HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Marketing 1. kérdés

2009.10.26. 13:45 palfiildi

A marketing feladatai közé tartozik a látens fogyasztói igények felszínre hozatala. Ennek egyik példája lehet a fogyasztási célú rövidtávú hitelek felvétele. A vállalatok oldaláról vannak-e e megközelítésnek etikai korlátai?

 

Kedves Blogolók!

 

Mondanivalómat azzal kezdeném, hogy az üzleti vállalkozások alapvető célja fogyasztói igény kielégítése nyereség elérésével. Jótékonysági szervezetek is nyújthatnának elméletileg megoldást (akár látens igényeink kielégítésére, akár hirtelen pénzszűke esetén), és abban az esetben a profitszerzés kritériumával nem kellene foglalkozni, nem kellene a tulajdonosnak értéket teremteni.

Ahogy nagyon helyesen többen utaltatok rá (Kinetti, Pluriel, Isosisko, Nagy eszeki ember vagy Lacika), jelen esetben nagyon fontos az állam szerepe, a szabályozás. Az állam feladata például a bankok szabályozása esetében, hogy meghatározza a maximálisan behajtható összegek mértékét ezen rövidtávú hitelek esetében, (amire voltak, vannak is kísérletek Magyarországon is). Az állami szabályozás „kényszerítette ki” a THM feltüntetését is, és persze jó, hogy feltüntetik, de egyetértek azzal a megjegyzéssel is, hogy sokaknak fogalmuk sincs, mi is az a THM. (THM: Teljes hiteldíj mutató, ami tartalmazza a hitellel kapcsolatban felmerülő összes kamat-, díj- és kezelés költséget, (hitelbírálati díj, szerződéskötési díj, kezelési költség, folyósítási jutalék)). Véleményem szerint az etikus vállalatoknak, (a felelős bankoknak) marketingtevékenységük keretében feladata a fogyasztók képzése, oktatása, (lásd például Tömör professzort a Raiffeisentől). A személyesen befáradó ügyfelet a személyes eladás keretében teljes körűen tájékoztatni kell, (ez a teljes körű tájékoztatás semmiképpen sem a tv-reklámok feladata), jelen példában, a bankok esetében arról, hogy kedves fogyasztó, az eredeti összeg 2-szeresét, vagy épp 3-szorosát fogod visszafizetni, ennyi lesz a teljes visszafizetendő összeg, ilyen és ilyen lesz az ütemezés, havi bontásban ennyit és ennyit fogsz fizetni. Véleményem szerint a teljes körű tájékoztatás, a minden információval való ellátás, az összes lehetőségre, veszélyre és kockázatra való rámutatás az etikus magatartás, (és ezen a ponton vitatkoznék Lalikirállyal, aki szerint az üzletben nem létezhet etika).

A témával kapcsolatban, a fogyasztók viselkedésével kapcsolatban az jutott eszembe, hogy a belülről irányított fogyasztó meggyőződései, értékei szerint cselekszik, a kívülről irányított pedig a társadalmi környezet elismerését kívánja elnyerni, a környezet vélt vagy valós elvárásait tekinti irányadónak, és ezen elvek mentén, nem túl megfontoltan és átgondolva vesz meg például hitelre egy plazmatévét, vagy éppen egy drágább karácsonyi ajándékot, amire igazából nincs is pénze.

Reklámetikai szabályozások tiltják, hogy a reklámok megvezessenek, becsapjanak. A reklámok nem feltétlenül az ördögtől valók, hisz informálnak, tájékoztatnak, emlékeztetnek vagy akár szórakoztatnak is. Emellett természetesen látens igényeinket is igyekeznek felszínre hozni, vagy épp meggyőzni a termék vásárlásáról, (de szükségletet nem tudnak teremteni).

Lalikirály gondolatával teljesen egyetértek: a végső döntés mindig a fogyasztó kezében van, soha nem a Providentében, vagy egyéb (pénz)intézet marketingesének vagy értékesítőjének kezében. Zárszóként még annyit: legyünk tudatosak, tájékozódjunk, kérdezzünk, és ismerjük a saját (pénzügyi) kereteinket, határainkat, esetleg tudjuk azt is, hová forduljunk segítségért, vagy ha sérelem ér minket. Működő civil szervezetek például: Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet, sérelem esetén pedig a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájához, vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz tudunk fordulni.

