HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Vállalati stratégia 1. kérdés

2010.10.18. 10:05 palfiildi

Milyen információkat tartana fontosnak megismerni állásra pályázóként a munkaadó vállalat küldetéséből és stratégiájából? Miért lenne célszerű ezekről tájékozódnia? Inspirációként: http://www.google.com/corporate/index.html; http://www.google.com/corporate/tenthings.html; http://www.mol.hu/hu/a_molrol/tarsasagunkrol/vallalatiranyitas/jovokepunk_ertekeink/jovokepunk/; http://www.haszonkulcs.hu/cikk/sikertortenetek/298-lipoti-pekseg-a-sikersztori-

 
Kedves Hallgatók!
 
Nagyon érdekesnek és értékesnek tartom a hozzászólásaitokat a témához, amelyek alapján végül egy kicsit hosszabb választ fogalmaztam meg, mint előre gondoltam. Az egész gondolatmenet fókuszában a tudatos egyén feltevése áll az önző, utilitarista, önérdekkövető egyén feltevése helyett (bár nyilván a tudatos egyén sem cselekszik az érdekei ellen).
 
Amennyiben állásra fogtok pályázni akkor a küldetés és – már amennyire az lehetséges – a stratégia megismerését alapkövetelményként határoznám meg. Senki ne menjen úgy interjúra, hogy nem tudja, mi a vállalat küldetése, ha sikeres interjút szeretne (emellett azonban akár már korábbi köröknél is javasolt). Igaz, hogy a misszió alapvetően a külső stakeholdereknek szól, viszont honnan tudhatnánk, hogy akarunk-e az adott vállalatnál dolgozni, ha még a létének értelmét sem ismerjük? Hozzátenném, hogy a működési kör, a belső működés és a külső érintettekkel való kapcsolattartás elvei alapján derül ki, hogy milyen is ez a vállalat (a termékek, a fogyasztók, a folyamatok, az érintettek stb. tekintetében).
 
Azt is vegyétek figyelembe, hogy a munka nem arról szól, hogy reggel alig tudod rávenni magad, hogy bemenj, fásultan végigcsinálod a napot minden másodpercben arra gondolva, hogy hazamehess végre. A munka identifikál és kiterjeszt, feltéve, hogy olyat választottatok, ami számotokra is és a vállalat számára is ideális. Azaz az egész gondolatmenet csak az adott munkakör és az általa definiált feladatok, illetve a tapasztalataitok és kompetenciáitok tükrében értelmezhető.
 
Ugyancsak fontos információ lehet leendő munkavállalóként a vízió, képesek lennétek-e az adott kitűzött célokért erőfeszítéseket tenni, vagy sem?
 
Azt viszont mindig figyelembe kell venni, hogy a honlapon lévő adatok lehet, hogy csak a kommunikált misszióról és értékekről szólnak, így érdemes ott dolgozók által is meggyőződni, hogy a valóságban is ezeket vallja-e a vállalat.
 
A vállalat stratégiájából sok következtetés leszűrhető arról, hogy milyen emberekre van az adott vállalatnak szüksége. Ha csak a tradicionális Miles-Snow klasszifikációt vesszük, akkor a különböző típusú szervezeteknek az alábbi típusú emberekre van szüksége:
a)      Innovátor szervezetek (új piacok keresése,új termékek fejlesztése)
            HRM stratégiájukban kreatív, független gondolkodású emberek iránti igény
b)      Stabilizáló szervezetek (viszonylag stabil a piacuk, amelyen domináns szerepük van)
            HRM stratégiájukban a szervezethez kötődő, szabálykövető, a kontrollt elviselő személyek iránti igény
c)      Érett / elemző szervezetek (az előbbi két típus között helyezkedik el)
            HRM stratégiájukban kockázatvállaló, de azt nem kereső, döntésképes, lojális szakemberek iránti igény
d)      Szeszélyes / széteső típusú szervezetek (alkalmazkodóképesség hiánya, csekély belső integritás jellemzi)
            HRM stratégiájukban az előrejutást elsősorban nem a személyes kvalitások és elért teljesítmény határozza meg
 
A nyelvekkel kapcsolatban ugyan az angolt csak példaként említettétek, de vegyétek azért figyelembe, hogy ma már az angol nyelv belépő követelmény, amit igazából mindenkinek megfelelően kell tudni alkalmaznia. Ez a kérdés igazából inkább csak a második és harmadik nyelvekre vonatkozik, ami azonban a személyes versenyelőnyötök forrása lehet, főleg mivel hazánkban számos multinacionális vállalat kiszervezett részlege található, ahova egzotikusnak számító nyelvekkel szinte garantált a bejutás, hiszen pont arra van szükségük második nyelvként.
 
