HTML

Vállgazd Blog

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének vitablogja.

Játékszabályok

Hogyan értékeljük a hallgatók hozzászólásait? Mire adunk pontot? Itt mindenki megtudhatja.

Friss topikok

  • leányvállalat: A Diákhitel elsősorban azoknak hasznos, akik semmilyen más forrásból nem tudnák finanszírozni tanu... (2013.12.03. 13:45) Pénzügy 1. kérdés
  • Herondale: Hitelfelvétel mellett csak végső esetben döntenék. Ebben az esetben a deviza alapú konstrukciót vá... (2013.11.29. 08:58) Pénzügy 2. kérdés
  • sallaiz: Egy fontos dologról ha jól láttam akkor nem írt senki. Ez az e-útdíj. Bár nem a városi logisztikáh... (2013.11.23. 15:05) ÉFM - 1. kérdés
  • Szántó Rúben: Szerintem ezt nem feltétlen igényelné a várásló közösség, csak a legtöbb szolgáltató vállalatoknak... (2013.11.22. 12:38) ÉFM - 2. kérdés
  • sallaiz: Hátránya még, hogy a hallgatók túl sok információhoz juthatnak hozzá, egyre nehezebb kiszűrni a re... (2013.11.16. 00:47) Információ - 2. kérdés

Linkblog

Vállalati stratégia alapjai 1. kérdés

2011.10.10. 10:28 palfiildi

Milyen információkat tartana fontosnak megismerni állásra pályázóként a munkaadó vállalat küldetéséből és stratégiájából? Miért lenne célszerű ezekről tájékozódnia? 

 Inspirációként: http://socialtimes.hu/articlepage/?article=1469-egyre-tobb-ceg-gyujti-leendo-munkatarsait-kozossegi-oldalrol

 

Kedves Hallgatók!
Gratulálok a sok jól felépített és értékes válaszhoz! Nagyon érdekesnek tartom a vitát arról, hogy vajon robot-e az, aki elolvassa a vállalat küldetését az állásinterjú előtt, vagy kívánatos leendő munkavállaló. Azért legyetek nyugodtak nem attól lesz valaki baromi kreatív, hogy nem készül fel az interjúra, és attól sem lesz robot, ha felkészül. 
Tavaly egyébként egy elég kiterjedt választ adtam erre a kérdésre, ezért itt nem ismételném meg a gondolatmenetet, kattintsatok vissza hozzá és olvassátok el, szerintem megéri. 
Annyit szeretnék ezen felül hozzátenni, hogy ahogyan általában az ilyen kérdések, így természetesen ez is alapvetően az alapfeltevéseiteken múlnak, ezért azt javaslom, hogy a válaszaitok olvasásakor azt a kérdést tegyétek fel, hogy milyen feltételezések alapján jutottatok erre a megállapításra.
 
Üdvözlettel:
Stocker Miklós
egyetemi tanársegéd
Budapesti Corvinus Egyetem
Üzleti Gazdaságtan Tanszék

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vallgazd.blog.hu/api/trackback/id/tr103291287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viking 91 2011.10.10. 14:07:36

Bár még nem vettem részt formális állásinterjún, elképzeléseim szerint (illetve ismerősök tapasztalata alapján) nem érdemes "válogatni" a stratégia megismerésekor. A HR-esek ugyanis állásinterjún sokszor nagyon részletes leellenőrzik, hogy a jelentkezőnek mennyi ismerete van a vállalatról. Így persze érdemes minél átfogóbb ismeretekkel rendelkezni az adott vállalatról, nem elég csak a stratégia egyes részeit megismerni.

Airbear 2011.10.10. 16:12:30

Véleményem szerint alapvetően azért érdemes tájékozódni a leendő vállalat küldetéséről és stratégiájáról, mivel így el tudjuk dönteni, hogy ez a terület minket személy szerint érdekel-e, szeretnénk-e ebben a környezetben dolgozni, a vállalat céljai összeegyeztethetők-e a saját céljaival. Másrészt azért is érdemes minél többet megtudni a vállalatról, mert az állásinterjúkon szokásos kérdés, hogy 'Miért szeretne itt dolgozni?'. Az interjúztatók erre a kérdésre adott válaszból is fel tudják mérni a leendő munkavállaló elszántságát, és ez is szerepet játszik a végső döntésükben. És abban az esetben, ha megkapja az állást, sokkal könnyebben be tud illeszkedni a vállalat életébe, ha ismeri a működését, céljait.
Amúgy pedig egyetértek az előttem szólóval, minél több információja van a munkavállalónak a vállalat küldetéséről és stratégiájáról, annál jobban jár. Sose lehet tudni, mikor tudja majd felhasználni a megszerzett tudást.

Borrrzalom 2011.10.10. 17:07:27

A küldetést teljes egészében ismernem kellene - hasznos látni a központi, a vállalat egészére vonatkozó elvárásokat.
A vállalat stratégiájából a kommunikált, publikus elemeket mindenképpen megvizsgálnám. Meg szeretném tudni, hogy ha a vállalat nem piacvezető, hogyan szeretne azzá válni; vagy ha az, akkor hogyan szeretné vezető pozícióját megtartani.
Emellett fontos tudni, hogy a megpályázott állás a vállalat mely egysége alá tartozik, valamint ennek az egységnek a saját stratégiáját is felkutatnám.