Mindenkinek további jó blogozást kívánok,

Szabó Ágnes

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr841476154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gajdaa 2009.10.26. 22:12:03

Etikai korlátok... Vegyük példának a Providentet. Szerintem a legtisztességtelenebb a rászorulóknak azt mondani, hogy ez a kisebb összegű hitel (30 és 200 ezer forint közötti) pont megoldja az adott problémájukat (gyereknek tanév kezdés, stb.). Ezzel csak az a probléma, hogy a 340%-os THM-et csak kisbetűvel írják a képernyő aljára, miközben a reklámban mindenki boldog.
Sajnos meg lehet vezetni az embereket, nekem rokonaim képesek voltak felvenni ezt a hitelt. Mert milyen jó, gyors, egyszerű. Csak éppen a törlesztés utána mégkevésbé megy, mint előteremteni az eredeti szükségelt összeget. Miért lenne akkor több pénze?
Elméletben van etikai korlát a cégeknek, de azért a profit maximalizálása érdekében pár embert csak meg lehet vezetni. Ez szerintem sajnálatos.

Kinetti 2009.10.27. 20:25:40

Etikai korlátai a vállalat szempontjából? szerintem az ilyen esetekben ezek a korlátok csak elméletben léteznek és valahogy gyakorlatban elvesznek de ez nem elítélendő szerintem. Minden ember úgy próbál meg profitot elérni ahogy akar.
A nagyobb probléma az amit gajdaa is írt hogy az emberek ennyire megvezethetők. Egy szimpla hitelnél is brutális a visszafizetett összeg, a providentnél meg pláne.
Szal egy kicsit ellentétes lehet amit írtam ez attól függ melyik szempontból nézzük. Vállalat szemszögéből amit az állam nem tilt jogszabályokban azt meglehet tenni sajnos ez Magyarország....

anettcsi 2009.10.28. 16:41:16

Mivel kevés olyan vállalat van, mely társadalmi felelősségének is eleget tesz, a legtöbb nem tekint az etikai korlátokra mint betartandó dolgokra, sőt erre rá is játszik: vegyünk például a tescos vásárlókártyát, melynek használatakor elviekben 10% kedvezmény jár a vásárolt áruk végösszegénél. De ez sok esetben még sincs így, mert gyakran csak az egyik bank által kiállított kártyát fogadják el, holott erre nincs sehol semmilyen írásos utalás... arról nem is beszélve, hogy a kártya használatával egyszerűen nyomon tudják követni a vásárlási szokások alakulását, ezt felhasználva pedig hatékonyabb marketingstratégiát tudnak kialakítani, még tovább növelve a profitot.

Az etikusság elbírálása tehát a Gazdasági Versenyhivatal kezében van. Már amikor a károsodott vevő/fogyasztó tudja, hová kell fordulnia adott esetben...

isosisko 2009.10.28. 20:43:24

Elviekben szinte minden vállalat etikus keretek között igyekszik profitot elérni (hiszen nem bűnszervezetekről van szó), ugyanakkor sokszor élnek a marketingnek köszönhetően a félrevezetés, elhomályosítás eszközével - ezt tapasztalhatjuk a reklámokban is, legyen szó bankokról, ahol a THM-et csak rövid ideig tüntetik fel vagy apró betűkkel; vagy akár a nemrégiben kirobbant élelmiszerreklámok "botrányára" is gondolhatunk, hiszen ott is azt akarták számadatokkal alátámasztani, hogy egyes termékek napi fogyasztása (pl. Actimel, Danone-csoport egyéb termékei) milyen jó hatással van az egészségünkre... Ez pedig tisztességtelen marketingpolitika, hiszen mindkét esetben azokat az embereket célozzák meg a reklámokkal, akik valamilyen szempontból "rászorulnak" pl. a gyors hitelre (közeledik a karácsony és a gyereknek ajándék kell...) vagy egészségük fokozott védelmére (családanyák, gyerekek, idősebbek).

lacika ` 2009.10.29. 15:42:47

Visszatérve a Providentre .. szerintem nem tisztességtelen azt mondani, hogy megoldódnak a rövidtávú problémák, ugyanis sok embernek tényleg „életmentő” lehet akár egy 30 és 200 ezer forint közötti összeg is. Természetesen nem arra a fogyasztóra gondolok, aki pl. egy tv vásárlásához szeretné felvenni az összeget, hanem azokra, akiknek hirtelen többletkiadásai keletkeznek és más forrásból nem tudnak „gyorsan és egyszerűen” pénzhez jutni. Azzal egyetértek, hogy az emberek félrevezethetők. Ezt azonban tudják a vállalatok is és ha lehet ki is használják (általában). Ez azonban nem probléma véleményem szerint.

pluriel 2009.10.29. 18:44:36

Szerinted nem probléma ha félrevezetik az embereket?
Esetleg jusson eszedbe az amerikai hitelválság. Az is azért alakult ki, mert a bankok kb hitelképtelen, rossz anyagi helyzetben lévő háztartásoknak hiteleztek, minimális feltételek mellett.
Mert ugye a hitelpiac betelítődött, de bankoknak bevételekre volt szükségük. Ekkor vette célba a marketing ezeket a hátrányos anyagi helyzetű családokat... és hova vezetett ez az egész? egy gazdasági világválsághoz.

