Milyen információkat tartana fontosnak megismerni állásra pályázóként a munkaadó vállalat küldetéséből és stratégiájából? Miért lenne célszerű ezekről tájékozódnia? Inspirációként: http://www.google.com/corporate/index.html; http://www.google.com/corporate/tenthings.html; http://www.mol.hu/hu/a_molrol/tarsasagunkrol/vallalatiranyitas/jovokepunk_ertekeink/jovokepunk/; http://www.haszonkulcs.hu/cikk/sikertortenetek/298-lipoti-pekseg-a-sikersztori-
Kedves Hallgatók!Nagyon érdekesnek és értékesnek tartom a hozzászólásaitokat a témához, amelyek alapján végül egy kicsit hosszabb választ fogalmaztam meg, mint előre gondoltam. Az egész gondolatmenet fókuszában a tudatos egyén feltevése áll az önző, utilitarista, önérdekkövető egyén feltevése helyett (bár nyilván a tudatos egyén sem cselekszik az érdekei ellen).Amennyiben állásra fogtok pályázni akkor a küldetés és – már amennyire az lehetséges – a stratégia megismerését alapkövetelményként határoznám meg. Senki ne menjen úgy interjúra, hogy nem tudja, mi a vállalat küldetése, ha sikeres interjút szeretne (emellett azonban akár már korábbi köröknél is javasolt). Igaz, hogy a misszió alapvetően a külső stakeholdereknek szól, viszont honnan tudhatnánk, hogy akarunk-e az adott vállalatnál dolgozni, ha még a létének értelmét sem ismerjük? Hozzátenném, hogy a működési kör, a belső működés és a külső érintettekkel való kapcsolattartás elvei alapján derül ki, hogy milyen is ez a vállalat (a termékek, a fogyasztók, a folyamatok, az érintettek stb. tekintetében).Azt is vegyétek figyelembe, hogy a munka nem arról szól, hogy reggel alig tudod rávenni magad, hogy bemenj, fásultan végigcsinálod a napot minden másodpercben arra gondolva, hogy hazamehess végre. A munka identifikál és kiterjeszt, feltéve, hogy olyat választottatok, ami számotokra is és a vállalat számára is ideális. Azaz az egész gondolatmenet csak az adott munkakör és az általa definiált feladatok, illetve a tapasztalataitok és kompetenciáitok tükrében értelmezhető.Ugyancsak fontos információ lehet leendő munkavállalóként a vízió, képesek lennétek-e az adott kitűzött célokért erőfeszítéseket tenni, vagy sem?Azt viszont mindig figyelembe kell venni, hogy a honlapon lévő adatok lehet, hogy csak a kommunikált misszióról és értékekről szólnak, így érdemes ott dolgozók által is meggyőződni, hogy a valóságban is ezeket vallja-e a vállalat.A vállalat stratégiájából sok következtetés leszűrhető arról, hogy milyen emberekre van az adott vállalatnak szüksége. Ha csak a tradicionális Miles-Snow klasszifikációt vesszük, akkor a különböző típusú szervezeteknek az alábbi típusú emberekre van szüksége:a) Innovátor szervezetek (új piacok keresése,új termékek fejlesztése)HRM stratégiájukban kreatív, független gondolkodású emberek iránti igényb) Stabilizáló szervezetek (viszonylag stabil a piacuk, amelyen domináns szerepük van)HRM stratégiájukban a szervezethez kötődő, szabálykövető, a kontrollt elviselő személyek iránti igényc) Érett / elemző szervezetek (az előbbi két típus között helyezkedik el)HRM stratégiájukban kockázatvállaló, de azt nem kereső, döntésképes, lojális szakemberek iránti igényd) Szeszélyes / széteső típusú szervezetek (alkalmazkodóképesség hiánya, csekély belső integritás jellemzi)HRM stratégiájukban az előrejutást elsősorban nem a személyes kvalitások és elért teljesítmény határozza megA nyelvekkel kapcsolatban ugyan az angolt csak példaként említettétek, de vegyétek azért figyelembe, hogy ma már az angol nyelv belépő követelmény, amit igazából mindenkinek megfelelően kell tudni alkalmaznia. Ez a kérdés igazából inkább csak a második és harmadik nyelvekre vonatkozik, ami azonban a személyes versenyelőnyötök forrása lehet, főleg mivel hazánkban számos multinacionális vállalat kiszervezett részlege található, ahova egzotikusnak számító nyelvekkel szinte garantált a bejutás, hiszen pont arra van szükségük második nyelvként.A folyamatos továbbképzéssel kapcsolatban csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy a tradíciókra építő vállalatoknál ez egyaránt fontos, a tradíció általában ugyanis azt jelenti, hogy tradicionális dolgokat a lehető leghatékonyabb módon csináljuk. Igaz ugyan, hogy a Lipóti pékség pékjének valószínűleg a régebbi technikákat kell ismernie, de például a marketingesének és a stratégiaalkotójának nyilván a legújabb módszerekkel is tisztában kell lennie.Az előrelépési lehetőségekkel kapcsolatban úgy érzem, hogy kicsit félreértettétek a dolgot. Attól, hogy egy vállalat nem jelentett be terjeszkedést még gyönyörű karrierlehetőségek lehetnek benne, igazából azt, hogy egy vállalaton belül mekkora előrelépési potenciál van, túlnyomó részben nem a növekedésének a mértéke befolyásolja, hanem a vállalat mérete (és a karrierirányítás foka), a vállalatokban folyamatos a fluktuáció, így folyamatosan ürülnek meg és kerülnek betöltésre pozíciók. Viszont azt se felejtsétek el, hogy már nem a szocializmus – ahol kezdem a munkámat, onnan is megyek nyugdíjba – világában – és nem is japánban – élünk, a Magyarországon dolgozó friss diplomás közgazdászokra leginkább a nagyjából kétévenkénti munkahelyváltás a jellemző.A munkavégzést természetesen nagyban befolyásolja majd a vezető, illetve a csoport ahova kerültök, ha viszont konzisztens HR stratégiája van az adott vállalatnak, akkor komoly esély van arra, hogy annak a csoport további tagjai is megfelelnek.Végül csak ismételni tudom magam és annyit mondanék jó tanácsként, hogy ha egy pozíció megtetszik, a követelményeit úgy érzitek, hogy teljesíteni tudjátok és ennek az interjújára mentek, mindenképp ismerjétek meg a missziót, a víziót és a szervezet értékrendjét.Üdvözlettel:Stocker Miklósegyetemi tanársegédBudapesti Corvinus EgyetemÜzleti Gazdaságtan Tanszék