Utána járnék, hogy a versenyelőnyre építő stratégiák közül melyiket folytatja a vállalat. Ehhez informálódnék a vállalat termékeiről és a lényeges termékcsoportok piacon betöltött helyéről.

Fontos lehet ismerni a lényegesebb külső érintetteket, valamint a vállalat belső felépítését, különösképp a saját betölteni kívánt pozíciómat, a közvetlen feletteseimet, esetleg a beosztottakat.

Mindezeket azért lenne hasznos ismerni, mert egyrészt a pályázatomat is a vállalat és az állás sajátosságaira tudnám szabni (nem is beszélve a felvételi beszélgetésről, ahol jól jön a vállalat ismerete), másrészt miután felvettek, ezek az ismeretek körvonalaznák a munkahelyi viszonyokat, valamint utat mutatnának a hatékony munkavégzéshez.

oadrcm 2011.10.10. 18:58:57

Mivel Magyarországon vagyunk, úgy gondolom, hogy az itteni specifikus viszonyokhoz fogom igazítani a hozzászólásomat:)
A későbbiekben ketté fogom választani a multikat és a kis-közép vállalatokat.
Egy állásinterjú előtt mindenképp érdemes tájékozódni(mindkét típusú vállalat esetében) a vállalat küldetéséről, stratégiájáról.
Meglátásom szerint ennek két okból van jelentősége:
1.Ebből néhány HR-es presztízskérdést csinál, hogy visszahalja az interjúzott személy szájából, a honlapukon található "marketing szöveget".
2.Másrészről ha valaki tényleg felkészülten megy oda az adott cégből, az egy bizonyos fokú precizitást, igényességet, magas érdeklődést mutat.

Későbbiekben a munkavállaló szemszögéből egyiket sem tartom fontosnak.

Egy multi úgyis csak arról szól, hogy a munkavállalók felé azt az üzenetet közvetítsék nap mint nap, hogy ők milyen fontos részei a cégnek, és milyen fontos a munkájuk.

Itt megjegyezném, hogy egy multi akkor hozza bármilyen részlegét Magyarországra, ha spórolni akar, de a munka minősége is fontos.(a kötelező köröknél, ahol a minőség tényleg nem számít azokat Indiába, Pakisztánba, más hasonló országokba viszik).
Ennél a pontnál egyértelművé válik, hogy csak olcsó robotok kellenek.Magyarország ebből a szempontból ideális, ugyanis óriási a túlképzés a felsőoktatásban, és ebből egyenesen következik, hogy ha egy multinál valaki elkezd dolgozni ott jó eséllyel a kezdő fizetésével fog évekig dolgozni(minimális plusz juttatas,minimális évenkéntii emelés), mivel a legtöbb esetben bárki helyére 2perc alatt találnak új embert... Ezért jelen állás szerint(szerintem) egy cég egy fizetési szintet, egy beosztást jelent. Ha megnő a fizetési igény, másik céghez kell menni, ahol már jobb állást lehet megpályázni - jó esetben magasabb fizetéssel.

Én inkább azt tartom fontosan egy állásinterjúnál - visszatérve az alap kérdéshez - , hogy amellett hogy az ember felkészül az adott vállalatból, el tudja adni magát.(magabiztos kommunikáció, nyelvismeret, talpraesettség)

Sajnos vége a munkaidőmnek, úgyhogy most hirtelen ennyi lenne:)

Iron00 2011.10.10. 20:31:08

A leendő munkavállaló véleményem szerint a vállalatot eleinte csupán egy hozzáférhetetlen egységnek látja. A megszerezhető információk nagy része másodkézből, vagy találgatásból származhat csupán, mivel a vállalat konkrét, meghatározott céljai, illetve stratégiája, szigorúan titkosak, elsősorban a versenytársak miatt.

Ugyanakkor a munkavállalókat külön csoportokba osztanám. Azok, akik középvezetői feladatokat látnának el egy adott vállalatban, több információhoz kéne hozzájussanak, mint azok, akik alkalmazotti állásra jelentkeznek. Az állást kínáló vállalattól függ, hogy a tárgyalási időszak alatt mennyi információt nyújtanak a leendő munkavállalónak, mennyit árulnak el a célokból, lehetőségekből.

Az állásinterjú szerintem is csupán a kommunikációs készség, és szakmai tudás felmérésére alkalmas. Az álláskereső motivációja még csak látszólagos lehet, mivel a jelentkező alulinformált. Így a megszokott kérdésekre (miért szeretne nálunk dolgozni, mik a céljai) legtöbb esetben sablonos válaszokat várhatnak az interjú vezetői. A munkavállaló lelkesedésén és érdeklődésén múlik később, hogy a tényleges munkakörével mennyire tud azonosulni.