A folyamatos továbbképzéssel kapcsolatban csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy a tradíciókra építő vállalatoknál ez egyaránt fontos, a tradíció általában ugyanis azt jelenti, hogy tradicionális dolgokat a lehető leghatékonyabb módon csináljuk. Igaz ugyan, hogy a Lipóti pékség pékjének valószínűleg a régebbi technikákat kell ismernie, de például a marketingesének és a stratégiaalkotójának nyilván a legújabb módszerekkel is tisztában kell lennie.
 
Az előrelépési lehetőségekkel kapcsolatban úgy érzem, hogy kicsit félreértettétek a dolgot. Attól, hogy egy vállalat nem jelentett be terjeszkedést még gyönyörű karrierlehetőségek lehetnek benne, igazából azt, hogy egy vállalaton belül mekkora előrelépési potenciál van, túlnyomó részben nem a növekedésének a mértéke befolyásolja, hanem a vállalat mérete (és a karrierirányítás foka), a vállalatokban folyamatos a fluktuáció, így folyamatosan ürülnek meg és kerülnek betöltésre pozíciók. Viszont azt se felejtsétek el, hogy már nem a szocializmus – ahol kezdem a munkámat, onnan is megyek nyugdíjba – világában – és nem is japánban – élünk, a Magyarországon dolgozó friss diplomás közgazdászokra leginkább a nagyjából kétévenkénti munkahelyváltás a jellemző.
 
A munkavégzést természetesen nagyban befolyásolja majd a vezető, illetve a csoport ahova kerültök, ha viszont konzisztens HR stratégiája van az adott vállalatnak, akkor komoly esély van arra, hogy annak a csoport további tagjai is megfelelnek.
 
Végül csak ismételni tudom magam és annyit mondanék jó tanácsként, hogy ha egy pozíció megtetszik, a követelményeit úgy érzitek, hogy teljesíteni tudjátok és ennek az interjújára mentek, mindenképp ismerjétek meg a missziót, a víziót és a szervezet értékrendjét.
 
                    Üdvözlettel:
 
Stocker Miklós
egyetemi tanársegéd
Budapesti Corvinus Egyetem
Üzleti Gazdaságtan Tanszék
 
 

16 komment

Címkék: vállalati stratégia 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr662380314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terdan 2010.10.18. 11:39:03

Sziasztok!

Ha már sikerül elsőként kommentelnem, néhány dolog, amit fontosnak tartanék megismerni egy vállalatról:
1.
Földrajzi értelemben a működési területe, illetve az erre vonatkozó jövőbeli tervei, -ezt főleg az esetleges külföldi munkavégzés miatt. Emellett akár hosszú akár rövid távú tervek közt szerepelhet valami újítás, terjeszkedés, mely az érdeklődési körünkbe tartozik, illetve lehetőséget látunk benne.
2.
Ehhez kapcsolódóan a vállalatban általánosan használt nyelv, illetve esetlegesen elvárt egyéb képességek, képzettségek megismerése is elengedhetetlen. (Például a MOL-nál a kommunikáció angolul zajlik.) Emellett bizonyos informatikai, vagy egyéb szaktudás is szükséges lehet.
Ide lehet sorolni, bár külön is megemlíthető a munkavégzés menete; csoportos, vagy egyéni munkát végeznek-e döntően. Ez fontos a képességeink szempontjából, illetve jelentős lehet a munkahely kiválasztásánál, hiszen mindenki más módon tud jól teljesíteni.
Amit igazából érdemes megismerni, az a humán oldala a vállalat stratégiájának, ez szól leginkább a munkavállalókhoz. A többi a befektetőknek és a fogyasztóknak készült.
Emellett a megújulás, vagy stabilitás közül történő választás is sokat elmondhat a vállalatról, ebből levonhatunk bizonyos következtetéseket, hogy a későbbiekben milyen rendszeresen kell továbbképezni magunkat, erre vonatkozóan milyenek az elvárások (Egy innovatív cégnél ez jelentős feladat, míg egy tradíciókra, stabil üzleti kapcsolatokra építő vállalat esetén kevésbé elvárt).