Ebből is látszik, hogy az etikai határokat a jogszabályok szabják meg. A vállalatok szerint, minden etikus, ami nem jogszabályellenes (vagy inkább nem etikus az, ami jogszabályellenes).

Az amerikai hitelajánlatok is nyilvánvalóan tisztességtelenek voltak (akkor is és utólag is), de nem törvénykeztek időben ellenük.

Az élelmiszerek marketingjénél is kiemelten fontos az etikusság. Ezek a funkcionális élelmiszerek, amikről beszélünk, egyre népszerűbbek a fogyasztók körében, ezért nem mindegy, hogy csalással vagy nem csalással szerez a vállalat versenyelőnyt.
Mivel az élelmiszeripari termékek skálája nagyon-nagyon széles, elengedhetetlen a szigorú ellenőrzés ezen a területen. Ha pedig ez megvalósul (és gyakorlattá válik), akkor valószínűleg csak a nagy tőkével rendelkező vállalatok maradhatnak az élvonalban, amelyeknek továbbra is lesz pénzük a komoly tudományos vizsgálatokra.

isosisko 2009.10.29. 20:37:58

Egyetértek pluriellel: fontos, hogy a jogszabályok szigorításával arra kényszerítsük a vállalatokat, hogy csak akkor hivatkozzanak tudományos kutatásokra és várható komoly javulásra egy-egy élelmiszer fogyasztása esetén, ha emögött van ténylegesen egy kutatócsoport (nem úgy mint a proenzi meg az Actimel esetében). A fogyasztó úgysem fog utánajárni a különböző állításoknak, ez egy hozzáértő szervezet dolga lenne - ami pl. úgy láthatná el a feladatát, ha egy reklám addig nem kerülhetne a csatornákra, amíg a benne állítottakat tudományosan nem igazolták.

lalikirály 2009.10.29. 20:43:58

Ki lehet kiálltani a bankokat bűnbaknak, viszont azt sokan elfelejtik megemlíteni, hogy ezek a ,,rossz anyagi helyzetben lévő háztartások"-at SENKI nem kötelezte arra, hogy felvegyék ezt a hitelt. A bankok nem tájékoztatják teljes körűen az embereket az adott hitel részleteiről, mert akkor 3-szor hosszabbak lennének a reklámok és azt senki nem szeretné. Egyébként minden bank felhívja a figyelmet arra, hogy a tájékoztatás nem teljeskörű, további részletekről érdeklődjön a bank valamelyik fiókjában.

Vegyük a Providentet. Ők azért kérnek a 30-200 ezer Ft-os hitelekre 150-200%-os kamatot, mert ilyen kis összegű hiteleknél csak egy ilyen nagyságú kamat fedezi a cég működésének költségeit. Másrészt számolnak azokkal a nem fizető ügyfelek tartozásával is, akik adósságait nem nyelheti le a bank, ezért a fizető ügyfelekre terheli.

Szerintem az üzletben nem létezik/létezhet etika. A GV ilyen kérdésekkel nem foglalkozik, ők csak azt figyelik, hogy egyik vállalat se kövessen el szabálytalanságot. A fogyasztókat lehet befolyásolni, de ne feledjük, hogy a végső döntés az ő kezükben van.

Egyébként vicces etikáról vitatkozni, miközben egy alapjaiban véve etikátlan társadalomban élünk.

isosisko 2009.10.29. 20:54:27

Nyilvánvaló, hogy senki nem kényszeríti arra az embereket, hogy hitelt vegyenek fel, vagy hogy megvegyenek egy-egy terméket... Mégis: bizonyos etikai "szabályokat" be kellene tartaniuk, mert bár valóban etikátlan világban élünk, nem kéne hagyni, hogy ez elharapóddzon - ilyen alapon mondhatnánk azt is, hogy így is úgy is etikátlan a világ, bűnözés is van, miért ne lehetnénk mi is bűnözők? Így soha semmi nem fog változni. Szerintem. Nekem személy szerint nem tetszik az, hogy milyen irányba mozdult el a reklámok világa: bankok olyan rétegeket céloznak meg, mint pl. a nyugdíjasokat, hogy Gepetto is vesz fel hitelt, hadd tanuljon a kis Pinocchio... Nyilvánvaló, hogy az utcában lakó Marika néni, nem fog különösebben utánajárni a hitelfelvétel feltételeinek, vagy hogy tulajdonképpen mennyit is fog majd visszafizetni.