A vállalatok nem szívesen adnak ki információkat minden egyes jelentkezőnek, mivel egyáltalán nem garantált, hogy velük hosszútávú munkakapcsolatot létesítenek majd.

Ezért az állásinterjú szerintem mindig csak a puhatolózás, és első benyomás megszerzésének színtere marad, hiába lenne előnyös a munkavállaló számára a vállalat céljainak, stratégiájának részletes ismerete

Palotás Petra 2011.10.11. 15:55:42

Egyetértek abban, hogy egy állásra pályázó a vállalat tényleges stratégiáját nem ismerheti, maximum néhány általános irányelvet.
Számomra az egyik legfontosabb az lenne, hogy tudjam, milyen előrelépési lehetőségeim vannak a vállalatnál, van-e működőképes karriermenedzsmentje, valamint az egyéni célkitűzések mennyire tudnak azonosulni a stratégiai célkitűzéssel.
Jó lenne azt is tudni, hogy milyen mértékben emberközpontú a vállalat; pl mennyire figyel a szülés után visszatérő nőknek stabil elhelyezésére (olyan esetben, ha a pozíciójuk azóta megszűnt).
Ezeken kívül mindenképp szeretnék tájékozódni arról, hogy a (külföldi) vállalatnak mennyire stabil az adott országban a helyzete, ott milyen hosszú távra tervez. Magyarul nem szívesen kezdenék el dolgozni egy megszűnni készülő helyen, sőt, egy megszűnni készülő pozícióban sem.

Gabi0810 2011.10.11. 17:40:54

Egyetértek a többiekkel abban, hogy a munkára jelentkezés előtt célszerű tájékozódni az adott vállalatról, hiszen egy interjún a sablonos Miért nálunk szeretne dolgozni? kérdésre egy személyes választ tudunk adni, mely alapján rögtön látszik, hogy utána néztünk a cégnek és tényleg érdekel a munka. Fontos az információszerzés azért is, mert így közben sok dologra fény kerül, és eldönthetjük, hogy valóban szeretnénk-e a bizonyos csapathoz tartozni, és életünk nagy részét ott tölteni. A legfontosabb szerintem az érintettek feltérképezése, a vállalat helyzetének megállapítása, illetve megtudni, hogy mennyire veszik figyelembe a dolgozók véleményét, mennyire kezelik partnerként őket, és hogyan reagálnak bizonyos személyes problémák felmerülésekor.

jenoesgyuszi 2011.10.11. 23:02:22

Többször felmerült az állásinterjú kérdése és hogy jó benyomást kelt a vállalat küldetésének ismerete egy ilyen szituációban. Ha a munkaadó helyébe gondolom magam, én abszolút nem szeretném visszahallani ezeket az információkat. Egy állásinterjúnak nem hiszem, hogy ez lenne a lényege, sokkal inkább arra kell törekedni, hogy eladja magát az ember a saját erényeivel és tulajdonságaival. Egy jó kiállású, határozott, kreatív, ambiciózus jelöltet inkább felvennék, mint egy olyat, aki fejből felsorolja nekem a vállalat céljait és hasonlókat. Az ilyen típusú munkavállalókból inkább "robotok", s nem produktív tevékenységet végző, a vállalati tevékenységet pozitív irányba elmozdító láncszemek lesznek.

Ugyanakkor el kell ismerni, hogy fontos a vállalat valamely szintű ismerete, azonban ez semmiképpen sem az állásinterjú szempontjából, sokkal inkább az egyéni célok és tervek szempontjából fontos. Kissé közhelyes és primitív példával élve, ha számomra fontos a környezetvédelem, akkor nem egy olyan vállalathoz megyek dolgozni, akik esőerdőket vágnak ki heti rendszerességgel. Ilyen "felszínes" ismereteknek bőven elegendőnek kell lenniük, hogy az egyén felmérje, hogy a számára fontos tényezők és egyéni célok megvalósíthatóak-e az adott vállalat keretein belül. Azt, hogy melyek ezek a fontos kérdések, az egyén értékrendszerétől függ, így általánosítani nehéz lenne.

Számomra a legfontosabb, hogy tudjam milyen irányban és milyen keretek között van lehetőség előrelépni az adott vállalaton belül; milyen új ismeretekre tehetek szert azáltal, hogy az adott vállalatnak dolgozom; milyen rövidtávú, illetve hosszú távú követelményeknek kell megfelelnem és vajon ezek a követelmények egybe esnek-e a saját elképzeléseimmel; mennyire leszek önálló a saját tevékenységem elvégzésében, vagy mennyire leszek korlátozva a hierarchiában felettem állók által? Amennyiben ezek összeegyeztethetők az elképzeléseimmel, örömmel csatlakozom a vállalathoz, s pusztán remélni tudom, hogy az elmondottak a gyakorlatban is megvalósulnak...