Természetesen az információgyűjtést döntően a megpályázni kívánt pozíció határozza meg, senki sem várja el, hogy egy „tisztaságügyi szak-menedzser” /takarítónő/ a MOL-nál ismerje a cég stratégáját. Neki a cég „szlogenjét”, is bőven elég ismernie.

A küldetés és a stratégia első sorban a vállalat tulajdonosainak és a fogyasztóknak szól, mint említettem, így a pozitív dolgokkal foglalkozik, egy kis reklám a cégnek. Ezért fontos kiszűrni a túlzottan „szépítő” elemeket belőle. Például a MOL környezetvédelmi, egészségügyi elkötelezettsége, -mely kiemeli a munkavállalókat- nem biztos, hogy egy természetvédőnek felkeltené az érdeklődését a cég iránt, nehéz elképzelni egy valóban „zöld” olajtársaságot.

Természetesen nem hanyagolható el az érzelmi háttere a munkaválasztásnak, hogy viszonyulunk egy vállalathoz, illetve annak a tevékenységéhez. Például a partnereivel való kapcsolattartás leírásakor felmerülhet egy olyan cég, mellyel nem szeretnénk még csak távoli viszonyban sem lenni (akár korábbi rossz tapasztalat miatt), ám a munkakörünk ezt előreláthatóan megkívánja, illetve egy dohányipari cég marketingjét sem valószínű, hogy szívesen vállalná valaki, akinek közeli ismerőse, hozzátartozója dohányzás következtében szenvedett „egészségkárosodást”.

Emiatt is jó megtudni (de reális, pénzügyi kérdések miatt is) a cég felépítését, mennyire demokratikus a működése, illetve milyen hierarchia áll fenn. A díjazás és előmeneteli rendszer megismerése is hasznos

Összegezve:
Érdemes elolvasni, megtudhatunk belőle új információt is, azonban kezeljük fenntartással a leírtakat.

ridavee 2010.10.18. 18:11:15

@Terdan: Teljesen egyetértek abban, hogy egy ekkora vállalat mint pl. a MOL küldetésének megfogalmazásából, nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni arra vonatkozóan, hogy milyen munkakörülmények várnak majd ott ránk egy sikeres felvételt követően.

Abban, hogy maga a küldetés egy jó reklám a cégnek a befektetők és a fogyasztók felé (maradva a MOL példájánál), már nem értünk egyet. Szerintem a befektetőket elsősorban a részvényárfolyamok hozzák lázba, míg a fogyasztók pedig inkább a benzinkúton lévő árakat figyelik. Én úgy látom, hogy egy ilyen nagy multinál a küldetés megfogalmazása tulajdonképpen protokollnak számít, egy alapkövetelmény ami az idők folyamán elvárt lett a gazdasági életben, egy álláskereső szempontjából nem sok érdemi információt hordoz.

Szerintem a kis és középvállalkozásoknál amelyek nincsenek jelen a tőzsdén, sokkal nagyobb jelentőséggel bír a küldetés illetve a stratégia megfogalmazása és információi, mivel abból kiindulva, hogy egy kis cégről van szó, valószínűleg ebből (ha nem is pontosan), körül lehet határolni a cég működési kereteit és struktúráját, illetve az ott uralkodó "eszméket". Ebből már lehet következtetni arra, hogy milyen perspektívákat kínál az adott vállalat, milyen irányban szeretne a továbbiakban terjeszkedni, milyen területeket szeretne erősíteni. Mindezek után saját magunk dönthetünk arról, hogy ezek mennyiben befolyásolják a mi szándékunkat az ottani munkavállalásra.

Megismételve magam én mint állásra pályázó elsősorban a kis- és középvállalkozások által kínált munkalehetőségeknél venném számba és vizsgálnám meg tüzetesebben az adott cég küldetését és stratégiáját (már ha ez hozzáférhető).

ridavee 2010.10.18. 18:20:21

@Terdan: Teljesen egyetértek abban, hogy egy ekkora vállalat mint pl. a MOL küldetésének megfogalmazásából nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni arra vonatkozóan, hogy milyen munkakörülmények várnak majd ott ránk egy sikeres felvételt követően.

