatal vállalkozók esetében általánosan elterjedjen ez utóbbi gyakorlat vagy túl optimistának tartja ezt a lehetőséget, hiszen sok akadály áll a vállalkozó fiatalok előtt?
Bár igazi vita nem alakult ki, ennek ellenére argó és cantera hozzászólása magába foglalta a kérdés szempontjait. Ismét csak megszületett az általános válasz, ami szerint nagyszerű dolog lenne a win-win-win szituáció kialakítása és az erre való törekvés, de először paradigmaváltásra, attitűdcserére van szükség. A piacot valóban a nagyvállalatok által diktált farkastörvények uralják, ugyanakkor a hozzászólók nem tértek ki az állami szerepvállalásra nagy mértékben. Bár az ötlet megszületett, hogy a törekvő és etikus, felelős magatartású vállalatokat díjazzuk, emeljük ki, de nyitott kérdés marad, hogy ezt hogyan lehetne megvalósítani. A legfontosabb, hogy a kétszereplős “én és te” modellen átlépve jussunk el az “én és te és ő” pozícióba. A pozitív externáliákra való odafigyelés és vállalati CSR már jó irányt mutat, de a gazdasági viselkedés megváltoztatása még nehezen elérhető célnak bizonyul.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr712721438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

argó 2011.03.11. 01:31:51

Sziasztok!

Számomra az előadás egyik kulcsmondata volt a fentiekben megfogalmazott win.win.win pozíció. És bár a kérdés a vállalkozókra irányul, szerintem ez a kérdéskör sokkal általánosabb.

Véleményem szerint akkor beszélhetnénk arról, hogy ez jellemző lesz Magyarországon, ha a mai vagy inkább már a következő generáció nem csak a saját érdekeit tudja szem előtt tartani.
Ezzel ellentétben a mai világban úgy látom, hogy többet ér az, ha 1. vagy, mintha valakinek segítve holtversenyben 2.
Pedig ennek kellene lennie a követendő példának. Figyelembe venni környezetünket is és tudatosítani, hogy ha egy üzleten nem csak mi nyerünk, hanem egy sőt akár több fél azzal mi is jobban járunk.

Véleményem szerint ez a mai fiatalokban ritkán jelenik meg.Ma még az is ritka, hogy a fiatal egy döntésnél megvizsgálja, sőt figyelemebe vegye a TE-t, nemhogy az Ő-t, legyen az a mikrokörnyezete, vagy egy harmadik érintett fő.

Ez a vállalkozások világában, ahol a 'farkas-törvények' uralkodnak még nehezebb ennek eleget tenni. Hisz hiába mondod, hogy a közjó, vagy a környezeted javítása máshogy döntsünk, a XXI. században a vezető erő a pénz, a profitmaximalizálás.

Bár úgy vélem ezt azzal lehetne lassan, de biztosan átalakítani, ha kiemelnénk és mindenki előtt példát állítanánk azokkal a vállalkozókkal, akik megvalósították a win-win-win pozíciót. Sőt tovább megyek, díjazni is lehetne őket, elismerésben részesíteni munkásságukat. Hisz csak úgy lehet elvárni ezt a következő generációtól, ha már mi példát mutatunk nekik.

Végül még annyit szeretnék hozzáfűzni gondolatomhoz, hogy a jövőben elengedhetetlen lesz e pozíció szerint cselekedni, hisz egyre inkább világossá válik, hogy az ÉN és sajnos már az ÉN ÉS TE sem életképes, hiszen ott a mikrokörnyezetünk, melyek keretét adják mindennek.

Így csak tanácsolni tudom, hogy a ma vállalkozói tűzzék ki célul, hogy a 3 győztes, több mint az 1, így sosem csak a saját érdekeit tartsák szem előtt!

cantera 2011.03.11. 22:00:21

Kedves Kollegina, Tisztelt Vitapartnerek!

Az előttem szólóhoz hasonlóan szeretnék én is általánosítással kezdeni, melynek keretein belül párhuzamot állítok a makrogazdaság és a vállalkozói mikro szféra tendenciái között. A mondanivalómat két alapvető, későbbiekben bizonyítandó állításra alapozom. Először: a gazdaság teljesítményét nagyban befolyásoló, érdekeit tekintve homogén csoportok nagyobb befolyással bírnak a trendek alakulására, előre jelezhető és alakítható környezettel szembesülnek, képesek meghatározni a nemzetgazdasági tendenciákat; ellenben a kevésbé jelentős, heterogén és aprózódott szereplők általuk elenyésző mértékben befolyásolható környezetben tevékenykednek. Másodszor: a vita központjában az üzleti etika, az üzleti kultúra áll, hiszen a pozitív externáliákra való törekvés túlmutat a klasszikus értelemben vett kétszereplős modellen.