A0326K 2011.10.12. 00:59:04

Munkára pályázóként a mai magyar valóságban sajnos nincs nagy választása az embernek, így nem sok embernek van lehetősége hogy válogasson a lehetőségek közül. De egy ideális helyzetben fontos lenne számomra hogy megtudjak egy-két alapvető dolgot a vállalatról. Például milyen régiókat (földrajzi és „business”) fedd le a működése? Milyen alapvető értékek fontosak számára és ezek összeegyeztethetőek e a sajátjaimmal? Mik a jövőbeni fejlődésre irányuló tervei, stratégiái? Mennyire nemzetközi a cég profilja? Mennyire fontos számára a fogyasztókon kívül saját alkalmazottjai, ezt megemlíti e külön a küldetésében etc.?

Reagálván az egyik előttem szólóra, szerintem nem feltétlenül baj ha valaki "betanulja" az általa választott cég küldetés nyilatkozatát az internetről vagy más forrásból. Egyetértek hogy nem feltétlenül szerencsés szóról-szóra vissza mondani azt az interjún, de amennyiben szépen bele tudja az illető csempészni válaszaiba, abszolút pozitívan jöhet le, hogy nem felkészületlenül érkezett oda.

Életemben eddig egyszer vettem részt komolyabb állás interjún, de mivel nem én voltam az erősebb alku pozícióban, nem sokat válogattam a cégek közül a küldetés és stratégia alapján, de a jövőben diplomásként már biztosan megtenném!

pongetes 2011.10.12. 21:21:23

Sziasztok!
A szükséges információk jellegét szerintem nagy mértékben befolyásolja, hogy milyen állásra jelentkezem. Ha egy vezetői, menedzseri állásról van szó, akkor közvetlen kapcsolatba kerülök a küldetéssel, képesnek kell lennem azonosulni vele. Így tudok hatékonyan munkálkodni a megvalósításán. Alkalmazottként ennek kisebb a jelentősége, bár kétségtelen, hogy ha a vállalat és a munkavállaló értékrendje megegyezik, akkor ebből mindketten profitálnak. Az alkalmazott boldogabb, munkáját hatékonyabban végzi.
A valódi életben azonban inkább gyakorlatiasabb kérdések merülnek fel. Részben a stratégiából lehet következtetni, véleményt formálni arról, hogy a vállalat mennyire lesz hosszútávon versenyképes, ezáltal stabil munkahely. Fontos kérdés lehet, hogy mekkora figyelmet fordít az innovációnak, azaz én is részt vehetek-e ebben a kreatív tevékenységben, fejlesztve a szakmaiságomat. Nem elhanyagolható az sem, hogy hogyan kezeli a belső érintettjeit (érintettekhez való viszonyulás): csupán kihasználható erőforrást lát bennem, vagy bizonyos juttatásokkal (sport, ingyen büfé...) igyekszik elősegíteni a hatékony munkavégzést. Úgy gondolom azonban, hogy a legtöbb pályázó nincs abban a helyzetben, hogy döntésénél mérlegelje az adott vállalat tevékenységének etikus voltát, illetve a vállalat hasznosságát a társadalom szempontjából. A munkaerő piacon túlkínálat van, a pályázók az egyes nem "etikus" álláslehetőségek figyelmen kívül hagyásával nem tudnak nyomást gyakorolni a vállalatra, csak azt érik el, hogy más tölti be a pozíciót.

Brigite 2011.10.13. 09:41:26

Manapság a munkavállalóknak viszonylag - a munkaerőpiac túltelítettségét leszámítva- könnyű dolguk van az "állások rengetegében" fellelni a megfelelő állásajánlatot. Vigyázniuk kell azonban arra, hogy az ajánlatok közül megfelelően szelektáljanak, hiszen rengeteg olyan online ajánlat is található,amelyek csupán a megtévesztés célját szolgálják. (Erre a megfontolásra egyik ismerősöm személyes tapasztalatai vezettek. ) Igaz ugyan, hogy több közösségi hálózat is segít az álláskeresésben, de a mai világban sokkal jobban értékelhető, ha valaki veszi a fáradtságot, és saját maga jár utána a dolgoknak, időt szán arra, hogy különböző irodákban tájékozódva válogasson a lehetséges munkalehetőségek közül.
Napjainkban számos munkaadó használja a közösségi médiát a munkaerő felvételben.Itt azonban újból az internet káros hatására hívnám fel a figyelmet. Mindamellett, hogy számos előnye is van, előfordulhat, hogy nem megbízható források kerülnek fel a világhálóra, és rendkívül bosszantó tud lenni, ha valaki egy ilyen eset miatt kerül le a potenciális állásra jelöltek közül. Éppen ezért - önmagamat ismételve- tartom fontosnak ,hogy ügyeljünk arra, hogy a személyes kontaktusokat fenntartsuk.