Abban, hogy maga a küldetés egy jó reklám a cégnek a befektetők és a fogyasztók felé (maradva a MOL példájánál), már nem értünk egyet. Szerintem a befektetőket elsősorban a részvényárfolyamok hozzák lázba, míg a fogyasztók pedig inkább a benzinkúton lévő árakat figyelik. Én úgy látom, hogy egy ilyen nagy multinál a küldetés megfogalmazása tulajdonképpen protokollnak számít, egy alapkövetelmény ami az idők folyamán elvárt lett a gazdasági életben, egy álláskereső szempontjából nem sok érdemi információt hordoz. Azt gondolom kellőképpen képzett szakemberek állítják össze ezeket a szövegeket a vállalaton belül, emiatt is ennyire hangzatosak.

Szerintem a kis és középvállalkozásoknál amelyek még nem multinacionálisak, sokkal nagyobb jelentőséggel bír a küldetés illetve a stratégia megfogalmazása és információi, mivel abból kiindulva, hogy egy kis cégről van szó, ha nem is pontosan, de körül lehet határolni a cég működési kereteit és struktúráját, illetve az ott uralkodó "eszméket" amelyek adott esetben akár befolyásolhatnak minket, hogy megpályázzunk egy adott állást vagy sem.

Azért gondolom, hogy egy kisebb vállalatnál több hasznos információt hordoz a vállalat küldetése, mivel egy ekkora cégnél valószínűleg maga a vezetés is érdemben részt vesz ennek megfogalmazásában, ami utalhat az ő gondolkodásmódjukra és magatartásukra, illetve a gazdasági szemléletükre, ez pedig fontos, mivel az elnyert állást követően ők lesznek a feletteseink.

ridavee 2010.10.18. 18:21:08

Bocsánat a kétszeri elküldésért, nem frissítettem és azt hittem nem ment el :)!

Leonidasz007 2010.10.18. 20:50:40

Sziasztok!

Ha én egy vállalathoz állásra jelentkeznék rengeteg dolgot néznék meg a vállalat stratégiájáról.
Milyen társadalmi, fogyasztói kört céloz meg a termékeivel, ezeknek a véghezvitekéhez milyen eljárást, munkafolyamatot alkalmaz. Esetleg ezeknek a káros és előnyős oldalát is megnézném. Persze tudom nem az én dolgom de döntésemben talán befolyásolhat.
Előttem szólókhoz csatlakozva én is kiváncsi lennék a műkődési helyére valamint hogy mennyire messze hatnak a vállalat szálai.
Természetesen érdekelne a vállalat felépitése is, hogy milyen könnyű feljebb lépni a a vezetői ranglétrán.
Az anyagi oldalak mellett persze helyet kapnának olyan nézetek is mint hogy milyen szaktudást igényel a munka és hogy biztos nem kapok olyan feladatot, ami túllépi a képességeimet, egyéni vagy csoportos feladatokat kell-e végeznem és hogy milyen méretű szabályozás, ellenőrzés alá tartozik a munkaköröm.
Ezen dolgokról mindenképp célszerű tájékozodni, mert nagyban meghatározzák a későbbi helyzetünket,hogy egy adott szituációban mennyire vagyunk tájékozottak a vállalatban folyó tevékenységekről.

zappartu 2010.10.19. 00:42:51

Sziasztok!

Ha a fenti kérdésen gondolkozunk, több szempontból is meg kell vizsgálnunk azt: nem ugyanazok a tényezők fontosak például egy topmenedzsernek és egy végrehajtásban dolgozó munkásnak például. Persze az ember reménykedik, de vegyük úgy, hogy mi, mint kezdő munkavállalók valahol a kettő között helyezkedünk majd el, így mindkét nézőpont érvényes lesz ránk - természetesen ezek ötvözete.