nagy eszaki ember 2009.10.29. 21:39:46

Nyilvánvaló, hogy a profitorientált vállalatok nem fogják azt mondani, hogy ne vedd fel a hitelt, (bár mondjuk mára már azért szorulhatna beléjük annyi társadalmi felelősség vállalás, hogy akin látszik, hogy bele fog bukni annak nem adnának, de azért tőlük még elnézi az ember), de hogy például az állam vagy a civil közösségek, akik elvileg az állampolgárokat szolgálják hol vannak ilyenkor és miért nem tudatják az emberekkel, hogy ha nincs semmije akkor ne vegye fel a hitelt az már rejtély. Persze az állam részéről szintén érthető, mivel a mindenkori kormány az emberek jólétét akarja kielégíteni és ezt a legkönnyebben hitelekkel lehet elérni, főleg mert az szépen emeli a fogyasztást és a gazdasági mutatók is ugranak, csak pont egy olyan országban mint Mo., ahol eleve kevés ember dolgozik, stb. ha kidurran a lufi, akkor jó páran belebuknak persze megint akik lent vannak azok. Szóval oké, hogy etikátlan társadalomban élünk meg minden, de azért egymással készakarva nem kéne kiszúrni, erre meg pláne a magyar vállalatoknak kéne figyelni itt Mo.-n, de pont ők azok akiket a legkevésbé érdekli (tisztelet a kivételnek). Az meg külön rossz, ha mi akik most még kívülről tudjuk nézni és később leszünk csak döntési helyzetben, már most úgy látjuk hogy bele kell törődni az etikátlan társadalomba; és jól van ez így még Mo.-n belül is; főleg ha azt akarjuk hogy ez a Mo.-szekér előre gördüljön.

lacika ` 2009.10.29. 22:25:28

A hozzászólásokat olvasva felmerült bennem a kérdés, hogy mit nevezhetünk egy vállalat szempontjából társadalmi felelősségvállalásnak és hogy ennek hol vannak a határai? Erre a kérdésre egyértelmű válasz nem adható. Viszont úgy gondolom, hogy pl. egy bank nem fogja csak azért visszautasítani a hitelkérelmet, mert mondjuk etikátlannak tartja a magas THM-et. Egyrészt nem fog nyereségesen működni, másrészt az igényeket sem tudja kielégíteni ( hiszen komoly igény van a rövidlejáratú kölcsönök iránt is, gondoljuk csak a már említett Provident-re ). Legyen tehát a fogyasztók dolga, hogy az esetleges körülményeket feltérképezik. Ezt ne várjuk el a vállalatoktól, mert nem fog eredményre vezetni, függetlenül attól, hogy etikailag mi a helyes. Számukra elsősorban a profit és a törvények számítanak. Előbbit növelni az utóbbit pedig betartani szeretnék( kell nekik ).

balazs24 2009.10.29. 23:03:32

nos alapvetően a vállatok nem nonprofit szervezetek, ez tény, ugyanakkor én is csatlakoznék a provident-szintű uzsora és a nem megfelelő tájékoztatás a porfitmaximum elérése érdekében ellen tüntetők táborához. ez gyakran tényleg embertelen feltételeket teremt, így valóban az etikusság feltételezése nagyfokú butaság. persze hogy rövidek a reklámok, de szerintem kérdezzük meg azokat akik ennek áldozatai lettek, hogy sajnálták volna e ha a megfelelő tájékoztatás miatt a cég többet fizetett volna a reklámért. nem hiszem.

zsana1 2009.10.30. 20:03:12

Szerintem a fő probléma az, hogy a verseny a marketingban is jelen van. Pontosabban ez nem probléma, ez normális. Viszont a cégek így itt versenyeznek abban, h kienek a rekláma jobb, ki tudja jobban rávenni a vevőket. Egmyás "legyőzéséhez" pedig néha"etikátlan" eszközökhöz folyamdoknak, de nyilván nem várhatjuk el egy vállalattól, hogy azért maradjon hátrányba a versenytársaihoz képest, mert ő nem akarja befolyásolni a vevőit, minden hátrányt nagy betűvel megjelentett. Az, hogy az állam mennyira képes/jogos ezt szabályozni jó kérdés, szerintem a váallalatok mindig meg fogják találni a számukra kedvező kiskapukat.
süti beállítások módosítása