Milyen információkat fontos megismerni pályázóként a munkaadó vállalatról? Az előbb említett internet ebben a tekintetben hasznos társunk lehet. Figyelmesnek kell azonban lennünk, hogy csak az általunk is biztos forrásnak tartott oldalakról tájékozódjunk. Gondolok itt például az adott cég hivatalos honlapjára.
Véleményem szerint egy cég stratégiájának ismerete segítségünkre lehet abban, hogy egyéni céljainkat megfeleltessük a vállalat szuperordinált céljának és már ezeket átgondolva jelenjünk meg, mint interjúalanyok. A stratégia azonban sokszor nem, vagy csak nehezen megismerhető a különböző cégek esetében, hiszen igyekeznek ezt titkolni versenytársaik elől. Fontos tisztában lennünk az adott vállalat alapvető céljával, illetve küldetésével is, amennyiben meggyőzőek akarunk lenni a "nagy napon". Ajánlatos az adott vállalat iparágában is tájékozódnunk, mi a helyzet az adott piacon.
Emellett ügyelnünk kell a helyes kommunikációs technikák alkalmazására, a megfelelő öltözék kiválasztására, a pontosságra és a precízségre is, ha állásinterjúra készülünk.

Amennyiben megfelelő, és pontos információkkal rendelkezünk a cégről, ahova felvételt szeretnénk nyerni, és esetleges terveket is készítünk arra vonatkozóan,hogy hogyan tudnánk segíteni a vállalat hatékonyságának növelését, hogy tudnánk munkánkkal a szuperordinált célt és a küldetést erősíteni, biztos út vezethet a megfelelő poszt betöltéséhez.

kalap_ur 2011.10.13. 10:16:09

Hajlamos vagyok általában elolvasni az összes hozzászólást, mielőtt én magam is írnék, most nem tettem, tehát elnézést, ha esetleg ismételnék.

Úgy vélem, hogy a vállalat küldetéséről és stratégiájáról tájékozódni felületesen mindenképp szükséges, mélyebben, az elképzelésem szerint, csupán ajánlott.
Felületesen azért, mert egy átfogó képet ad a vállalatról az adott gazdasági környezetben. Tudom, hogy milyen cégnek leszek része, ha felvesznek. Továbbá nem elhanyagolandó tényező, hogy az állásinterjúkon szükséges - legalább - minimális ismeret az adott vállalatról. Ez általában a vállalat irányába történő kezdeti elköteleződést jelenti. Ez fontos, mert ha ez nincs meg, akkor például egy esetleges vállalati szabályzatot sokkal kevésbé vesz komolyan a felvételiző/frissen felvett, esetleg az adott munkákat nem olyan hatékonysággal, alapossággal, kedvvel végzi, mint az elvárt lenne.
Továbbá ajánlott a mélyebb ismerete a vállalat stratégiájának és küldetésének, ugyanis nem elég tudnom, hogy mely vállalathoz mennék, milyen alapelveket tartok elfogadhatónak magamra nézve, hanem azt is fontos tudni, hogy milyen elvárásokkal fogok a munkahelyemen találkozni. Ha például éppen egy feltörekvő, piacirészesedés növelését kitűző céghez megyek, akkor számíthatok a hosszú túlórákra, a kemény határidőkre, tehát a komoly stresszes (még ha csak a kezdeti időkben is) munkára. Ha ilyen jellegű információim nincsenek, akkor nagyon gyorsan abban a helyzetben találhatom magam, hogy néhány héttel a felvételt követően, már nincs is kedvem ott dolgozni, ahol dolgozom, mert egyszerűen mást "kaptam", mint amire számítottam. Így szerintem ajánlott a behatóbb vizsgálata az adott vállalat stratégiájának, ha hosszútávon szeretnénk az adott vállalatnál dolgozni.

Binki 2011.10.13. 21:13:56

Személyes vélemény alapján a munkavállalónak nem szükséges a munkaadó vállalat teljes stratégiájával tisztában lennie,ám az,hogy tudjon róla valamit viszont elengedhetetlen.Hiszen az állásinterjún jó pontként számíthat a munkaadó szemében,ha a munkára jelentkező tisztában van a vállalatot érintő dolgokkal.A munkavállalónak azt nagyon fontos tudnia,hogy a személyes,azaz egyéni céljai összeegyeztethetőek-e a vállalat stratégiai céljaival,azaz a vállalatban való részvétel,illetve ahhoz való csatlakozás segíti-e őt egyéni céljainak megvalósításában.Ha ez ugyanis nem teljesül,akkor a munkaadó vállalat, valamint az alkalmazott kapcsolata nem lesz hosszú életű.Továbbá ha a munkavállaló ismeri a vállalat küldetését és stratégiáját, könnyebben tud a fejlődéshez hozzájárulni.

robih91 2011.10.13. 23:49:28

Sziasztok,

végigolvasva a bejegyzéseket, egyértelművé vált számomra, hogy többé vagy kevésbé, de mindenki fontosnak tartja a vállalati stratégia és küldetés megismerését állásinterjú előtt.