Egy menedzser mindig sokkal jobban összenő a vállalattal, mint egy dolgozó, hiszen a döntési folyamatok súlya nagyobb felelősséget keletkeztet. A küldetés ezeknek az embereknek lehet fontosabb: a szellemiséget, azt a döntéshozói közeget ragadja meg, ami ezen személyeknek releváns. A mi esetünkben itt nem hiszem, hogy nagy dologra kéne gondolni, mint már Terdan említette, fontos az egyéni- illetve csoportos munkavégzés, a nyelv és a földrajzi operációk kérdése. Én hozzáfűzném még ehhez az extenzív törekvéseket is - ha a Google, mint a tegnapi előadáson hallottuk, megveszi a Youtube-ot, ott több pozíció nyílik, több karrierlehetőség adódik. Nem csak a fizetés fontos, hanem a továbblépés lehetősége is: ennek szándékát pedig a küldetés tartalmazza - egy áramszolgáltató vagy egy telekommunikációs cég például korántsem valószínű, hogy szándékozik tovább fejleszteni a már meglévő infrastruktúráját (pl. ÉMÁSZ). Én tehát ilyen helyzetben összehasonlítanék több, az általam választott ágazatban tevékenykedő vállalatot ebben a kérdésben.

A "dolgozóibb" megközelítés nem kecsegtet ennyi babérral: egy végrehajtó munkás sokkal inkább a saját boldogulását keresi, mint a vállalatét, ezért nem is törődik vele annyira. Neki sokkalta fontosabbak a részletek, ezek pedig inkább a stratégiában vannak megfogalmazva, számára nem mond túl sokat a küldetés - egyenesen marketingszövegnek hathat - amire Terdan is utalt a protokolláris jelleg kiemelése mellett. Mivel munkakörünk részben ilyen jellegű, itt inkább a "szimatunkra" hallgatunk: ismerősök beszámolóira, újságcikkekre, internetes fórumok hozzászólásaira.
Összegzésül:
A küldetés leginkább a menezsderi szint közelében szolgálhat releváns információval, az átlagmunkás inkább a gyakorlatiasabb kérdésekkel foglalkozik.

mrc6 2010.10.19. 13:57:45

Sziasztok!

Először is fontos lenne megtudni, hogy az adott termék vagy szolgáltatás milyen célcsoportokat kíván elérni. Lényeges, hogy mennyire tudok azonosulni az eladni kívánt termékkel vagy szolgáltatással - pl. eltökélt nemdohányzóként szerintem csak egy kisebbfajta belső meghasonlással építheti valaki egy dohányipari cég marketingjét.
Továbbá lényeges, hogy a vállalat milyen önmegvalósítási lehetőségeket nyújt az alkalmazottai számára: támogatja-e az egyéni innovációt, mennyire könnyű az előrejutás a vállalati hierarchiában, a kompetenciák számítanak-e az értékelésnél?
Fontosnak tartom, hogy megismerjük milyen stratégiát alkalmaz a vállalat a versenytársakkal és a fogyasztókkal szemben - vagyis, hogy mennyire etikus a többi szereplővel szemben. A valós, és nem csak a küldetésben, szólamokban kifejezett környezetvédelem is vízválasztó lehet a vállalatok között. A legfontosabb, hogy a vállalat törekedjen arra, hogy értéktermelése közben minél kevésbé terhelje a természetet. Ez még kiegészülhet a környezetrehabilitációs kezdeményezések, természetvédő szervezetek, kistérségek támogatásával.

Basia 2010.10.20. 13:26:15

Sziasztok!