Az első állítást illetően szeretném bemutatni, hogy elsősorban a nagyvállalatok hozzáállásának alakulásán múlik a kisvállalkozások, egyéni vállalkozások magatartása. Nyilvánvaló, hogy a gyakran még csak nem is hazai tulajdonban lévő globális vállalatok a legkevésbé a társadalmi felelősségükkel, az externáliákkal foglalkoznak, a cégek döntő többségét a mai napig a kizárólag profitorientált stratégiával fellépő vállalatok alkotják. Ennek megfelelően nekik sosem lesz érdekükben a profitot csökkentő módon beavatkozni a termelésbe. Az üzleti élet azonban – kimondottan az imént jellemzett partner esetén – kíméletlen; ha kővel dobnak, kővel kell visszadobni, különben elveszel. Így tehát a racionális döntés a kisvállalkozások számára is az externális hatásokat megkerülő, saját hasznosságot maximalizáló agresszív magatartás lenne. Természetesen kísérletet lehet tenni, példát lehet mutatni, azonban ameddig a nagyvállalati szféra világlátását nem sikerül megváltoztatni, addig a kisvállalatok próbálkozásai is csekély sikerrel kecsegtetnek.

A második állításban szeretnék kapcsolódni az előttem szólóhoz, miszerint a legfontosabb kérdés az, hogy a szereplők képesek, illetve hajlandóak-e adott esetben saját gazdasági érdekeiket részint felülbírálva, a társadalmi felelősség és az externális hatások figyelembe vételével meghozni a döntéseiket. Nos, a válaszadást illetően lényegesen pesszimistább vagyok az elhangzottakhoz képest. Úgy vélem, hogy a magyarországi fiatal vállalkozók jó részénél ma sem elterjedt a win-win-win deal. Ennek oka, hogy a kérdésben említettek miatt az egyéni kisvállalkozások a túlélésért küzdenek, nem adottak a szükséges anyagi, humán és ismeretségi tőke,

Összegzésként úgy gondolom, hogy a kérdésben megfogalmazott problémára rövid- és középtávon nem jelenthet megoldást a fiatal vállalkozók hozzáállásának a változása, ráadásul komoly gazdasági következményeket is vonhat maga után. Az eredményessége hosszú távon lehet számottevő, amennyiben a környezettudatos (környezeten a természeti környezetnél tágabb fogalmat értek) vállalkozói réteg generációja a nagyvállalatok élére kerülhet. Ehhez évtizedekre lenne szükség, azonban a FIVOSZ a nyíltan hosszútávú tervei alapján úgy tűnik, hogy tisztában van ezzel.

Ben89 2011.03.15. 19:13:24

Sziasztok!

Ez a win-win-win szituáció nagyon érdekes téma.
Csak úgy vélem, hogy egy jó darabig ebben az országban nem lesz megvalósítható...

Ennek egyik oka, hogy ma Magyarországon, mint az már fentebb is elhangzott a legtöbb kis-, és középvállalkozás a túlélésért harcol, a legkisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy most a 3. fél nyer-e vagy sem, örülnek, ha a partnereikkel sikerül a win-win.

A másik a gondolkodásmód... Az a gond, hogy ebben sem vagyunk nyugat-európai szinten. Elég csak a szelektív hulladékgyűjtésre gondolni... (még most is nagyon kevesen gyűjtik így)
Ha az emberek otthon nem képesek elkezdeni a mikro/makro környezetre való odafigyelést, törődést, akkor nem hinném, hogy majd a vállalkozásukban törekednének erre.

A legtöbben úgy vannak vele, hogy betartom az előírásokat, a szabályokat, akkor már baj nem lehet, többet meg minek tegyek. Pozitív externália, környezetvédelem, 3*win? Ugyanmáááár... Ha véletlenül összejön, akkor igen, de amúgy a többség nem hinném, hogy foglalkozik vele.

Talán a nagyvállalatok, a multik tudnak/tudnának példát mutatni, és az élre állni a kérdésben, mert ők "megtehetik".

De talán majd mi, fiatalok, megmutatjuk, és ha mi nem is nyerünk de a "te" és "ő" majd jól fog járni.

Viccet félre téve, törekedni kell a win-win-win-re, mert hosszútávon csak akkor járhat jól mindenki. :)

szkiny 2011.03.17. 11:45:03

Véleményem szerint a win-win-win magatartás elterjedése törvényszerű. Nem a kinálati oldal dönti ezt el a piacon. A piaci szereplők kényszerítve lesznek megfelelni, az egyre tudatosabbá válló fogyasztói rétegek preferenciáinak. A vásárlói szokások megváltozása fogja hajtani ezt a trendet, a piaci szereplők pedig rá vannak kényszerűlve már most, hogy alkalmazkodjanak.
süti beállítások módosítása