Én magam is ezen álláspontot pártolom, azonban azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy milyen mélységben kell információval rendelkezni a vállalatról, én az "információmaximalizálást" javasolom ebben az esetben. Minél többet tudunk egy vállalatról, annál kevesebb meglepetés érhet minket az interjú során, nem előnyös a munkát keresőre nézve a nem tudom típusú válasz. Ennél azonban még hátrányosabb, ha valaki okoskodik, meg akarja mutatni, hogy ő mindent (jól) tud az éles helyzetben. Ilyen esetben az a vád ér(het)i és hozzáteszem, hogy véleményem szerint jogosan az illetőt, hogy még nem is dolgozott valójában a vállalatnál, de ő már eleve úgy akar feltűnni,mint aki több éve a vállalat jó ismerője lenne a legkülönbözőbb szegmensekben, akár egy bennfentes. Emellett az interjút levezető személyben kétség fogalmazódhat meg: nem e riválisa a felvételért küzdő illető? Ugyanis nem akarja a legtöbb vállalati dolgozó a legtöbbször azt, hogy bárkinek (de elsősorban a saját, illetve az általa kedvelt kollégák) a székét féltenie kelljen a jobb képességekkel rendelkező új munkavállalókkal szemben.

A vállalati küldetés szempontjából lényegesnek tartom az interneten gyűjtött információs anyagokat, de vigyázat: ezek gyakran hamis információk, ahogy egy előttem szóló már írta: csak hivatalos, hiteles honlapól dolgozzunk. A stratégiát tekintve én az átfogó átlátást tartanám elsődlegesen lényegesnek. A munkakereső alapvető feladata a vállalat stratégiájának egészben való áttekintése.

Személy szerint én fontosnak tartanám azt is, hogy az interjú előtt a potenciális munkavállaló megérdeklődje, hogy milyenek a kezdőfizetések az adott vállalatnál. Ez olyan formában érdekes a pályázó munkavállaló számára, hogy ne jöjjön zavarba egy mekkora fizetéssel kívánja elkezdeni a munka világában az első, éles kihívásokat típusú kérdéstől.

Legyünk mindig kellően körültekintőek, tegyünk meg a tőlünk telhető minden pozitív cselekedetet, hogy a legjobban informálódjunk. Sose legyünk bátortalanok, ellenben legyünk talpraesettek és naprakészek egy vállalat állásinterjúján.Ne felejtsük: az információ, megtérülő tudást és hatalmat jelent!

hugika8 2011.10.13. 23:55:03

Véleményem szerint egy nagyobb cég pontos stratégiájához nem kaphatunk részletes adatokat. De ahogy az előttem lévők is írták, mindenféleképpen lehet plusz előny, ha az állásra pályázó rendelkezik bizonyos információval a vállalatról. A küldetésről szerintem már pontosabb adataink lehetnek. Ezt fontosnak tartom, hogy megismerjük, mert tisztában kell azzal lennünk, hogy mi is a vállalat célja, mit akar elérni. Ez egyezik e a mi a céljainkkal, mert egy vállalatnál fontos, hogy az alkalmazottak céljaival legyenek közös pontok, mert azzal fognak előrébb jutni. Ha nem egyeznek a céljaink, nem is lesz olyan a munkamorál, a munkavállaló nem végzi el 100 %-osan a feladatát.

A stratégiából jó lenne tudni, hogy milyen hosszabb távú tervek, elképzelések léteznek. Mennyire akar terjeszkedni a vállalat. Mert pl. egy nő szempontjából nem biztos, hogy előnyös lehet, ha 1-2 éven belül áthelyeznék külföldre, mert lehet, hogy a családalapítást idehaza képzeli el. ( Bár a mai világban ez a tendencia elég negatív, mert a nőknek fontosabb a karrierjük.)

Utolsó szóként, szerintem mindenki szívesebben dolgozik egy olyan helyen, ahol tisztában van az elvárásokkal.

vjoci92 2011.10.13. 23:58:11

Ha komolyan pályáznék állásra egy vállalatnál, akkor mindenképpen arra törekednék, hogy megismerjem a küldetését és a stratégiáját is. Nem elsősorban azért, hogy jó fényben tűnjek fel az interjún, hanem azért, hogy magam is el tudjam dönteni, hogy tudok-e azonosulni azzal a küldetéssel, illetve stratégiával. Én azt a vállalati stratégiát részesíteném előnyben, amelyikbe valahogyan bele tudom illeszteni a saját személyes "stratégiámat", azaz ahol hosszabb távon biztosítva látom, hogy úgy tudok a cég céljainak megvalósításáért dolgozni, hogy közben én is fejlődök és megtalálom a számításomat. Ezért én mindenképpen olyan stratégiát tartanék csak szimpatikusnak, ami modern, dinamikus, versenyképes vezérfonalat követ és számít a fiatal munkaerőre.

Neighfaretomb Hooves 2011.10.14. 08:52:02

Én alapvetően egyet értek A0326K azon megállapításával, hogy előfordulhat egy munkavállaló, különösen egy kezdő munkavállaló esetében az a szituáció (mivel 1. tapasztalattal és jelentősebb kapcsolatokkal könnyebb elhelyezkedni, 2. sok esetben már az előző munkahely szolgál ugródeszkaként a következő számára), melyben nincs túl sok lehetősége szabadon válogatni az ajánlatok között, hogy melyik felel meg leginkább az ő igényeinek. Épp ellenkezőleg, egy a munkavállalók szempontjából nyomásos piacon kell eladnia magát mint árut, és ebben az esetben jelentős előnyre tehet szert, ha képes differenciálni, az adott piaci igényhez méretezni magát, mint terméket.