Egyet értek azokkal akik úgy gondolják, hogy a küldetés egy nagy vállalatnál nem ad megfelelő mennyiségű információt, de egy kisebb vállalatnál már érdemes szerintem ezt is megvizsgálni, utána járni.
Számomra egyik legfontosabb szempont az, hogy a munka ne legyen a képességi szintem alatt, mert akkor unalmassá és komótossá válnak a minden napok(és az ember a munkahelyén nem kis időt tölt el naponta) Én inkább olyat választanék ami a határaimat feszegeti- így kihívás az egész.
Szerintem fontos, hogy a munkavállaló valamilyen szinten azonosulni tudjon a cég céljaival, eladni kívánt termékével, illetve szolgáltatásaival. Persze ez sokszor leszűkül a munkakör szintjére.
Fontosnak találom a környezetet is, munkatársak, iroda helye stb.
Természetesen érdekelnének az előre lépési lehetőségek hiszen ez tartja lendületben az embert, ha van cél amit el akar érni sokkal szívesebben végez el egy munkát. Az is fontos, hogy mennyi idő után van lehetőség előrelépni.
Fontos számomra, hogy amint rágondolok a cégre és az esetleges munkakörömre legyenek ötleteim.Az is számít, hogy a cég mennyire nyitott munkavállalók ötleteire és mennyire hagynak teret az egyéni érvényesülésnek.
Sokszor hallottam már, hogy az emberek többsége olyan helyen és olyan munkakörben dolgozik amit nem szeret de szerintem mindenből ki lehet hozni a legjobbat csak akarni kell és keresni. Szerintem az előbb említett szempontok közül ha már néhány megtalálható egy álláslehetőségben akkor az jól is elsülhet, hiszen valamilyen szinten nekünk is kell alkalmazkodnunk a céghez.

cantera 2010.10.21. 01:17:51

Mivel a felsorolásokban számos ötlet már elhangzott, megpróbálom néhány megjegyzéssel kiegészíteni.

Egyrészt a vállalati stratégiát a perspektíva miatt is érdemes ismerni. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen releváns piacokra törhet be a jövőben a vállalat, a küldetése szerint milyen tevékenységi köröket bővíthet, esetleg újakat indíthat, akkor lépéselőnyben lehetünk a vetélytársakkal szemben. Egy példát szeretnék hozni. Gyakran emlegetett példa a MOL, legyen. A MOL betörése a finn piacra már csak idők kérdése (fiktív példa). Jelen pillanatban egy középvezető-helyettes állást kaphatsz meg a MOL központjában. Ugyanakkor tökéletesen beszélsz finnül, van egy remek közgazdász diplomád, lesz a piacra való betörésig néhány éves tapasztalatod és gyakorlatod a cégnél, így ha jól helyezkedsz, nagy eséllyel a finn projektben egy lényegesen komolyabb szerepkört kaphatsz. Egy másik példa: a Posta Biztosítót felvásárolja egy német cég, s úgy sejted, hogy a vezetőségben fél éven belül kötelező lesz a német nyelvtudás gyakorlati alkalmazása. Teljesen esélytelen, hogy megtanulsz németül, úgyhogy nem biztos, hogy jó lesz, ha elvállalod a munkát. Tehát ahhoz, hogy a Te lehetőségeidet fel tudd mérni, a vállalat stratégiáját és küldetését ismerned kell, sőt gyakran ez alapján kell következtetned a még nem leírt, jövőbeli tervekre.

Érdekelne, hogy a vállalat életében milyen szinten van jelen az innováció, hiszen ez is a vállalat jövőjét határozza meg, közvetve pedig az enyémet. Ha egy telített piacon egy vállalat nem hajlandó innovációt alkalmazni, akkor elképzelhető, hogy rövidesen kiszorul a piacról, ami minden bizonnyal engem is negatívan érintene.

Érdekelne, hogy milyen a vállalat stratégiája a minőségbiztosítás terén. Példa: szakácsként lehet, hogy előnyösebb egy komoly étteremben séfhelyettesként kezdeni, mint egy olcsó, alacsony színvonalú kifőzdét irányítani.

Érdekelne a vállalat hozzáállása a piaci etiketthez. Nem biztos, hogy alkalmazkodni tudok egy olyan filozófiához, amellyel magam sem értek egyet - vagy kínkeserves lesz a munka és saját magamat, az elveimet áldozom fel. Példa: biztosítótársaságoknál gyakori, hogy miután az ügyfél megkötötte a biztosítást, a vállalat képviselői igaz elvileg foglalkoznak az ügyfélkör gondozásával, a gyakorlatban inkább direkt vagy indirekt azt sugallják, hogy ez felesleges.

01R4cj52cyiK 2010.10.21. 14:51:56

Kedves Blogolók!

Kérlek tegyétek fel magatoknak, hogy hány ember nézi meg a vállalat küldetését és céljait mielőtt akárhova beadja az önéletrajzát illetve a motivációs levelét.

Amikor pályázok egy állásra, akkor a következő tényezők fontosak a számomra: fizetés, caffeteria, munkaidő, jutalmazások, előrelépési lehetőségek. De a legtöbb ember ezt nézi meg amikor jelentkezik egy állásra.

Szerintem felesleges utánajárni a stratégiának és a küldetésnek ameddig vmelyik vállalat többet ajánl az azonos munkáért.

Üdv

tkazmer 2010.10.21. 17:49:29

@andorspam:
"Amikor pályázok egy állásra, akkor a következő tényezők fontosak a számomra: fizetés, caffeteria, munkaidő, jutalmazások, előrelépési lehetőségek."

és ezek szerinted nem függnek a vállalat céljaitól, stratégiájától? vajon egy alapvetően rossz stratégiával rendelkező cég képes lesz neked hosszabb távon a magasabb fizetést, cafeteriát biztosítani? vajon ha a cég az űzbég piacra akar betörni, ez a stratégiája, akkor neked, aki szívesebben foglalkoznál mondjuk kanadai üzleti kapcsolatokkal, érdemes odamenned?
ugye, hogy nem. egyértelmű, hogy még az általad fontosnak tartott előrelépési lehetőségek kategória is nagyban függ a vállalat jövőt illető terveitől.

01R4cj52cyiK 2010.10.21. 18:24:27

@tkazmer:
"vajon egy alapvetően rossz stratégiával rendelkező cég képes lesz neked hosszabb távon a magasabb fizetést, cafeteriát biztosítani? "

Lásd BKV vagy magyar állam

01R4cj52cyiK 2010.10.21. 18:25:37

@tkazmer:
"vajon egy alapvetően rossz stratégiával rendelkező cég képes lesz neked hosszabb távon a magasabb fizetést, cafeteriát biztosítani?"

Lásd BKV, MÁV, magyar állam :D

cantera 2010.10.21. 19:11:03

Szerintem a kérdés arra vonatkozó része, hogy a stratégia és a küldetés megismerése fontos-e, nem feltétlenül azt jelenti, hogy végigolvasod-e az 500 oldalas, gyakran általánosításokból álló dokumentumot vagy sem. Ezt nyilvánvalóan senki - vagy nagyon elenyésző hányad - tenné meg, és ő elsősorban felső vezető lehet, akinek kevés ismerete van a cég hátteréről, tevékenységéről. Ezzel szemben az is tájékozódást jelent, ha egy rövidebb változatba olvasol bele, vagy meghallgatod a vállalat egyik menedzserének vagy tulajdonosának az interjúját. Ez is a tájékozódás körébe tartozik, a küldetésről és a stratégiáról tudhatsz meg információkat és nem is túl idő- és munkaigényes. Ugyanakkor ha valóban komoly terveid vannak egy cégnél, akkor az állás pusztán számokból álló ajánlatain túl feltétlenül érdemes lenne ennek is utánajárnod. Az alapvető okokat tkazmer előttem sorolta, azt nem szeretném lemásolni.

Anno14 2010.10.22. 14:46:58

Én a kérdésekre válaszolva.
A küldetés megismeréséből, alapvetően két dolgot láthatunk be, hogy érdeklődési körünkbe tartozik-e az, amit hosszútávon tervezz a vállalat(azaz bírnánk-e lelkileg hosszú ideig ott dolgozni), illetve személyes vélemény alapján mennyire látjuk életképesnek a vállalatot. Stratégiájából is a vállalat életképességét, illetve terjeszkedését mérhetjük fel(illetve itt is ütközhet értékrendünk a vállalattal pl. egy multi cég stratégiája, az hogy kiirtsa a kisvállalkozókat a régióban). Így alapvető, hogy a küldetésből megismerjük, hogy hogyan is akarja a cég kielégíteni a fogyasztói igényeket, a stratégiából, pedig hogy mi a terjeszkedésének menete.
Természetesen azért célszerű ezekről tájékozódni, mert így képet kapunk arról, hogy mennyi ideig érezhetjük biztosnak a munkánkat, és milyen lehetőségek lesznek az előre lépésre.

tkazmer 2010.11.07. 20:36:19

@andorspam: az állami szférában elvileg van egy 2milliós bérlimit + 98%-os adó a végkielégítésre, én ezt nem nevezném minden pozícióra kiterjedőleg versenyképes fizetésnek...
süti beállítások módosítása