Félreértés ne essék, nem arra gondolok, hogy valaki átogramozza magát, vagy elcsalja az adatait, hogy jobb színben tűnjön fel. Alapvetően az a kép, amit a leendő munkavállaló a felvételt meghirdető cég felé mutat, egy informális szerződés rá eső része: 'mit kíván nyújtani a vállalatnak?'

Ennek megvannak a maga korlátai, hiszen nem csak lehetetlen átlépni saját határainkat, de nem is tanácsos gyakran változtatni a rólunk a világ felé közvetített képet, hiszen az online megjelenés erősen szellemképes: könnyen elő lehet keresni a régebbi 'verziókat', és a gyakori változtatás a hitelesség rovására mehet.

Mindazonáltal az ember alkalmazkodik, és legtöbbször az álláskeresés során nem egyetlen cégnél próbálkozik a leendő munkavállaló, hanem adott idő alatt több lehetőséget is kipróbál, és ezek alapján már jó előre kiválaszthatja, hogy melyik az a célcsoport, és milyen elvárásokkal bírnak, akiknek majd szeretne megfelelni, és eszerint alakítja, árnyalja a magáról megjelenő képet.

ito 2011.10.16. 15:24:30

Egy állasra való jelentkezés során fontos, hogy tudatában legyünk azoknak az elvárásoknak amelyek ránk várnak majd az adott cégnél, amennyiben sikerrel járunk az állásinterjún. Ehhez elengedhetetlen, hogy utánanézzünk a cég küldetésének, és saját céljainkat is úgy kell,hogy kialakítsuk, hogy ezek összhangban legyenek.

Emellett arra is oda kell figyelnünk, hogy ha az adott cég megkeres minket egy közösségi oldalon, akkor olyan profillal szembesüljön, amely által úgy gondolják, hogy a jelentkező képes lesz a vállalat stratégiája által meghatározott célok véghezviteléhez a lehető legtöbbet hozzátenni.
Másrészt pedig a munkáltató a profilunk alapján is véleményt alkot rólunk, és ezáltal a jó benyomás keltése kiemelkedő fontossággal bírhat.

spenótvarázsló 2011.10.16. 21:06:41

Sajnos egyet kell értenem azokkal a hozzászólásokkal, melyek a magyar munkaerő-piaci lehetőségeket ismertetik a kezdő munkavállalók számára. Fontos lenne ugyan, ha az alapján tudnánk elsősorban válogatni, hogy melyik cég stratégiája, célkitűzései a legszimpatikusabbak számunkra.

Ez nyilván nem száz százalékban lehetséges, hiszen valóban mi vagyunk a gyengébbik alkupozícióban, de mindenképp szem előtt kell tartanunk, nem csupán karrierépítés és a ranglétrán feljebb kúszás céljából.

Hosszabb távon gondolkozva a vállalaton belül betöltött pozíciónkban és a ranglétrán feljebb kúszásban egyre inkább azonosulnunk kell a stratégiával, egyre közelebb kerülünk a stratégiai döntésekhez, egyre közvetlenebbül hatnak ránk azok. Így mindenképp össze kell tudnunk egyeztetni saját elképzeléseinkkel, véleményünkkel. Másként nehezünkre fog majd esni teljesíteni az elvárásokat és érdemben hozzájárulni a vállalat fejlődéséhez, mi meglehetősen közvetlenül kihat majd a mindennapi életünkre is.
Úgy vélem mindenkinek fontos, hogy azzal tudjon foglalkozni, ami örömet és egyfajta kielégülést jelent számára.
Ez nyilván nem egyszerű dolog, de a kérdésre válaszolva talán ezért gondolom a legfontosabbnak a vállalat stratégiájával való - legalább áttekintés szintű - megismerkedést még az interjú előtt.

biancaneve1 2011.10.16. 21:30:24

@spenótvarázsló: Teljesen egyet értek veled, hiszen valóban kihat a mindennapi életedre az, miképp érzed magad a munkahelyeden. Az is igen fontos tényező, hogy az igényesebb vállalatok valóban elvárják azt, hogy azonosulni tudj az elképzeléseikkel minden téren, tehát vagy tájékozódsz előre és eldöntöd, hogy fel tudod-e vállalni a vállalat stratégiáját, image-ét vagy belekerülsz egy környezetbe melyben esetleg egyáltalán nem érzed jól magad. Amennyiben ez történik veled két választásod marad: vagy szenvedsz minden nap és folytatod a munkát vagy gyorsan kilépsz és el kezdesz újra munkát keresni... Ez rengeteg energiát von el tőled és egy gyors munkahely elhagyás sem vet túl jó fényt rád.
Tehát bármennyire is gyengébb ma az alkupozíciónk nekünk akik munkát keresnek, mégis jobban járunk, ha kitartunk elveink mellett, mérlegeljük mivel tudunk azonosulni és mivel nem.

TonyBahama 2011.10.16. 21:33:30

Alapvetően, ha hosszú távra tervez egy vállalat, érdekévé válik, hogy állandó és lojális, a vállalati célokkal azonosulni tudó munkavállalót vegyen fel, aki úgy végzi el a feladatát, hogy személyesen is motivált. Ez legjobban viszont csak úgy lehetséges, ha a főbb célokba, és elsődleges célkitűzésekbe is be van avatva, így saját kreativitását is felhasználhatja, segítve ezzel az egész vállalat működését és hatékonyságát.

Ha egy jelentősebb vállalathoz pályáz egy munkavállaló, szinte elvárt egy előzetes háttérinformáció a cég prioritásairól, illetve küldetéséről. Ez egyfajta jelzés a munkáltató felé, hogy tényleg motivált az illető, és a későbbiek során is kiemelkedővé teheti.

Mindenesetre kisebb cégeknél, mint a "helyi büfé működtetésére létrehozott BT." esetében véleményem szerint fölösleges erőfeszítés elmagyarázni. Ugyanez igaz a felelősséggel nem rendelkező munkatársak esetében is.

spenótvarázsló 2011.10.16. 23:41:53

@TonyBahama: Bele kell gondolnunk azonban abba is, hogy az egyszerű "felelősség nélküli" betanított munkaerő is komoly döntéshelyzetben van. Ő a teljesítményéről dönt. Az ő helyzetében is figyelembe kell venni - talán még jobban is, mint a menedzsment/döntéshozók esetében - a személyes érdekeket. Hisz, ha ezeket egyeztetni tudjuk a vállalati érdekekkel (minőség, gyors és hatékony előállítás, alacsony költségek) sokkal hasznosabb réteget teremthetünk.

Fontos, hogy ők is úgy érezzék, meghatározó fogak a gépezet fogaskerekein. Jó példa erre az autógyárakban egyre szélesebb körben alkalmazott szalagmegállítási jog. Ami azt jelenti, hogy a munkás, ha bármi hibát észlel a termelésben, akkor közvetlenül cselekedhet, akár annak megállításával is.
Ilyen és ehhez hasonló kétoldali előnnyel rendelkező lépéseket úgy vélem kár lenne kihagyni még a büfés néni esetében is.

Sok esetben ehhez az kell, hogy ők is ismerjék, lássák alap szinten a vállalat céljait és valamilyen úton módon úgy érezzék ők is tettek azok elérése érdekében.

TonyBahama 2011.10.16. 23:46:40

@spenótvarázsló:
A betanított munkások is rendelkeznek felelősségel, tehát rájuk nem érvényes az utolsó mondatom :)

spenótvarázsló 2011.10.16. 23:53:42

@TonyBahama:

Akkor kik azok, akiknek semmi felelősségük nincs?

Szerintem nincs ilyen csoport egy vállalaton belül. Aki a termelésben részt vesz bármi úton módon, az rendelkezik felelősséggel. És például egy takarítóbrigád is komoly felelősséget tudhat magáénak a dolgozók munkakörülményeit tekintve. Legalább is ezt mindenképp éreznie kell annak érdekében, hogy ne szankcionálás útján teljesítse a tőle elvártakat.

A vállalat stratégiájával lehet nem kell megismerkednie, de ebben az esetben kérdés, hogy a vállalatot milyen tág spektrumon értelmezzük.

A kérdés pedig az én értelmezésemben szűkebb feltételeket dob elénk.

tocede 2011.10.18. 17:35:40

Sziasztok!
Véleményem szerint fontos kikötni, hogy egy vállalaton belül milyen munkára pályázunk, mert ez nagyban befolyásolhatja tájékozódásunk szükségességének mértékét. Vegyünk például egy könyvelőt. Neki tulajdonképpen mindegy, hogy egy autógyárban vagy egy gyógyszeripari cégnél dolgozik, mert valószínűleg hasonló feladatokat kell majd ellátnia. Persze más a helyzet ha egy innovációs részlegen dolgozó szakemberről beszélünk.
Alapvetően minden vállalat örömmel fogadja azokat a munkatársakat, akik azonosulni tudnak a stratégiával vagy az alapvető céllal. Ez mindenképpen fontos a pályázó szempontjából is, hiszen a jó munkahelyi hangulat -adott esetben ha szívesen jár dolgozni az illető- a teljesítményre is kihatással van. Ezért valóban fontos ismerni a vállalat koncepcióját a jövőre nézve, hiszen egy profilváltás előtt álló cég esetében meglepődve tapasztalhatja a munkavállaló, hogy őt teljesen más munkakörbe vették fel.
Mindezek alapján fontosnak tartom magának a vállalatnak a gazdasági tevékenységét megismerni, továbbá a jövőbeni célkitűzéseket is. A stratégiából nem csak a rövidtávú célokat, hanem a hosszabb távra is érdemes gondolni fiatal munkavállalóként esetleges előléptetések esetén.
süti beállítások módosítása